Voorzichtige kritiek op wereldraad van kerken 1 Chr. geref. synode praat over lidmaatschap ICCC Conferentie van Europese kerken Jansen Schoonhoven: pastor en leermeester Vandaag In kanaal verdronken Trouw Kwartet GESPREK MET DR. RIJNSDORP Christenen sturen mei verklaring aan de synagogen S TROUW KWARTET DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1974 Van een onzer verslaggevers ENGELBERG De conferentie van Europese kerken (kek) heeft bij de opening, dinsdag in het Zwitserse Engelberg enige voorzichtige kritiek te horen gegeven op de wereldraad van kerken. Het was de voorzitter van de kek. de Westduitse Ernst Wilm, die sprekend over de huidige koers van de wereldraad, beklemtoonde dat de kek geen onderafdeling van de we reldraad is. maar dat de wereldraad de grote broer' is van de kek. De kritiek op de wereldraad werd ter tafel gebracht door de kerk van Württemberg. In een speciaal inge laste vergadering gaf oberkirchen- rat Walter Arnold een uitvoerig ex posé van de bezwaren, die in de Württembergse kerk leven die zo sterk zijn dat zelfs over uittreden gedacht is. Een delegatie uit Württemberg heeft in juni in Ge- nève een gesprek gehad met wereld raadfunctionarissen. Dat heeft volgens Arnold wel verhelderend gewerkt, maar de problemen wer den niet opgelost. Arnold noemde vier probleemgebie den. Ten eerste het thema eenheid van de kerk eenheid der mens heid. Leeft in de wereldraad niet te weinig het besef, dat de wereld niet alleen de door God geschapen we reld is, maar ook de van God afge vallen wereld, die zich verzet tegen Gods gebod en lijden over de kerk brengt? Moet de wereldraad niet veel sterker waarschuwen tegen sa menwerking met de wereld in deze laatste zin?. Ten tweede noemde Arnold het thema 'zending, dialoog, synkretisme'. In hoeverre kan men van een universele Christus spre ken. die voor de komst van de zending al werkt in de wereldreli gies? Ten derde het spreken over bevrijding. Kunnen sociale en poli tieke bevrijding de mensen tot het bijbelse heil brengen of is het bij belse heil toch zo iets anders, dat het leven zonder dat heilloos is, ook al leeft men in voorspoed en vrede? Groepsdynamiek Tenslotte heeft men in Württem berg bezwaar tegen groepsdynamiek als oecumenische konferentieme- thode, een duidelijke toespeling op de wereldzendingsconferentie in Bangkok. Als het moet, zal Württemberg het gesprek met de wereldraad alleen voortzetten, zei Arnold. Maar daar hij zich kon voorstellen, dat deze vragen in meer Europese kerken leven, stelde hij voor. dat meerdere kerken dit gesprek met de wereldraad samen zouden realiseren. Hij noemde daarvoor drie discussiepunten: de verhouding tussen bijbel en situa tie, de verhouding tussen de profe tie, die de wereldraad pretendeert, te geven, en de binding aan de bijbel, en de verhouding tussen ou de en nieuwe testament. Dr. Lukas Vischer, een van de se cretarissen van de wereldraad, vond het niet de juiste weg, als afzon derlijke kerken met 'de wereldraad' gaan praten. De wereldraad, dat zijn de kerken zelf. 'Het gesprek, dat u wilt. moet u met andere kerken voeren, b.v. de Afrikaanse', zei hij. Daarbij moest het Vischer wel van het hart. dat de Europese kerken de laatste jaren geen gepro fileerde bijdrage meer geleverd hebben aan de theologische studie van de wereldraad. Aan het project 'rekenschap afleggen van de hoop' hebben tal van kerken ln de wereld meegewerkt. Maar de Europese kerken, voorzover zij tenminste re ageerden, rapporteerden meer over de problemen die zij met de hoop hadden, dan over de hoop zelf. De beste bijdrage, die de Europese ker ken kunnen leveren, is dat zij eerst het thema van de Engelberger con ferentie 'zijt daders des woords' eens ernstig nemen, aldus Vischer. Bijval De Europese