Nog weten we niet alles van en over Bonhoeffer Een begrafenis bij de VPRO )1 Om het zoeken of om het vinden Vandaag D 1 WAARHEID en EENHEID Beroepingsweri Gustavo Gutiérrez Theologie van de bevrijding Trouw Kwartet ofs ort TROUW/KWARTET ZATERDAG 5 OKTOBER 1974 KERK/BINNENLAND T2 Nog altijd bestaat er een grote belangstelling en terecht voorde persoon en het werk van Dietrich Bonhoeifer, de theoloog van de belijdende kerk in het Duitsland van Hitier. Dat tonen ons de oplagecijfers van zijn na de oorlog uitgegeven werken, dat bewijzen ook de publikaties, die telkens voor een ander aspekt de aandacht komen vragen. ..Voor wié een goed beeld van per soon. cm opvattingen wil krijgen, staan er twee wegen open. Daar is 'de grote Bonhoeffer-biogfafie van Eberbard Béthgë. daar is oot de .•door Bethge samengestelde reeks 'Gesamelte Schriften', waarvan en kele maanden geleden bet zesje 'en .laatste.deeL verscheen x •Wat. omvang en kwaliteit betreft zijn dit indrukwekkende studies. Reeds de vijf eerste delen vah de 'Gdsarümelte SchriftefT. bevatten •heel veel interessant materiaal. ïn het eerste In 1958 verschenen deel gjng het vooral om het verband tussen Bonhoeffer en de oemmeni- •sche beweging, zowel vóór als tij dens de oorlog. Het tweede deei u:t 1959 was met name gewijd aan Bonhoeffers rol in de kerkstrijd en zijn werk in het seminarium voor theologische studenten 'Fiukênwal- de\ Deel drie (1960) gaf allerlei bijzonderheden over Bonhoeffe'-s theologische ontwikkeling. De delen vier (1961) en vijf (1972) in de tussenliggende jaren werd de b1o- grafie voorbereid en geschreven bevatten een keus uit Bon'ucef/ers preken eri lezingen. Doorsnede -Het nu verschenen zesde deel geef- eigenlijk een doorsnede dmr heel Bonhoeffers leven. De inhoud is nogal gevarieerd. Bfievem uit Bop- hoeffers studietijd in ^Tübing'en (1923-24) vormen, het begin. .H.et .is de tijd waarin - de Fransen een groot deel va"h hét Roergebied bezet hielden en een enorme inflatie het leven ontwrichtte. Bonhoeffer. uit gegoede familie afkomstig. mo?so wel zuinig aandoen, maar had lang niet zoveel problemen als de mees te anderen toerr. Rekening houdend met wat zou kunnen gebeuren liet hij zich- samen met andere studen ten een - "kórte militaire opleiding geven*De Bonhoeffer van die tijd hid. voor politiek nog" Weinig be langstelling. Hij vermeldt, dat d? soldaten al hun hoop .gevestigd hadden op Ludendorff. tegen wie in studentenkringen nogal wat bezwa ren bestonden. 'Alle mensen zijn vandaag de dag in een of andere door dr. Ger van Roon richting gepolariseerd', voegde hij er aan toe. Een aantal dokumenten uit dit deel legt lijnen naar fasen in Bonhoef fers ontwikkeling. De brieven van een korte studietijd in Rome in .1924 hebben een 'dubbele funktie. Ze laten in de-eerste plaats zien hóe de protestant Bönhóeffer, aan vankelijk nogal sceptisoh tegenover veel .van .wat .hij in Rome zag. na enkele weken zijrt oordeel corri geerde en optekende nu te gaan begrijpen-, wat kerk-zijn 'betekende. Anderzijds* ka.h het haast .niet an ders of de ervaringen in Rome hebben Bonhoeffer ook beïnvloed bij de keuze van het onderwerp voor zijn dissertatie. Sanctorum Communio. Een interessante fase uit Bonhoef fers vroege jaren is het verblijf als vicaris in Barcelona geweest (1923- '30). In de Duitse gemeente daar vond Bonhoeffer een milieu, waar hij aanvankelijk nogal vreemd te genover stond. Voor het eerst was Bonhoeffer hier een betrekkelijk lange tijd buiten het eigen be schermde milieu en