'Theater' gaf van zwak geschreven stuk een sterke opvoering [7 d •Oe The Beard de moeite niet waard Je moet in de kerk met eeuwen rekenen Het Koffiehuis werd mislukte opvoering van Publiekstheater 'President op drift' van Scott Fitzgerald Cosi fan Tutte in heerlijke lichte sfeer Gratama met programma van niveau Clubgebouwen in De Boemerd Anti-Kalkaraktie slaat aan Poolse studenten te gast in Leiden de koning GEMEENTE LEIDEN Verhuizingen piano-iransporten Jan van Duuren K'! VROUWLÏJKE en MANLIJKE KRACHTEN P. BAKKER B.Y. Plaats een Koeriertje CURSUSSEN IN DE FRANSE TAAL TE LEIDEN üvdemaat^ TROUW/KWARTET MAANDAG 23 SEPTEMBER 1974 BINNENLAND/KUNST door Ber Huising ARNHEM Theater gaf zater dag in de Arnhemse schouwburg de eerste, leuke, voorstelling van President op Drift. Daaraan is door regisseuse Elise Hoomans en de spelers met veel humor en speelplezier alles gedaan om het leuk te maken. F. Scott Fitzgerald, de auteur, de beschrijver van de Gay- of Roaring Twenties, die hij zelf The Jazz Age noemde (al moest de echte jazz nog door de blanken ontdekt wor den), en waar hijzelf onstuimig in meeleefde, is weer 'in', tegelijk met een nostalgie ook naar die jaren, maar hij is niet de geschiedenis ingegaan als toneelschrijver. Hij heeft het dan ook bij dit ene stuk. The Vegetable, van 1923. gelaten. Het gaat over een kleinburgerlijk vastgelopen commies van de spoor wegen, die eenmaal, dronken van clandestien bocht (tijdens de drooglegging) droomt dat hij presi dent van de USA is, en dan zo stuk loopt, dat hij maar liever postbode wordt, om alleen prettige brieven te bezorgen. Nu hadden zij daar net een president gehad. Harding, die beter postbode h?d kunnen zijn. De droom, het middelste bedrijf, leek dus een satire. In het Witte Huls. met alles wit. ruilde de president het lastige Idaho grif voor de Ezels eilanden en zijn seniel afgetaken- de vader werkte als minister van financiën de schatkist schoon leeg. Onbekwaamheden en corruptie kwamen dus wel aan bod, maar op een nogal kinderlijk gedroomd ma niertje. dat nu nauwelijks iets raakt. Wel zo aardig, maar ook oppervlak kig, is de tekening van .het onbenul lige, versufte stelletje middenstan ders, waar alles aan voorbij gaat en waarvan alleen een schoonzusje als 'flapper' aanstellerig met de mode van die losgeslagen 'twenties' pro beert mee te doen. Elise Hoomans heeft dat duffe sfeertje met allerlei komische, klei ne, eigenaardigheden kostelijk opge roepen, en het witte burgermans- presidentendroompje tot een mooi malle vertoning gemaakt, in een dansstijltje van charleston en New Orleans-jazz. De kostuums van de tijd en het dekor, dat van armelijk burgerhuisje het witte droomhuis wordt, met een gemak zoals recla me dat voorspiegelt, werken daar aan volledig mee. Huub van Gestel was de ontwerper. Blijmoedige tics Eric van der Donk is. en blijft als hooggehoede president, dat simpele, goeige. huiselijke mannetje, dat ko miek voorzichtig naast zijn schoe nen loopt, met allerlei goed gevon den. blijmoedige tics en gebaartjes. Hij speelt dus een goede blijspelrol. Pim Peters, Jan de Groot en Eric van der Donk in 'President op drift'. Henny Orri is zijn vrouw, verbit terd en ontevreden eerst, dan mal lotig als eerste dame van de USA, en in het laatste bedrijf grappig verdrietig ongerust om zijn wegblij ven. en gelukkig als zij hem terug- heeft. tfü is het maar een postbode. Zij d<Jk dat allemaal prachtig, en is een lust om te zien en te horen. Jan Verhoeven als Paps scharrelt oud en afwezig door alles heen. Nettie Blanken is geheel en al het modieuze snobje van die jaren. Pim Peters is een schilderachtige