'Klein werk' van 80-jarige Miskotte Uit de kerkbladen Berkhof: oecumene is jaren achterop geraakt [1 Vandaag VJ VN-medaille voor Frenz Afdeling Zeeland van PvdA wijst Biesheuvel af Men weet niet welke kant men uit moet flisills&lf: Nieuwe boeken™ Claus verwacht nieuwe ideeën van de kerk TROUW/KWARTET MAANDAG 23 SEPTEMBER 1974 Vandaag herdenkt prof. dr. K. H. Miskotte te Voorst zyn tach tigste verjaardag. Ter gelegenheid daarvan vestigt ds. A. A. Spij kerboer. hervormd predikant te Amsterdam, de aandacht op twee boeken met verzameld werk van Miskotte, die rondom zijn jaardag verschijnen. Verder is er naar aanleiding van Miskotte's tachtigste verjaar dag op zaterdag 28 september een symposion over de betekenis van Miskotte voor de bijbelse theologie. Dit wordt gehouden in het theologisch instituut van de Universiteit van Amsterdam, Herengracht 514-516 (bij de Vijzelstraat). Aanvang half elf; in leiders zjjn drs. R. Zuurmond en dr. G. H. ter Schegget. Inlich tingen bij: D. Boer, Van Eerbeeklaan 6 in Uithoorn, tel. 02975 - 64799. door ds. A. A. Spijkerboer Een niet gering deel van het werk van de vroegere Leidse hoogleraar in de theologie prof. dr. K. H. Miskotte is verspreid over de meest uiteenlopende bladen en tijdschriften. Een beperkt aantal van deze artikelen, teksten van gehouden voordrachten e.d. is al eens gebundeld: in 1946 verscheen 'In de gecroonde allemansgading' en in de afgelopen jaren verschenen 'Geloof en Kennis', 'Kennis en bevinding' en 'Om de waarheid te zeggen'. Insiders weten te vertellen, dat er in de kasten van de oude pastorie van Voorst, waar Miskotte op het ogenblik woont, nog veel en veel meer te vinden is. UTRECHT Professor dr. H. Berkhof, de voorzitter van de Ne derlandse raad van kerken, vindt dat de zaak van de oecumene de laatste jaren in verscheidene opzichten achteruit is gegaan. Hij zei dit zaterdag bij de opening van de eerste van de drie kerken- conferenties, die dit najaar worden gehouden. Berkhof herinner de aan de weidse gedachten over conciliariteit, die twee jaar gele den in Utrecht de ronde deden, toen daar het centraal comité van de wereldraad van kerken bijeenkwam. 4u In Duitsland verschijnt binnenkort bij de Neukirchener Verlag des Er- ziehungsvereins ook een bundel met. verzameld 'klein werk' van Miskotte. De vertalers, dr. H. Stoe- vesandt en ds. H. J. Weber, hebben daarvoor een keus gemaakt uit 'Ge loof en Kennis' en 'Kennis en Be vinding' en daaraan de voordracht over De eigen opdracht van de theologie' toegevoegd. Hoe is het nu om Miskotte in het Duits te lezen? Stoevesandt en We ber zijn uitnemende kenners van onze taal. en dat moet je wezen om het eigenwillige Nederlands van Miskotte in het Duits te kunnen vertalen! Daar komt nog iets an ders bij: een vertaler moet bekend zijn met wat hij vertaalt, en de mannen, die Miskotte in het_ Duits vertaald hebben, blijken in hoge mate zijn geestverwanten te zijn. Het is eigenlijk zo, dat zij wat Prof. dr. K. Miskotte UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Verontrusten (6) Je wordt toch wel in je hart getroffen als Je de verslaggeving van één van de vergaderingen van de 'verontrusten' van J.l. zaterdag leest. Je vraagt Je af of wij zo met elkaar om moeten gaan binnen de gereformeerde kerk. Is dit een bij belse manier? Kunnen wij nu echt niet meer naar elkaar luisteren, voor elkaar bidden, elkaar helpen? Daarvoor heeft God toch