'Alicia' niet ernstig
te nemen vanwege
lachwekkende 'on-sex'
Voor alle mannen,die het liefst soms hun das in de kast laten,
hebben we heel aardige shirts
En goede pullovers om eraf en toe overof onder te dragen
(of soms alleen een pullover).
id
FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK
Pasolini als illustrator)
Nieuwe Nederlandse korte films
TROUW/KWARTET VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974
rui
FILMS T8-K8
Duizend en een nacht
door Ber Huising
Zo'n film als 'Alicia' hoeven wij niet ernstig te nemen. Dat deden de makers, Wim Verstappen, regie,
Pim de la Parra, produktie, ook niet.
Alicia is Willeke van Ammelrooy.
onwennig als huisvrouwtje van Hu-
go Metsers, nu een droge bankdi
recteur. Als de kinderen naar bed
zijn neemt zij een bad. Hij 'pakt'
haar dan tweemaal, en dat is niet
voldoende, want zij pakt haar kof
fertje en verdwijnt in de nacht.
Zomaar. Zij probeert het met een
seksuele opschepper (Jeroen Krab
bé) die ook tegenvalt. Zij wordt
belaagd door een notaris (Jerome
Reehuis) die vernielend rond
springt als een dolle kikker en zich
later handtastelijk wreekt op zijn
vrouw. Zij leent zich onverschillig
aan een lesbische vrouw en haar
mannetje. Pim zelf, dat vergeefs
worstelt om potentie. Rat is alle
maal meer on-sex dan sex dus.
Komieke zelfspot met erotisch on
vermogen. Daar wordt door buren
en bankbedienden druk over ge
praat. Zoals Ik dat mijn voorgelicht
buurjongetje Kootje wel hoor doen.
Kootje is twaalf.
Zij die niet uit de kleren hoeven
doen het goed, maar Loudi Nijhoff,
grootmoeder. Lex Goudsmit. huwe
lijksmakelaar, Bob Verstraete en
Carry Tefsen. als een ook alweer
onbevredigd kiftend echtpaar. Cor
Witsche als politieman, Johan te
Slaa en Mady Alfredo als buren,
zijn in het rammelende verhaaltje
niet meer dan edelfiguratie. Hoewel
Willeke een spoor van chéques na
laat. op de bank van haar eigen
man, blijft zij onvindbaar, en laat
hij haar arresteren wegens 'dief
stal'. Volkomen onzinnig, maar zo
komt zij weer braaf thuis. De secre
taresse, Mijanou van Baarzel kan
zich weer aankleden en naar huis
gaan. En Hugo zegt tegen Willeke:
'Je bent zo zelfstandig geworden'.
De kindertjes hebben in hun verla
tenheid inmiddels leren bidden, net
als grootmoeder. O ja, Willeke zag
in een sex-theatertje ook nog drie
porno-nummers. In totaal wordt er
in blote kamergymnastiek ongeveer
twaalf maal gedaan alsof er seksu
eel wat beleefd wordt. Dat is lach
wekkend vaak en er bleef daardoor
te weinig tijd over voor de hoofdza
ken waarmee een redelijk verhaat
opgebouwd had kunnen worden.
Maar Wim Verstappen die ook het
'obscenario' schreef (met Charles
Gormley) is aan goede dramaturgie
nog niet toegekomen. Als onze
ijverigste, meest produktleve, film
makers Pim en Wim niet tegen
porno aanleunen vallen zij om.
(Amsterdam-Renibrandtplein-
theater. Flora. Den Haag-Apollo,
Rotterdam- Calypso. Utrecht- Ca
mera, Arnhem-Saskia. Haarlem-
Lido. Leiden- Trianon, Delft-Delfia.
Hilversum-Rex, Nijmegen-Scala,
Groningen-Camera, Tilburg-Midi,
Breda- Luxor, Heerlen- Passage,
Maastricht-Royal, 18 j).
Velours blouson met twee
steekzakjes. Kleuren zwart,
donkerbruin, lichtblauw. 49.95
Sportieve cardigan met tweed
effect. Diverse combinaties, o.a.
rood met groen en naturel. 87.95
Slipover met tweedeffect.