drank- stoker en ambassadeur van een verzonnen staat. Scott Fitzgerald had voor zijn zwak gebouwde stuk ook nog een verteller nodig. Andy Daal doet hem nog niet losjes ge noeg. Dan zijn er nog al wat bijrol len. En Ernst van Altena zorgde voor een beste vertaling. De voorstelling werd, door alles wat er goed aan gedaan werd, dus ge slaagd. Maar het stuk viel me te gen. Vrijdagavond hebben wij In Mic- kery The Performance Group uit New York The Beard zien spelen. Ze kwamen dus wel (dat was lang niet zekermet hun alweer ver bleekte. avant-garde-aureooltje en een, niet uitgekomen, voorspelling, dat zij schokkend zouden kunnen zijn. Wij hebben ze bezig gezien, alle vier. met talenten en sp eeldrift, gevarieerd heftig, grotesk, en met allerlei lichamelijke expressies, die nogal exhibitionistisch aandoen. Want je vraagt je wel af: waarom doen ze dat allemaal? The Beard (zó'n baard) van Michael McClure is die moeite volgens mij niet waard. Hij schreef een dialoog, over Jean Harlow en Billy the Kid, die elkaar met het tegenwoordig ge bruikelijke recht-voor-zijn-raap- taaltje seksueel benaderen en af stoten, met puber-schuldgevoelens blijkbaar, want ze moeten elkaar steeds toeroepen: je bent onsterfe lijk, je bent vrij, je mag doen wat je wilt, en dan volgt er als iets dieps nog: als je me niet kent ken je me niet, of zoiets, En ze komen, als ik het goed begreep, tot niets. Regisseur Stephan Borst vond het ook wat mager. Hij breidde het spel dus uit tot twee Jeans en twee Billy's, en dat maakt dan. homo en groepssex inbegrepen, acht com binaties mogelijk. Maar daarin wordt dan evengoed hetzelfde, en niets meer, gezegd. Alle veranderin gen zijn geen verbeteringen. De vier deden mij denken aan spelen de hondjes. Die snuffelen, blaffen, bijten ook alle kanten heen. Grap pig soms wel. met opwindinkjes en zo. maar toneel wordt het niet. Stephan Borst had er dus ook nog een schommel, een bed, een zitje van autobanden, een soms bespeel de viool, en meer van die rekwisie ten bij nodig. Plus wat romantische Amerikaanse volksliesjes. Er wer den vijf kwartier mee geduld, en zoals gezegd: ze deden het niet slecht, maar ik dacht wel: wat den ken ze nou dat ze doen? door Adr. Hager SCHEVENINGEN Dat het in een school voor minnaars niet serieus toegaat, bewijzen tekstdichter Da Ponte en componist Mozart in hun opera Cosi Fan Tutte. De loodzware ernst ln eerdere opvoeringen door de Nederlandse Opera Stichting paste dan ook in het geheel niet bij het karakter van dit komische werk. Vandaar dat men zaterdaga vond in een vrijwel uitverkochte Schevenings Circus Theater opge lucht kon ademhalen: de presenta tie was ditmaal verfijnd en ko misch zonder ook maar één mo ment door te slaan naar het oubol lige. Dirigent Hans Vonk slaagde erin de vonk van orkestbak te doen over slaan naar podium en het resultaat was verrassend. Verrukkelijk werd er door het radio-kamerorkest ge speeld. Prachtig genuanceerd en voortreffelijk afgewerkt. De zes vo- kale solisten lieten zich gaarne in spireren en met een variant op de titel van de opera zou men kunnen zeggen: zo deden ze allemaal. Men wordt in dit uit 1790 stam mende werk geconfronteerd met gewone mensen. Twee liefdesparen, waarvan de mannen hun verloofdes op de proef stellen, een speels ka mermeisje en een vriend die op zijn eigen filosofische wijze een kijk heeft op de liefde. Een simpel verhaal, doch Mozart tovert orkes trale en vocale kleuren, voegt de ene muzikale gedachte bij de ande re en er suddert een heerlijke ont spannen sfeer waarin bij voorbaat het happy end besloten ligt. Het verhaaltje zou zich lenen voor