knoptheid en ironie
nmerken Gijsens werk
Prijswinnaars vogelwedstrijd
De grote
illusie
op de tv
Van Duins
pretmachine
liep goed
is der Nederlandse letteren
Sommige mensen hebben
dit beeld van de politie:
Anderen
weer dit:
Wie heeft
er gelijk?
Van den Heuvel
stelt vragen over
zaak-Rascol
Nobelprijs literatuur
voor Zweedse auteurs
Arthur Rubenstein
blijft terugkomen
KWARTET ZATERDAG 5 OKTOBER 1974
KUNST/BINNENLAND T9/K11
1
rg
J. Kuijk
SRDAM Vanmiddag ontvangt de Belgische schrijver Marnix Gijsen (pseudoniem voor de
[5-jarige dr. J. A. Goris) uit handen van koningin Juliana de Prijs der Nederlandse Letteren,
in een geldbedrag van 12.000 gulden is verbonden. Deze prijs is hem toegekend voor zijn ge-
iuvre dat een dertigtal romans en novellen omvat, waaronder Joachim van Babyion, Telema-
het dorp, Klaaglied om Agnes, De oudste zoon en De vlveespotten van Egypte. Al in 1925
lem de prijs van de poëzie van de stad Amsterdam toegekend, en in 1953 werd hij bekroond
Literatuurprijs van de Vlaamse Poëzie, welke hij weigerde in ontvangst te nemen.
ider spot heeft Gijsen eens
dat hij zijn kernachtige,
proza-stijl heeft geleerd
btenaar. Hoe is het leven
(hoofd) ambtenaar? Je
ita's over belangrijke onder
schrijven voor hoge be-
ctionarissen, die geen tijd
om te lezen; je meent wat
en te hebben èn wilt de
it trekken - welnu, dan
je hele verhaal in niet
tn drie velletjes tekst kun-
irleggen.
verhaal waar is of zo maar
dacht, doet er niet zo veel
elk geval staat er in de
van Gijsen geen woord te-
ziet hij steeds kans zijn
rijwel onmiddellijk tot de
de zaak te voeren,
ff
Dza voldoet in het geheel
de normen die Van Deys-
het proza stelde:' proza.
een man op mij toekomt,
Itterende ogen, met een lui
en met grote gebaren van
(en dergelijk gemolenwiek
Gijsen er dan direct aan
t heel andere stijlmiddelen
beschikking, waarvan de
Ie voornaamste is. Het is
ij heeft de neiging in zijn
oeken zichzelf (ook in zijn
leien) een beetje te herha-
ir de prestatie van het ge-
uvre rechtvaardigt stellig
roning met de hoogste lite-
derscheiding voor het Ne-
e taalgebied.
Ie bewondering nog even te
téen om buiten,iteraire re-
iet gaat om het Nederlands
man, die zijn hele onder
iet Frans heeft mogen ge-
tien jaar (van 1928 tot
If in het Frans aan de
lit van Leuven doceerde.
|ngant is Gijsen nooit he-
iweest, zeker niet de cari-
arvan die in de meeste
lerlandse hoofden rond-
Vlaar om de zeldzame rijp-
7 Gijsens Nederlands te
in. moet men zich herinne-
hij nog na de eerste werel-
samen met Pa ulvan Os-
n rel veroorzaakte over een
van kardinaal Mercier
aartsbisschop van Me-
:n een gezaghebbend tho-
at het Nederlands onge-
tas voor werken van kunst
chap; een belediging voor
ingen. die achteraf gezien
aad is geweest voor de
se literatuur.
EPING
Marnix Gijsen
nschrijver noemt Gijsen
een late roeping' en het
tiek van geserreerd
moet vooral op de roman-
Gij sen worden toegepast,
melijk ook een dichter
ijsen, die al heel jong (in
uteerde met een 'Loflita-
St. Franciscus van Assisie'
icht, waarin hij zich juist
een barok en baldadig
woordgebruik. Franciscus zelf wordt
bijvoorbeeld vergeleken met 'een
wilde hengst van dartelheid', 'een
handgranaat van rechtvaardigheid'
en zelfs met 'de allerluidstluidende
klok'.
