GTSV Voetius bestaat driekwart eeuw \j Wees de secten voor Vandaag Amnesty pleit voor de christenen in Rusland Predikanten tegen hulp aan Egypte Eerste gebedsdienst in Almelose moskee ra Trouw K wartet Simonis biedt excuus aan Steendirecteur wordt dominee fo Beroepingsi TROUW KWARTET WOENSDAG 16 OKTOBER 1974 Van een onzer verslaggevers UTRECHT Vandaag viert de gereformeerde theologenstudentenvereniging 'Voetius' te Utrecht haar 75-jarig bestaan. 'Voetius' is verreweg de grootste van de theologische disputen aan de Utrechtse universiteit, met zo'n 160 leden. Globaal genomen wordt een derde deel van de Utrechtse eerstejaars theologen lid van deze vereniging, die zich ten doel stelt, de theologie te bestuderen in gere formeerde zin. Men mag haar ove rigens niet als een gere formeerde - bonds-aangelegenheid beschouwen, al oriënteert het merendeel van de leden zich wel in deze richting. Wat doet zo'n vereniging nou. vra gen we in een gesprekje met de bestuursleden. De praktische vor ming op het predikantschap neemt een belangrijke plaats in. Vandaar, dat de 'preekvergaderingen' een centrale functie vervullen. Met veel animo komt elk van de vijf secties van Voetius cp dinsdaga"ond in een kerkzaal bijeen. De predikator van de avond houdt zijn preek, die vervolgens besproken wordt. Dat gebeurt met een liturgie: gebed, schriftlezing, zingen. De hoogle raars S. van der Linde. G. P. van Itterzon. H. Jonker en C. Graafland alsmede dr. C. van Leeuwen en drs. N. den Oudsten treden als eindkri- tikus op. Tweemaal per jaar trek ken de voetianen 'naar buiten' voor een preekvergadering in een gewo- Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Een zeventig-tal personen, in hoofdzaak predikanten en theologen, uit o.m. de hervorm de. de gereformeerde en de christe lijke gereformeerde kerken en de doopsgezinde broederschap schrijft aan de raad van kerken in ons land dat zij 'met ontzetting kennis hebben genomen van het voorne men van onze regering om in het kader van de ontwikkelingssamen werking hulp te gaan verlenen aan Egypte. Egypte is immers een land. dat een groot deel van zijn natio naal inkomen uitgeeft voor de op bouw van een militair apparaat, waarmee het de staat Israël naar het leven staat'. Zij zeggen verder in hun brief: 'Het plan van de regering om in het kader van de ontwikkelingssa menwerking hulp te gaan verlenen aan Egypte, betekent dan ook. dat geld. dat bedoeld is om de armoede te bestrijden, aan zijn bestemming onttrokken wordt, en gebruikt voor steun aan een land. dat zelfs de staat van oorlog met Israël nog niet heeft willen beëindigen en dat dus geholpen wordt eventuele oorlogs handelingen tegen Israël te hervat ten. Daarom verzoeken wij U er bij de Tweede Kamer op aan te drin gen om bij de behandeling van de begroting voor ontwikkelingssa menwerking de post voor hulp aan Egypte te schrappen, en het op die manier vrijgekomen geld te gebrui ken voor steun aan een land. dat door de verhoging van de olieprij zen. en de daarmee gepaard gaande verhoging van de kunstmestprijzen. op de rand van de hongersnood wordt gebracht'. Tot de ondertekenaars behoren: dr. J. J. Buskes. Amsterdam: ds. W. C. van Dam. Vlaardingen: dr. E. Em- meo. Den Haag: ds. S. Gerssen, Utrecht: ds. J. P Jacobszoon, Haar lem: ds. M. Drayer. Hilversum: prof. dr. P. J. Roscam Abbing, Gro ningen: ds. A. A. Spijkerboer. Am sterdam: dr. G. de Ru. Den Haag: dr. A. E. Schouten. Den Haag. ne gemeente. Daarnaast zijn er de lezingen, die