Huub Oosterhuis kan niet anders Uit de kerkbladen 1 u Paus legt nadruk op zijn primaatschap lllSlllsill Conferenties* Vandaag 3r Trouw K wartet Herdenking van Hervormingsdag Uitwisseling van krijgsgevangenen op Cyprus beëindigd Consumentenbond wil lagere premie autoverzekering WD-plannen tegen dalende woningbouw Baptisten volgen IKON kritisch Grammofoonplaten van Youth for Christ Nikodim exarch voor West-Europa Afhelpt al jaren bij hoest? u Beroepingswei Honderdveertig jaaf? baptisten in Europ; Lutheranen in VS geen bisschoppen Sjaloomdiensten zondags Odijk in nieuwe stijl Nieuwe boekei TROUW/KWARTET DINSDAG 29 OKTOBER 1974 KERK BINNENLAND T2 door dr. C. Rijnsdorp Het is volkomen gewettigd over de dichter Huub Oosterhuis in een kerkbode, tussen kerknieuws of op een kerkpagina te schrijven. Met méér recht nog dan over de dichters van de Pietersberg: Klaas Heeroma, Jan Wit, Willem Barnard, J. W. Schulte Nordholt en Ad den Besten. Het is waar: dezen gaan de geschiedenis in als psalmberijmers en gezangendichters, een groot werk waarin zij de beste krachten van hun beste jaren hebben gestoken. Maar daarnaast hebben zij ook vrije gedichten geschreven. Het dichten voor de kerk was liefdedienst, waarvan niet altijd kon worden volgehou den dat hij hun nooit heeft verdroten. Ik geloof dat hier een generatiever- schil. meespeelt. Heeroma was de oudste (geb. 1909), Den Besten de jongste (geb. 1923). Oosterhuis is van 1933. In de oorlog is hij kind geweest. Want wat mij opvalt is dit: de dichters van de Pietersberg konden ook anders (anders name lijk dan christelijke verzen schrij- vep ten dienste van kerk en ge meenschap) van Oosterhuis krijgt men de indruk dat hij niet anders kan. Als dit misschien niet hele maal juist is dan krijgt de lezer van zijn werk toch sterk die im pressie. Dit niet anders kunnen heeft ver schillende kanten. Bij de Pieters- bergers werkte de Nederlandse dichterlijke overlevering tamelijk duidelijk na. Heeroma had bij Al- bert Verwey gestudeerd Schulte Nordholt heeft zich met grote waardering over Verwey uitgelaten. Jan Wit sluit van nature vrij ge makkelijk bij de traditie aan. Bar nard is speels, maar zijn dichten is toch evengoed door de moeizame tucht van het psalmberijmen heen gegaan; eerst onder de kritisch toe ziende ogen van kenners van het Hebreeuws en van muziekdeskundi- gen, later onder de wantrouwige blikken van hervprmde en gerefor meerde instanties, die met de vier dieren uit Openbaring 4 dit ge meenschappelijk hadden, dat ze waren 'bezaaid met ogen voor en achter'. En dan nog (als men mij de sprong naar de heidense fabels wil vergeven) Argusogen. Strijdvraag Ook nog dit. De kwestie van chris telijke poëzie is'lang een strijdvraag geweest. In de jaren twintig en dertig hebben we daarover gedebat teerd: is christelijke poëzie dicht kunst van christenen of van gods- getuigen. Men ziet: wij waren niet bang voor grote woorden. Maar dat komt omdat het begrip 'schoon heid', dat afgodsbeeld uit de jaren tachtig, ons nog dwars zat. Dr. Bas Wielenga schreef niet voor niets over de bijbel als boek van schoon heid. Het bijna scheikundige schoonheidsbegrip moest gehuwd worden aan een christelijke levens overtuiging. De visie op God, mens en wereld moest in schoonheid ge drenkt zijn. In het rommelvuur en het gifgas van de eerste wereldoor log is dat schoonheidsideaal na tuurlijk een eerste dood gestorven, maar de tweede dood onderging het pas in wereldoorlog no. 2. Bij de Pietersbergers werken resten