Reisverslag G. C. Berkouwer Kerk en sexhet is me wat! ikriulil voorlopig Vandaag i# Beroepmgswer Nieuwe boekt Dr, G. Rijnsdorp 80 jaar LITERAIR DAGBOEK RIJNSDORP OMNIBUS KOK KAMPEN Werktijdverkorting door haperende verkoo; TROUW/KWARTET ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1974 KERK T2l Wie verre reizen doet, kan veel vertellen. Deze spreuk kan men ook op de theo logie toepassen. Vijftig jaar lang heeft professor Berkouwer als een onvermoei baar en enthousiast reiziger verkenningstochten ondernomen op de velden der theologie (die lang niet altijd vlakke velden zijn!). Toen het einde van zijn ac tieve diensttijd als hoogleraar aan de Vrije Universiteit in zicht kwam, bekroop hem de lust van die tochten te gaan verhalen en thans ligt in zijn nieuwe boek*) een samenvattend reisverslag voor ons. door prof. dr. J. Veenhof Het is een boeiend en rijk boek geworden, dat van deze halve eeuw theologie een sterk persoonlijke belichting geeft, maar tegelijk een grote algemene informatieve waarde bezit. Wanneer een man als Berkouwer over het veld loopt, kan men er 2eker van zijn. dat de wichelroede van zijn geoefend theo logisch instinct overal uitslaat, waar iets bijzonders in de bodem verscholen ligt. Dit boek wemelt letterlijk van markante cita ten. maar ook van fijne analyses en rake typeringen. Alle nafnen, die het theologisch gebeuren van de laatste halve eeuw zijn relief hebben gegeven, passeren vanuit de een of andere gezichtshoek de revue en vele van de discussies, die de gang van dit gebeuren hebben beïnvloed, worden uitvoe rig of terloops gememoreerd. Ervaren Zo is dit boek van Berkouwer uitgegroeid tot een theölogiegeschiedenis, waarvan de bestudering aan ieder kan worden aangera den, die de theologische ontwikkeling in dit tijdvak wil leren kennen. De ervaren reizi-s ger Berkouwer is ook een bekwaam reislei der. temeer omdat hij niet in de historie blijft steken, maar zijn terugblik telkens laat uitmonden in de actualiteit. Berkouwer's nieuwe boek onderscheidt zich dus in karakter van zijn dogmatische stu diën. Deze zijn elk aan een bepaald thema gewijd. In dit werk biedt hij een panorama op het geheel vanuit bepaalde centrale ge zichtshoeken. die de kruispunten op de weg van zijn denken markeren. De voetnoten, waarin bij Berkouwer vaak een hele excurs ls gecomprimeerd, hebben hier plaats ge maakt voor literatuurverwijzingen in de tekst. Ook uiterlijk ls er verschil. Kok zorg de voor een fraaie blauwe band. die fleuri ger is dan het strenge groen, waarin de dogmatische studiën zijn gestoken. Jammer is alleen, dat in dit boek. waarin zovele personen voor het voetlicht verschijnen, geen enkele foto is opgenomen. Wordingsgang Maar hoe zullen we nu de inhoud nader typeren? Een opsomming van de hoofdstuk titels zegt op zichzelf nog niet veel. Liever willen we proberen van het totaalbeeld een concrete indruk te geven door het in een bepaald kader te plaatsen: de wordingsgang van Berkouwer in verband met de theologi sche ontwikkelingen binnen de gerefor meerde kerken. In zijn vroegere publicaties was Berkouwer altijd zeer spaarzaam met autobiografische mededelingen Daarom ls het boeiend, dat hij ons nu zelf vertelt, hoe hij zich ontwikkelde tot de dogmaticus, zoals wij hem thans allen kennen: de ge leerde. die door de inzet en de methode van zijn theologiseren in binnen- en buitenland