Guus en Gees herkennen zich niet in pa en zoon EEN WINTER VOL GEVAREN Even puzzelen Dagrecept Eenzijdige voorlichting Brits-Frans veto tegen uitstoting Z.-Afrika uit VN Veilig verkeer zou 'neurotische campagne' voeren Eind november de maan verduisterd PvdA werkt aan zelfvernieuwing 6 - Éi 9 B 1 11 Ja TROUW/KWARTET DONDERDAG 31 OKTOBER 1974 Morgenavond weer Peter van Straaten's serie door Riet Diemer BUSSUM 'Mijn vader was bij het amateurtoneel. Daar ben ik begonnen. Ik was zestien toen ik achter op de fiets werd meegetroond. Dat was meesterlijk. We speelden notabene 'Gaslicht'. Nee, dat was niet gering, maar dat moet altijd bij amateurtoneel. Ik was een inspecteur van zestig jaar met pruik en snor' Daarna klinkt dezelfde schelle lach als van zoon Hans in 'Vader en Zoon', morgen avond weer voor de televisie, kwart voor negen, Nederland I). BINNENLAND RADIO-TV SMIDJE VERHOLEN Gees Llnnebank heeft grote waar dering voor zijn toneelpa Giius Hermus, die na jaren weer eens voor de televisie is. Hermus, als de conservatieve en bekrompen pa, heeft een imponerende rol. Gees: 'Als Guus stoned raakt (hij laat zich tegen zijn principes in overha len een snekje te roken) lach je niet om de kekst, maar om het echte toneel Hij heeft een heel creatief aand»el om het leuk te maken'. Ook Peter van Straaten. de geeste lijke vader van de komedieserie, vindt net knap wat Guus ervan gemaakt heeft. 'Weet je dat men sen van boven de veertig meer in komische rollen te zien zijn dan Jongeren? Bijna alle komieken zijn ouder. Ik heb er nooit een van twintig gezien. Ik weet niet hoe dat komt.' 'Dat de vader sterker overkomt ligt ook aan de manier van schrijven. De zoon is meer symbool gebleven dan de vader. Ik heb al het verwijt gehad dat de vader systeembevesti gend werkt, maar ik vind zelf dat die man zich vrselijk belachelijk maakt met zijn rechtse teksten. De zoon heeft niet zulke overtrokken uitspraken. In de dialogen is het uit de hand gelopen en ik weet zelf niet hoe het komt.' Gees Llnnebank: 'Juist in blijspe len moet je grote ervaring hebben om het goed te doen. Je moet in een bepaalde situatie iets kunnen plaatsen en op een bepaalde ma nier vergroten. Ik zag Guus nergens lollig doen. Maar je ziet iemand heel serieus reageren op alles wat hem overkomt. Hij zoekt net die Gees Linnebank Peter van Straaten reacties uit die.'flap' helemaal raak zijn'. Guus Hermus zelf ziet in zich per soonlijk weinig overeenkomst met de pa uit het stuk. 'Ik heb er niets mee temaken. Het is een beetje caricaturaal. Je ziet de mensen van dichtbij en daarvoor moet het iets aangezet worden.' Hij vindt het een typisch Hollands stuk. 'Het is zo herkenbaar. Er spe len zich situaties af die in iedere huiskamer gebeuren. Het is een gekke figuur die vader, een samen raapsel van alle soorten middelbaar denkende Nederlanders. Het pro totype van een burgerpa.' Zijn eigen vader ziet Hermus er niet in. 'Ja, iets in verhouding tot hem zie ik. Hij had ook z'n hebbe lijkheden. Mijn vader was ook een pa toch. Bepaalde dingen en into naties heb ik in het spel overgeno men. Dat vreselijke vers 'La fleur, que tu m'a fait.dat ik als pa zing, zong mijn vader ook te pas en te onpas.' Hermus is na Jaren weer eens voor de televisie. 'Ik heb er door al dat reizen en trekken geen tijd voor, maar ik doe het graag, televisie. Ik ben blij, eigenlijk eens iets van een Hollandse schrijver te spelen. Daar zijn we nie t rijk aan, vandaar dat Heyermans nog altijd op het reper toire staat. 