daarvan nog na. bij Oosterhuis niet meer. Hij is een kind van de crisis uit de jaren dertig, de oorlogsjaren, de koude oorlog, het bloedige deko lonisatieproces. de door radio en televisie opengeworpen wereld, óók 'dieren' bezaaid met ogen en oren vóór en achter. Hij heeft geen weet en dus geen last van 'kunst' en de definitie van Poelhekke uit onze schoolboeken: 'Kunst is het maken van mooie dingen' is voor hem Chinees. Oosterhuls is de levende oplossing van het dilemma uit onze letter kundige jeugd: christendom en kunst, ethisch en esthetisch. Hij kan verzen schrijven op maat en rijm, getuige zijn bijdragen in het nieuwe liedboek. Maar van zichzelf uit kent hij geen behoefte aan gladheid en sier. Zijn dichten is een moeten, en niet een kunnen; ge drongen zijn, geen kunstvaardig heid. Wat dan in de eerste plaats treft is zijn bewogenheid met de medemens, priesterlijk dus en zijn worstelen met God en getuigen van God, profetisch derhalve Bundel Ik schrijf dit naar aanleiding van de bundel Hoe ver is de nacht (uitg Amboboeken, Bilthoven. 95 blz. 7,50). Op de achterkant leest men deze aankondiging: 'Gebeden en liederen, bijbelse visioenen en psalmen, opnieuw vertaald of vrij bewerkt Teksten om te gebruiken, te zeggen, te zingen, in stilte of hardop, in of buiten kerkelijk ver band: teksten zoals eerder werden verzameld in Bid om vrede (1966), In het voorbijgaan (1968) en Zien/ Huub Oosterhuis soms even (1972). Omdat Ooster huis niet streeft naar gladheid, ver lopen zijn gedichten soms stroef. Omdat hij alleen schrijft uit een innerlijke, onweerstaanbare aan drang. is wat hij schrijft niet altijd en overal onmiddellijk helder. Het zijn vaak kreten uit de diepte en naar de geest verwant aan de psal men. Evenals de Pietersbergers zet hij uitdrukkingen, ontleend aan de gewone omgangstaal, in een dich terlijk verband en geeft ze op deze wijze een nieuwe keur: 'Wat recht en wat slecht is' (bl. 54), 'hij zal zijn ogen niet geloven' (52), 'zee van tijd en eenzaamheid' (36), 'ei gen stomme schuld' (28). Hij zegt soms jij tegen God en dat heeft een heel andere klank dan het je en jij tegen God zeggen in zekere mystie ke kringen. Déér kan het beteke nen. 'Ik ben zó ver op de weg voortgeschreden dat ik dit vertou- wensrecht verworven heb'. Maar bij Oosterhuis is geen sprake van een trapsgewijs ingewijd worden: hij begint in elkvers als het ware opnieuw, van het nulpunt uit. Daarom verbaast het de lezer een beetje, wanneer hij Meister Ecke- hart (13e eeuw) vrij nadicht: 'Over grote en verheven dingen - moet men niet zwijgen - maar groot en verheven spreken' (61 Priester Het priester zijn hangt niet af van het al of niet gehuwd zijn. Het is het priesterlijk hart dat een gelovi ge tot priester maakt. Men wordt het gewaar en men schaamt er zich voor, niet zó priesterlijk te kunnen meevoelen met het leed van de wereld, waarin de verste tevens de naaste is, als de dichter doet. Daar om is dit verzenboek stichtelijke lectuur, zij het dan niet om geeste lijke genietingen op te wekken, in tegendeel! Ik schrijf tenslotte het vers 'Dan zal ik leven' voor u over (bl. 45). maar omdat ruimte geld kost doe ik dat als kwasi-proza, met excuus aan de dichter. 