Op het bijzettafeltje in de salon fEisiiasii Evangelische inspiratie in de welzijnszorg Bisschoppensynode oneens over bevrijdingstheologie Geestelijke revolutie onder de jeugd Vandaag Vredesprijs voor Roger Schutz Geen verandering in omstandigheden bewakingscompagnie Hoger personeel verliest beroep Trouw Kwartet „Argenta" Super Lux: de lamp met 30% meer licht op tafel Sgl Militairen naar jeugdgevangenis :a Bsroepingswed Nieuwe boekt %k.m& van Red Band natuurlijk. Kerk in DDR wijf op problemen h€ e jc TROUW/KWARTET DINSDAG 15 OKTOBER 1974 ROME Nu de bisschoppén na* de algemene rapportages ovet dë situatie der kerk in hun lan den en de discussie erover in de- twaalf taalgroepen met concre tere voorstellen op tafel komen, blijkt, dat er binnen de bis schoppensynode een principieel verschil van mening is over de taak der kerk bij de bevrijding van de mens. De oppositie tegen de theologie der bevrijding en de daadwerkelijke medewerking van de kerk aan de bevrijding van de mens ook op maat schappelijk, politiek en economisch gebied, werd van het begin der de batten scherp gevoerd. Zo spraken verschillende bisschoppen over 'po litisering' van de theologie en over 'dubbelzinnigheid'. In tegenstelling tot mgr. Tomasek van Praag, die erop wees, dat 'een bevrijdingstheologie niet voldoende is', verklaarde hulpbisschop Schmitz Sauerborn uit Peru, dat een 'histo risch compromis' noodzakelijk is. Hij eiste de politieke samenwerking der christenen met degenen, die zich nu al eeuwen onderdrukt voe len. Volgens de.Peruaanse hulpbis schop betekent geloofsverkondiging 'eraan wefken. dat de.verkondiging bijdraagt tot omvorming van de besISknde wereld'. Hiertegenover werd gewezen op het gevaar, dat men 'een ander evangelie' verkon digt. Talrijke bisschoppen hebben ter synodezitting gewezen op de weder zijdse betroKkenheid op elkaar van geloofsverkondiging en de strijd voor de sociale rechtvaardigheid in de wereld. Duidelijk werd dit vooral beklemtoond door de vice-voorzit- ter van de pauselijke commissie 'Justitia et Pax' (gerechtigheid en vrede), mgr. Ramon Torella Cas- cante. Bij dez« discussie was ook paus Paulus aanwezig. Hij volgde de debatten met zeer levendige be langstelling en liet steeds duidelijk blijken wanneer hij ergens mee eens was of niet. In een uitzending van radio Vatica- na waarschuwde een der synodeier den, de Duitse kardinaal-aartsbis schop Hoeffner van Keulen, tegen een te nauwe binding van geloofs verkondiging en sociale -strijd. Van een onzer medewerkers UTRECHT Twaalfduizend jongeren hebben de 'One Way Day' meegemaakt, een manifes tatie van opwekking en gebed, georganiseerd door evangelist Ben Hoekendijk. 'Een stralende toekomst door Jezus Christus' had Hoekendijk als motto voor deze dag bedacht. Een thema, dat velen in deze tijd maar moei lijk kunnen begrijpen, gaf hij toe. Maar verwijzend naar Paulus en door A. J. Klei Er komen elke dag nieuwe boeken uit, maar van tijd tot tijd verschijnt er iets dat je eerbiedig dient aan te duiden als: boekwerk. Het gaat dan om een uitgave in ongewoon formaat en met veel platen, waarvoor een extra hoge prijs wordt* bedongen. Dit laatste brengt mee dat de aanschaf ervan vrij wel alleen plaats vindt wanneer de koper de rekening bij zijn onkostennota kan voegen met de ver melding: relatiegeschenk. legd worden op een tafeltje in de nette kamer. De kinderen mogen er niet aan komen, je ziet er zo gauw wat op, en de visite bladert er eventjes in totdat de koffie arri veert. Ik