een grote reputatie verwierf. Berkouwer verhaalt, hoe hij als student aan de VU aankwam in 1922. Bavinck was juist overleden en V. Hepp trad als zijn opvolger op met een rede over gereformeerde apolo getiek. Het theologisch bedrijf aan de VU werd toen inderdaad sterk bepaald door 'de sfeer der apologetiek', zoals Berkouwer het in het tweede hoofdstuk uitdrukt. Men zocht zijn kracht in het conserveren en verdedi gen van de eigen traditie. Berkouwer had van meet af een wijde belangstelling. Reeds als student schreef hij artikelen over theo logen als de rechts-nioderne Roessingh. Emil Brunner en Schaeder Koerswijziging Toch werd hij. hoewel van meet af een eigen weg zoekend, door het apologetisch klimaat van zijn omgeving beïnvloed. Zijn eerste boeken vertonen daarvan de duidelij ke sporen. Mede door het oorlogsgeweld en de explosies binnen de gereformeerde ker ken voltrok zich bij hem een koerswijziging. In zijn dogmatische studiën ga' hij een sympathetisch-kritische doorlichting van de gereformeerde traditie, die hij met behulp van allerlei inzichten uit de nieuwere theo logie, met name ook de exegese, als het ware 'doorsmeerde' en vernieuwde. In dit streven naar voorzichtige vernieuwing wist Berkouwer zich in de lijn van Herman Bavinck, die hij zeer hoogschat en ook in dit boek telkens weer waarderend vermeldt. Evenals Bavinck combineerde Berkouwer in zijn oeuvre steeds de verbondenheid met het eigene en de openheid voor het andere Hervormde theologen als Noordmans. Hait- jema en Miskotte, die voordien in gerefor meerde kring weinig echo vonden, gingen steeds meer als echte gesprekspartners figu reren; ook in dit boek worden hun bijdra gen doorlqpend in uitgesproken positieve zin besproken. Verrassend De betekenis van deze ontwikkeling bij Berkouwer spreekt nog sterker, wanneer wij in aanmerking nemen, dat het theologisch klimaat binnen de gereformeerde kerken lange tijd bepaald werd door een drievoudi ge afwijzing. Men zei 'nee' tegen Geelker ken. tegen Karl Barth en tenslotte ook tegen K. Schilder. Berkouwer zelf heeft in zijn apologetische fase deze afwijzing on dersteund. er zelf ook een niet onbelangrijk aandeel in gehad. Het verrassende is nu. dat hij in de daarop volgende vernieuwingsfase althans ten aanzien van Geelkerken en Barth op deze afwijzing -terugkomt. Berkouwer had daarvan in woord en geschrift a' uiting gegeven, maar in dit geschrift tekent hij breder en persoonlijker de achtergronden van deze koerswijziging. Wat de kwestie-Geelkerken betreft wijst hij erop. dat men destijds de Bijbel vaak nog als formeel gezagsprincipe hanteerde, zon der de vraag naar het rechte, door de Geest gen. Hij ontpopte zich als een geducht bestrijder van Barth emotioneler dan Berkouwer maar trok tegelijk soms regis ters uit. wier geluid met het dreunende orgel van de 'Römerbrief' frappant overeen stemde. Berkouwer herinnert aan een gela- IN DE den preek van Schilder over Amos tegen religieuze en kerkelijke zelfgenoegzaamheid (66). E WOESTIJN If In het conflict om doop en belofte nam Berkouwer een eigen standpunt in. Hij ver telt. dat men hem soms als 'semi-bezwaard' beschouwde (130). Desondanks gingen de wegen van Schilder en Berkouwer sinds 1944 definitief uiteen. Berkouwer wijst erop. dat de problematiek van destijds nu ver schoven is door de nieuwe bezinning op de verkiezingsleer. En terecht