Wanhopige lef raak neergezet Zo 'n leuk B-weggetje DAF FILMPREMIÈRES VAN DEZE WEEK Happy-ending met bitter nasmaakje Nog niet volwassen gebouwd uit veiligheid Kinderlijk Landmacht kan haar vuile was niet kwijt j TROUW/KWARTET VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1974 T13/K15 Thunderbolt and Lightfoot door Ber Huising Lightfoot is een losgeslagen avontuurlijke jongen, die een auto steelt, en de voor een schietende achtervolger vluchtende pseudo-dominee, die hij oppikt, is Thunderbolt, een oude bankrover. Die weet nog ergens een verborgen poet in een schooltje, maar dat staat er niet meer. De achtervolger en zijn maat wisten dat hij het wist, en dachten dat hij dollars alleen wilde houden. Zij vermoor den elkaar net niet, maar beramen een nieuwe overval. Dat kost tijd en geld, zodat zij eerst Daantjes moeten opknappen. Als ijsventer. De weg naar de top van het politie ke- en zakenleven is geen rechte weg. Zeker niet voor een schaap dat dol geworden (de film heet Le mouton enragé) van de kudde af dwaalt. Jean-Louis Trintignant be gint als een brave bankbediende. Als hij een keer buiten zijn gewone doen wat waagt met een meisje (Jane Birkin) drijft zijn vriend hem verder. Dat is Jean-Pierre Cassel, een mislukte, mistroostige, romanschrijver, die zelf niet kan ondernemen wat hij verzint. Aan een cafétafeltje zit hij Jean-Louis' carrière uit te stippelen. Daar zijn vrouwen voor nodig: het meisje dat de maitresse van een rijkaard wordt; een. getrouwde vrouw, Romy Schneider, die het noodlottig zuiver meent: een invloedrijke dame, Flo- rinda Bolkan, die bazig mee-intrl- geert: een oude zonderlinge wedu we met bezit. En de mannen zijn de rijkaard, die ook nog in de pólitiek wil, corrupte politici, belus te zakenlieden en schandaaljourna- [llsten. De opgang is onder regie van Mi chel Deville vlot gespeeld, luchtig verfilmd, met geestige en cynische dialogen en toestanden. De satire komt er achteraan. Want het gaat niet allemaal zo eenvoudig. Het wordt grimmig ook, nog altijd In die spottende stijl. Er vallen doden, er zijn schandalen, maar die komen dan weer goed van pas voor het, politieke redenen opgekochte krantje, dat een best verkocht sen satieblad wordt. Zodat Jean-Louis aan zijn verdriet, voor zover aan wezig, nog dik verdient. Dat hij aan het slot nog trouwt met het, ook rijk geworden sletje, is een happy- ending met een bitter nasmaakje. (Amsterdam-Calypso, 18 j) B.H. tuinman, metaalbewerker, waren huisknecht. Zij hebben dus weinig van stoere misdadigers. En al zette zij de bankroof link uitgekiend op, mislukt die toch nog door toevalli ge stomme foutjes. Zodat de wilde autovervolging inzet. Twee laten daarbij het leven. Thunderbolt en Lightfoot vinden het historische schooltje, en de vroegere buit, toch nog. maar Lightfoot is te zwaar gewond om er lang van te genie ten, en Thunderbolt blijft nog on gelukkiger alleen, en eenzamer dan hij al was. Clint Eastwood, omhoog geklom men uit Italiaanse Westerns, heeft die stugge, verbeten verlorenheid van een harde eenling altijd al om zich heen gehad. Hier is hij boven dien de 'held' die ouder, droeviger en wijzer is geworden. Jeff Bridges is nog een lachend luchthartig groentje, waarmee het vroeg af loopt. George Kennedy, de achter volger en mederover, is verbitterd wraaklustig bij de waanzin af, en Geoffrey Lewis is zijn allesbehalve snuggere meeloper. Die kerels in hun wanhopige lef en trieste on dergang zijn raak neergezet. Met een wrang soort humor. In situaties en sarcastische dialogen waarmee regisseur Michael Cimino, die ook het scenario