alles helpt (oerden - speelbal in strijd ond de Perzische Golf Bangladesj telt tachtig hulporganisaties UW/KWARTET ZATERDAG 21 SEPTEMBER 1974 BUITENLAND T13/K17 Hoewel de bewoners van de bihari-kampen in Ba ngladesj het erg moeilijk hebben, wordt er toch aandacht gegeven aan het onderwijs. Dit jongetje verlaat zojuist een koranschool. Als de kinde ren meer dan twee dagen zonder reden afwezig zijn, verliezen zij het recht op hun plaats in de klas. gende reden voor de Turkse hou ding: de zes miljoen Koerden in Turkije zelf, het Koerdisch nationa lisme dat in de Jaren vóór de mili taire machtsgreep van 1971 open lijk zijn kop opstak, toen grondig werd onderdrukt maar nu weer opgloeit. Als we in Diyarbakir aan komen zijn zojuist honderden Koerden dankzij de amnestiewet vrijgelaten en wie we ook spre ken, ieder, wil meteen overnieuw beginnen, het netwerk van de orga nisatie is klaar. Ze laten de sporen van martelingen zien: een kale plek in het haar, diepe littekens in de voetzolen. Er is een tengere jongen bij van 18, hij was toen 14; fel spreekt hij zijn marxlstisch-le- ninlstlsche idealen uit. 'HIJ daar is maar een halve revolutionair, een gewone socialist' en er wordt hartelijk gelachen. 'Maar jullie vei ligheid', vragen we, 'worden Jullie niet in de gaten gehouden?' 'Na tuurlijk, we worden gevolgd, maar we weten onze wegen'. 'Papaver voor het volk' Van een terrasje kijken we~ uit over het voorplein van een moskee, als daar een in een blinkendwit ge waad gestoken moslimleider uit een limousine stapt. Gelovigen, meest oudere mannen, komen op hem toe, kussen zijn handen, de zoom van zijn kleed. Joelende commentaren van boven: 'HIJ komt zeker geld ophalen voor Mekka het is alle maal bedrog, papaver voor het volk dat dom gehouden moet worden'. Die avond luisteren we, samen met de vrolijke revolutionairen op het dak van ons hotelletje naar de Stem van Koerdistan. naar een ra dioboodschap van Barzani. Zijn woorden worden verstaan: geweldi ge opwinding en enthousiasme. 'Laat ze daar volhouden, de vrijheid winnen!' Eén taal, eén volk, on danks de grenzen Diep in het bergland van zuldoost- Turklje, in de Bohtan, leven we dagenlang tussen Koerdenstammen, waar niemand zich aan het verbod tot hef dragen van Koerdenkledlng stoort, waar de mannen geweren dragen, waar openlijk naar de Stem van Koerdistan wordt geluisterd, Barzani als de gemeenschappelijke grote leider hoog staat aangeschre ven. Maar hier geen revolutionaire geestdrift, meer een natuurlijke so lidariteit, niet geremd of afgestraft door het Turkse gezag, dat in, dit alleen te paard of met muilezels te bereiken gebied toch niet effectief te maken is. Een lid van de stam is zojuist van verre gekomen met een pakket Koerdische hoofddoeken, zo als ze alleen in Iraaks Koerdistan worden gemaakt. Is de Turkse grens dan toch niet zo hermetisch gesloten? 'We kennen onze wegen'. Perzische buur Tenslotte: Perzië, de beste buur van Barzani met zijn eigen Koerdenbe volking, die intensief meeleeft met het oorlogsgebeuren aan de over kant. Hier mag iedereen vrijelijk naar de Stem luisteren het wordt dan ook elke avond gedaan en de eigen Perische radiostati ons zenden trouwens ook Koerdi sche nieuwsberichten uit. We wor den overstelpt met vragen: hoe het aan het front gaat. of Barzani goed gezond is, wat er aan de vluchtelin gen wordt gedaan. Maar niemand begint over een eigen Koerdisch streven in Perzië. Integendeel: men vindt dat de Koerden in Irak maar beter onder het regiem