Drie oktober feest vol attracties Plechtige herdenking in koude Pieterskerk Koningin kreeg vaatje haring Leiden viert feest i V1; W Geuzen-nabootsing D mm Feestgangers in de ban van de KMK Nieuwe Leidse Courant Commentaar Kritiek op 'dienst' in Pieterskerk Indruk Frisse klanken uit de beiaard Koraalmuziek blijft maar onveranderlijk TROUW/KWARTET VRIJDAG 4 OKTOBER 1974 STAD EN REGIO Het zag omstreeks een uur of tien al zwart van de mensen in de binnenstad en vooral rond het stad huis. Het weer werkte dan ook wel mee. Het was verrukkelijk in de haast nog warme oktoberzon en met al die opgeruimde mensen om je heen kom je al gauw in een feeststemming. Waarom het om 10 uur al zo druk was merkten we al gauw. Want uit De Waag zagen we het koninklijk paar komen, dat behalve het vaatje haring, dat het al eerder bij de intocht van de Watergeuzen ln ont vangst had genomen, zich ook nog even een haring met wittebrood liet welgevallen. Het eerste spektakel, dat we zagen was het oplaten van 2000 postdui ven vanaf grote kooien op het Stadhuisplein. Dat was een prachtig gezicht. Bij honderden vlogen de vliegende boodschappers het zwerk tegemoet. Hun zilverwitte vlerken glinsterden fel tegen de helderblau- welucht. Hoog in de lucht geko men vormden de duiven een prach tige formatie. Destijds bij het ont zet hebben postduiven ook nog een rol gespeeld. Zij droegen berichten over van Boisot. Commando's Na dit schouwspel konden we ge nieten van de gedurfde demonstra ties van commando's. Op hun buik, schuifelden ze over een kabel, die over de Nieuwe Rijn was gespan nen. Daarna lieten commando's zich langs een koord vanaf de stad huistoren schuin naar beneden glij den met vervaarlijke snelheid. De volgende demonstratie bestond in een verticale afdaling van de stad huistoren langs een dik touw. De commando's toonden zich ware Alpinisten. Het sterkste staaltje vormde wel het met het hoofd om laag afglijden langs het touw. waarbij een demonstrant het watte dol maakte en bovenop één van onze fotograven terecht kwam. Het Japanse dagvuurwerk was het volgende schouwspel. Vanaf het water van de Rijn bij de Hoog straat werden bolletjes naar boven geschoten, die na eerst ontploft te zijn, zich ontpopten tot figuren die langzaam naar beneden daalden. Achtereenvolgens zagen we o.a. Hansen Grietje, een zeehond, de ducaten-ezel, een clown, roodkapje. Waaghalzen Feestprogramma ln punten ter ge legenheid van 400 Jaar Leldens Ontzet. Tot zondag 1 december: Tentoon stelling 'Lelden 1974', ln het Stede lijk Museum 'De Lakenhal'. Tot zaterdag 29 november: Ten toonstelling '400 jaar viering van heidens Ontzet', in het Gemeente lijk Archiefgebouw. Maandag 30 september t.c.m. zater dag 5 oktober: Officieel bezoek van Hr. Ms. Hefring, patrouillevaartuig van de Kon. Harmonie. Te bezichti gen van 14.30 tot 16.30 u. Maandag 30 september t.e.m. zater dag 5 oktober: 18.30—22.30 uur Wa terorgel. Boommarkt met front naar Apothekersdijk. Donderdag 3 oktober t.e.m. zaterdag 5 oktober: Bloemententoonstelling in de Hortus. Vrijdag 4 oktober: 8.30—12.00 uur. Kinderwedstrijden, terrein Doelen- kazerne. 9.00—10.30 uur. Grote hen- gelwedstrljd voor de Jeugd ln de Witte Singel en de Zoeterwoudse Singel. 9.00—17.00 uur. Puzzeltoch- ten voor de Jeugd. 9.30—15.00 uur. Ontspanning voor Gehandicapten, Stadsgehoorzaal. 10.00 uur. Interna tionaal Politie Volleybaltoernooi 5 Mei hal. 14.00 uur. Hutspot-Toch ten, voor wielrijders. 14.00—24.00 uur. Lunapark, op het terrein van de Groenhoordhal. 19.00—22.30 uur. Majoretten-Concours, deelnemers uit België, Frankrijk en Nederland. Chr. Geref. Kerk, Steenschuur 9. 