zijn ge meente (kerk) gegeven? Om ook met elkaar onze roeping tegenover God. de Allerhoogste, en onze roe ping tegenover de naaste, ook dichtbij in de buurt, te verstaan en daaruit proberen te leven. Mlddenmeer Verontrusten (7) Mevr. L. Smidde-Andriessen meent fel te moeten protesteren naar aanleiding van uitspraken die ge daan zijn op de vergadering van 'Schrift en Getuigenis' te Rotter dam. Ook hier weer die gedachte dat verontrusten voor eigen menin gen vechten, anders kan dat ver- ootmoedigingsgebed op ons niet van toepassing zijn. Ik zou erg graag willen dat men nu de schrift plaatsen eens aanwees van waaruit men kan aantonen dat. wat zowel Kultert als Wiersinga voorstaan op de bijbel als Gods woord gegrond is. Rotterdam Verontrusten (8) Een ingenieur heeft geschreven dat hij door Kultert pas echt is gaan geloven. Ds. Schelhaas antwoordt hierop: 'Wat hij dan nog gelooft weet ik niet'. Ik dacht dat dat deze dominee ook niets aanging. En 'in elk geval houdt hij na elk boek .vart Kultert minder over'. Volgens mijn bescheiden mening is geloof eerder een zaak van kwaliteit dan van kwantiteit. Verder schrijft hij dat dat deel van de jeugd verknoeid is. dat hun tijd 'verdoet' in actiegroe pen. Youth for Christ zit bij de verontrusten in Delft blijkbaar aan de 'goede' kant van de streep, bij de verontrusten in Katwijk is deze actiegroep helaas net uit de boot gevallen. Nogal verwarrend. Bloemendaal mw E. v.d. Ploeg-de Raad Miskotte gezegd heeft, gehoord .hebben, verwerkt hebben en toen in het Duits vertaald. Het resultaat is dat Miskotte niets van zijn zeg gingskracht verliest, maar rustiger op je afkomt. Voor Europa Laten we bij voorbeeld een blik werpen in het oorspronkelijk voor 'Scientla' geschreven artikel over 'Reformatorische theologie'. Miskot te blijkt dan niet alleen te kunnen vertellen, waar het de Reformatie om begonnen is, want dat is zo moeilijk nog niet, maar hij geeft ook in een kort bestek weer, wat de Reformatie voor Europa betekend heeft, en dat is al aanmerkelijk meer, en dan blijkt de hartslag van de Reformatie ook de hartslag van zijn theologie te zijn van welke andere Nederlandse theoloog kan dat op -het ogenblik ook gezegd worden? Hij weet dan ook weer in een heel kort bestek duidelijk te maken, dat het verwerpen van de zgn. 'natuurlijke theologie' (de gedachte, dat de mens krachtens zijn eigen vermogens God kan ken nen. of daartoe althans voorberei dingen kan treffen) helemaal in de lijn van de Reformatie ligt. Ik kan het niet laten een enkel citaat te geven (maar grijp daar voor snel naar de oorspronkelijke Nederlandse tekst): 'Daarom kan men het centrale probleem van de Reformatie ook zo omschrijven: hoe verhouden zich het Evangelie en het Christendom? Dat ze elkaar niet dekken spreekt vanzelf: dat het laatste zonder het eerste niet zou bestaan, is duidelijk: maar als het eens zó was. dat het Evangelie de kritische (en zo bevrijdende) macht was tegenover het Christen dom? Als het eens zó was. dat we christelijk geloof ten scherpste (ook weer tot onze bevrijding),, moeten onderscheiden van ons reli- zers van Miskotte ook weer nift gieus bézit en van ons religieus hélemaal op een houtje te bijten. Dr. H.