Het dichterschap van Gijsen heeft
maar heel kort geduurd. In 1921
bekende hij al: 'ik hoop nooit ver
zen meer te schrijven en ga nu
werken.' Wel verscheen in 1925 nog
de dichtbundel 'Het Huis' maar
dan is het een poosje stil om Mar
nix Gijsen.
Als Jan-Albert Goris volgt hij een
maatschappelijk gezien nogal ge
slaagde loopbaan (o.a. als kabinet
chef van de burgemeester van Ant
werpen en hoogleraaar in de eco
nomische geschiedenis in Leuven).
Helemaal is hij de letterkunde niet
vergeten. Hij publiceert een paar
reisbeschrivingen en literair-histo-
rische essays, maar scheppend werk
is er niet bij.
VS
De kracht daarvoor vindt hij terug
In de Verenigde Staten, waar hij
aan het begin van de tweede werel
doorlog verblijft en waar hij de
Belgische zaak als voorlichtings
ambtenaar dient (tot 1964). Die
nieuwe creativiteit heeft Iets te
maken met het feit. dat hij daar in
de Verenigde Staten het rooms-
katholicisme van zijn jeugd inruilt
voor een klassiek scepticisme. Al
zijn boeken ('tachtig procent van
mijn werk is autobiografisch') ge
tuigen van een voortdurend zelfon
derzoek. om zijn nieuwe agnosti
sche en pessimistische levenshou
ding te verantwoorden. Zijn voor
keur voor het bijbelboek Job deelt
hij met heel wat schrijvers, maar
kenmerkend is de reden van zijn
voorkeur: 'een boek waarin alle
vragen gesteld worden en geen en
kele beantwoord'.
Uniek in het werk van Gijsen is
dat hij voor die zelfbespiegeling
steeds twee hoofdpersonen kiest,
met volstrekt tegenovergestelde ei
genschappen, maar allebei duidelijk
afsplitsingen van de ene schrijver.
Nogmaals: in zijn latere boeken
blijkt dat erg gemakkelijk een ma
niertje te worden - net als die
gedistancieerde toon en die wereld
wijze ironie. Wie daar bang voor is,
houde zich aan het advies: niet te
^veel achter elkaar eten.
ROTTERDAM Donderdagavond
kreeg Rotterdam, in een volledig
uitverkochte Groote Schouwburg de
première van 'André van Duin's
pretmachine'. Een uitstekend ge
monteerde show vol vaart, smaak
vol aangekleed met kleurige cos-
tuums, goed gedoseerd met licht
voetige pret, versierd met gedisci
plineerde dans voor uitstekende de
cors van Anton Misset.
De bedoeling van het enthousiaste
ensemble de Nederlandse revue le
vendig te houden, heeft met deze
show een hoopvolle inzet gekregen.
Uiteraard is de grote trekpleister de
entertainer André van Duin wiens
roem hem allang vooruit is door
zijn t.v. optreden, platen etc. Zijn
mannetjemakerij, bekketrekken en
uitbundige kreten en grollen heb
ben het hart van het grote publiek
gestolen. Niettemin moeten we
vaststellen, dat de kern om hem
heen, bestaande uit Frans van Dus-
schoten, Corrie van Gorp en Do
nald Jones een subliem op elkaar
ingespeeld team is dat een groot
aandeel heeft in het geheel. Ieder
op hun beurt zorgen zij voor uit
schieters. Frans met zijn immita-
ties, Corrie met haar show en lied
jes, Donald met zijn razendsnelle
en wervelende dans. Het zijn alle
maal artiesten met een lange to
neelervaring achter zich.