8 uur: herdenkingssamenkomst, prof. dr. W. H. Velema te Apeldoorn spreekt over: 'Denk elke dag aan wat Zijn almacht vermag'. Zaterdag 5 oktober: 9.0024.00 uur. Lunapark op het terrein van de Groenoordhal. 9.00—12.00 uur. Pols stok Verspringen, Dressuur Politie honden. Parachutespringen, speel weide Van Vollenhovenkade. 10.30 16.30 uur. Muziek Stadhuisplein, w.o. optreden Kapel van de Konink lijke Luchtmacht 10.30 - 11.00 uur. Pelgrimfathers vloot. Galgewater bij Bostelbrug. 10.30—12.00 uur. An tieke Auto's rondrit door de Bin nenstad. 15.00 uur. Grote Histori sche Optocht 'De Tyrannle Verdrij ven'. 0.00—22.30 uur. Muziekavond. Stadsgehoorzaal (Rijnlands Man nenkoor. Leldse Sleuteltjes enz.). 20.30—23 00 uur. Radio Drive In Show. 2 bands. Groenoordhal. 23.30 uur. Groot Slot Vuurwerk, terrein achter de Groenoordhal. Zondag 6 oktober: Zulderkerk, 7 uur: bijeenkomst Interkerkelijke Evange lisatie Samenwerking, ter afsluiting van den Berg te Oegstgeest over 'Haring en wittebrood' een pinguïn en een heks. Met hun beweeglijke ledematen werden ze door lichte briesjes meegevoerd, soms de meest dolle gebaren ma kend. Tot slot van het vuurwerk steeg een geweldig salvo van ka nonslagen op. F -j De Trabergroep wist gisteren een middag lang het talrijke publiek met haar acrobatische toeren de adem te benemen. Af en toe schrok Je toch echt wel. als een acrobaat weer eens een schijn-val maakte. Indrukwekkend aan het begin was vooral de zogenaamde 'dodenloop'. Hierbij passeerden twee acrobaten elkaar op het koord, dat gespannen was schuin omlaag tussen het 35 Verslagen van Jan Hoekema Jaap Kamerling Willem Chr. Nijeboer Johan v. Wolfswinkel meter hoge universiteitsgebouw aan het Stationsplein en een strook grond ln het midden van het Schuttersveld. 'Menschen zwlschen Himmel und Erde' schreeuwde een Traberman door de microfoon en wij zouden eraan toe willen voegen: 'op soms hemeltergende wijze' want de acro batische toeren waren bepaald niet zonder risico's. In Tilburg ligt op het ogenblik een lid van de Traber groep in het ziekenhuis, dat zijn waagstukken moest bekopen met een gebroken rug. Het publiek hield vaak de adem ln. maar kon af en toe toch ook ontspannen lachen. Dat was het geval, toen een acro baat, die als een Leldse durfal was gepresenteerd, een jongen, die het ook eens wou proberen, zich op het koord ontdeed van een achttal kle dingstukken. Hij bleek toen niet de Leidse waaghals te zijn maar een beproefd lid van de Trabergroep. dat zich vervolgens op soepele wijze over het koord bewoog. Niet onvermeld mag blijven het koordwerk van een geblinddoekte 'hemelbestormer' maar het hoogte punt van de show werd toch wel gevormd door het optreden van twee motorrijders. Vanaf het dak, 35 meter hoog van het eerder ge noemde flatgebouw, snelde een Hondamotor over het koord naar beneden in de richting van het Schuttersveld. Onder de motor bungelde een duo-passagier, die door zijn aanwezigheid de motor me t aanhang in evenwicht hield. Technisch schijnt het vrijwel on mogelijk te zijn om dan te vallen maar Je staat toch wel als vastge nageld. zeker toen het duo. een maal teruggekomen, achteruit reed naar omlaag zonder dat de motor draalde. Menigeen zullen toen de rillingen over de rug zijn gelopen. Het openluchtconcert, dat de ver maarde Koninklijke Militaire Kapel van kwart over twee tot half vier op het Stadhuisplein gaf, sprak tal rijke liefhebbers aan. De Mariniers speelden dinsdagavond zeker zo goed, maar ze maakten geen kon- takt. Er werd niets aangekondigd, geen muziek en geen dirigent. Dit was gisteren Juist omgekeerd. Kapi