-Stoevesandt die Nederlandse lezers van Miskotte vertrouwd in de oren klinken, maar dan ontvalt hem toch de uitspraak, dat het nihilisme (eigenlijk tegen Miskottes verwachting in) de laat ste tien jaar onder de waterspiegel is verdwenen, en plaats heeft ge maakt voor 'een nieuw, uit het niets ontstaan geloof aan de kracht van de humane sociale daad'. Dan trekt Stoevesandt een forse lijn van Miskottes hoofdwerken 'Als de goden zwijgen' (1956) en 'Edda en Thora' (1939) terug naar zijn dissertatie. 'Het wezen der Joodse religie' uit 1932, en zegt: déér, déér zijn in Miskottes theologie beslis singen gevallen, die je bij het lezen van zijn verdere werk niet uit het oog mag verliezen. Miskotte ziet het wezen van de Joodse religie in de correlatie (de wederzijdse afhanke lijkheid van God en de mens), en nu hueft hij wel veel geschreven over 'ons heidendom' als verzet te gen de God van Israël, maar 'ons jodendom' is niet minder verzet tegen de God van Israël. Stoeve sandt laat een hagel van citaten uit het laatste deel van 'Het wezen de Joodse religie' op de lezers neerda len (b.v. 'De leer der correlatie legt het verband tussen openbaring en verlossing in het ethos en moet aan dit laatste daarom kosmische afme tingen geven'), die allemaal hierop neerkomen, dat 'ons jodendom' be staat in de gedachte, dat we sémen met God aan de verlossing van de wereld moeten werken. Hij laat het aan ons over om verband te leggen tussen dit uit het oog verloren deel van Miskottes theologie en het heden, maar wat hij bedoelt is. dacht ik, wel duidelijk. Zo geeft Stoevesandt in zijn inlei ding niet alleen een unieke sleutel tot Miskottes werk. maar hij gooit ook een lont in het theologische kruitvat. Nederlands Intussen hoeven de Nederlandse le- We zijn nu twee Jaar verder. Maar wat is daarmee gezegd? Betekent 'twee jaar verder' ook: 'twee jaar gevorderd?' en 'nu is het dan zo ver': Wat is dat, hoe ver zijn we nu? Laat ik er geen doekjes om winden, aldus prof. Berkhof, die de aanwezigen voorhield: We zijn in die twee jaren met de oecumeni sche zaak in meer dan een opzicht niet vooruit, maar achteruitgegaan. We zijn geen twee jaar verder, eer twee ,aar terug. Ik kan op allerlei negatieve tekenen wijzen: de ver scherping van de tegenstellingen binnen de kerken en gemeenten en de numerieke en financiële proble men drijven de .kerken' naar hun eigen problemen terug, de oecume nische groepen dreigen een rich ting naast andere te worden, de structuren zijn hard. eclatante vooruitgang wordt niet geboekt, de werkers raken .vermoeid. Geen avondmaal De conferentie van zaterdag werd niet besloten met een avondmaals viering. Prof. Berkhof vond dit een pijnlijke illustratie van de ver deeldheid. De hoofdreden lag in de moeilijkheden binnen de r.k. kerk provincie. Deze kerk heeft na het tweede vatlkaanse concilie aan de oecumene in Nederland een zeer krachtige nieuwe injectie gegeven, die overal in de wereld de aandacht trok. Maar mede als gevolg daarvan werd haar verhouding tot het Ro meinse bestuursapparaat steeds ge spannener. Ook binnen het episco paat kan niet meer van een ge meenschappelijk front worden ge sproken. Juist in de afgelopen we ken zijn we met verscheidene voor vallen geconfronteerd, die bewijzen hoe hoog de spanning gestegen is. 