André van Duin heeft als hij op
komt de lachers reeds op zijn hand
en in scènes als 'Het spreekuur', 'De
pengvogel', 'De BRT in Capelle' etc.
bewijst hij telkens volkomen in
zijn element te zijn. Dit alles wordt
omlijst door het gedisciplineerde
werk van The Robert Kaesen dan
cers die een boeiende demi-finale
brachten, mooier nog dan de finale
zelf. Coen van Orsouw Jr. en zijn
orkest zorgde voor een klinkende
begeleiding. Al stond niet alle hu
mor op het niveau van de gehele
show, het is een geslaagde revue
die een avond vol amusement
biedt. Een dankbaar publiek be
loonde dit dan ook met een spon
taan en langdurig applaus, terwijl
het toneel veranderde in een ware
bloemenzee.
H. Steggerda
(ADVERTENTIE)
Inbreken mag niet.Vrouwen aanranden
en doorrijden na een aanrijding evenmin.
Geen zinnig mens die bezwaar maakt als
de politie daartegen optreedt.
'n Universiteit bezetten, parkeren op de
stoep en vissen zonder acte, mag ook niet.
Als de politie daar iets tegen doet, klinken
er nogal eens protesten.
Misschien wel begrijpelijk.Maar het
is onredelijk als de politieman mikpunt van
die protesten wordt. Hij heeft de wetten
niet bedacht. Hij moet er wèl voor zorgen
dat ze worden nageleefd. Dat is een deel
van z'n taak.
Soms leidt die taak tot het aanhouden
van een automobilist die te hard heeft
gereden. Soms tot zomaar een praatje op
een bank in het park.
Daarom zal de een de politieman
zien als een boeman. En de ander
als een soort weldoener.
Ze hebben allebei ongelijk.
door Ton Hydra
HILVERSUM Hebt u ooit de
magische kogelvang gezien?
Waarschijnlijk niet, want er
zijn vrijwel geen artiesten meer
die zich aan dit klassieke illu
sionistische nummer wagen.
Maar de VARA heeft er nog
één gevonden. U kunt de Belg
Klingsor aan het werk zien in
Zaterdagavond-festival (Ne
derland 2, 20.20 uur). Hij pos
teert zich achter een glasplaat
en laat iemand uit de zaal op
hem schieten. De vooraf door
een ander gemerkte kogel
vangt hij in zijn mond op.
Andere grote truc! Meisje zit on
der doek op klein stoeltje. Zij
blijft zichtbaar want zij beweegt
armen en benen. Een aantal me
ters schuin achter haar staat een
lege kist. Zonder dat het podium-
licht uitgaat is ze sneller dan Zoef
de haas en ongemerkt van onder
die lap verdwenen. Waar ze dan
wel zit,/ is duidelijk, maar het
blijft een verbluffend nummer.
Misschien is de Fransman met de
Engels klinkende artiestennaam
Al Carty de meest gepassioneerde
'tovenaar'. Om zijn act te kunnen
volhouden moet hij voortdurend
onder doktersbehandeling blijven.
Ik wil niet verklappen, om welk
lichaamsdeel het in het bijzonder
gaat, want dan verbreek ik de
illusie. Hij haalt een onwaar
schijnlijke stunt uit in zijn show
van de professor en diens robot
die met elkaar in conflict komen.
De persoonsverwisseling lijkt rea
liteit te worden.
Het frappante van dit zaterdaga
vondfestival is, dat vrijwel uitslui
tend klassieke nummers worden
getoond. Het 'doorgezaagde wees
meisje' bijvoorbeeld, dateert al
van 1920. Met een cirkelzaag van
ongeveer een meter en rondspet-
terend bloed maakte de Peruaan
Scène uit het optreden van de Belg Klingsor, zaterdagavond op
de tv.
Richiardi in de jaarbeurs-con
greszaal zo'n realistische griezel
show dat sommige toeschouwers
het faantje streken.
