xpositie over Cor Ruys Op uw gewone spaargeld kunt uhij de ABN nu 2% extra rente maken. Met het Spaar-Extra-Boekje. de ABN et de weekbladen. een goede grote bank e ms-katholiek llering van gijzeling sdorps start Miljoenennota De begrotingen 'Les van Den Haag' 'Weinig oppositie' Henri van Nes: boeiende illusionist Algemene Bank Nederland Tl O/] V/KWARTET DONDERDAG 19 SEPTEMBER 1974 T14/K17 ERDAM Amsterdams Toneelmuseum heeft, tot 19 november, een tentoonstelling gewijd or Ruys, tot aan 1952 acteur, regisseur, toneelleider. Een nostalgieke herinnering, aan de ac- rooral, waarvan het spel, de beweging, de gebaren, de intonaties, het gehele onnavolgbare ma in een komische rol, niet gevangen kon worden in foto's. wel een stukje film, uit de lijter, en er ls een plaatje van zijn 'gezlnzegde' lied- Brammetje er op, en een intervleuw, zodat er lets van lïniek en een Indruk van zijn virtuoos stemgebruik, 1 is gebleven. Dat plaatje is (Philips 6832 085) en bo ls er door de Walburg Pers, n. in samenwerking met het nuseum een boek uitgege- let vele foto's, biografische is, een lijst van al zijn rol- artikelen van W. Ph. Pos, Koster, Wim lbo, Simon ;elt, Johan van der Woude, lefresne. M. H. du Croo netje) die hem kenden en en bewonderden. Zoals zove- int Cor Ruys was een geliefd jeler waaraan altijd weer was te beleven. Meer wilde niet. vg ivraai Wel begon hij in zijn Jonge jaren, bij Prot en Eduard Verkade, met kleine rollen in grote stukken, maar toen hij eenmaal volledig Cor Ruys was ging zijn hart, en zijn grote talent, alleen uit naar de blijspelen, meestal Franse, zodat Frankrijk hem daarvoor decoreerde. Voor zijn vrouw Tilly Lus koos hij, in zijn eigen gezelschap, nog wel eens een ernstig stuk. Later wilde hij zijn publiek alleen laten lachen. Met stukken en ensembles soms, die niet van groot belang waren, maar het was voor de liefhebbers altijd wel weer belangrijk hoe Cor Ruys daarin speelde, welk manne tje hij nu weer maakte, wat hij met de tekst deed (hij was beroemd, en bij medespelers berucht, om zijn improvisaties). En hoe ondiep zo'n blijspelletje ook was, het humoris tische karakter dat hij erin maakte, kreeg een menselijke, soms zelfs jd blijkt Inderdaad een catholiek weekblad te zijn: ljmoedig commentaar' ont- it paus Paulus heeft gezegd oppervlakkige beschouwing' in deze tijd geen bestaans- chijnt te hebben. 'Die drie hebben we nergens offen'. Nog meer catholica tweede deel van het essay of. dr. L. J. Rogier, han- over de zittingen van het al concilie in Noordwijker- lllkvanger Is deze week een naar het einde snellend lob Vermaas peilde de me- van een aantal D'66-ers heffing van de partij, ir. A. A. G. Peters, die zich Brandpunt-uitzending genu- uitliet over het Japanse Leger, wat hem niet door in dank werd afgenomen. De Tijd: 'Ik heb net zo'n van geweld als u hebt, zoals ileboel mensen dat hebben, uist daarom vind ik dat wij le zo min mogelijk geweld gebruiken, ben ik tegen het van scherpschutters, tegen ratting dat Je dit soort niet hard genoeg kunt ken'. Post: |ls de nivellering gebleven?' de Haagse Post zich met :ing tot de miljoenennota af. itateerd wordt dat 'het io ja uk van de inkomensnivelle- z'n retour is in kabinets- i. Het bewogen spreidings van de start heeft plaats >rschivoor koel' technisch cij- W. L. Brugsma, schrijvend en Uyl en de agressie', laat 1 Jaaten hoe het toeging op de BA- omst waarop de premier de eide hoofdredacteuren een lng gaf op de troonrede. oife troonrede zelf merkt hij oedin üsschien niet 100 procent nt, maar zij is wel Joop den h 1 voeten uit: bekwaam, ver ti verlicht en eerlijk'. elfde pagina spreekt H. J. A. Ie rubriek Deze week, in ver- Hmet de gijzeling, van 'een T-president die niet in pa- lakt, per ongeluk of expres le melodrama in de hand de laatste verantwoordelijk aagt en na drie etmalen nog een berhoorlijk verhaal weet len, langs zijn neus weg en le relevante feiten op een HP's portrettenreeks ditmaal nthullend portret' van Han rs: 'Hoe een gereformeerde via de journalistiek en Links een 'boss' werd', rs Magazine: Iseviers Magazine kwam de )lng van de gijzeling in Den og net op tijd: in een com- r kan de ministers Den Uyl, t en De Gaay Fortman 'de lof' worden toegezwaaid, g wordt uit de doeken ge rat zich in Den Haag alle- fspeelde. D. M. van Rosma- ►opte er een 'essay' over 'het Geweld' aan vast. 