'Het zal in alle vroegte zijn als toen. De steer, is weggerold. Ik ben uit de grond opgestaan. Mijn ogen kun nen het licht verdragen. Ik loop en struikel niet. Ik spreek en versta mijzelf. Mensen komen mij tege moet wij zijn in bekenden ver anderd. De ochtendmist trekt op. Ik dacht een dorre vlakte te zien. Vol le schoven zie ik, lange halmen, aren waarin de korrel zwelt. Bomen omranden het bouwland. Heuvels golven de verte in, bergopwaarts, en worden wolken. Daarachter, kristal geworden, verblindend, de zee die haar doden teruggaf'. UIT VAN LEZERS - Abortus (5) Het is voor mij onbegrijpelijk dat een r.k. minister van justitie geen verbod uitvaardigt dat in iéder ge val hier geen buitenlandse vrouwen geaborteerd worden. Laat ieder land zijn eigen smerige zaakjes maar opknappen en laten wij de meisjes die in moeilijkheden raken met alle middelen opvangen en dat het kind geboren wordt, want er zijn genoeg vrouwen die dat kind graag willen hebben. Abortus ple gen vind ik onbegrijpelijk. Mis schien dat ik het verkeerd zie, maar dan hoop ik dat ik niet alleen sta. Andijk Jac Bakker Abortus (6) Ik heb 28 jaar als vroedvrouw ge werkt en heb enkele duizenden kinderen geboren zien worden, ook bij veel moeders die van tevoren te kennen hadden gegeven dit kind niet te wensen, om vaak zeer be grijpelijke en aannemelijke rede nen, waarvan ik de oorsprong zeer goed begrijpen kon; maar onge looflijk vaak heb ik soms vlak na de bevalling of later kunnen zeggen met blijdschap, als ik meemaakte hoe goed de moeders of het hele gezin voor dit 'ongewenste' kind waren. "En nog wel dit kind, dat zo ongewenst was'. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat de kreet 'ongewenste kinderen mogen niet geboren wor den. want ze gaan hun ongeluk tegemoet' absoluut geen recht van bestaan heeft en niet gebruikt mag worden als reden om de abortus goed te praten. Ik geloof dat ik, als oud-vroedvrouw uit ervaring spre kende. wel het recht heb dit te zeggen. Wageningen mevrouw A. H. J. Touber-Aalders Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeid. Egyptisch-Jordaans communiqué van de afgelopen zomer vertegen woordigt Hoessein de Palestijnen op de westelijke oever van de Jor- daan; dit is in strijd met het be sluit van de Arabische topconferen tie (november '73) van Algiers om de PLO te erkennen als enige ver tegenwoordiger van alle Palestij nen. Weliswaar heeft Egypte dit later moeten verzwakken maar het toont zijn bedoelingen. Ook nu probeert Egypte in Rabat om 'verzoening' te bewerkstelligen tussen Hoessein, de moordenaar van 4ePalestijnen, en de PLO. Dit hangt maar al te zeer samen met Egypte's gerichtheid op het imperialistische Amerika en het reactionaire Saoedi-Arablë. Hier mee blokkeert Sadat de weg naar werkelijke vrede in het Midden- Oosten. Weinig reden dus om dit Egypte ontwikkelingshulp te verle nen. zij het op andere gronden dan die van de brief van de 71 predi kanten. Amsterdam G. Riet ROME (CIC/Reuter) Paus Paulus heeft de bisschoppensynode gesloten met een rede, waarin hij nadrukkelijk zei, dat de sterk beklemtoonde veelvormigheid van de kerk geen afbreuk mag doen aan zijn primaatschap. Vegetarisme Hij dankte de bisschoppen voor hun suggesties en voorstèllen en noemde de synode 'een over het algemeen positieve ervaring', maar, zo voegde hij eraan toe, 'wij zouden niet objectief zijn, als wij niet sig naleerden dat sommige punten ver fijning behoeven'. De paus en de curie zijn volgens bevoegde zegslieden in Rome wei nig gelukkig met het feit, dat deze synode zo krachtig de betekenis van de plaatselijke en regionale kerken heeft benadrukt. Daarover zei paus Paulus in zijn slottoe spraak: 'Wij verheugen ons eerlijk over de groeiende vitaliteit der plaatselijke kerken en haar steeds klaarder wordende