van de sjah konden komen dan zouden ze tenminste verlost zijn van 'die Ara bieren'. Een gedachtengang die wel héél ver afstaat van de politieke opvattingen binnen Iraaks Koerdi stan zelf. Vereenzelvigen de Koerden in Perzië zich zózeer met hun huidige bewind dat ze geen nationalisme meer ken nen? De Perzische geheime politie bewaakt iedere Koerdische stap. nog meer die van een vreemdeling. Het grensverkeer met de Koerden in Irak, de opname van de vluchte lingen en hun bewegingsvrijheid in Perzië is alleen mogelijk bij gedogen van de SAVAK. Wie zijn neus steekt in Koerdisch nationalisme in dat land mag erop rekenen dat hij voor een tijdje uit de circulatie verdwijnt. De processen zijn ge heim, de namen worden alleen door gesmokkelde briefjes bekend. In de laatste zes jaar zouden 115 Koerdi sche nationalisten ter dood zijn ge bracht: dèt dus wel. Laatste kans De eenheid van alle Koerden lijkt ver weg te liggen, misschien wel oneindig ver. Maar de massale ver volging en discriminatie in Turkije, het negeren van hun taal in de Perische scholen, het werpen van napalm op hun berghellingen in Irak heeft het vuur van hun vrij heidsgevoel en van hun verbonden heid tot dusverre niet gedoofd. Nog steeds is Barzani hun levend symbool en voorbeeld van onblus bare strijdlust. Inderdaad: dit is de beslissende slag want slagen ze er nu niet in de volle autonomie in Irak te verkrijgen, dan is wellicht de laatste historische kans voor de Koerden in het Midden-Oosten ver keken. Dit was het derde artikel over de strijd van de Koerden. Het eerste en tweede verschenen respectieve lijk op 14 en 20 september. [ngladesj bestaat uit de delta van de grote rivie- h van het oostelijk deel van het Indiase subconti- nt. De bekendste van de rivieren zijn de Ganges de Bramapoetra, die er voor gezorgd hebben dat delta wellicht het vruchtbaarste stuk grond op rde is. kerken in BangladesJ, waar de meeste protestante denominaties met hun in totaal 100.000 leden zijn aangesloten, neemt onder de hulporganisaties een belangrijke plaats in, al was het alleen al door het feit dat via deze raad tientallen -miljoenen dollars aan hulp ver spreid zijn. Aan de secretaris van deze raad, de reverend Subhas H. Sangma vroegen wij hoeveel opge leide krachten hij tot zijn beschik king heeft. Dit blijken er nog geen vijftig te zijn. Hij bevestigde ook dat de raad eens aan onbehuisden een bedrag van zevenhonderd taka (ongeveer 280 gulden) heeft uitge reikt om deze mensen in staat te stellen hun huis te herbouwen. Aan Genève werd toen gemeld dat er zus en zoveel huizen waren herbouwd. Maar wie garandeert dat de men sen het geld ook werkelijk daarvoor hebben besteed? Het rode kruis van BangladesJ heeft een walgelijke faam opge bouwd van corruptie en arrogantie. De voorzitter van het Bengalese rode kruis is de trotse eigenaar van enkel* tlentaller apotheken, waar praktisch alles te koop is. Maar in de kliniekjes van het rode kruis ontbreekt verbandstof en wordt de tuberkelbacil bestreden met aspi rientjes. Netten en zaden Heeft dan niets van wat de hulpor ganisaties doen zin? Dat zou al te ontmoedigend zijn. Er bestaan stukken ontwikkelingswerk, die ze ker van waarde zijn. De christelijke organisatie voor herstel en hulp in BangladesJ (Corr) verkoopt vissers boten en -netten voor gereduceerde prijs aan groepen bengalese vissers, die vervolgens lange tijd nagezeten worden met informatie over hoe je een coöperatie runt en zo. De christelijke commissie voor ontwik keling in BangladesJ (CCDB) is nu reeds bezig een groot programma voort te zetten, dat straks weer tientallen waterpompen voor de ir rigatie op zal leveren. Maar een van de topmensen van de Amerikaanse baptisten had toch wel gelijk, toen hij zei dat de hulp organisaties, die zich beperken tot voedselhulp en medische zorg in de steden nu al werken om straks weer hulp voor de tienduizenden bedelaars te moeten vragen. 