tein Posthumus, een keurige vlot en populair pratende kapelmeester, werd ons. met zijn mannen (niet ln vol ornaat) gepresenteerd en kreeg toen zélf het woord. Dit was iedere keer raak. De men sen begrepen hem en luisterden toegewijd. En na iedere uitvoering klaterde het applaus, dat ten slotte de omvang van een ovatie kreeg. Posthumus hield de muzikanten en het publiek op een prettige manier strak. Een opmerking in de richting van de concurrentie deed de Jeug dige toeteraars verder zwijgen en zijn directie was méér dan wat onnodig zwaaien en gebaren. Hij had de muzikanten op een luchtige maar doeltreffende manier onder controle. Zonder dat was het na tuurlijk óók wel goed gegaan. Maar het bepaalde mede het persoonlijke, kontaktmakende karakter van dit optreden. We werden dus deze keer over het programma per mikrofoon inge licht. Zoals het behoort, begonnen de KMK'ers met een mars, hielden het met Hugo de Groots 'Hollandse Rapsodie'. Mozarts Turkse Mars en Grlegs Hochzeltstag auf Troldhau- gen bij het (zogenaamd) klassieke genre en gingen daarna steeds meer op de (ook al weer: zoge naamde) moderne toer. (Theodora - kls, o.a.). De knappe vaklieden toonden zich ln beide gevallen even vaardig en nauwkeurig. Sommige solo's (fluit bv.) klonken volmaakt. Het samen spel en de muslceerdrlft waren op merkelijk. De KMK nam met de lijfmars Turf in je ransel' afscheid. Hat algan ochtendblad voer élk protestants Christelijk gezin In Lelden an omgaving ah v v .1I IftTHWlTiHII llillllllil il lihlllllllHlliMnri Duizenden mensen trokken gisteren naar het Stadhuisplein, dat grotendeels in het teken van de muziek stond. Alleen ontbrak dit jaar de band van Dolf Delprado, die voorheen op de feestdag op de Hoornbrug speelde. Verder was er plezier voor jong en oud, die vlak voordat deze foto werd genomen getuigen waren van het lossen van enige duizenden duiven. Ook op deze plaats in de stad kon het gebeuren dat oud-Leidenaren en stadsgenoten elkaar na lange tijd weer ontmoetten. Want zoals een voor Leiden bfo'na algemeen gezegde luidt: 'Mensen die je nooit ziet zie je alleen met drie oktober'. Anders denken over de historie In een afgeladen, voor deze dag speciaal weer in gebruik gestelde Pieterskerk had de herdenkingsbij eenkomst plaats. Een bijeenkomst die precies op de dag en het uur vierhonderd jaar na de dankdienst voor het onzet ln 1574 werd gehou den. 'Hij ziet er nog keurig uit, m'n Pleterkerk', zei een mevrouw naast uw verslaggever. In verschillend opzicht was de bijeenkomst een historische. Ook al omdat na drie Jaar de Pieterskerk weer kon wor den betreden. Van officiële zijde was voor de bij eenkomst een grote belangstelling. Drie leden van het koninklijk huis waren aanwezig: koningin Juliana, prins Bernhard en prinses Beatrix. Ook de commissaris van de koingin ln Zuid-Holland, mr. M. Vrolijk, was aanwezig, minister Van Doorn, een groot aantal burgemeesters uit omringende gemeenten en uit Zutphen, Naarden en Haarlem, ste den die eens ook door Spanjolen werden belegerd, vertegenwoordi gingen van landmacht en marine, een grote vertegenwoordiging uit Oxford en Krefeld. waarmee gister middag een Jumelage werd be krachtigd. en verder vertegenwoor digers van alle lagen uit de Leldse bevolking Het was een plechtige bijeenkomst in de toch wel koude Pieterskerk, die voor deze dag was opgeluisterd met tal van bloemstukken aan de pilaren. Koningin Juliana betrad de kerk. beeeleid door burgemeester Vis. Zijn echtgenote begeleidde Drlns Bernhard. mr. De Ruyter de Wildt. de voorzitter van de Drie-October- vereeniging prinses Beatrix. Er werd