kerkenconfercntie (kek) heeft inmiddels 103 leden. Ondanks dit grote aantal kerken, heerst er in de kek bezorgdheid over de financiën. Het zijn zowat alleen de Nederlandse hervorm den en gereformeerden en de Duitse evangelischen die behoorlijk bijdragen. De secretaris-generaal van de we reldraad. Philip Potter, ging in op Bangkok. Niet ieder mens is in staat zijn gevoelens uit te drukken op de cartesiaans-intellectualisti sche wijze. Daarom is in Bangkok gelegenheid gegeven om zich in ei gen cultuur en uitdrukkingwij ze te uiten. Met 'groepsdynamiek' heeft dat niets te maken. Evenals Vischer betoogde Potter, dat de problema tiek van Württemberg niet met de staf van de wereldraad moet wor den besproken, maar in de kerken onderling. Oberkirchenrat Arnold kreeg van verschillende kanten bijval. Zo be toogde dr. Walter Sigrist, voorzitter van de federatie van Zwitserse pro testantse kerken, dat de vragen van Württemberg eigenlijk in alle Euro pese kerken leven, al zullen ze wel licht anders gesteld worden. Gerva- se Duf field maakte melding van gevoelens van onbehagen in de kerk van Engeland. Hij pleitte voor een open gesprek, 'waarbij we niet steeds van Genève te horen krijgen dat onze kritiek een kwestie is van misverstand en gebrek aan infor matie'. Het presidium van de kek zal af wachten welke reacties er uit de kerken komen om dan nader te beslissen. Financiën Het verslag, dat de secretaris-gene raal van de kek, dr. Glan Garfield Williams gisteren uitbracht, was somber gestemd over de financiële armslag van de kek. De meeste kerken dragen onvoldoende bij. In feite zijn het de Nederlandse her vormde kerk en de gereformeerde kerken in Nederland, die samen met de Westduitse evangelische kerk de kek financieel overeind houden. Toch pleitte Williams voor uitbreiding van de activiteiten. Zo is de kek van verschillende zijden benaderd, ook een conferentie van Europese zendingsorganen te orga niseren. Ook stelde Williams voor. dat de kek de interkerkelijke hulp verlening binnen Europa gaat coör dineren. Het aantal leden van de kek is deze week tot 103 gestegen door de toelating van de lutherse kerken in Engeland (16.000 leden) en de evangelisch-gereformeerde gemeenten in Oostduitsland (8.100 leden) UIT VAN LEZERS Eindexamens Het is zeer te betwijfelen of staats secretaris Veerman op het Juiste moment zijn nota met voorstellen tot wijziging van de eindexamens aankondigt. Wat is dat voor een kortzichtig beleid om nu al weer te willen gaan rommelen, terwijl de Havo-examens pas tweemaal, het vwo-examen slechts eenmaal afge nomen is? Ouders en hun kinderen zullen zich terecht afvragen: hoe waardevast zijn onze diploma's ei genlijk? Bovendien wordt het bezit ervan een twijfelachtige zaak, als dit jaar 4500 Jongeren wegens plaatsgebrek niet tot het universi tair onderwijs konden worden toe gelaten en 7000 niet tot het Hoger Beroepsonderwijs! De rol van de school bij de examens is ingekrom pen, suggereert dr. Veerman. Het tegendeel is waar: de scholen heb ben een zeer grote mate van vrij heid om aan de schoolonderzoeken gestalte te geven. Meer vrijheid zouden zij zelfs niet wensen! Wil dr. Veerman in de toekomst slechts een centraal schriftelijk examen voor 'een paar vakken die voor een vervolgstudie nodig zijn' en voor de rest een schoolonderzoek, dat leidt dit onherroepelijk tot devaluatie van het diploma. De mogelijkheid om van voortgezette studie te ver anderen wordt dan ook zeer be perkt. Het is natuurlijk wel leuk, steeds meer leerlingen een diploma in handen te spelen, maar kunnen ze er nog wat mee? Veenendaal drs. J. G. Breekvcldt Verontrusten Voor- en tegenstanders van een eventuele zoveelste 'nieuwe, zuivere' kerk zou ik willen wijzen op de woorden van de Here Jezus: 'Gij zult mijn