'De Wolvenman': eerste
drama-serie van de NOS
Tien vingers
Radio- en televisieprogramma's
Even
puzzelen
Schrijver: 't Begon met die bejaarde op z'n blauwe fiets
Nieuw leven
Mosselen
Paul Brand
Chirurg in India
Meer kansen op
gemeentegarantie
voor eigen huis
sto
- wel
'd tr
lion:
ing
[gen
ekt
ceir
OTKMAKEN, anders
ZUN WE STRAKS BE-^
IOI.VEN OUDER DE (ff
WIESERDEZWABÏfe
ZWIEBERDEZWABS BEDOLVEN
r^y^rn-"^.
TROUW'KWARTET VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974
BINNENLAND RADIO EN TV
T4-K6 ku\
BUSSUM 'Ik woon zelf in
Amsterdam en die oude man
met zijn blauwe fiets, vier ver
snellingen zaten erop, die ik
indertijd sprak was aanleiding
voor 'De Wol venman'. Ik ben
me daarna gaan verdiepen in
de problemen vau bejaarden
die ik tegenkwam in de Pijp en
de Kinkerbuurt.
Dick Walda die enigszins brok
kelig de aanzet van zijn serie
'De Wolvenman' vertelt heeft
veel aanknopingspunten uit
zijn omgeving en de actualiteit
bij zijn verhaal betrokken.
Hij schreef üe drama-serie waar
van de NOS zondagavond deel één
uitzendt. Er zijn totaal dertien
delen van deze eerste eigen dra
ma-serie van de NOS. Hoofdper
soon is Otto Atsma. gespeeld door
Piet Hendriks, eertijds op het
scherm bekend als de ingenieur
in 'Ja zuster, nee zuster'.
Otto Atsma draagt de bijnaam 'De
Wolvenman' omdat hij jarenlang
oppasser is geweest bij de wolven
in artis. Hij is anno 1974 een paar
jaar gepensioneerd, maar dat be
tekent niet dat hij de hele dag
thuis zit. want hij is oppasser in
de speeltuin geworden. Zijn pro
bleem zit hem niet in het feit dat
hij oud wordt, maar wél in de
manier waarop het oud worden in
onze samenleving moeilijk wordt
gemaakt.
Otto is niet de meest aangepaste
onder de mensen. Hij heeft een
strijdbaar verleden, vocht tijdens
de Spaanse burgeroorlog en heert
onafhankelijke opvattingen. Door
gaans is hij een gewone aardige
man. menselijk en met karakter.
Het verhaal begint met de ver
jaardag van zijn vrouw en dat is
voor de schrijver een mogelijk
heid een exposé te-geven van een
aantal hoofdpersonen: het gezin
van Otto. zijn vrienden. Dit
maakt echter tevens dat het eer
ste deel niet die. kwaliteit haalt
die in latere afleveringen wordt
bereikt, zoals bijvoorbeeld in het
rusthuis.
In de loop van het verhaal ver
liest Atsma steeds meer grond on
der de voeten. Hij moet meegaan
in een veranderende maatschap
pij. Maar belangrijker is: hij ver
liest zijn vrouw, als oude van
dagen wordt hij 'opgevangen en
beschermd'.
Schrijver Dick Walda: 'Je wordt
geconfronteerd met zoveel ellen
SMIDJE VERHOLEN
'De Wolvenman' tijdens zjjn dagelijkse bezigheden, ook al is hij gepensioneerd. Rechts 'De Wol
venman' (Piet Hendriks), midden: regisseur Joes Odufré. links: vriend Jacob Kortrug (Bernard
Droog).
de. Een klein deel van de bejaar
den woont in tehuizen. Daarvoor
is Otto representatief. Maar er is
een groter deel en daar zou ik
ook over willen schrijven dat
van de AOW moet rondkomen en
in 'eigen huisjes' woont'.
