Tekenen des tijds geen
redenen tot somberheid
Op weg met de kerk,
maar hoe?
[1
U
Gonzalez Byass
Vandaag
Parchment voor drie
weken in Nederland
lllSillSl
Philip Potter tot bisschoppen in Rome:
Youth for Christ:
geef ons de vijf
Trouw
Kwartet
WP
ENGYCiOPEDIE
Engelse zanggroep maakt toernee
Inval in huis
ds. Josif Ton
WP Encyclopedie
Conferenties*
E
Doopsgezinde
postzegel
Beroepingswei
Nieuwe boek
TROUW, KWARTET VRIJDAG 11 OKTOBER 1974
KERK
)t
'ROME In een indrukwekkend betoog heeft de secretaris-generaal van de
wereldraad van kerken, dr. Philip Potteide bisschoppen op hun synode in
Rome opgewekt, te letten op de tekenen destijds.
Deze tekenen zijn volgens Potter
allerminst redenen tot somberheid.
Zij bieden juist nieuwe mogelijkhe
den het evangelie te verkondigen.
De tekenen des tijds zijn, aldus
Potter, 'een voorbereiding op de
boodschap van het evangelie'.
Voorwaarde is echter wel, dat de
houding, denk-, spreek- en leefwij
ze van de kerken radlkaal veran
dert
Als een van de belangrijkste teke
nen des tijds signaleerde Potter de
;secularisatie. Mensen bevrijden zich
'van de krachten der natuur door
middel van de hun door God gege
ven wetenschap en technologie. Zo
worden zij waarlijk verantwoorde-
lijk voor hun bestaan en hoeven zij
zich niet meer over te leveren aan
een of ander fatalistisch godsgeloof.
.Potter noemde dit secularisatiepro
ces het resultaat van de bijbelse
leer en Inzicht. Het is niet voor
niets, dat het secularisatieproces
het snelst voortschrijdt, in de lan
den. die beïnvloed werden door de
christelijke visie op de wereld. De
hele bijbelse traditie is secularise
rend.
teerde de mensen in industriële
ontwikkeling, maar gaf niet veel
acht op menselijke vrijheid. Dit
leidde tot nieuwe vervreemding.
Harde onderdrukking van de vrij
heid van spreken en schrijven is
niet in staat geweest, de steeds
harder wordende roep om een soci
alisme met een menselijk gezicht
tot zwijgen te brengen.
Honger
Menswaardig
.Een tweede teken des tijds noemde
Potter de strijd van miljoenen
.mensen voor een menswaardiger
'bestaan. Ook die strijd heeft zijn
wortels in de bijbel, die leert dat
-de maatschappelijke structuren
-veranderlijk zijn en geen doel op
zich. ZIJ zijn ondergeschikt aan
Gods bedoeling en wel in die zin.
'dat zij de bedding moeten zijn.
waarin de mensen in gemeenschap
kunnen leven. Het feit. dat deze
strijd voor een menswaardiger be
staan wordt onderdrukt door gena
deloze macht, waaraan vele landen
medeplichtig zijn. onder meer door
Dr. Philip Potter
hun economische investeringen,
maakt deze menselijke tragedie al
leen maar groter.
Een ander teken des tijds zag Pot
ter in het feit, dat de wetenschaps
mensen zich fundamentele vragen
beginnen te stellen over hun eigen
verantwoordelijkheid voor wat zij
produceren. Zij kloppen voor een
antwoord op hun-vragen tevergeefs
aan bij de theologen, want die we
ten de antwoorden nog niet.
Een vierde teken des tijds is vol
gens Potter, dat onder het systeem
van het wetenschappelijke materia
lisme (het communistische
systeem) thans mensen op staan,
die zich bewust worden van het
falen ervan. De revolutie reglemcn-
Ook bij de jongeren zag Potter een
duidelijk teken des tijds. Na meer
dan tien jaar van hartverscheurend
protest brengen zij nu hun geeste
lijke honger tot uitdrukking. Zij
doen dit op alle mogelijke manie
ren, variërend van drugs tot ooster
se mystiek, maar ook in een ernstig
zoeken naar de geestelijke bronnen
van het christelijk geloof. Typerend
voor dit laatste achtte Potter het
jongerenconcilie van Taizé.