prachtig gemusiceerd tij dens de dienst. Door het Geweste lijk Orkest, de Chr. Zangvereniging Animo, het kinderkoor van dezelfde naam. organist Gerard Akkerhuis, het Alma Materkoor, het Neder lands Madrigaalkoor. en Vox Laeta. Dominee A. J. de Jong, Hervormd predikant uit Leiden hield een kor te meditatie. Hij haalde de geschie denis aan, die zich in dezelfde Pie terskerk heeft afgespeeld toen stadssecretaris Jan van Hout tij dens een kerkdienst zijn pistool trok om de predikant te wippen. De dominee vergeleek de stadsbestuur ders met varkens die niet verder keken dan hun voerbak. De stads bestuurders wilden dat op de Leidse noodmunt zou worden geslagen: dit terwille van de vrijheid, terwijl an deren aandrongen op het opschrift: dit terwille van het geloof. De do- .minee stond het laatste opschrift voor. Maar het voornemen van Van Hout werd door de burgemeester, die ook in de vroedschapsbank zat, gestuit. In 1590, zestien jaar na het ontzet, hebben de staten-generaal een her- denkingsmunt laten slaan. Daar stond op 'Met Gods hulp'. En op de andere zijde 'Op de bijbel steunen wij. de vrijheid beschermen wij'. 'Daarom gingen er op zondag 3 oktober 1574 ook drommen mensen naar de Pieterskerk'. De predikant citeerde een lofdicht aan God. 'Om deze God te loven kun je ook alleen Je hart meekrij gen. Van pen Hogere Macht of van een lot of iets dat boven ons staat worden we heet noch koud. Maar Hij is de God die mij lief heeft. Zijn macht is de macht van Zijn liefde. Alle kwaad keert Hij voor mij ten goede. Hij kan dat, want Hij wil het. Ik dacht dat de Leide- naars het ook zo ervoeren in 1574'. De predikant eindigde, kennelijk om aan te geven dat het geen kerkdienst betrof, zijn meditatie niet met 'amen'. Na de meditatie volgden de geloofsbelijdenis en een dankgebed. ZORG VOOR EER STERKE CHRISTELIJKE PERS Met een stralende zon en duizen den mensen op de been in de buurt van de Waag, is de traditionele uitreiking van haring en Wittebrood een zeer geslaagde opening v&n 3 oktober geworden. In lange rijen schuifelden ln totaal zo'n dertien duizend mensen naar het Waagge bouw. waar de als immer ln stem mige kledij gestoken functionaris sen van de 3 oktober Vereeniglng voor een vlotte doorstroming zorg den, daarbij geholpen door een Commissie van Bijstand Uitreiking Haring. En er is heel wat doorgegaan: ver moedelijk een kleine dertigduizend haringen en een zevenduizend bro den. In totaal zijn ongeveer twin tigduizend mensen in het Waagge bouw geweest. Op het einde gaf dit record aantal wel wat problemen, maar van grote opstoppingen was geen sprake, mede door de lange periode (zeven tot ruim tien uur) van de uitreiking. Hoogtepunt was natuurlijk het bezoek van H. M. de Koningin, die het uitreiken gades loeg en ook zelf een vaatje haring ten geschenke kreeg. Het aanbie den geschiedde door 'geus' Louis de Boisot die even tevoren was komen aanvaren, met de geuzenvloot. Na de bijeenkomst in de Pieters kerk gingen koningin Juliana en prinses Beatrix te voet naar het Rapenburg, waar 'met het volk' een hutspotmaaltijd zou worden ge bruikt. Maar het nuttigen van de hutspot vormde voor 'het volk' een zo interessant gezicht dat een grote kluwen mensen rond het kraampje ontstond, waar de koninklijke gas ten. onder de ogen van velen, de oud-hollandse pot van een plastic bordje naar binnen lepelde. Prins Bernhard was vrijwel onmiddellijk na de bijeenkomst ln de Pieters kerk vertrokken. Hij had nog ver plichtingen elders. Na de hutspot maaltijd vertrokken ook prinses Beatrix en koningin Juliana uit Leiden. Duizenden mensen hebben aan de maaltijd, die