wil tot eigen verantwoordelijkheid. Dit verdie pingsproces van een wezenlijk as pect van kerkelijke realiteit mag echter geen schade toebrengen aan de gemeenschap der plaatselijke kerken met de opvolger van Pe trus.' De activiteit van de paus 'mag niet worden teruggebracht tot enkele buitengewone omstandighe den'. De paus is en blijft het hoofd van de universele kerk 'krachtens zijn ambt als plaatsbekleder van Christus en herder der gehele kerk'. Als zodanig heeft hij 'hoogste en universele volmacht'. In de slotboodschap van de synode aan de hele kerk is op het laatst nog een belangrijke wijziging aan gebracht, op voorstel van de Brazi liaanse aartsbisschop Lorscheider. Er wordt nu zeer uitdrukkelijk in uitgesproken, dat evangelie en menselijke bevrijding ook de be vrijding van de mens inhoudt van 'collectieve zonden', met andere woorden van onrechtvaardige machtsstructuren Palestijnen Het commentaa r'onbegrlp' van 16 oktober gaat graag mee met de uitspraak van de Israëlische pre mier, die Sadat noemde als 'de enige Arabische leider in wiens op rechte vredeswil hij vertrouwen had'. Wat voor vrede? a. De Ameri kaans-zionistische vrede die Israël beoogt gaat per definitie bulten de Palestijnen om; b. Volgens een De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X500. De alwetende majesteit Gods wist precies voor welke brandstof hij het menselijk organisme geschapen had en schreef de eerste mensen dan ook de vegetarlstische voe dingswijze voor. Twintig eeuwen hebben de kinderen Gods zich daaraan gehouden. De zonen van Noach zijn met de vleesvoeding be gonnen. De gevolgen ziet men, als men de geslachtsregisters van de eerste mensheid bestudeert. Voor Noach werd men dikwijls negen honderd jaar en ouder. Noach stierf op 950-jarige leeftijd. Zijn zoon Sem werd nog 600 Jaar. Na hem heeft nooit meer iemand die leef tijd bereikt. Aarlanderveen C. den Braber AMSTERDAM Donderdagavond 20 uur wordt in de Chr. Geref. Eben Haëzerkerk aan de Laurier gracht de hervormingsdag herdacht. Sprekers ds H. de Jong. geref. pre dikant (vrljgem.) Amsterdam cen trum-oost, ds. H. Biesma. chr. gerf. predikant Amsterdam nieuw-west. Muzikale medewerking: chr. gem. koor 'Vox Evangelica' o.l.v. Bert Lassing, chr. gem. koor 'Chrizanto' o.l.v. Ben Klein Meulekamp en or ganist Ger Hovius. Tevens zal aan dacht worden besteed aan het 100- jarig bestaan van het orgel. GENEVE. NICOSIA (Reuter, UPI) Het internationale comité van het Rode Kruis heeft gisteren in Genève bekendgemaakt dat het zijn program voor de uitwisseling van krijgsgevangenen op Cyprus heeft afgewikkeld. De operatie werd gisteren beslot-n met d uitwisseling van 261 Turkse tegen 279 Griekse Cyprioten. Func tionarissen in Nicosia verklaarden dat er in totaal elf uitwisselingen zijn geweest onder toezicht van het Rode Kruis. Daarbij zijn 3.308 Turkse Cyprioten tegen 2.479 Griekse Cyprioten uitgewisseld. Ruim 3.000 Griekse Cyprioten die na de Turkse invasie op Cyprus als vermist werden opgegeven, zijn nog steeds niet terecht. Diakonale conferenties op het Toerustingscentrum te Baarn: 15 en 16 november 'diaken en bezoek- dames'; 14 en 15 februari 1975: 'het jaar van de vrouw'; 18 en 19 april •jongeren en diakonaat'. Opgave tel. 02154-7636. Durven we over de drempel? Najaarsconferentie hervormde vrouwendienst, woensdag 13 no vember 10 uur tot donderdag 14 november 16 uur op Kerk en We reld te Driebergen. Opgave tel. 03438-2241. DEN HAAG De Consumenten bond hoopt, dat de premies voor