schreef, de film net even boven het gewone uit tilde. Het bekende geweld met de span ningen en fataliteiten, goed ver filmd overigens, krijgt er een sar castisch, en ook wel menselijk, on- dergrondje bij. Alles is best ge speeld en opgenomen, knap gemon teerd, en bovendien nog mooi ook door een prachtig gebruik van landschappen in Amerika's zuidelij ke staten. (Amsterdam-City I, Cineac, Reg.br.str. 18 jr.) The way of the dragon The Way of the Dragon is zo n Hongkong-Chinese draak, geschre ven, geregisseerd en gespeeld door Bruce Lee, die een zeer rappe, stijl volle meester was in koeng-foe, het vechten met armen en benen, stok ken en knuppels, weer wat anders dan karate en judo. Bruce Lee was daar een atleet, een acrobaat, een soms bijna een soort balletdanser in. Zijn nummers kon hij blijkbaar in vele films vele malen herhalen. Tegen tegenstanders die er ook ge noeg van geleerd hebben om het net tegen hem af te leggen. Acteurs waren er zelden bij, en in de altijd eendere toestanden is acteren ook eigenlijk niet nodig. Ook daarvan bracht Bruce Lee dan nog het meeste terecht. In zijn stille boerse bescheidenheid, die aanzwelt tot een alles overwinnend heldendom, bracht hij zelfs wat humor. In deze film komt hij naar Rome om een Chinees restaurant te bevrijden van een bandietenterreur. Een voor een, of soms tegelijk, neemt hij valse blanken, negers, Aziatische homo- sexuelen, en Amerikaanse kracht patsers te grazen. De laatste ver- slaagt hij in het Colosseum, omdat hij toch in Rome was, op de toeris- tentoer. Verhaal, spel en regie zijn bij het kinderlijke af, maar Bruce Lee had (Daarom misschien?) toch nog heel wat aanhangers. (Amsterdam-Cineac Damrak, Den Haag-Odeon, Rex, Rotterdam-Cineac NRC Lumière, 18 jr,) B.H. Romy Schneider in De weg naar de top. The nine lives of Fritz the Cat Getekende Fritz the Cat is een New-Yorkse achterbuurtkat, die leeft van de steun, met drugs, en voor de sex, zodat zijn altijd schel dende vrouw hem telkens de deur uitsmijt. Zij scheldt grof en schun- Jeff Bridges en Clint Eastwood (rechts) in Thunderbolt and Lightfoot. nig, en Fritz is geen haar beter. Op straat ontmoet hij zonderlingen, en negers, portoricanen, joden, waar van de accenten komiek moeten meehelpen. Hij vervalt in dagdro men en daar Fritz een vulgaire kat is, worden die ook vulgair. Op een paar na. Eenmaal zwerft hij tegen achtergronden van werkelijke films door de'jaren dertig, met danswoe des en werkelozen, weelde en rel len. Andermaal moet hij als bood schapper van blank Amerika naar New Jersey, dat Nieuw Afrika is geworden, en dat wordt dan een oorlog van zwart tegen blank, waarvan de vernietigende zinloos heid wel goed is verbeeld. Maar als' adjudant van Hitier komt Fritz met zijn beperkte fantasie weer niet verder dan tot de sexuele afwijkin gen, en zijn vreemde avonturen en gesprekken in de eigen buurt draai en grotendeels om hetzelfde. Al komt hij ook wel eens een gekke zwerver tegen die denkt dat hij God is, en krijgt hij in een riool mystieke oosterse boodschappen. Wat als satire op hedendaagse toe standen bedoeld is komt zeldep raak over, want er is niet na te gaan waar Fritz en zijn maker Steve Krantz voor of tegen zijn. Af ,en toe, maar te zelden, zit er een humoristische vondst in. Het ko misch bedoelde moet het meestal hebben van ruwe uitdrukkingen en situaties. Het tekenwerk is wel goed en kleurig, maar de bewegingen, de animaties zijn over het algemeen zeer wild, met al het potsierlijke geweld dat altijd al heerste in te kenfilmpjes voor alle leeftijden. De negen levens van Fritz the Cat de slechtste