getuigen zijn'. Voor som migen is dat alleen maar aanlei ding om opnieuw een 'nieuwe kerk- groepering' op te richten. Alle dui vels uit de hel en de wereld scha terlacht. Het gaat prachtig zo. vin den ze. Wat blijft er over van de opdracht van Jezus? Wat moeten de 'buitenstaanders' voor indruk krijgen van de kerk? Zouden ze eerbied hebben voor die 'stoere' verzetshelden in onze kerk? Strij ders voor de meest zuivere leer enz. en alle onruststokers, om der wille van het God loven en prijzen en de kudde, die het zó ook niet meer ziet zitten, buigen Jullie eens samen heel diep voor de Here Jezus en vraag Hem of Hij Jullie de weg wil Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. wijzen, opdat we met z'n allen, dus samen, weer de melodie te pakken krijgen om God te loven en ge troost en gesterkt worden om de ontelbare vraagtekens in het leven weer aan te kunnen. Daar hebben we oneindig meer aan dan al dat geharrewar. Lochcm A. J. Termöhlen. Vergelding (slot) In Rom. 12 vers 19 lezen we: 'Wreekt uzelf niet geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here'. Iets verder in hetzelfde bijbelboek, nl. Rom. 13 vers 4 e.v., staat dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt: zij staat immers in dienst van God, ais toornende wreekster voor hem die kwaad bedrijft. Ik wil ook nog wijzen op Gen. 9 vers 6. Ik lees hieruit dat ik persoonlijk geen ver gelding zoeken mag voor ondervon den leed of onrecht: dat zou on christelijk zijn. Dat echter God wel de wraak toekomt. En dat vergel ding. uitgaande van de overheid in dienst van God staande bij bels is; en daarin mag de doodstraf een plaats hebben voor hen die een ander mens beeld Gods van het leven beroven. Zwolle H. Scholtens Van een verslaggever HASSELT De rijkspolitie te Has selt (O) heeft gistermorgen uit de Dedemsvaart het lichaam opge haald van de 67-jarige mevrouw B. H. Admiraal, bewoonster van een bejaardenwoning bij het bejaar dencentrum. Zij is vermoedelijk in de nacht te water geraakt. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Vandaag houdt de christelijke gereformeerde synode zich bezig met de ICCC, de internationale raad van christelijke kerken (tegenhanger en tegenstander van de wereldraad van kerken)Op tafel ligt een voorstel, het lidmaatschap van de ICCC thans voort te zetten, 'maar dan is het noodzakelijk,' dat de ICCC rekening houdt met de vragen en bezwaren die door de christelij ke gereformeerde kerken onder zijn aandacht worden gebracht. (ADVERTENTIE) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christeüike Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postqiro: 26 92 74. Bank: Ned Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: Kernenergie Wat weten we er eigenlijk van? Vredesweek: De macht van het woord. Zonder dwarsliggers wordt het een zouteloze zaak. Suriname: Je gaat niet te rug naar een omgeving die je verlaten hebt. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer (^1 van '■'Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TE LEF.NR.: Abonnementsprijs 23,per half Jaar: f46,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den Haag. De christelijke gereformeerde ker ken zijn de enige kerkformatie in ons land, die bij de ICCC is aange sloten. Men is binnen de christelij ke gereformeerde kerken niet alge meen geestdriftig over het doen en laten van de ICCC en ook op vorige synodes is aan misnoegen uiting gegeven. In het vandaag te behan delen rapport van de deputaten voor de eenheid van de gerefor meerde belijders in Nederland en de correspondentie met buitenland se kerken komen de in het voorge^ stelde besluit genoemde 'vragen en bezwaren' dan ook aan de orde. Men vindt echter, ook gelet het gesprek dat er geweest Is met ver tegenwoordigers van de ICCC, geen reden om te adviseren, het lid maatschap van de ICCC op te zeg gen. 