Vergeef mij, Natasja! 1 U Toenemende druk op de kerk van Tsjechoslowakije ilisduiil Meer mensen verlaten gereformeerde kerken Vandaag UIT Trouw K wartet Meer aandacht voor actie Solidaridad Europese jongeren naar Driebergen Kerkstoet gaat van Begijnhof naar Rokin Nieuwe boeken TROUW/KWARTET MAANDAG 4 NOV£,MOÜ,R iï»I4 KERK BINNENLAND T2/K2- door dr. J. ter Vrugt-Lentz Bij Wever is thans het levensverhaal uitgekomen van de twintigjarige Rus Sergei Kourdakov, kort na zijn ankomst in Canada door hem op de band vastgelegd. Zijn vlucht naar Canada en de publici teit, die hij aan zijn getuigenis gaf, hebben waarschijnlijk geleid tot de gewelddadige dood van deze tot Christus bekeerde KBG-agent. Waarom krijgen boeken als dit toch zo dikwijls een omslagtekening, die aan een stuiversroman doet den ken? De geschiedenis van Sergei Kourdakov verdient een beter om hulsel en heeft andere lezers nodig dan de stuiversroman. Het gaat hier niet om sensatielectuur, die men na lezing rustig kan vergeten 'omdat het toch niet echt is'. Dit is namelijk echt. Overvallen op en mishandeling van Initiativniki- Baptisten zijn uit talrijke publica ties bekend. De betrouwbaarheid van de berichten over dergelijke acties wordt nu nog eens van on verdachte zijde, namelijk door de voornamlige aanvoerder van een overvalcommando, bevestigd. Kourdakov was de zoon van een stalinistische officier, die na Chroestsjews ambtsaanvaarding spoorloos verdween. Zijn moeder stierf enige maanden daarna. De vierjarige wees belandde in staats - kindertehuizen in Siberië, waar het gezin gewoond had. Hij groeide daar op in een sfeer van gewelddadig heid en jeugdcriminaliteit, wist zich goed te handhaven en verover de een leiderspositie. Toch werd hij in deze jaren gegrepen door de Idealen van het communisme. Gevechtsgroep Zijn in Leningrad begonnen oplei ding tot marineofficier zet hij voort op de marinebasis Petropavlovsk in Kamsjatka. Hij krijgt daar al gauw de verantwoordelijkheid voor de politieke opvoeding van de jonge aanstaande officieren en wordt lei der van de Jeugdbond voor heel Kamsjatka. Al gauw wordt hem door de politie opgedragen uit zijn kameraden een gevechtsgroep sa men te stellen voor het uitvoeren van speciale opdrachten. Aanvan kelijk worden de jonge marine mannen, allen grage vechters, inge zet voor het beslechten van ruzies tussen dronken matrozen en derge lijke, maar na enige tijd krijgen zij te horen, dat hun groep is gevormd voor acties tegen illegale bijeen komsten van gelovigen. Na een wat aarzelend begin als gevolg van het feit dat de gelovigen geen enkele weerstand bieden, gaan zij op verlangen van hun politie chef hardhandig optreden. Er val len zelfs af en toe doden en al is dat niet de vooropgezette bedoeling, ze hebben er ook niet al te veel gewetenswroeging over. Kourdakov zelf raakt echter aan het denken door twee bijzondere ervaringen. Eén meisje, Natasja, treft hij voor de derde maal achtereen bij een geheime bijeenkomst aan, hoewel zij de beide vorige malen ernstig mishandeld was, ook door hem, daar hij meende, datzij dan het geloof wel zou opgeven. Dat zij desondanks weer aanwezig is, is voor hem onbegrijpelijk. Maar er gebeurt bij diezelfde overval nog iets. Als hij een oude vrouw, die hardop voor hem bidt, op het hoofd wil slaan overkomt hem iets, dat doet denken aan Paulus' ervaring bij Damascus: hij voelt zich hard handig bij de pols gegrepen, hoewel er niemand in zijn buurt is. Volkomen in de war vlucht hij weg en zwerft urenlang rond. Hij reali seert zich, dat de manier, waarop hij moet optreden tegen de gelovi gen, niet in overeenstemming is met de communistische idealen waarvoor hij wilde leven. Hij grijpt dan ook een gunstige gelegenheid aan om te