Maar ook de toestand waarin de
kerken verkeren is een teken des
tijds. Zij zijn niet langer een domi
nerende macht in de maatschappij.
Het constantijnse tijdperk is voor
goed voorbij. Overal wordt de kerk
een minderheid. Zij wordt gedwon
gen, zichzelf weer te ontdekken als
een pelgrimerende kerk, die veilige
structuren achter zich laat en moet
kiezen voor de tent van de voort
durende aanpassing.
Dit alles biedt volgens Potter vol
strekt geen reden tot pessimisme
over de kansen voor de geloofsver
kondiging in deze tijd (het thema
van de bisschoppensynode). Pessi
misme op dit ogenblik staat gelijk
met een ontkenning van het geloof
in de verrezen Heer en betekent,
dat wij de tekenen des tijds niet
goed zien.
Wel benadrukte hij, dat de enige
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publlkatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
Tweede dienst
De gereformeerde synode heeft
jammer genoeg he t vormingswerk
niet waardig gekeurd de plaats van
de namiddagdienst te gaan inne
men. Wie de moeite neemt hiervoor
tijd vrij te maken en uit het aan
bod van de vormingscentra een
keuze doet. zal ervaren dat er van
het vormingswerk een diepe ge-
loofsversterkende invloed uitgaat.
Bij terugkomst zou men er iedereen
wel naar toe willen sturen of men
wenst zich dat werk plaatselijk. En
het hedendaagse vormingswerk is
.nu precies datgene, wat vroeger be
oogd werd met het onderricht in de
tweede dienst. Het ware zinvoller
geweest als de synode de plaatselij
ke gemeenten de mogelijkheid had
geboden de tweede dienst te laten
vervallen, mits daarvoor in de
plaats een duidelijk plan tot vor
mingswerk kan worden getoond.
Den Haag
A. F. It u ij I
Coalitie (2)
Het artikel van de heer Van Enk (5
okt.) roept de volgende reactie bij
mij op. Als Van Enk spreekt van
een behoeden van afglijden van de
PvdA door AR en KVP. spreekt
daar m.i. een evangelische hoog
moed uit. Mensen aan de top zijn
er om uit te roepen tegen de ach
terban. dat het nu maar eens uit
moet zijn met het gekluns. Daar
spreekt een regentenmentaliteit uit.
maar geen democratische CDA-'lei-
ders' zijn innig tevreden met pro
blemen binnen de PvdA. Als dat
nou christelijk is... De benoeming
van een burgemeester in Rotterdam
als Van der Louw bedreigt het in
casseringsvermogen van de chris
tendemocraten; Van Enk weet heel
goed, dat verhoudingsgewijs veel te
veel commissarissen der konging
CDA zijn en hetzelfde is het geval
met de burgemeesters. Is een stem
ming. die door Van Enk wordt op
geroepen, niet veel eerder een ge-
vaar voor de coalitie? Een coalitie,
die op de bres staat voor ontwikke
lingssamenwerking en milieube
heer. onderwerpen, die ook Trouw
ter harte gaan.
Assen
II. G. Post
DRIEBERGEN Deze maand gaan
duizenden medewerkers van Youth
for Christ op pad om mensen in
hun omgeving te Informeren over
deze jeugdbeweging. Dit gebeurt in
het kader van een actie, die als
motto draagt Geef 'ze de- vijf. Het
is het streven, da t iedere medewer
ker vijf mensen bereid v indt, om
elke maand 'vijf guldén af te staan
voor het werk van Youth for
Christ, zodat w'anneer de actie
slaagt het jaarlijks budget met drie
ton kan toenemen.
Youth for Christ groeit de laatste
jaren sterk. In zeventig plaatsen
zijn groepen actief. In de helft van
deze plaatsen vindt men zogenaam
de koffiebars. Daarbij zoekt Youth
for Christ steeds naar nieuwe ma
nieren om met jongeren in gesprek
te komen. Vanuit het hoofdkantoor
in Driebergen zijn ruim veertig
fulltimers bezig met het begeleiden
van plaatselijke groepen, het verle
nen van service aan kerken en
scholen en het organiseren van
landelijke activiteiten, zoals het
blad Aktie. Dezer dagen gaf de
muziekafdeling haar eerste LP uit.