zich groeperen rond een jaarthema. Dit jaar is dat 'O- penbaring. Schrift en verkondiging'. Roomsen Wat denkt Voetius over de integra tie met de katholieke theologische hogeschool Utrecht (KTHU), over de intocht van de roomsen in de theologische faculteit? Hij vindt, dat deze integratie geen succes ge worden is. maar haast zich erbij te zeggen, dat dit niet een mening van Voetius alleen is. Er zijn duide lijk twee groepen gebleven, die weinig op elkaar ansluiten. Waar er werkelijk een gesprek op gang ge komen is. kwam dat door de colle ges van sommige rooms katholieke docenten. Maar tussen de studen ten onderling lukte dat slecht. Daarbij moet men wel verdisconte ren. dat het aantal roomskatholieke theologische studenten in Utrecht na het begin sterk teruggelopen is. Bijlkbaar zijn zij met de situatie ook niet zo gelukkig. Vorige maand uitte ir. J. van der Graaf in De Waarheidsvriend zijn verontrusting. Binnenkort moet be slist worden over een definitief sa mengaan. Van der Graaf vreest, dat de protestantse identiteit verloren zal gaan en dat de nadruk op de bijbelvakken zal verzwakken ten behoeve van meer aandacht voor de menswetenschappen. Studiepakket De voetianen vinden, dat Van der Graaf wel wat vroeg met zijn arti kel gekomen is. Het gentlemen's agreement tussen de faculteit en de KTHU loopt pas september 1975 af. De zaak is nog volop in discussie en Voetius spreekt daarin een flink woordje mee. Het verzet tegen een grondige studie van de bijbeltalen Hebreeuws en Grieks in het studie pakket is overigens bepaald geen specifiek rooms-katholieke aangele genheid. Het is natuurlijk de vraag, wat je wil met de theoloeische studie Voor de voetianen blijft dat: de kerk dienen, in de meeste gevallen als predikant. Theologie wil gege ven worden vanuit Gods openba ring en vooral gericht zijn op de kerk. ten dienste van de kerk. Van daar de sterke voetiaanse nadruk op de bijbelwetenschappen. Psycho- ALMELO In de Turkse moskee, die in Almelo is gebouwd op kosten van de circa duizend in Almelo en omgeving wonende Turken, zal morgen donderdag 17 oktober, om zeven uur 's morgens voor het eerst een gebedsdienst worden gehouden. Ter gelegenheid van het einde van de vasten worden morgen op tal van plaatsen gebedsdiensten gehou den. De moskee van Almelo zal op deze dag in-officieel in gebruik worden genomen. Aan interieur en exterieur moet nadien nog een en ander geschieden. De officiële ope ning is pas over enige weken. De Wereldomroep zal de eerste ge bedsdienst in de nieuwe moskee rechtstreeks uitzenden. De beperkte ruimte staat niet toe dat alle isla mieten de gebedsdienst in de mos kee kunnen bijwonen, evenals in voorafgaande jaren zijn daarom ook andere ruimten hiervoor be schikbaar. UIT VAN LEZERS Vakbonden Wat denken de vakbonden met hun politiek van het willen beheersen der Nederlandse economie te berei ken? Hun eigen welvaart ondergra ven? Zijn ze nu echt zo naief om niet in te zien. dat de lust tot het ondernemen in het bedrijfsleven zo een leder wel vergaat; dat ons land met z'n onverzadigde sociale voor zieningen. waarin degene die niet werken wil, evenveel 'verdient' als degene die wel werkt, nooit kan blijven concurreren met het bui- Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één bant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatfe wordt de naam van de schrijver vermeld. tenland. Amsterdam Prinses (slot) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christe