'In dit klimaat werd ons dringend verzocht om af te zien van een viering van de maaltijd. De hou ding daartegenover zou in de r.k. kerkprovincie het zoveelste con- flictpunt1 worden. Onze raad heeft daaraan gevolg gegeven, met een bedroefd hart, maar toch met over tuiging. Muren lager streven? In de keuze, die Stoevesandt en Weber uit Miskottes werk hebben gemaakt, wordt ook duidelijk, hoe goed het mogelijk ls om vanuit een theologie als de zijne, die zo hele maal bewogen wordt, door Gods openbaring in Jezus Christus, in te gaan op de vragen van de moderne cultuu-. Sleutel Verontrusten (9) Oppervlakkig beschouwd schijnt hetgeen ds Schelhaas uit Delft voor ogen staat een belofte in te houden voor de toekomstige zuiverheid der leer in een nieuwe kerkformatie met orthodox hervormden. Daaren tegen ds. Van Oeveren in Zwolle bepleit met klem: Blijf in je kerk, die heeft Je nodig. Wie heeft ge lijk? Wie geeft hier over meer lich- t? Ede F. Bruyn Verontrusten (10) Ds Schelhaas zei: ZIJ moeten zich doodeenvoudig bekeren'. Maar Da niël zegt: 'Wij hebben gezondigd en wij hebben niet geluisterd' (Dan. 9 vers 6). Laat de ootmoedige Daniël ons voorbeeld zijn. Géén enkele kerk kan zelfstandig uit de moei lijkheden komen, want de kerk is één. moet één zijn. en moet dit zo beleven, dat het voor de wereld zichtbaar is (Ef. 4 vers 16). Vroomshoop J. Boessenkool Boycot Het artikel van Kees de Leeuw over de Boycot Outspan Aktie in Trouw/Kwartet in het nummer van zaterdag 14 september heeft een kleine rectificatie nodig. De steun ad 500.- die twee Jaar geleden (en niet vorig Jaar) uit de kringen van de gereformeerde kerken aan deze aktie is verleend. Is niet afkomstig geweest van de Deputaten voor Al gemeen Diakonale Arbeid, maar van de Kommissie Ontwikkelings samenwerking. Deze Kommissie verleent zo nu en dan een beschei den subsidie aan aktivlteiten. die, naar haar mening, een bijdrage kunnen leveren aan de bewustwor ding inzake ontwikkelingssamen werking in ons land. De Kommissie ziet een duidelijk verband tussen het racisme in Zuidelijk Afrika en de onderontwikkeling van de zwar te bevolking. Dat is het voornaam ste motief geweest van de Kommis sie om een kleine subsidie te geven in de beginfase van deze aktie. Dit jaar is de subsidie-aanvrage niet gericht aan de Kommissie Ontwik kelingssamenwerking, maar aan het Algemeen Diakonaal Bureau. Zoals gemeld heeft de sektle Werelddia- konaat van de Deputaten Algemeen Diakonale Arbeid gemeend deze aanvrage te moeten afwijzen. Utrecht drs C. II. Koetsier Dr. Hinrich Stoevesandt moet wel over een bi 1 zonder grote werk kracht beschikken. Hij is bezig de nalatenschap van Karl Barth te or denen en voor uitgave gereed te maken, maar daarnaast heeft hij blijkbaar tijd om Miskotte te verta len. en bov»nd'en heeft, hii deze bundel, d'e terecht de titel 'De God van Israël en de theologie' heeft gekregen, een inleiding tot de theo logie van Miskotte meegegeven. Hij vertelt daarin wel een paar dingen. Bij uitgeverij Kok in Kampen ver schijnt dezér dagen een bundel preken en gebeden van Miskotte onder de titel 'Gevulde stilte'. Van daag viert, hij zijn tachtigste ver jaardag. Hij is een uitermate scherpzinnig theoloog en 'hij heeft een heel fijn gevoel voor wat er in de wereld gebeurt. Daahiaast is hij in zijn lange leven voor velen mag ik het zeggen? een harte lijke kameraad geweest. Het is de laatste jaren een beetje stil gewor den rondom de oude pastorie van Voorst, maar de hu'd'ee bewoner ervan kan er zeker van zijn. dat velen zich met hem en óm hem verheugen. K H. Mi«ko*te- Tier Gott Israë's nnrl rt'O TbAO*o<r5#> V'oiilfirj-'ionpr Vprb», \>?»fc«rcben (verschijnt binnen kort). K. H. ML«kottP: Geruide stilte. Kok. Kampen 1974: 7.50. De