De kans bestaat dat de VARA op
het laatste moment besluit een
bepaald nummer vanwege het
sensationele karakter uit de opna
men te knippen. Als de kijkers
echter nuchter bedenken dat het
allemaal verbeelding is, hoeft nie
mand in zijn huiskamer flauw te
vallen.
Met sprookjesachtige decors,
schrikvogels, vuur, rook en een
ballet van spookfiguren geeft re
gisseur Nico Knapper de illusie
het grootst mogelijke effect. Daar
tussendoor beweegt zich Frans
Halsema als presentator. Soms
aardig, maar hij sluit toch te wei
nig aan bij de stijl en het formi
dabele vakmanschap waarmee top
artiesten hun trucs uitvoeren.
Knapper brengt dit seizoen een
serie programma's die een over
zicht geven van allerlei vormen
van theater- en variëtéwerk. Of
de VARA daarmee evenveel kij
kers trekt als met Mies Bouwman
met haar Eén van de Acht show,
moet worden afgewacht. Zelf vind
ik De Grote Illusie in elk geval
zeldzamer en interessanter dan de
BB-kwis die daar tegenover staat.
DEN HAAG De, secretaris-gene
raal van de hervormde kerk. dr. A.
H. van den Heuvel heeft contact
opgenomen met de Roemeense am
bassadeur in Den Haag naar aan
leiding van de veroordeling van
Vasile Rascol.
Rascol is veroordeeld, omdat hij
christelijke lectuur, die uit het bui
tenland afkomstig was, had ver
spreid buiten de officiële kanalen
om- De christenen in het westen
voelen zich onzeker over de achter
gronden van- deze zaak, schrijft dr.
Van den Heuvel in zijn brief, aan
de ambassadeur. Hij vraagt, welke
mogelijkheden er zijn om vanuit
Nederland lectuur aan mensen in
Roemenië te zenden en welke voor
zorgen er genomen moeten worden,
om hen, die boeken en tijdschriften
uit Nederland ontvangen niet in
gevaar te brengen.
Dr. Van den Heuvel herinnert aan
het memorandum, dat negen Roe
menen in juli aan hun regering
hebben gezonden. Daarin herinne
ren zij eraan, dat in Roemenië al
leen de orthodoxe kerk het recht
heeft theologische boeken te druk
ken en onder eigen leden te ver
spreiden. De protestantse kerken
zijn voor hun lectuurvoorziening
geheel aangewezen op zendingen
uit het buitenland en op bijbels en
boeken, die door toeristen worden
meegenomen.
STOCKHOLM De Nobelprijs
voor literatuur 1974 is donderdag
door de Zweedse Academie toege
kend aan twee bejaarde Zweedse
auteurs Eyvind Johnson en Harry
Martinson. De prijs wordt 10 de
cember door koning Carl Gustaf
vari Zweden uitgereikt. Martinson
en Johnson zijn buiten Zweden
weinig bekend. Van Martinson
wordt gezegd dat zijn geschriften
'de dauwdrop vangen en de kosmos
weerspiegelen'. Johnson wordt door
de Zweedse Academie geprezen om
zijn 'vertelkunst in dienst van de
vrijheid'.
Martinson (70) en Johnson (74)
door W. H. Wolvekamp
ROTTERDAM Ieder jaar denkt
men bij een optreden van Arthur
Rubinstein (87)nu zal het toch
werkelijk wel de laatste maal zijn
dat we de nestor van de wereldver
maarde pianisten kunnen horen.
Maar het volgend concertselzoen
staat voor de abonnementsconcer
ten van het Rotterdams Philharmo-
nisch Orkest als een der eerste
solisten doodleuk aangekondigd:
Arthur Rubinstein met het Vierde
Klavierconcert van Van Beethoven.