'Wie niet in staat is om daar te zijn, waar de werkelijke nood is, op het platteland, kan het land beter maar snel verlaten', zei Carl Ryther. 'Dan worden de bengalezen verlost van de neokoloniale hulpgevers en kun nen zij hun zaakjes zelf op orde brengen. Dat kunnen de mensen in BangladesJ best'. het letterlijk onparlementaire Ba'ath-bewind, dat nog steeds be gerige ogen slaat op de olie van het microstaatje aan de zuidgrens. Hoever die sympathie precies gaat is niet bekend, wél dat Barzani soms over verrassend ruime geldmiddelen beschikt. Het is overigens opvallend dat de herhaalde oproepen van Irak bij de Arabische Liga zelfs niet met een gratis sympathiebetuiging van die zijde zijn beantwoord. Irak lijkt vrijwel geïsoleerd te staan in de Arabische wereld ook Syrië met zijn Ba'ath-regering houdt zich kennelijk afzijdig van het conflict. Uit Egypte worden geheime bemid delingspogingen gemeld: zou presi dent Sadat de rol van eertijds Nas ser, sympathisant met de Koerdi sche beweging, gaan overnemen? Als Sadat de invloed die de Sowjet- Unie via Irak in het Midden-Oos ten uitoefent wil terugdringen kan hij rekenen op westelijke steun, op vele Arabische vrienden en natuur lijk op Perzië, dat met zorg de bewa peningswedloop rondom de Perzi sche Golf gadeslaat en zijn bu ren met hun respectieve 'Big Bro thers' alleen maar telkens een stap vóór wil zijn. Turkse belangen Wonderlijk: het lijkt wel alsof Tur kije nog het meest de Iraqi in de kaart wil spelen. Waarom worden de grenzen, na eerst te zijn openge steld voor enkele honderden vluch telingen uit Koerdistan, daarna hermetisch gesloten, de vluchtelin gen zelfs teruggestuurd? Er zijn na tuurlijk parallel-lopende olie- en gasbelangen: een olieleidingproject van Kirkoek naar de Middellandse Zee bij Iskenderun, waardoor Jaar lijks 25 miljoen ton moet worden gepompt, en een geplande gaslei ding van Kirkoek naar Batman in het Turkse winningsgebied. Maar er is méér: de Turkse regering kan voor haar Cyprus-plannen de stem van Irak in de Veiligheidsraad niet missenDe Koerden zijn weer eens de speelbal in het wereldspel van machten en belangen. Er is natuurlijk nog een dieperlig- sel verkrijgbaar werd in de honger- periode. Deze hebben niet alleen gezorgd voor een gigantische bevol kingsexplosie, maar verzwakken bo vendien het volk van BangladesJ. 'De voedselhulp maakt van de men sen in dit land. die intelligent zijn en niet meer zullen doen dan strikt noodzakelijk, slappe bedelaars'. Dit zegt de Frans-Canadese pater Pier re l'Abbé, een man die zo lang in Bangladesj woont dat hij beter bengali dan frans of engels spreekt. Father l'Abbé is directeur van de christelijke organisatie voor herstel en hulp in Bangladesj. een organi satie die veel samenwerkt met Ca ritas Internationalis. Father l'Abbé vreest dat Dacca wel eens een soort oost-bengaals Calcutta zou kunnen worden. 