constateert hij op dit punt ingrijpende verschillen binnen de vrijgemaakte kring zelf (Kamphuis en Trimp contra C. Veenhof en J. Douma. vgl. 131 e.v.). Luisteren Hoe kon Berkouwer tot zijn nieuwe oriënte ring komen? De mogelijkheid daartoe ligt in het feit. dat hij altijd bleef luisteren, ook naar hen. die hij kritiseerde en aanvanke lijk afwees. Het geheim van Berkouwer's theologiseren is m.i. deze '.ulsterhouding, die vrij is van vooroordeel en krampachtigheid en vervuld van de verwachting, nieuwe din gen te horen (5 e.v.). Berkouwer kan luisteren, juist ook naar jongeren. Een treffend staaltje daarvan is in het hoofdstuk over geloot en redelijkheid de uitvoerige gedachtenwisseling met Pan- nenberg. Berkouwer laat Pannenberg uit voerig aan het woord komen in diens plei dooi voor de verificatie der openbaring. In de menselijke bestaanservaring is naar hPt oordeel van Pannenberg God geïmpliceerd, die hij karakteriseert als de alles bepalende werkelijkheid. Typerend voor Berkouwer ls. dat hij Pannenberg abstractie verwijt. Pan nenberg loopt volgens Berkouwer gevaar aan de werkelijke problematiek van de wer kelijke mens voorbij te gaan. Deze proble matiek spitst zich toe in de aloude vraag naar de theodicee: hoe is het kwade en het lijden in de wereld te verenigen met het bestaan van een almachtlgp en goede God? In Pannenberg's omschrijving van God wordt juist dit probleem toegedekt. ;am: ust dani; fenb coi ook ël ai n. ii intens ik h t rame teke n pr li I Spoorslag Prof. dr. G. C. Berkouwer gewerkte verstaan tot gelding te brengen (193-196). In Karl Barth kritiseerde hij aanvankelijk de zware nadruk op de absolu te vrijheid Gods, die de betrouwbaarheid van de openbaring, zou overschaduwen (57). Karl Barth Later kreeg hij oog voor het leit. dat bij Barth in het centrum staat de positiviteit van Gods genadige openbaring in Jezus Christus, de triumf der genade (vgl. 87 ev.). In de jaren vijftig kwam Berkouwer ook persoonlijk met Barth In contact en er groeide een hartelijke verstandhouding. In dit 'reisverslag' steekt Berkouwer niet onder stoelen of banken, hoezeer hij Barth in de wezenlijke intenties van zijn openba- rlngstheologie waardeert. Hij vermeldt in dit verband met name ook Barth's strijd tegen die vormen van theologie, waarin dp mens tot het uitgangspunt en de maatstaf van het nadenken over de openbaring en de uitleg van de Bijbel wordt verheven (76 e.v.). In het geding tussen de Bazelse theo loog enerzijds en de scholen van Bultmann en Tillich anderzijds kiest Berkouwer steeds ondubbelzinnig de zijde van Barth. K. Schilder Ten aanzien van Schilder liggen de dingen anders. Schilder blonk in zijn kring uit door oorspronkelijkheid in ideeën en formulerin- Wij hebben in het voorgaande slechts enke le facetten uit het geheel van Berkouwer's boek kunnen weergeven. We hebben nietè gezegd over de zaakrijke excursen inzake de relatie geloof en geschiedenis, de paradox in de religie en de ontwikkelingen in de rooms-katholieke theologie, die ook hier ruimsohoots aan bod komen. De lezer moet door de bestudering van dit geschrift zelf maar ontdekken, wat hier te genieten en te leren ls. De lectuur kan voor hem een spoorslag worden om zelf ook op reis te gaan in dezelfde gezindheid als Berkou wer zelf. Deze wordt niet beheerst door angst, verschanst zich niet in een pure repetitie van het verleden, maar geeft zich evenmin over aan lichtvaardig optimisme en theologische beeldstormerij veeleer wordt zij gekenmerkt door een verwach tingsvol en toetsend luisteren (6 e.v.). x) Prof. dr. J. Veenhof, die prof. dr. G. C. Berkouwer als dogmaticus is opgevolgd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, be spreekt: 'Een halve eeuw theologie' door prof. dr. G. C. Berkouwer. Ondertitel: mo tieven en stromingen van 1920 tot lieden. Uitg. Kok. Kampen. 