iike Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro 2€ 92 74. Bank: Nea Midd. Bank (rek nr 69 /3 60 768) Gem giro X 500. Prinses (10) Waanideeën 3a; Deze foto van Voetius werd gemaakt in het voorjaar van 1901. ruim een jaar na de oprichting. Thans heeft de vereniging 160 leden. Zittend van links naar rechts het bestuur: G. Benes, Joh. Laurense, Tli. J. L. Ruys en G. H. Beekenkamp. logie, sociologie voor theologen ak koord. maar dan als hulpweten schappen. De tegendruk tegen de beklemtoning van de mensweten schappen is overigens sterk in Utrecht, verzekeren zij. Het gerucht, dat er nu al studenten naar Groningen of Leiden zouden gaan. omdat je daar beter terecht zou kunnen voor de bijbelse vak ken, noemen de voetianen onzin. Wel komen e: in Groningen en DELFT In zijn antwoord op de nota van de diocesane pastorale raad over de oecumene biedt bis schop Simonis van Rotterdam zijn verontschuldiging aan over het feit. dat hij onlangs over de protestant se kerken gesproken heeft als ker kelijke genootschappen. Dat was een verspreking Het gaat om christelijke geloofsgemeenschappen aldus bisschop Simonis waar wel degelijk sprake is van een ker kelijk karakter, niet alleen in de maatschappelijke, maar ook in de diep theologische zin van het woord. Hij vervolgt dan: 'De dis cussie beweegt zich echter rondom de vraag wat volgens katholieke geloofsovertuiging behoort tot de grondstruktuur van de kerk. zoals die door Christus bedoeld is. Dan mag er geen onduidelijkheid over bestaan dat daartoe behoort de eenheid met paus er bisschoppen als opvolgers van Petrus en de an dere apostelen alsook de onlosma kelijke eenheid van kerk. eucharis tie en ambt. Dat sluit natuurlijk niet uit. dat wij wat betreft het kerk-zijn in de existentiële zin van het woord veel kunnen leren van de andere kerken en kerkelijke ge meenschappen'. Leiden meer studenten uit het rechter deel van de hervormde kerk aan, zodat daar nu ook disputen a la Voetius opgericht zijn, maar dat heeft incidentele oorzaken, zoals de benoeming van kerkhistoricus C. A. Tukker in Leiden. Vanmorgen leidt ds. L. Kievit een S. van der Linde de lustrumrede dankdienst in de Geertekerk. Van- over 'Predikant wordev. theologie middag houdt erevoorzitter prof. dr. studeren nu'. Meisjes Sinds vorig jaar kunnen ook meis jes lid worden van Voetius. Daarbij geldt wel de bepaling, dat zij geen preek houden en ook niet de litur gie verzorgen in de preekvergade ringen. Niet omdat dat ambtelijke arbeid is. maar een grote groep van voetianen vond dat wel voorberei ding tot het ambt en daarom niet passend voor meisjes. Overigens niet zo'n groot probleem: er zijn maar twee vrouwelijke voetianen. DOESBURG De Achterhoek zal waarschijnlijk binnenkort de pri meur krijgen van een directeur van een steenfabriek, die voor de helft van zijn tijd dominee is. De heer G. Vieth te Doesburg, di recteur van de steenfabriek De Bahrse Pol. heeft de theologische studie die hij in zijn vrije tijd ondernam, vrijwel voltooid en is thans in bespreking met de her vormde gemeente van Lathum en Giesbeek. Deze gemeente is niet meer in staat een fulltime predi kant te beroepen. Wanneer het beroep doorgaat, dan zal de heer Vieth in de morgenuren directeur blijven. De provinciale kerkvergadering van Gelderland heeft al goedkeuring verleend, de generale synode nog niet. AMSTERDAM Amnesty International neemt het in een open brief, ondersteund door dertien vooraanstaande persoonlijkheden uit kerkelijke en politieke kringen, op voor