de hem zo ver trouwde academische wereld. Met grote aktivtteit probeerde hij ,1e Duitse gemeente haar 'clubkarakter' te onrnemén en ze /rond het Woord' te verzameleh. waarbij hij vooral de jeugdbetrok. Ook ging hem de sociale kant van zijn werk meer interesseren. Het waren de ervaringen in Spanje, die Bonhoef fer er toe brachten de tegenstelling tussen geloof en religie te accentli eren'. sindsdien e°n regelmatig the ma ïn zijn werk. Deze periode was uiterst nuttig voor Bonhoeffers maatschappelijke ontwikkeling, wat h4j zelf ook merkte. Zo schreef bij naar huis: 'Mijn theologie begcit humanistisch te worden: wat be"?- kerit dat? Was Barth ooit in het buitenlahd?' Derde Rijk Het grootste gedeelte van dit boek gaat over dé tijd Van het Derde Rijk. Een brief uit begin februari 1933 geeft aan. dat Bonhoeffer zich geen illusies maakte over wat toen ging komen. Hij voorzag een 'gru welijke kulturele barbarisering'. Nu zou het ook in Duitsland nodig worden een 'Civil Liberties Union' op te richten. Voor de kerk zouden het donkere tijden worden. Deson danks vond Bonhoeffer het een ge weldig interessante tijd en hij had niet graag in een andere willen leven. De ontwikkelingen in Duitsland en de terreur van het nationaal-socia- lisme dwongen Bonhoeffer positie te kiezen. Hij ontweek die keuze niet. Ook al zou hem dit zijn we tenschappelijke loopbaan kosten. Bonhoeffer is een van de weinigen geweest, tot wie dit alles al spoedig doordrong. Niet direkt al dat aktief verzet geboden was, maar wel dat de kerk het nieuwe bewind zo no dig moest afwijzen. Voor het zover was. kwam eerst de kerkstrijd. In de kerkelijke oppositiebeweging, de belijdende kerk. nam Bonhoeffer een vooraanstaande plaats In. Tij dens ontmoetingen en in diverse brieven drong hij er bij de christe nen bulten Duitsland op aan, de Rijkskerk als valse kerk af te wij zen. De goeden niet te na gespro ken. waren de meesten hiertoe niet bereid. Christelijke solidariteit was toén kennelijk niet een vanzelf sprekende zaak. Kort na het begin van de tweede wereldoorlog werd het Bonhoeffer steeds duidelijker, dat het bij ker kelijk verzet niet mocht blijven, dat dit nog maar een beginstadium was.. Zijn politieke betrokkenheid en de moed waarmee hij op de eenmaal ingeslagen weg doorging, heeft Bonhoeffer met de dood moe ten bekopen. Dit brengen de laatste documenten nog weer in herinne ring. Balans Het is niet zo eenvoudig van dit boek een balans op te maken, aan te geven waar nieuwe accenten worden gezet. Daarvoor komen ook eigenlijk te veel verschillende mo menten en onderwerpen aan de orde. In sommige gevallen gaat het trouwens slechts om enkele brieven of dagboekfragmenten die wat al in een eerder deel opgenomen is, moeten aanvullen. Enkele van de hoogtepunten van dit laatste deel zijn zeker de vele brieven van Bon hoeffer aan Bethge die nog meer primair aangeven wat er in hem omging en welke vertrouwensposi tie Bethge innam. Dit boek laat ook weer duidelijk zien. dat je in Bonhoeffers ontwik keling een aantal perioden kunt onderscheiden. Theologisch kan je achtereenvolgens van een dogmati sche. een exegetische en een ethi sche fase spreken. Maar we kunnen ook zeggen: eerst een theoretische, daarna een pastorale en tenslotte een politieke periode. Maar wan neer je deze fasen nauwkeuriger wilt afgrenzen, komen de moeilijk heden. Er zijn zoveel constante lij nen. Die indruk is bij mij door het lezen van dit boek versterkt. Daar mee lijkt ondanks alle verandering de voortgaande lijn het