412 pag., prijs 37.50. In de bijbel komen we de .woes nog al eens tegen. Bij de profi heet de woestijn het land zor zaad, een onvruchtbaar stuk weifts Daar doorheen gaat nu de weggi Egypte naar het beloofde land gi de hoofdstukken die wij nu lejn gebeuren allerlei dingen in woestijn. We moeten ze niet op ten als een exact reisverhaal, gaat om bepaalde gebeurtenii die min of meer voorbeeldig voor wat dit volk op die re overkomen, vandaar dat het zoi naar de aanwijsbare plaats opfel kaart van vandaag aan and kan worden overgelaten. Het is beschikking van God dat zijn 1 hier doorheen moet. Egypte, slavenhuis en Kanaan, het van melk en honing, zijn belendende panden, eventueel een kleine heg gescheiden, Er een wild en woest gebied tuslgi Een terrein dat allerlei vree r. gevaren voor de mens herbergt woestijntocht geldt als een voor Israël om zich te leren oveir ven aan de leiding van de overdag en het vuur in de i aan de bestendige aanwezig van hun God. Zo is de woestij later geworden een beeld van grote reis naar de toekomst God. Er is een woestijnmy^i: ontstaan bij essenen en 1; monniken en de kerk van alle wen heeft zijn tocht door de w^l< vaak teruggevonden in de verhil van dit zaadloze vreemde lande mens van God werd een vreerli ling hier beneden', verberg Uw boden niet voor mij'. De aardoi zijn huis, is de mensenkind gegeven, maar ook dat andere i dat 'nog niet' dat vele christ in hun levensboek leerden scl ven. Een echte kerk is daarom derweg. een tent is een geschi beeld voor haar onderkomen aarde dan een kathedraal, de staf. waarop Jakob stervend een sterker symbool dan een 1 n stoel. Dat weten we dus en ons voor gezegd te houden (Exjni 15. 22a). bk ve ik i intsc acte :enw y. rlenf pjlf vo als nie ts. V h> ka iémeli aaroi leidi ik g( he R itte i irge; hebl i, ir th ir ee j be iziek ieg Le 1 eters oeg n ik ble ier i b sad iag'. rgels] fheb tekei ekin nkt een In mijn jongensjaren hoorde ik elk jaar een catechismuspreek over het zevende gebod. De dominee die anders niet schroomde hem onwelgevallige zaken met naam en toenaam te noemen, was dan uitermate vaag. Ik herinner me maar één concrete aanwijzing vanaf de kansel gekregen te hebben, namelijk dat je, zo gauw je onreine gedachten voelde op komen een eind moest gaan wandelen. Tegenwoordig is dat anders. We hebben 't slot van de slaapkamerdeur gedaan en de kerk kijkt onverschrokken tussen de lakens van de gelovigen en legt. beleefd aanbevelend, synodale handreikingen en richtlijnen op ons nachtkastje. Hiertegen steekt die éne pastorale oproep om de benen te strekken, bijzonder povertjes af. Nu lk. met een informatiemap over Kerk en seksualiteit' van de PSVG (ADVERTENTIE) In het septembernummer: Huwelijk en huwelijkstrouw (Drs. W. .Speelman) Samenleven en niet trouwen (Annelies Kraan en Bert v. d. La- gemaat) Crematie: merkwaardige gang van zaken (Elmert Pruim) Geen recht door macht (Dr. Ernst Stem) Een christelijke kruidnagel in een wereldse pudding (Dr. J. J. Buskes) Bidden: praten met God? (Drs. A. Schippers) Ons politieke prentenboek De kroniekschrijver kan nog niet om Nixon heen (Drs. N. A. Schuman) Néém/gééf een abonnement op het maandblad VOORLOPIG. Al was het voorlopig voor een jaar. 0/ vraag een proefno. Adresseer: VOORLOPIG. Antwoordno. 