'Men moet ons inziens ongetwijfeld zeggen, dat een organisatie als de ICCC als concentratiepunt van Schriftgetrouwe krachten over heel de wereld een noodzakelijke en on misbare zaak is. Men moet tevens zeggen, dat er binnen de ICCC voor ons stellig een taak ligt,' zegt het deputatenrapport dat bijna twintig pagina's beslaat. In dit rapport wordt een belangrijke plaats In genomen door het verslag dat op gesteld is door ds. K. Boersma, ds. B. van Smeden en ds W. van Steenbergen, die afgevaardigd wer den naar het congres van de ICCC in Juni 1973 ln de Verenigde Sta ten. Hoofdbezwaren De drie christelijke gereformeerde afgevaardigen komen conclude- derend tot 3 hoofdbezwaren tegen het karakter van de ICCC. Zij ge ven in de eerste plaats blijk van reserve jegens het 'onvoorwaarde lijke geloof in de afscheiding' van de voorzitter van de ICCC dr. Carl Mclntire. 'In de ICCC wordt deze afscheidingsgedachte gehanteerd in het kader van een volkomen zwart wit denken, waarbij men alleen af val en zuiverheid kent. zonder tus sentinten. Wie niet onvoorwaarde lijk kiest voor de zuiverheid voor de ICCC), staat dan aan de kant van de afval. Men schroomt in dit ver band niet om mede-christenen als dr. (Billy) Graham en de tegen kandidaat van dr. Mclntire voor het presidentschap in 1948, dr. F. Schaeffer, openlijk te diskwallfice- ren.' zeggen de drie rapporteurs. Zij citeren enkele zinsneden uit de openingsrede van Mclntire. waarin het triumfalistlsche karakter van de organisatie tot uiting komt. De drie noemen het 'opvallend, dat de noodzaak van bekering alleen ter sprake is gekomen in de evan gelisatietoespraak van dr. Wes Au ger na de vlaggenparade op zon dagmiddag 24 juni. Kennelijk is dit een onderwerp dat bewaard wordt voor extern gebruik. Naar binnen geldt: 'Wij zijn allen behouden' aldus dr. Mclntire in een toe spraak'. De drie verslaggevers vervolgen: 'Woorden als 'wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle', 1 Cor. 10 12, en 'wees niet hoogmoedig maar vrees'. Rom. 11.20, krijgen in dit klimaat eenvoudig niet de kans te functioneren. Het werk van de Hei lige Geest krijgt weinig of geen aandacht. Daarmee hangt samen dan de kracht van de ICCC vaak meer in quantitatieve dan in gees- telljk-qualitatieve categorieën wordt uitgedrukt. "We hebben de grens van 200 denominaties over schreden! (aaplus). 'We hebben de Wereldraad verhinderd zich in Z. Amerika te organiseren!' (applaus). 'Wie weet wat we in Afrika nog zullen bereiken!' (applaus; Wan neer dan nog een zangbundel voor handen is met tal van liederen vol strijdkreten en 'glory'en een zangleider wiens stemvolume hier mee in overeenstemming is, ont staat er een sfeer waarin ons Chr. Geref. hart het vaak erg benauwd kreeg, en waaruit wij 'bij tijden en ogenblikken' graag weg wilden.' Hiërarchie Jf In hun verslag maken de drie be zwaar tegen het hiërarchisch ka rakter van de ICCC. 'Als men de ICCC ziet functioneren dringt zich eerder een vergelijking op met de hiërarchische r.k. kerkstructuur. De leiding berust in feite bij één man. die vrijwel alles tot in details (zelfs het maken van congresfoto's) re gelt en dirigeert met vaderlijke ('papale') autoriteit, en dat nu reeds 25 jaar achtereen. Naast hem, maar ook in de schaduw van zijn persoon, de curie van 'cardinale' figuren wier taak en invloed overi gens niet duidelijk is. Hij neemt/ zij nemen beslissingen en laat laten resoluties uitgaan waarin de leden-kerken niet wor den gekend, laat staan dat er dis cussie over mogelijk is.' Het meest typerende voor de ICCC Is volgens de drie Nederlandse af gevaardigden de wijze waarop de ICCC evangelie en politiek ver bindt. "Deze kan het best getypeerd wor den met het woord 'vereenzelvi ging'. De politieke en economische vrijheid waarvoor Amerika zich in zet. of beter gezegd zich zou moe ten inzetten, wordt al te gemakke lijk vereenzelvigd met de vrijheid waarmee Christus ons vrijmaakt. 