d9g,mssnfeg 'HAD IK MAAR EEN VAK GELEERD...' Wie die vrouw? Uw probleem ook het onze 'Damestasje' werd volwassen Succesvolle striptekenaar Jan Kruis: Het gezicht van 1975 TROUW/KWARTET MAANDAG 4 NOVEMBER 1974 BINNENLAND T6/R door hette visser Vraag: Is het waar dat er iemand bestaat, die de ogen zo kan trainen dat brildragers in de toekomst geen brU meer hoeven te dragen? Antwoord: Slechts voor zeer Jonge kinderen bestaat een therapie zoals u die schetst. Onder zorgvuldige begeleiding kan men hen er aan gewennen de ogen anders dan op de voor hen meest gemakKelijke manier te gebruiken. Andere be handelingsmethoden moet men, zo als men ons deed bij de Stichting Nederlandse Blindewezen. verwijzen naar het rijk van fabeltjes en WlshfuU thinking. Het is verbluf fend en verdrietig hoe steeds weer geruchten over de een of andere behandeling de ronde doen en slachtoffers vinden. Hoewel wij de goede intenties van vele behande laars niet willen verdoezelen, zijn wij bang dat op dit gebied zeer veel beunhazerij en kwakzalverij zich tooit met een interessant, myste rieus en helaas ook wel eens reli gieus masker. De oogspecialist weet er genoeg van. Vraag: In onze in de jaren 40-45 verloren gegane bibliotheek waren een paar ouderwetse Zondagschool boekjes, u weet wel met een plaatje Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507, Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzegels bijsluiten. Geheimhou ding is verzekerd. er op en fel gekleurde kaft. Een paar ervan konden we terugvinden. Gaarne willen we zo mogelijk te weten komen, wie zich verschuilde onder het pseudoniem: Salva Pama. De titels van de boekjes waren: Volkomen Veilig en Een moeilijke jeugd. Uit ervaring weten we dat de meest zeldzame boeken en boek jes wel ergens te vinden zijp, maar de naam van de schrijver 'is voor ons belangrijk. Antwoord: De naam van de schrij ver, die zich achter deze naam ver- scnullde, was J. A. Wormser (1845- 1916). Hij was de zoon vbn de 'deurwaarder' J. A. Wormser, die o.a. geschreven heeft over De Kin derdoop. J. A. (Salva Fama) Worm ser was een van de voormannen van de Doleantie, oprichter van een zeer bekende christelijke boekhan del te Amsterdam en Pretoria en uitgever van De Standaard. In de bibliotheek van de VU Is een om vangrijk Wormser-archief. Of de Zondagschoolboekjes daar ook in vertegenwoordigd zijn weten we niet. Vraag: Een aanstaand moedertje moet zoutarm leven. Ze slaakt de verzuchting: Ik word al ziek als ik denk aan al die smakeloze troep en nu nog zoveel maanden. Weet u daar iets op? Antwoord: In een zeer leerzame en gezellig uitziende brochure 'Gezon de zoutarme voeding voor a.s. moe ders' worden heel wat tips, raadge vingen en dagmenu's gegeven. On danks de voorgeschreven beperking is het zéker mogelijk met weinig extra moeite toch lekker te eten. Als de brochure niet aanwezig is bij vroedvrouw of dokter, kan ze wor den besteld bij het Voorlichtings bureau v.d. Voeding, Postbus 1772 Den Haag, per briefkaart, waarop aan de adreszijde 0,90 aan postze gels ls bijgeplakt (inclusief 50 cent porto). Eet smakelijk mevrouw! Aanvulling: Het lied van de blinde: Van ongeveer 20 lezers (lezeressen) ontvingen we een afschrift van dit mooie lied, gedicht in 1843 door ds. J. de Liefde (1814-1869) en door hem op muziek gezet voor de blinde mevrouw Schimsheimer te Amster dam (zie over haar A. Pierson Ou dere Tijdgenoten pag, 110 en 111). Deze melodie werd door een onzer lezeressen op cijferschrift gezet, maar het vers kan ook gezongen worden op de wijs van gezang 280 (Wil u o .God mijn dank betalen). Een onzer oudere lezeressen herin nert zich hoe dit lied omstreeks 1890 werd gezongen door een blin de man, die de straatprediker Esser bij zijn evangelisatietochten in de binnenstad van Den Haag vergezel de. Een andere lezer zocht en vond het vers, zoals dat gezongen werd door een blind meisje in een Zon dagschoolboekje, geschreven door Ida Keller: Het Alpenroosje. Dit boekje werd 70 jaar geleden a onze abonnee uitgereikt. Tenslo biedt een totaal dove lezeres a het vers in brailleschrift te bewe ken voor blinden, die het gra willen lezen. Al 50 jaar doet zij werk ten behoeve van doof-blind en blinden. Dit is maar een gre uit de vaak zeer ontroerende rea ties. Allen heel hartelijk bedankt! Vraag: Is het mogelijk gebruik flessen af te snijden en dan gebruiken als vaasje of bloempotj Antwoord: Het is mogelijk. In 'ij Vijven, het bekende hobbybla wordt een groot artikel hieraan g wijd (nr. 250, oktober 1972) 1 nummer 1,50. Verschillende m thoden worden hierin beschrev en de namen van apparaten j hobbysets, waarmee men kan we ken. Jan Boezeroen en de fanmail Op de hitperade staat een aardig werkje van de heer Jan Boezeroen, die vooral in het zuiden en in België veel succes heeft. 