Kom over de brug-film maakt de tongen los Verontrusten: toestand gerefkerken hopeloos in Vandaag IA jIisiIibI dr. J. J. Buskes Droom en protest Blijf in je kerk, die heeft je nodig Met helpende hand zijn we er niet kom over de brug VJ Ontslag leraar 'in belang van' bestaan KTHA Afrika centraal op zendingsdag van Parousia Trouw Kwartet Vandaag of morgen in de boekhandel Dr. Van Oeveren tot geref. mannen: TROUW/KWARTET MAANDAG 16 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/1 P" door Ton van der Hammen Het lijkt wel of ik het zo voor je heb georganiseerd, zegt Jan Filius. We praten over zijn Kom over de Brug-film 'Overal waar mensen wonen', die pas klaar is (drie maanden op sjouw geweest met een filmploeg en toen maar schiften, monteren en inspreken) en die vandaag in roulatie is gekomen. Een hele tUd kan hij namelijk geen drie zinnen zeggen of er is wéér een telefoontje: waar Je de film moet aanvragen (ln Oegstgeest) hoeveel le kost (erg weinig), of er zoveel honderd folders kunnen worden gestuurd, of het waar is dat Je er een gespreksleider bij moet némen (ja), of het waar ls dat Je ook een filmoperateur moet Inhu ren (nee) en ga zo maar even door. Hoe dan ook. de film begint te lopen. Letterlijk en figuurlijk. Er zijn ongezien al tegen de driehon derd reserveringen. Voor dit Jaar dan. Wat makkelijk kan. want er zijn negen kopieën gemaakt. Waar mikken jullie met film op? We mikken niet op een nieuwe KOB-actie. We willen ook niet zeg gen: mensen, kijk nou es hoe goed Jullie geld ls besteed. We willen door deze kleurenfilm die een uur duurt een gesprek met de mensen losmaken (vandaar die verplichte discussieleider, steeds Iemand met ervaring uit zending, missie, we- relddlakonaat of ontwikkelings werk). Een gesprek over de kerk ln de derde wereld, onze verhouding tot die kerk. onze yerhoudlng to.t de derde wereld in het algemeen. Een min of meer georganiseerd gesprek? Juist niet. Het moet zo spon taan mogelijk gaan over vragen die bij de mensen leven; die zijn er. dat weten we allemaal. Kijk es, het gaat zo. De film wordt gedraaid. Hij begint met de avond van de laatste actie, toen Nederland voor de twee de keer. nu met 59 miljoen, over de brug kwam. Dan via allerlei beel den uit kerkdiensten in de derde wereld een Informatie-injectie over twaalf projecten, te beginnen in Zuld-Chili en dan de hele wereld door met als slot een werkgelegen heidsproject In Mississippi. VS. Een bonte verscheidenheid, die ook de mogelijkheden en onmogelijkheden voor de kerken laat zien. Na de film moet de discussie op gang komen. Daarbij helpt nog weer een krantje met achtergrondinformatie, dat iedereen in de pauze kan door nemen. Vragen komen er onmid dellijk. dacht ik. Omdat ze door de fftm zijn opgeroepen? Er is een kerndiscussie die we zouden willen losmaken. Onze kleu renfilm wil eigenlijk zeggen en daar wordt in het slot naartoe ge werkt: Kerkmensen in Nederland, dat we samen in de wereld het evangelie verkondigen, juist ook door mensontwikkeling in al zijn' aspecten, is een zinnige zaak en een consequentie van het evangelie. Niet voor discussie vatbaar dus. Ons warme hart voor andere men sen in de wereld bij alle eigen zorgen en problemen dat is fijn. geweldig. Maar als we denken dat met die helpende hand. met de verkondiging, aan de opdracht is voldaan, dan zitten we fout. Want wat helpt tenslotte die oprecht uit gestoken ene hand. als we met de andere krampachtig blij ven vasthouden aan onze voor rechten, ons bezit en onze wel vaart? 