'De duivel en zijn ganse rijk' wor den al te gemakkelijk vereenzelvigd met marxisme, en de strijd voor het koninkrijk van God met anti- marxisme. Dat er ook nog andere ideologieën en stelsels zijn waarin de macht van de boze zich laat gelden wordt (vrijwel) niet onder kend. Het kan ook nauwelijks an ders, wanneer het kapitalisme ge zien wordt als de Schriftuurlijke maatschappijstructuur. 'De principes die ten grondslag lig gen aan het kapitalisme, staan op getekend in de Schrift en zijn ge volgd door de aartsvaders.' zo cite ren de christelijke gereformeerden. Zij hebben hun bezwaren met de secretaris van de ICCC, de (even eens) christelijk gereformeerde ds. J. C. Maris doorgesproken. Deze en ook dr. Mclntire heeft toegezegd dat binnen de ICCC met de gevoe lens van de christelijke gerefor meerden rekening zal worden ge houden. De drie afgevaardigden melden dat. zij ondanks hun diepe reserves met vreugde terugzien op het congres van de ICCC. Om deze reden concludeert het rapport van de drie dat er voldoen de reden is om het lidmaatschap van de ICCC thans voort te etten. De synode heeft gisteren een deel van de dag aan de zending besteed. De christelijke gereformeerde kerken hebben zendingswerkers in Torajaland op Sulawesi (Celebes) en in Vendaland. een zogeheten thuisland van Zuid-Afrika. Met na me over het werk in Indonesië werd zorg uitgesproken vanwege de tot nu toe gebleken onmogelijkheid er werd in dit verband van een nood gesproken om straks terug kerende zendingswerkers door an dere f» vervangen. Ds. H. P. Brandsma, die zich met kadervorming bezighoudt kan uiter lijk nog tot 1976 bij de Gereja Toraja Mamasa blijven werken en ook drs. W. van Heest, docent aan de theologische opleiding in Rante- pao, met echtgenote moeten bin nen afzienbare tijd vanwege hun kinderen terug naar Neder land. Verder heeft de arts dr. E. van Riessen te kennen gegeven haar werk over te willen dragen. In verband hiermee besloot de synode de kerken op te roepen tot gebed om nieuwe zendingswerkers, zodat het werk gecontinueerd kan wor den. Deputaten kregen ook op dracht een meerjarenplan te ma ken voor een intensivering van de Dr. Carl Mclntire voorlichting aan het 'thuisfront', waardoor mogelijk mede gekwalifi ceerde jonge mensen worden bewo gen in zendingsdienst te gaan. De totale uitgaven voor de zending lopen in de komende drie jaren van rond een half miljoen snel op tot ruim driekwart miljoen. In ver band daarmee werd besloten over deze jaren het streefbedrag per ge- meentelld elk jaar dienovereen komstig op te voeren. door Arie de Kuiper Prof. dr. E. Jansen Schoonhoven, die morgen (vrijdag) middag om kwart over vier in Leiden afscheid neemt als buitengewoon hoog leraar in de zendingswetenschap, is op het zendingshuis in Oegst- geest altijd 'dominee' gebleven. Zijn contact met afgestudeerde *en uitgezonden zendingsarbeiders was altijd sterk pastoraal gericht. Zelf vertelde hij graag dat een van zijn boeiendste ervaringen tijdens een rondreis langs Indonesiche kerken was de sterke overeenkomst met Lichtenvoorde, zijn eerste gemeen te: veel problemen herkende hij, veel vragen ook uit zijn volgende gemeenten Eerbeek en Den Haag. Meer dan twintig jaar, van 1947 tot 1969. heeft hij als rector van de zendingshogeschool leerlingen ge vormd: een hele generatie zen dingsmensen. Ook daarna als Leids hoogleraar zette hij dit werk voort. Wat heeft Jansen Schoonhoven nu gemaakt tot een zo geliefde leer- meerster van velen? Een groot aantal dingen tegelijkertijd: zijn persoonlijke