bij Bon hoeffer toch te winnen. Dan zijn de in 'Widerstand und Ergebung' sa mengebrachte aantekeningen en brieven uit de gevangenistijd en dan bedoel ik de latere en uitge breidere editie niet een geheel nieuw begin. In een meer gekon- centreerde vorm en met het ken merk van de bijzondere situatie «orden daar gedachten geformu leerd. die al in een eerdere 'ase een voorlopige vorm hadden gevonden of al aan het rijpen waren Daarnaast is er de belangrijke rol van het historisch momurv, Het maakte van de nu niet bepaald politiek geïnteresseerde Bonhoeffer een fervent politiek betrokken the oloog. het liet aanzetten tot sociale betrokkenheid naar de achtergrond verdwijnen. Betekenis Wanneer we tenslotte vragen naar de betekenis van persoon en werk van Bonhoeffer voor de wereld van vandaag, dan zou ik op een vijftal elementen willen wlj2-»n 1. zijn solidariteit met gediskrim'neerden en vervolgden buiten en in Duits land: 2. de moed tot een 'ondank- Y lE. iir ten Dietrich Bonhoeffer baar' politiek engagement; 3. zijn beschouwingen over asc^e 4. het doordenken van de zin en de funk tie van het geloof in de moderne samenleving: 5. het geven van aanzetten voor een heroriëntatie op het gebied van de vormen van de geloofsgemeenschap. Wie zou denken dat hij nu wel bijna alles van en over Bonhoeffer weet. krijgt van Bonhoeffers jaren lange gesprekspartner en vriend, Bethge. geen gelijk. Die wijst juist in zijn voorwoord op het feit dat nog veel onuitgegeven dat aller lei aspekten nog om een nadere uitwerking vragen, dat tal van uit spraken nog moeilijk te plaatsen zijn. Zoveel is echter zeker, in de na-oorlogse jaren heeft Bethge veel uit Bonhoeffers leven en werk vast gelegd, veel van wat tot de dag van vandaag blijft boelen en inspireren. Daar moeten we hem bijzonder dankbaar voor zijn. x) Dr. Ger van Roon, als politico loog verbonden aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam, kondigt aan: Dietrich Bonhoeffer, Gesam- melte Schriften band 6: Tagebü- cher Briefe Dokumente 1923-1945. Zweiter Erganzungsband. hrsg. von Rberhard Bethge. Chr. Kaiser Ver lag Miinchen 1974. Gebonden 45 mark, ingenaaid 48 mark. KERKBANKEN KERKINTERIEURS BETIMMERINGEN etc. DIVERSE ÏANKMODELIEN EN HOUTSOORTEN BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING INDUSTRIEWEG D7d VORDEN MANNA EN KWAKKELS Zo ergens dan kan in het nu gende gedeelte uit Exodus (hoo ac stuk 16) iedereen duidelijk zien hier verschillende 'bronnen' van verhaal door elkaar lopen. Op zi( zelf is dit echter niet zo belangd. Het gaat om het verhaal dat do ld' verteld is als het verhaal van G*er zorg in de woestijn. Opnieuw hoi we dat de Israëlieten murmureifc, d.w.z. de betrekkelijke welvaart Egypte stellen tegenover de ont nd ringen van de woestijntocht. Mo tee laat hen weten dat ze dan niet at hem moeten zijn maar bij de HEfju die ze uitgeleid heeft. Zonder de HEER zelf in eerste aanleg murmereren gispt kondigt hij wonderen van kwakkels en maijo aan. In de avond strijken mo inti vogels neer. die zo voor het grijjiet zijn en in de morgen vinden ze en soort brood. Wat dit laatste gewi ige is een zaak van natuurkennfiet He tis niet in te zien waarom geen natuurlijke 'verklaring' toeljrijl en het verschijnen van de kwakke r wel, zoals sommige uitleggers do an Het gaat niet om de vraag wat Cjorn allemaal wel kan doen, maar wat de Israëlieten blijkens dit haal aan herinnering bewaren i Gods bewarende hand in de hon e van de woestijn. Dat is de pre king hier. De woestijn,- wij za| het