'De mensen die op het platteland in de zwakste positie verkeren, landloze boeren en de bezitters van de laagste gebieden, worden door de voedselultreikingen naar de stedelijke gebieden gezo gen. Daar bevolken zij de stations, parken, portieken en openbare ge bouwen in de hoop dat zij als bedelaars bij kunnen verdienen'. Father l'Abbé geeft toe dat in de komende hongersnood talrijke mensen de dood zullen vinden. 'Maar tenzij wij bereid zijn deze mensen voor de komende tientallen jaren in de stad te onderhouden, is het onverantwoord hen voor korte tijd naar Dacca te lokken en hen daarna aan hun lot. over te laten'. De hulp die Corr verleent omvat dan ook vrijwel geen voedselhulp. Wel doet father l'Abbé alles om de boeren van nieuw zaaigoed te voor zien. 'Aan zinvolle hulp voor Bangladesj moet in de eerste plaats de eis gesteld worden dat die is aangepast aan dit heel bijzondere land', zegt father l'Abbé. De hulp moet de mensen weerbaar en niet 'afhanke lijk maken. Hulp moet de leven omstandigheden op het platteland zo verbeteren, dat de mensen daar blijven, waar zij de middelen bij de hand hebben om zichzelf te helpen en op deze manier hun zelfrespect te bewaren'. Helaas voldoen maar weinig hulporganisaties aan deze elementaire eisen. Er opereren in Bangladesj op dit moment volgens eigen opgave tach tig hulporganisaties. Onder deze groepen zijn de Nederlandse vrij willigers, de landelijke raad van kerken van Bangladesj, het rode kruis, de baptisten, het leger des heils, de christelijke commissie voor ontwikkeling van Bangladesj, de christelijke organisatie voor hulp en herstel, de David Living stone stichting, de Ford-foundati on, de Ghandi vredesstichting, het internationaal kinderfonds, de mennonieten, moeder Theresa, de quakers, het red-de-kinderen-fonds, de zevende-dags-adventisten, terre des hommes. Oom Eriks kinderhulp, de Unicef, de wereldbank en ga zo maar door. Een van de leiders van zo'n hulpor ganisatie zei ons dat het net gieren zijn, die meteen van de partij zijn zodra er ergens een lijkenlucht hangt. Deze man zei dit omdat de overgrote meerderheid van de hulp organisaties te beroerd is om zich wezenlijk met de problemen van Bangladesj bezig te houden. W.j hebben dit bevestigd gezien in een vergadering van de 'volags' (volun tary agencies, particuliere organisa ties) ten huize van een var. de Amerikaanse leiders van zo'n hulp industrie. Er zaten een kleine twintig mensen van verschillende nationaliteiten bijeen, wel allen af komstig uit West-Europa of Noord- Amerika, op een man na. een arts uit een Aziatisch land. Eerst ont stond een levendige ruilhandel in hulpgoederen, waar op zichzelf niets tegen in te brengen is. Na de beurs ontspon zich echter een ge sprek hoe men zo weinig mogelijk kan toegeven aan de spastische po gingen van de regering van Bang ladesj om een greep te krijgen op de chaotische wereld van de 'vo lags'. De regering had te kennen gegeven dat zij ten minste via we kelijkse rapporten op de hoogte wil blijven van de activiteiten van de organisaties. Maar de meeste aan wezigen vonden dat overbodige moeite. Een van de aanwezigen, ik meen mij te herinneren dat het een man van de Amerikaanse quakers was, stelde voor te komen tot een coör dinerende koepelorganisatie, die de regering onder druk zou kunnen zetten, als zij een van de hulporga nisaties het land uit zou willen zetten. Toen zwegen de aanwezigen. De vergadering was ten einde. Dezelfde man, die o ns eerst iets had gezegd over de gieren van de hulp, vertelde ons van de gewoonte van de hulpverleners om elkaar zo veel mogelijk representatieve 'pro jecten' af te troggelen. 