Maar waar is de jarige? 1 Archeologen zijn op zoek naar de put van Abraham Prof. Hovius mint vooraanzitting niet Vandaag tu ihmèd; De Reformatie is 457 jaar Vj Trouw Kwartet Bijbels dagboek en dagkalender Interview met Praeses ds. Jörg Wi Wereldraad vraagt voedselbeheer Beroepingswt Nieuwe boeHie TROUW KWARTET DONDERDAG 31 OKTOBER 1974 KERK BINNENLAND door ds. A. A. Spijkerboer Waar moeten we dit jaar heen om de Reformatie geluk te wensen met haar 457-ste verjaardag? Ze heeft een respectabele leeftijd bereikt, maar ze heeft krachtens haar geboorte een eeuwige jeugd over zich, en het ligt in haar aard om altijd actief bezig te zijn. Waar zit ze? Luister je naar de nieuwberichten, dan krijg je een ogenblik de in druk. dat de Reformatie in Noord- Ierland is: de protestanten daar zouden het voor haar opnemen. Maar als je dan merkt, dat de N'oordierse protestanten hun rooms-katholieke landgenoten in het verleden gelijke burgerrechten hebben onthouden, en dat er in het heden terreur-organisaties optre den, die zich 'protestants' noemen, dan weet je. dat de Reformatie hier de hand niet in het spel kan heb ben: ze is gewoon veel te aardig om zich in te laten met onderdruk king en terreur. Zou ze dan misschien in Zuid-Afri- ka zijn? Daar zijn toch echte gere formeerde kerken, die de belijdenis hooghouden? Nu kun je zo je vra- gen hebben bij het programma ter bestrijding van het racisme van de wereldraad van kerken, maar dan moet Je toch veel en veel ernstiger vragen hebben bij de apartheidspo litiek van de Zuidafrikaanse rege ring. Al was het alleen maar om de racistische huwelijkswetgeving in dat land. die voor alle betrokkenen een voortdurend stromende bron van ellende is. en dan heb je nog maar één bron van ellende ge noemd. Als je dan verder ziet, dat juist de gereformeerde kerken in Zuid-Afrika de apartheidspolitiek van hun regering dekken, en hoe zij een man als dr. Beyers Naudé, die met zijn Christelijk Instituut vanuit het evangelie een politiek van verzoening voorstaat, zo al niet tegenwerken, dan toch helemaal in de steek laten, dan kom je weer tot de conclusie: hier kan de Reforma tie de hand niet in het spel hebben. Het is een feit, dat de laatste tien jaar om Noord-Ierland en Zuid-Afri ka de goede naam van de Reforma tie over de hele wereld in ver band is gebracht met ontdrukking en terreur. Daar kan onze jarige niets aan doen, maar haar feestgangers zijn er ten volle ver antwoordelijk voor. en wij hebben dan ook goede redenen om ons de ogen uit het hoofd te schamen Nieuw protestantisme? Toch blijft de Reformatie veel te aardig om haar niet op te zoeken: ze kan niet verdwenen zijn. en ze kan niet stil zitten ook! Er is wel Liedboek eens veronderstelde dat ze in de afgelopen jaren opnieuw is opge staan in de zgn. 'protestbeweging', in de beweging, die protesteerde tegen de oorlog in Vietnam, tegen het imperialisme en het kapitalisme in het algemeen, en niet te ver geten tegen het celibaat. De veron derstelling was zo dom nog niet: de 'protestbeweging' heeft met het protestantisme niet alleen de kern van de naam gemeen maar ze heeft er ook het radicale en het openlijk getuigende van. Maar bij nader toezien blijkt de 'protestbeweging' niet de Reforma- tie-nieuwe-stijl te zijn, ze is er ten hoogste een halfzusje van. Ze lijkt namelijk erg veel op de radicale stromingen uit de 16e eeuw: het directe beroep op de Bijbel, het geloof in de overmacht van de Hei lige Geest, de boodschap van de vergeving der zonden het was er allemaal bij deze stromingen. Maar één ding ontbrak, het besef, dat een mens niet boven zichzelf, d.w.z. niet boven zijn zonde, uit kan stijgen, dat hij zich de goede werken steeds moet laten aanrei ken. en dat hij juist zo van genade alleen mag leven. Het trekken van historische paral lellen is een riskante bezigheid, maar de moderne protestbeweging heeft met de 16de eeuwse radicalen in ieder geval het idee gemeen, dat de mens boven zichzelf uitgetild moet worden, zo niet door de Geest, dan toch door verandering van de 'structuren'". In de 16de eeuw is dat uitgelopen, óf op pure gewelddadigheid, óf op de te rugtocht uit de wereld. Zou het nu veel anders aflopen? Als wij de kracht van de Reforma tie in het heden zoeken, dan lijkt ze echt in geen velden of wegen te zien te zijn. Tot we het nieuwe liedboek van de kerken opslaan! Want daar staan liederen in. die alleen van haar afkomstig kunnen zijn. b.v. 20. 