reeds eerder, is het reistraj |rg< van de Israëlieten op weg naar beloofde land. Alszodanig is het soort prefiguratie van wat de meente ervaart na Pasen. Ook evangelist Johannes heeft het hin over en verbindt dat met de woeej den die Jezus erover gesprol |em heeft (Johannes 6). H tèbrood 0U(j leven; is Hij. Vertaald wil dat z)ege gen wat de apostelen verkondig aar nl. dat het heil in Jezus ligt. (»r> op onze woestijnreis. (Exodus 16 ér obl ide; ADVERTENTIE door A. J. Klei U moogt christen zijn in deze tij en deze wereld'? LEEST actueel en authentiek gereformeerd weekblad, abonn. 18.— p. halfjaar vraagt proefnr.. of neem een kwartaalabonn. a 9. adres: Libertas. postbus 139, Utrecht. ie toet oud ad irzo oor aan ar hijr oon sn i in 1 Beft luis aat: t iver ioet£ ini Temidden van het rumoer over nieuwe series en andere zend tijden is verleden week te Hilversum vrijwel onopgemerkt de dagopening- van de Vrijzinnig Protestatnse Radio Omroep ten grave gedragen. Laten we daar een ogenblik bij stil staan. Dit heengaan heeft ons niet overrompeld, de dagopening van de VPRO was allang de oude niet meer. Verdwenen waren de mooie gedachten, aangereikt door welle vende stemmen die je bij.het VP voor 't oprapen had. Vervlogen was de volstrekte onthechtheid, waardoor ook. de .handig be dachte reclamezin van een onlangs overle den dagblad tot mooie gedachte verheven kon worden: Luisteraars, toen ik vanmor gen op weg was naar HHversum. werd mijn oog getroffen door een bord waarop een woord stond dat Ik In' onze jachtige wereld, graag wil meegeven: gun u de tijd...'(het verhaal gaat'dat'de argeloze dagopener een jaarabonnement op De Tijd cadeau heeft gekregen-) - Toch nam je daar wat van mee. van die dagopeningen. Dan kon h.et- 7co warm en tegelijk zó vóórnaam door de. luidspreker klinken: nu moogt u alles vergeten wat ik gezegd -heb. als u dit éne maar vast houdt Nou. dat sjouwde je dan dank baar mee. Maar de laatste tijd kon -je er niks meer van meenemen, 'k Zal niet beweren dat de VPRO zijn best niet heeft gedaan, ze hebben tot het eind toe er aan gedaan wat ze konden en steeds da^pei. tegen alle deconfessionalisering in. <fömi- nees voor de microfoon gesleept, maar laten we wel wezen: wat zégt dat tegen woordig eigenlijk nog. nietwaar? Neem nu de op één na laatste dagopening. Die werd gehouden door dominee R. van der Kleij. Ze zeiden er niet bij dat-ic predikant was. ze- hadden het over Roel van der Kleij, net of het zomaar een or andere linkse vogel was. Maar ie mag er niet van uitgaan dat iedere VPRO-klan: Van Alphens Nieuw Kerkelijk Handboek in huis heeft. Ik heb dat wel en ik zocht en vond dominee Van der Kleij op pagina 236 van dit boekwerk, dat de namen van alle Nederlandse predikanten herbergt. Achter zijn naam las ik het volgende: eerv. onth. m. bev. v. Em. (dir. Recr. Centrum 'De Jagerstee'). Die kerkse' afkortingen komen hierop neer dat de betrokkene weliswaar een ander baantje heeft genomen, maar zondags nog een centje kan bijverdienen door uit preken te gaan. Inmiddels is die Jagerstee alweer achter de rug. dominee Van der Kleij wount tegenwoordig in Leiderdorp en onderwijst maatschappijleer. Wat dat voor een vak is. weet ik niet precies, maar het woord alleen al maakt me duidelijk dat dominee Van der Kleij er stellig niet op uit is. dc 'De dominee van de dagopening legde vanmorgen zo mooi uit dat je ook in ie huwelijk in de ander altijd het beste moet opmerken, maar in de praktijk val dat niet mee kindertjes hun vreemdelingschap op