de initiativniki in de Sow jet-Unie 'T LIGT ANDERS Deze laatste zondag zat ik kerk waar de dominee pree^CT de psalmen 42 en 43. die, weet een eenheid vormen, liturgie was een heel fijne v k afgedrukt. Dichterbij om zo gen. In die psalmen - en oo aan kan je zien dat ze bij horen - komt drie keer ee refrein of keervers voor. Het 'Waarom ben ik zo teneergei en zo onrustig van binnen? Wacht toch op God - eenmaal loof ik hem weer. als mijn bevrijder en mijn 'L Is duidelijk dat hier iema t 't woord is die in de moeilij zit. Hij spreekt in zichzelf kan daarvan een teken zi dorst naar God. En toen do/ninee iets dat ik heel go begrijpen. Hij zei dat hier varing van een mens stond: die ervaring best ook hier gevonden kon worden en m wel mensen in de kerk wa dat ook zo aanvoelden. Maai hij vervolgens, we moeten zo'n ervaring niet aanprai van: je bent eigenlijk g christen als je dat niet zeggen. Sommige mensen p£t dat wel eens. En dan krijj een schuldgevoel van: zoiets niet eensl Maar dat hoeft Ligt anders. Bij iedereen weer anders. Maar we li naar elkaar. Ook naar deze Israël en we kunnen wel naa gaan staan en naast de mei hem niet napraten maar ervaringen hebben. ir ipir rlec is Het is ons bekend, aldus de brief van Amnesty, 'dat religieuze ge meenschappen zich bij de daartoe bevoegde instanties dienen te laten registreren en dat sommige van deze afgescheiden gemeenschappen in gebreke zijn gebleven, zich voor registratie aan te melden, maar dat in andere gevallen de genoemde instanties in gebreke gebleven zijn. wél aangemelde gemeenschappen te registreren. Gemeenschappen, die door welke oorzaak dan ook. niet geregistreerd zijn, worden geacht in overtreding te zijn. Binnen het Russische staatsbestel is het wel licht onvermijdelijk dat dergelijke administratieve nalatigheden wor den bestraft, maar de straffen, die zijn opgelegd aan vele afgescheiden Evangelie-Christenen Baptisten zijn wel onevenredig zwaar', aldus de brief. 'Wij weten, dat de betreffende ge lovigen zich om godsdienstige mo tieven niet wensen aan te sluiten bij de Unie van Evangelie-Christe nen-Baptisten. Wij weten ook, dat de maximum-straffen soms pas werden opgelegd nadat lichtere straffen en/of waarschuwingen on doeltreffend waren gebleken. Maar in vele gevallen werd terstond de maximum-straf toegepast In hon derden gezinnen heersen verdriet en zorg om het lot van man of vrouw, zoon of dochter. Vele gezin nen moeten hun kostwinner mis sen. Wij denken hierbij vooral óók aan hun voorgangers, mensen, die naast een gewone dagtaak in het arbeidsproces een gemeente leiden en op grond daarvan als 'parasiet' worden vervolgd'. De brief is ondertekend door de hoogleraren dr. H. Berkhof, dr. J. W. Bezemer en dr. J. Verkuyl. en verder door dr. J. J. Buskes, Anne van de Bijl. dr. B. de Gaay Fort man, dr. J. A. Hebly, dr. A. H. van den Heuvel, dr. M. A. M. Klompé. dr. A. Kruyswljk, ds. Th. van dei- Laan, ds. R. J. van der Veen en mevrouw dr. J. ter Vrugt-Lentz. Zij besluiten hun brief met een pleidooi, dat deze gelovigen in de gelegenheid worden gesteld contac ten met geloofsgenoten in eigen land en in andere landen te onder houden. godsdienstige geschriften uit te geven en hun kinderen in het christelijk geloof op te voeden De Open Brief verwijst in het eind naar de Europese veiligheidsconfe rentie. waartoe meer wederzijds be grip bevorderlijk is. NED. HERVORMDE KERK j Beroepen te Wageningen:! Reehorst te Hoogkarspel c.at I. Ambacht: J. Smit te Soel teng. wijkgem.) te Katwij Zee: W. C. Hovius te Ede T Aangenomen naar BurumT kenzijl (toez.)J. Hoogenkj Voorhout: naar Enkhuizen:[ Pera kand. te Enkhuizen GEREF. KERKEN r Aangenomen naar Hardenhj -/W Segger te 's Gravenzande. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Zutphen: A. te Zeist: te Leek: J. M. Goe< Zwolle: te Spakenburg N.: Begemann te Assen. Aangenomen naar Houwer Luiten kand. te Groningen, dankte voor Avereest-Dedei Huizum-Minnertsga Opei huisterveen en Zaamslag. GEREF. GEMEENTE Bedankt voor Randburg (Z A. ZIJderveld te Middelhui Wageningen: P. Blok te Dii door dr. C. Rijnsdorp Kan een van de dames die menen dat Prinses beslist moet blijven be staan. omdat het 'Christelijk' zou zijn. me aantonen waaruit die christelijkheid bestaat en in welk deel van het blad die ik moet zoeken? Laten we ons toch niet zo belachelijk maken bij het zoge noemde 'niet christelijke' deel van onze bevolking. IJlst mej. N. Meinen Eerste drie dominees, nu niet één? Nu. wij hebben hetzelfde als we de stukjes van Florence lezen: deze wijze vrouw zegt het beter dan menige predikant! Prinses had zich niet moeten storen aan al die com mentaren! Dat zijn de christelijke vrouwen in Nederland! Ze kunnen er niet eens een christelijk blad op na houden! Geen predikant, prima, wij vrouwen moeten het zelf in stand kunnen houden. Dan betalen we wat meer! Ik vind het triest! Den Haag J. J. Lankester v.d. Kruk Deze week hebben wij in de dag bladen kunnen lezen welke dwaze meningen de naburige landen om trent Nederland koesteren. Iedereen vond deze mpningen be achelijk. Maar het zonderlinge is dat iedere leugen of dwaasheid betreffende Zuid-Afrika (dat tienmaal zo ver weg ligt) door het publiek in het algemeen grif geloofd wordt. Men kan dit moeilijk redelijk noemen. Had Multatuli dan toch gelijk, toen hij schreef: 'Publiek, ik veracht u'. Den Haag Dr. F. C. Dominicus Dit stukje gaat niet over een boek, maar over een verschijnsel dat schrijver dezes de laatste tijd meent op te merken. Op het grondvlak van het kerkelijk leven blijkt namelijk duide lijk belangstelling te bestaan voor het laatste bijbelboek. Niet dat er zoveel over gepreekt wordt althans niet voorzover ik weet maar de Openbaring van Johannes is onder werp van gesprek in allerlei kringen en groe pen. Dit behoeft niet te verwonderen. Tot de jaren vijftig hoorden wij alles al door de radio, maar de laatste twintig jaar zien wij bovendien alles. We kijken zelfs naar de aarde van de ruimte uit gezien, en wat op die aarde gebeurt, en gebeurd is voorzover tekeningen, foto's en oude films dat kunnen tonen wordt ons op het glazen scherm voorgeschoteld, desnoods in re constructie. Het gemeentelid, op welk peil van ontwikke ling dan ook, voelt de actualiteit van het laatste bijbelboek. Dit ziet immers de aarde óók als één geheel; alle volken en rassen vormen met elkaar de mensheid, 'zij die de aarde bewonen'. Alle geschiedenis is wereldge schiedenis en tevens kerkgeschiedenis. In de politiek gaat de strijd tussen machtsblokken, maar de onderdrukking van oepaalde minder heidsgroepen. ook van christenen in totalitai re staten en vooral ook dat teken aan de wand: het volk Israël, wijst heen naar een geestelijke achtergrond. Daarbij komt dat het vooruitgangsoptimisme van de negentiende eeuw heeft plaatsgemaakt voor angst. De mens is van bouwer en bewaarder tot vernieler geworden. Een of andere onverantwoordelijke gek hoeft maar op een knop te drukken of een incident te scheppen, dat