een onbenullige operette. Mozart schrijft een meesterlijk werk. In de voorstelling bouwde men voort op de basis die men in vroe gere jaren legde. Een geheel vanuit de opera gedachte regie van Jan Bouws, precies die verfijnde humor, die bij de muziek past. Decors en costuums van Harry Wich zijn nooit overdreven, doch wel uiter mate smaakvol. Op het podium was wel niet alles volmaakt, en niet 'iedere noot was een vokale parel, maar het geheel was meer dan acceptabel. Een bijna volledige Nederlandse bezetting en dat is op zich al verheugend. De rol van Alfonso is als het ware voor Hubert Waber geschreven. Hij wist deze filosoof volkomen overtuigend neer te zetten en vokaal loste hij eerdere beloften volkomen in. Cora Canne Meyer is een zangeres van wie men immer het maximum mag en kan verwachten, ook als Dora- bella wist zij weer te imponeren, door de volmaakte beheersing waarmee zij deze figuur wist te creëren. Hanneke van Bork zong vooral in de aanvang niet altijd feilloos', maar naarmate de voor stelling vorderde groeide zij ih haar rol van Fiordiligi. Ans Phllippo voelde zich als een vis in het water in de partij van Desplna. De tenor Rüdiger Wohlers zong met speels gemak en samen met bariton John Vierkens werd menig amusant effect bereikt, met een spontaan applaus als beloning. Een geslaagde voorstelling, waarbij het publiek zich bijzQnder heeft vermaakt. Dat zal ongetwijfeld ook het geval zijn ln Amsterdam op 25 en 28 septem ber 2 en 6 oktober, in Rotterdam op 30 september, ln Groningen op 4 oktober en in Utrecht op 8 oktober. NEW YORK De Amerikaanse ro manschrijfster Jacqueline Susann is zaterdag op 53-Jarlge leeftijd in New York overleden. Haar drie ro mans zijn. ondanks de unaniem slechte kritieen, grote successen geworden. Het zijn: 'Valley of the dolls' (1966). 'The love machine' (1969) en 'Once is not enough'. De cabaretier Rients Gratama heeft een deel van zijn succes te danken aan de vrolijkheid en uitbundigheid waarmee hij zijn programa's brengt. Hij is niet een stille mijme raar en niet een artiest die met een trekje van de ogen de zeggings kracht van een nummer verhoogt. Hij kan een erstig liedje wel inge houden brengen, maar zoekt het zo nu en dan ook in de bombarie. Dat is overigens bombarie van een heerlijke soort. Het nieuwe programma Regen op het bloemkoolcorso dat in de schouwburg De Lawei te Drachten in Première ging, geeft daar vele voorbeelden van. Toch is Rients Gratama gelukkig een cabaretier die zich vernieuwt. Hij zoekt het nog ten dele in mopjes en grappige opmerkingen over politieke figuren en actuele situaties (waarin de mil de spot met alles wat kerkelijk en confessioneel is me wat overgedo- seerd lijkt) maar hij is veel sterker in zijn liedjes en bespiegelingen over de kleinere maar toch niet minder belangrijke dingen in het leven. Wat dat betreft heeft hij voor dit programma twee fijne tek sten meegekregen van Hugo Verha- ge: één over een weduwnaar en één over een prille zomervakantie- liefde. Overigens verdienen ook zijn eigen teksten over ht algemeen alle waardering. Een uitschieter, ook qua presentatie is het fascinerende nummer over de klant die bij ver gissing een nacht wordt ingesloten in een verlaten supermarkt (tele foon schijnt niet aanwezig te zijn) en ten onder gaat in de vloedgolf van agressief gepropageerde artike len. Het liedje waarnaar het hele programma is genoemd (De regen op het bloemkoolcorso) heeft veel sfeer en bovendien fijne humor en woordspelingen. Het is een van de bewijzen dat Rients Gratama het zijn publiek ook weer niet al te gemakkelijk wil maken. Het zoeken naar modernere