Geen schot in
Nederlandse
oecumene
Camara: kerk heeft
Marx gelijk gegeven
Hoekendijk verwacht
tienduizend jongeren
ilisihsl1'
Vrijwillig vroeg naar
school om te bidden
Vandaag
Conferenties*
pc
m
Trouw
Kwartet
Actiegroep aan
KTHA opgericht
'Gevangenisstraf
onbetaalbaar',
zegt verdediger
Beroepingswe
B
Nieuwe boek
TROUW/KWARTET DONDERDAG 10 OKTOBER 1974
KERK/BINNENLAND
door Aidert Schipper
Op 25 en 26 november praten in de Blije Werelt in Lunteren de
vertegenwoordigers van de kerken die lid zijn van de raad van
kerken in Nederland over de resultaten van de drie in Utrecht ge
houden gespreksdagen van de kerkenconferentie 1974.
Aan het gesprek In deze beleids-
conf eren tie wordt deelgenomen
door alle beleidsbepalende mensen
uit de top van de rooms katholieke
kerk en uit de synodes van de
protestante kerken. Nadat in ons
land meer dan honderd gespreks
groepen een seizoen lang hebben
overlegd over het thema van de
kerkenconferentie 'bevrijding tot
geloof, gemeenschap, gerechtigheid',
zijn op 21 en 28 september en op 5
oktober ongeveer 1.300 personen
samengekomen voor de gespreksda
gen in de Utrechtse Jaarbeurs.
Op 21 september hield de voorzitter
van de raad van kerken, prof. dr.
H. Berkhof een inleiding waarin hij
vaststelde dat de oecumene er in
Nederland slechter voorstaat dan
enkele jaren geleden. Dit pessimis
tische beeld is in de twee andere
gespreksdagen bevestigd. De ker
kenconferentie. waartoe het start
sein werd gegeven in 1972, toen in
Utrecht het centraal comité van de
wereldraad van kerken bijeenkwam,
had een triomfale manifestatie
kunnen worden van de eenheid die
Christus aan de kerk geeft In
dienst en getuigenis. De conferen
tie is het niet geworden. Zij werd
een bewijs van onvermogen.
Het lijkt voor iemand, die ook al
weer zo'n jaar of tien de oecumeni
sche beweging gadeslaat alsof deze
beweging zich tot een soort deno
minatie ontwikkelt, waar de zelfde
gezichten te vinden zijn als tien
jaar geleden. 'Wc worden oud', stel
de een van de oude bekenden vast.
De 'oecumenische paradepaardjes',
zoals radiopastor Alje Klamer deze
groep tien jaar geleden vergoelij
kend noemde, zijn aan een rusthuis
voor moegerende hitten toe. De ge
zichten zijn niet alleen hetzelfde,
ook in de gespreksthema's is nau
welijks iets veranderd. Het nieuwe
nu is de twijfel aan God, de polari
satie, het wegblijven van de jonge
ren en voorts teleurstelling en ont
moediging.
De vraag komt op of het wel zo'n
verstandig besluit geweest is. zes
jaar geleden de Nederlandse oecu
mene boven het hobby-isme van
ongeduldige jongeren en verziende
ouderen uit te tillen op het niveau
van de professionele kerkleiding.
Toen de huidige raad in 1968 werd
opgericht wekte dat de hoop dat de
eenheid van de kerken in ons land
een extra impuls zou ontvangen.
Helaas moet nu vastgesteld worden
dat het tegendeel het geval is ge
weest. De oude oecumenische raad
vrat aan het geweten van de kerk
leiding. De oecumenische jeugd
raad irriteerde soms verschrikke
lijk. Deze creatieve irritatie is er nu
goeddeels uit.
Sociale vragen
Wat te noemen overblijft is een
wel sterk gegroeide praktische sa
menwerking binnen de raad van
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet. Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Coalitie
Ik maak bezwaar tegen het artikel
van uw redakteur Van Enk (Tr/Kw
5 okt.) met als kop: 'Stemming in
PvdA kan gevaar voor coalitie zijn'.