'De laatste komedie, waarin Hermus speelde, was het uit het Engels vertaalde 'Slippers' met Mary Dresselhuys als tegenspeel ster. Met Ko van Dijk gaat hij straks Cyrano de Bergerac brengen. Nooit met spandoek Noch Peter van Straaten. noch Gees Linnebank heeft ooit met een spandoek gelopen. Beiden herken nen zich ook niet in de zoon. Peter, alsof hij het over het werk van een ander heeft: 'Het is uit de hand gelopen. De zoon komt tot niets, je zou zo kunnen zeggen dat alle link sen langharig zijn en op bed liggen. Die jongen staat eigenlijk nergens voor. Z'n functie wisselt.Soms heb ik hem echt nodig om een rechtse kreet weerwerk te geven. Soms ver tel ik iets uit z'n luie nutteloze leven.' Gees Linnebank identificeert zich absoluut niet met de zoon. 'Maar als je speelt, kijk je een beetje hoe zo iemand denkt. Ik kijk cm me heen wat voor groep die mensen van zo'n jaar of twintig vormen'. Zelf is hij 29. Ze schudden met hun hoofd op een bepaalde manier. De redactie van Televizier Magazine heeft de korte uitzending van woensdagavond besteed aan achter gronden van het gijzelingsdrama. Wel eenzijdig, want we kregen alleen de herhaling te zien van oude interviews met familieleden van de Hagenaar die nu het brein achter de muiterij in de Scheveningse gevangenis wordt genoemd. Niets over zijn trawanten en ook niet over hun slachtoffers, die zij nu folteren met onzekerheid over de afloop van het drama. Evenmin iets over hun verwanten, die in die achtergrond toch ook een vreselijke tijd door maken. Voorts kregen we merendeels reeds bekende informatie over de span ningen en twijfelachtigheden waarmee tegenwoordig de bewaar ders en strafinrichtingen moeten leven. Inderdaad, een hoogst be langrijke zaak. want een woord voerder zei dat 80 procent van het gevangenispersoneel in Nederland niet meer weet waar het aan toe is. Hun veiligheid binnen de muren is door de klimaatverbetering voor de gevangenen onvoldoende gewaar borgd. De bewaarders gaan gebukt onder een taakverzwaring, een psychische druk en een verhoogd risico voor het eigen hachje. Aldus in het kort de mening van twee 25. Even later zaten Thomas, Ber nard en smidje Verholen al aan een tafeltje. De waard zette drie glazen voor ze neer en even later ook een schaal met warme bitter ballen en koude broodjes half-om. Dat was kennelijk het vaste recept van Thomas en Bernard, want de waard zette alles zonder vragen neer. 'Sigaret?' vroeg Bernard en hij hield zijn nieuwe vriend een pakje voor. 'Graag', zei de smid en vol welbehagen stak hij de geu rige sigaret op. 'Ziezo.lachte Bernard 'Vertel ons nou maar eens waarom jij smidje Verholen heet en wat je met je stekelharen in ons sombere dorp £omt doen. Ben je soms levensmoe, dat je je hier bent komen vestigen?' 'Integendeel.' zei de smid. 'Ik heb de smederij van Mathijs Kneutepeut overgeno men. Ik heb zo'n idee, dat ik hier in Rijkhuyzen een goede boterham verdienen kan.' Medelijdend ke ken Thomas .v. Everdinge en Ber nard Buckmans de smid aan. 'Als je het hier in Rijkhuyzen langer dan drie weken uithoudt, ben je een knappe kerel,' zeiden ze. 'Ik houd het hier net zo lang uit als ik zelf wil,' gromde de smid korzelig. 'Ik bezit een beetje geld. Althans genoeg om de zaken eens een tijdje te kunnen aanzien' 'Jonge, jon ge, jonge, die vent kent onze bur gemeester nog nietmerkte dik ke Bernard zuchtend op. 