zie niet in waarom 'Hij was een van ons' een uitzondering zou maken. Wie inmiddels tot de veronderstel ling is gekomen dat ik weinig tuk ben op dergelijke uitgaven in het algemeen en op 'Hij was een van Het komt me voor dat dit ook geldt voor 'Hij was een van ons', een boekwerk (daar is dat woord weer), over het leven van Jezus met zeer veel schilderingen van Rien Poort vliet en zeer weinig tekst van Hans Bouma. De uitgeverijen Van Holke- ma Warendorf en Semper Agen do vragen er tot 1 november 75 gulden voor en daarna 95. Ik zie het voor mijp geestesoog al op het bijzettafeltje in de salon liggen en aanleiding vormen tot de volgende belangwekkende conversatie: Hé. wat heb je daar voor een groot boek? Dat? O. dat heeft Jan bij z'n jubileum van de zaak gekregen, 't Moet vrij duur zijn. Hm, aardig. Zeg. weet je wie ik gisteren nog zag Dit is de weg die boekwerken moe ten gaan: aangeboden worden aan een zoveel jaar bestaande meneer en door diens echtgenote neerge- ons' in het bijzonder, heeft gelijk. Een dergelijk boek is zo poenig en zo onhandig. Je kunt het door dat malle formaat inderdaad nergens anders kwijt dan op een tafeltje. In de boekenkast past het met geen mogelijkheid. Wat je wel zou kun nen doen is het tussen de grammo foonplaten leggen, want het heeft ten naaste bij de maten van een dertig centimeter-plaat. Toch zijn het niet alleen het for maat en de prijs die bij mij de pret drukken Hommage aan de mense lijkheid van Jezus, bejubelt een collega van Hervormd Nederland dit boek (gelukkig maar dat ik niet de enige recensent ben), maar mij spreken de platen van Rien Poort vliet niet aan. 't Is allemaal heel kundig en knap geschilderd daar niet van maar al die tere bruinige tinten hier voorzichtig oplichtend naar oranjegeel en daar zachtjes versomberend tot paars, maken een matte indruk op me. Nooit spat de boel er af,, geen moment kijk je verrast je ogen uit. Bij dit werk van Poortvliet (en nu komt mijn eigenlijke bezwaar) krijg ik het ge voel eerder in de buurt te zijn van een in oude tijden spelende streek roman met een ongebruikelijke af loop dan betrokken te worden bij een leven, waar de mensheid nóg niet op uitgekeken is. Gevolg is dat de wakkere en heenwijzende tekst jes van dominee Bouma soms iets potsierlijks krijgen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naaf: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Prinses (7) Graag schaar ik me onder de da mes voor wie het opheffen van ons christelijk damesweekblad Prinses een grote teleurstelling is. Omdat -ik er de noodzaak van inzag, heb ik het vanaf het begin met mijn huis genoten graag gelezen. Ik ben be droefd en ik schaam me. Zijn we zo materialistisch geworden dat we geen geld meer over hebben voor geestelijke waarden? Zou er nog hoop zijn voor Prinses? Ermelo mw T. Knossen-v. d. Molen Prinses (8) ■Na de oorlog werd er een grote behoefte gevoeld aan een echt christelijk damesblad, en daarom kwam dit ter sprake in de besturen van diverse christelijke vrouwenor ganisaties. Zo ook bij de Ned. Christen Vrouwenbond. Vanuit het hoofdbestuur kwam de suggestie dit eerst op de gewestelijke bestuurs vergaderingen in ernstige overwe ging te nemen en het daarna door te geven naar de plaatselijke afde lingen. Ik weet dit allemaal zo goed omdat ik destijds in het gewestelijk bestuur van Friesland secretaresse was. Er is veel reclame voor deze -zaak geweest, en mede hierdoor werden ook de leden van de NCVB enthousiast voor een christelijk