(ADVERTENTIE)
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe'.iike Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer
Hootdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam. Telefoon
020-22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Nea
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
Twee Amontillado's maken
het sherry-assortiment kompleet.
Sommige mensen denken dat alle sherry sherry is. En drinken dezelfde
sherry op elk tijdstip van de dag. Waarom?
Zelfs fn Amontillados laat Gonzalez Byass u uit twee typen kiezen:
Tulita en Rosa. Maar in de „soleras" rijpen nog negen andere fijne
sherry-typen, voor evenzoveel momenten als stemmingen.
Gonzalez Byass: sherries met een traditie
Gonzalez Byass: muy blan
ANDRÉ KERSTENS TILBURG
begaanbare weg voor de kerk nu de
dialoog is met de wereld. Geen
dialoog, waarin op de vragen van
de wereld geantwoord wordt met de
kant-en-klaar antwoorden van het
dogma. Dialoog ls een vorm van
bestaan, de leefwijze van de mens
Christus, die dienstknecht van de
mensen werd, die voor anderen
open stond en zich kwetsbaar op
stelde. De werkelijke dialoog met
de wereld is de weg van het kruis.
Potter hield de bisschoppen voor,
dat geloofsverkondiging geen stra
tegie is, die een bisschoppensynode
kan uitwerken. Dat kan de wereld
raad van kerken ook niet. Ge
loofsverkondiging vindt plaats op
een bepaalde plaats en bij bepaalde
personen. Basis van de geloofsver
kondiging is daarom de plaatselijke
kerk.
Wat geloofsverkondiging ls, om
schreef Potter als 'de mens bren
gen tot Christus als hun Redder en
Heer'. Er moet een persoonlijke
ontmoeting komen met Christus,
want van de verhouding van de
mens tot God in Christus hangt
zijn eeuwige bestemming af.
ADVERTENTIE
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN - Youth for Christ haalt van 15 oktober tot 7 no
vember de Engelse zanggroep Parchment voor een toernee naar
ons land.
Van een onzer medewerkers
PLOJESTI De Roemeense veilig
heidspolitie heeft een inval gedaan
in de woning van de baptistenpre
dikant Josif Ton. Zijn boeken, ta
pes en taperecorder werden in be
slag genomen, zo meldt Kruistoch
ten, de ln Oost-Europa werkende
organisatie van Anne van der Bijl.
Ds. Ton kwam vorig jaar in het
nieuws toen hij in een manifest de
leiding van de Roemeense baptisten-
unie verweet zich te veel door de
communistische overheid te laten
beïnvloeden. Volgens Ton waren al
lerlei door de autoriteiten opgeleg
de beperkingen van het kerkelijk
leven zowel met de Roemeense
grondwet als met de statuten van
de unie in strijd.
Als reactie op het stuk werd hij
onder druk van de overheid uit zijn
functie van docent aan het baptis
tenseminarie ln Boekarest onthe
ven. De meerderheid van het unie-
bestuur stelde zich later achter do
minee Ton en er kwam een soort
vrijheidsbeweging onder de baptis
ten op gang. Verscheidene beper
kingen werden opgeheven.
Nadat het beleid van de regering
ten opzichte van de baptisten aan
vankelijk Iets soepeler was gewor
den, werd de laatste maanden weer
een hardere lijn gevolgd. Ds. Ton,
die nu predikant van de gemeente
in Plojesti is. vreest dat er een
proces tegen hem zal worden aan
gespannen.
Hij rekent er op dat men hem
wegens verraad zal veroordelen
hetgeen hem op een gevangenis
straf van 10 tot 15 jaar kan komen
te staan. De minister van gods
dienstzaken noemde hem onlangs
in een interview een verrader. Do
minee Ton werkte de laatste tijd
aan een nieuw geschrift over de
verhouding tussen kerk en staat.
612 bladzijden met duizenden
onderwerpen
•-geheel up-to-date
1500 afbeeldingen in kleuren
gedrukt op hagelwit, houtvrij
papier
in luxe band van rood kunstleer
voordeelprijs 57,50 tot
1 januari 1975, dan ƒ65,-
Ecn complete encyclopedie in écn
groot deel, samengesteld met
medewerking van de Redactie van
dc Winkler Prins Encyclopedieën.