autoverzekeringen zullen worden verlaagd, wanneer blijkt, dat de strengere normen en de verscherp te controle op alcoholgebruik van automobilisten zullen leiden tot minder ongelukken. In zijn 'Consumentengids' schrijft de bond, dat als gevolg van de nieuwe bepalingen in de wegenver keerswet. die op 1 november van kracht worden, een scherpere toe passing van de polisvoorwaarden door de verzekeringsmaatschappij en is te verwachten, want dat wordt door de blaastest nogelijk Van onze Haagse redactie DEN HAAG De WD zal met een noodplan komen om, wat wordt ge noemd 'de desastreuze ontwikkeling in de bouw tegen te gaan en waar mogelijk om te bigen'. Hans Wiegel, fractievoorzitter van de grootste oppositiepartij in de Tweede Kamer zei gisteravond op een bijeenkomst in Zevenaar, dat het kabinet-Den Uyl faalt bij de bestrijding van de werkloosheid en dat dit het duidelijkst spreekt uit de gang van zaken in de bouw. In het noodplan-, dat de VVD tij dens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Volkshuisvesting op tafel zal leggen, wordt onder7 meer een snellere aanpassing voor gesteld van de subsidies aan de stijgende rentestand en de bouw kosten. De VVD wil ook meer sub sidie voor het eigen woningbezit en een herbezinning op het kabinets beleid dat. aldus Wiegel, beoogt meer vernieuwbouw te plegen ten koste van de nieuwbouw. Ook wil de WD een wijziging van de wet op de ruimtelijke ordening, waardoor de beroepsprocedures, die volgens de WD te lang duren, wor den bekort. Ook vraagt de WD om een studie en de mogelijkheid het grote onderhoud fiscaal aftrekbaar te maken. Dit zou van belang zijn voor de bestrijding van de beunha zerij in de bouw .en voor het in stand houden van kleine bonafide bouwondernemingen. Van een onzer medewerkers ROTTERDAM De algemene ver gadering van de unie van baptis tengemeenten heeft nog geen be slissing genomen inzake toetreding tot de in oprichting zijnde inter kerkelijke omroep Nederland (I- KON). Met grote meerderheid werd het voorstel van de commissie der unie aanvaard, om de IKON na zijn oprichting positief-kritisch te vol gen en dan na twee jaar een gedo cumenteerd en geargumenteerd be sluit te nemen over toetreding of afwijzing. De baptisten zijn thans aangesloten bij het convent van kerken, dat na de oprichting van de IKON zal worden opgeheven. Ongeveer 180 afgevaardigden woon den deze algemene vergadering van de unie bij. die geleid werd door ds. W. Veenstra te Wormer. Zoals wij reeds meldden, werd betreffende het centrum De Vinkenhof te Bilt hoven besloten, dat nog eenmaal een diepgaand onderzoek zal wor den ingesteld naar de exploitatie mogelijkheden. Een commissie ad hoe zal binnen een half jaar rap port uitbrengen. De commissie der unie had voorgésteld. het gebouw met de terreinen van de hand te doen gezien de exploitatietekorten, die steeds toenemen. Van een onzer verslaggevers DRIEBERGEN Onder de label 'Duif' is Youth for Christ begonnen met het uitgeven van grammofoon platen. De eerste plaat is de musi cal 'Living Waters' van de Zweedse groep Choralerna, die in Nederland onder meer optrad op de May Day van Youth for Christ in Rotterdam en op de One Way Day, 12 oktober in Utrecht. Daarnaast wordt een LP uitgebracht van de Engelse folk- zanger Kevin Gould. Douwe Visser, de man die verant woordelijkheid draagt voor dit nieuwe stukje werk van Youth for Christ, zegt: 'Wij geloven, dat goe de christelijke muziek op grammo foonplaten ons een extra mogelijk heid geeft om getuigen van