Zal hun élan niet stuklopen?
fhsihsli
Gonzalez Byass
Vandaag
Beroepingswerk
i
mensen op
Kampen
Ruim 13.000
schooldag in
gi
Mgr. Simonis:
celibaat is
protestdaad
Europese kerken
Trouw
Kwartet
Franse onderscheiding
voor Haagse agenten
Palestinacomité
protesteert tegen
drie arrestaties
'Schorsing hoofdredacteur
universiteitsblad onjuist'
Nieuwe boeken n
1
TROUW, KWARTET VRIJDAG 27 SEPTEMBER 1974
KERK
T2_K2m
door Jan de Jongh
Nog steeds houdt me dezelfde vraag bezig als die zondagmorgen toen ik in
Taizé een verslag van het jongerenconcilie maakte voor de krant (Tr./Kw.
van 3 september)'Zal hun vreugde en hun élan niet stuk lopen in de kerken?'
Daar wil ik graag nog wat hardop over nadenken.
De kracht van de broederschap van
Talzé zit voor een belangrijk deel
in de overwinning van het heilloze
uitspelen van dienst aan God en
dienst aan de mensen, dat onze
kerkelijke bedrijvigheid zo vermoei
end maakt. Ik denk, dat dit vooral
ook de jongeren aantrekt. In hun
samenleven en hun dienstbaarheid
hebben de broeders gebed en poli
tiek engagement weten te integre
ren. Ze zetten soms letterlijk hun
leven in voor de armen en onder
drukten. met wie ze het leven wil
len delen. De communiteit heeft
altijd de 'verzoening' tussen men
sen. kerken en volken op het oog
gehad. Zo tracht men boven de
'polarisatie' uit te komen.
Geen polarisatie
De ontmoetingen van jongeren uit
heel de wereld zijn daar op gericht.
Je leert er naar elkaar luisteren en
je ontdekt, dat ieder mens iets
heeft, waardoor hij van belang is
voor de ander. Dat is voor veel
jongeren een bevrijdende en be
moedigende belevenis. In Taizé
neemt men ook de Jongeren uit de
niet-welvarende wereld serieus. De
blanken hebben het niet meer al
léén voor het zeggen. De inbreng,
de critlsche vragen en de leiding
van Jongeren uit Z.-Amerika. Azië
en Afrika krijgt grote aandacht.
Waar vind je dat? Eén van de
centrale thema's bij de voorberei
ding van het concilie is: 'Strijd en
Aanbidding om mensen van ge
meenschap te worden.' Weer: De
inzet voor de medemens en de aar
de vanuit de lofprijzing en daar
heen weer terug.
weldig ontroerend, omdat je wist,
dat ze wérkelijk hun leven op het
spel zetten voor de mensen met wie
ze wilden delen. Ik ben dan ook
diep onder de indruk geraakt
vooral in de groepsgesprekken
van de hoop en de bereidheid tot
persoonlijke inzet van de jongeren.
Maar hoe werk je aan concrete
veranderingsprocessen zonder keuze
voor of tegen? De communauteit-
wil zich daar niet openlijk over
uitspreken. (Men handelt er wel
naar laat daarover geen misver
stand bestaan). Het is trouwens
moeilijk eenstemmig te zijn over
politieke keuzen. Maar er zijn wel
eens dingen gewoon duidelijk.
Wanneer de prior naar Chili gaat.
wil je weten wat hij daar gaat
doen. Natuurlijk, wanneer Ihij zegt.
wat hij vindt van de junta in Chili,
zal hij het land niet inkomen. Is
dat nu juist niet het dilemma van
alle hoogwaardigheidsbekleders?
Wanneer op de persconferentie ge
vraagd wordt: 'Voelt de hele com-
munauteit zich verantwoordelijk
voor een broeder, die in een guerril
la verwikkeld raakt?' (en broeders
doen dat!) heb ik moeite met het
ontwijkende antwoord.
Moet dat dan: Hardop zeggen? Ik
denk. dat het soms dringend nodig
is, als je niet voor het karretje
Tweespalt
^'aar mijn gevoel zit hier nu ook
een kiem van tweespalt. Wanneer
jjc in deze wereld van onrecht ver
wikkeld wordt in de strijd (eventu
eel 'geweldloos') om recht voor de
•mensen van onderen, dan komt er
een .ogenblik dat je kiezen moet.