87, 94, 214 om er maar enkele te noemen. Al deze liederen zijn zo mooi gemaakt, of zo prach tig vertaald, en dan worden de woorden vaak zo helemaal gedragen door de melodie, dat Luther opge sprongen zou zijn om ze mee te zingen, en Calvijn. na even nage dacht te hebben, want zo was hij wel, óók. Tot de toppers van het nieuwe lied boek behoort 169: het begint met de goede schepping, en laat dan even weten wat voor vlees God in de kuip heeft: 'Wij hebben dag en nacht verward - de nacht geprezen in ons hart - en onze dag versla pen'. maar dan komt het: 'Maar God heeft naar ons omgezien! - Wij. in de nacht verdwaalden. - hoe zou het ons vergaan, indien - Hij ons niet achterhaalde. - indien niet in de duisternis - het licht dat Jezus Christus is - gelijk de morgen straalde', en dan klinkt het uit met de nieuwe schepping. In een lied als 169 zien we de jarige ten voeten uit: ze is het helemaal. Maar als je nu vraagt of de Reformatie het hele nieuwe liedboek voor haar rekening heeft genomen, word je toch teleurge steld. Niet alleen omdat er een paar liederen in staan, die je met goed fatsoen niet in de kerk kunt zin gen, maar ook omdat het oude ge zang 121 de vernieuwing heeft overleefd en onder no. 474 zijn brutale toet weer laat zien. Dat 'God ons tot de daar roept', dat zijn werk wacht', en dat er dan 'aantreden' geroepen wordt, is mis schien geloofwaardig in een Pruisi sche kazerne, maar niet in de christelijke kerk. Is zingen dan het enige, waar het Straatbeeld in BelfastWaar is de jarige? in de Reformatie op aankomt? Niet het enige, maar het is wel het goede begin, want wie de muziek van de Reformatie hoort en mee zingt, raakt zijn krampachtigheid kwijt, en doet dan in de kerk en maatschappij misschien ook wel eens een paar zinvolle dingen. In het nieuwe liedboek heeft de Reformatie wel degelijk de hand gehad, maar ze. heeft er ook een paar veren moeten laten. Ze is dit jaar nergens ondubbelzinnig te zien. En toch is ze er! Zullen we maar aannemen, dat ze haar ver jaardag vandaag 'in besloten kring' viert? Mocht een van u, hooggeach te lezers, haar bij toeval treffen, wilt u haar dan uit veler naam de hand geven? We kunnen haar nog niet missen! En dat hoeven, we ook niet. Want zo is ze heus wel, onze jarige. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Abortus (7) Driewerf hulde voor de moedige en principiële houding van minister Van Agt. Met grote instemming nam ik kennis van de door hem op het congres van SSR uitgesproken rede. waarbij hij o.a. Psalm 139 citeerde. Om nog even terug te komen op hetgeen de heer Van Agt in verband hiermee zei: Waar blij ven de (chr.) politici die eenzelfde consequent standpunt innemeij ten opzichte van de vernietiging van reeds geboren leven in een oorlog? Zodat degenen die in beide geval len het: 'Gij zult niet doden!' in praktijk willen brengen, eindelijk weten op welke partij zij met vrij moedigheid kunnen stemmen. Utrecht Mevrouw G. Erné-v. d. Veer Abortus (8) Hartelijk dank. minister Van Agt. voor zo'n kloek en bijbels getuige nis. Ik ben zelf gereformeerd en AR en vind het erg dat onze mensen zo weinig een principieel en bijbels getuigenis laten horen. Hoogeveen W. Neutel Abortus (9) Nu zou minister Van Agt de polikli niek per 1 november sluiten, maar niets ervan, het is alweer op de lange baan geschoven. Zijn nu alle confessionele ministers en Kamer leden bang dat het kabinet zal vallen? Het wordt de hoogste tijd dat er in de confessionele partijen mensen opstaan die een halt dur ven