Jezus te zijn.' Het' is de bedoeling, dit jaar n®g vier platen uit te brengen. Volgend jaar komt dan een hele serie nieuwe LP's op de markt. MOSKOU (EPD) Metropoliet Ni kodim van Leningrad is benoemd tot exarch van het patriarchaat van Miskou voor West-Europa. Hij zal deze functie uitoefenen naast zijn andere werk en in Rusland blijven wonen. Tot voor kort was metropoliet An thony (Bloom) van Londen exarch in West-Europa. Officieel werden gezondheidsredenen opgegeven als motief voor zijn ontheffing uit deze functie. Metropoliet Anthony staat bekend om zijn kerkelijke loyaliteit jegens Moskou, maar tegelijk om zijn politieke onafhankelijkheid. Hij is een gezaghebbend auteur op het gebied van de oosterse spiritua liteit. De titel van exarch wordt in de oosterse kerken verleend aan een metropoliet, die daarmee de vol macht bezit om als plaatsvervanger van de patriarch op te treden in een gebied, dat buiten de grenzen van het patriarchaat valt. De be noeming van Nikodim zou het her stel van een oude traditie zijn, volgens welke de metropoliet van Petersburg (Leningrad) verant woordelijk was voor de Russische kerken in het buitenland. Nikodim is ook lid van het centraal comité van de wereldraad van kerken en voorzitter van de Praagse christelij ke vredesconferentie. (ADVERTENTIE) GIJZELING Ongeveer zes weken na het gija lingsdrama in de Franse ambassaj geniet Den Haag de twijfelachtig eer opnieuw een dergelijke affafl mee te mogen maken, nu in dr Scheveningse gevangenis. Enkel] gedetineerden die er zo langzame^ hand een beroep van gemaakt heil .ben hun sinistere plannen door tl zetten met het in levensgevaal brengen van anderen hebben oi nieuw toegeslagen, ditmaal met ee groot aantal leden van een zanj koor dat de katholieke kerkdien op zaterdagavond kwam opluisti ren. De euvele moed waarmee d soort recidivisten hun plannen te uitvoer leggen wordt nog ingehaa door de lafheid die zij daarbij aa de dag leggen. Nietsvermoedeni mensen moeten als schild diene om zelf aan een rechtvaardige stri te ontkomen. Wat het deze gegi zelden doet. welke angst zij bij aanwezige kinderen daarbij ontki tenen deert hen blijkbaar niet. Oj nieuw zijn daarbij de mannen d in Deil hun duistere oogmerken ni joegen. Men kan zich toch zo lani zamerhand werkelijk gaan afvrage of bij deze doortrapten, die blijl baar geen enkel ander oogmei hebben dan anderen in gevaar brengen, een strengere isolatie ni op zijn plaats is. Hoe is het mog< lijk dat uitgerekend deze vakliedei van de doodsangst samen een mf1 mochten bijwonen? En dat terwil blijkbaar nergens op gerekend was Niemand zal behoefte hebben oi zelfs in deze gevallen om wraak I roepen, maar een zo nauwgezet! bescherming van potentiële gegij zelden, en wie zijn dat niet in hu]1 omgeving, ware op zijn plaats. Beroepen: te Hoevelaken J. Blo|DI kand. te Utrecht: te Vlaardingen d< den Dikken te Benthuizen: te El P. M. Breugem te Barneveld; 'j Twello L. C. Baljé te Breukelen. m Aangenomen: naar Soest drs. G. JOU Alma te Vijfhuizen; naar Heerde I Bouman te Doorn. Bedankt: voor Wessp J. van Win terswijk te Zeist: voor Oldebroe[0] (toez.) J. de Vreugd te Haaften. GEREF. GEMEENTEN DEI Beroepen: te Zeist H. Ligtenberg Wie Terwolde. Bedankt: voor Groningen en Oud%n mirdum J. van Vliet te Aagtekerk«§on VRIJE EVANG. GEMEENTEN ,Sit Bedankt: voor Utrecht A. Vermat j te Amsterdam-Z. n. zke lj£a HAMBURG (EBPS) Baptisten ij.0/' Hamburg hebben het 140-jarig ber staan herdacht van hun gemeent't daar, de oudste