door de koks- school was verzorgd, deelgenomen. Onder hen waren ook vele oud- Leidenaars. die deze dag van hein de en ver naar Leiden waren geko men. Wij hebben ook oud-Leide- naars gesproken, die voor een halve week hun intrek hier hebben geno men. Want de optocht van zaterdag willen ze natuurlijk niet missen. Overigens zijn er gisteren ook gas ten in de stad geweest, die dachten dat er 's middags optocht zou zijn. Ze konden het nauwelijks geloven, dat die op zaterdagmiddag 3 uur was gezet. Burgemeester Vis hield een herden kingsrede, waarin hij als historicus probeerde het gebeuren van vier honderd jaar geleden in een con text te plaatsen. Hij begon met enkele passages te citeren uit toe spraken die feestredenaars vóór hem tijdens historische herdenkin gen van Leldens ontzet hebben ge houden, en liet daarin uitkomen dat men door de tijd heen anders over de historie is gaan denken. Ook over Leidens beleg en ontzet. 'Zogoed als zovele historische waar heden hun graf hebben gevonden, zouden ook de stoere verhalen van beleg en ontzet van Leiden wel eens hun beste tijd kunnen hebben gehad. De drieste helden van de strijd tegen de bloeddorstige Spaanse troepen zijn gereduceerd tot stugge volhouders, ondanks pest en hon gersnood. in een wanhopige situa tie. die vrijwel geen uitzicht op redding bood. Een toevallige sa menloop van meteorologische om standigheden brengt toch redding, zo op het nippertje en door zo'n treffer van gedeeltelijk niet door de mens beheerste factoren dat deze daarom werd en wordt gezien als een werking bij uitstek van Gods hand. Daarbij moet dan wel worden verondersteld dat de Goddelijke Voorzienigheid de zijde van de Hol landse opstandelingen had gekozen. En mijn illustere voorganger Pieter Adriaencz. Vermeer, ook genaamd Van der Werff, zal toch niet hele maal ten onrechte door de Prins van Oranje onmiddellijk na het ontzet uit zijn burgemeestersambt zijn gezet. Maar ook wie zich wat afstandelijk opstelt van de geschiedenis van be leg en ontzet van Leiden kan er niet aan ontkomen dat hij onder de indruk raakt van wat zich in en om Leiden in 1573 en 1574 heeft afgespeeld'. Hoog boven het bonte feestgeroeze- moes zat Rien Ritter met vaardige handen en voeten en muzikale ge drevenheid van kwart voor negen tot half tien onverstoord zijn prachtige beiaard te bespelen. De sterke welluidende klokkenstemmen drongen tot ver ln de omgeving door. Zij maakten een sfeervor- mende achtergrondmuziek, die het gewoel omvatte en overkoepelde. Het geluid domineerde draaiorgels en toeters, het begeleidde de van de torentrans langs een tpuw af glijdende stuntcommando's en de voorbereidingen op het plein van 'Jack and hls Old-Tlmers'. Geen carillon-kunstenaar mag op een bewust luisterend publiek reke nen. Hij maakt muziek, die onwil lekeurig de wandelende en kijkende tienduizenden bereikt. Zij die doel bewust luisterden bewonderden Ritters frisse interpretaties van ou de en nieuwe volksliederen en luchtig goed van Gluck, Haydn en Bonset. Na het Wilhelmus konden Jack and hls Old-Tlmers beginnen. Evenals vier eeuwen terug kwamen ook nu Watergeuzen ln de vroege ochtend van 3 oktober Leiden 'be vrijden'. Dat laatste moeten we nu natuurlijk niet letterlijk opvatten, maar een historische nabootsing is het zeker geworden. Helaas niet dezelfde route als in 1574, immers het Gangetje stond een 'echte' in tocht vla de Boisotkade en de Vliet in de weg. De vaarroute was nu als volgt: Galgewater (Bostelbrug), Rijn, Apothekersdijk, Stille Rijn naar het Waaghoofd. Vijf sloepen met in totaal veertig Geuzen hadden als voornaamste last een