toeroepen aan het kabinet en zeggen: Tot hier en niet verder. We hebben er genoeg van. Asperen D. V. Steenis Abortus (10) Er is een baby in een portiek ge vonden en nu moet naarstig naar de herkomst "'orden gezocht. De 'nood van de vrouw' is nummer één als het gaat om aborteren. Waarom kan er geen rekening worden ge houden met de nood van deze vrouw? Waarom kan zij niet met rust worden gelaten en haar ten- ADVERTENTIE) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F Diemer. Hoofdredactie: J. Tammfnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. minste de tijd gegund zichzelf te melden? Deze baby heeft het ten minste gehaald! Het zijn deze en soortgelijke toe standen die veel vrouwen aan het begin van de zwangerschap naar een abortus doen verlangen. De eindeloze moeilijkheden rond de adoptie en het moederschap. Men zou meer aandacht moeten hebben voor de opvang van moeders en baby's na de geboorte. Als dat op rolletjes kon lopen, zouden er ook minder aanvragen voor abortus zijn. Loenen A. Bade Kleine zelfstandigen Waren op het Binnenhof werkelijk de k'eine zelfstandigen aanwezig? Zouden Kruisinga en Wiegel ook zo praten als ze in de regering zaten? Is de achteruitgang bij de midden stand wel van de laatste tijd? Is de regering de enige schuldige van de ze achterstand? Zou deze demon stratie er ook geweest zijn bij een andere regering? Zouden de de monstranten niet in hoofdzaak be staan uit mensen die deze regering weg willen hebben en daarom de monstreren? Als oud-zakenman ben ik van mening dat de eerste vijf vragen met nee moeten worden be antwoord en de zesde met ja. Emmen H. Weggen Scheveningen (2) Ik stel voor dat in het vervolg ieder die achter het huidige clemente ge- vangenisbeleid staat, vrijwillig de plaats van onschuldig gegijzelde personen inneemt. Dat betekent m.i. een praktische toepassing van de bevestigingsleer die dr. Anna Terruwe recentelijk in een tv-in- terview met Ad Langebent zo be wonderenswaardig heeft uiteenge zet. Amsterdam Mevrouw V. A. L. Lassing AMSTERDAM Bij het boeken centrum in Den Haag verscheen de Bijbelse dagkalender 1975: een jaarlijkse, vertrouwde uitgave die zich goed handhaaft, niet alleen van wege de nog steeds lage prijs (ƒ5.90, bij aantallen goedkoper), maar ook omdat dit boek een goede handleiding is voor dagelijks bij belgebruik. De inhoud bestaat uit: korte dagteksten (met opgave van te lezen bijbelgedeelten en te zin gen lied), een paar pagina's gebe den. een maand- en jaarkalender en acht foto's. De medewerkers zijn predikanten uit de hervormde, de gereformeerde, de lutherse, de christelijke gereformeerde kerken en de doopsgezinde broederschap. Bij uitgeverij De Echo (van de hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grond slag, Johan van Oldebarneveldtlaan 10. Amersfoort) kwam uit Wegwij zer. een bijbels dagboekje (207 pag.. prijs 5.95), waarin elke maand één bijbelboek behandeld wordt (vandaar dat de volgorde van het zgn. kerkelijk jaar niet is aange houden). Dit dagboek wil tot bij bellezen brengen en helpen bij het lezen van de bijbel. Voor elke dag is er een zeer beknopte over weging en daaronder staat aan gegeven. welk bijbelgedeelte bij de inhoud past. Achterin Wegwijzer staat, welke bijbelgedeelten gelezen kunnen worden op de christelijke feestdagen. Aan het begin van elke maand staat een. eveneens beknop te en zeer toegankelijk geschreven, inleiding op het behandelen bij belboek. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Wat deden uw kamerleden met de defensienota? 9 Janet Mondlane over Mo zambique. 9 Op zoek naar een kerk van armen. 9 Twintig geboden voor de Oecumene. 9 Nieuwe serie: Die goeie ojuwe radio. Zwervend door nieuw Ba byion. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR Abonnementsprijs 23,— per half jaar: 46.— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon Ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Antw.nummer 1776. Den Haag. door Jac. Lelsz APELDOORN Zaterdag 2 november hoopt prof. J. Hovius, emeritus-hoogleraar van de theologische hogeschool der Christe lijke gereformeerde kerken in Apeldoorn, te herdenken dat hij vijftig jaar geleden in Sneek bevestigd werd als dienaar des Woords. Hij zal die dag 's middags van vier tot zes uur recipiëren in de aula van de hogeschool aan het Wilhelminapark in Apel doorn. 'Luthers tafelgesprekken', een M^A zameling uitspraken uit zijn mnd C (na het eten o f tussen het nse door uitgesproken, is aan te men) opgetekend, zijn ter» vlei vermaard. Ik val op deze Luthe nt v op nummer 357. Boven de oa spraak, die als een gebed befauna staat: 'Het kleinood van ^isc Woord'. En dan volgt Johann ^et vers 51: 'Zo iemand Mijn wfoben bewaartring Luther zegt: 'Ach. Here God. ~ldJ; dat zou kunnen geloven, hoe hi ',of' lijk lief zou hem de Heilige Scr ES Men lette er eens op. hoe kost en beminnenswaardig men ver kunst acht, die een koortsje oP8sre pestilentie verdrijven kan; va loopt, draaft, rent iedereen eikt niet op af! Maar de schat en et. kleinood, dat de dood met b ne kwalen, ellende en nood wegni lijn dat acht niemand of helaas, h klari zeer weinigen. Men gelooft vai slechts zwakjes, en het is tocijg om hoge eeuwige waarheid Gods z Pal Het is niet mijn bedoeling or min) klacht van Luther over te ne tns-I Luther een beetje kennende je het misschien niet eens al klacht vatten, maar er aan d< dat hij precies het omgekeerd» doelt: 'Hoe geweldig is het Wo Ik wil ook niet klagen, maar wijzen dat in deze dagen wi het Woord te pas en aangewend wordt, het verlange velen toeneemt om werkelijl .1 weten wat het, opnieuw vert voor onze dagen, zeggen wil. geneigd is Luther in zijn klachi\ v, te vallen mag weten dat er ooi} anders aan de hand maken met wat er werkelijk veiianc: en doorgegeven wordt. Juist on zoals Luther dat kon zeggen, allemaal zo geweldig staat. W verstaan: met het geweld van pden genadige bedoeling. fcDR lister mier lec pre on sdag Prof. Hovius (een in het Groningse Kornhorn geboren boerenzoon) heeft na Sneek nog twee gemeen- gen gediend: Nieuwe Pekela en Zwolle. De synode van 1947 be noemde hem tot hoogleraar in de historische vakken. Hij aanvaardde dat ambt destijds met een rede over 'Geschiedeniswaardering bij Hendrik de Cock'. In 1972 ging hij met emeritaat, zijn opvolger werd zijn schoonzoon, prof. dr. W. van 't Spijker. Bij die gelegenheid hield hij een rede over 'Enkele notities bij de synode van Emden 1571 en haar artikelen.' Sommige figuren, ook theologen, staan regelmatig in de zon, met alle voor's en tegen's. Prof. Hovius verkoos min of meer opzettelijk een plekje in de schaduw. Hij wierp zich niet militant in de strijd over allerlei geestelijke kwesties, en ook verschenen er van hem geen aan dacht trekkende boeken. In alle rust In alle rust deed hij zijn werk. Voor vele gemeenten, die met kerk rechtelijke vragen zaten, .was hij een vraagbaak. Aan zijn studenten gaf hij veel praktische levenswijs heid mee. Van het officieel orgaan der christelijke gèreformeerde ker ken, De Wekker, was hij een regel matig medewerker. Zijn rectorale redevoeringen maakten dikwijls in druk. Een ervan handelde over de positie van de diaken. Naar zijn mening behoort de diaken tot de kerkeraad. en dient ook afgevaar digd te worden naar de bredere kerkelijke vergaderingen, een ge dachte die naderhand ook is over genomen. 's Zondags kan men prof. Hovius (met zijn vrouw) vinden bijkans op de achterste bank in de Barne- baskerk in Apeldoorn. Ook dat typeert de man. die nimmer de vooraanzitting heeft geambiëerd. Zijn preken plachten onversneden bijbels te zijn. zonder veel mense lijke poespas; daarom behoefden ze ook niet lang te zijn. Zijn taalge bruik was (al dan niet bewust con form het ideaal van Calvijn) een voudig en sober. Uiteraard heeft hij zitting gehad in de synode van de Christelijke Ge reformeerde kerken. Van de prekenserie 'Uit de Levens bron' was (en is) hij redacteur. Jaren heeft hij gefungeerd