Jongeren uit verschillende ontwik
kelingslanden deden dat ook onom
wonden in hun getuigenissen, soms
'zelfs in het bekende actiejargon.
Dat was behalve duidelijk ook ge-
gespannen wilt worden van hen.
die slechts een zegen over de be
staande onrechtvaardigheid wen
sen. Taizé wil duidelijk niet de
vlucht in dé religieuze zekerheden
van een opgepoetst verleden, waar
mee religieuze bewegingen uit
Amerika Ihun duizenden verslaan.
Ze hoopt dat jongeren in hun situ
atie zich gaan bezighouden met de
samenleving. Juist omdat de Heer
leeft!
Ook Luther King we gebruiken
telkens hetzelfde voorbeeld!
heeft in die concrete situatie moe
ten kiezen. Wil men dat niet. dan
is de kans op flower power (de
vergelijking is van Handels-
blad/NRC) niet denkbeeldig.
Zelf doen
Steeds wordt herhaald, dat je de
inspiratie, die je in Taizé vond.
concreet moet maken, in je eigen
situatie. In alle landen is die situa
tie verschillend. Men is dus wat
bang voor het geven van modellen.
Ik denk wel eens, dat het voor
jongeren in Indonesië of Argenti
nië. in Joegoslavië of Zuid-Afrika
duidelijker is. waar de strijd om
gaat, dan bij ons. De duivel loopt
daar als het ware op klompen. Je
kunt de onderdrukking en de ar
moede lokaliseren en vaak ook de
onderdrukkers. Dat houdt natuur
lijk allemaal in hoge mate verband
met de wijze waarop wij in Neder
land onverantwoord produceren en
consumeren. Maar het lijntje daar
heen is niet zo gemakkelijk te vin
den. Het is veel gecompliceerder de
boosdoener^ aan te wijzen. Je kunt
natuurlijk de Amro-bank wel noe
men als een instelling die inves
teert in onderdrukking. Je hebt dan
gelijk. Maar zo'n instelling is wel
helemaal verwfeven met onze sa
menleving en economie. Dat is niet
bedoeld, als een alibi om er dan
maar niets aan te doen. Alleen
moet je wel lange adem Jiebben.
lees: geloof, om vol te houden en
geduld te hebben bij kleine ver
schuivingen. Het is niet zo verwon
derlijk. dat veel jonge mensen het
niet meer zien zitten. Ze zijn te-
avontuur, naar de zin van de din
gen en vervallen in een vaag en
passief verzet. Het is veelbeteke
nend. dat na de studentenopstan
den van '68/'69 de grote trek naar
Taizé op gang kwam.
In Taizé kun je even opademen, je
vindt er nieuwe hoop. want de Heer
is immers opgestaan. Je herkent er
iets van gemeenschappelijke on
macht en bent daarin niet meer zo
alleen. Ik geloof, dat de broeders
en allen, die hen helpen, plaatsver
vangend pastoraal voor de kerken
bezig zijn en voor veel jongeren
toekomst openen. In de kibbelende
kerken bij ons wordt vaak geen
toekomst geopend. In Taizé zijn er
dan toch maar mannen, die het
dóen en ademloos beleven ze. dat
ze daar bij mogen behoren. Al was
het maar voor een week. Want dan
gaan ze weer naar huis: 'Probeer in
je eigen situatie er iets van te
maken'. Is hun gezegd. Taizé wil
geen nieuwe organisatie voor deze
jongeren zijn. zelfs geen beweging.
Je zult het zélf moeten doen.
Brood op de plank
Hoe zal het verder gaan met hen?
Broedir Roger zegt op die vraag
(ongeveer)'We kunnen alleen
maar van liet ene voorlopige naar
het andere leven. Ik heb vertrou
wen in de intuïtie van de jongeren.