Verkrijgbaar bij elke boekhandel
Ken uitgave van Elsevier
John Pac. Sue Mc Clellan en Jeff
Crow zijn afkomstig uit Liverpool,
waar The Cavern lange tijd het
mekka van veel popgebeuren is ge
weest. Vanuit deze muzlekkelder
begonnen bij voorbeeld de Beatles
hun carrière. Frappant is', dat ook
Parchment in dezelfde Cavern zo
veel bijval oogstte. Immers Parch
ment is niet afgestemd op het ge
seculariseerde popwereldke, maar
maakt muziek, die onder geen en
kele noemer te brengen is. Muziek
puur, soms fluisterend dan weer
oorverscheurend, maar altijd au
thentiek.
0 Congres moderne theologie ter
herdenking van het veertigjarig be
staan van de werkgroep Voor mo
derne theologie, maandag 21 okto
ber in de Pieterskerk te Utrecht,
aanvang half elf. Sprekers dr. J. L.
Springer, prof. dr. J. Sperna Wei
land en dr. C. Verhoeven.
9 Gereformeerd jongerencongres
Zuid-Holland, zaterdag 26 oktober
in 'De Vonkenberg' te Zwijndrecht.
Motto; Stap 'es uit je vierkante
meter. Inf. en opg. PGJC, Koorn-
markt 20 Delft, tel. 015-121648.
I '74, informatiedag voor ieder
die betrokken is bij het werk van
de gereformeerde kerken of het ge
reformeerd jeugdwerk in Overijssel,
zaterdag 26 oktober van 10 tot 4
uur in de Olde Wheeme te Ommen.
Het drietal kiest zijn uitgangspunt
in het evangelie. Voor zeer velen
staat hun muziek in weldadig con
trast met de nihilistische benade
ring van zoveel soundmakers en
gimmick akrobaten. Zij starten hun
toernee woensdag 15 oktober ln
Haren en treden vervolgens op ln
Den Haag, Leeuwarden, Amsterdam,
Lelystad, Wierden, Ermelo, Sneek,
de Wittenberg, Groningen, Veenen-
daal, Delfzijl en Utrecht.
ATHEIST
'Je moet weten', zei mijn zeg e
'hij is een echte socialist en a t
van de oude stempel, ongelovMidf
en met. Je weet, ik heb 't jftte
eens verteld, dat hij nu zover bei
hij met zijn vrouw in een bi zoi
denhuis moet. Hij heeft daar aa
mee, maar nu kwam hij me liei
toch met een vreemde zaak aajes
gen. Een schoonzoon had
voorgesteld om z'n huisje vai
te kopen, want, zo zei de slimite
dan hoef je dat niet in te br s
als de staat nu verder voor jen
betalen. Later verkoop ik he kei
en dan verdelen we gewoi
opbrengst. Dat kan, zei hij
Maar daar had die oude a ris
geen vrede mee. Hij zei tegen rra
Daar zou ik nou echt gewet de
roeging van hebben. Ik denk «li
het gewoon inbreng. Van egpa(
is de wereld tenslotte nooit
geworden'. Ik moet bekennet
ik er stil van was. Een atheist rre
mijn zegsman hem genoemd
ongelovige. Ik voel er in 't
meen niets voor om iederee|ar
een beetje aardig is met(
vlotweg voor de christenheid
nexeren. Dat lijkt me niet zin
gedacht. En toch bleef het b
haken en vroeg ik me af of
iemand een ongelovige kan
men. Weten wij eigenlijk wel
cles wat een gelovige en een
lovige is? De Heer vertelt tocl
niet voor niets dat verhaal va
twee zoons, van wie de éér
vader' zei en het niet deed
ander zei 'nee, vader' en die
het.
tei
(Ui
WASHINGTON Voor het
eerst is een postzegel gewijd
aan de doopsge'zinden. De
Amerikaanse posterijen heb
ben een zegel uitgegeven ter
herdenking van het feit, dat
honderd jaar geleden de eer
ste doopsgezinde emigranten
uit Rusland arriveerden.