belangstelling, zijn be scheidenheid, zijn bereidheid ook eigen verworven inzicht te toetsen, meermalen zelfs aan dat van zijn leerlingen. Verrassend was het hoe hij in de laatste jaren tot een nieuw inzicht groeide inzake de re latie tot de islam. Zijn grote flexi biliteit dus. En toch heeft prof. Jansen Schoonhoven een duidelijk leergezag, al is dit misschien - niet het beste woord om aan te geven dat hij velen heeft geraakt, gesti muleerd en de weg heeft gewezen. Dat 'leergezag' was niet autoritair, maar ontzag-inboezemend omdat het ontleend gezag was. Altijd werd Jansen Schoonhoven's doceren te ruggekoppeld op de bijbel, altijd werd het kerk- en zendingshlsto- risch gedocumenteerd, altijd stond het in directe relatie en contact met mensen en godsdiensten en meningen van nu. Niet de brille, maar de diepgang van de docent maakte hem boeiend, verrassend. Er zijn intussen beroemd geworden redevoeringen, gehouden aan het begin van het cursusjaar in Oegst- geest. zoals 'Vondel en de Chine zen'. 'Zending in het tijdperk van het automobilisme', om slechts een paar opvallende titels te memore ren. Heel veel boeken heeft Jansen Schoonhoven niet geschreven. Hij gelooft meer in de levende stem van de leraar, dan in het vastleg gen van de lessen. De openheid en bereidheid tot herziening van inge nomen standpunten zijn daar mede oorzaak' van. Bovendien was en is er steeds zoveel ln beweging. De verkerkelijking van de zending het begrijpen van de wereldgodsdien sten, de bijbelse theologie, de vra gen van de ontwikkelingslanden. Vandaar dat zijn beste geschriften iets Incidenteels, tijdelijks, beschei dens hebben. Overigens zal uit de bundel 'Variaties op het thema zen ding'. die de scheldende hoogleraar wordt overhandigd wel blijken, dat hij een respectabele rij geschriften het licht deed zien. Eén heel groot boek heeft hij ge schreven: zijn dissertatie 'Natuur en genade bij J. G. Hamann. den Magus van het Noorden' (1945). Met die raadselachtige, profetische, bijbelse figuur ls Jansen Schoonho ven jarenlang bezig geweest, ook in de zending, tot op zijn afscheids college als rector toe. Naast de invloed van Hamann. die hij in Nederland Introduceerde, moet ook zijn grote respect voor Kraemer en Schuurman genoemd worden. Krae mer, de ziener, de man van geloof en cultuur, geloof en andere reli gies, en Barend Schuurman, de goeroe, die in Oost Java dook ln de mystieke wereld van de Javanen. Beste leermeester, Met mij wensen velen in binnen - en buitenland, dat u lang met uw vrouw van de betrekkelijke rust, die een zeventigjarige toekomt mag ge nieten. Eigenlijk verwachten wij er nog veel van. Wat u geleerd hebt van de Magus, de ziener en de goeroe en van zovele anderen, maar vooral van de bijbel, wat u zelf hebt doorgegeven met iets van de wijsheid, het vergezicht en het 'leergezag' van uw leermeesters dat werkt door. U hebt ons leren luisteren naar het woord en naar de wereld, kritisch en bewogen, met alle wetenschappelijke distantie en met een groot invoelingsvermogen. Daarvoor zijn wij met u op deze dag de Heer. die zijn dienaren zendt, dankbaar. Dr. A. de Kuiper is secretaris bij belwerk van liet Nederlands bijbel genootschap te Amsterdam. Voor dien was hij voor de hervormde zending werkzaam op Java. WPAEN FEITEN Aanstaande zondag begint de desweek onder de titel: nieuwe 1 penfeiten. Misschien ls het goed ons daarvoor nog eens bezig houden met de oude wapen-fei Wel zelden zal de macht van enkel wapen duidelijker gedem streerd zijn dan in de laatste da rondom de misdadige gijzeling Den Haag. Drie mannetjes voor: van enkele eenvoudige wape (pistolen?) blijken in staat te niet alleen elf (later negen) m sen te gijzelen, maar dientenge ge ook vrijwel een hele natie hun ban te houden. Om