'Ze gunnen elkaar het licht in de ogen niet', zei de man, die al meer dan tien jaar in andere landen ontwikkelings werk heeft gedaan. De raad van n geliefde woonde in Diyarbakir, in Turkije, [n hij aan de poort van de grens klopte die aks Koerdistan van Turks Koerdistan geschei- i houdt, en een kus van zijn geliefde verwachtte, spuwde een man met zwarte laarzen aan in gezicht, omdat hij een Koerd was'. met eeds lange, getrokken uithalen heeft Hussein voor ons een gedicht ledragenTwee lessen voor kinaeren, door een onbekend llsch dichter. Zo jammerlijk eld is Koerdistan, verdeeld vijf staten. In Turkije wonen schatting 6 miljoen Koerden ak 2,5 miljoen, in Perzië zeker veel, in Syrië 500.000 en vlak de Sowj et-grens nog enkele erddulzenden meer. Een volk tenminste 12 miljoen zielen is kleinigheid in Midden-Oos- viermaal het volk van Israël, lal Jordanië. Het is een volk ijn eigen taal heeft, zijn eigen ur, gewoonten en gebruiken, geen eigen land. Een volk dat herkomst zoekt bij de Meden, i 612 v. Chr. met de Babylo- Ninevé verdelgden en zich In ir Martin Pool Jege Assyrische gebied gingen xen. Maar een volk dat nooit jeke eenheid heeft gekend. Grieken, Romeinen, Byzan- Arabieren zijn door het fen-Oosten getrokken en heb- 6r hun cultuur gebracht. Maar bergen waar de Koerdische [den hun vee weidden kwamen 5 minst: die waren nauwelijks Jnkelijk en economisch niet "ssant. Alleen de Arabieren, in lekeringsijver, brachten er de en daarmee een opgang -de islamitische cultuur. Maar f zijn de Koerden zich Arabie- laan voelen, of Turken dan wel ffi. In weerwil van hun ver heid het Koerdengebied Opgesplitst in kleine bergrijkjes brstendommetjes onder opper- van de khalief, later de sul- en de sjah bleven ze zich (volk apart beschouwen, alle bn door. Zestig jaar geleden jef een Britse majoor, op ver- pigstocht door Koerdistan: [trots staat een Koerd op en [al naar zijn dialect: 'az Kur- of 'min Kurdim': ik ben [gen taal is voor de Koerden J an de belangrijkste tekenen »un Koerd-zijn. Weliswaar zijn er verschillende dialecten in het noorden en het zuiden, maar met enige moeite kan een Turkse Koerd een man uit §uleimani in Irak verstaan, zoals een Noord-Neder lander een Vlaming begrijpt. De Koerden voelen zich een volk apart, dat is zeker maar ze koes teren geen racistische vooroordelen. Geïnspireerde etnologen hebben hun wel een arisch etiket willen opplakken, alsof ze even 'raszuiver' zouden zijn als de 'zuivere' Germa nen. Maar het Midden-Oosten is een mengvat van rassen, alles is er door elkaar geklutst en typische raskenmerken zijn er voor de Tur ken en de Perzen al nauwelijks te vinden, laat staan voor de Koerden in hun midden. Ook nu willen de Koerden In Irak tot alle prijs voor komen dat er een rassen- of zelfs maar volkeren-tegenstelling met de Arabieren wordt geschapen. Dr. Mahmud Osman, scherpzinnig in tellectueel aan het hoofd van het Koerdische bestuursapparaat, zegt nog eens nadrukkelijk dat de Koer den tegen het regiem in Bagdad vechten, tegen de dictatoriale Ba'ath-regering met haar fascisti sche methoden niet tegen de Arabieren in Irak. 