'De terro- ijn schuldig, maar het is de of zij volledig toerekenings- zijn. De werkelijke schuldi- ii zij die de geest van deze n hebben vergiftigd met osofie van de wanhoop en gelijks doorgaan'. Behalve de l eisten troonrede en mil- lota de aandacht van de re- op. Dr. F. A. Hogendijk ('Het ■Den Uyl loopt op gas') r eigenlijk niet zo erg veel n te brengen, fmd Nederland: nd Nederland besteedt aan- an de tachtigste verjaardag C. Rijnsdorpe die zich in terview beklaagt over zijn aatschappelijk startpunt'. 'Je m die lui hè. Die stappen in spreid bed. Die komen uit nineesfamilic, of uit een ge- pamilie of wat ook. Die heb- hoog startpunt en die kun- heleboel bereiken. Maar ik op de begane grond. Elke 'est ik werk doen waar ik inleg voor had. Soms was ik gelukkig en zat ik met natte In de tram en zei tegen de is: weet U er nou echt te vinden? Maar ja, er e niets'. astkolom legt prof. dr. P. A. jeenkamp nog eens uit dat 'een eigen weg' gaat. Hij uit in vindt het 'onjuist om de CHU op een hoop te gooien met de WD, het blijkt duidelijk dat zij dat ook helemaal niet wil, en aan de an dere kant om de KVP en de AR te beschouwen als partners van een parlementair kabinet'. Een bijlage is gewijd aan 'werk en streven' van de Wereldraad van kerken. De Groene Amsterdammer: Onder een door Opland vervaardig de tekening van de vlag van het Japanse Rode Leger (voorstellende een bloedspat in een wit veld) geeft Arnout Weeda in De Groene Amsterdammer zijn visie op de mil joenennota. HIJ heeft de hoop op een vooruitstrevend beleid nog niet laten varen: 'De regering heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt. Opmerkelijk was het. bijvoorbeeld dat de koningin de verzamelde parlemen tariërs meedeelde dat het kabinet bij het sociaal overleg ook rekening zal houden met de 'sterk uiteenlo pende rendementen en onevenredi ge winsten in ondernemingen'. Een nieuw geluid in de statige Ridder zaal, dat nadere uitwerking ver dient. Hoop houden dus. Misschien vinden ze de klepel nog in Den Haag'. Siegfried Tuinier noemt (in erbar melijk Nederlands) de verklaring die Ulrike Meinhof heeft afgelegd tijdens het proces tegen leden van de Rote Armee Fraktop (RAF) 'een aaneenschakeling van wensdenken, zonder enige relatie, zonder enig nadenken op de verhoudingen in de Bondsrepubliek'. Vrij Nederland: Hans Smits besluit in Vrij Neder land een beschouwing over de troonrede met de zin: 'God en de multinationals worden weer niet met name genoemd'. De begrotin gen naast elkaar leggend, zag hij wie zo ongeveer de meest actieve ministers zijn: Pronk, Gruijters, Boersma, Lubbers, Van Kemenade en Van Doorn. Tessel Pollmann be licht de achtergonden van het ont slag van prof. H. van Luyk en Rudie van Meurs tekent 'een por tret van Muiden, een Noordhollands stadje in het nauw gebracht door het grootkapitaal, gechanteerd door de Bijenkorf, opgekocht door spe culanten en opgeblazen door een kruitfabriek'. R. Ferdinandusse meent dat om roepverkiezingen niets oplossen, al is het, schrijft hij, duidelijk 'dat het Omroepbestel zoals we dat da gelijks horen knarsen, spoedig zal vastlopen'. Accent: Het Haagse 'gijzelingsdrama' wordt behalve in Elseviers Magazine ook breed uitgemeten in Accent. Naar aanleiding van dat 'drama' heeft Hans Knoop het over 'de