vaatje haring aan boord. Ds. A. J. Lamping, voorzitter van de centrale kerkeraad van de her vormde gemeente te Leiden, schrijft in het vandaag verschenen maandblad Hervormd Leiden, dat er onder de gemeenteleden die vooral de godsdienstige betekenis van de drie-oktoberherdenking be klemtonen, ernstige bezwaren be staan tegen de wijze waarop nu door de Drie-Octobervcreenlging de herdenkingsbijeenkomst in de Pie-QW terskerk Is gehouden. Bij de centrale kerkeraad zijn nog al wat protesten binnengekomen, waarin bezwaar wordt gemaakt zo wel tegen de organisatie (kaartvcr koop) als tegen de inhoud van deze 'dienst'. Men noemde het (terecht) een concert-met-toespraken, waar in voor verkondiging (in het pro gramma is sprake van 'meditatie') geen plaats was. En men vraagt waarom de hervormde gemeente, toen zij van een dergelijke opzet hoorde, niet besloten heeft dan maar zelf een kerkdienst te houden, bijv. in de Hooglandse kerk. pr: A raa ir ove is ;|ver rij. Even onwankelbaar als de hele drie-oktober-viering lijkt het ge zongen vegin ervan: de koraalmu ziek aan de voet van Van der Werff. De eveneens blijvend vitale Herman de Wolff leidde vanaf klokslag acht zijn voor deze gele genheid geformeerde zangerschare. Velen; hier en aan de overkant van het water luisterden of zongen mee. Op de heuvel stonden de officiële mannen in 'groot tenue': burge meester Vis en enkele drie oktober- bestuursleden. Ook zij zongen mee. Het programma blijft jaar na jaar eveneens onveranderlijk. Je be hoort natuurlijk met psalm 9 te beginnen en het Wilhelmus te ein digen 'O, gij stad vab Leyden' mag evenmin ontbreken. Dat zijn nu eenmaal historische vanzelfspre kendheden. Maar Koppelstok de Veerman staat er als een vreemde ling tussen ln. De wijzen zijn mooi, maar aan de teksten knaagt op den duur wel de tand des tijds. Bovendien: zijn er in onze eigen dagen geen tekstdichters en com ponisten van feestelijke volksliede ren meer? Dan willen we graag 'O Nederland, let op uw saeck' en nog meer van die schone oude zangen blijven aanheffen. Deze mooie tra ditie van de. prille drie-oktober- morgen mag niet verstarren, ook niet, wat de omlijsting betreft. De Wolff heeft het overigens weer keurig en pittig gedaan. Hij kén het en de zangers willen hem vol gen. Ook de begeleidende instru menten maakten géén fout. Een stevig geheel dus. dat door enige aanpassing qua inhoud en vorm zeker nog in-waarde zou stijgen. Burgemeester Vis werd weer, na mens de zangers, toegesproken. De krans hees hij op naar Van der Werff. Toen *kon het Wilhelmus de drie-oktoberwijding besluiten. Ds. Lamping is van mening, dat deze protesten inderdaad de vlngci leggen bij een zwakke plek in da' viering: wanneer een vereniging}^, haar herdenkingsbijeenkomst een,, 'dienst' gaat noemen, maar geeiL JL plaats kan geven aan de wezenlijke elementen van een kerkdlensf (verkondiging, gebed, gemeente zang) is de grens van de religieuzA-f onzin dicht genaderd. Of de herv gemeente daarom zelf een elgci^. kerkdienst had moeten houden, i: een vraag die later nog maar een: uitvoerig aan de orde moet komen schrijft ds. Lamping. Wij willen hierbij nog het volgend{\r( aantekenen. Het bestuur van de Drie-Octoberji ee vereenlging had de bijeenkomst in de Pieterskerk natuurlijk geeiN I dienst mogen noemen. Een verenijmt ging kan geen dienst beleggen. Da|ier. kan alleen een kerk. Er zaten in dé' yri commissie van regeling voor dezj bijeenkomst mensen, die dit had aa* den kunnen weten. Zij hebben eed kerkelijke achtergrond. i B<?c Maar kennelijk is niemand op diè*1.