Zij waren nakomelingen van
Duitse en Nederlandse men
nonieten, die zich in dc acht
tiende eeuw in de Oekraine
gevestigd hadden. In 1874 en
volgende jaren trokken zij in
groten getale naar de Vefë-
nigde Staten en Canada, om
dat zij in Rusland niet langer
vrijgesteld werden van mili
taire dienst. De postzegel laat
een tarweveld zien (de Ame
rikaanse doopsgezinden waren
en zijn meest tarweboeren)
en een oude spoortrein.
ei
Van een van onze redacteuren
Kort na de oliecrisis en de daar
op volgende invoering van de
maximumsnelheid stonden
langs onze autosnelwegen ver
schillende 'verdekt opgestelde
auto's' heel opzichtig de snelhe
den te controleren. Ik zie die
auto's nooit meer.
Volgens het ministerie van justitie
is de snelheidscontrole 'opgenomen
in het normale takenpakket' van de
politie. Misschien dat daarom op
het moment weer zo hard gereden
wordt. (Ik zie dat dagelijks, want ik
woon langs de E 35, de vroegere
rijksweg 1). Deze overweging kwam
bij me op, toen ik een heel prak
tisch boekje las, dat de raad van
kerken aan het verkeer hebben ge
wijd.
Zodra we in een motorvoertuig
stappen worden we agressiever,
schelden we sneller, wijzen we naar
ons hoofd. De ander wordt voor ons
een belemmering op ons pad. Op
deze situatie kan het paradljsver-
haal gelijken en de vraag:
'Adam, waar ben Je mee
bezig?'. Adam en Eva ver
borgen zich hi de struiken. Wij
verbergen ons in het blik van onze
auto, in het leer en onder de helm
van onze motorfiets en storten ons
in de anonimitiet van het verkeer.
Kan de bijbel ons daarin richting
geven? Deze vraag stelt een specia
le werkgroep van de sectie sociale
vragen van de raad van kerken
zich in het zojuist verschenen
boekje 'op weg. maar hoe?', dat Is
uitgegeven door de Centrale voor
Vormingswerk/Hervormde vrou
wendienst (De Horst 5. Drieber
gen). Het boekje is tot stand geko
men nadat enkele predikanten (W.
J. H. Baart. K. E. H. Oppenhelmer.
A. A. Spijkerboer) in een open
brief aan de raad van kerken gewe
zen hadden op het klemmende ver-
keersvraagstuk. 'Telt het mensenle
ven nog of telt het niet?' was hun
simpele vraag.
Zwakkeren
In de afgelopen tien jaar 1964
tot en met 1973 zijn in ons land
ruim 26.000 mensen door het ver
keer omgekomen. Dat is één op
elke 500 Nederlanders. Daar komen
de tienduizenden nog eens bij, die
voor hun leven invalide worden.
Elk Jaar worden zo'n 100.000 men
sen direct of indirect door de ver
keersonveiligheid getroffen. Tegen
over deze verpletterende cijfers
JjWLj
NED. HERV. KERK
Bedankt voor Streefkerk: 1
Vreugd te Haaften: voor Kool
K. Schipper te Dordrecht.
Afscheid op 13 okt. van Moerl
le: W. J. G. v. d. Sluys bi
Amsterdam-W.: van Nijkerk:
van Slooten ber. te Putten
Boskoop: A. de Leeuw wegens
Intrede te Delfzijl: H. L. A. delll
uit Eexta; te 's-Hertogenboscl m
H. Jagersma uit Assen: te Ten,
zen: D. H. Bosma uit Soes et
Wamel: H. R. Elzenga uit Ren:
daal: te Birdaard: kand. Mfrei
Braak te Vlaardingen.
GEREF. KERKEN
Intrede te Beverwijk/Heemskei
J. G. IJkel te Vrouwenpolder. aü
Met ingang van 14 oktober ziji
de geref. kerk te Zuidlaren ve i
den drs. J. W. Vlaanderen ei ;e;
S. W. R. Polman, gesstelijk v k
gers van psycli. ziekenh. De ct
oord te Zuidlaren. Drs. Vla or
ren was verbonden aan de ker ai
Alkmaar en drs. Polman aaife
van Medemblik.
Overleden: G. Mulder (74) Jêgi
pred. te Alphen aan den
Stond in Slikkerveer en Alphei
den Rijn.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te IJmuiden: J. M.
hart te Zwolle; te Leiden-
Versteeg te Stadskanaal.