die hij ooit getekend heeft, zegt hij zijn voor volwas senen bedoeld. Maar dat maakt Fritz en de film nog niet volwassen. (Amsterdam - Leidseplein theater, 18 J.) For Pete's Sake Vele malle wijfjes heeft Barbra Streisand al gespeeld, in 'For Pete's Sake' voegt zij weer een clownesk exemplaar aan haar collectie toe. Zij is daarin deliefhebbende vrouw van een taxi-chauffeur, die zijn beurs* wil spekken door te specule- rfen in vhrkenspens. Om hem aan geld te helpen sluit zij een lening af bij een Maffia-achtige man, die haar de dood belooft als de terug betaling niet stipt op tijd geschiedt. De poen is er niet en daarom wordt zè doorverkocht: eerst aan een 'madam' die haar hunkerende he ren bezorgd, daarna aan twee boe ven voor wie ze een bom moet afleveren, tenslotte aan een veedief diet-h&ar koeieii en stieren laat vervoeren in een caravan. Ze blijkt een uitermate slechte In vestering, alles loopt in het hon derd. Maar toch goed af, natuurlijk, liefde wordt beloond. De toestan den zijn zot genoeg om tot dijen- kletsen te komen, maar regisseur Peter Yates krijgt met al zijn ge trek en gezeul de film niet van de grond. De dialogen zijn log) de grapjes te oudbakken, de grote lief de tussen Barbra Streisand en Mi chael Sarrazin ongeloofwaardig, het slot te sentimenteel.kortom het wil niet flitsen en fonkelen. Aan Barbra Streisand valt overigens steeds, een heleboel af te zien. dat wel. W. W.-B. Amsterdam-Bellevue Cinerama, 18 jr. DEN HAAG De wasserij, waar aan het grootste deel van de was- behandeling van de landmacht was opgedragen is van deze verplichting ontheven. Staatssecretaris Stemer- dink (defensie) heeft de Tweede Kamer laten weten dat de betrok ken wasserij ontheffing heeft ge vraagd en gekregen van haar con tractuele verplichtingen. Het be trokken bedrijf behandelde sinds l april van dit jaar ongeveer veertig duizend kilogram wasgoed per week van een totaal van ongeveer zestigduizend kilogram per week. In antwoord op vragen van de WD-kamerleden Ploeg en Porthei- ne heeft de staatssecretaris meege- deld, dat de Nederlandse vereniging voor wasserijen voor advies is inge schakeld bij het zoeken naar een oplossing van het vraagstuk der wasverzorging bij de landmacht. In de showroom kan je een auto bekijken, erin zitten. Maar je merkt pas echt hoe een auto is, als het er op aankomt Op zo'n leuk B-weggetja Zo'n vrolijke bocht Als het wegdek glad is of als de weg een kaïrespoor wordt Dan voel je waar je in zit Waar het op aankomtUW VEILIGHEID. Daarom zocht DAF naar een kleefvaste wegligging. Naar bescherming van bestuurder en passagiers. Naar een auto met moeiteloze bediening, zodat uw aandacht daar is, waar die moet zijn. Naar comfort, dat zonder meer veiligheid betekent En de wü van DAF om een veilige auto te maken, leverde de keuze van de DE DION-as op. De beste achteras-construc tie, die in deze auto geplaatst kan worden Terwijl DAF met die achteras de meest ideale gewichtsverdeling in zijn wagen *.on verwezenlijken Fifty-fifty verdeeld over voor- en achteras. De motor voorin en de Variomatic achterin Ongeacht de belasting van de DAF, ligt hij vast op de weg. Bovendien monteert DAF radiaalbanden DAF-VOLVO PERSONENAUTO NEDERLAND B.V, BEESD Maar DAF wilde die veiligheid bevestigd zien En op de moordende Volvo-testbaan in Zweden gebeurde dat Voor de volle 100%. Voor DAF moet uw auto allereerst veilig zijn Onder alle omstandigheden Dat is een opgaaf En als u in een DAF rijdt voelt u dat DAF erin is geslaagd. Dat DAF doet waar anderen nog overdenken

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15