vluchten. Misverstand Dit boek is een aangrijpend getui genis van de geloofsmoed der klei ne baptistengroepen in een uithoek van Siberië, van de bekering van een vervolger, van de kloof tussen communistische idealen en commu nistische werkelijkheid en van het tragische misverstand, dat de mar xisten-leninisten drijft tot geloofs vervolging. Het belang ervan ligt mijns inziens voornamelijk in dit laatste, dat het zo duidelijk de li quidatie van het geloof in God als ideologisch doel nr. 1 van de sow- jet-regering laat zien. Volgens Le- nins interpretatie van het marxis me, is dit geloof immers dè grote hinderpaal voor de mens, om zich in te zetten voor het marxistische toekomstideaal. De zienswijze van een man als Kourdakovs chef Niki- forov, die liever zou willen 'dat er honderd moordenaars los liepen dan een half dozijn van deze volks- vergiftigers' is voor honderd pro cent marxistisch-lenlnlstlsch. De houding van de autoriteiten in Moskou, die de KGB de vrije hand laten tegen illegaal samenkomende christenen en Kourojedovs commis sie voor godsdienstzaken volmacht geven om de levensmogelijkheden van de erkende kerken tot het ui terste In te perken is dat ook. Daarbij moet worden opgemerkt, dat de weg van de admdinistratieve bestrijding, zoals die door de com missie voor godsdienstzaken ge volgd wordt, de meest begane is. Nu kan echter de laatste jaren een sterke opleving van de religiositeit, vooral onder de jongeren, vastge steld worden, wat de autoriteiten in hoge mate verontrust. Voor zover het de officiële kerken betreft, kunnen zij nog overzien, wat er gebeurt. Groeperingen echter, die zich aan de staatscontrole onttrek ken en bovendien aanzienlijke aan tallen atheïstisch opgevoede jonge ren trekken, ziet men als een soort vijfde colonne, een sluipend gevaar. Vandaar soms een medogenloos en bijna paniek-achtig aandoend optre den tegen hen, zoals in dit boek beschreven wordt, en zoals het ook elders in de wereld plaatsvindt te gen minderheidsgroepen, die anders zijn of denken dan de heersende groep. Het zou echter onjuist zijn, te denken, dat dit soort optreden tegen de niet-geregistreerde. chris tenen regel is. Zoals overal zijn het in feite Individuele personen, die het beleid bepalen. De reeds ge noemde Nlkiforov is volgens Kour dakov een man met een geweldda dige inslag. In vele gevallen treden de plaatselijke functionarissen ge lukkig gematigder op. Sergei Kourdakov wijst de plaats aan, waar hy de vlucht naar Canada waagde. Geen dialoog Dat neemt niet weg, dat zowel ker ken als niet-geregistreerde groepen in een staat van voortdurende ver volging leven. Aangezien de mar- xistisch-lenlnistische visie op het geloof ook in de andere communis tische landen geldt, zitten kerken en christenen daar eveneens in meerdere of mindere mate in de knel en is er geen dialoog of wer kelijke samenwerking met de com munisten. Daarom is lezing van dit boek aan te bevelen voor alleen, die geïnteresseerd zijn in de moge lijkheden tot samenwerking en ge sprek met de regeringen in Oost- Europa. Er zijn echter telkens weer, niet alleen in het westen, maar ook in Oost-Europa, marxisten, die de dogmatische verstarring doorbre ken. Men mag hopen, dat hun op vattingen een kans krijgen in de communistische wereld. Daaraan kunnen wij meewerken, als wij be reid zijn, mèt onze medechristenen in het oosten, ook de positieve kan ten van het marxisme te erkennen Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publfkatle wordt de naam van "de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Paard 'Paard ln de stal verhongerd' (Tr/Kw 26-10). Er zijn geen woor den die voldoende de grote afschuw uitdrukken, die ik voor zo'n daderes gevoel. Dit paard was oud. dus dub