De fasen zullen elkaar opvolgen
vanuit die ene bijzondere bron: De
opgestane Christus Een bron van
gebed en verwachting, waaruit het
engagement voor onderdrukte men
sen ontspringt.' Ik denk. dat ik zelf
vaak zulke zinnen in mijn preken
gebruik. Daar zal ik op moeten
letten. Want ik vind. dat jonge
Hoe maak ik dit alles waar
leurgesteld in acties en in de kerk, mensen recht hebben op wat dui-
Ze gaan op zoek naar een innerlijk delijker en concretere hulp. Want
hoe houd je het vol in je eentje of
met een kleine groep. Talze is wars
van organisatie. Ik vind dat ook de
charme van zuidelijke landen. Maar
ik ben tenslotte zo'n Nederlander,
die denkt, dat de meeste mensen
het niet zonder steun en gemeen
schap klaren. Het moet ergens be
ginnen. In d<? geschiedenis zijn er
creatieve eenlingen geweest. Door
één mens kan inderdaad de ge
schiedenis veranderen. Dat is een
evangelische notie. Maar we zijn
niet allemaal profeten. Bovendien
hebben we ook nog met bikkelhar
de en gecompliceerde samenle
vingsverbanden en instituties te
maken. Structuren bestaan niet al
leen door mensen, maar mensen
worden ook in hoge mate door
structuren bepaald. Geloven en hp-
pen betekent, dacht ik. ook en
vooral je verstand gebruiken. En
dan zal het niet gaan zonder een
vorm van samenscholing en zonder
afspraken, om dan maar niet van
organisatie te spreken.
Er blijft nog een belangrijke vraag
liggen. Zal hun elan niet stuklo
pen? De jongeren kregen een brief
mee voor het volk van" God. Het is
niet hun bedoeiing, dat die brief
wordt afgelegd, na lezing dat wel,
in de archiefmap 'protestbewegin
gen'. Zou daarom dat 'volk van
God' de Taizé-gangers in eigen om
geving niet kunnen uitnodigen voor
gesprek en beraad. Want het is
waarachtig de moeite wel waard
eens over de bewoonbaarheid van
de aarde te gaan praten en ervoor
te gaan werken.
De schrijver van deze bijdrage, ds.
J. de Jongh. is als studentenpastor
verbonden aan het campuspasto
raat van de Technische Hogeschool
Twente.
Van een onzer verslaggevers
ROTTERDAM Bisschop Simonis
ziet het priestercelibaat als een
profetische daad van protest tegen
het klimaat van de consumptie
maatschappij.
Volgens hem zullen ook thans nog
vele jongeren voor het priesterceli
baat kiezen, als zij maar beter
geïnformeerd worden over de mo
tieven. Doordat hij ongehuwd is,
kan een priester meer beschikbaar
zijn. Hij neemt het lot van de
eenzaamheid op zich omwille van de
solidariteit met de eenzamen, zie
ken en allen die lijden.
De Rotterdamse bisschop schrijft
dat in een uitvoerige brief aan de
priesters in zijn bisdom over het
besluit van de bisschoppen om prof.
dr. H. van Luljk te doen ontslaan
als hoogleraar aan de katholieke
theologische hogeschool te Amster
dam.
'Zolang een theologische hoge
school ook ambtsopleiding wil en
mag zijn, dient het celibaat van de
priesterdocenten een existentiële in
leiding. een voorgeleefd ideaal te
zijn voor degenen, die zich voorbe
reiden op het celibataire priester
schap. een inspirerend voorbeeld
dat het kan', aldus de bisschop. Hij
noemt het een goede zaak, dat door
de kwestie-Van Luijk de bezinning
op de opleiding van toekomstige
priesters en pastorale werkers
wordt versneld. 'Ik weet. dat de
voro de KTHA verantwoordelijke
personen met grote ernst hiermee
bezig zijn en spreek mijn respect
uit voor hen, die de zware last
dragen van een zich vernieuwende
ambtsopleiding'.
(ADVERTENTIE)
interieur verzorqinq
ZWART JANSTRAAT 63 3
3e PIJNACKERSTRAAT 8
TELEFOON 24 45.11
AMSTERDAM Ons artikel 'Euro
pese kerken onzeker over nieuwe
wegen' in de krant van gisteren
bevatte een storende zetfout. Er
had moeten staan: 'Wil men dat er
nog iets van zo'n conferentie door
werkt, dan is men automatisch ge
neigd. beleidsflguren te sturen.'