landelijke voorzitter onder streepte het belang van plaatselijke raden en groepen. Zij kunnen ver nieuwingsbewegingen zijn. Het werk is volgens hem niet gedaan als er weer een min of meer oecu menische kerkdienst is georgani seerd. activiteiten van kerken zijn gecoördineerd of nieuwe activiteiten zijn opgezet. Naast en in dat alles moeten de gemeenten en parochies samen groeien en samengroeien in het geloof, in de hoop en de liefde, of: in geloof, gemeenschap en gc- Roemeen overleden op kerkenconferentie ENGELBERG Tijdens de Euro pese kerkconferentie ls vrijdag plotséling een van de Roemeense afgevaardigden, professor Cheorge Moisescu overleden. Hij was 68 jaar. Professor Moisescu doceerde van 1942 tot 1960 kerkgeschiedenis aan de universiteit van Boekarest. Daarna leidde hij de Roemeense orthodoxe gemeente te Wenen Oos tenrijk. Zijn overlijden wekte In de conferentie verslagenheid. Professor Moisescu had alle zes voorgaande Nyborg-conferenties bijgewoond. Secretaris generaal Glen Garfield Williams werd eerder deze week plotseling onwel. Hoewel een hart aanval werd gevreesd kon hij gis teren zijn werk weer hervatten. rechtigheid de drie onderwerpen van de landelijke bijeenkomsten in Utrecht van de kerkenconferentie 1974. De organisatorische verschil len, aldus prof. Berkhof, blijven voorlopig bestaan. Maar de schei dingen worden steeds dunner en doorzichtiger. De muren worden steeds lager. En het ogenblik kan komen, dat het gewoonweg een ge wetenszaak wordt om de laatste rest van de afgebrokkelde muur omver te werpen, wat de officiële landelijke kerkleiders ook zeggen. Maar: dat is dan om zo te zeggen de rijpe vrucht van een gezamen lijk geestelijk groeiproces. Dat pro ces zelf is in onze geseculariseerde samenleving het eigenlijke waarom het gaat. Na de opening door p^of. Berkhof sprak de gereformeerde hoogleraar dr. J. T. Bakker uit Kampen over het uitgangspunt van de kerken conferentie 'bevrijding tot geloof. In 'bevrijding tot geloof' betekent geloof een werkwoord, dat zich laat vervoegen en verbuigen in: horen, gehoorzamen, handelen. En wel te gen de overmacht en dommekracht van het bestaande in. Na de inlei ding van prof. Bakker gineen de deelnemers uiteen voor onderlinge bespreking in groepjes. In de na middag stond na een lunchpauze met een 'oecumenische markt' en daarna een onderbreking met zang en muziek, een forum-gesprek op het programma. SANTIAGO De Verenigde Naties hebben de Nansen-medaille toege kend aan de lutherse bisschop van Chili, mgr. Helmut Frehz, vanwege diens inspanningen voor de vluch telingen. Een V.N.-functionaris zal de West- duitse bisschop 14 oktober in Genè- ve de medaille overhandigen. De onderscheiding werd in 1954 inge steld voor degenen die zich bijzon der verdienstelijk hebben gemaakt voor vluchtelingen. De Nansen-me daille werd onder andere verleend aan koningin Juliana en aan het rode kruis. Als leider van het vluchtelingenco mité en als een van de twee voor zitters van het kerkelijk comité voor sociale en juridische steun aan politieke vervolgden heeft mgr. Frenz zich sinds de omwenteling van september 1973 ingezet voor de in Chili levende politieke vluchte lingen uit geheel Latijns-Amerika., Het vluchtelingencomité heeft er voor gezorgd dat 5000 personen het land mochten verlaten. Vorig weekend hebben 649 perso nen opnieuw een advertentie ge plaatst. waarin zij eisen dat de bisschop naar zij