da mesweekblad. Na enige jaren kwam 'Prinses' er dan ook! Was het blad positief christelijk gebleven, dan zou het nu niet tot opheffing ge doemd zijn. Er is in de loop der jaren veel water bij de wijn gedaan en er is niet veel van dat christelijke overgebleven. Op den duur werd het mij te bar. waarop ik het abon nement opzegde, met als hoofdre den: Als men een neutraal blad leest kan men zich als christen wapenen tegen verkeerde voorlich ting. Maar van een christelijk blad verwacht men, dat er bij alles reke ning wordt gehouden met wat de bijbel als Gods woord ons voor houdt. Apeldoorn christelijk damesweekblad. Een be paald aantal abonnees moest er zijn voor er begonnen kon worden. Veel dames gaven aan de oproep gehoor en zó. kon 'Prinses' in aug. '61 voor het eerst verschijnen. Toen de zaak een paar jaar draaide, met abonnees die uit principe het blad wilden steunen, meende Prinses van signatuur te moeten verande ren. geheel stilzwijgend, in tegen stelling tot 'De Spiegel' die hun lezers van het een en ander op de hoogte stelde. Van 'het christelijk damesweekblad' werd het een 'weekblad voor de vrouw van nu'! Direct heb ik middels een schrijven aan Prinses hierop ^gereageerd en tegen geprótesteera.." Prinses ant-J woordde ritét, ndch in een persooh- lijk schrijven, noch in haar week blad. Dit was voor mij. en mis- schiért Öók wel vóór veel anderen, de reden om te bedanken. En wan neer dan een lid van de hoofdre dactie van Kluwer, waar Prinses uitgegeven wordt, in een interview stelt dat naast hevige concurrentie, de deconfessionalisering van de le zers tot het opheffingsbesluit heb ben geleid, dan klinkt dit laatste mij erg huichelachtig in de oren. Het weekblad Prinses is aan haar eigen onwaarachtigheid ten onder gegaan. Winterswijk Britse arbeiders stemt conservatief. Bijna de helft van de stemmen, die op de conservatieve partij worden uitgebracht is afkomstig van de ar beiders. Er zijn echter ook veel mensen uit de 'Middle Class' die op Labour stemmen. Voorts noemt de schrijver het markant, dat zoveel arbeiders op een met-socialistische partij stemmen. Dit is echter niets bijzonders. Ook in andere landen stemmen veel arbeiders op rechtse partijen: in Frankrijk stemt 38%. van de arbeiders rechts. ,In Neder land. West-Duitslana, België, Oos- tènrijk en Italië stemmen vele ar beiders op de, niet linkse. Christen- Democratische Partijen. Ridderkerk P. Naaktgeboren Tweede dienst Ook ik betreur, dat de gereformeer de synode als alternatief voor de tweede kerkdienst het vormings- en toerustingswerk niet heeft aan vaard. Vormingswerk is niet anders dan een 'leerdienst' met dien ver stande, dat .vanrQocfcrne middelen gebruik wofdt gemaakt. Maar de synode laat liever alles bij het ou de. En ondertussen maar klagen.als blijkt dat 46% van de jongeren niet tot het doeh van geloofsbelij denis komt. Onbegrijpelijk en treu rig- Rotterdam J. v.d. Berge Dr. Ernst Klett, voorzitter van de Westduitse boekhandelaren ver eniging, reik! de vredesprijs 1974 van deze vereniging uit aan Ro ger Schutz (links), de prior van de oecumenische communauteit in Taizé. Vegetarisme Vegetarisme Terecht vraagt ds. Boot: Hoe komt het toch dat een dominee nog wel geheelonthouder mag zijn. desnoods anti-roker, maar vooral geen vege tariër? Het eerste bijbelboek ver telt: De Here gaf aan de mens het gezaaide, en de vruchten des booms tot spijze. Dit moet dus wel het allerbeste voedsel zijn. Als we eerst maar eens het mededogen des Va ders