als biblio thecaris van de Hogeschool. Men mag wel zeggen dat hij een duide lijke aanzet heeft gegeven tot het Prof. J. Hovius opbouwen van een weliswaar nog niet volmaakte, maar alleszins re delijke boekerij. Hij is gezegend met een flinke do sis humor, een eigenschap die ook steeds tot uiting kwam wanneer op de Apeldoornse Schooldagen een damescomité uit de kerkén weer een fors bedrag, resultaat van een busjesactie, voor de uitbreiding van de bibliotheek aanbood. Prof. Hovi us werd bij die gelegenheden niet moe met het boek Spreuken in de hand 'de lof der degelijke huisvrouw' te bezingen. GENEVE De wereldraad van kerkein is voorstander van een in ternationale controle over de voed selvoorraden en van een multilate rale organisatie voor voedselvoor ziening. Dit heeft de secretaris-ge neraal van de wereldraad, dr. Philip Potter, geschreven aan de lidkerken naaf aanleiding van de wereldvoed- selconferentie, die van 5 tot 16 november in Rome wordt gehou den. Dr. Potter dringt er bij de deelnemers uit-de kerken op aande voorstellen van de wereldraad naar voren te brengen en te steunen. Hij zal ook zelf aan de conferentie deekiemen. BEERSJEBA - Een groep Israëlische, Amerikaanse en Belgische archeologen heeft bij Beersjeba een bron ontdekt waarvan men gelooft dat deze nog dienst heeft gedaan om de kudden van aarts vader Abraham te drenken. De archeologen zijn nu al zes jaar bezig met opgravingen op de plaats van een drieduizend jaar oude stad, waar zij tal van ontdekkingen heb ben gedaan die aantonen hoe nauwkeurig bijbelse beschrijvingen van bouwwerken vaak zijn. Vorig jaar legde men treffende be wijzen bloot die de bijbelse verwij zingen naar de 'gehoornde altaren' illustreren. Deze altaren vormden het centrale punt in de oude func tie van de tempel als vrijplaats. Het vastpakken van de horens van het altaar betekende dat men aan spraak op asiel kon doen gelden. In de muur van een oud pakhuis von den de oudheidkundigen een ge hoornd altaar. Dit was naar hun overtuiging een bevestiging van de verwijzing in het tweede boek der Koningen naar de koning Hizkia. die deze voorwerpen van eredienst ter plaatse liet vernietigen. Tempel Deze vondst, nabij een plaats waar vandaag de dag nog steeds de Be- doeïnen hun kudden weiden, bracht de archeologen tot de overtuiging dat resten van de tempel in de onmiddellijke omgeving te vinden moesten zijn. En inderdaad, na ge duldig graafwerk had de ploeg, be staande uit geleerden van de uni versiteit van Tel Aviv, zes Amerika nen en de Belgische hoogleraar professor Anton Schoors, succes. Tegenover een nog niet blootgeleg de stadspoort groeven zij een groot gebouw uit dat ongeveer twintig meter in het vierkant mat en circa vijf meter hoge muren had. De bepleisterde muren waren nog zwartgeblakerd van de brand die het gebouw eertijds heeft verwoest. Dat het bewaard is gebleven is te danken aan het feit dat het groot ste deel ervan zich ook in de oud heid al onder de grond bevond. De archeologen vermoeden dat het bouwsel op de plaats staat van een oude tempel, die na te zijn afge broken werd opgebouwd voor we reldse doeleinden net als het ge hoornde altaar dat men had ge bruikt om een muur van een pak huis te schragen. 'Dit is een tref fende getuigenis van de eredienst- hervorming van Hizkia. zoals die is beschreven in de bijbel (2 Konin gen 18:2), toen hij alle centra van eredienst en de altaren bulten Jeruzalem liet verwoesten', zo ver klaarde professor Yohanan Aharoni. de leider van het team. Deze theorie is nog bevestigd door de ontdekking van een Griekse tempel uit de tweede of derde eeuw voor Christus. De tempel lag. ver borgen onder meters zand, in de buurt van de oude stad, kennelijk gebouwd om de oudere eredienst in stand te houden. Langs de muren van het blootge legde gebouw trof men ovens aan waar offers werden gebracht. Men vond er ook offerranden van ivoor, brons, glas terracotta en steen. De grote verscheidenheid van deze voorwerpen en