'De Wolvenman' verliest in het
spel zijn volkstuintje. Diet: 'Dat
is actueel, want toen de opnamen
werden gemaakt moesten we op
schieten want het tuincomplex
'De Molen' zou spoedig daarna
plat gaan voor de ringweg rond
Amsterdam.
Zijn motief om de Spaanse burger
oorlog erbij te betrekken vipdt
hij in het feit. dat die mensen die
dat deden indertijd met de nek
werden aangekeken. Ze sterven
uit en ze kunnen er maar met een
paar mensen over praten
Artis
Artis is voor een deel ais locatie
gebruikt. 'De Wol venman' is aan
het begin van het stuk vier jaar
met pensioen. Toch bezoekt hij
regelmatig de wolven en voert de
dieren stiekem. De schrijver ge
looft dat artis nog nooit is ge
bruikt voor locatie. Toen ze gin
gen filmen werden de wolven -
kooien verbouwd. Daarom werd in
de tekst verwerkt, dat de wolven
nieuwe hokken zouden krijgen.
'Vier jaar nadat ik weg ben komt
eindelijk het nieuwe hok', belooft
door Riet Diemer
'De Wolvenman' aan zijn wolven.
'Als ze mij directeur van Artis
zouden maken wist ik het wel. Bij
de ingang een grote ruimte voor
wolven, die vrij .mochten lopen,
vrij met publiek er tussendoor'.
De wolf is bewust in het spel
gekozen. 'Altijd al als kind. als ik
sprookjes las. was de wolf het die
kwaad deed. altijd stiekem, altijd
boosdoener 'Daarmee wilde ik
breken'.
Regisseur Joes Odufré werkt niet
met acteurs en actrices op het
scherm, die te vaak te zien zijn.
en die de kijkers steeds weer in
een andere rol moeten zien.
'Daarvoor moet Je wel eens wat
langer nadenken om ze bij elkaar
te krijgen', zegt hij.
De serie is in nauwe samenwer
king gemaakt 'tussen schrijver
Dick Walda. regisseur Joes Odufré
en Stefan Felsenthal. hoofd cultu
rele. programma's van de NOS
Joes Odufré: 'Toen ik van Dick
hoorde wat voor hoofdfiguur hij
zocht, heb ik Piet Hendriks voor
me gehaald'.
'Ik vind dat Hendriks sterk on-
derschat wordt. Ik heb altijd meer
in hem gezien dan waarin hij de
kans kreeg. Ik wilde ook op een
andere hoogte met hem dan 'de'
ingenieur' in 'Ja zuster, nee zus
ter'/ waarin hij het het beste van
allemaal deed'.
Hendriks tegenspeelster is Mary
Smithuysen als zijn echtgenote.
Zijn vriend Jacob Kortug is Ber
nard Droog. Zijn kinderen zijn:
Etha Coster. Rudi Falkenhagen.
Maria de Booy en Chiem van
Houweningen. Zijn 'koffiemaatje'
in het rusthuis is Georgette Re-
jewski. Ook Monique van de Ven
heeft een aandeel in de serie.
Eigen serie
Dat de NOS een eigen drama
serie gaat uitzenden verklaart
Stefan Felsenthal zo: 'Op zondag
avond werd het NOS-informatie-
pakket altijd afgewisseld met bui
tenlandse series (het laatste was
'De Razende Stilte'). Nu is het
een Nederlands werk. 'Hij zegt
met nadruk dat dit de allereerste
drama-serie voor televisie is. die
oorspronkelijk daarvoor is ge
schreven. In andere gevallen werd
de inhoud van romans verwerkt.
In Waaldrecht was sprake van
losse stukken.
Verder blijft dé afdeling culturele
programma's van de NOS stukken
uitzenden die in het verleden bij
gezelschappen zijn gespeeld. Ze
worden nu voor televisie bewerkt.