en de liefde van Jezus zouden verstaan (zie Bergrede, en al wat Jezus gesproken heeft): niet doen lijden; liever zelf dienen in plaats van heersen. -Dat ztjn de yetterf. van het koninkrijk, dat kwam met onze Heiland. Bilthoven Ik ben het eens met de massa, dat het toch wel vreemde jongens zijn, die vegetariërs. Nu las ik zojuist toevallig Geneses 1, niet om een of andere theoloog nog eens te chec ken, maar voor ontspanning. En wat kom ik daar tegen in vers 28: dat de mens over de dieren zal heersen (niets over ze eten), vers 29: dat al het zaaddragend gewas en de vruchten van de bomen de mens tot spijze gegeven worden, en vers 30: dat het groene kruid de dieren tot spijze zal dienen. Het geeft wel te denken, zo precies als het er staat. Als er tenminste niet weer een vertaalfout in zit. Mij persoonlijk smaakt een kruidi ge schapebout op zijn tijd bijzonder goed. Ik vind het ook maar onna- tuurlijk^ dat notpn-k^uwen en. zo Even onnatuurlijk als een leeuw .dig stfo eet als een rund Van een verslaggever DEN HAAG Thans is niets te veranderen aan de omstandigheden waaronder de manschappen van de met een bewakingstaak belaste compagnie van het leger in West- Duitsland wachtdienst moeten doen. Aan de personeelssterkte van de compagnie wordt echter wel uit breiding gegeven, zodat de rustperi oden verlengd kunnen worden Staatssecretaris Van Lent heeft dit gisteren geantwoord op vragen van de PvdA- Kamerleden Kombrink en De Vries. Steenderen mw M. C. v. d. Werff mw G. E. de Jong Aanleiding voor de vragen was een open brief van de 435 infanterie bewakingscompagnie Van Heutsz over de primitieve omstandigheden. Volgens dé Staatssecrétaris is alles gedaan om de leefomstandigheden van de compagnie gedurende het - verblijf in West-Duitsland zo goed Anda Koning mogelijk te doen zijn. Van onze soc.-economische redactie DEN HAAG Het college van be roep voor het bedrijfsleven heeft de Nederlandse Centrale van Hoger Personeel niet ontvankelijk ver klaard in haar beroep tegen de Soci aal-Economische Raad, die heeft geweigerd een vertegenwoordiger van het hoger personeel toe te la ten tot twee SER-commissies. De centrale had de SER verzocht een lid te mogen aanwijzen in de com missie taak. samenstelling en werk wijze van de SER en in de com missie representativiteit. Naar het oordeel van het college van beroep is de centrale door de weigering van de SER niet rechts- streeks in haar belang getroffen. Het college stelde vast dat de cen trale haar streven om te worden toegelaten zelfs als haar belang heeft aangevoerd De werkzaamhe den van de beide commissies van de SER hebben, naar het oordeel van het college, slechts een voorbe reidend karakter. Prinses (9) Het is nu 14 jaar geleden dat er op de besturen van de Geref. Vrou wenverenigingen en van de NCVB een beroep gedaan werd. zoveel mogelijk abonnees te werven om te komen tot de uitgave van een De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe l|ke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J Tamminga. Hoofdkantoor N2 Voor burgwal 280. Postbus 859. Adam Telefoon 020 - 22 03 83 Postgiro 26 92 74 Bank: Nea Midd Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Engelse verkiezingen Naar aanleiding van het interes sante artikel 'gespleten Engeland zoekt middenweg' wou ik de vol gende aanvulling maken. De schrij ver vermeldt dat ongeveer 20% van de Britse arbeiders conservatief stemt. Dit percentage is veel te laag; ongeveer één derde van de (ADVERT EN TIE) voor dezelfde