'Steek een broodje in je mond, Verholen. En jij, Thomas, ga aan de piano zitten en speel de treurmars van Chopin. Deze man is op zo'n ontwapenende wijze levensmoe, dat hij in aai merking komt voor een eerste teraardebestelling met muziek.' 'Ben je nou helemaal gek!' riep smid met volle mond uit. 'Ik daar niks voor! Als Thomas spel# wil is het mij goed. Maar laat-" dan in vredesnaam wat vrolijVan spelen, want dat heb ik echt nodige Vooruit, dan zingen we allema|en( mee. Goeie hemel, wat een naar geestig dorp is het hier!' '$&l bent een kerel naar mijn hart.' zgew Thomas van Everdinge. die een i$gr telligent uiterlijk paarde aan besch.-iden en rustig optreden. H. zette zich aan het oude, stoffi| klavier en begon een algemeen I kend liedje te spelen, dat weldj luidruchtig werd meegezongen dot smidje Verholen en Bernard Buc| mans. Ze praten in clichees als "weet je wel' en 'Denk eens goed na, pa', bewaarders, die overigens blijk een beetje op een nasale, luiïge gaven van veel begrip voor ver manier. Dat is helemaal 'In', 't Is een maniertje, zoals andere mensen een keurig zwart pak dragen, waar van de sociale gedragsnorm wordt afgelezen.' Gees ziet duidelijk een Nederlandse mentaliteit in het werk van Peter van Straaten. 'Als je dat vergelijkt met Duitsland, liggen de verhou dingen daar heel anders. Het he dendaagse volkstoneel The Family, (waardoor hij bekendheid kreeg), heet in Duitsland Provotheater aus Holland. Ze lopen daar jaren ach ter. Zulke jongens, zoals ik speel, als de zoon, heb je in Duitsland amper. Het blijven nette mensen, wel in alternatieve kleren, maar je moet wel zien dat het veel geld heeft gekost.' Guus Hermus VERENIGDE NATIES (Re.uter. UPI) De Britse en Franse vertegenwoor diger bij de Verenigde Naties hebben gisteravond aangekondigd dat zij van hun vetorecht in de veiligheidsraad gebruik zullen maken om uitstoting van Zuid-Afrika uit de Verenigde Naties tegen te houden. De Ameri kaanse vertegenwoordiger bij de VN, John Scall. heeft de apartheidspoli tiek van Zuid-Afrika en de weigering van dit land de beheersing van Na mibië op te geven ,in krachtige be woordingen veroordeeld, maar ook hij heeft zich verzet tegen uitstoting van Zuid-Afrika uit de VN. LEEUWARDEN —De Frysk Nasjo- nale Partij heeft zich tot de rekla- meraad in Haarlem gericht met het verzoek voortaan geen reklame- boodschappen voor honde- en kat- tevoer meer te laten uitzenden op radlp en televisie. De FNP vindt dat een dergelijke reclame een benauwende tegenstel ling met de verschrikkelijke ellende in Bangladesj vormt en verklaart dat 'ontelbare burgers van ons land' dat ook zo voelen. Van een verslaggever ALKMAAR Mr. A. N. A. M. Jo- sephus-Jitta, substituut-officier van justitie bij de rechtbank in Alk maar. vindt dat de voorlichting van Veilig Verkeer Nederland over de nieuwe alcohol-wetgeving een neu rotisch karakter heeft. 'De hele campagne is zo eenzijdig, dat het lijkt alsof er een andere wet in werking gaat treden dan die we nu hebben. De verandering is echter niet zo groot als wordt ge suggereerd'. aldus de officier. Mr. Josephus-Jitta gelooft dat de '1 november-wet' alleen betere moge lijkheden biedt om tegen rijden inder invloed op te treden. Het enige verschil met de oude wet is volgens hem dat men reeds bij een promillage van 0.5 kan optreden. Overigens verwacht hij wel een gunstig effect van de wet. Hij haal de tijdens een rechtszaak het voor beeld van Engeland aan, daar zou het aantal verkeersongelukken drastisch verminderd zijn na de invoering van maatregelen, die veel lijken op de Nederlandse. DEN HAAG Op vrijdag 29 no vember zal in oris land mogelijk een totale maansverduistering te zien zijn. 