Het eerste spel dat straks wordt
uitgezonden is 'Een bruid in de
morgen', van Hugo Claus, op 30
oktober.
Voor veel kopers van smartlappen
vol vrijblijvend sentiment zal het
nieuwe EO-programma Muziek
Motief een grote verrassing zijn
geweest. Niet vanwege de opzet
want die was tradioneel maar door
de mededeling van Gert Timmerman
dat hij 's zondags uit preken gaat.
Gert. die de reputatie had met alie
eerbied voor grijze haren uiterst
commercieel te zijn. gaat bovendien
een deel van zijn inkomsten afstaan
voor een goed doel.
Ieder mens heeft het recht, een
nieuw leven te beginnen. De
buitenstaander dient dat te
respecteren. Ook ten aanzien van
het echtpaar Timmerman. Maar
dat de manier waarop Gert en
Hermien hun omkeer bezingen,
krek lijkt op de wijze waarop ze
met sentimentele liedjes handen
vol geld hebben verdiend kan
argwaan wekken. De showbusiness
maakt zich tegenwoordig vaak
meester van de religie. Er zit geld
in God. zegt men dan. Menigeen
zal zich afvragen of dit ook hier
misschien het geval is. Aan dat
risico is waarschijnlijk te weinig
gedacht.
In Nader Bekeken formuleerde dr.
W. Aalders verscheidene bezwaren
tegen de opzet van de Vredesweek
en tegen instelling van de samen
stellers van de Vredeskrant. Is het
niet een uiting van verlies aan
geloof omdat we geen verwachting
(ADVERTENTIE)
vers,gebakken, gemarineerd.
Vraag recepten bij uw vishandelaar of bij het Produktschap
voor Vis en Visprodukten,
Wassenaarseweg 20,
Den Haag.
136. De oplettende lezer zal wel
hebben waargenomen, dat smidje
Verholen op het vorige prentje net
zo min te zien was als de trouwe
Jodocus. Dat kwam zo: zodra de
dorre belastinggaarder door het
pasgehakte gat naar binnen was
geklommen, had de smid Jodocus
'n seintje gegeven en was hij er
met hem vandoor gegaan. En nu
vinden wij dit tweetal terug in het
kleine knutselhokje van Jodocus.
waar deze zijn kleine zwakheden en
liefhebberijen placht te betrachten.
'Nou geen gehuil en gejank
meer. Jodocus.' zei smidje Verholen
ferm. 'Daar is geen enkele reden
voor. Jij zult hier wel hebben wat
ik zoek. Een mooi stukje hout heb
ik nodig, een lineaal. een penseel
en wat verf.' 'Daar kan ik u wel
aan helpen, al geeft het niet veel',
fluisterde Jodocus somber. 'Blijk
baar is dit goedkope materiaal het
enige, waarvoor mijnheer Sijmen
Cus nog geen belangstelling heeft.
Maar als hij eenmaal weet. dat ik
het heb. dan verdwijnt het mis
schien ook gauw en dat allemaal
terwille van de arbeldsvrede
'Je bent een akelige zwartkijker',
zei de smid. 'Help me nou maar
liever inplaats van zo te zeuren.
Wedden, dat ik de zaak in orde
maak?' Maar Jodocus was een
man van hoogstaande principes en
daarom ging hij niet in op het
voorstel tot wedden. Gehuld in een
somber zwijgen assisteerde hij de
smid en toen de twee mannen ein
delijk klaar waren, hadden ze een
fraai bord gemaakt, waarop met
duidelijke letters te lezen stond:
'Particulier Museum. Bezichtiging
van de familiestukken op aanvraag.