ENERGIE
Aan alle kanten blijkt nu wel dal
ondanks een tijd van opademing
na de crisis aan het begin van di?
jaar. de energie-schaarste toch wer
kelijk een niet weg te cijferen pro
bleem geworden is. De Amerikaans»
president meent er herhaaldelijl
waarschuwende woorden aan t<
moeten wijden, in Frankrijk heef
men een beperking op het oog ei
in ons land zijn door de regerlni
maatregelen aangekondigd die die
genen onder ons die zich daarvoo:
hebben ingespannen min of meei
tegemoet komen, bv door het uit
stellen van het bouwen van nieuw»
centrales voor kernenergie en eer
opnieuw in studie nemen van de
plannen. Opnieuw blijkt dat de ak
tiegroepen niet in het luchtledig*
geroepen hebben en opnieuw krij
gen zij ongelijk die bij het horei
van aktiegroepen alleen al geïrri
teerd raken. We moeten, maar il
heb het al eens meer geschreven
blij zijn met deze groepen die nu a
meermalen hebben bewezen eer
wezenlijke aanvulling op onze in
stitutionele derhokratie te zijn. He
verkrijgen van hun wens is boven
dien een stimulans om niet t
spoedig zich bij bepaalde beslissin
gen neer te leggen en daarvoor zijl
we dan werkelijk burgers met reël
demokratische rechten. Men kaï
daarin zien wat openheid en naa
elkaar luisteren in een werkelijk»
samen-leving vermag. Die kan
moet het uit. Dat is een zaak di»
mede door het evangelie beoog»! fr
wordt.
nl
gr
ge
Di
j va
ge
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859. Amsterdam.
Bij publikatie wordt de".naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Christenen en defensie
'Christenen zijn eerder verontrust
over defensieverlaging dan links
radicalen, zegt Kamerlid Verbrug
-van het GPV. Voor hem en de
zijnen zou geestelijke vrijheid een
primair beginsel zijn. vandaar!
Voor hemzelf, voor anderen niet?
Helaas is het niet zo dat zij vinden
dat militaire bewapening de geeste
lijke vrijheid bedreigt, maar verde
digt! Hoe dat te rijmen valt met de
verzoeningsboodschap van Christus,
-van wie gezegd wordt dat Hij als
-Hij leed niet dreigde, zeker niet
met straaljagers met atoommoge-
lijkheden. om maar te zwijgen van
andere duivelse middelen, die vraag
laat de heer Verbrug onbeantwoord.
Christen-radicalen zijn ook veront-
- rust over 'defensie', maar eerder
over het dreigende karakter dat de-
.ze 'offensieve' defensie heeft aan
genomen. Ook de christen-anti-ml-
.litaristen zijn verontrust, zoals
.nu al 50 Jaar bestaande 'Kerk en
Vrede'.
H. I. Ambacht L. Vermaas
ADVERTENTIE
verhouding te dien? Of gaat het
het- Vredesberaad alleen om de
nuchtere zaak ons te vrijwaren
voor eventuele chantage door mid
del van kernwapens door derden?
Wat Vredesberaad doet, is de taak
van 'buitenlandse zaken' onder
brengen bij 'defensie', iets wat al
leen verwarrend kan .werken.
Rotterdam C. P. van Renssen
Van een onzer verslaggevers
KAMPEN Ruim dertienduizend mensen bezochten de jaarlijkse
theologische hogeschooldag van de gereformeerde kerken (vrij
gemaakt) In zes kerken en twee tenten werden zij toegesproken
door in totaal 24 sprekers, onder wie de zes hoogleraars van de
hogeschool.
I de
tri
I he
1 De
be'
18.
he
Or
I hu
de
koi
bij
str
ge
CPN-leraar (4)
Vredesberaad
Get Gereformeerde Vredesberaad
heeft in zijn brief aan Kamerleden
over zijn Inzicht, dat een strategie,
waarin met gebruik van kernwa
pens wordt gedreigd, nimmer de
-gerechtigheid in de Oost-West ver
houding kan dienen. Aan mij
dringt de vraag zich op. of men
iemand al van 'dreigen met' kan VredeSWeek (2)
beschuldigen alleen al wanneer hij
krachtens zijn functie een bepaald
wapen draagt. Ook de vraag: Is het
nu Jülst de taak van 'defensie' om
t de gerechtigheid in de Oost'West
De heer Barnhoorn vindt dat het
lidmaatschap van de communisti
sche partij niet principieel onvere
nigbaar is met h^t leraarschap aan
een christelijke school. Nu gaat het
me niet om de heer Los. maar om
de léér van het communistisch
atheïsme, dat in de SovJetrUnie tot
staatsreligie is verheven. Dertig
jaar geleden waren er ook 'idealis
ten'. die meenden dat ze lid van de
NSB konden zijn. maar die verga
ten dat deze partij ook de doelstel
lingen van Rosenberg c.s. onder
schreef, die diep kwetsend waren
voor Christus en het Joodse volk.