'Mogelijk', omdat de ver duistering 's middags is, dus bij daglicht. De totale maansverduiste ring begint dinsdag om 15.35 uur en eindigt volgens de Leidse sterre- wacht om 16.52 uur. Twee uren vóór en twee uren nè de verduiste ring zal de maan gedeeltelijk zijn verduisterd. DEN HAAG Binnen de PvdA zal de komende weken een discussie beginnen die in 1976 moet leiden tot het vaststellen van een nieuw beginselprogramma door een bui tengewoon congres. Een commissie die een ontwerp moet maken is aan het' werk gegaan. Voorzitter is de oud-direkteur van de Wiardi Beck- manstichting. drs. A. A. van Stip hout en leden zijn o.a. mr. J. W. A. Burger, prof. dr. J. van den Doel, drs. H. M. de Lange, dr. S. L. anderingen ten gunste van gevan genen. In de serie van veelal buitenlandse films, waarmee het IKOR een indruk wil geven van de uiteen lopende manieren waarop jongeren met godsdienst bezig zijn. mocht een impressie van het Concilie der jeugd in Taizé niet ontbreken. Maar ik kreeg de indruk dat de leiding niet zo gelukkig was met het filmverslag van de Duitser Martin Graf en dankbaar gebruik maakte van een nabetrachting in het Friese Deinum om hier en daar wat meer duidelijkheid te brengen. Ik vond de Duitse film eveneens nogal teleurstellend. Alsof Graf niet tot de kern van Taizé wist door te dringen. Irritant was het, dat de interviewer niet de kunst van luisteren verstond en zelfs tegen over de leider van de broeder gemeenschap liever zichzelf wijd lopig hoorde praten. In een terugblik op de bisschoppen conferentie liet Kenmerk scherp uitkomen, dat Rome nog steeds te weinig begrip weet op te brengen voor andere culturen en gods diensten. Over Een bruid in de morgen, het eerste toneelspel van Hugo Claus, is al veel geschreven. Onlangs nog na de opvoering door Globe. Met dezelfde bezetting, maar nu onder leiding van Fred Bosman, die het stuk voor televisie bewerkte en ook regisseerde. Ik heb de zaal opvoering niet gezien, dus kan helaas geen vergelijking maken. Wel heb ik het gevoel dat de beeldregistratie minder homogeen is overgekomen dan de toneel voorstelling, o.a. door de grote verschillen in geluidssterkte. Talloze malen knalden de dialogen de luidspreker uit. Dit veroorzaakte een schrikeffect dat storend werkte. Er zat bovendien in het decor een holle galm alsof het een Draculakasteel was en ook dat deed hinderlijk aan. Lo va*i Hensbergen wist zich nog het best aan te passen aan de totaal andere eisen die het medium televisie voor acteren en spreken stelt. Ik heb nog even gekeken naar de natuurlijk door Jeanne de Roos gepresenteerde modeshow. Nog altijd begrijp ik niet waarom Dolle Mina's en andere aktie- groepen van vrouwen zich niet keren tegen vertoningen waarin de vrouw zich zo belachelijk door mannelijke mode vogels laat kleden en dresseren. TON HYDRA Mansholt, drs. Ed van Thijn en de ministers Den Uyl en Pronk. Giste ren verscheen bovendien een boek je 'Socialisme tussen nu en mor gen' dat leidraad voor de gedach- tenvorming in de partij zal zijn. Wouter Gortzak, één van de sa menstellers van het boekje, zei bij de presentatie dat het oude, uit 1959 daterende beginselprogramma van de PvdA, te zeer de bestaande 'ongelijkheidssamenleving' aan vaardde en wilde