nog m te zwijgen van de wereldpers in wijdste betekenis van het wo Een heel stadsdeel is enkele da onbegaanbaar, de vorstin die h troonrede zal uitspreken moet omweg maken om op het Binn hof te komen en wie telt de poli mannen, militairen en ambtena van de stad Den Haag die hie min of meer met levensgevaar trokken zijn En wat konstitu al dit machtsvertoon? Een paar nozele pistolen of revolvers, het ook moge zijn. Deze eenvout konstaterlng zou ons aan 't den kunnen zetten over de slordigl waarmee wij met dergelijke wap omgaan. Goed, In Amerika is allemaal nog veel erger, maar hier gaan wij niet vrijuit. Nog tijd schijnt het mogelijk te zijn mensen wier funktie dat ln de ste verte niet meebrengt wap kunnen kopen en bij zich hebl Er kan zelfs ln wapens gehant worden door partikulieren. V onder het mom van 'antiek' w< er een levendige commercie be< ven in 'tuig' dat nergens an< toe dient dan om mensen te bedi gen, er roofovervallen mee uit voeren of zo maar mensen J neer te schieten. Een veel strenl beleid zou hier geen luxe zijn. m liggen pistolen en revolvers hierp daar voor het grijpen in étalag een zaak die niet langer geduld worden. Wat ons in deze dafc, overkomen is moet ln staat geaT worden nog wat meer ogen hip voor te openen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Valkenburg (2f (toez.): G. S. Alma te Vijfhuizl te Kootwijk: K. Schipper te drecht. Aangenomen naar Menaldif (toez.): S. Koolstra te Rotterdaf Delfshaven (verb. ber.). GEREF. KERKEN 2 Preekconcert voor Gasselternijveja, i Gieten: E. Meppellnk te Zuidlarei I laren. loei GEREF. KERKEN (VRIJG). Éf Beroepen te 's Hertogenboschnnj Schelling te Middelburg: te HL zum-Minnertsga: J. Luiten kandg^e Groningen. taa Bedankt voor Bergentheim: J.» jg Wildeboer te Hardenberg. jze] GEREF. GEMEENTEN J?3 Beroepen te Hoofddorp: A. Hofnr te Scheveningen. UTRECHT Ter gelegenheid i het joodse nieuwjaar ontvangen synagogen van Nederland een s p] dariteitsverklaring die door ei honderden christenen is ondeij t kend. De verklaring is opgesteld^] de Domkerk te Utrecht waar zalf11 dag een landelijke bijeenkomst gebed en verootmoediging voor jP* raël werd gehouden. Het initial1 1 hiertoe ging uit van de comilla 'Kerk en synagoge voor Israël'en 'Dienst aan Israël'. In de verklaring wordt gezegd e: de christenen eeen grote schuld 1 Vi zich geladen hebben door een h r®n ding van haat en onverschilligl jegens het Joodse volk in het ve n7' den en dat ook thans een gel j® aan verbondenheid moet wor z?c geconstateerd, wanneer het g om het voortbestaan van de sl Israël. 'Aan de vooravond van .L, grote feesten van uw volk wC wij ons verootmoedigen voor |L_ God van Israël en voorbede diL opdat werkelijke vrede moge da -r voor Sion en vandaar voor heelót wereld', aldus de verklaring. hn Voor grote verzoendag hebben du< comité's een jom kippoerkrant fraC] mengesteld die verkrijgbaar is q 'Dienst aan Israël', postbus Baarn. Vijftien jaar geëist tegen man die zijn vrouw uit raam duwd er EU lag in er ei s rig UTRECHT De officier van jupS tie bij de rechtbank in Utrêfn heeft gisteren de maximale sfe voor doodslag, vijftien jaar. ge tegen de 30-Jarlge portier D. P. D. uit Amersfoort. De man ervan verdacht met opzet zijn jongere vrouw, van wie hij w scheiden, in februari van dit J uit het slaapkamerraam van 1 flat op de vierde verdieping hebben geduwd. Zij ls vrijwel dii na haar val overleden. De man bekende voor de rechtb ook enkele andere zaken, zoals zet tegen de politie, die een vr! SIE van hem voor een verkeersoverèrm ding wilde aanhouden, bedreigferr van de eigenaar van een sexboelit ii en een inbraak in een woningigen Amersfoort. De uitspraak is 1 o»ter ber. 'aai i. t erk( TT ■cfn 75C

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2