In een dergelijk artikel verwacht ik
een genuanceerd verhaal, waarbij
kennelijk gebruik is gemaakt van
verschillende politieke bronnen. Als
de stemming in een bepaalde poli
tieke partij centraal staat mag ver
wacht worden dat hij in eerste
instantie daar de stemming peilt.
In plaats daarvan is hij alleen te
rade gegaan bij die confessionele
politici die vinden dat m.n. de ra-
dikaliserende achterban van de
PvdA, die 'maar wat aan rotzooit
en klunst' de regeringscoalitie in
gevaar brengt. De confessionelen
zijn in het artikel de goedheid zel
ve. 'Zij lieten de PvdA regeren in
de hoop dat het afglijden naar
onredelijkheid tot staan zou komen'
(het ontgaat uw redakteur kenne
lijk hoe polariserend zo'n hautain
zinnetje werkt). Het wordt door uw
redakteur betreurd dat bij de PvdA
niemand 'aan de top is die durft te
roepen dat het nu afgelopen moet
zijn' (gedoeld wordt op het gerot
zooi bij de aanhang). Van mij kant
heb ik medelijden met de confessi
onelen waar dit soort leiders ken
nelijk nog wel bestaan. Speelt
heimwee naar 'the old time politics'
de heer Van Enk parten? De teneur
van het artikel wordt niet door de
'kop' gedekt. Die had moeten zijn:
'Stemming in de AR/KVP kan ge
vaar voor coalitie zijn'. Uw artikel
is daar een van de bewijzen van.
Enschede
X. Buurman
Wegen
Voor mij heeft minister Westerterp
volkomen gelijk met zijn plannen
inzake een vermindering van de
aanleg van rijkswegen. Wat wordt
er jaarlijks schandelijk veel geld en
land verspild aan nieuwe wegen.
Rijst er nergens de vraag waar dat
allemaal voor nodig is? Ja, we zul-
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christeüike Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor: NZ. Voor
burgwal 280, Postbus
859, A'dam Telefoon
020-22 03 83. Postgiro"
26 92 74. Bank: Nea.
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768). Gem giro
X 500.
len onze kilometerteller wat sneller
kunnen laten draaien. Zijn er nu
zo weinig mensen die het zonde
vinden van al het kostbare land
dat hieraan verloren gaat? Later
staan we er versteld van dat er zo
beroerd weinig land over Is en er
bijna nergens meer landbouw kan
worden bedreven, laat staan dat
een zondagse wandeling nog ge
maakt kan worden. En dan heb ik
het nog niet eens over al het geld
dat er aan wordt uitgegeven.
Santpoort
May Bcrkouwer
Kerk en kind
'Kerk' zegt een kind niets, las ik
met teleurstelling over een onder
zoek op Westduitse scholen. Waar
ligt de schuld? Zijn. het niet veelal
de ouders en ouderen zelf? Zou het
niet beter zijn jonge kinderen voor
het naar bed gaan ln plaats van
verhaaltjes op.de t'.v. (hoe onschul
dig misschien ook) uit de kinder
bijbel te vertellen en ze jong mee
te nemen naar de kerk? Al begrij
pen zij niet alles, zij nemen er toch
wat van mee. Het gezamenlijk zin
gen en bidden met de ouders kan
al zo'n diepe indruk maken in jon
ge kinderharten. Heeft de Heere
Jezus niet zelf .gezegd: Laat de kin
deren tot mij komen en verhindert
ze niet. Veel ouders onthouden dit
hun kinderen door het jachtige le
ven. Er moet liefde tot den Heere
en Zijn dienst jong gekweekt wor
den.
Hilversum
luw. J. Lenten -de Wit
Kernenergie (2)
De heer Ashmann gaat uit van de
gedachte, dat vérdere technische
vooruitgang nodig is: steeds meer
Industrie, steeds meer welvaart.