baptistengemeent op het Europese vasteland. De gemeente werd gesticht in 18; door Johann Gerhard Oncken, cüder in Engeland tot bekering was geko d< men en zich met zes anderen in dnei Elbe liet dopen door onderdompe Dc ling. Vanuit Hamburg verspreidcfeaa het baptisme zich nog tijdens Oi^fsti ekens leven over de meeste landeHdr; in Europa, tot in Rusland toe. I»rm! Nederland begon het baptisme i )Sec 1845 in Gasselternijveen. flers der eeg 1 1 ige tdw tra; BALTIMORE De lutherse kerjat in Amerika heeft met 321 tegen 3<)e stemmen een voorstel verworpe jtee om de bisschopstitel in te voere q Het voorstel had een tweedercfoar meerderheid nodig. Het was de bfcew doeling, de presidenten van de ri^f gionale synoden, waarin deze keineVl verdeeld is. de bisschopstitel té g4ime ven. In Skandinavië en Duitslar Bjst hebben de meeste lutherse kerke ,e bisschoppen. Geen kerkblad. We beginnen deze keer met de Wereldkrant, het blad van onder meer Sjaloom, dat een nieuwe ontwikkeling aankondigt van de zondagse 'Sjaloomdiensten' in Odijk: De trouwe bezoeker van Sjaloom kan zich ongetwijfeld herinneren, dat er de afgelopen jaren iedere zondag een 'dienst' werd gehouden in de werkplaats van Sjaloom; daar stond dan een aktueel onderwerp ter dlskussie, dat werd Ingeleid door een 'deskundige'. De ervarin gen met deze diensten zijn het afgelopen seizoen echter minder bevredigend geworden: de onder werpen hingen als los zand aan elkaar en iets doen met de kennis die werd opgedaan, was eigenlijk onmogelijk. Na een enquete tijdens een van de laatste zondagsdiensten is daarom besloten deze niet onver anderd voort te zetten. Die enquete leerde echter ook. dat er wel dege lijk behoefte bestaat aan doorgaan in een andere vorm. Het resultaat Is, dat er een schollngskursus op de zondagen is gestart. Het gaat om een reeks van zeven bijeenkomsten, om de twee weken, met een vaste groep deelnemers. Als centraal on derwerp. dat vrij diepgaand bestu deerd zal worden, is gekozen: 'De aktualiteit van de revolutie', naar het gelijknamige boek van André Gorz. Wetticisme Dr. G. W. Reitsema ziet in Open Grenzen, het blad van de vrijzinni ge hervormden in Rotterdam, over al wetticisme: Er is in Nederland een duidelijk verwante structuur in calvinisme, methodisme, verburgerlijkte ortho doxie en vrijzinnig protestantisme: overal heerst de Es-Welt, de mo raal, als ellestok van christenzijn. Het is een daemonische eenheid van sadisme en masochisme, die overigens ook aan de dag treedt in al wat 'moet' vanwege de wereld verbeteraars. De inzet is hier sla vernij. en het resultaat niet beter. Bijbels is het alles niet. Eigenlijk is het een geweldige bevrijding, als het moderne leven het oude juk afwerpt: er moet niets, er kan al les. Bijbels is de inzet het geschenk der vrijheid, de ontmoeting met bevrijdende macht. Criterium voor een bijbelse religie, vandaag de dag. zou kunnen zijn de herken ning van je God als bevrijdende macht. Dat was zo in het oude testament, evenzeer als in het nieuwe. Ik ben de Heer, Uw God, die U uit Egypteland, uit het dienst huis. heb uitgeleid.En wat is Christus anders dan de inspirator van diezelfde vrijheid? Wat ten on rechte 'wet' wordt genoemd, is in feite 'Weisung' (Martin Buber), openbaring, vingerwijzing op het pad der vrijheid. Vanuit de ge- Dnminppc; schonken vrijheid worden schetslij- -Lyu111 nen van leven in een bepaalde tijd gegeven: Ik ben de Heerdaarom spreekt het toch vanzelf dat ge. De wet van Mozes is evenzeer als die van