aarde in te prenten. Dat kon je aan die dagope ning ook wel merken. Die had helemaal niets heenwijzends. En wat een ideale kans was dit eigenlijk om ons heen te voeren naar dat wat blijft als ruwe stormen woeden en dagopeningen vergaan. Maar niks hoor. Roel 'zal ik nu ook maar zeggen) van der Kleij vertelde dat ie eens een troostprijs had gewonnen bij een wedstrijd in het nadoen van zijn grote voorganger dr. J. C. A. Fetter: Luis teraars. ik ontmoette laatst een man en een vrouw, die zó arm waren dat ze geen geld hadden om een vrucht te kopen dees deze zin een paar keer hardop, nel zolang tot u de juiste intonatie te pakken heeft). Kijk. zon grapje is natuurlijk wel aardig, daar zal Ik niks van zeggen, maar wat héb je er aan als een nieuwe dag begint? Dr Fetter. die hield de banier van het ware VP hoog. omstuwd van door dr. nnthon van der Horst voortgebracht stich telijk pianospel. Acht jaar lang heeft dr. Fetter 'en nu citeer ik uit zijn 'Herinne ringen') 'iedere week gedacht over wat ik op dinsdagochtend tot duizenden landge noten mitsgaders een paar honderd Belgen zou moeten zeggen, mij van mijn verant woordelijkheid bewust. Want wie weet! Met één zin kon men over toekomst of bestemming van een medemens helpen beslissen, als het praatje van de morgen toevallig aansloot bij wat. een luisteraar aarzelend van plan was; dan immers kan één woord de doorslag geven. Acht jaar lang sprak ik met vrezen en beven vóór duizenden medemensen. Nimmer bestreed ik een geloofsopvatting, en waagae het erop in de ogen van velen ietwat kleurloos te zijn. Deze man leed dus liever smaad dan dat hij iemand zou bezeren. Hij ging in deze bezorgdheid zó ver dat hij, naar hij ons in zijn 'Herinneringen' toevertrouwt, vanwege joodse luisteraars huiverig was de naam Jezus te vaak te noemen: 'ik wilde in Zijn geest over de gewone dingen van de dag spreken'. Een 'collega van midden-ortho doxe richting' nam hem dit niet in dank af. hij zag er geen vorm van evangeliever kondiging in. Dr. Fetter: 'Had deze midden-orthodoxe criticus gelijk? Ja als men het Evange lie niet kan scheiden van een door de apostel Paulus beïnvloede dogmatiek. Neen.als men ook een bepaalde sfeer als evangelisch zou willen aanduiden, die sfeer namelijk, waar liefde en genade in een brute, van geweld doortrekken wereld doorstralen'. Gelukkig kan hij melden dat later, bij zijn afscheid van de microfoon, er ook aardige, brieven waren van 'gema tigd orthodoxen en enige gereformeerden'. Dit inbeschaafde VP a la dr. Fetter is verleden tijd, je komt het alleen nog maar tegen bij oudere dames in tweedrokken, die zich op fietsen met gezondheidszadels naar een remonstrantse kerk begeven. Dr. Fetter was Iemand uit. ach ja, de jaren vijftig. Toen kon je, zéker als je op een veilige afstand stond, iemands noden en behoeften nog samenvatten in een vrucht waarmee aangetoond wil zijn dat Roel (zeg ik maar weer) van de Kleij zijn troost prijs toch wel verdiend heeft. -E NED. HERV. KERK Bedankt: voor Tilburg (toez.) A.