Hier tegenover wil ik stellen dat
een evenwichtige stabilisatie van
onze welvaart hier in het Westen
moet worden nagestreefd. Alvorens
te denken aan nog meer welvaart
dienen wij aandacht te schenken
aan een redelijke vedreling van de
welvaart over de wereld. Inderdaad
leven wij vrijer, langer en gezonder
dan de mensen in de arme landen
van de derde wereld. Juist daarom
moeten wij zuinig zijn met energie
verbruik en alles doen om het wel
vaartspeil van de derde wereld te
verhogen door b.v. ruim te betalen
voor de grondstoffen en matige
prijzen te berekenen voor onze in-
dustrleprodukten, door renteloos te
Investeren en door ons tevreden te
stellen met ons Inkomen, dat over
het algemeen ruim voldoende is om
in de eerste levensbehoeften te
voorzien.
Verder zegt Ashmann dat risico's
onvermijdelijk zijn in de techniek,
maar hij vergeet dat die bij vlieg
tuigen b.v. hoogstens enkele hon
derden mensen betreffen, terwijl de
risico's van kernenergie wereldom
vattend zijn en van zeer lange
duur. De atoombommen op Nagasa
ki maken na 30 jaar nog steeds
slachtoffers, hun radio-activiteit
werkt nog door in het nageslacht.
Zeist
F. Wanrooy
juist was betekent het, dat na 1940
de toestand veranderde. Dit was
echter niet zo. Integendeel: Er
kwamen nog '40 minuten langer
licht' bij. Een klein stukje historie.
Vóór 14 mei 1940 hadden we de
zgn. Amsterdamse tijd. In Engeland
was het 20 min. vroeger, in Duits
land 40 min. later dan bij ons. Bij
het ingaan van de zomertijd in de
drie landen (Ned. Eng. en Duitsl.)
bleven de verschillen dus gelijk.
Een voorstel om in ons land de
Middel-Europese tijd in te voeren
werd door de Tweede Kamer aan
genomen, maar door de Eerst eKa-
mer verworpen. Nu komen op 10
mei 1940 de Duitsers hier en 'beve
len' de klokken op M.E,-tijd te
zetten, dus 40 min. later, Na de
oorlpg is wel de zomertijd verdwe
nen, maar niet de 40 min. van de
M.E.-tijd. We zouden dus kunnen
zeggen dat we van ons vooroorlogse
uur zomertijd permanent al 40 min.
hebben. Wat m.i. niet impliceert
dat de zomertijd niet meer behoeft
te worden ingevoerd.
Hazerswoude
A. A. Boehmer
Prinses (3)
Zomertijd
Graag zou ik een kleine aanvulling
willen geven op het stukje 'Ruim
de helft van alle Nederlanders wil
weer zomertijd' (4 okt.). U schreef
'Vóór 1940 hadden we in ons land
zomertijd en wintertijd'. Als dit
Had opheffing van 'Prinses' niet
voorkomen kunnen worden? Was
het niet mogelijk hier eerder be
kendheid aan te geven om een
oplossing te vinden? Kan 'Prinses'
in 1975 niet doorgaan, al is het
bijv. in ander formaat en met min
der artikelen? Juist omdat 'Prinses'
een christelijk weekblad is, heb ik
het vanaf het begin gelezen. Ook
ben ik niet van plan een neutraal
damesblad te gaan lezen, zodat het
me ontzettend spijten zou als 'Prin
ses' ophield te bestaan.
Baarn
mw Ch. Stein-van Lecrsum
Roken
Uit uw krant vernam ik, dat de
Club van Actieve Nietrokers nu bij
minister Vorrink heeft aangedron
gen om tabakswinkeliers te straffen
als zij rookwaar verkopen aan jeug
digen onder 16 jaar. Het wordt
duidelijk dat deze Club weinig han
dig optreedt. Immers het verzoek
had in zeker opzicht beter aan de
minister van justitie gericht kun
nen zijn. Maar zelfs dan nog was
men voorbijgegaan aan het welbe
kende feit, dat in nogal wat ge
meenten zulke politiebepalingen
reeds bestaan. Dat deze niet of
nauwelijks kunnen worden nage
leefd, komt omdat enerzijds siga
rettenautomaten langs de openbare
weg zijn opgesteld en anderzijds de
politiesterkte in de regel te gering
is voor voldoende toezicht op be
doelde overtredingen. Ik blijf Ho
pen, dat de Club zich uitsluitend
beperkt tot egocentrisch klagen in
eigen kleine kring en niet telkens
een zorgvuldig geraamde actie
doorkruist, die gericht is op het
laten verdwijnen van tabak.