Entrée 1 kroon.' 'Kom mee. Jo
docus'. zei de smid. 'Dit bord zetten
we als de gesmeerde bliksem in de
tuin voor de slotpoort. Het kan
gemakkelijk, want zoals je ziet is
de zon alweer op. We hebben blijk
baar de hele nacht gepraat en ge
werkt. Oei. wat een dag.'Ja',
zei Jodocus. 'Het lijkt wel of we in
het kasteel nooit meer aan een
normaal leven toekomen.' De
trouwe herendiender haalde toen
een grote hamer te voorschijn en
zie. enige tellen later waren de
smid en hij al bezig het-bord aan
te brengen naast de hoofdingang
van het kasteel.
FERDINAND
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
M-...128„;we MOEIEN DEKOPIEER/VWmuE^'lRHOOP NIET DAT IKTE LAAT BEN
r3Z ZWIEBERDEZWABS - 64-...1
256...512 ZWIEBERDEZWABS..
meer hebben van God. zo vroeg hij.
Ook meent hij symptomen waar te
nemen van onbekwaamheid om een
dialoog te voeren met mensen die
er anders over denken. Ik treed
daar vefder niet in omdat ik geen
Vredeskrant heb gelezen. Wel moet
ik herhalen, wat ik al vaker heb
gezegd, namelijk dat ik dan ook die
andere kant had willen horen.
Voor de VPRO stelde Ad's Gravesan-
de uit bestaand filmmateriaal een
documentaire samen over opkomst
en ondergang van D'66. Het com
mentaar bij De Vernieuwers, zoals
de titel luidt werd uitgesproken
door Frans Nienhuys, die. hoewel
hij plechtstatig zichzelf bleef toch
ook aan een stukje vernieuwing
bezig was. Want Frans, de oudste
discjockey van Nederland stapte
van Veronica over naar de VPRO.
Men vraagt en wij draaien heette
zijn programma op de zeezender.
De heer Nienhuys kon er waar
schijnlijk weinig aan doen. dat de.
toelichting nogal oubollig klonk.
Joseph Losey s reconstructie van de
moord op Trotsky doet geforceerd
aan en schiet in geloofwaardigheid
tekort. Verscheidene personages
komen niet levensecht over. omdat
er te oppervlakkig wordt geacteerd.
De gebeurtenissen staan inmiddels
al weer zo ver van ons vandaan dat
we onmogelijk uit eigen herinnering
het authentieke karakter kunnen
aanvullen
TON HYDRA
Niet wetend wat te doen. deed Paul
het verkeerde. Hij trok aan de ket
ting die Gigi om de nek had en
trachtte haar weg te trekken, wat
slechts tot gevolg had dat zij haar
tanden dieper in de hals van Tricla
zette. Daar kwam Carlo aan. uitroe
pen: 'Niet aarj die ketting trekken,
alsjeblieft!' In een paar reuzestap
pen was hij bij de luipaard en gaf
het beest een harde slag op de
snuit, maar zelfs toen liet ze niet
los. Toen drukte hij de wangen
diep in. zodat het vlees pijnlijk
tussen de tanden drong en uitein
delijk was Paul bij machte zijn
dochter te bevrijden.
Margaret rukte haar naar zich toe.
buiten zichzelf toen zij bloed ont
waarde op haar hals. Zij wilde al de
troostende moeder zijn. toen Paul
haar een wenk gaf Met zijn gewo
ne kalmte wiste hij het bloed af.
hielp het kind op de been en nam
haar bij de hand. 'Kom mee. Trish'.
zei hJJ opgewekt, 'laten we naar
binnen gaan en ons wat opknap
pen. Gigi speelt wel wat ruw. vind
ie niet?' Trtcla's doodsangst ver
dween. Haar vaders rustige optre
den deed haar denken dat zulke
dingen nu eenmaal veel kinderen
overkomen, en da' er niets angst
aanjagends aan was.
Eerder dan zijn aanvankellj van
plan waren geweest waren ze weer
in Vellore. want Paul had een uitno
diging ontvangen het zevende -in
ternationale congres over leprologie
bij te wonen, dat in november in
Tokio zou worden gehouden. Dat op
Dorothy
Clarke
Wilson
zichzelf was al een aanwijzing dat
de lepra-deskundigen de relatie
tussen chirufgie en lepra begonnen
in te zien.