geboorteland Duitsland terugkeert. Talrijke Lu theranen in Chili zijn van Duitse afkomst. Van een verslaggever GOES De afdeling Zeeland van de PvdA heeft zaterdag in een telegram aan premier Den Uyl en aan de par tijraad. de heer Biesheuvel afgewe zen als toekomstige commissaris van de Koningin in Zeeland. HET BEGINT METEEN AL 't Staat er wat ontnuchterend ir»» ons verhaal. Nog maar nauwelijks1,1 drie dagen, ?ijn ze onderweg of ei moet geconstaterd worden: geer water. De uitttocht dreigt al meteei op te drogen. De woestijn meld zich met haar wurgende dood. D k vreemdelingen komen op hard ,n. wijze te weten dat ze onderwei j zijn. Maar de woestijn is niet waf. wij ons vroeger voorstelden, eei nt eindeloze hete en vlakke zandzee 0 Er is nog van alles, maar dat 'var is wel van de woestijn etpi; T- ip tt,i ita daarom onherbergzaam. Er is wei nig zekerheid en wat zekerheid lijk is dat slechts in schijn. Als de vai 'Ol dorst bijna omkomenden eindelij ja£ op water stuiten komt de tweed gj ontnuchtering. Het water is marah, bitter. Water des levens is het nieiie maar water des doods. Daar krijgerfen. ze mee te maken. Het water da de) deze vreemde wereld biedt is nie te drinken, houdt de mens niet ii leven, lijkt alleen maar op wate dat leven geeft. Bitter water en eei1 bittere ervaring. Wel een ervarin die geleerd moet worden. Onbe "V schermd staan zij bij de verleidelljrs ke glinstering. Wie kan hier iet[0n aan doen en is er iets aan t wo doen? De reaktie ligt voor de han< nl. die van onbehagen en ontevre denheid. Opnieuw horen we va het spreekwoordelijk geworde murmureren. Het helpt niet e geeft ook nauwelijks lucht, maa'"S geleerd moet nog worden wat w< d helpt en zo lang schijnen mense: alleen maar te kunnen morren. H#- verhaal vat het gebeuren nu korf he samen. Mozes smeekt Jahwe oip" hulp en krijgt een stuk hout aang< "t. wezen. Mozes gooit het in het wat<inir en het water wordt zoet en drlnl éer baar. Of er nu ooit een woestijng$r c was bestaan heeft dat in staat wal ga om ondrinkbaar water voor con dat sumptie geschikt te maken, lig buiten onze kennis. Het gaat om hepser Verhaal. Leven komt van Jahwe. Hiieli. maakt het bitter zoet op de grot barre reis. Met een stuk hout a een geheim. Met een bijna ru' gebaar. Hoe Hij het zoet maakt ds komt allemaal nog als er Eén, veff^\ later, dorst en daarover klaagt e geen antwoord krijgt en God voq alle eeuwen duidelijk maakt dat H onze woestijn heeft willen delei ^"i (Exodus 15, 22b-25a). ld. In het gereformeerde Centraal Weekblad vertelt prof. dr. K. Runia. dat hij verleden week zaterdag in Zwolle een deel van de daar gehou den samenkomst van verontrusten heeft meegemaakt. Prof. Ruttia: Om eerlijk te zijn was mijn totaal indruk van deze middag: men weet zelf eigenlijk niet welke kant men uit moet. Er was. voor mijn gevoel, een zekere matheid. Er waren ook maar ca. 300 mensen, hoofdzake lijk ouderen. 