bekrachtigen. Radio vandaag 3 Canfield vond dat ook dat de plaats waar hij Devlin had ontmoet zeer toepasselijk was geweest. Hij was toen drieëntwintig en net ongeveer een Jaar afgestudeerd in Cambrid ge. De baan als leraar, die hij had aangenomen terwijl hij iets aan- trekkelijkers zocht, verveelde hem. Hij was een paar weken in Conne- mara om de bergen te beklimmen. Maar Devlin was eerder boven dan hij. Hij had met zijn dochter Sally de andere kant van de berg be^- klommen en ze waren begonnen bij het witte huis midden tussen de pijnbomen waar zij logeerden. De vlin had hem beleefd begroet zoals men doet op eenzame plaatsen. Canfield had hem dadelijk herkend, hoewel Devlin zijn naam niet had genoemd. Zij hadden met zijn drie ën. op Devlins regenjas gezeten, maar de opgaande zon gekeken die het ruige landschap nog grootser maakte. Devlin had hem sigaretten aangeboden. Sally had wat ruste loos rondgelopen zoals kinderen dat doen. maar ze was in de buurt gebleven. Canfield herinnerde zich dat ze rood haar had en een blanke huid. dat ze lang was. te mager en te plat. en Jongensachtig leek in het felgroene vest en de oude cor- duroybroek. Ze had een mager ge zicht net als haar vader, en zijn grijze ogen met de opvallend lange donkere wimpers. Devlin had onder het roken over andere, woestere streken verteld waar hij naar de zonsopgang had gekeken, en hij had het niet op neerbuigende toon verteld, maar alsof hij dacht dat Canfield daar ook graag heen zou willen reizen. Sally had naar die CATHERINE GASKIN welbekende geliefde verhalen ge luisterd en hem steeds aangemoe digd met: 'Vertel hem eens over Tibet. pap. Vertel hem eens over die plaats in China.Canfield wist dat de meeste verhalen van voor de oorlog waren toen Devlin, nog in de twin tig. buitenlands correpsondent in het Verre Oosten was geweest voor een Londense krant en zijn eerste roman had gepubliceerd, die zich daar afspeelde. In de oorlog had Devlin met de RAF gevlogen in het Midden-Oosten: hij had twee on derscheidingen gekregen en was volwassen geworden. En de twee romans die in de eerste jaren na de oorlog waren gepubliceerd, hadden hem beroemd gemaakt. Hij had zijn hart in zijn boeken gelegd: voor Canfield was hij eigenlijk al een legende. Devlin was tenslotte opge staan en had gezegd: 'Nou. dat was het dan weer. hè Sal?' en tegen Canfield: 'Waarom gaat u niet met ons mee ontbijten?' Canfield was er nooit achter geko men waarom hij eigenlijk had ge weigerd: hij was er zich alleen sterk van bewust geweest dat het laatste uur iets betoverends had gehad, en Canfield was bang dat dat zou vervagen als zij terugkeer den tot de alledaagse wereld van eten en andere mensen. Devlin zou tot de ontdekking kunnen komen dat hij maar een heel gewone zelfs saaie jongen was. Hij zou misschien spijt van zijn impuls krijgen en dat wilde Canfield voorkomen. Maar hij had wel altijd spijt gehad van zijn besluit. Hij had Devlin nooit terug gezien. Hij had zich in de jaren die volg den vaak afgevraagd wat voor rol die ontmoeting met Devlin had ge speeld bij wat hij later was gewor den. Na die ontmoeting had de gedachte leraar te blijven hem on verdraaglijk geleken. Hij had een slechtbetaalde, wat onzekere positie in Fleet Street aangenomen, werkte hard en redeneerde zo goed dat hij als correspondent naar Korea werd gezonden. Toen hij ln Engeland terugkwam, ging alles tot zijn ver bazing veel gemakkelijker, maar toen hij als politiek