bel weerloos, geheel afhankelijk van een 'liefdevolle' verzorging. He laas kan ieder op zijn eigen erf nog teveel met zijn dier doen wat hij wil. Proces-verbaal wordt meestal opgemaakt wanneer het voor het dier te laat is. Veelal is het de schuld van de omwonenden, die het de moeite niet waard vinden tijdig de politie te waarschuwen. Culemborg mejuffrouw P. van Asch Zaak-Wiersinga (3) De heer Bade uit Soest maakt be zwaren tegen eventueel aanpakken van de heer Wlersinga door de gereformeerde synode. Maar wat wil hij dan? Hoe meer verschillen, hoe meer vreugd? Ieder zijn eigen richting, in de kerk? In de Haagse kerkbode heeft overigens een glas heldere uiteenzetting gestaan, waaruit heel duidelijk blijkt dat de theorie van de heer Wlersinga niet klopt in het raam van de bijbelse opvatting. Daarvoor kan men des noods contact opnemen met ds. B. Wentsel. Rijswijk B. J. Meter Abortus (11) Omdat het moment van de geboor te door de arts die een bevalling verricht binnen zekere grenzen vrij gekozen kan worden lijkt de grens De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Dienrier. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. tussen menselijk leven en mense lijk leven in ontwikkeling te verva gen. Het doden van pasgeboren, gezonde kinderen zal op den duur geen grote weerstand meer kunnen oproepen bij degenen die de Bloe- menhovepraktijken moreel steunen. De integriteit van het menselijk leven wordt bedreigd vanuit een visie die de kwaliteit van het leven van de aanstaande moeder de doorslaggevende factor vindt. We zijn mijns inziens op de verkeerde weg met de abortus, evenals met de euthanasie, die gepropageerd wordt vanuit eenzelfde eenzijdige visie, waarin geen plaats is voor het zorg vuldig afwegen van de consequen ties. Boekelo W. J. Caspers Scheveningen (5) Mocht er ooit nog eens zoiets ge beuren (hopelijk nooit meer) laat de politie dan eerst alle verslagge vers van radio, televisie .en krant achter gesloten deuren zetten. Ze zijn een gevaar voor gegijzelde mensen. Hulde aan minister Van Agt, die het aandurfde om de zelf verzekerde domme Hans van der Werff ongezouten van repliek te dienen. Volgens mij is de politie best in staat om ln dergelijke ge vallen zelf een dergelijke communi qué te verstrekken zonder sensatie en hulp aan de overvallers. Amsterdam Mevr. A. Poorrtman-Meijer. Scheveningen (6) Duizend maal hulde voor deze doortastende helden, onze mari niers. die lieten zien dat ons land nog durft. En zich niet altijd in de 'luren laten leggen' door moorde naars. Geen praat maar daad stel den zij. En hoe? Leiden Els van Houwelingen Boeren Bid voor onze boeren. In uw gezin, in uw gemeente of kerk, ln uw per soonlijk gebed, bid voor onze boe ren. Lees voor uzelf deze tekst eens door: 1 Corinthe 12 vers 26. Velp J. H. v.d. Stoep. DEN HAAG De adventsactie 'So lidaridad' zal ditmaal in de her vormde kerk meer aandacht krijgen dan in vorige jaren het geval was. Deze interkerkelijke actie, die steun beoogt aan diakonale projecten van kerken en christelijk-sociale orga nisaties in Latijns-Amerika, kreeg in vorige jaren vooral aandacht in de r.k. kerk. Om de actie met meer nadruk in de hervormde kerk aan de orde te kunnen stellen, heeft de sectie internationale hulpverlening van de hervormde generale diako nale raad in overleg met 'Solidari dad' besloten tot een wat andere aanpak. De actie zal nu in de hervormde kerk gevoerd worden binnen het normale kader van het werelddia- konaat. Er komt een speciaal num mer van 'Globaal', waarvan de tekst is geschreven door Jan Pilius. SANKT PöLTEN Tweeduizend jongeren uit geheel Europa worden Pasen 1975 In Driebergen verwacht, als de oecumenische jeugdraad in Europa daar haar conferentie houdt. Het