Het is op zichzelf al een groot
wonder dat deze pianist tot op hoge
leeftijd de praktisch volledige con
trole heeft behouden over het gehe
le speelmateriaal. Dat wil zeggen
dat in het algemeen gesproken de
grote souplesse van vinger, hand
en armspieren geconserveerd bleef.
Kleine technische oneffenheden
behoren tot de normale risico's van
het vak en hebben geen invloed op
de indruk die de vertolking door
Rubinstein maakt van Van Beetho-
vens meest lyrische zijner vijf kla
vierconcerten. Tijdens het donder
dagavond door Edo de Waart gelei
de concert van het R. Ph. O. werd
deze vertolking gekenmerkt door
een culminatie van het zuiver mu
zikale, het sfeerscheppend vermo
gen en de rijke poëzie, die vooral uit
het langzame tussendeel opbloeide.
De Waart zorgde voor een in een
zowel technisch als muzikaal op
zicht adequate orkestbegeleiding,
zodat men Van Beethovens G dur
concert onder de gunstigste om
standigheden te horen kreeg.
Het orkest was trouwens deze
avond bijzonder op dreef. Tevoren
hoorden wij in kleine bezetting een
flonkerende verklanking van Mo-
zarts Ouverture Figaro, waarbij de
ze muziek de lichte toets en het
raffinement kreeg dat zij behoeft.
Na de pauze volgde een herhaling
van de reeds zondag uitgevoerde
derde symfonie van Bruckner. Deze
symfonie ging in de zg. 'Nowak
Fassung'. Andermaal heeft Edo de
Waart zijn grote affiniteit getoond
met het werk van deze Oostenrijkse
laat-romanticus, die wat de struc
tuur van zijn symfonieën betreft wel
dicht tegen de barok aanleunt.
De uitvoering onderscheidde zich
door het steeds onderhouden van
de grote lijn (nergens een inzin
king in het ruim een uur durende
werk), het voortreffelijk samenspel
van strijkers als blazers, de goed
afgewogen klankverhoudingen der
verschillende Instrumentale groe
pen en de grote zorg die aan menig
detail werd besteed.
zijn beiden autodidact. Martinson
kreeg vooral bekendheid met zijn
roman 'De weg', en het verhalend
gedicht 'Aniara' over een ruimte
schip dat een reis in het oneindige
maakt waarvan geen trugkeer mo
gelijk is. Johnson maakte in de
jaren dertig naam met een reeks
autobiografische romans over zijn
harde bestaan in zijn jeugd als
houthakker en zeeman. Tot zijn
bekendste na-oorlogse romans be
hoort 'Dromen van rozen en vuur',
naar een heksenproces in Londen
in de 17e eeuw.
Het is de eerste keer dat de Nobel
prijs voor literatuur in eigen land
is gebleven. Eerder ontvingen Sel-
ma Lagerlöf en Per Lagerquist deze
onderscheiding.
Honderden vogels zijn er tot begin september bij Trouw/Kwartet
binnengevlogen. Allemaal om mee te dingen in de Vogel wedstrijd
ter gelegenheid van het Vogeljaar. Vouw een vogel, bouw een vo
gel, borduur, verf, zaag of brei er één, zie maar waar je hem van
maakt, als'ie maar mooi is en door de brievenbus kan, was de
vraag aan de jeugd tot zestien jaar. Sindsdien is er hard gewerkt,
thuis of in de handarbeidles op school.
Allerlei vogels zijn er naar Amsterdam gestuurd, gewone en
vreemde. Vogels op papier, getekend, gekleurd of geschilderd.
Sommige kinderen vouwden of vlochten, anderen gingen aan de
gang met hout, boomschors, vilt, plastic, wol en allerlei ander
DE KINDEREN TOT 8 JAAR
De inzenders van de 5 allermooiste
vogels zijn:
Annekeetje Bos, Frederik Hendrik
plein 17, Den Haag. Menno de
Mooyer, Tramstraat 15, Eindhoven.