Er zat maar een week tussen zijn
aankomst in Vellore en zijp vertrek
naar Japan, maar niettemin wacht
te hem een uitgebreid program van
colleges en operaties. Hij gaf Juist
een college toen. er een brief arri
veerde met het bericht dat Jean
haar arm had gebroken. Bezorgd las
hij de beschrijving van de breuk.
Het viel allemaal gelukkig nogal
mee. En hij zou niet Paul Brand
zijn geweest als hij de gelegenheid
niet had aangegrepen om er leer
stof uit té putten
'Hoe zouden jullie een dergelijke
breuk behandelen?' vroeg hij. 'Moet
de elleboog gestrekt worden?'
'O neen'. De studenten waren zeker
van hun zaak: hij had juist uitvoe
rig over breuken gesproken.
'Waarom niet?"
'Omdat dan het gevaar bestaat dat
het ellebooggewricht stijf wordt.
Toch was Paul niet geheel gerust
op de gang van zaken met Jeans
arm. Een bijkomend probleem was.
dat de familie Edmund, het artsen-
gezin waar Jean in huis was. zich
in Canada bevond. Paul vertrouwde
echter op dokter Drennan. de or
thopedist naar wie de prts Jean
had gestuurd.
In Tokio werd hij dadelijk onderge
dompeld in de drukte van het con
gres. De meesten van de lepra
deskundigen die de wereld kende
waren aanwezig.
Paul hield een rede over de preven
tie van misvormingen, welke een
goede ontvangst kreeg. 'Genezen
zijn van actieve lepra, maar dan
blijven zitten met vervormde han
den en voeten', zei Paul tot de
tweehonderd gedelegeerden uit
drieënveertig landen, 'mag een over
winning zijn op de ziekte zelf. het
betekent een nederlaag voor de be
trokkene'. Hun voornaamste doel
nu was het deze misvormingen te
gen te gaan. Hij' toonde hun hoe
dat in zijn werk moest gaan. De
film 'Geheven handen' was Juist
bijtijds gereed gekomen en werd nu
vertoond. Het succes was overwel
digend. Paul voelde dat zijn bood
schap was overgekomen.
Ontmoedigende dingen deden zich
eveneens voor. Zo werd er onder
auspiciën van de wereldgezondheids
organisatie. de WHO; na de confe
rentie een bijeenkomst belegd om
te overleggen over het noodzakelij
ke wetenschappelijke speurwerk.
Wel aanvaardde men de gedachte
dat de misvormingen te voorkomen
waren en door middel van chirur
gisch ingrijpen te corrigeren. Er
was echter iemand die al gaf hij
toe Brands voorstelling van zaken
aannemelijk te achten meer be
wijs wenste over de juistheid ervan.
Daarover wilde hij beslist nader
onderzoek.
Later deed deze zelfde man onder
zoekingen op dit terrein, waarbij
hij zich verbaasd toonde dat er
zóveel misvormingen bij lepralij
ders voorkwamen Hij hield vol dat
meer onderzoekingen gewenst wa
ren. Zelf gaf hij de stoot tot een
dergelijk onderzoek in Vellore. Zo
betekende zijn weerstand toch een
stap voorwaarts.
(Wordt vervolgd
Radio vandaag
HILVERSUM I
AVRO 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een gaatje. (7.55 Ver-
keersinf. 8.00 Nws. 8.11 Radiojournaal.
8.30 Groenteman. 9.00 Schoolradio. NOS
9.710 Wat heeft dat kind? 9 35 Waterst.
AVRO 9.40 (S) Radio Kamerork. Kiass.
muz. 10.00 (S) V.d. kleuters. 10.10 (S-M)
Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. 11.03-11.05
Radiojournaal 11.30 (S) Horlepiep.