Die idealisten konden wel lid zijn
van een partij zonder alles daarvan
voor hun rekening te nemen?!! De
praktijk heeft ons een zeer harde
les geleerd. Het utopische, revoluti
onaire denken heeft toclh weer in
zo sterke mate bezit van de mens
genomen, zelfs bij christenen in de
radicale partijen.
Dokkum W. E. Torensma
Twee vorstelijke sherries
uit het huis Gonzalez Byass.
Nectar Cream. Diamond Jubilee Cream. Cream sherries. Van een vor
stelijke oude „blend".
Gonzalez Byass is de grootste sherryleverancier van Spanje.
En in de indrukwekkende ..soleras" rijpen nog negen andere fijne
sherry-typen, voor evenzoveel momenten en stemmingen.
Gonzalez Byass: sherries met een traditie
Gonzalez Byass: muy bien
ANDRÉ BERSTENS Kt TILBURG
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe ijke Pers
Directie.
Ing. O. Postma.
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkanloor NZ Voor
burgwal 280. Postbus
859, Adam Teietoon
020 - 22 03 83. Postg.ro
26 92 74. Bank: Nea
Midd. Bank (rek ni
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
In uw krant deze week: KVP, AR
en CHU in defensiedebat: Snellere
aanschaf nieuwe wapens. In de ge-
bedsbrief van het zendingscentrum
te Baarn deze week: Men zal ons
vertellen dat we liever miljarden
uitgeven aan de voorbereiding van
een oorlog, die als hij komt miljoe
nen mensen als insecten zal uit
roeien. dan miljarden te besteden
aan een rechtvaardiger verdeling
van alles wat God ons op aarde
toevertrouwd heeft. Wij bidden om
moed om onze woorden en daden
te toetsen aan het evangelie. Om
kracht om onze stem te verheffen
in onze politieke partij, zodat we
niet blijven wegschuilen in de valse
geborgenheid van wat iedereen
doet.
N'oordwijk aan Zee
mw. J. Bamhoorn-Korbee
DEN HAAG Als huldeblijk voor
'de moed en de grote toewijding'
die zij betoonden bij het begin van
het gijzelingsdrama in de Franse
ambassade heeft de Franse presi
dent Giscard d'Estaing de drie
Haagse agenten mejuffrouw Rem
merswaal en de heren Koster en
Springer benoemd tot ridder in de
nationale orde van verdienste van
de Franse republiek, aldus de Fran
se ambassade.
Tennissen
Rusland wil niet tegen Zuid-Afrika
tennissen omdat laatstgenoemd
land apartheidspolitiek voert. Ha-
haha! Het wachten is nu nog op de
club die weigert tegen een Russi
sche ploeg te spelen. Ik hoop
zonder wat in Zuid-Afrika gebeurt
goed te willen praten dat men
gaat inzien dat elk land genoeg
heeft aan zijn eigen problemen.
Utrecht K. Ligtenberg
Van een verslaggever
AMSTERDAM Het Nederlandse
Palestina comité heeft' in een ver
klaring geprotesteerd tegen de ar
restatie van drie van zijn leden op
17 september en 21 september in
Israël. De twee vrouwelijke arres
tanten Margo Heynsbroek en Paula
Witkam, beiden uit Leiden zijn be
schuldigd van het lidmaatschap van
een vijandelijke terroristische orga
nisatie. De derde arrestant Wlm
Thierens uit "Beiroeth wordt be
schuldigd van sabotagedaden. Alle
drie Nederlandse gevangenen wor
den vastgehouden in de Russian
compound gevangenis in Jeruzalem.
Het Palestinacomité zegt in zijn
verklaring de arrestaties te zien als
een 'schandalige' poging van de
Israëlische autoriteiten om het
werk en streven van het comité in
een kwaad daglicht te stellen.