Ruth Kenejnans, Zwaneveld 27-50,
Nijmegen. 'Anneke van Dooren,
Sterkenburgstraat 10, Meeuwen
(N.Br.). Dieneke Lips, Roosevelt-
laan 67, Castricum.
Deze prijswinnaars ontvangen een
verfdoos, een grammofoonplaat met
vogelgeluiden en ze zijn bovendien
in het vobrjaar 1975 een dag lang
onze gasti' Ze gaan onder andere
naar Avifauna.
De overige prijswinnaars in deze
groep zijn:
Remco Nijmeijer, van Deijssellaan
14. Uithoorn. Jolande Harff, D.
Hammarskjoldlaan 24, Castricum.
Gert van Kooten, Bartimeus
Slechtz. School, groep 2. Utrechtse-
weg 84,/ Zeist. Rene Weverly,
Zwaardstraat 26, Sneek. Erwin
Baars, Waldhoornweg 39, Gorkum.
Jan Rients, C. N. S. klas 1, St.
Huynstewaed 9, Oosterlittens. Hen
drik Jos Molenaar, Wilhelminalaan
20, Delft. Anita Dlrksen, Krammer-
straat 27, Arnhem. Lia Sturm,
Dorpsstraat 38, Gapinge. Rikjan
Lips, Rooseveltlaan 67. Castricum,
Llesbeth/ Goudappel, Bergweg 66,
Bergschènhoek, Henny Dijkman,
Schokkerweg 32, Schevenlngen. Ri
chard Siebel, Sinnigvelderstraat
247, Weesp, Robert Siebel, Sinnig
velderstraat 247, Weesp. Marco Sie
bel. Sihnigvelderstraat 247, Weesp,
Marieke. Winter, De Kievit 54.
Hoogeveen. Sabine Keers, Zutphen-
sestraat 14,3 Apeldoorn. Derkje
Bouhuys, Vaartstraat 66", Amster
dam. Matthljs van Kooten, Maan-
weg 10, Leusen Zuid. Mariken Jan
sen Rottumerstraat 11. Amstelveen.
Jeannétte Thomas, Molenlaan 27,
Westervoort, Ewout Bolhuis. Trouwe
Huislaan 8. Almelo. Herjan Ger-
lings. van Marnixlaan 88. Amers
foort. Henkjan v.d. Pol, Jonge Kui
perstraat 18. Koog a.d. Zaan. Daan
van der Vliet. Henri Dunantsingel
138. Castricum. Annemieke van
Reenen, Koelhorst 63. Ede. Appie
Hooijer. Breeschoten 10. Schernen-
zeel. Machiel Bolhuis, Trouwe Huis-
Er zijn ook 150 troostprijzen beschikbaar gesteld door de Nederlandse
Credietbank N.V. Deze troostprijs bestaat uit een boekje 'Vogels Ieren
kennen', geschreven door Hugh P. Callacher met illustraties van II. J.
Slijper en Peter Vos. Dit boekje is uitgegeven voor de Nederlandse
Vereniging tot Bescherming van Vogels.
Deze boekjes worden gestuurd aan die inzenders, waarvan de vogel
net niet mooi genoeg was om in de prijzen te vallen.
laan 8, Almelo. Rene van Schoon
hoven, Kennelweg 21, Gorinchem.
Karin van den Berg. Noordseschut
6a, Nieuweroord. Hermine Velt-
kamp, Edeseweg 24. Bennekom.
Mariette Rijtema. Rijnsteeg 38,
Wageningen. Mariella Christel de
Boer, Wipstraat 5, Steenbergen. Ar
jan .van Meeuwen. Kon. Juliana-
straat 17, Heukelum. Tjallle v.d.
Kooi, van Aismawei 21. Beetgumer
molen (Fr). Saskia Eelman, Hoeve
Noordwijk 0173. Oostekend Texel.