thema zal zijn 'Geloven nu!' Voorbereidend materiaal wordt verkrijgbaar via de hervormde jeugdraad te Driebergen. De conferentie is voorbereid op de jaarvergadering van de oecumeni sche jeugdraad in Europa, die dezer dagen in Sankt Pölten, Oostenrijk werd gehouden. Voor het eerst wa ren daar ook afgevaardigden uit Portugal aanwezig. Besloten werd verder, Noord-Ierlknd concreet te helpen, in het bijzonder door steun aan verzoeningsprojecten zoals dat van het centrum Corrymeela. Het vraagstuk van de gastarbeiders werd bestudeerd. Besloten werd tot een Europese jongeren-consultatie over dit onderwerp in 1976. Van een medewerker De Tsjechoslo waakse autoriteiten oefenen sterke druk uit op de kerken. Vooral de protestantse kerken en dan met name de Bo- heeitise broeders hebben zwaar onder deze politiek te lijden. In Tsjechoslowakije bestaat geen voorafgaande censuur meer. Maar nu dwingt de overheid redacties die met bijdragen komen die on aangenaam zijn voor de regering met andere middelen tot voor zichtigheid. Van een onzer verslaggevers UTRECHT In 1973 hebben 9600 mensen de gereformeerde ker ken verlaten. Dat is 31 procent meer dan in 1972, toen 7300 zich aan de gereformeerde kerken onttrokken. Deze onttrekkingen vormen de be langrijkste factor, waarom de le dengroei van de gereformeerde ker ken tot stilstand is gekomen. Zoals bekend, groeide het ledental van de gereformeerde kerken ln 1973 met slechts vier: op 1 Januari 1973 wa ren het er 879.834 en op 1 januari 1974 879.838. Een dergelijke kleine groei hadden de gereformeerden sinds 1944 niet meer meegemaakt. Vele jaren was een groei met minstens tienduizend zielen regel. Maar vanaf 1968 kwam er een kentering. De groeicijfers werden elk jaar kleiner en kwamen achter bij de bevolkingsgroei als geheel. De zojuist gereed gekomen gespeci ficeerde ledenstatistiek over 1973 laat zien, dat 5400 gereformeerden zich formeel aan hun kerk onttrok ken. Daarnaast waren er nog eens 4100, die zich geruisloos lieten af vloeien door bij verhuizing zich niet meer aan te melden in hun nieuwe woonplaats bij de gerefor meerde kerk. maakt-gereformeerd. 292 christelijk gereformeerd en 277 rooms-katho- liek. Een andere factor, waardoor de groei van de gereformeerde kerken is gestokt, is een duidelijke daling van het doopcijfer. In 1973 werden 12.900 kinderen gedoopt tegen 14.800 in 1972 en 15.400 in 1971. Ook het sterftecijfer daalde iets: van 6300 naar 6200. Goedgeefs Boeren (2) Tijdens de boerendemonstratles heb ik de vraag gesteld: Weten we niet dat God meer zegen kan geven dan Mansholt, EG en Van der Stee tesamen? De omstandigheden van het weer voeren ons weer terug tot 'burenhulp'. Maar ook deze hebben geen effect als 'het weer' niet mee werkt. De gemeenschappelijke de monstraties hebben gunstig ge werkt op de regering. Een gemeen schappelijke bidstonde zal zeker méér effect hebben, als wij ten minste Zondag 10 van de Heidel- bergce Catechismus tot ons funda ment hebben. Anders zegt Gods woord: 'Ga naar de goden die gij u verkozen hebt. laat die u verlos sen.'. Laat dankdag, biddag en ver ootmoediging worden. Vroomsboop J. Boessenkool In de mist Vooral dit laatste cijfer is sterk toegenomen. In 1972 waren het er 2200. Op een totaal aantal gecon stateerde verhuizingen naar andere plaatsen van 53.000 ln 1973, bete kent dit. dat een op de dertien gereformeerden bij verhuizing in de mist verdwijnt. Aangenomen moet worden, dat het merendeel van hen onkerkelijk wordt. Van de 5400, die zich formeel ont trokken, werden 2174 onkerkelijk, 1719 hervormd, 422 vrijgemaakt-ge- reformeerd, 269 christelijk gerefor meerd. 