11.55 Beursber. NOS 12.00 Toerlsmo.
Overhetdsvoorl. 12.30 Uitz v.d. landb.
NOS 12.40 (S) Lichte ork.muz. 13. uo
Nws. VARA 13.11 Dingen v.d. dag. NOS
13.25 Spiegel van Belgie. 13 50 (S) in
tern. Spectrum. 1 .30 Blik op de 3e
wereld. 14.45 Blik op Bur. 15.00 Zoeklicht
op Nederl. (16.00 Nws.) HUMAN. VERB
16.45 Laat je niks wijsmaken. VPRO
17.00 VPRO-Vrijdag. 17.55 Med.
VPRO 18 00 Nws. 18.11 Vandaag dit.
morgen dat. 18.20 VPRO-Vrijdag (verv.)
KRO 19.00 Kanjer Kon. Komp. 19.05 (S)
Springplank. 19.30 Instemmen met velen
19 45 Jeremia. 20.00 (S) In antw. op uw
schrijven. 22.00 Reisoogst. 22.25 Overweg
22.30 Nws. 2240 (S) Hits. 23.55-24.00
Nws
HILVERSUM II
KRO 7.00 Nws. 7.02 Levende woord.
7 07 (S) Badinerte. (7.30 Nws; 7.41-7.5U
Echo 8.24 Overweg. 8.30 Nws. 836 Moe
ders wil is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00
Arscheid van Moeders wil Is wet. met
10.30 Nws. 11.55 Med. 12.00 (S Van
twaalf tot twee. met 12.30 Nws en 12.21
Echo 14.00 (S) Lichte ork 14.15 School
radio. 14.45 (S) Interlokaal op vrijdag.
15.30 Nws. 17.00 Zonder grenzen. 1710
(S) Xountry and western muz 17.3U
Nws. 17.32 Echo
KRO 18.00 (S) Gramm.pl.progr. 181»
PP Uitz. v.d. RKPN 19.30 Nws 18.41
Echo 19.50 Verkenning 18.58 Marktber.
i.s.m KNBTB VPRO 1900 IS) Tahiti
FM 20.00 Nws en 20.05-20.15 Vandaag
dit. morgen dat. NOS 20.50 Den Haag
vandaag VARA 2100 (S) Wiener Pblin.
klass. muz. In de pauze ca. 21.35-21.45
Zondagsschrijvers aan het woord 22.35
<S) Staalkaart. 2325 (S) Muz van deze
eeuw. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum nr
EO 7.02 (S) Gospelsound. 8.02 (S)
Tussen thee en koffie. 10.03 (S) Muz.
Fruitmand. NCRV 11.03 Drie draait op
verz. 12.03 (S) Drie tussen de middag
Bij Barend 13.03 (S) Drie tussen de
middag Ontroerend goed. NOS 14.03
Pop-Kontakt I Meurders Methode.
AVRO 1503 Pon-Kontakt H. 16.03 Hit-
meesters I. met Soultime U.S.A. 17.03
Radiojournaal 17.06 Hitmeesters II. met
Speciaal
TV vandaag
Drie loopt achter. 20.02 (S) Gevolmach
tigd. VPRO 21.00 VPRO-V rij da g-a vonds-
how 21.02 Han Reiziger. 22.02 Rik Zaal
(22.55 Med.) 23.02 Wim Noordhoek 24.02
Jan Donkers. 102 Diep In de nacht -
Geef me nog een kusje voor het slapen
gaanNOS 2.02 Donker lacht. 4.02
Satésaus show met muz. recepten en
quiz. 5.02-7.00 Adje's 6how.
In Churchill the Man, vertelt
Sarah Churchill vrijmoedig hoe
haar vader werkelijk is geweest.
Ned. 2/19.05
Op losse groeven is voor een
deel gevuld met informatie over de
winterprogramma's van de TROS.