Marianne Markus. Bermweg 6, Ze
venhuizen Z.H., Coby Kalk, Hoofd
straat 52, Grootegast. Arjan de
Bakker. Boslaan 42, Zevenhuizen
Z.H., Manda Boersma, Hazeveld 12,
Neeleman, Bierhoogtweg 2, Zeven
huizen Z.H. Esther de Boer, Nettel
horst 49, Ede. Lyda van Tilburg.
Diefdijk 3. Leerdam.
Deze inzenders krijgen een verfdoos
en een grammofoonplaat met vo
gelgeluiden.
JONGENS VAN 8 TOT 16 JAAR
De eerste 5 prijswinnaars zijn:
P. F. v.d. Kooi, Noordlkslaan 60,
Almelo. Martin Blom, Rooseveltlaan
26, Castricum. Ouw de Wit. Stati
onsweg 22a, Visvliet. Gabe v.d.
Zwaag, Gerichtstraat 1, Ten Boer.
Gideon Veenhulzen, p.a. A. Dokter,
Landschapslaan 24. Emmen.
Zij ontvangen een Gids voor de
vogels van Europa, een prachtig
boek met meer dan 2.000 afbeeldin
gen in kleur. Ook gaan zij in het
voorjaar 1975 een dag met een
vogelwacht het veld In en krijgen
hun eigen veldkijker.
De overige prijswinnaars in deze
groep zijn:
Jaap van Raffe. Beatrixplein 7,
Bleiswijk Z.H. Dick van Keulen,
Goudenregenstraat 43. Borne (Ov\).
Anton Hameete. Vogellaan 30. Bos
koop. Rob Hoogstraten. Ameron-
genstraat 30. Breda. Rein van Hou-
leuk materiaal. Er was zelfs geknutseld met rijst en bonen en
met de romp van een pop.
Wekenlang heeft de jury Mies Bouhuys, Sietzo Dijkhuizen en
Frans Scharff gewikt en gewogen. Ze vonden een stuk eigen
werk, eigen ideeën dikwijls belangrijker dan een mooie, maar
van een voorbeeld nagemaakte vogel. En zo kon het gebeuren
dat niet alle prijzen zijn uitgeloofd. Echt ging voor mooi. Hierbij
de lijst van prijswinnaars. En voor wie het was vergeten: alle
winnende werkstukken worden binnenkort op een nog vast te
stellen plaats tentoongesteld. Daarna gaan ze naar kinderzieken
huizen.
tige kleurendia's en vijf grammo
foonplaten met klankbeelden en
vogelzang. Zij gaan bovendien in
Voorjaar 1975 een dag op stap met
een vogelwacht.
De overige prijswlnnaresscn zijn:
Tineke Oudekerk, Hoofdweg 171,
Midwolda. Els Hart. Populieren-
straat 52. Spijkenisse. Marjet Ger-
lings, van Marnixlaan 88. Amers
foort. Christine Vermeer. Kade van
Ras 12. De Lier, Margreet van Kla
veren. Chr. School 'De Schakel'.
Het Cappelrijeland IA, Rijnsburg.
Marike van Weelden, Beethoven-
laan 52, Waddlnxveen. Ellen Pries
ter, Roerdompstraat 56, Zwijn-
drecht. Marjan van Hooidonk, Cru-
quiusdijk 62, Vijfhuizen N.H .Mar
greet Ubels, Brokmui 34. Dokkum.
Lenny Brussee. Gloxlniadal 5, Lei
den. Nelleke Reijneveld, Lagewaard
20, Koudekekerk a.d. Rijn, Karin
van Nieuwaal, Nachtschadestraat
69, Nieuw Vennep, Charlotte Julien.
M. L. Kinglaan 76, Molendijk Ca
stricum. Loes in 't Veld. Sterken
burgstraat 14, Meeuwen (N.Br). Ja-
nine de Jong, H. Dunantsingel 26.