Kleuren groen met donkerbruin
of beige met brique. 47.95
Noorse trui als prijswinner. Heel
warm. In wel 15 verschillende
dessins. pr
Als prijswinner van 99.-voor OüT
weer verzaakte in een huwelijk, zo
dat zij een koningin hem
voor straf liet castreren (gewoon
met een touw en rukken maar),
waardoor hij voor de rest van zijn
leven huilerig bleef. En dan is er
de prins die een roofoverval over
leefde en als eenvoudige houthak
ker gestrikt werd door het liefje
van een demon. Zij werd voor straf
in stukken gehakt. Hij kwam als
aap in India, waar een prinses ItO
hem, ten koste van haar leven, zijn Ui:
ziel weer gaf. zodat hij als monnik L,
en mozaïekwerker triest voort konl
gaan. Daar zijn nog andere, kortep
verhalen, niet langer dan een ge-1
dichtje, waarin vrouwen mannenf™
en mannen mannen veroveren voor|>p^
hun lusten. Waarbij Pasolini trou
wens duidelijk meer voor mannen1
voelt. Hij heeft al die verhalen
verweven en daardoor vraag je je
af en toe.af: waar waren wij ook
alweer? Want de verschillende fi
guren. grotendeels lachende en gie
chelende Noordafrikaanse niet-ac
teurs dacht ik, zijn soms te weinig
persoonlijk om ze uit elkaar t<
houden. Pasolini vat dan het afge
broken verhaal altijd wel weer op,
en overigens blijven wij duidelijk
in het land van 1001 nacht. Het
was hem wel toevertrouwd om in
het Oosten, en verre Oosten, nog
werkelijke omgevingen te vinden,
en prachtige, hoewel wat smoezelig
gekleurde, beelden op te roepen
van woestijnen, steden straatjes,
markten, paleizen, karavanen en
folkloristische zang en dans. Maar
daarvoor hoef je geen Pasolini te
zijn. Dat maken vele andere regis
seurs met goede cameralieden ook.
Hij is nog een bekwaam regisseur,
en een goede verteller, maar sinds
hij de problemen, die hij zo sterk
verfilmde, ontvluchtte in een ou
derwetse. erotische romantiek, isjrer
hij die vroegere Pasolini niet meer. !dv
In plaats van een beeldend kunste
naar met een eigen dramatisched-
bewogenheid, werd hij een illustra
tor. Hier dus van enige 1001-nacht
verhalen.
(Amsterdam-Calypso en Kriterion
18 J.) B.H-
ïr
ID
Bijenkorf shirt met noppenprint
op wit of bleu. 100% katoen.
Licht getailleerd. 36.95
C.R.M. toonde van de week. weer
drie. met subsidie tot stand geko
men, korte films.
Orgels op Wielen, van Reinier
Meijer gaat gewoon over draaior
gels. Met Ed Vermeulen aan de
camera, toonde hij er vele. in kleur,
met volksbarokke details van schil
derwerk. houtsculptuur en poppen.
Hij zocht er mooie achtergrondjes
voor en hij liet ze uiteraard horen.
Hij toonde ook wat mensen die de
orgels vertroetelen, afstoffen, repa
reren en van 'boeken' voorzien.
Maar toch miste hij de mensen
achter het orgel, hun werk, hun
leven, hun typische nederlandse
maatschappelijke functie. Hij kwam
niet verder dan de schilderachtige,
maar ook gemakkelijke, dankbaar
te verfilmen, facades van de Engel-
kast, de 'Cementmolen, de Blauwe
Gavioli, en andere bewaard geble
ven pronkstukken van pierementen.
Grote Klaas en Kleine Klaas is het
verhaal van Andersen, dat Pieter
Verhoeff op de Christelijke school
zo vaak van zijn meester Dragt
hoorde, dat hij er zijn eerste film
naar maakte. Kleine Klaas was een
slim arm boertje, dat geld wist te
slaan uit zijn afgemaakte paard,
zijn dode grootmoeder, en zijn ei
gen veronderstelde dood. En Grote
Klaas was de rijke, hebzuchtige,
domme boer, die Kleine Klaas wil
de nadoen, tot verlies van paarden,
grootmoeder en eigen leven. De
macabere humor heeft- Pieter Ver
hoeff niet aangedikt. Hij bleef mooi
in de ouderwetse het-is-niet-echt-
sfeer. met mensen, kostuums en
omgevingen van eeuwen geleden.