vormen van caba ret komt trouwens tot uitdrukking in de nummers Arme Rodrigo en het bijzonder levendige slotnummer Relation Training. Slapjes, nog herinnerend aan de toch steeds meer terugtrekkende 'lollige' Grata ma is daarentegen het nummer van de gebroeders die in een liedje hun vijftig jaar getrouwd ouderpaar toezingen. Over het geheel geno men is het nieuwe programma van Gratama verrassend en van hoog niveau. Hij is ditmaal weer solo artiest overigens dankbaar gebruik makend van zijn voortreffelijk combo. In dat combo excelleert de pianist Cees Bijlsma die ook als componist en de overige begeleiden de muziek een niet geringere hoog te bereikt als Rients Gratama. LEIDERDORP De gemeente Lei derdorp gaat zelf een kleed- en clubaccommodatie bouwen op de sportvelden in De Bloemerd. Dat is niet gebruikelijk, want normaal bouwt de belanghebbende vereni ging zo'n accommodatie met een gemeentesubsidie van vijftig pro cent en een gemeentelijke geldle ning van nog eens vijfentwintig procent. Echter korfbalclub Veloci- tas en hockyclub Alecto zijn niet draagkrachtig genoeg om de reste rende vijfentwintig procent te fi nancieren. De gemeente zal de accommodatie bouwen volgens een bestek dat de beide verenigingen hebben inge diend. en het werk ook laten uit voeren door een aannemer die door de verenigingen wordt aangewezen. Daarvoor is een raadsbesluit nodig, dat in de komende vergadering zal worden genomen. Veel bloemen verwaaid RIJNSBURG De bloemen zijn op het moment zonder meer slecht. De goede brengen nog wel wat op. maar zo gauw de man bij de klok iets over de bloemen zegt. houden de handelaren de hand op de pote- monnee. Het weer speelt de kwe kers parten. Door het slechte weer van de laatste weken is er veel verwaaid. Ook de bloemen binnen hebben daar its van over gehouden. Daar de kassen niet goed konden worden gelucht, liepen verschillen de soorten pokken op. Vooral de freesia is daar gevoelig voor. Een goede tros chrysanten van bui ten gaat voor rond de twee kwart jes weg. De grote brengt vijftig cent op. maar als er iets niet deugt zakt de prijs als een baksteen. Geen goed woord voor de asters. Iets aparts gaat nog wel. maar daar is meestal dan maar één partijtje van De anjers leveren rond de drie dubbeltjes op. Een goede freesia gaat weg voor 1.25, maar de meeste zijn onder de twee kwartjes. Goede begonia's gaan voor een daalder van de hand. De verwachtingen voor de volgende week zijn niet veel beter. Ook in de export is het droevig gesteld. korfc-nieuuG-ui t-3c-ïe/:io kort-hieuxs-nit-de-i^io kor t. -ri i n u hs -Ti it-9 o -Txtg lo kor i—iouvs-uit-ao-ltttfio kort-nioi) wr.-u i t-fl e—To/rio LEIDEN Woensdag 25 september wordt een Chili-avond georgani seerd door het comité 'Vrij Chili Libre' in de zaal van SSR, Hoge- woerd 108. De avond begint om acht uur. Piet Reckman zal een lezing houden over de situatie in Chili, waarna er gelegenheid tot discussie is. HAZERSWOUDE De heer C. Kroon, vorser in de geschiedenis van Hazerswoude, heeft in samen werking met de heer A. Huisman de brochure 'Hazerswoude in kaart' samengesteld. HAZERSWOUDE B. en W. van Hazerswoude brengen op donderdag 26 september het voorstel ter tafel om het speeltuinwerk ruimer te subsidiëren. Tot nu toe bedroeg de ze (jaarlijkse) bijdrage 2,50 per kind. Advies is nu om vijf gulden per betalend lid toe te kennen. VOORSCHOTEN Dinsdag 24 september organiseert het comité "Vrij Chili Libre' een Chili-avond in het cultureel centrum aan de Prin ses Marijkelaan, Voorschoten. Het programma: een filmpje over Chili van Piet Reckman. daarna een le zing van Plet Reckman, na afloop