|, Drost te Lemmer. GEREF. KERKEN Benoemd: tot- hulppred. te Stil drs. S. Alblas kand. te Kampen deze benoeming heeft aangenom tot hulppred. te Vlieland dr. F. Bos em. pred. wonende te Hare wijk die deze benoeming heeft a genomen: tot hulppred. te Oenk W. J. de Ruiter em. pred. wonei te Uithulzermeeden. die deze noeming heeft aangenomen. /cht ibou ileid Idei GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Bodegraven N. Schreuder te Goes. Bedankt: voor Beekbergen K. Gier te Den Haag C. REM. BROEDERSCHAP Benoemd: te Haarlem (part-tiig mevr. M. W. Nleuwenhuysen Herder aldaar, die deze benoem heeft aangenomen. (ADVERTENTIE) [JNl ader: ind he eeste n bi ICO' i euwe oe vi zijn door dr. 0. Rijnsdorp Zo'n zestig jaar geleden kocht ik een uitgaafje van de Rotterdamse firma D. Bolle. Deze zaak had van de letters D. B. een zinspreuk gemaakt: Delvende Bergopwaarts. Hoe je al delvende bergopwaars ■köh gaan, werd door het vignet, voorstellende een man met een houweel die een berg bestijgt, niet duidelijk. Het boekje dat ik kocht, was een vertaling in het Nederlands van een Amerikaans origineel. De auteur was Harry W. Bondegger. Hij was een voorloper van de hedendaagse mystieke reactie op een technologisch bepaalde samenleving. Een Amerikaanse zakenman had de muren van zijn kantoor met- rood laten behangen om de activiteit van zijn bedienden te prikkelen. Het middel sehoot aan het doel •voorbij: de niensen werden over spannen van werkdrift. Bondegger verkondigde hiertegen het evange lie van het niet-denken. Je moest op een stoel gaan zitten en een tijdlang Ie gedachten stopzetten. Lukte je dat. jian kon je jezelf irapsgewijs ontwikkelen tot een soort hogere zielstoestand. Ik heb het serieus geprobeerd. Maar verder dan een bédenken: 'nu ben ik bezig met niet-denken' heb ik het 'hóóft gebracht. In dé loop van een lang leven ben ik allergisch •geworden vóór mystiek proza, tenzij het zich beweegt op het hoge peil van. Jakob Boehrne, Ruusbroec of Novalis. Mystiek vraagt om dichter lijke vormgelïng. zoals bij "Novalis. Jan Luykcn of Tersteegen. Het pro za wordt een wonderlijke vermen ging van ingeving en bespiegeling, van int.uïtie en reflectie. Behalve in poëzie is zoiets nog het meest ver- dragelijk in korte, spreukige gezeg den. in aforismen. Maar jange. woordenrijke beschouwingen van dit soort, zijn voor mij volstrekt onleesbaar. Helder, bewust denken en vaag gevoelen laten zich nu eenmaal niet combineren, tenzij in literair niveau. Ik geloof dan ook dat Corn Verhoeven, die verleden jaar bij Ambo. Bilthoven een boek je opendeed over Parafilosofen, hiertoe de arts-auteur Peter War- naar zou rekenen. Deze. kenner van oosterse mystiek heeft namelijk, te zamen metde Journaliste Lea Wtjnberg. een boek geschreven on der de titel Religieuze ervaring in de spiegel van het bewustzijn (Uit geverij Semper Agendo. Apeldoorn. 283 bi/., f 19.90) Lea Wijnberg, mystiek en dichterlijk begaafd. toont in het gave vers WIE IS? (bl. 261-2) haar poëtisch vermogen. Haar journalistieke flair blijkt duidelijk genoeg uit de vraaggesprekken die ze heeft gehouden met allerlei soorten mensen: o.a. in het zwart geklede, bevindelijke grijsaards in dijkdorpen, Pieter Jongeling die de mystiek voor oerzonde houdt, de hervormde predikant Thijs Moonen. de monnik broeder Frank, een pas tor en een religieuze die samenwo nen. een gehuwde ex-prlester met zijn vrouw, de bodemkundige Wout Bomer. drs. Mlchiel Ondei, op bi. 176 staat: contradictio in terminus, maar het Utrechtse Terminus is afgebroken een Drentse commu ne. de sociaal pedagoog Nico To renstra, en tenslotte een aantal zusters, min of meer gebonden aan een orde, heel of half kloosterlijk. Het is goed voor een criticus dat hij ook boeken moet bespreken waarmee hij weinig of geen gees tesverwantschap bezit. Ik neem beide auteurs, de man en de vrouw, volledig ernstig en neem aan dat zij echte zoekers zijn. Vooral Lea Wijnberg lijkt mij bijna bezeten van de vraag naar God. Ze stelt die vraag aan ieder die op haar