Mat van Hensbergen aan de came
ra wist die stemming goed te ver
beelden. De spelers typeren en blij
ven emotioneel afstandelijk, zoals
het hoort. Pieter Verhoeff was
evenwel, dacht ik. iets te traag en
te uitvoerig. Hij had zijn opnamen
hier en daar wel wat korter kunnen
snijden.
Meisje van Dertien, van Jan Vrij
man. scenario en regie, is een gaaf
en sterk stukje. Het meisje (Mo-
niek van Beek) is gevoelig, verward
en alleen. Vader (Dick Engel-
bracht) zit op die avond tot zijn
nek in zaken. Moeder (Maaike)
Sassen) gaat opgewonden en opge
tut naar een receptie, waar 'oom
Gerard' die geen oom is (Bert Dijk
stra) haar attractie is. En het meis
je, dat alles vermoedt, tut zich ook
op, gaat een zakje frites eten,
wordt met geld benaderd door een
verlopen avondklant .(Rijk de Goo-
yer), belt ome Gerard in haar nood,
en die ziet-in haar ook opeens een
begeerlijk jong vrouwtje. Allemaal
reden voor onrust en een paar
traantjes. Jan Vrijman heeft dat
zu'iver, direct, zonder sentimentali-
teiten verbeeld, van het meisje uit.
Hij hield zijn spelers natuurlijk in
de hand. Situaties en omgevingen
mooi gefotograveerd, weer door
Mat van Hensbergen zijn her
kenbaar reëel. Er is nauwelijks een
drama, hoogstens een ervaring,
maar voor een dertienjarige is dat
op zo'n avond spannend genoeg. En
dat zit er allemaal gaaf in. Jan
Vrijman moet maar eens aan een
goede speelfilm beginnen.
B.H.
Klassieke V-halspullover in
relièfbreisel. 100% wol, kleuren
bleu, zwart, bruin. 79.75
Vierkante-bals-pullover.De mou
wen zijn blousend aan de taille-
boordgezet.Kelimdessin.Kleuren
b.v. grijs, roest, camel. 82.95
Trenco shirt met motorrijders.
100% katoen, sterk getailleerd.
Twee kleuren. 74.50
Trenco veertjesshirt. 100%
katoen, getailleerd. Zwart,
marine of bruin fond. 74.50
Daniël Hechter blouson met
eüeboogstukken en dwarsge-
ribbeld jukstuk. 119.-
Prijswinner shirts van de
Bijenkorf. Polyester/katoen.
Bijvoorbeeld bottle/olijfkleurige
bloemetjesprint op wit. Ge
tailleerd. QC
Als prijswinner z_D."
Jeroen Krabbé en Willeke van Ammelrooy in Alicia.
Duizend en Een Nacht is Pasolini's
derde film naar een eigen keuze uit
beroemde oude verhalen, na die
van de Decamarone en de Canter
bury-tales.
Het hoofdverhaal is dat van slavin
Zoemoerroed, die zichzelf verkocht
aan een jongen, Noer Eddin, maar
ontvoerd werd, ontsnapte aan ro
vers en tenslotte, voor man gehou
den. ergens tot koning werd uitge
roepen. En die jongen maar zoeken,
de hele film door. totdat hij voor
de happy ending met die 'koning'
naar bed moet, mag. Ondertussen
zijn er allerlei lieden met andere
verhalen. Daar is de sukkel die het
hart van zijn lieve verloofde brak
door verliefd te worden op een
geheimzinnige dame. die hij ook
Trenco shirts met tv/eed-effect.
Zwart of donkerbruin. Polyester/
katoen. Getailleerd. 64.90
Koltrui. Om ergens onder te
dragen. Heel dun en soepel.
Kleuren o.a. zwart,marine,naturel.
25.-
Bijenkorf fantasieshirts.
Blokjesdessin op bruin fond.
Getailleerd.100% katoen. 36.95
Melka shirt met jachttafereel.
Polyester/katoen. Getailleerd.
Bordeaux, marine, flessegroen.
37.90