discussie. KATWIJK Drs. in de theologie J. Hoek, zal vrijdag 27 september zijn proefpreek houden ln de Oude Kerk, onder voorzitterschap van prof. A. J. Rasker. Als paranymfen zijn aanwezig ds. R. van Kooten te Goederede en R. Verhage, student scheikunde te Goes. De dienst be gint om 19.30 uur. LEIDEN Het protest tegen de snelle kweekreaktor in Kalkar vindt veel weerklank bij de Leidse bevolking. Er zijn de afgelopen we ken ruim 1500 handtekeningen ver zameld door het comité. De kaarten voor de eerste bus. die 28 septem ber naar het protest in Kalkar (Duitsland) gaat. zijn uitverkocht. Degenen, die mee willen met een tweede bus. kunnen nog terecht voor een kaart 10) bij de volgende adressen: 5e Binnenvest gracht 1 en Colenbranderstraat 1. LEIDEN De studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen krijgt in het kader van een uitwis seling vijf Poolse studenten te gast. Zij komen ter voorbereiding op een internationaal congres in Bemelen (bij Maastricht), dat duurt van 27 sept. tot 4 oktober. Verder organi seert deze studentenvereniging sa men met S.S.R. in het kader van de Vredesweek een open forumavond over de Nato en het Warschaupact. Deze avond wordt gehouden op dinsdag 24 september in het socië teitsgebouw van S.S.R. Het forum zal bestaan uit o.a. het kamerlid Kuipeés van de WD. en de heer Schut" van de PPR. Het forumge sprek wordt geleid door de polemo loog Philip Everts. De avond begint om 8 uur. WARMOND Zondagochtend werd in de Hervormde eKrk een herdenkingsdienst gehouden ter gelegenheid van het eeuwfeest van de kerk. Een dag eerder, zaterdagmiddag, was er een re ceptie in gebouw Het Trefpunt. Onder de receptiegangers merk ten wijveel oud-Warmonders op, onder wie ds. Snijders uit Nijkerk. Er werd ook gelegenheid geboden in de kerk de tentoonstelling te bezich tigen van oude foto's, prenten, te keningen en geschriften, uit het ar chief van de kerk. Wat zeer de aan dacht trok was een van suiker ver vaardigde kerk van Warmond. Bak ker Oudshoorn was hier de maker van. Zondagochtend werd het eeuwfeest kerkelijk herdacht. Medewerking verleende de Warmondse Fanfare en het Hervormd Kerkkoor. Prof. dr. J. Zandee uit Utrecht, ook een oud-Warmonder. woonde deze bij zondere dienst bij. Ds. Den Tonkelaar begon zijn preek met te wijzen op het bord. dat voor het kerkgebouw was geplaatst. Hierop stond de slagzin: 'Gods woord is broodnodig'. Op de achter kant stond: 'Fijn dat u gekomen is'. De dienst werd voorbereid door de jeugddienst-commissie, in samen werking met de fanfare en het kerkkoor. 'Fijn dat u kunt komen. Het is een voorrecht onder alle rust in de kerk te mogen zitten. Die vrijheid moeten wij benutten, waarmee Christus ons heeft vrijge maakt. Wij beginnen vandaag met dit kerkgebouw een nieuwe eeuw. Wij rekenen ln de kerk met eeu wen'. aldus ds. Den Tonkelaar. Hij citeerde zijn collega ds. Van den Bosch uit Ginneken. die eens heeft gezegd: 'Je moet in de kerk niet met Jaren, wel met eeuwen rekenen. Wij prijzen God in de eeuwen der eeuwen'. De tekst waar mee ds. N. Osti op 5 juli 1874 de kerk inwijdde was naar aanleiding van Pslam 84: 'Mijn ziel verlangt naar de voorhoven des Heren'. Nu. honderd Jaar later was de tekst gekozen uit Joh. 15 12: 'Dit is mijn gebod, dat gij elkaar lief hebt, zoals ik u heb lief gehad'. Ds. Den T onkelaar: 'Christus kwam ons Gods liefde brengen. In hem zie wij wat die liefde Inhoudt'. Hij besloot met de vraag: 'Wat doen wij met de vrede die alle verstand te boven gaat? Wij gaan ln de eeuwen der eeuwen met ons werk door. God heeft het eerste en 't laatste woord'. door W. Wielek-Berg Wat moet dat tegenwoordig