Amsterdam
dr. L. Mcinsma
Wanideeën
Wanldeeën over Nederland die nog
voortleven in het buitenland wer
den aan de kaak gesteld in Jan
Brokken's artikel 'Onzin over ons
land' (5 okt). Beide amusant en
ergerlijk. Overigens leven Neder
landers op hun beurt ook onder de
dom-astrante illusie dat zij de volle
waarheid over vele andere landen
zouden kennen, denk maar aan
Zuidelijk Afrika. Men zou waar
schijnlijk zonder veel gevaar voor
over Irijving kunnen stellen dat
sommige andere landen wellicht
evenveel en meer voorbeelden zou
den kunnen geven van onzin over
hun land, die Nederlanders over
hen uitkramen.
Dricl
T. Boekkooi
WEST CALDWELL (VS) (NCNS)
De wet dreigt een stokje te
steken voor de vroomheid van
ee<i honderd scholieren van de
middelbare school van West
Caldwell in de Amerikaanse
staat New Jersey.
Zij plegen 's morgens vroeger op
school te komen om vrijwillig en
op eigen initiatief met elkaar te
bidden voordat de lessen begin
nen. Tot nu toe hielden zij hun
bijeenkomsten in een lokaal dat
toevallig open was. Maar nu zij
toestemming hebben gevraagd
aan het schoolbestuur zijn de
poppen aan het dansen.
Volgens voorzitster Shirley
Coombs zou deze gebedspraktijk
in het schoolgebouw in strijd
zijn met een uitspraak van de
hoge raad uit 1963 over het ge
bed op de openbare school. An
dere leden van het schoolbestuur
maken zich zorgen, omdat de
studenten tijdens hun bidden
nog niet onder de schoolverzeke-
ring vallen. Weer anderen zijn
bang, dat hiermee het hek van
de dam is en dat allerlei gods
dienstige groepen een beroep
zullen doen op ruimte in de
school.
(ADVERTENTIE)
Namens de raad van kerken werd
de laatste gespreksdag in Utrecht
geopend door bisschop Ernst van
Breda. Hij pleitte in zijn rede voor
strijd tegen het racisme in ons
land.
kerken, vooral in de sectie sociale
vragen. De centrale persoonlijkhe
den binnen deze sectie zijn drs. J.
E. van Veen en dr. H. M. de Lange,
die niet moe worden hun mede
sectieleden en via hen de rest van
de kerken met hun neus te drukken
op de implicaties van het evangelie
in de samenleving vandaag de dag.
Naar aanleiding van de autovrije
zondagen plaatsten zij nog eens
een paar vraagtekens bij het gang
bare productie- en consumptiepa
troon. En jongstleden zaterdag op
de derde gespreksdag in Utrecht
scherpte dr. De Lange opnieuw een
aantal dingen aan door te wijzen
op de inflatie, waar de zwakken het
slachtoffer van worden, op de ver
deling van wat er in onze samenle
ving te verdelen is en op de zwakke
kanten van de huidige prestatie- en
succesmaatschappij.
In deze sectie leeft de oecumene
naar zijn diepere bedoeling. Met de
kern van de oecumene gaat het in
ons land niet zo beroerd, maar de
schil, de kerkhereniging, het sa-
menvieren en het samengeloven, de
schil is aangevreten en goed ook.
ROME 'Wij hebben Marx in zekere zin gelijk gegeven door de
onderdrukten, de arme en de rijke landen een opium voor het
volk te bieden'. Zo heeft de Braziliaanse aartsbisschop Helder Ca
mara gezegd in een toespraak in een sectie van de bisschoppensy
node.