verslaggever heel Europa had afgereisd voor 'Crofts Newspaper", kreeg hij zo'n vermoeden dat hij ergens voor werd opgeleid. Toen zij er tenslotte met hem over spraken, leek het hem onverstandig, en zij deden zelfs of het onvaderlandslievend zou zijn, te weigeren hun opdrach ten uit te voeren. Hij had een geldi ge reden naar allerlei plaatsen te gaan en mensen te interviewen, of eenvoudig in café's langs de weg zijn copie te zitten schrijven. In het begin werd hij gewoon als koe rier, als tussenpersoon, gebruikt en was vaak helemaal niet op de hoogte van het materiaal of de berichten die hij overbracht. Hij zag zichzelf nooit als behorend tot de duistere wereld die hij diende, omdat bijna alles wat hij deed ge woon routinewerk leek. Hij voelde wel dat er druk werd uitgeoefend op zijn redacteur bij Croft, want hij werd soms naar de onwaar schijnlijkste plaatsen gestuurd om de onwaarschijnlijkste verhalen te schrijven. En in zijn hart had hij altijd het gevoel dat Devlin dit werk ook had gedaan, hoewel hij niet kon gelo ven dat Devlin ooit anderen had gediend. In die tijd was Canfield gaan trouwen, maar van dat huwe lijk was niets terecht gekomen. (wordt vervolgd) HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 Te Deum iaudamus. 8.24 Op de man af 8 30 Nws 8 36 Gvmn v.d. hulsvrouw. 8.45 (S) Podium. 9.45 (5) Onder de hoogtezon. 10.30 Nws. 10.33 (S) Ork.palet: kiass. muz. 12.00 (S) Bel Canto. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.55 Korte kerkdst. 13.30 Globaal. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu. NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz. ln vrije tijd. 18.30 Nws. 18 41 Wereldpanora ma. 18 53 Zojuist verschenen. 19.00 (S) Leger des Hellskwart. 19.15 (S) Wereld zingt Gods lof. 19.55 Overdenk. 10.00 (S) Muz.. muz., muz. 21.50 BIJ de tijd (5). 22.10 Kerk vandaag. 22 30 Nws. 22.40 (S) Hier en nu. 23.00 Neder;. Kerkenconf. '74. 23.20 (S) Album. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM n AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nws; 8.11-8.21 Radiojournaal. 8 50 Morgenwijd. NOS: 9 00 Spiegel van Beigle. 9 35 Wa- terst. AVRO: 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws: 11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondom Twaalf, met 13.21 (S) Omzien naar muz. 14.10 (S) 't Is histo risch. 14.30 (S) Koperen tuin (5). 15.10 (S) Aspecten 16.00 Nws. 16.03 Radiojour naal. 16.05 (S) Kindermagazine. 17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med. AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal. PP: 1820 Ultz. A.R P. IKOR: 18.30 Kleur. AVRO: 19.00 (S) Prom. Ork amusem - muz 19.30 (S) Jeugd en ritme. NOS: 19 50 Den Haag vandaag. 20.00 Nws. AVRO: 20.05 Radiojournaal 20.10 Inleid, tot het avondprogr. 20 15 (5) Resld. Ork. met vocale solisten: mod. muz. 21.50 (S) R'dams Phllh. Koperensemble: oude en mod. muz. 22.20 (S) Essay. 22.50 Vana vond laat nws. 23.20 Radiojournaal. 23.25 (S) Jazz Spectrum. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM IH TROS: 7.02 Drie op Je boterham. 9.03 (S) Pep op drie. 11.03 Drie draalt op verz. 12.03 Drie draalt tussen de middag: Boter. Klaas en prijzen. 14.03 Pop-Kon- takt: Hugo van Gelderen Show. 16.03 Hltmeesters. NOS: 18 02 Joost mag niet eten. TROS: 19.02 (S) Poster 21 02 (S) Sesjun. 22 02 (S) Hugo van Gelderen Show. 23.02 (S) Jazz-slr. 0.02 Hugo van Gelderen Show. 1.02 Nachtwacht. EO. 5 02 (S) Old time religion. 5.30-7.00 (S) Matlnata. 