stroomkosten Dit evangelisch welzijnsberaad werd twee jaar geleden opgericht als een poging, om de bezinning te bundelen op de betekenis van het evangelie voor de welzijnszorg. Achtergrond hiervan was de voort gaande ontzuiling. Veel protestants-christelijke wel zijnsorganisaties (geestelijke ge zondheidszorg, reclassering, maat schappelijk werk) zijn de afgelopen Jaren gefuseerd met algemene en rooms-katholieke zusterorganisaties, vaak zonder veel animo, maar met de subsidiestok van CRM achter de deur. Daarbij rees de vraag, wat er nog overbleef van de christelijke achtergronden van het werk. vooral de vraag, wat het evangelie con creet betekent voor de individuele werkers en bestuurders in de gefu seerde organisaties. Deze vragen leven ook bij velen buiten de georganiseerde particulie re welzijnsbevordering, zoals wol kers bij de overheid of bij de mas samedia. ambtsdragers in de kerk. huisartsen. Tegen deze achtergrond ging 'n 1972 een werkgroep van start om vorm te geven aan de gebleken behoefte, over deze vragen met el kaar te praten en ervaringen uit te wisselen Het bleek volgens de voorzitter van de werkgroep, de heer R Vegelien van de Rekkense inrichtingen, enigszins moeilijk cm goed op gang te komen. Enerzijds voelde de werkgroep als gebrek, dat zij te sterk in de bestuurlijke kring zat en te weinig inbreng had van de werkers in het veld en alle ongeorganiseerden, de individuele werkers en de vrijwilligers. Gok wilde de werkgroep elke schijn vei- mijden, toch weer een protestants- christelijk bastion op te richten. Daarom deze open ontmoetingsdag, die een goede aanzet bleek te zijn voor een toekomstige open "orm van overleg. Vrijwilligers Enkele onderwerpen, waarover het gemeleerde gezelschap van een kleine honderd personen graag zou willen dat in het kader van het evangelisch welzijnsberaad verder zal worden gedacht: de plaats van 'vrijwilligers' in het Silas, die 's nachts in de gevange nis zongen, betoogde hij: 'Velen weten niet. dat er een geweldige opwekking gaande is onder de jeugd van Nederland, een geestelij ke, liefdevolle revolutie die nie mand kan stoppen'. Over die geestelijke revolutie sprak ook jeugdleider Nico van Bil,jouw, die sterk aandrong op bijbelstudie ('elke dag een uur vroeger opstaan om de bijbel te lezen') en persoon lijke discipline voor jonge christe nen. De Amsterdammer Johan Frinsel. directeur van de vereniging 'Tot Heil des Volks', zei dat Jezus niet één van de wegen naar zalig heid is zoals velen geloven maar de énige weg. 'Wij hebben een boodschap van absolute waar heid', zei hij. 'Een boodschap van bevrijding. Vrede en gerechtigheid komen niet door een politieke par tij in de wereld maar alleen door de Here Jezus'. 's Middags interviewde Ben Hoe kendijk oud-burgemeester Boot van Hilversum, die het met de evange list eens was, dat de Heli's Angels ten onrechte een subsidie van het hoofdstedelijke gemeentebestuur krijgen. Er traden verscheidene muziekgroe pen op. Tot teleurstelling van velen ging de aangekondigde musical van de formatie 'Choralerna' uit Zwe den niet door. De uitvoering bleek in de Julianahal technisch niet mogelijk. Choralerna zong nu een aantal songs, die sterk aan die van de Edwin Hawkin Singers deden denken. 'Nog nooit is er zo n hevige veldslag tussen het rijk van de duisternis en het rijk van het licht gevoerd als in onze dagen', riep Ben Hoekendijk 's avonds. Hij maaod'e de jongeren tot -zelfbeheersing, o.a. op sexueel ;gèbléd, en daagde heb Uit te gaan leven als discipelen van Jezus. 