toch. al dat gemorrel met oude meesters op het toneel? Nu is Hans Crolset van 'Publiekstheater' weer op het lumi neuze idee gekomen om Carlo Gol- donl's 'Het Koffiehuis', dat uit 1750 dateert, te situeren in 1914. Omdat hij Vlsconti's film 'De Dood in Venetië', naar de novelle van Tho mas Mann, zo mooi vond. En om dat Goldoni ook uit Venetië komt. Eerst was. naar het voorbeeld van de film, muziek van Mahler voor zien, later werd toch maar Satie gekozen. Wat deert het! Als men eenmaal aan het associëren slaat, kan men grote parallellen ontdek ken tussen een kip en een lanta renpaal, dus ook tussen 1750 en 1914 en zelfs tussen Goldoni en Tsjechov. Nu begrijp ik Max Croiset wel. 'Het Koffiehuis' is een vervelend stuk. vol oninteressante, geestloze, harte loze mensen die maar wat af- en aandraven op hun terras, listen verzinnen, intrigetjes uitbroeien, zich met andermans zaken bemoei en, wauwelen, hun geld verspelen, de bloemetjes buiten willen zetten, voor aap staan en tenslotte netjes terugkeren naar hun jankende wijfjes., Een naderende catastrofe wil aan de prietpraat van onnozele halzen nog wel eens een andere dimensie, een grotere diepte, verle nen nietwaar? Zwetsen op de rand van een vulkaan klinkt anders dan zwetsen op de rand van een kanaal. Maar dat is dan wel een aange plakte dimensie, die niets met het stuk te maken heeft en er niet uit voortkomt, want Goldoni heeft van de eerste weerldoorlog wat weten we met aan zekerheid grenzende waar schijnlijkheid, geen weet gehad. Zijn figuren komen uit de comme dia del 'Arte: veel mogelijkheden tot inleving bieden zij niet en tra gisch zijn ze allerminst. Ook de oude roddelbaas Don Marzlo, de spil van het stuk. <Jie overal zijn neus insteekt, alles bederft wat al bedorven is ên tenslotte met de brokken blijft zitten, is dat niet. Het is werkelijk te zot om hem naar Tsjechov-model te snijden, om hem droefenis aan te meten, zoals in deze voorstelling gebeurt. Wil Je Goldoni spelen dan moet ie dat, dunkt me, doen met een ra zende vaart, met allerhande regie- trucjes, geheel aan de oppervlakte "UITZENDBUREAU Tr'ofZ 01710-31710 Koievaarstrnal 33 Ij. Jen 'iiiAfflj Op 24 september 1974 te 20.00 üur zal ln de koffiekamer van het stadhuis de eerste verga dering worden gehouden van de Commissie voor de Ruimte lijke Ordening en de, Open bare Werken In deze vergadering zal onder meer aan de orde worden ge steld de aanwijzing van twee leden voor de Projectgroep Waardelland en de Kerngroep C. en A., het beschikbaar stel len van een krediet ten be hoeve van een onderzoek naar de behoefte aan bedrijfsterrei nen en -ruimten, de verkoop van een strook grond aan de Heemskerkstraat 52 aan de heer J. Kiuts, de verhoging van een krediet voor aankoop van onroerende goederen bui ten de sanerlngsgebleden He- rengracht-ZJjlsingel en De Camp alsmede de brief van mejuffrouw A. v. d. Zande d.d. 26 augustus 1974 ln zake de bouwplannen voor het gebied Herengracht-Zijlsingel ln binnen- en buitenland. Onder garantie. Verwarmde bergplaats voor Inboedels. Middelstegracht 36 Leiden - Tel. 25468-21060. PAI hoo 1 spel zodat de toeschouwer zich de (van uitkijkt en geen tijd krijgt om jeen te bezinnen. Fratsen mogen, ugehi het peilen naar diepte is taboe.van Ik betwijfel overigens, of 'Het Igevi fiehuis', in welke vorm dan De verteerbaar kan worden opgedfeicfc Het is een mager stuk vol ©aa plekken. Maar door ons de verlSpa ding op te dringen van een gToe oorlog die op de loer ligt om ahegt futiele mensjes wel eens morejgeb! leren, terwijl er ook nog sprafyjijn van een cholera-epidemie (hetjstas niet op!) wordt het helemaal ,m rare, vervalste, verkrampte tl In het programma wordt gespri over een trillende pudding: meffT gedachtengang kan ik een \J eind meegaan. Bij de première in de Amstert Stadsschouwburg had het puj er dan ook nauwelijks een 1; voor over. En als je om Gol niet kunt lachen moet je wel ellende om hem huilen. Over het decor en de costuums' Herman van Elteren wil ik hetp hebben: als je een stuk uit 17; 1914 laat spelen is het daa altijd raak of altijd mis. De beelding wordt geen enkele gesteld en dat komt die verbeel meestal niet ten goede. Van spelers was Jan Retèl als Don zio de ster van de avond, maa halsbrekende pogingen om vaii^j. type een mens te maken overU ook hij niet. Verder was er nobele Rldolfo van Ab Abspoel, flierefluiterige Eugenio van Thijs en een schofterige Panoug van Gerard Hartkamp. Celia faar. Slgrid Koetse en Marielle let waren de wijfjes, allemaal uit om hun mannen naar het me nest. te lokken, en niks rueelni Van geen van de acteurs vair., genlijk enig kwaad te zeggen.P1] stuk deugde alleen niet en del vatting nog minder. I W. Wielek-f a g< LOS ANGELES De Amerikalx filmacteur Walter Brennan is z^eg i dag op 80-jarige leeftijd in al ziekenhuis van Oxnard in Caljlvid nië overleden. Brennan. bezjter van drie Oscars van de Amerik^. Z se filmacademie, speelde doorg|t al opvliegende mannen op leeiveli met een hart van goud. Hij ülesi rollen gespeeld in meer dan ir derd films en in vier televisieseïten arbi lidei ji kl mi gen n o gjLs: !*tT Xi bo' :t 4 >or( iks nde ren ns ©d 'ills WIJ VRAGEN VOOR DIRECT VOOR EENVOUDIG INPAKWERK U verdient bij ons minstens: MANLIJK PERSONEEL: 17 Jaar netto 130,— 40.00 vakantiebon 18 jaar netto 145.— 44,60 vakantiebon 19 Jaar netto 155.— 47,40 vakantiebon 20 jaar netto 165.— 53,50 vakantiebon 21 jaar en ouder netto 210.— f 63,30 vakantiebon 21 jaar en ouder. gehuwd netto 230,— f 63,30 vakantiebon VROUWLIJK PERSONEEL: 17 Jaar netto 115.— f 34,10 vakantiebon 18 jaar netto 125, f 38.10 vakantiebon 19 jaar netto 132,50 f 40.70 vakantiebon 20 jaar netto 140,— f 45,70 vakantiebon 21 jaar en ouder netto 170.— f 54.00 vakantiebon 21 jaar en ouder. gehuwd netto 180.— f 54,00 vakantiebon Werktijd van 08.00 uur tot 17.15 uur; middagpauze een half uur en 2 x 15 min. koffiepauze. Kom even langs of bel 02522—11175 of 11229. AKENVOORDERLAAN (hoek Heereweg) LISSE (De Engel) NA |ove tl JE die jer 311e ;n o: ideli jarni arbi [bre! Üré Ibles am. v; jhte jde Istai ft h I lat hi lore :tai lee de E stai 'P de i we 6 H hc li M .ASS h vj NA WERKTIJD AANMELDEN BIJ DE HEER OP DE BEEK. MOZART SI RAAT 1. LISSE TEL. 02521—15960. Service culturel de i'ambassade de France Conversatie-cursussen met grammatica op verschillende niveaus: beginners (zonder enige kenni9 van de taal) enigszins gevorderden (niveau MULO, MAVO) gevorderden (niteau HBS. MMS, HAVO, Gymnasium) vergevorderden ('conversation courante'). LESGELD: 80 gulden per cursusjaar (oktober tot juni) voor 1 uur per week. 120 gulden voor 2 uur per week, bij de inschrijving te betalen. INSCHRIJVING en LESSEN: Academiegebouw, Rapenburg 73, Leiden. De lessen worden eveneens gegeven in DEN HAAG. ROTTERDAM en DELFT. Voor inlichtingen tel. 070 - 462578. INSCHRIJVINGEN: 23, 25, 26 en 30 september van 19 tot 21 uur. NIEUWE AUTO HUREN autoverhuur Tin TAD sf. aagten straat 14 111 lUl telefoon: 01710-25709 '53627 leiden gi rha I. Z st i et i sele iblei lay lm] nc ix') !d B rsch !f. half dozijn oesters1 9,50 hele kreeftf 17,50 f 10,- '/i fles Sekt Zuid Boulevard Katwijk aan Zee rï^jtel. 01718-15922 deze week (dinsdag t/m zondag)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8