GEREF. KERKEN (VRIJG.: B\
Afscheid van Neede
ten/Winterswijk: H. Schuu
ber. te Heemstede en Lisse.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Toronto (Can.
Westerink te Nunspeet.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te 's-Gravenzande
Hofman te Scheveningen.
Bedankt voor IJsselmonde:
Hoogerland te Krabbendijke.
ALG. DOOPSGEZ. SOC.
Intrede te Grouw: W. H. Ku
uit Krommenie. Wormer-Jisj
Knollendam: te Zwaagwesteint
Buitenpost: L. D. G. Knlpschei
Amsterdam en Den Ilp-Landsi
Hij heeft op 6 okt. intrede ge
te Veenwouden.
VRIJ EV. GEMEENTEN
Afscheid van Leeuwarden: L.
Molen wegens emer.
De kerk zou volgens de tekenaar Mara, heel wat beter uitkomen,
wanneer het openbaar vervoer de plaats in zou nemen van het
privé-blik. Misschien is dat ook een beetje menselijker?
valt de opwinding die er in ons
land over heerst geheel in het niet.
vooral als men bedenkt dat bijna
driekwart van de verkeersslachtof
fers kinderen en bejaarden zijn.
Steeds meer school- en buurtvere
nigingen komen op voor het recht
op spel en veiligheid van de kinde
ren. Waarom zou de kerk dat niet
doen?, vragen de samenstellers van
het boekje zich af. Er is toch een
duidelijk verband tussen de kerk en
de zwakkeren? De schrijvers stellen
voor een gemeenteavond te houden
over het verkeer en contact te zoe
ken met het gemeentebestuur over
concrete problemen. Het meest
voor de hand ligt een onderhoud te
vragen met de verkeerscommissie
van de gemeenteraad, zeggen de
schrijvers van het boekje.
'Elke ouder, elke bestuurder zal er
kennen dat de huidige onveilige
situatie van onze woonbuurten niet
langer mag blijven bestaan. Om te
zorgen dat gemeenten hun woon
buurten beter inrichten en vooral,
om te zorgen dat de verkeerswetge-
ving wordt aangepast met een re
geling voor woonerf of stadserf, is
plaatselijke en landelijke aktie van
groot belang', zegt het boekje. Het
vraagt een betere controle van de
wettelijke voorschriften voor het
verkeer. Dat brengt mij op de vraag
of de kerken er niet eens bij <1*
Justitie op zouden kunnen aandi n
gen zodanige maatregelen te »"-r
fen, dat de naleving van wc
voorschriften, zoals bijvoor^-
'honderdkilometer'. beter doer
politie wordt afgedwongen.
Mensen zoals jij en ik, doo
Cauwelier en A. Devos. In dit
zijn verschillende gesprekken
bundeld, die de auteurs hadden
een vijftiental gehandicapten.
Nederlandse Boekhandel, Am
dam. 130 blz - ƒ13.90.
Terwijl de hyacinten bloeien,
J. Limburg roman. 5e druk.
Voorhoeve, Den Haag. 302 l
18.90.
Bij uitgeverij Tjeenk Willini
Groningen is de zevenentwint
druk van het Verklarend h
woordenboek der Nederlandse
van M. J. Koenen en J. End
bewerkt door dr. J. B. Drewes
blz - ƒ31.25.
Doelstellingen voor de maatse
pijleer, door H. Dekker in de
maatschappijleer van ultge
Van Gorcum te Assen. 74 b
14.25.
AO-boekje 1532: Dc openbare
otheek. door H. Koolmees.
Stichting IVIO, Lelystad. 20
1.25.
Alles mag. door prof. H. van Pi
Het boek is een inleiding gewo
tot de moderne kunst en de mo
ne denkwereld ln wetensc
techniek, politiek en religie. 1
Teleboek, Amsterdam. 256 b'.
15,-.
Dc stof. waarvan de dromen zij
ROMAN van J. M. Slmmel.
Zuidhollandse Uitgeversmij,
Haag. 520 blz - 29.75.
iile schennis ernol on klein.
■V-en <an con dierenarts
J. H". riu' Zuirihoüandse uitgei
I.;.:." 333 bh - 29.75.
Sp d.'n 'i-rii mee rtr.or K. M
p-.-ud. al.oi.ilIJ j*e uitgevehL.