'De dronkaard' heet het lied. Het behandelt de problematiek van een man die ongelukkig is en steeds van het ene café in het ande re belandt. Jan Boezeroen zingt het zó overtuigend dat hij wel iedere dag brieven van alcoholisten krijgt, die hem schrijven dat Jan hun problematiek zo goed begrijpt. 'Tja, maar ik kan die mensen niet helpen. Persoonlijk ben ik niet zo'n innemer. Als ik in een café speel, en de men sen bieden me wat aan, dan is dat water met suiker, be grijp je. Maar ik heb daar door wel een heldere kijk op al die aangeschoten bezoekers en daardoor heeft mijn lied succes. Omdat ik het allemaal van nabij meemaak.' De hobby van Gina Lollobrigida 'Ik wilde het allemaal eens van een andere kant bekij ken,' vertelde filmster Gina Het piepkleine 'damestasje' bestaat niet meer. De Neder- Dit zijn Jan, Jans en de kinderen zoals ze wekelijks in de strip verschijnen. En zo zien ze er in het echt uit: precies als in de strip, compleet met autootje en dieren. Als de kinderen van Jan Kruis iets stouts hebben gedaan dan kun je ervan op aan dat hun streken vijf weken later in het weekblad Libelle te zien zijn. Want Jan Kruis is de tekenaar en schrijver van de strip 'Jan, Jans en de kinderen', die niet alleen in Neder land, maar ook in België en Frankrijk door honderdduizenden we kelijks gretig worden verslonden. En het gezin van Jan Kruis staat model voor de stripfiguren; misschien heeft de strip daarom wel zo'n succes: omdat het allemaal écht is. Ze wonen in Rotterdam, zien er net zo uit als op de teke ning maar heten natuurlijk anders. De sportauto van Jan Kruis, een zeer bejaarde M.G., is er ook, al staat die in de wintermaanden meestal in de garage. De dieren die regel matig in de strip opduiken ontbreken evenmin. De familie Kruis woont in een rustige buitenwijk van Rotterdam. En die rust heeft tekenaar Jan wel nodig, voor al als hij tegen de tijd op werkt. Tedere week weer een probleem hoor, die strip," zegt hij- 'Kijk, het tekenen op zichzelf is niet de moeilijk heid, maar het verhaaltje. Er moet een 'plot' inzitten, het moet een afgerond geheel zijn. Bij ons in huis is dat een vies woord: 'plotje'. Dat wordt ge fluisterd. 'Vader heeft geen plotje', ja dan vallen er wel eens lelijke woorden, maar het gekke is dat ik er toch iedere keer weer uitkom. Bij Libelle zeggen ze dan: 'Man, maak er toch een stel vooruit, dan heb je rust. En wij ook.' Maar als ik met één afleve ring al moeite heb, hoe willen ze dan dat ik er vier tegelijk inlever?' Hoe is Jan Kruis begonnen? Wilde hij bijvoorbeeld op achtjarige leeftijd stripteke naar worden, zoals andere kinderen brandweerman of trambestuurder in het hoofd hebben? Jan: 'Nee, een tijdje had ik olifantenoppasser in m'n hoofd, maar daarna ben ik toch snel aan het tekenen geslagen. En inderdaad: veel strips. Dat vond ik erg leuk. Op school stonden mijn re ken- en taalschriften vol strips. Die zat ik onder de les te maken. Mijn eerste echte strip heette 'Tripje', die heeft in het Rotterdams Nieuwsblad Het worden de komende maanden de kettingen, sjaals, corsages en andere frutsels die het modebeeld compleet moeten maken. Maar, zeggen de brillenfabrikanten, we mo gen die glaasjes op de neus toch niet vergeten. Want je kunt er nog zo prima uitzien wat kleding betreft: met een ouderwets brilmontuur is alle moeite voor niks. Goed, een vrouw als Dora Demmel, ontwerpster van fa brikant Silhouette kijkt door haar eigen bril de wereld in op zoek naar nieuwe lijnen en op de foto is het resultaat te zien: het gezicht van 1975. Voor het komende seizoen ligt