'De helft van. de wereld vecht om jouw sympathie. Jullie bepalen de cul tuur. Jullie zijn een gewillige markt. De toekomst van Nederland wordt bepaald door het geestelijke leven. Door de terugkeer tot de bijbel en een opwekking onfler de jeugd kan het getij van immorali teit worden gekeerd'. Ben Hoekendijk zei verder dat Ne derland desnoods als enige staat in de wereld Israël m^et steu nen. 'Als wij Israël zouden laten vallen, wat een verrot en waarde loos volk zouden we dan zijn'. De bezoekers van de 'One Way Day' brachten de kosten van de mani festatie ruim 50 mille via col lecten ruimschoots bijeen. Er kwam 76.000.- binnen. Het geld dat over is gaat naar 'Tear Fund', de hulpor ganisatie van de geloofszendingen. die praktische hulp verleent bij rampen en in ontwikkelingslanden. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Enkele tientallen VVDM'ers hebben gistermorgen de twee pas afgezwaaide militairen Ni co Bruystens en Kees van Dijk begeleid op hun toch naar de jeugdgevangenis 'De Sprang' in Scheveningen. Het tweetal moet daar een straf van - drie weken uitzitten, waartoe zij op 13 juni van dit jaar door de Arnhemse krijgsraad veroordeeld w^ren. In hoger beroep bevestigde het Hoog Militair Gerechtshof dit vonnis. Bruystens en Van Dijk wer den veroordeeld wegens hun aan deel in een stakingsactie op 22 maart tijdens een oefening in West-Duitsland. De actie was ge richt tegen een luitenant, die iede re vorm van overleg met de solda- ADVERTENTIE) KLEINE STORING Ik had een vriend van mij opgi en wij voerden een geanimeerd! sprek terwijl ik uitkeek over* hulzen van Oost en de kranen T de haven daarachter. We haddel over allerlei zaken die ons bef bezig hielden, nou ja. toesta) en zo. Plotseling kwam er een vrij harde stem tussenin mij vroeg of ik nummer zoveel was. Het nummer was I goed. verschilde alleen in het 1 de cijfer. Voordat ik goed en kon antwoorden ratelde de door. er hing iets aan mijn lijd ik had een storing gemeld. Toei er even tussen kon komen, waai ik mijn vriend op de achtergr hoorde schatereh van het lact'fl legde ik de man van de telefoon 1 dat hij de verkeerde lijn te pak had en dat er bij mij niets hing. maar hij bleef doorpraten, vroeg of wij een normaal ges] voerden en dergelijke zaken, antwoordde dat ik van mening dat ons gesprek vrij normaal hoewel een mens zelf dat ni helemaal objektief kan beoordei Daar was de technikus blijk# tevreden mee en hij liet ons vef weer aan elkaar over. Ja, een normaal gesprek? De stoi kreeg iets van een teken uit andere wereld voor mij. Niet an gesprek is normaal, dat is duide! Zijn onze gesprekken dat wel? E wat zijn dan de normen voor gesprekken? Ik geloof toch dat vent gelijk had door ons even ei vraag te stellen, hoe technisch iu: die ook bedoelde. n |7 T NED. HERV. KERK JjJ Beroepen te Blaauwkapel-Gro kan: Nieuwe Tonge en St. M j|_ tensdijk: drs. J. Hoek. kand Katwijk aan Zee, te Vreeswijk Koudstraal te Ridderkerk.; te tem: F. Moll te Schoonebeek. Aangenomen naar Varssel "S1 (toez.). A. Mol te Leeuwarden: i rBe Spijkenisse: J. v. d. Berg te Eljtivi zee GEREF. KERKEN Beroepen te Breda J. C. de Ada; te Rotterdam-Hillegersberg-S(|eer broek. Bedankt voor Den Haag-W schop te Naarden. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-Z.: P op He Velde te Zierikzee. ik KI ifti. ort: t I tc Nieuw prisma kookboek, geschri door N. M. Eekhof-Stork. ?GO Spectrum, Utrecht. 