Ned. 1/20.21
De AVRO laat kennis maken
met de bruisende persoonlijkheid
van Liza Minelli, Judy Garlands
dochter.
Ned. 2/21.10
Het IKOR stelde uit Zweeds
filmmateriaal een documentaire sa
men over de Stervende Savanna
(het leed in de Sahellanden).
Ned. 1/23.15
9 Tot glorie van de sport Is een
Duitse film over het leven in dc
DDR. Een beroemde atleet wordt
gedegradeerd en vlucht naar het
Westen.
Duitsl. 1/22.50
De Enkhuizer Almanak lijkt
een onuitputtelijke bron. Ook Fons
Fisch diept er een uur lang wat uit
op in zijn gesprek met de uitgever,
de heer J. C. van der Schaar.
Hilv. 2/16.00
Om vijf uur Hilversum 1 de
laatste VPRO-vrijdag met een te
rugblik. Daarna in het VPRO-pro-
gramma Tahiti een interview met
Rijk de Gooyer.
Hilv. 2/19.00
Pius Drijvers besluit voor de
KRO-microfoon zijn lezing van het
boek Jeremia onder de titel: Jere-
mia-Christus-wij.
Hilv. 1/19.45
0 Premier Den Uyl beantwoordt
vragen van Wibo van der Linde.
Ned. 1/23.00.
NEDERLAND I
NOS NOT
10.45-11.35 Schooltelevisie
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
TROS
19.05 Waltons
NOS
20.00 Journaal
TROS
20.21 Op losse groeven
21.40 F.B.I.
22.30 Uw hartuw leven
23.00 Interview met de
Min.-President
IKOR
23.10 Stervende savanna
NOS
23.50 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Mens Churchill
NOS
20.00 Journaal
AVRO
20.21 Cannon
Horizontaal: I. verlof, 2. zangstuk-
volksnaam van de kauw-vertra-
gingstoestel. 2. doorweekt-dwaas-
godin van de toorn, 4. deel van een
trap-wenk-muzieknoot. 5. Wilde
haver-schade, 6. Zangvogel-putem-
mertje, 7. oudste bijbelvertaling
voertuig-muzieknoot. 8. tam-zang-
stem-vreemde munt, 9. aandoe
ning-tussenzetsel.
Verticaal: 1. Gebarenspel. 2. tijdre-
kening-stok-mak. 3. Kerkgebruik-
baan voor baispel-sporttprm. 4.
lange nekharen van dieren-oude
lentemaat-atmosfeer (afk). 5.
handweefwerk-op de wijze van-chl-
nese lengtemaat. 6. plaaggeest ge
bergte op Kreta-onheil aanbren
gende godin. 7. geest van de rijst
cultuur-kleverige stof-cyllndervor-
mig voorwerp. 8. uit of betreffende
Ierland-plechtige gelofte-rondhout.
9. brandverf-lichte bedwelming.
OPLOSSING VAN WOENSDAG:
1 rasp, 2. aver. 3. sero. 4. prol.
Liza Minelli in Liza met een Z.
21.10 Liza met een Z
22.00 MASH
NOS
22.25 Journaal
Van een verslaggever
DEN HAAG Minister Gruijtersnd
heeft de mogelijkheden om ge-nis:
meentegarantie te krijgen voordde
rente en aflossing voor hypotheken k n
voor nieuwe woningen verruimd. n
Tot nog toe moest de hypotheek ote
tenminste op basis van gelijkblij- ïing
tgel
vende annuïteiten worden afgelost
Nu wordt het aan de partijen
(hypotheekgever en -nemer dus) ium
overgelaten hoe zij betaling van sbe:
rente en aflossing willen regelen, sbe:
Zij kunnen bijvoorbeeld overeenko- >P
men dat gedurende een aantal ja- ens
ren periodieke aflossingen niet ver- :'dl<
plicht zijn en de rente niet geheel
behoeft te worden betaald.