Christus een wet der vrij heid! Adviezen De Strijdkreet geeft vijftien peda gogische adviezen voor ieder,- die graag ziet dat zijn kind een misda diger wordt, zoals deze: U moet geen aandacht aan de religieuze of geestelijke vorming van uw kind besteden, maar alleen op zijn lichamelijke behoeften let ten. Toon in het bijzijn van uw kind geen eerbied voor de vrouw, voor de wet en voor het gezag. De kerk, de school, de overheid, de arbeid, dit alles moet u 'waardeloos' noe men. U moet geen orde in uw gezin scheppen. In het bijzijn van uw kind moet u van mening verschil len met uw vrouw. Zorg dat uw kind geen kans krijgt liefhebberijen met u te be spreken. U hebt het altijd te druk. U moet voorkomen, dat zich bij uw kind gevoelens van genegenheid, geborgenheid en vertrouwen ont wikkelen. Open uw huis niet voor zijn vrienden, zij zullen alles overhoop halen. Bemoei u er niet mee waar uw kind zijn vrije tijd doorbrengt. Ds. L. H. van der Bilt schrijft in het NPB-blad Ruimte: Ik kan op dit moment niet nalaten mijn hoop uit te spreken dat onze voorgangers nog lange tijd mar kante verschijningen zullen blijven. Wanneer iemand mij bij wijze van troost meedeelt dat hij niet kan merken dat ik een dominee ben, dan voel ik mij allerminst gevleid, zoals naar ik aanneem een gymnastiekleraar niet ge vleid zal zijn, wanneer men hem verzekert dat hij zich als een hou ten klaas beweegt. Voorgangers, priesters, pastoors en andere gees telijken die hun uiterste best doen om toch maar heel gewoon te zijn, generen zich meestal voor hun vak. En dat is niet best. Mond open In het gereformeerd zendingsblad ZD stelt drs. W. H. M. Reinders vast: Mijn ervaring van de laatste tijd in Indonesië Is, dat zowel ouderen als jongeren, vooral in de kerk. uit drukkelijk vragen om onze kritiek. Wanneer wij als Nederlandse mede werkers ons wat op de achtergrond houden, wordt meermalen gezegd: 'Jullie moeten je mond opendoen, daar hebben we wat aan. Wij zijn volwassen partners, wij kunnen te gen kritiek.' Twee jaar geleden stierf prof. dr. G. C. van Niftrik. Hervormd Week blad publiceerde deze week zijn laatste preek, drie dagen voor zijn sterven gehouden in Heelsum. T. Mastenbroek Kent u ijesl nogde Maassluizers. EuropeJat. Bibliotheek, 23.50. p (v Herinneringen aan Maassluizers ulg).' de periode 1880-1940 zijn samenge V vat in een kijkboekje. dat T. Maiat, tenbroek, lid van de raad van bfldij heer voor het Gemeentemuseum Maassluis, heeft samengesteld. Hiigd! is een van de aardigste uitgavefjesl: die tot dusverre in de serie 'Kent|>mb ze nog?' zijn verschenen. Het atfgerl cent ligt op groepsfoto's de lawijsteli tennisclub van 1895, met de lanéat. gerokte sportkleding, .verkleedpafiat, tijen ter gelegenheid van de inhuBesti diging van koningin Wilhelminkat, drie jaar later, de glorietijd van ïtell- schutterij, Maassluizers als zeesl^^ pers, een groepsfoto van de bemai^" ning van de 'Zwarte Zee', oni streeks 1900, herinnering aan c] vele loodsen, die in de stad woon den, maar ook herinneringen aa! j de bloeitijd van de haringvisserij met de 'droge' en de 'natte' kuipei en de boetsters. Maassluizers level den een aandeel in de redding va passagiers bij de scheepsramp m( de 'Berlin' (1907). Het is een boek je geworden, dat met vele groed beelden en portretten, meer da lokale betekenis heeft. Niet onver meld mag blijven dat aan allerll facetten van het kerkelijke- e schoolleven veel aandacht is bf steed. Rf»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2