De kerk heeft toegelaten, dat een
kleine minderheid de absurde situ
atie heeft geschapen, dat meer dan
twee derde van de mensheid in
beneden-menselijke omstandighe
den leeft. Het geld, dat nu wordt
besteed aan de bewapeningswed
loop, is genoeg om de hele mens
heid een menswaardig bestaan te
verzekeren. Tegenover onrecht is
neutralisme onmogelijk, zei de bis
schop. Hij meende, dat de jeugd in
het marxisme zoekt, wat ze in de
kerk niet vindt. Tegenover de ver
volging door linkse of rechtse tota
litaire regeringen nemen ze hun
toevlucht tot terrorisme, als ze al
niet vervallen in cynisme of drugs.
Derde wereld
De besprekingen op de bisschop
pensynode in Rome gaan zich
steeds meer toespitsen op de pro
blemen in de derde wereld. De bis
schoppen daarvandaan eisen voor
hun plaatselijke kerken meer zelf
standigheid en vrijheid om natio
naal cultuurgoed in het kerkelijk
leven te integreren en stellen vaak
de westerse vormen van het chris
tendom aan de kaak.
Zo laakte aartsbisschop Fernandes
van New Delhi het theologische
voorbereidingsrapport sterk. Uit dit
rapport had hij de indruk gekregen,
dat de oude kerkleer van voor het
concilie de kop weer opstak, waarin
het praktisch alleen gaat over de
verkondiging en over de toediening
van de sacramenten. Maar, aldus
Fernandes, je kunt geen spirituali
teit preken aan een lege maag.
Belangrijke concepten zoals de plu
riformiteit binnen de katholieke
kerk schijnen volgens hem tussen
wal en schip geraakt te zijn.
Aartsbisschop Thiandoum van Da
kar vroeg om meer erkenning van
de culturen van Afrika in de litur
gie. Een heel ander geluid kwam
van de Poolse bisschop Ablewicz,
die ervoor pleitte, dat de synode
een soort model-katechismus voor
de hele wereld zou samenstellen.
Daarin zouden de voornaamste
waarheden van het christendom
moeten worden opgesomd als te
genwicht tegen de huidige verwar
ring.
Vanmiddag zal dr. Philip Potter,
Deze week in
Hervormd Nederland o.a.:
Zwaardere straffen
helpen niet
Gesprek met de Bond tegen
het vloeken. -
Voor Angola is de weg lang
en bloedig.
De gereforhierede synode:
Mag men een vrouw leven
opdringen, dat zij niet wil?
Hans Bouma: Wijsheid uit
de eerste hand.
Dr. van den Heuvel: Daar
zaten die rijke kerken een
tikje beteuterd van te kij
ken.
Ik abonneer
mij op/vraag
een
proefnummer
van
Hervormd
Nederland.
NAAM:
ADRES:
WOONPLAATS:
GIRONUMMER:
TELEF.NR
Abonnementsprijs 23,— per
half jaar; 46,per jaar.
Abonnementen kunnen elk
ogenblik ingaan.
Bon ingevuld in BLOKLET-
TERS in envelop (zonder
postzegel) verzenden aan:
Hervormd Nederland,
Antw.nummer 1776, Den Haag.
ïid;
ZUSTER MARTHA
In de onvolprezen Fabeltjes EU
neemt zuster Martha geen
plaats in. Zij is de rechterhanfc
dokter Meindert het Paard en
al tuu-tuutend door het grol
renbos. Opvallend is vooral
grote welbehagen in ziekte
kwalen. Haar hartstocht om
en zielige mensen in hun nooi
bij te staan gaat zo ver dat
allereerste indikaties wie hel |rdï
ook is onder de wol wil hebbe ,i
hem vervolgens vol te spuiten
vertroetelen. Zelfs Dokter Me
het Paard gaat dit wel eens t
Hij mag dan weliswaar nooi Cl
diploma als arts gehaald hqel
hij weet desniettemin wel
van de artsenij af dat de op
en zieligen beluste ijver vanl
verpleegster hem tot protest b !gg,
Daar zijn wij niet voor, kan h ij,
veelbetekenend opmerken. Wi
alleen om werkelijk zieke ra
te helpen in hun nood. Soms
ik dat wij wel eens in de
atten
Laste 'l'
ïfrsl
le
ijg'
ordf
2 :ek
Ida
Martha-fout- vallen. Ons
op de nood van de naaste
niet omslaan in'een advertere if.r,r
IIJK
Van der Louw
U verwijt het CDA in Rotterdam
ten onrechte de burgemeestersop
volging in de verkiezingsstrijd aan
de orde te hebben gesteld. We heb
ben de burgemeestersopvolging be
wust niet aan de orde gesteld.