Omdat onlangs het boek 'Oriëntatie
in de theologie' is verschenen, dat
samengesteld werd door de Kamper
vrijgemaakte hoogleraars, ging ie
der van hen nader in op de wijze,
waarop hij zijn vak doceerde.
De oudtestamenticus prof. drs. H. J.
Schilder ging daarbij in op het
'modern exemplarisme'. Daaronder
verstond hij een bijbelgebruik,
waarmee hedendaagse revolutionai
re theorieën en praktijken gerecht
vaardigd worden. Men beroept zich
op Amos en andere profeten als
voorbeeldën (exempels) voor pro
testacties tegen misstanden, zelfs
op Jezus als voorbeeld voor revolu
tionairen tegen de gevestigde orde.
Geschiedenissen als de roeping van
Abram en de uittocht uit Egypte
worden gebruikt als oproep aan de
mens van deze tijd om hoopvol
afscheid te nemen van de ver
trouwde normen en structuren.
Prof. Schilder vergeleek dit moder
ne exemplarisme met de exemplari
sche prediking, waartegen de latere
vrijgemaakten in de jaren dertig in
de gereformeerde kerken stelling
namen. Weliswaar was toen de
aandacht gericht op het persoonlijk
zieleven en nu op de taak van de
mens in de samenleving, maar de
methode is principieel verwant. In
beide gevallen plaatst men een his
torisch gelijkteken tussen de situa
tie van de bijbellezer en die van de
personen in de bijbelse geschiede
nis. ten koste van de plaats, die de
bijbel zelf geeft aan deze laatste in
de christologische heilsgeschiedenis.
Goochelaars
De nieuwtestamenticus prof. dr. J.
van Bruggen vergeleek het werk
van veel moderne bijbeluitleggers
met dat van goochelaars, die de
mensen met veel inspanning iets
willen laten zién, dat er niet is. De
ware exegeet is geen goochelaar,
maar een gids. die laat zien wat er
wel is. Daarom blijft Kampen veel
nadruk leggen op grondige studie
van de talen van de bijbel.
Meegedeeld werd, dat zich deze
maand weer zeventien nieuwe stu
denten gemeld hebben. Kampen
telt nu ongeveer 120 studenten voor
de kandidaatsstudie. De laatste drie
jaar kwamen er 34 klaar.
Kerkvoogdij Bolsward
biedt diensten aan
BOLSWARD De hervormde
kerkvoogdij van Bolsward heeft alle
hervormde gemeenten van Fries
land haar diensten aangeboden "bij
de administratie en beheersvoering
van hun gelden en bezittingen, ui
teraard tegen vergoeding van man
uren en onkosten.
Bolsward beschikt over een kerke
lijk bureau, waar de eigen boekhou
ding. op zulk een deskundige wijze
wordt verzorgd, dat ook reeds enke
le gemeenten in de omgeving een
beroep deden op dit bureau.
Van onze onderwijsreedactie
WAGENINGEN Universiteiten
moeten de journalistieke vrijheid
niet slechts eerbiedigen, maar ook
bevorderen. De schorsing van de
hoofdredacteur van het Utrechts
universiteitsblad, drs. W. Kuipers,
zou daarom ongedaan moeten wor
den gemaakt.
Dit is het oordeel van de raad van
voorlichtingsambtenaren bij het
wetenschappelijk onderwijs over
het conflict dat aan de rijksuniver
siteit te Utrecht inzake de voorlich
ting is gerezen.
Het conflict in Utrecht gaat niet
over de kwaliteit van het blad,
maar over de competentie van de
hoofdredacteur. De schorsing wekt
daarom de indruk dat er onvol
doende garanties bestaan voor de
journalistieke vrijheid en zelfstan
digheid, aldus de raad van voor
lichters. Een universiteit is een kri
tische instelling die zich kenmerkt
door onafhankelijkheid van den
ken. Een vrije en onafhankelijke
universitaire pers is daar een nood
zaak, aldus de raad.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen
te Voorthuizen: J. Koele te Nijkerki
te Woudenberg: A. W. van der Pla
te Ooltgensplaat die bedankte vooi
Monster.
Bedankt voor Ede: M. B. v.d. Akke|
te Stellendam.