les van Den Haag': T)e gebeurtenissen van Den Haag nopen tot versterkt en verscherpt staatsgezag, waarvoor in alle lagen der bevolking duidelijk begrip moet worden getoond'. A. Heertje karakteriseert de miljoe nennota als 'een sterk betoog op zwakke basis': 'De minister van Fi nanciën zaagt op briljante wijze de tak af waarop hij zit'. Sal Tas introduceert een nieuwe term: 'Wanneer Vredeling zegt dat Den Uyl de grootste nationalist is. blijft hij ver onder de waarheid. Den Uyl is erger: hij ls een Catshuis-ist, dat wil zeggen: een man die alle problemen ondergeschikt maakt aan het bijeenblijven van dit rege- ringsstel'. Sal Tas blijft een Accent- ist. De Nieuwe Linie: De Nieuwe Linie verwacht dat troonrede en miljoenennota weinig oppositie zullen uitlokken. 'Het ka binet-Den Uyl blijft onbedreigd. De komende algemene beschouwingen zullen nauwelijks relevante opposi tie van WD-zijde te zien geven en alle regerende partijen zullen het aangekondigde beleid globaal goed keuren'. Gerard van den Boomen concludeert in een beschouwing over het Japanse Rode Leger dat het het rechtse establishment in de kaart speelt. De prominentste plaats in het blad werd niet inge ruimd voor de gebeurtenissen in Den Haag (Franse ambassade en Ridderzaal) maar voor een artikel over een nasleep van de opstand in het Groningse huis van bewaren. De gevangenen, na de opstand overgebracht naar isoleercellen in Veenhuizen, zijn rechteloos. Er 'hebben zich dingen afgespeeld, die nauwelijks geloofwaardig zijn'. melancholiek tragische diepte. In de zomermaanden stapte hij ge makkelijk over naar de 'kleinkunst' zoals dat heette, want genoegelijk confereren kon hij ook, en zingen eigenlijk niet, maar wat hij zingzei, zoals hij dat noemde, kwam ver rukkelijk over. Aan dat alles herinnert deze ten toonstelling, samengesteld uit foto's - heel oude, bruine verbleekte - soms uit zijn verschillende perio den, aangevuld met affiches en de twee kostuums die nog overgeble ven van de velen die hij droeg. Daarop is Cor Ruys dan toch te zien in de vele typeringen (hij maakte prachtige koppen), in tal rijke toneelsituaties - met zijn me dewerkers - van 1905 af tot aan 1952 toen hij, met Anton Ruys, Het Vrije Toneel alweer zes jaar leidde, en in september stierf op 63-jarige leeftijd. Hij was altijd voor het 'vrije toneel' het ongesubsidiëerde, niet geëngageerde, lichtte maar zeer vermakelijke. Daarmee maakte hij bijvoorbeeld zeven toernees in de Oost, waarvan alleen de laatste op een financieel te kort uitliep. Cor Ruys was een unieke figuur op de Nederlandse planken, en nu nog kunnen velen, die hem ooit zagen, dat weten. Maar van toneelspelen zoals hij deed, blijft weinig over, en dat weinige - aan foto's toch nog veel - roept in het Toneelmu seum nog eens prettige herinnerin gen op. B.H. Cor Ruys als Badger in 'Meeuwen boven Sorrento' vliegt de wereld in' (1948-1949). (1950-1951), rechts als meneer Hapgood in 'Vogel Nu pas te zien ARNHEM Grote foto's van zeer kleine kleinigheden zijn vanaf 28 september te zien in het Arn hems Museum. De foto's, die nog niet eerder in ons land werden getoond, zijn gemaakt van beelden, die verkregen werden met een nieuw ontwikkeld instrument, de raster-electronenmlcroscoop. Met vergrotingen tot ruim 200.000 maal onthult de rasterelectronen- microscoop bijzonderheden van bouw en structuur van planten, die ren en mineralen, die op geen an dere wijze zo ruimtelijk zichtbaar gemaakt kunnen worden. Zelfs ver vormingen door de Wind aan één korrel zand verschijnen met grote scherptediepte. Op de tentoonstel ling "Nu pas te zien' die tot stand kwam in samenwerking met de Landbouw Hogeschool en de Land bouw Fysische Technische te Wage- nlngen en het Museum voor Na tuurlijke Historie te Parijs, zijn ook foto's te zien van raderdiertjes, die gevonden