Slechts éénmaal is n.a.v. een vraag
uit de zaal de naam van wethouder
Vos genoemd. Bij mijn weten is de
naam van Blesheuvel nimmer ge
noemd. We hebben toen gezegd dat
het zeer reëel was dat de opvolger
van Thomassen weer een socialist
zou zijn. De verkiezingsstrijd verlie
zen en toch een CDA-burgemeester
claimen zou het CDA alleen maar
belachelijk gemaakt hebben. Ook is
het onjuist dat het CDA op gespan
nen voet met wethouder Vierssen
zou staan. Juist Vierssen kon de
gepolariseerde minderheidshouding
van de PvdA op de juiste, waarde
schatten. Wethouder Vierssen ls
volgens ons wel een uitstekende
kandidaat-burgemeester maar is
voor de PvdA onaanvaardbaar. Dat
de PvdA-Rotterdam ons bestuurlijk
buiten spel gezet neeft (zij wilden
onder geen voorwaarde een pro
gram-college of afspiegelingscolle
ge) heeft inderdaad te maken met
de arrogantie van de macht. Als
het doorgaat zal niet André van der
Louw met zijn wethouders Rotter
dam besturen, maar het politiek-
wetenschappelijk bureau van de
PvdA-Rotterdam de lakens uitde
len. Vierssen noemt dit sarcastisch
het 'Politbureau'. Dat is de dreiging
die erachter zit.
Rotterdam
Dick Hoek
Arjos R.dam
lid centr. kiesv. AR R.dam
Israël
Het Palestina Comité ziet een een
voudige oplossing. Het vroegere
Britse mandaatgebied Palestina
moet een democratische staat Pa
lestina worden, waar alle Palestij-
nen en alle burgers die op het
ogenblik in Israël wonen 'gelijke
rechten' hebben. Gelijke rechten
voor Palestljnen en joden in één
land en dan nog wel onder Ara
bisch bestuur? Gelooft het Palesti
na Comité dit zelf? O ja. we maken
een staat met gelijke rechten, zoals
in Syrië bijvoorbeeld.
Rotterdam
E. F. Schnitker
Helder Camara
secretaris-generaal van de wereld
raad van kerken, zich tot de bis
schoppen richten.
AMSTERDAM Op de katholieke
theologische hogeschool te Amster
dam hebben 28 docenten en stu
denten het initiatief genomen voor
een 'actiegroep KTHA'. De actie
groep meent dat het ontslag van
professor H. van Luijk onaanvaard
baar is. De huidige besluiteloosheid
op de KTHA dreigt volgens haar te
leiden tot een berusten in het ont
slag. zelfs zonder enig protest. De
groep wil het protest tegen het
ontslag van Van Luijk publiek en
duidelijk vorm geven. Concrete ak-
tiepunten zijn: het houden van he
arings over het ontslag van Van
Luijk op 21. 22 en 23 oktober om
19.30 uur op de KTHA.
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG 'We moeten niet te
scheutig zijn met het uitdelen van
gevangenisstraffen, want <}at wordt
zo langzamerhand onbetaalbaar'.
Dit is ongeveer de* strekking van
het pleidooi dat de veredediger mr.
H. A. Groen tijdens een zitting van
het Haagse gerechtshof hield.
Hij kwam op voor een 27-jarige
timmerman uit Den Haag die onder
invloed een auto slingerend door
Scheveningen had gereden. De Ha
genaar was aldoor de politierechter
veroordeeld. Mr. Groen ging niet
akkoord met het verzoek van de
aanklager het vonnis van de poli
tierechter te bevestigen. Dat vonnis'
luidde: twee weken gevangenisstraf
én negen maanden ontzegging van
de rijbevoegdheid.