hun landen van herkomst, sommige bijvoorbeeld uit Egypte, toont aan dat Beersjeba een internationaal ontmoetings punt was. zeggen de archeologen. Deze positie van Beersjeba dateert al van de zeer grijze oudheid. De naam van de stad betekent ver moedelijk 'de bron van de zeven' of 'de bron van de eed'. Een bron die wellicht dezelfde is als die welke in het boek Genesis wordt genoemd heeft men in de buurt van de huidige stad aangetroffen. De ar cheologen zijn dit jaar begonnen de put uit te graven, maar ze hebben de bodem nog niet bereikt hoewel men al ruim twintig meter in de rots is doorgedrongen. In Genesis 21 wordt melding ge maakt van een geschil over een XED. HERVORMDE KERK Beroepen: te Genemuiden Jj het Vreugd te Haaften. reet Bedankt: voor Wannepenan d (toez.) W. G. Gerritsen te Neitmg Wierum. woi GEREF. KERKEN fcello Beroepen: te Oosterend c.a. d de H. Meijer te St. Anna Paro .hi ;ens Oostvoorne-Tinte J M. S t de hoofd van de sectie kerk en scrisi joodse volk van de wereldraad binet kerken te Genève, die dit bil zom heeft aangenomen. recht Bedankt: voor Breda J. C. de Jvarro te Rotterdam-Hillegersberg. SDien i broek, die voorlopig geen beroet was overweging neemt. 1 dem GEREF. GEMEENTEN Dg wt Beroepen: te Bodegraven A. zou man te Scheveningen, die bedtfsvrijl voor Melissant. it sin GEREFORMEERDE KERKEN f het gemaakt b.v.) p. die Beroepen te Barendrecht: K. B.fering wërda te Doorn. s aai inwerl (ensch B. J. A. Keminc. PsychohygiëikfON' Zielzorg, 88 pagina's, uitgever!») Tijdstroom, Lochem, prijs: l|t eer De bevestigingstheorie van de?rdï>01 meegse psychiater dr. Anna we heeft verbeten tegensti maar daar staan meer dan be terde aanhangers tegenover. laatste groepering is te vinder der katholieke geestelijken., Terruwe heet toegang te hebbel de paus en kardinaal Alfrink iL, niet zo lang geleden helemaal r,.on il :ch afst Poi me 'den. [gtuig lie-e boe iluk Amerika gereisd om daar eer sticht te openen, waar de th«£ van de Nijmeegse psychiater toegepast. Een andere fan van vrouw Terruwe is de priester i A. Kemme. In een boekje Pbvi< hij enkele persoonlijke kantC V Ik ningen bij het werk van dr. we. De Nijmeegse psychiater qUl|T dat mensen elkaar psychisch zond kunnen maken of houderiSHIN als ze elkaar ook geestelijk fianse kunnen maken). Het eitief psychisch intact houden kunna Jam Duidelijk zijn de 'hoornen van het altaar' te zien aan dit altaar, dat bij een eerdere opgraving, in Me- giddo. aan het licht is gekomen. Dit altaar stamt uit de tijd van koning Achab of eerder. bron tussen Abraham en Abime- lech, dat met een overeenkomst wordt bijgelegd. Abraham gaf Abi- melech zeven ooien en zei: 'deze zeven ooien zult gij nemen van mijn hand. opdat zij mij kunnen getuigen dat ik deze bron heb ge graven. Daarom noemde hij die plaats Beersjeba. omdat zij daar beiden een eed aflegden' (Genesis 21 vers 30 tot 32). De gedachte dat men waarschijnlijk op deze his torische plek aan het graven is vormt voor de archeologen een ex tra stimulans hun werk onver flauwd voort te zetten. itand: nd ildig Is M« de die wer mis: mensen volgens dr. Terruwe ken doordat zij elkaar 'bevesl elkaar ervan overtuigen dat elkaar aanvaardt als persooi priester Kemme meent dat dé rie van dr. Terruwe van waarde Is, de meest wezi nood van de mens blootlei tevens een weg wijst naar zondheid van de mensheii stand houdt. In zijn boek 'Psjk vei hygiëne en Zielzorg' geeft de sd bero ver op grond van zijn pasïeman praktijk een omschrijving vah schi betekenis voor hem van Terrfestigd gedachten. id geg< Psalmberijmingen, vierde ci Z0U Uitgave stichting ter verkrf" van een schrlftgetrouwe psalml ming. Prins BernhardlaanpJcUlj Vlaardingen. Deze stichting werkt onverdl^j^- verder aan een alternatieve p£ 87sti berijming. Van de 22 psalmerdag dit cahier worden dikwijls q vai soms wel drie berijmingen gefoj vei De meesten zijn van Joh. L|er naar Francken. ■Ter ve er in

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2