'Grijs' was de domi nante kleur. Men zit tussen wal en schip. Men wil niet weglopen, althans de lei dende figuren niet (al hebben ze wel begrip voor hen die naar een andere kerk gaan). Men wil ook niet 'scheuren'. Ook als noodge- meente wil men binnen het kerk verband blijven. Tegelijk voelt men zich niet meer thuis. De kerk waar in men is opgegroeid ls zo veran derd. dat men het gevoel heeft dat 'moeder' veranderd ls in een 'stief moeder'. (We gaan er nu niet op in. of dit gevoel terecht ls of niet; we constateren alleen het feit). Maar wat moet men? Niemand weet het verlossende woord te spre ken. De hele zaak is onduidelijk en 'mistig'. Gezien deze situatie lijkt het me toe. dat het veel beter zou zijn als men zich toch positiever opstelde binnen de kerk zelf. Als men wer kelijk probeerde mee te doen en zo z'n gewicht positief in de weeg schaal probeerde te werpen. Na tuurlijk mag men kritiek hebben en deze kritiek ook uiten. Maar met Johannes Calvyn als embleem b(j de „kop" van het Calvinis tisch Jongelingsblad. negatieve kritiek, waarbij met na me de synode het moet ontgelden, kom je niet erg ver. Je krijgt alleen de instemming van de mensen die het toch al met Je eens zijn en die Je. Juist door je felle kritiek, nog meer vervreemdt van de kerk. zon der dat je ze een betere weg kunt wijzen. De hele zou zou er, dacht ik profijt van hebben als men zich positief inzette en probeerde via actief meedoen een positieve bij drage te leveren aan het kerkelijk leven'. In het Calvinistisch Jongelingsblad van de vrijgemaakte gereformeerde jongellngsbond staat een verslag van een weekendcongres. Daaruit knippen we: Vraag: Ligt er in Hoogvlied 5: 2-7 de boodschap voor ons om ruzie in het huwelijk te voorkomen? Antwoord: Het gaat er in dit ge deelte om dat men voorzichtig met elkaar om moet gaan, zie ook 1 Cor. 7 en 1 Petr. 3. We moeten oppassen voor 'ruzies' die het geza menlijk gebed in de weg staan. We moeten samen kunnen blijven bid den. ook als we het niet met elkaar eens zijn. doen we dit niet dan worden we ook gestraft als we in onze nukkigheid blijven volharden. Want zie de bruid wordt door de wachters geslagen omdat ze nukkig is geweest. Vraag: Zijn gemengde huwelijken mogelijk? Antwoord: In Hooglied 4 spreekt de bruidegom in vs 10 en ook in hoofdstijk 5 vs 1 duidelijk over de bruid als zijn zuster. Zijn "zuster in het verbond wordt hier bedoeld. Een gemengd huwelijk legt altijd een zekere druk op het huwelijksle ven. We krijgen dan te maken met allerlei problemen, opvoeden van kinderen etc. Bovendien is het hu welijk dan geen afspiegeling van de vérh'ouding tussen Christus en Zijn gemeente, dit kan een gemengd hu welijk niet zijn. Er komt dan een breuk, tenzij de partner zich be keert, hetgeen altijd mogelijk is. Oo In In dc Waagschaal aandacht voor de tachtig-jarige Miskotte. Uit een bijdrage van de Utrechtse her vormde ds. M. G. L. den Boer dit fragment: 'Ik herinner me nog goed. dat ik Miskotte voor 't eerst hoorde pre ken. Dat was in 1941 op de Goede Vrijdag in de Nieuwe Kerk te Am sterdam. Ik was 15 Jaar en zat naast mijn vader. Er ging een schok door mij heen en ik besefte dat daar een door het Woord over weldigde stond. De tekst voor de prediking was Lucas 23:49, de woorden: 'En al Zijn bekenden stonden van verre.en zagen dit aan'. Miskotte leerde mij toen ver staan hoe 'alleen' en hoe 'plaats vervangend' onze Heer heeft gele den, is gekruisigd en gestorven. Daarom is het grote dwaasheid om te beweren, dat Miskotte de man was voor de 'Intellectuelen' (terecht haar hij dit woord). Hij was bij machte een 15-jarige Jongen tot verwondering te brengen (ook tot bewondering tn dat is tot vandaag de dag zo gebleven) en hem te doen vermoeden hoe aanlokkelijk -de kunst van het verstaan is. Deze Jongen is werkelijk niet de enige geweest! Toen nam Miskotte, door hem ongeweten, mij bij de hand en hij voerde mij binnen in het land van