145 rooms-kathollek, terwijl 128 overgingen naar de pinksterbe weging. Daar staan 3400 mensen tegenover, die in 1973 tot de gereformeerde kerken toetraden (evenveel als in 1972). Hiervan waren 1739 her vormd, 545 onkerkelijk, 332 vrijge- De financiële situatie is volgens een woordvoerder van de gerefor meerde kerken niet verontrustend. Het totaaloverzicht laat zien, dat de inkomsten in 1973 aanzienlijk zijn toegenomen, al heeft men de prijs verhogingen niet helemaal kunnen bijbenen. Vorig jaar gaven de leden ruim 121 miljoen, bijna negen mil joen meer dan in 1972. Dit betekent, dat iedere gerefor meerde (kinderen inbegrepen) in 1973 gemiddeld ruim 140 gulden aan de kerk betaalde. Bovendien gireerde hij, buiten de vaste kerke lijke bijdrage, de collecten en de busjes om, nog eens vier en een halve gulden extra naar zending en werelddlakonaat. PERSONALIA Rijksacademie Dr. Jan van Riemsdijk is op voordracht van mi nister Van Doorn benoemd tot hoogleraar van de rijksacademie voor beelende kunsten in Amster dam. Dr. Van Riemsdijk is secreta ris van de Raad voor de Kunst. Hij moet deze functie neerleggen in verband met deze benoeming. Veilig Verkeer. De algemene ver gadering van Veilig Verkeer Neder land is mr. Pieter van Vollenhoven gekozen als lid van het algemeen bestuur van VVN. Hij volgde in deze functie drs. K. Blom op. M*\ Van Vollenhoven is directeur van de Stichting Periodieke Veiligheids keuringen Motorrijtuigen. In het februarinummer van het maandblad 'De Boheemse broeder' stond naast de bijdrage van ds. Joseg Batelska getield 'Hij werd gekruisigd' de vertaling van een gesprek met Amerikaanse astronau ten, die van hun geloof getuigden. De redacteur moest daarop op het staatssecretariaat voor kerkelijke aangelegenheden verschijnen, waar hij te horen kreeg dat het blad wegens deze publikatie een boete van 30.000 kronen (ongeveer 4.500 gulden) moest betalen. Want 'hoe kan in Tsjechoslowakije beweerd worden dat astronauten aan God geloven, als sowjet-kosmonauten tij dens hun vluchten letterlijk geen spoor van God gevonden hebben'. Later werd de boete verlaagd tot 20.000 kronen, maar ook dat bedrag was voor de kerk moeilijk op te brengen. Want een door de staat erkende kerk mag in Tsjechoslowa kije geen geld bezitten. Van een rechtzaak werd tenslotte afgezien, want men wilde de zaak niet op de spits drijven omdat de redactie van het blad gedreigd had haar werk geheel stil te leggen. Het geval met het maandblad van de Boheemse broeders is slechts een voorbeeld uit vele, hoe de staatsorganen optreden tegenover de kerken. De staat maakt daarbij nauwelijks onderscheid tussen de kerken. Het gaat de staat er vooral om de geestelijken van de kerkle den te scheiden. Daar waar geen AMSTERDAM De internationale gemeente van de English Reformed Church aan het Begijnhof zal woensdagavond 6 november, na sluiting van de kerk in verband met de restauratie, op bijzondere wijze 'verhuizen'. Omstreeks 21.00 uur na een afscheidsbijeenkomst in de ruim 5 eeuwen oude kerk zullen gemeenteleden en belang stellenden zich in een stoet scha ren, die zich, onder leiding van Rev. C. R. M. Bell, begeeft naar de Nieuwe Zijds Kapel aan het Rokin. In de stoet zullen kerkelijke attribu ten, zoals de kanselbijbel, maar ook oude Schotse vlaggen, worden mee gevoerd. Het geheel zal worden op geluisterd met doedelzakmuzlek. Verwacht wordt dat de restauratie vóór oktober 1975 gereed is. Tot dan worden de diensten ('s zondags om 10.30 uur) en huwelijksinzege ningen in genoemde kapel gehou den, zo ook de diensten van de Alle-Dag-Kerk ('s woensdags 12.40 en 13.10 uur). geestelijke meer werkt is de weer stand van de kerkleden aangetast. Daar kan het staatssecretariaat voor kerkelijke aangelegenheden samen met de betreffende ideologi sche afdelingen van de communis tische partij zijn atheïstische