de nadruk op de tweekleurige monturen. De onderkant is donderker dan de bovenzijde. Het formaat van de glazen blijft fors en de Ierse fabri kant Menrad zet de poten on deraan het montuur. Ook de glazen kunnen twee-kleurig zijn, bijvoorbeeld blauw van boven en oranje van onderen. De nieuwste ontwikkeling is dat kunstof nu net als glas krasvrij gemaakt en ontspie- geld kan worden. Op de foto een model van Menrad Ne derland in Rijswijk (Z.H.). gestaan. Ik kreeg in de oor logsjaren les van Wim Meul- dijk. Mijn vader betaalde die lessen met een handje siga retten.' Na de oorlogsjaren ging Jan Kruis naar de MU LO en ln die tijd verkocht hij zijn eerste echte strip. Van de opbrengst kocht hij zich per soonlijk een heuse fiets. Daarna kwam de academie. 'Nou, daar was het onmogelijk om over strips te praten. Het was de zogenaamde 'Franse tijd' van de kunstenaars. Ze spraken ook met Franse woorden tussen Hollandse zinnetjes, zo van: c'est bon, eh? Doordat ik in een omge ving zat waar het minder waardig was om over strips te praten, verflauwde mijn aandacht daarvoor ook een beetje. Na de academie ben ik op een reclamebureau gaan werken als tekenaar en ont werper. Nog later ging ik he lemaal zelfstandig voor grote bedrijven tekenen. Voor de Shell kwam toen weer het eerste stripje in een kinder blad: Olidin.' Jan Kruis was nog een tijdje aan het werk bij Marten Toonder, maar die samenwer king ging een beetje de mist in. 'Maar ik heb waanzinnig veel bij Toonder geleerd.' 'Gregor' contact met Peter Middeldorp van het blad Robbedoes, want daar verscheen de strip in. Peter ging later naar Libelle en belde me eens op met het verzoek om een eigen strip te ontwerpen voor dat vrouwen blad. Dat was vier jaar gele den en sindsdien tikte Jan .Jans en de kinderen geweldig aan. Er zijn boekjes van ver schenen en hij is aan het buitenland verkocht. Of het allemaal makkelijk ging? Ik zal je vertellen: ik moet nu nummer tweehonderd maken, maar bij aflevering drie zat ik al wanhopig met mijn han den in het haar!' Reacties Wat Jan Kruis iedere keer weer aan de tekentafel krijgt ls het feit dat de lezeressen zo leuk reageren. 'We hebben destijds een hele rel gehad doordat het woordje 'poep' in de strip voorkwam. Mijn dochter kreeg een vriendje die overal 'poep' op zei. Wan neer ik tegen dat joch zei: 'Dat moet je niet doen', dan zei hij onmiddellijk: 'Poep aan je schoen'. Was het: 'Gaan jullie maar een hut bouwen', dan zei Jeroen: 'Poep aan je mouwen'. En dat ging de hele dag door. Wel, toen heb ik die Jeroen en z'n poep-complex in de strip ge zet, met het gevolg dat er een lezeres een boze brief schreef naar het blad. Ze hebben die brief afgedrukt en het resul taat was dat er een enorme stroom brieven kwam die al lemaal vóór Jeroen waren. Jeroen moest blijven! En de mensen schreven dat het heel gewoon was dat kinderen op een bepaalde leeftijd steeds 'poep' zeggen..' Meegroeien? Behalve het feit dat het we kelijks moeilijk is om een leuke plot voor de strip te verzinnen zit Jan Kruis nog met een ander probleem: 'Mijn kinderen worden ouder. Ik ben de strip vier jaar gele den begonnen en toen waren mijn dochters zo zes, zeven jaar. Dat is prachtig spul, die kinderen zeggen de leukste dingen. Maar wat moet ik nu? Moet ik ze zo klein hou den of mee laten groeien. Misschien doe ik wel het laatste, want dan kun je ze in de puberteit zetten met alle grappen en problemen van dien: eerste vriendje, school avonden, op kamers willen wonen en wat al niet. Maar ja, zoiets moet langzaam groeien. Je kunt niet ineens heel andere kinderen gaan tekenen, dat zouden de lezers niet pikken.' Reacties genoeg. Ook van bu ren en familie. 