101. Delft. Geen post zegel nodig, 18,90 p.j. (stud, 12.70). Uitgave Kok/Meinema. (protestantse stichting verantwoorde gezinsvorming) voor me. toch aan het terugblikken ben: mij staat ook nog een sombere middagbeurt voor de geest met een paar bedremmelde jonge mensen onder de preekstoel. Zij kwamen hun kindje laten dopen maar dat kon pas nadat ze ten aanhore van heel de gemeente schuld hadden beleden. Want ze hadden 'het' gedaan vóórdat ze getrouwd waren, de kleine dopeling was er het levend bewijs van. Dit is de enige keer geweest dat ik iets dergelijks meemaakte. De kerkeraad schafte deze openbare schuldbelijdenis af. De (nieuwe) dominee hield toen een preek waarin hij zei dat de eerste tuchtzaak in de christelijke kerk niet 't een of ander in verband met het zevende gebod betrof, maar geldgierigheid. Zie de historie van Ananias en Saffira. Deze uiteenzetting viel niet bij iedereen in goede aarde en 's avonds werd er aangebeld bij de pastorie: of de dominee niet ln de gaten had dat- ie met zulke praatjes alle remmen bij de jongelui losgooide?! De combinatie kerk en sex kwam pas weer krachtig in mijn leven in 1955. in de gezegende jaren dat alleen de gereformeerde synode voor publiek open was en we dus .nog niet als drukke baasjes van het ene hoogeerwaarde gezelschap naar het andere moesten rennen. In dat door A. J. Klei jaar kwam op de Leeuwarder synode de vraag naar voren of je nu als kerk iets moest zeggen over het gebruik van voorbehoedmiddelen. De één zei: alsjeblieft geen synodale uitspraak, zulke dingen moet je overlatan aan het pastoraat. Maar een ander wilde juist wél een synodaal stuk. gezien de bestaande verwarring. En hij wees naar twee classicale adviezen. In het éne werd de bijbelse opwekking 'weest vruchtbaar' letterlijk genomen ln het andere werd uitgelegd dat vruchtbaar-^ijn niet betekent zoveel mogelijk kindertjes krijgen, maar goed je best doen op ie werk en zo. Na jaren dubben (een synode gaat niet over één nacht ijs. laat slaan dat ze losjes zou omspringen met onze huwelijksnachten) kwam er in 1963 een aantal richtlijnen uit de gereformeerde synodale bus. en die vinden we nu terug in de informatiemap 'Kerk en seksualiteit' van de PSGV. In deze 89 gestencilde pagina's tellende map komen verder onder meer aan de orde (en nu citeer ik letterlijk het persbericht van PSGV's voorlichter Hein Jansen): geboortenregeling. abortus provocatus. kunstmatige inseminatie, seksualiteit en nieuwe moraal, homofilie en seksuele voorlichting. De samensteller van de map. drs. J. Hagendoorn, is voor de standpunten hierover onder andere te rade gegaan bij de Nederlandse hervormde kerk. de gereformeerde kerken, de vrijgemaakt-gereformeerde kerken en de rooms-katholieke kerk. Zo staan er in 'Kerk en seksualiteit' samenvattingen van bijv. het herderlijk schrijven over het huwelijk, het meerderheidsrapport en minderheidsrapport over seksualiteit en nieuwe moraal, het rapport 'Over mensen die homofiel zijn' en de encycliek Humanae Vitae Tot