Interkerkelijke zendingsdagen van
de Nederlandse zendingsraad. The
ma: de kerk aan het werk ginds
én hier. Vertoning van de nieuwe
Kom over de brug kleurenfilm. Za
terdag 12 oktober in 'De Baai', Et-
ten Leur (met dr. A. H. v. d. Heuvel
en drs. G. J. van Butselaar)zater
dag 19 oktober in 'De Tamboer',
Hoogeveen (met mr. C. B. Posthu
mus Meijjes en ds. H. Olde)zater
dag 26 oktober in de Vredekerk,
Maartensdijklaan 126 en de Paas-
kerk, Harmelenstraat 108, Den
Haag (ds. L. R. Krol en ds. A. de
Haan). Steeds van half elf tot vier
uur. Crèches aanwezig voor kinde
ren tot en met aclit jaar.
die nood. Soms komen mi
schriften onder ogen en ho
klanken door de ether die ml
zuster Martha doen denken.
Martha is niet zo'n goede
Haar persoonlijke zelfbeves -
heerst over de nood van an
Die anderen behoren dan op.
nood te zijn, anders voelt
Martha zich niet gelukkig.
lijke hulp zal iets moeten kllP_v
van een stille aanwezigheid
een soms vertwijfeld mee-
met de naaste om hem, me
respekt voor zijn leven, na'
zijn.
NED. HERV. KERK
Beroepen te Zevenhuizen
Overgaauw te Vriezen veen: te
en Losdorp: C. v. d. Berg te 1
horn; te Nieuw-Lekkerland:
Hoek, kand. te Katwijk aan Z
Ransdorp (toez.); M. J. G.
kand. te Utrecht.
Aangenomen naar Nijverda
Bouman, laatstelijk predika
Geldrop, thans te Wetzhaus
Duitsland: naar Wijckel A.
Ban te Abbenbroek
Toegelaten tot de evangelie
ning en beroepbaar gesteld
Hoek, C. Fockstraat 9 te K
aan Zee: W. L. Pera. Korte
straat 28, Enkhuizen: M.
Smith, Groezelaan 89, Utree
A. Vlok, Gladiolenstr. 39. Wi
gen (beroepbaar na 2 jan.)
GEREF. KERKEN
Beroepen te Bergen op Zoo
Wolvis kand. aldaar die dit
heeft aangenomen: tot pred.
delijke dienst te Vreeland: dr
Bos. em. pred. wonende te HfJ
wijk die dit beroep heeft aai"
men (verb. ber.).
Aangenomen naar Schoonrei1
kand. J. W. v. d. Linden te A
veen (verb. ber.).
!0Cl
pc
irdt
PHl
:ing
itba
?VB
h
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT Evangelist Ben Hoekendijk organiseert zaterdag
een massameeting voor jongeren in de Julianahal van de Utrecht
se jaarbeurs onder het motto 'Een stralende toekomst door Jezus
Christus'. Hij verwacht tienduizend jongeren uit vrijwel alle ker
ken.
Omdat de vorige 'One Way Day'
achtduizend jonge mensen op de
been bracht, lijkt dit haalbaar. Het
program van deze dag omvat getui
genissen, prediking en het optreden
van zanggroepen. Ruim zeventig
zendingsgenootschappen en andere
christelijke organisaties, variërend
van Johan Maasbach wereldzending
tot het Nederlands bijbelgenoot
schap zijn met informaties verte
genwoordigd.
De podiumprogramma's beginnen
om tien uur, twee uur, kwart over
vier en zeven uur. In het avondpro
gramma zal de bekende Zweedse
zanggroep Choralerna haar musical
Living waters opvoeren. Van Neder
landse bodem werken aan deze dag
de zanggroepen The Burning Cand
les en The Lighters mee.