kan leiden tot een totale zelfverwoesting van onze planeet, en we zijn er geweest. Enorm veel Op wetenschappelijk peil is over de Apocalyps, en over verwante geschriften van ongeveer 200 voor Christus tot circa 200 na Christus, enorm veel gesenreven. misschien wel meer dan over welk ander bijbelboek ook. Die exegetische (Uitleggende) literatuur vormt een wereld apart: een wereld die voortdurend in beweging is. waarbij verschillende methoden worden ge hanteerd en waarin veel verschil van mening aan de dag treedt. Dit alles gaat over de hoofden van het gemeentelid heen. al sijpelt het een en ander in vereenvoudigde vorm via preken en in kerkblad-artikelen wel in de richting van het grondvlak naar beneden. Maar het zijn vooral de secten die zich van dit zowel actuele als duistere boek meester maken Zij weten alles precies, terwijl de ernstige bijbelonderzoeker geneigd is de woorden van de kerkvader Hiëronymus (plm. 348-420) te onderschrijven: 'zoveel woorden, zoveel gehei menissen. Al in de oude kerk is het boek door belangrijke mensen afgewezen en heeft men ertegen gewaarschuwd. De reformanten waren er ook al niet gelukkig mee Luther schreef in zijn Septemberbibel van 1522: Mijn geest kan zich niet terechtvinden in het boek. Voldoende reden voor mij dat ik het niet hoog aansla, is dat Christus daarin noch geleerd, noch erkend wordt'. Calvijn heeft wel spaarzamelijk bewijs stukken uit de Openbaring gebruikt, maar er wordt nooit een commentaar op geschreven. Joseph Juste de l'Escale (1540-1609). oftewel Scaliger (Scaliger zaliger, rijmde De School meester). professor te Leiden, moet verteld hebben dat Calvijn helemaal niet begreep wat zo'n duistere schrijver als de auteur van de Openbaring eigenlijk wilde Zwingli maakte het al niet beter, toen hij schreef: 'Uit de Openbaring van Johannes leren we niets, want het is geen bijbels boek, hoewel alles wat de tegenstanders erin willen zoeken ons steunt en niet hen'. Onafhankelijk Men ziet hoe onafhankelijk de reformatoren zich tegenover de canon opstelden, al hebben ze die voorzover ik weet nooit bepaald aange tast. In ieder geval is dit vizionaire boek in ons verstandelijke westen er als zodanig nogal bekaaid afgekomen, tenminste wat de officiële kerken betreft. Daarbij komt dat het openwer pen van de gehele wereld door de communica tiemiddelen een sterke horizontale wind heeft verwekt. Onze aandacht wordt zózeer over de breedte verspreid, dat alle diepgang dreigt verloren te gaan. De mens. de mensheid, de relaties tussen mensen vult onze gehele horizon. Dit blijft natuurlijk niet zo: er komt eens een verzadi gingspunt en de tekenen wijzen daar al op. Prediking en meditatie zijn er in hoofdzaak opuit, het stichtelijk aspect van de Apocalyps naar voren te brengen. Dit is' in zover gewet tigd. dat de Openbaring een sterk vermanende inslag heeft. Wat óók helemaal niet overeen komt met de algemene tendens is het antithe tisch karakter van de Openbaring. In de school van Schilder wordt dit karakter sterk bena drukt. zo niet tot fundament gemaakt van het eigen kerkelijke standpunt. Maar in die krin gen krijgt het boek tenminste ernstige aan dacht. getuige ook de herdruk, een paar jaar geleden, van Schilders boek De Openbaring van Johannes en het sociale leven, waarin overigens naar mijn gevoel het sociale leven weinig meer blijft dan een abstractie. Mondigheid Men heeft het over mondigheid van het ge meentelid, waarmee uiteraard niet de grote monden en de zure monden