zover collega Jansen, die tenslotte meldt dat we deze map in huis kunnen krijgen als we 9.90 storten op gironummer 65.97.12 ten name wan PSVG in Den Haag. met vermelding K. en S. De map is met zorg samengesteld, maar de prijs lijkt me rijkelijk hoog. Voor een tientje (op een dubbeltje na) heb Je ook een aardig paperbackje. Gelukkig kan ik aan het eind van mijn vérhaai een geschrift aankondigen, dat niks kost. Als je 'Kerk en sexualiteit' doorneemt, dringt die vraag uit 1955 zich aan je op: moet een kerk officieel, dus via synodale papieren, te kennen geven hoe zij over bepaalde ethische vraagstukken denkt? Ik ben geneigd die vraag met een duidelijk nee te beantwoorden. Geen mens stoort er zich immers aan als de betrokken uitspraak niet in zijn particuliere kraam te pas komt. Bovendien, wat voor gezag heeft zo n uitspraak in een niet-hiërarchisch geregeerde "kerk? We hebben allemaal kunnen meemaken met hoeveel hangen en wurgen een synodaal verhaal tot stand komt. terwijl de tegenstemmers hun eindje vasthouden en dat voor de kerkmensen willen weten ook. We kunnen ons heel wat kostbare synodale tijd besparen als we. zodra weer een brandend probleem genaakt, een aantal deskundigen van eigen of verwante kleur bij elkaar roepen. Vraag deze mensen hun mening te geven, stop hun verhalen in een boekje en stuur het naar de (mondige) gemeenteleden toe om hen te helpen bij het bepalen van hun standpunt. Blijkens 'Kerk en seksualiteit' gaat het bij de vrijgemaakte gereformeerden in die richting: daar geen synodaal stuk. maar denkbeelden van een paar 'kenners'. Want wat je ook tegen de vrijgemaakten kunt hebben. ?e maken in elk geval van hun synodes niet een veredeld soort conferenties. Biij de rooms-katholieken hoef je niet meer met voorschriften aan te komen, ook al worden ze aangereikt door de hoogste top van hun hiërarchie: de paus. De encycliek Humanae Vitae van 13G8. waarin periodieke onthouding als het hoogste goed werd aangeprezen, heeft zacht gezegd geen strikte navolging opgeleverd. Wel zijn er oneindig veel grapjes over gemaakt. In de Volkskrant stond een tekening van Wim Boost: een bedroefde mevrouw strooit de pil uit voor de mussen. De Guardian liet de paus de pil onder het vloerkleed vegen en voor De Groene maakte Opland een grimmig cartoon. De aandachtige lezer heeft deze plaatjes inmiddels bij dit verhaal ontdekt. Humanae Vitae gaf ook aanleiding tot knipogende woordspelingen. Vooral Vrij Nederland en De Volkskrant waren er destijds royaal mee. Hier zijn er een paar: Dc progressieve gelovige krijgt van de paus Uppsalazer La Menoupaus Oraaltheoloog Het gezag van de paus Is kapotje Onfeilbaar is alleen onfeilbaar als er onfeilbaar op staat Het episcopaat houdt zich op de P.O.-vlakte. Nu dat al aangekondigde gratis geschrift. Het heet: 'We zijn 50 jaar getrouwd en nu en het biedt zeventien gestencilde pagina's indrukken van een werkgroep van de Arnhemse hervormde dlakonie over 'de situatie waarin oudere echtparen terecht komen, wanneer een van beide partners zo hulpbehoevend wordt dat opname in een verpleeghuis noodzakelijk wordt'. Uit de conclusie van de werkgroep noteer ik dat 'mensen onnodig extra verdriet wordt aangedaan'. Er moet. aldus de werkgroep, ernst worden gemaakt met de vraag hoe gehuwde bejaarden als gehuwden beiden tot hun recht kunnen blijven komen. Graag aandacht voor dit