de verwondering. Sindsdien ben ik ook enigermate een mens die kan bewonderen en daar vrij moedig uiting aan geeft. Later zou een oude Miskotte in een teder gebaar zijn arm leggen om de schouders van de Jongen die een man was geworden (en dat in Ne derland! waar intieme vrienden el kaar nauwelijks aanraken). Ik ver tel dat niet om te laten blijken op hoe goede voet ik met Miskotte sta (ik zie hem maar zelden), maar wel om duidelijk te maken, dat je bij Miskotte niet op Je tenen behoeft te lopen. Hij vangt Je op in Je onzekerheid en hij stelt je op je gemak'. (ADVERTENTIE) Voor tante Jo, tot troost, omdat haar Lorre in eens de kraaie mars blies. Niemand woont tc ver om 'n bloemetje te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt -t. ervoor.' -vifuRu-' F Uur op Interflora Nederland. Gegarandeerd goed. (dei jicht Margot Arnold Belle Elizabctfcenli Uitgeverij: De Boekerij Baarfgen Prijs: g. ,ea. 'n v t lo Elizabeth, een beeldschoon meis) Goi uit de achterbuurten van Londefloer rondom de voorlaatste eeuwwissp- ling, is de hoofdpersoon van delden ten dele sociale roman van eflgaa ontluisterd vrouwenleven. Eel dez< vermaard courtisane in de Londei] la: se sociëty ontdekt Elizabeth, 'koopkken haar weg uit de omgeving v$ va zwarte armoede en leidt het onwé? tende. linkse meisje op tot eè prooi van rijkaards. Haar verhol dingen worden per contract gerj geld, ze wordt een welgestelde hos Ook al neemt men de verhouding*: van die tijd in aanmerking, dat 'Belle Elizabeth' een onthutsen!, onbarmhartig verhaal. Men krijg wel een realistisch tijdsbeeld aas geboden. Tegenover de romantifëg ls koopwaar plaatst Margot Arnof de ontroerende relatie, die de op j duur door de wol geverfde Elizabe! als een eerlijke levensvervullil poogt te zien: haar huwelijk m' David, een arme officier, die snei velt in de slag bij Waterloo. Ma i tha. de kamenierster, en Jererr haar 'zaakwaarnemer', behoren t de schilderachtige figuren in de: met groot gevoel voor details g schreven, even menselijke s openhartige, uit het Engels vertap de, roman. LEEUWARDEN Prins Claus het tijdens een discussie over Jde ke j en de ontwikkellngssamenwerkir in Leeuwarden beleden dat hij 'i het om de bijbelexegese gaat i< meer aan de kant staat van Nyeij, re en zijn leedgenoten'. De prip kwam tot deze uitspraak nadat er tijdens de discussie op gewe: was dat de spreukendichter zegt er niets nieuws onder de zon ls: is een tijd van rijkdom en een i van armoe'. President Julius Nyei' re van Tanzania heeft in een d jaar geleden gehouden toespra gesteld dat de kerk voortdurend actief aan de zijde moet staan v de arme en de tenachtergestelde7 Prins Claus dacht dat een bij be motivatie van de ontwlkkelingsi menwerking nog niet voor iederi duidelijk is. 'In plaats van al| meenheden en cliché's, zullen van de kerk nieuwe ideeën en nieuwe visie mogen vragen' zo hij. De prins stelde verder dat de ste die de overheid aan de ontwikl lingslanden geeft in overeenste ming moet zijn met wat onder bevolking leeft. 'Er kan een pi komen waarop deze steun afbrei De regering mag niet een te gr afstand tussen zichzelf en de bev king scheppen want dan krijgt de rekening bij de volgende verlÉgs zingen gepresenteerd'. j veel r^pedia tl g< Jtwe inl ar w Maj duit chro: inz het listis >pt rr mo al ft ec ,i bewe (en c irsch zate cha Da: istel de al ken r s de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2