Afscheid op 29 sept, van Veenenl
daal: A. Wisgerliof wegens em.; vaj
Wittewierum: K. Beks wegens em.
van Zwartebroek: A. Klein kranen
burg wegens em. Met ingang van j
oktober emeritaat verleend aan
Willemse jeugdpredikant bij
rijksinrichting voor jongens
Amersfoort en te Zeist; van Eextaj
H. L. A. van Wijk ber. te Delfzijl)
van Soest: D. H. Bosma ber.
Terneuzen; van Assen: drs. H. Jaj
gersma, ber. te 's Hertogenbosch.
Intrede te Arnhem: Th. L. Lora,
uit Leusden voorheen secr. van d
herv. raad voor het jeugdwerk; t
Brummen: C. L. Glastra uit Abben
horn: te Groningen als part-tim Jt
predikant van de commissie voo
de bezinning op de liturgie: kanti Er
P. J. C. Stolp uit Zuldhorn. jee
GEREF. KERKEN ma
Beroepen te Oppenhuizen: D. J lie:
Ras kand. te Amsterdam; te Arnej da
muiden: drs. C. Bijman kand. al zie
daar die dit beroep heeft aangenoj gei
men. i vol
Afscheid van Den Haag-Oost (zie)
kenhulspred.)R. A. Flintermaj flji
wegens emeritaat: van Uithuizen,
J. W. de Ruiter wegens emeritaat!
van Britsum: M. v.d. Bosch wegen)
emeritaat; met ingang van 1 ok(
emeritaat verleend aan J. Rook t
Nunspeet; van Vrouwenpolder: L. i
G. IJkel ber. te Beverwijk-Heems
kerk: van Rheden-de Steeg wegen)
vervroegd emeritaat: G. W. Rijksen
Intrede te Hoofddorp: P. G. del
Hengst uit Den Helder; te Hoog1
kerk: H. Langenburg uit Vlaardiw
gen; te Asperen: A. A. Oostenbrln!
uit Opende in de classis Bergum; ti
Bennekom: H. R. Juch uit Hooge)
veen: te Oostwold (Oldambt) kanq
B. v. Dijken uit Bedum.
Benoemd tot ziekenhuispred. m ij
1 okt. in de classis Den Haag:
Vesseur te Den Haag-W. Hij blijl)
verbonden aan de kerk van Del der
Haag-W. j ont
GEREF. KERKEN VRIJG.
Geroepen te Axel: L. Douw te En|
schede-ZW; te Loppersum en Wesj
terendem: G. A. Snip kand. te Gro
ningen.
Intrede te Almkerk-Werkendam
Breda: kand. C. v.d. Leest t
Utredht.
ALG. DOOPSG. SOC.
Afscheid van Amsterdam-Den lid
Landsmeer: L. D. G. Knlpschea
ber. te Veenwouden.' Zwaagwestein)
de en Buitenpost.
Intrede te Amersfoort: J. Lange uj Dteï
Enschede. den!
REM. BROEDERSCHAP met
Intrede te Eindhoven: F. Palm dek
afl
digi
I nen
del
Het
zov»
bijl
ter:
sul
go»
Gri
j Om
me
not
I doe
1 dei
I rin
i ger
vo»
'Gr
zal
kui
zal
boe
ziet
ple:
lng
sen
ger
0.
LEI
1 dag
1 voo:
den
boom uit Dordrecht.
(ADVERTENTIE)
Handenarbeid met gehandicapt
kinderen, door Z'Lindsay. uitg
Cantecleer, De Bilt, 166 blz
ƒ21.50.
'Apple' tot op het klokhuis. Wat ei
met de beatles gebeurde, geschre
ven door P. Mccabe en R. Schon-
feld. Uitgave van Westfriesland
Hoorn 208 blz - 12.50.
AO-boekje no 1529: Tuinbouw ii
ontwikkeling, door dr ir H G Kro
nenberg. Uitg. Stichting IVIO
Lelystad, 1,25. 20 blz.
'Het Kapitaal' van Karl Marx, door
F. Engels. Het in 1868 geschreven ken
boek is nu uitgekomen bij Pegasus
in Amsterdam. 124 blz - 6,-..
De kool van licht, tafeleren in het
recht, door H. W. Holt. uitg. West
friesland. Hoorn. 222 blz - 14.50.
KdL
DEI*
wer»
aan
pent
nin
gen
ever
trisc
wer»
maa
Zak