offen sief beginnen. Het hoeft daarom niemand te ver wonderen dat aan een groot aantal geestelijken de laatste weken het werken onmogelijk is gemaakt. Het in München verschijnende banne lingenblad Cesko Slovo meldt dat het staatssecretariaat oor kerkelij ke aangelegenheden de volgende predikanten het werk verboden heeft: ds. Milos Rajchrt uit Leipa in Bohemen, Jan Dus uit Chrast bij Pilsen, Vladimir Slama uit Leitme- ritz, Alfred Kocab uit Jungblunzlau, dr. Jan Trojan uit Neratovice, Vla dimir Kalus uit Miróslav, Jaromir Dus uit Praag 10, Mirosla Rodr uit Rokitzan, Jiri Weber uit Sumperk, Petr Capek uit Merklin bij Pilsen en ds .Simsa uit Znaim. Omdat zij naar verluidt het ver trouwen van de staat missen zijn vier studenten van de Comenius- faculteit in Praag van de studie uitgesloten. In een aantal gevallen is duidelijk dat het bij de acties van de communistische staatsorga nen om politieke wraak gaat. Zo moet ds. Jaromir Dus, een vader van vier kinderen, als stoker in een fabriek werken. Elke dag moet hij per fiets dertig kilometer afleggen om op zijn werk te komen. Ds. Petr Capek moest zijn ambt verlaten, omdat hij actief was in het jeugd werk. Hij werkt nu als chauffeur op een brouwerij-auto. Palach Typerend voor het optreden van de staatsorganen is de actie geweest tegen dr. Jam Trojan uit Nerato- witz. Dr. Trojan hield de grafrede aan de groeve van Jan Palach, de student die zich in januari 1769 uit protest tegen de bezetting van Tsjechoslowakije verbrandde. Dr. Trojan werd eerst door de veilig heidsdienst gearresteerd. Men wilde hem dwingen tot het ondertekenen van een stuk waarin de predikant bekende Jan Palach door middel van psychische druk tot zijn wan hoopsdaad te hebben- gedwongen- Toen dr. Trojan deze beschuldiging tegen hem categorisch afwees, moest hij ontslagen worden. Men wilde hem tegen elke prijs uit de pastorale zorg verwijderen. Daarom werd hij tenslotte er van beschul digd aan het graf van Jan Palach in zijn rede het socialisme in het openbaar aangevallen te hebben. Dr. Trojan werkt nu als arbeider in de bouw. en ons oordeel niet uitsluitend te laten bepalen door de zeer negatie ve zijden ervan, waarmee we in Sergei Kourdakovs levensverhaal en in zoveel andere berichten uit het oosten geconfronteerd worden, geen kop Mevrouw Ter Vrugt, verbonden aan het interuniversitair instituut voor missiologie en oecumenica, be spreekt 'Vergeef mij, Natasja' van Sergei Kourdakov. Uitgave Wever te Franeker, 238 bl., 15 gulden. DE INBRENG VAN JETHRO Het verbond tussen Mozes en Je- thro bewijst meteen z'n grote waar de. Jethro ziet Mozes in een soort uitputtingsslag recht spreken, van de morgen tot de avond. Op Je- thro's verwonderde uitroep: Wat heb je daar toch een werk aan! legt Mozes het hem nader uit. Dit is zijn 'ambt' om zo te zeggen. Mozes weet niet beter, daar is hij voor, om de mensen aan te horen in hun vragen en rechtsgedingen. Hij moet ze de geboden Gods bekend maken. Jethro is van mening dat Mozes dat onmogelijk' alleen aan kan. Hij heeft m.i. gelijk. Zijn voorstel munt uit door redelijkheid en helderheid. Mozes moet zich vooral op twee dingen toeleggen. Hij moet voor het volk tot God gaan, hij moet de zaken voor God brengen, want het is Gods volk. Er is een duidelijke lijn naar Jahwe die on-' derhouden dient te worden. Mozes heeft daar ervaring in, En het tweede hangt daarmee samen: hij kan dan de geboden en inzettingen van God overbrengen. Wij zouden, zeggen: Mozes kan de grote lijnen uitstippelen voor de rechtspraak die hij dan aan daartoe aan te stellen mannen kan overlaten. Die man nen dienen flinke godvrezende en betrouwbare lieden te zijn, boven dien moeten ze winstbejag haten, 't Is of je een formulier om ouderlin gen te bevestigen leest. Daar zal Paulus bij zijn kwalifikaties ook. wel aan gedacht hebben. Zo worden de zaken geregeld. Merkwaardig, vanuit een 'heidense' inbreng, van uit een verbond met mensen die niet strikt tot dit volk behoren. Een ding om over na te denken (Exo dus 18, 13-27). Nieuwe vormen van industriële ak- tie, door A. Teulings en F. Leijnse. Arbeidersstrijd en vakbeweging In Nederland en Engeland. SUNschrift 83. Uitg. Socialistiese Uitgeverij Nijmegen. 