Sprekers zijn Ben Hoekendijk, Jo
han Frinsel (Directeur van Tot
Heil des Volks) en Nico van Bil-
jouw. Verder nemen geloofsgetuige
nissen van jonge christenen een
belangrijke plaats in het program
ma in.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Schilwolde:
Goedhart te Zwolle.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Franklin Lakes
H. Rijksen te Zoetermeer.
Bedankt voor Amsterdam-!
Honkoop te Kampen.
da
■tba
ipag
aesi
spa
hee
ar
Stoel
's Middags lhtervieuwen Ben Hoe
kendijk en zijn vrouw Wiesje be
kende Nederlanders in een 'ge
heimzinnige stoel' op het podium.
Tot het laatst blijft een geheim,
wie dat zijn. Vorig jaar zaten ma
joor Bosschardt van het Leger des
Heils, Bob Meijer en pater Koop-
mans in de stoel. Er zal een aparte
afdeling zijn voor doven, waar drie
tolken voor vertaling in gebaren
taal zullen zorgen. Honderdvijftig
gehoor-gehandicapten hebben hun
komst al aangekondigd'.
Over het thema van deze massabij
eenkomst zegt Hoekendijk: 'Over
Ben Hoekendijk
de hele wereld is een onbehaaglijk
gevoel van angst en depressie.
Maar als je Jezus in je hart hebt,
kun je leven. Je weet dan dat
vernieuwing mogelijk is. Dan alleen
kun je optimistisch zijn'.
Er zullen steeds 250 'nazorgers'
klaar staan om met jongeren die
daarom vragen afzonderlijk te pra
ten en te bidden. De organisatie
legt er telkens de nadruk op. dat
het een geestelijke manifestatie is
met het doel mensen tot geloof te
brengen. Daarom heeft Ben Hoe
kendijk degenen, die sympatiseren
met deze dag. dan ook opgeroepen
om vandaag, donderdag, te vasten
voor het welslagen van de One Way
Day.
De Middenschool Thema Lei(
mer van het maandblad 'De zoo
matorische school' over de m ulv
school. O.a. artikel van het la
de-Kamerlid G. van Leijei rip
(CHU). Hierin maant de heeJ
Leijenhorst tot voorzichtighe le
aanzien van de middenschoo
perimenten die uit de school ,e
zelf voorkomen zoals het i L._
mavo-l.b.o. in Franeker veri in„c
de voorkeur. (Telefoonnummf °J:
administratie: 070-558831). t i:„
Wat is filosoferen? afscheidsi t
van dr ir H. van Riessen ,r r
september 1974 aan de tech hji
hogeschool, te Delft. Uitgav ,i.pnJ
Delftse Universitaire Pers te I ,u
AO-boekje 1531: Open school
C. J. J. Wiedhaup, alg. dir
Stichting IVIO. Uitg. IVIO, Q„1
stad. 20 blz - ƒ1.25. "U
De paradijsbouwers, anti-kui
Spectrum, Utrecht. 127 blz -
Onderzoek naar onze toeïu
door R. L. Heilbroner. De eco d
en historicus Heilbromer Qes
zoekt hoe we het hoofd kvol
bieden aan de dreigende cat ha
fen die ons door het rapport s 6ntp
Club van Rome en andere ir n'
voorspeld. Uitg. Spectrum, U
95 blz - ƒ12.50. 2e c
Kasper in de onderwereld, do3r
Lampo. De eerste druk van nne(
roman verscheen onder de ti oven
goden moeten hun getal h jjeid
Dit was het boekenweekges 1 hp,
van 1969. 3e druk. Uitg. M „pru.
hoff, Amsterdam 189 blz - 1 3aal
Kind op komst, door A. S(
mans. Een boek voor aanst
en jonge ouders van uitg. Co ieve]
Amsterdam. 144 blz - 12.50. p v
De schone schuld door M. Ot r Sn
De auteur duidt de crisis van jerst(
moderne maatschappij als een, iSbeE
bewust-worden van de gronde
blemen. Uitg. De Nederl ig or
Boekhandel, Amsterdam 111 bel
13,90.
nige opmerkingen over de ge
de omgeving door S. M. Pruys, pj^
luwe
I