™ gedachte gekomen. Dat is niet zr J heel onbegrijpelijk, want het woorfs 'dienst' wordt heel vaak ten onf aa rechte gebruikt. Het is dan ook niel de aan te nemen, dat het bestuur dezfrlar bijeenkomst met opzet 'diens! N€ heeft genoemd. Deze 'dienst' koFlod geen ander karakter hebben da' va hij had: zonder verkondiging, gePr^ei bed en gemeentezang. Als deze elefH menten er in hadden gezeten, zon het bestuur pas echt buiten zij boekje zijn gegaan. Naar onze mening is de kernvraa) of het bestuur van de vereniging ei de kerkeraad van de hervormde ge meente hierover contact hebbel gehad. Zo ja, dan is het ons nid duidelijk waarom de centrale keRrll - keraad niet heeft aangeboden der dienst te verzorgen. Zo'n dienst toch niets nieuws. Elk jaar is een en waarom dan uitgerekend dit eeuwfeest niet. Je zou ze- kunnen zeggen dat de centrale kei keraad zich deze dienst niet h; mogen laten ontnemen. Als er geen overleg is geweest, di komt onmiddellijk de vraag waarom de centrale kerkeraad contact met het bestuur niet hee gezocht. Als van kerkelijke ziji elke poging om er tussen te komi werkelijk is uitgebleven, dan hc men de 'religieuze onzin' zelf in hand gewerkt. Ds. Lamping schrijft dat de vra£ of de herv. gemeente zelf e< dienst had moeten houden lat nog maar eens uitvoerig aan i orde moet komen. Wij geloven nil dat dit dé vraag is. Dé vraag is de centrale kerkeraad nog alti van mening is, dat het zin heeft het algemeen op 3 oktober nog c> o- m officiële kerkdienst te houde"' Komt de kerkeraad tot een bcves gend antwoord, dan is daarmee t vens het antwoord gegeven op vraag of de dienst ook dit jaar h moeten doorgaan. Over een paar dingen kan, nap. onze indruk, geen twijfel bestaa Een herdenkingsbijeenkomst zoi gisteren gehouden is minder in lijn van de historie dan een kei dienst. En het gesloten-zijn van Pieterskerk voor de eredienst ho de in dit geval niet te beteken dat het 3-oktober-bestuur het h maar in handen nam. De Piete >TER kerk had toch zonder bezwaar v< anderhalf uur aan de herv.. meente kunnen worden aang den. De centrale kerkeraad zou er goed aan doen eens na te gaan a de 3-oktober-dienst in deze t geen bredere basis kan worden geven. Door er ook andere kerk Ru5 bij te betrekken, kan de indis mee worden weggenomen, dat de dieitld een louter hervormde aangelegt Je j held zou zijn. We leven per slot v'ken dat tegen tien uur aan H. M. de Koningin werd aangeboden. Louis de Boisot, 'Heer de Ruart, Admiraal van Vlissingen, Opperbevelhebber der Vloot tot Ontzet van Lelden', was de aanbieder. Achter zijn ad miraalssloep volgden nog een ha ringsloep. een commandosloep, een sloep met brood en een bewa kingssloep. Deze sloepen waren ter beschikking gesteld door de Koninklijke Marine. Leden van de studentenroelvereni- ging Njord verleenden hun mede werking aan dit kleurrijke schouw spel. begunstigd door fraai zonnig en windstil weer. ontbreken en in een preek n nenser kunnen wij niet onderschrijven, maat De Jong heeft als predikant van hein geboden gelegenheid op dul lijke wijze gebruik gemaakt. 1 bestur van de Drie-October-Vcrê'cing niging zal dat ook zo bedoeld h ben. Anders had het aan zijn drage zeker niet de kwalifierf het 'meditatie' gegeven. aan S. J. de Gr Voord komt te br f stilt naar rekening in 1974 in een heel ani re kerkelijke situatie dan in 15 Kan dit niet iets worden voor plaatselijke Gemeenschap van K ken? Er moet ons nog iets van het lis et rap De meditatie die ds. De Jong g ma-co; termorgen in de Pieterskerk hifieeft droeg wel degelijk ook een verki digend karakter. De gedachte, dit element ln een meditatie

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4