Castricum. Suzanne Mensink, van
Oldebarneveltstraat 7, Olst. Ellie
Dillema, Het Singel 2, Gerkeskloos-
ter, Ellle Vriezema, Boersterweg 4,
Ten Boer. Llesbeth Schenkel, Groe-
nezoom 20. Ten Boer, Ina v.d. Zee.
Burg. Friezenbergstraat 14, Ten
Boer, Dlneke van den Beid, Singel
201, Dordrecht. Margreet Koot, Sa-
turnusstrraat 61. Oudorp, Gem. Alk
maar. Mariel Kalkman, Darnassla-
straat 2, De Koog Texel. Annemiek
Priester, Roerdompstraat 56, Zwijn-
drecht. Mirjam Marx, Meidoom-
straat 44. Enkhuizen. Elly Exalto.
Bunchestraat 1. Rijswijk ZJH. Joke
Moot. Nansenlaan 25. Castricum.
Heini Hagedoorn, Pieter Brouwer
straat 37, Urk. Anja Boer, Madoera-
laan 19. Ede. Jolanda de Pater,
Ambonstraat 10. Alphen a.d. Rijn.
Louise Caspers Bastinglaan 29. Boe-
kelo. Eva Mijs. Jonkindt Coninck-
straat 96. Alphen a.d. Rijn. Christi
ne Deutekom, Sparrenlaan 47.
Doorn. Dieuwertje Deutekom. Spar
renlaan 47, Doorn.
Als prijs ontvangt men: een serie
van vijf wandplaten met meer dan
100 vogelprenten.
te, Deutzstraat 9. Oegstgeest. Adri-
aan Dillema, Het Singel 2. Gerkes-
klooster (Fr.). Peter van Essen H.
J. van Opstallstraat 29, Rijssen
(Ov.). Erik Helmantel, Kaakheem-
laan 34, Ten Boer. Erik Put, Eiken
weg 16, Glimmen (Gr.). Erik Pe
ters. Tonnendijk 138. Vroomshoop,
John Bouwman, Prinsenkamp 104.
Vroomshoop. Sape Braaksma.
Hoofdweg 43, Slochteren. Arjan
Kaaks, Patrizekloft 17, Beetster-
zwaag. Jan van der Meer, Oostein-
derweg 134. Aalsmeer. Robbert de
Vries, Rooseveltlaan 24, Castricum.
Albert v.d. Meij. Chr. School 'De
Schakel', Het Cappelrijeland IA,
Rijnsburg. Rernko Witman, Chr.
School 'De Schakel', klas 4, Het
Cappelrijeland la, Rijnsburg. Olaf.
klas 4 Chr. School 'De Schakel', Het
Cappelrijeland IA. Rijnsburg. Ber
nard van den Beid, Singel 201, Dor
drecht, Henk Haminga, Castor 50,
Veenendaal, Erik Jan Stam, Schim
melstraat 16. Harderwijk. Robert
Maarleveld, Gerichtstraat 2a, Ten
Boer. Leen Peter v.d. Sluis. Noord
einde 4, Spijkenisse Z.H.
Deze prijswinnaars ontvangen een
'Gids voor de vogels van Europa',
een prachtig boek met meer dan
2.000 afbeeldingen in kleur.
MEISJES VAN 8 TOT 16 JAAR
De winnaressen van de 5 aller
mooiste inzendingen in deze groep
zijn:
Margreet Veldhuizen. Endeldijk 7,
Honselersdijk. Janneke Draisma,
Eerste Hambaken 16. Den Bosch.
Jennie Post, Bartimeusschool. groep
2. Utrechtseweg 84. Zeist. Evelien
Grosheide. Pauwenlaan 113, Den
Haag. Joan v.d. Laan, Wedman-
straat 10, Ten Boer.
Zij krijgen een serie van vijf wand
platen met meer dan 100 vogel-
prenten," een cassette met 60 prach-