9 De AVRO laat zien en horen hoe Henk Eisink anderhalf jaar geleden een show op de planken bracht. Ned. 2/20.21 0 Na Coditz (20.20) zendt de VARA het programma van de ombudsman uit. Ned. 1/21.15 0 Als Ferry Hoogendijk het weer 'Ronduit gezegd' heeft (22.05). ver toont Pierre Janssen zijn nieuwste Kunstgrepen. Ned. 2/22.10 0 Achter het Nieuws besteedt on der meer aandacht aan: de Israëli sche premier Rabin, de rechtswin- kles en de failliete broodfabrieken in Heerlen. Nde. 1/22.05 0 Hans Emmerling maakte een filmportret van de psycholoog Ma nes Sperber, die ook bekend is als filosoof, essayist en romancier. Duitsl. 1/21.45 0 Voor de NCRV-microfoon leidt Wim Jansen een discussie over de Nederlandse Kerkconferentie. Hilv. 1/23.00 0 Tussen Jan van Herpens pro gramma's over geschiedenis (14.10) en kunst (15.10) zendt de AVRO het vijfde deel van De koperen tuin uit. Hilv. 2/14.30 0 Het Residentie Orkest speelt muziek van Schnebel, Schönberg, Boulez en Strawinsky. Hilv 2/20.15 NOS NOT 14.00-14.25 Schooltelevisie NOS 18.45 Paulus de Bos kabouter 18.55 Journaal VARA 19.05 Stratemakeropzee- show 19.30 Horen zien zwijgen NOS 20.00 Journaal VARA 20.20 Colditz 21.15 Ombudsman 21.40 Dokters ter zee 22.05 Achter het Nieuws NOS 22.55 Den Haag vandaag 23.10 Journaal NEDERLAND II TELEAC 18.15 Flexibele School - les 6 NOS 18.45 Paulus de Bos kabouter 18.55 Journaal AVRO 19.05 Geen woorden maar daden NOS 20.00 Journaal AVRO 20.21 Henk Elslnk ln het theater 22.05 Ronduit gezegd 22.10 Kunstgrepen NOS 22.35 Journaal 1 2 3 4 5 7 2 3 4 5 ,0 6 '2 7 EVEN PUZZELEN Hor. Vert. toneelpop asbest regelmatige beweging medicijn telwoord (eng.) deel van bijbel voorexamen 8 12 Mangaan (afk.) 9 11 tennisterm 10 10 meisjesnaam 11 9 plaats uit de oudheid 12 8 armoede (barg.) Oplossing van gisteren: Hor.: 1. lenig, 4. pa, 5 el, 7. rapé, 9. Assen, 11. Lea, 12. sap, 14. els, 16. R.O., 18. A.M., 19. Be, 20. os, 21. li, 22. it, 23. at, 25. Rt., 27. lak, 29. ene, 31. Ier, 33. reep, 35. snek, 37. r.l., 39. er, 40. kapel. Vert.: 1. lap, 2. nu, 3. ges. 4. paar. 6. leem. 7. re. 8. es, 9. A.P.. 10. Ni, 11. label, 13. as, 15. sater. 17. oot, 18. air, 23. aker. 24. en 26. tier, 28. ar. 29. e.p., 30. es. 32. eJt., 34. eik, 36. nel, 38. pp. Chocolade-mousse 2V6 dl. slagroom 8 gr. gelatine 50 gr. suiker 125 gr. bittere chocolade 3 eetl. water De eidooiers met de suiker in een kom doen. Deze kom in een grotere bak met heet water zetten en de AMSTERDAM In verband rtfe' de enorme moeilijkheden waarnfle de boeren te kampen hebben nuu. vanwege de doorweekte staat ïVt hun akkers de oogst aan bieten IV aardappelen niet binnen kunh halen, is de VVDM in actie gelf|( men. zaak los kloppen. De massa dik, en luchtig kloppen. Intussen de latine zo'n tien minuten laten ken in koud water. Los ze daai op *in drie eetlepels kokend wi en giet dit dan bij de gekloj eidooiers. Blijven kloppen. De colade in een kom smelten weer in een grotere kom met water staat. Dan de chocolade dj de eidooiers roeren. Klop de el' ten afzonderlijk stijf. Doe de co}le colademassa bij de slagroom H schep dan zo luchtig mogelijk eiwitten er doorheen. De massa een puddingvorm overbrengen met wat slaolie is ingesmeerd. ker mousse stijf laten worden ln ftrj koelkast en garneren met stijfiov klopte slagroom. vat Menutip: Gegratineerde spruitf^ gekookte aardappelen, blinde v^pJ ken, chocolademousse.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 16