'Als ik in de strip de werkster laat vertrek ken en moeder Jans zit met de handen in het haar, dan vragen de buren: hebben jul lie een nieuwe werkster? En door hun familie opgebeld met de vraag of ze in ver wachting was. Dat kwam om dat in de strip de buren een kindje kregen.' De vrouw van' Jan, Els, en ook de kinderen Leontine en Andrea, denken zeer bewust. Ze verzinnen ook onderwer pen. Of ik zin heb om er mee op te houden omdat het vaak zo moeilijk gaat? Ja, af en toe wel, maar die strip is me toch ook dierbaar geworden. Ik ben er aan verslaafd en zou hem ontzettend missen. Ik speel wel met de gedachte om buiten Nederland te gaan werken. Maar ja, dan zit je weer met de taal. Ik geloof niet dat het goed gaat wan neer je bijvoorbeeld in Ier land aan een Nederlandse strip werkt. Je omgeving is zo on-Hollands en de kinderen gaan al snel een andere taal spreken, zodat je ook hun kindertaalgebruik mist.' Behalve de strip illustreert Jan Kruis ook talloze korte verhalen in bladen als Nieuwe Revu en Libelle. Ook ont staan er affiches op zijn te kentafel. Werk genoeg. Maar toch laat het idee om in Ierland te gaan wonen en werken hem niet los. En ook het idee om eens iets totaal anders te gaan doen. 'Ach, aan de andere kant is het een modeverschijnsel, nu naar Ierland te willen. Vier jaar geleden was het voor de zoge noemde kunstartiesten een noodzaak om je op Ibiza te vestigen. Over een jaar zit iedereen inderdaad in Ier land. Ach, had ik maar een vak geleerd, denk ik wel eens.De lezeressen van Li belle denken daar 'gelukkig anders over. landse Bond van Lederwaren- en Koffer fabrikanten tiet vo rige week zien hoe de volwas sen 'vrouwentas' er het ko mende seizoen gaat uitzien. Op de foto rechts: een leren buideltas met dubele schou derriem uitgevoerd in steen rood leer, sluiting met rits: 75 gulden. Foto rechts onder: een groot formaat visitetas met subbei voorvak en reed achtervak. Uitgevoerd in cognac-rood leer met suèdine voering. Dub bel handvat. De prijs: 170 gulden. De onderste foto: een shop ping-bag. oftewel een bood schappentas in gele kunsstof op textielbasis met twee voor vakjes en een spijkergarne ring. In de winkel voor 36 gul den. Kruis raakte weer helemaal in de ban van het stripwezen en hij maakte een afspraak met Hergé, de grote stripfiguur van onder meer Kuifje. 'Voor hem ben ik 'Gregor' gaan maken die een tijd lang in het weekblad Pep heeft ge staan. Laatst kreeg ik nog een brief van een strip-en thousiast die een originele te kening van Gregor wilde heb ben. Ja. dat soort mensen be staat: die sturen je een keu rig briefje, met een vel te kenpapier en een gefrankeer de envelop met het vriende-. lijke verzoek of je een echte aflevering speciaal voor hun verzameling wilt maxen. Toen kwam Sjors en Sjlmmy van de tekenaar Frans Piët. Frans overleed en ik heb Sjors en Sjimmy toen voort gezet. Daardoor kwam ik in is Louis van Dijk Hans Wiegel Verschrikkelijk moeilijk is de opgave van deze week niet, dachten we zo. Want wie goed kijkt herkent dit frisse meisje maar al te gauw. Er zijn drie mogelijk heden 1:. Het is de vrouw van voetballer PIET KEIZER, 2. Het is de echtgenote van musicus LOUIS VAN DIJK of 3. Deze vrouw deelt het leven met VVD- politicus HANS WIEGEL. Schrijf één van deze drie namen op een briefkaart die is gefrankeerd met VIJFENDERTIG CENT en stuur die voor donderdag naar Trouw /Kwartet Dag Maandag Postbus 859 Amsterdam Zet tevens op de briefkaart ivelk boek u wilt ontvangen mocht u prijswinnaar worden: kookboek, bloemen- en plantenboek of handenarbeidboek. HET WAS MEVROUW LUNS! De oplossing van twee weken geleden bleek voor vrijwel alle inzenders geen pr blemen te geven, want het was mevrouw Luns en niet de echtgenote van Ok Jager of Sjef van Oekel. Prijswinnaars: M. H. Boeringe, Bernhardstraat 14. Nuenen (handenarbeidboek L. Smit, Ktein Coolstraat 31b, Rotterdam (bloemen- en plantenboek) en Visscher, 't Boonrak 8 in Valkenburg (Z.H.) (kookboek). Lollobrigida. 'Ik film nu a zo'n jaartje of twintig e steeds zie ik mannen achte camera's en fototoestelle staan. Ik ben er altijd be nieuwd naar geweest wét z zagen. Daarom heb ik meze! een paar toestellen aange schaft om te fotograferen Het schijnt dat ze het uitste kend doet. Een paar grot vrouwenbladen in Amerik hebben al contracten m< haar afgesloten voor een seri portretten van bekende mar nen. 'Ik heb alleen het ide dat ze me niet nemen omda ik goed kan fotograferei maar om het feit dat ik mei sen als Onassis en prins Phi lip van Engeland gewoon ka opbellen om een afspraak t maken. Dat soort mensen zij namelijk mijn vrienden e die weigeren mij niets.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 6