265 blz 12.50. Kerkmensen in Vlaardingen, door drs. M. den Admirant, Uitgave De Draak, Vlaardingen. 135 blz.: i 19.50. Zulke boeken zouden er meer moe ten verschijnen. Ze maken door hun plaatselijke toespitsing de kerkgeschiedenis voor velen leven-' dig. Drs. Den Admirant beschrijft in achttien boeiende schetsen het j protestantse kerkelijke leven in een vissersplaats in de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. In 1800 was er alleen nog maar de hervormde kerk (de r.-k. kerk bui- i ten beschouwing gelaten). In 1920 waren er links en rechts daarvan vier andere kerken ontstaan. We lezen van het sterke afhankelijk heidsbesef als gevolg van de visse rij, het jaarlijkse preken tegen de kermis, de donpnee die weigerde aan de wens van de hervormde synode te voldoen, om elk Jaar op de verjaardag van koning Willem I j een speciale kerkdienst te houden, de aprilbeweging, de Doleantie, de onverminderd doorgaande richtin genstrijd en over de afgescheide nen, die weinig gedachtig aan hun eigen verleden in 1880 de hulp van de overheid inriepen ter bescher ming van 'de rechten onzer Ge meente, zoals gewaarborgd in de Grondwet' tegen 'stoornis' van een dissidente groep, de latere gerefor meerde gemeente, die godsdiensto- feningen was gaan houden in een pakhuis aan de overkant (de afge scheidenen ergerden zich aan het hoorbaar psalmgezang). Het boekje is rijk geïllustreerd met 47 platen van predikanten en kerken. Sch. Joost de Klerk. De platwormen ver velen zich, Agon Elsevier, Amster dam-Brussel, 222 pagina's, 17.50. 'Menselijke deugden en ondeugden, verklaard vanuit het dierlijk verle den'. Deze ondertitel gaf Joost de Klerk zijn boek mee. Dat is in zoverre aardig en nuttig dat het heel precies het centrale misver stand van zijn overigens zeer lees bare werk aangeeft. De Klerk heeft erg veel over diergedrag gelezen. Hij vertaalt, zoals Dick Hillenius in een Ten gelelde schrijft, het Inge wikkelde verhaal van de academi sche onderzoekers voor een zo groot mogelijk publiek. Dat lukt best, maar zodra De-Klerk op basis van dat diergedrag aan het verklaren slaat, loopt er iets scheef. Onder een stortvloed van verwij zingen naar apen, roodborstjes, ste kelbaarsjes en platwormen, komt dan gewoon het particuliere mens en maatschappijbeeld van Joost de Klerk naar voren. Daar kun je waardering voor hebben of niet. Maar het verklaart weinig. Twee citaten om te proeven: 'Maar er komen overal ter wereld steeds nieuwe golven natuurvolken (een ongespecificeerd begrip, maar in elk geval mensen die in een nog volledig on-gemechaniseerde eco nomie plegen te leven) naar de dichtbevolkte stadsvestigingen, waar een groot deel van hen ver paupert door gebrek aan stedelijke leefbekwaamheid. En: 'Het is ongezond om ons ver mogen tot meevoelen uit te strek ken tot een gepijnigde stier en daarop dan activiteiten te gaan bouwen. Precies zo is er iets onna tuurlijks in het per televisie wakker maken van medelijden met volke ren uit onontwikkelde gebieden, met het door de Amerikanen ver nielde Vietnam, het door Nigerla- nen uitgehonderde Biafra of de fol teringen in Griekenland, Hongarije, Tsjechoslowakije. Spanje, Brazilië en vaar nog meer'. Van mij hoeft het niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2