320 blz. 6.50. De natuurlijke keuken, door J. ine igei Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het evangelisch welzijnsberaad gaat door en heeft een reeks aanbevelingen gekregen voor verdere activiteiten. Dat is het resultaat van een levendige ontmoetings- en inventarisatiedag. welzijnswerk (ze zijn er wel, en zelfs in grote mate. maar er wordt zo weinig van hun diensten gebruik gemaakt; het lijkt wel. of er over en -weer een zekere argwaan gegroeid is tussen vrijwilligers en beroeps krachten: gevraagd werd om moge lijkheden voor toerusting van vrij willigers; de kerk zou hierin een belangrijke functie kunnen vervul len): de medische technologie en de rechten van de zieke mens: de agressie in de samenleving: de po litieke en maatschappelijke vor ming vanuit het evangelie. Gevraagd werd om regionale voort zettingen van deze dag, waarin werkers en bestuurders vanuit ver schillende sectoren kunnen spreken over de betekenis van het evangelie voor het welzijnswerk. Ook vormde zich een studiegroep, die zich speci aal gaat bezighouden met de bete kenis van het huwelijk en andere vormen van partnerschap voor wel zijn in evangelische zin. De werkgroep (secretaris C. Blan- kestijn, Wilhelminapark 26, Utrecht) komt 29 oktobér bijeen om deze dag te evalueren. witt. Het gezonde kookboek va 70-er jaren. O.a. met recepten pP vis, vlees en gevogelte, maar vegetarische recepten. Uitg. Ba] rka Den Haag. 446 blz. 19.50. :ht Beter roeien, door F. Kreiss ei Hic Held. Techniek, taktiek en- traif d in meer dan 240 foto's en teki gen. Uitg. Elsevier, Amsterdam en, blz. 19.50. Bij Time-Life International, sterdam, verschenen in de seriefuir wereld der woeste natuur: leel grand canyon, geschreven doo ïw Wallace en de redactie van T ird< Life met foto's van Ernst Haas blz.) en De Amazone, geschr cia door T. Sterling en de redactie Time-Life (184 blz.). Geen prij|ar gave. Niet niets, door S. VinkenoogCgr*( kunst van het sterven met bij y, gen van A. Ginsberg, C. W. I jter beater, A. Roland Holst, Kris h murti, K. Gibran, A. Hexley'en anderen. Uitg. Bakker; Den I )rni 138 blz. 13.90. AO-boekje 1533: Wetenschap tra misdaad, door ir. H. Mu Uitg. Stichting IVIO, Lelystad blz. 1.40. Echt verbonden? een gelovige kenning van het huwelijk door Konijn. Uitg. Gooi en Sticht, versum. 64 blz. Geen prijsopgai Plezier met potlood en papier. E. Solomon. Puzzelen voor jon oud. Uitg. Callenbach. Njjkerl blz. 8.50. Hoe komen wij aan onze nal, door G. J. Uitman. Oorspronj betekenis Van onze familie- voornamen. 3e druk. Uitg. We venster, Amsterdam. 224 blz OR; 12.50. ig POTSDAM De synode va aA bond van evangelische kerke de DDR heeft ter afsluiting Wa, zijn bijeenkomst in Potsdam- mannswerder vorige week dii t opnieuw aandacht gevraagd vo huidige problemen tussen ker staat in de DDR. De leiding va kerkenbond werd dringend vraagd te zoeken naar een bev 70°' gende oplossing in het bijzo am inzake de behandeling van christenen in onderwijs en o ding. De synode wees op veron J ting en verdwijning van ver ,ja. wen bij de ouders en bij chriS ke jongeren. 'De bereidheid 1 maatschappelijke medewerkim tot het dragen van medeve woordelijkheid kan alleen vers worden in een atmosfeer van - ting van en respect voor het c ®n- telijke geloof en het daaruit v "01i vloeiende gedrae'. De synode opnieuw uitdrukking aan zijn cipiële bereidheid tot samet king binnen de socialistische' fl schappij 'uit de vrijheid van geloof'. J'j •of ttaf irdf 4 t gei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2