werden in de diepste Wa- terlaag, Waaruit de mens tot dusver monsters kon nemen: meer dan negen kilometer onder de opper vlakte van de Japanse Zee. Tot 4 november. door G. Kruis AMSTERDAM Henri van Nes, wiens schilderijen en tekeningen tot 2 oktober te zien zijn in de Wetering Galerie, Lijnbaansgracht 288, is een realist. Een schilder dus, die zich bezig houdt met zaken, die je gemakkelijk kunt herkennen. Hij maakt daarbij ook nog eens gebruik van het trompe l'oeil-effect, een manier van schilderen die 'het oog bedriegt'. De resultaten daarvan kunnen dusdanig 'echt' lijken, dat de kijker meermalen de aandrang voelt een en ander op die echtheid te controleren. Maar bij Van Nes ls dan wat in eerste instantie trompe l'oeil schijnt, dat bij nadere beschouwing (soms) helemaal weer niet. De meeste van zijn werken bieden uit zichten uit zijn ramen. Soms is dat dan gesloten. zo'n ouderwets schuifgeval b.v. met veel in spon ningen gevatte ruitjes. De twee handgrepen onderaan wekken ver warring op: Je krijgt de indruk, dat ze op het schilderij geschroefd zijn, maar ze zijn geschilderd. Op die sponningen let Je dan niet zo. die lijken op het eerste gezicht hele- die zijn dan (soms) weer 'echt', dat maal bij het doek te horen. Maar wil zeggen, van hout gemaakt. Bij andere schilderijen met gewone openslaande en half openstaande ramen is die illusie van echtheid zo sterk, dat je er boven op kruipt om te zien of het geschilderd is of echt. De ene keer ls het dan een (geschilderde) illusie en de andere keer weliswaar gemaakt van hout, maar ln feite even Illusoir omdat zo'n ogenschijnlijk schuin 6taand (naar buiten openend) raam toch op een plat vlak is gesitueerd. Uit die ramen zag Van Nes niet meer dan stukken grauwe muur, wat pannendaken, boomtoppen of een doorkijkje op een andere muur. Op zichzelf niet zo'n fraai uitzicht; staande voor zo'n raam, zou je er waarschijnlijk niet eens naar kij ken. Maar Van Nes zag het wel, maakte er kostelijke schilderijen van en brengt zo 'de ander' op de Idee, dat ook heel gewone dagelijk se dingen de moeite van het bekij ken zeer waard kunnen zijn. Bij de ABN kunt u op vele manieren sparen. Algemene regel is,dat wie z'n geld het langst vastzet de hoogste spaarrente krijgt Maar voor sommige mensen is dat vastzetten bezwaarlijk. Misschien bent ook u wel van plan om uw spaargeld lang onaan geroerd te laten, maar wilt u toch de mogelijkheid hebben om op ieder moment over uw geld te beschikken. Doodgewoon, omdat u het opeens nodig kunt hebben. Voor u is er daarom een hele speciale spaarvorm: het ABN Spaar-Extra-Boekje. Dat geeft 2% meer rente dan het gewone spaar boekje, en wel 7Vi%. Die extra rente krijgt u omdat u zich voorneemt zo lang mogelijk niet aan uw spaargeld te komen. Maar mocht u onverhoopt toch wat geld moeten opnemen, dan kan dat De ABN brengt u dan wel 1% van dat opgenomen bedrag in rekening. Bent u gewend om van uw spaartegoed vaak een flink deel weer op te nemen, dan is het gewone spaarboekje of de gewone spaarrekening vooru het meest geschikt. Maar bent u een trouwe spaarder die zijn spaar geld niet snel uitgeeft en wilt u toch de zekerheid hebben dat u, voor plotselinge uitgaven, altijd uw spaar geld kunt aanspreken, dan is het ABN Spaar-Extra- Boekje vanwege de hoge rente bepaald interessant U kunt natuurlijk ook een Spaar-Extra-Rekening nemen. Die geeft óók 7%% rente. Interessant genoeg om meteen de bon op te sturen. Of even langs te gaan bij het dichtstbijzijnde ABN-kantoor. Bon In ongefrankeerde envelop opsturen aan: Algemene Bank Nederland, Antwoordnr.3502, Amsterdam. Ik wil inlichtingen over het ABN Spaar-Extra-Boekje/ de ABN Spaar-Extra-Rekening. Ik heb wel/geen rekening bij de ABN. Zo ja, ABN-kantoon (en niet alléén voor spaarders)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 17