weg komt en probeert zich helemaal in de ondervraagde in te leven. Het zou inferieur zijn hier Paulus te citeren, die het ergens heeft over 'vrouwkens die altijd leren en nim mer tot kennis der waarheid ko men'. Het vermogen om God te ervaren is blijkbaar voor haar aan ieder mens gegeven en daarom val len allerlei scheidsmuren tussen mensen voor haar weg. Wel valt mij op dat een bepaalde klasse, laat ik zeggen van nuchter gelovigen, hier nauwelijks aan het woord komt. a! wordt ook ergens voor nuchterheid ten aanzien van de wereld der mystiek gepleit. Door het hele boek heen wordt i natuurlijk wel één ding duidelijk: het christelijk geloof wordt hier niet gezien als uniek. En dan in de tweede plaats: gaat het in die erva ringen om God. of om de godserva ring? Dit is uiteraard een subtiele onderscheiding. Op de achtergrond speelt de theologische vraag naar religie als waarde op zichzelf. Is hier. zoals bij Karl Barth. een te genstelling tussen religie in het al gemeen en christelijk geloof In de zich in zijn Woord openbarende God. of is het christendom een godsdienst tussen andere, waarbij de eigen voorkeur of instelling be slissend .is? Men kan namelijk de godservaring belangrijker vinden dan God zelf. Verscheidene onder vraagden blijken zich van dit ge vaar bewust te zijn. Daarom is dit boek belangrijk als tijdsdocument, als opiniepeiling over vragen die onweerstaanbaar opkomen in onze verstedelijkte, door techniek over heerste samenleving. Aan de andere kant ook dit moet gezegd proeft de criticus in dit boek op een eigensoortige ma nier de algemene neiging tot ge lijkmaking. die zich vandaag op alle levensgebieden openbaart. Dat mag vreemd klinken ten aanzien van een boek dat God centraal wil stel len. maar dat wordt begrijpelijk als men ziet hoe bij voorbaat wordt aan genomen dat God langs vrijwel alle denkbare wegen kan worden erva ren. Hier is gekozen voor het niet- kiezen. wat óók een keus is Maar laat ik eindigen met enkele nü in de boekhandel 279 bladzijden, paperback, 2 uitgave Ten Have. Baarn uitspraken in het boek. waarin ve len met mij zich zullen kunnen vinden. Pieter Jongeling op bl. 61: 'In wezen vindt de mystiek de vor men niet belangrijk: om de leer zal de mystiek zich nooit erg druk ma ken'. Prof. dr. W. H. Velema op bl. 85: 'Ik ben doodsbenauwd voor al lerlei religieuze ervaringen die niet uit het Woord opkomen'. (Op bl. 116 gaat Jakob naar het brandende braambos, l.p.v. Mozes). 'In nuch terheid ligt ontzettend veel kracht' (189). 'De grote profeten zien hun opdracht niet liggen in een begees terd optreden, maar in de duidelij ke. verstaanbare verkondiging van de wil van God' (de Benedictijn N. Füglister), bl. 231. Is het ons te doen om het zoeken of om het vinden? Want in alle zoeken schuilt de ver-zoek-ing dat het zoeken doel in zichzelf wordt. Voor dezulken kan een boek als dit zelfs gevaarlijk zijn. ")e Roller-Jammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant i.'orüts Dagblad Uitgaven van B V De Christe ijke Pers Directie.' iny O. Postma, F Diemer Hoofdredactie: J lamminga. Hoofdkantoor. NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, Adam. Telefoon 120 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 89(3 60 768). Gem giro X 500. or h eens ulatii ik oet e aar h it pli uist tt ga aten. nen s gheid ig z illen nee. SSEN rkkoo ar te irzaak ies ge peil er te den d hebt rmde een richte n wo N Icht h is e ii aan ieverd( 314 en rcissei

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2