zijn bedoeld. Die mondigheid heeft evenwel natuurlijke grenzen. Waar de leidinggevende figuren wél op moeten letten, is dit: welke vragen leven er ten aanzien van de bijbel op het grondvlak? Ik bedoelniet zozeer de in de lucht zittende Jesulatrie (de term herinner ik me van Kuy- per), maar de vragen van trouwe gemeentele den die op hun t.v.scherm verwante gruwelen in wereldformaat aanschouwen als zij in de vorm van vizioenen, van beelden en anato misch absurde monsters, in de vorm van mon diale plagen en van een strijd op leven en dood tussen de machten van goed en kwaad, in de Openbaring lezen. Deze vragen worden bijna verstikt door de actualiteitenrubrieken, waarin beroepshalve (en vaak terecht) alles overhoop wordt gehaald, maar waarbij de diep te-dimensie vaak pijnlijk wordt gemist of. zo die er al is, soms eenzijdig-fundamentalistisch en in wezen wereldvreemd wordt aangebracht. Binnen het raam van een krante-artikel kan ik het verschijnsel alleen maar signaleren Maar als tegenhanger ten aanzien van allerlei strevingen naar mystiek en bewustzijnsverrui ming zou het geen kwaad kunnen als wij wat beter gingen verstaan wat beeldend taalge bruik is. als er wat meer affiniteit kwam met het profetische en visionaire en als wij de Apocalyps gingen zien als een taaigewas met een organische structuur, doorgloeid van een inspiratie die in de wereldliteratuur haar weerga net heeft. Italo Svevo: Bekentenissen no Athenaeum Polak Gennep Grote Bellettrie 440 blz. 35.tweede vertaling Jenny Tuin. Dit zeer uitzonderlijke boet wereldliteratuur verscheen, jaar nadat het geschreven 1964 voor het eerst in een lande vertaling bij Van Diti is niet het enige boek, m het hoofdwerk van de romancier Italo Svevo. Dat zijn echte naam. Die luit Schmitz. Hij werd in 1861 geboren en heeft er het gedeelte van zijn leven bracht. Hij was voor di bestemd, maar zijn literai ties wogen zwaarder. Tocl er nauwelijks gehoor aai Zijn rijke vader ging banj Ettore moest de kost zien nen in de handel. Toen hij schreef, hij zijn eerste ro: Vita'. Zes jaar later volgi lita'. dat in 1967. eveneen; Ditmar, in een vertaling Tuin. onder de titel wordt ouder' verscheen. B» ken deden de Italiaanse ci van hun stoel rollen. U geloofde het wel en liet geen letter meer op papier ook voor een dem kwam zijn zaken hem volledig namen. In 1923 pas schreeifg^ lijvige boek 'Bekentenissen no'. dat hem wereldfaam zo1JJKS gen. Opnieuw was de II Sgoi pers gereserveerd. Zijn 1 engel werd echter een s er t een wereldberoemde nog 82 mes Joyce, met wie Svevo 'g g> was geweest in de tijd dat Jls m onbekende jongeman in ezig Engels had gedoceerd. Joyi (an de het boek in handen uw Franse schrijvers Crémieux roor baud. die de stoot gaven to Kru roem. In 1928 overleed S een auto-ongeluk. ar 1 'De bekentenissen van Svei autobiografisch, bevat de 1 aa schiedenis van Zeno Cosini daa van de Triëstse bourgeoi y e verhaal wordt gekenmerl za zoals onze recensent I "e schreef, 'heldere doorzicht 1 en niet in de woordgyi °est waarmee Svevo's vriend Jo ee latere werken onleesbaar tfft-as maakt'. Hij concludeerde t Hens der. bij die eerste druk: en l ragfijne psychologische ob en', vermogen, lichtvoetige ve gevoel voor humor, geestil voorkeur voor groteske scer telijk in dit opzicht is hooi ncj"u Hoe mijn huwelijk tot stall jja(j maken de roman boeiend 1Uj h bluffend. Wie van psych romans houdt, vindt hier e 0np mijn'. pen loest rg 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2