rapport, dat belangstellenden kunnen aanvragen bij: hervormde diaconie. Zypendaalseweg 57. Arnhem. Het kost niks. maar ik zou uit hartelijkheid een postzegel insluiten. Tenslotte. De titel boven dit verhaal ontleen ik aan de uitroep van een Friese dame. die op de NED. HERVORMDE KERKEN Beroepen te Gouda: mr C. P. thumus Meljes te Amsterdam Nijmegen: D. van Loo te Didanjie d( Aangenomen naar Oene: P. Koein te Wezep die bedankte voor Vo huizen. Di Bedankt voor Gouda (toez.)jamh Noordmans te Apeldoorn. lorkli GEREF. KERKEN let et Beroepen te Musselkanaal: C. !ur Verkuyl te Heiloo: te Oostwolt]e' a v. Dijke, kand. aldaar die ditHjd roep heeft aangenomen. De cft si; Winschoten heeft prep. geëx.sper, beroepbaar verklaard: B. van %r j kand. te Oostwold (Odl). jn; r Bedankt voor Heemse: J. foefe Broersma te Westerbork. y wa CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zeist en Chat' (Cand. Free Chr. Ref. Churclifgl; Westerink te Nunspeet. dri GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zwijndrecht: J. Kit te Barneveld; te IJsselmondeiLiC Hoogerland te Krabbendijke. BAPT. GEMEENTEN Beroepen te Harlingen: E. zing te Staveren. pERE I- jon°C t tljc Leeuwarder synode tijdens de discussie over een mogelijke uitspraak over voorbehoedmiddelen koffie schonk en die ik op de. gang tegen een vriendin hoorde zeggen: waar ze 't daarbinnen nou over hebben.het ls me wat! (ADVERTENTIE) Ter gelegenheid van zijn verjaardag op 19 septem ber 1974 verschenen: Waarin opgenomen: 1. Koningskinderen 2. Eldert Holler gave met Ultg. Bosch Keurüng. Baarn. Reeds eerder verschenen In liet spanningsveld van de Geest 10.40 WIJ zijn dc vaders I 14.40 'Wat is science fiction?' door J. Lundwall. Uitg. Meulenhol Amsterdam. 266 blz. Prijs 14, Er bestaat een zeer kort ver dat toegeschreven wordt aan deric Brown, dat beter dan uiteenzetting ook een inzicht in de gedachtenwereld van science fiction. Het luidt als 'Na de laatste atoomoorlog aarde dood; niets groeide niets leefde. De laatste mar alleen in een kamer. Toen we op de deur geklopt.' Sam Lun citeert dit drie-regelige verha zijn uitstekende ovei van de science fiction. Het volgens hem aan dat de kerr dit genre een gevoel van verwi* ring is. In de 'fantastische tuur' wordt het de lezer n 'zijn ongeloof op te schorten' gebruikmaking van een sfeei wetenschappelijke geloofwaï heid. Lundwall heeft zich veel getroost om een goed overzii geven van wat er op dit vlak maal te koop is. Behalve di schiedenis en achtergronden hij ook niet van humor vi ken commentaar op nagt alle facetten: boeken, tljdschi films, strips, fans, horror en f sie en xvanzelfsprekend de s vers. Het laat zich minster plezierig lezen als een goed verhaal zelf. DEN HAAG De Breierij Am Spekholzerheide heeft volgen! weekblad 'Texpress' voor 20f de 450 man personeel werkti. korting tot maximaal vijftig cent aangevraagd, dit vooi voor zes weken. Het bedrijf, behorend tot het se concern Cifran Sotta. ziel afzet stagneren door de sl bang van zaken in de kledinl de auto-industrie. vot 1 wi in irste ,cera tldda .f ct en g de ïrdor bed ïeld nits. II t sgebc won tem 'ase-i s he üjbedri d zo als v ■ijitie Ifsacc luvei izijn rlistrii al°oprv sport nï 01 c ingin er be :£en ABi «tis in; 'alke :ren fees ïuw wer m, n Irboe: en twe ach tdonc >ltijc 1. Z dttei renle voo:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2