'Er mag geen anti-arabisme groeien, dat zou fa taal zijn voor de toekomst, want wij moeten, als straks Koerdistan volledige autonomie krijgt, met de Arabieren in Irak samen verder le ven'. Ook de Ba'ath-regering spreekt ln naam nog steeds over het 'broeder volk der Koerden', maar in de praktijk wordt iedere Koerd gewan trouwd. zelfs als hij als 'huurling' In het Iraakse leger meevecht tegen Barzani's pesj-mergapartlsanen. Het zijn er, naar schatting van de Koerdische staf zelf. zesduizend, naast nog duizenden gehuurde Ara bische soldaten, en ze krijgen 40 dinar per maand: de voor Irak enorme som van ruim 360 gulden. Een gewone Iraakse soldaat krijgt maar 4.2 dinar aan maandsoldij. een pesj'-merga niets maar hij weet dat zijn vrouw en kinderen, of die thuis zijn of ondergebracht in een vluchtelingenkamp, door de Partij worden onderhouden. De 'djash', gehuurde 'ezelsveulens', zijn de nachtmerrie van de vrije Koerden. Voor veel geld zijn ze bereid alles te doen en geld Ier de bodem van Bangladesj zit vijftienhonderd meter vruchtba- :lel en löss. Het klimaat van het is zeer gunstig. Het is er nooit varm of te koud voor de plan- ;roei. Het enige is de jaarlijks gkerende overstroming, wan- r het smeltwater uit de Himala- ich voegt bij het regenwater uit im. De bevolking van Bangla- heeft zich door de eeuwen helemaal ingesteld op het sei- van de vloed. De rijst wordt half juli binnengehaald, de en waarop de huizen staan den wat opgehoogd en de boten ien in conditie gebracht. Dan t het water, als een kameraad, r men zich op heeft ingesteld. or Aldert Schipper is wel lastig, maar hij brengt r nieuwe leven. Als het water in augustus zakt, ligt daar weer nieuwe laagje klei en löss, rop de paddi groeit. De tijd van ^loed is een gedwongen rustpe- Daarna heeft de boer in (gladesj weer zin om er aan te i staan. Hij kromt zijn rug in jawa, spoort zijn waterbuffel tot j dagelijks werk aan en werkt de vloed van het volgend hem weer tot een periode van en inkeer dwingt. Zo is dat gegaan. Het leidde tot een van evenwicht, poezië en aan de krachten van de Ook grotere overstromin- zoals de .huidige, periodiek hebben dat leven van niet kunnen verstoren, van Bangladesj, of, zoals vroeger heette, Oost-Ben zijn door hun natuurlijke geworden tot een sterk, volk, dat gebruik maakt voordelen van de natuur en heeft aangepast aan de na- beperkingen. jaren werden afgewisseld waarin ziektes of toesloegen. De boer dat dit altijd zo geweest was wel zo zou blijven. Totdat westerse medische verzor- beschikbaar kwam en er voed hebben de Irakezen met hun olie bronnen in overvloed. Een huurling vertelde ons dat zijn groep 12.000 dinar was aangeboden om een be paalde heuvel te veroveren, maar hij was door pesj-merga's verrast en gevangen genomen. 'De huurlin gen worden in andere kampen ge zet dan de Arabische soldaten. 'Kunnen we ze bezoeken?', 'Het zijn verraders, bezoek is niet nodig'. Arabische schroom De tegenstellingen lijken dieper te liggen tussen Koerden onderling dan tussen Koerden en Arabieren. Over de 'volksgenoten' die een mi nisterspost in de huidige Iraakse regering hebben aanvaard, over de zestig Koerdische leden van het door President Bakr van Irak in het leven geroepen Koerdische 'schljn-parlement' wordt met diepe minachting gesproken: een onbe duidende groep. Het is politiek gezien alleen maar een voordeel voor Barzani en de zijnen als er goede Arabisch-Koer- disChe betrekkingen blijven be staan. Nu wordt er nog steeds elke vrijdag in de moskeeën van Saoedi- Arabië voor de Koerden een gebed naar de hemel opgezonden: dat ze hun ongelovige Ba'ath-tegenstan- ders, bondgenoten van de commu nisten en de Sowjets, mogen ver slaan. En ook in het democratische Koeweit bestaat veel sympathie voor de Koerdische beweging tegen In het ongenaakbare bergland van Zuidoost-Turkye kunnen de Koerden ongestraft zichzelf zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 17