'Wat baat het' en nu citeer ik de film 'als uiteindelijk de politieke en economische ver houdingen gebaseerd blijven op het recht van de sterkste, op de wet van de jungle, op de roofdieren mo raal?' Met andere woorden: onze taak ls niet af. Als we er de structurele onrechtsituatie in de wereldsamenleving niet bij betrek- en I IDI Jan Filius in de derde wereld. ken. dan wordt onze verkondiging ongeloofwaardig. Dan helpt helpen tenslotte toch niet. Het is dus de totaaltaak. waarover we de discus sie willen losbranden. Mentaliteitsbeïnvloeding dus. Maar over een probleem waarvoor niemand de oplossing weet. Is het de bedoeling ook concreet te wor den? Versobering, pressie, actie en zo? En, wanneer ben je klaar Waarschijnlijk ben je niet zo vreselijk gauw klaar. Maar ik dacht dat je de bereidheid moet hebben jezelf ook in die betrekkelijkheid te zien. Door bijvoorbeeld niet meer uit te gaan van de gedachte, dat de manier waarop de zaken nu in el kaar zitten een wetmatigheid is. Zo van: wij moeten het altijd beter hebben dan de anderen. Van daar uit kom je natuurlijk op concrete dingen: wat kan ieder, wat kunnen we samen en hoe? Daar verschillen de visies natuurlijk erg over. Wat vind je persoonlijk? Punt één: dat we beginnen onze bevoorrechting van een dik vraagteken te voorzien. Punt twee: oplossingen uit Nederland zijn nooit voldoende. We zullen naar Internationalisering, naar een we reldsamenleving toe moeten groei en. Punt drie: ik geloof niet in snelle ontwikkelingen. Ongeduldi- gen moeten zich beheersen en zich instellen op een stap voor stap- ontwikkeling. De bewustmaking van de totaaltaak is de eerste stap. Als de film daartoe kan bijdragen, ben ik tevreden. Hoe krijg je dc fiSm ter be schikking? Reserveren postbus 7600. Oegst geest van Kom over de Brug. De Cefa verzorgt dan de verzending Gedraaid moet worden op een 16 mm normale geluldsfllmproiector. die bij scholen of sommige jeugd organisaties te lenen is. An ders kunnen ze bij de fotohandel zeker worden gehuurd. Wij zorgen voor de discussieleider. Kosten: de reis voor deze deskundige, die altijd uit de regio komt. dus dat valt mee. Verder de verzendkosten, wat onge veer 35 40 gulden vraagt. Gelde lijk zal niemand zich dus een buil behoeven te vallen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publtkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Reclame Het stuk van A. J. Klei ln Tr/Kw van 7 september komt op mij over als èén "bélacltèlljk maken van re-, clame voor de kerkgang. Moet er HET ANTWOORD Nog even wordt het lied van MoJflS)! besloten met een samenvatten WK verhalende opmerking omtrent ieci ondergang van de Farao met zijnen en de doortocht van de.t h raëlieten, maar dan komt er zoii i de als een keervers. Sommige men: r s doen wel eens alsof dat wat niet k< is in de kerkdienst, als een ko soc een keervers bij een psalm zingt, r r een deel van de gemeente doet mer (maar wat is het koor anders, alsitei tenminste niet gehuurd is), mi he daar is niets nieuws aan. 't Is js oud als de weg vande doorto* j c door de Rode Zee. Bij wijze t ir]0I zeggen dan. Maar goed, daar is d ^j] dat keervers. Mirjam neemt de e SOc ste woorden van het lied. van Mo refc op en zingt het de vrouwen vc r e want die vormen hier een ko |5ra Dus ook zo gek nog niet, om in t de kerk de vrouwen eens alleen laten zingen, of de kinderen, en één vrouw alleen, of de dominee, een diaken, er is inderdaad ge eind aan de mogelijkheden. d hebben er veel meer dan we df ken. Ze dansen er zelfs bij"L reidansen', staat er. En wij m; blijven zitten! We doen net al zitten 't een en 't al is. Nu opstaan mag dan ook, als 't mi J?. geen 'springdienst' wordt, zoals ,J mand eens tegen mij zei, toen ik het gemeente aan het begin en aan I einde verzocht om een bepa "Y lied of een bepaalde psalm staan ®ei.' te zingen. Wat een merkwaar 1,881 verzet eigenlijk. Hier, die vroun doen het gewoon, 't Staat er v 8; 1 argeloos, maar we weten niet eiat,e hoe ze gedanst hebben. In iei de geval was het er een uiting van m ze met heel hun bestaan erbij-I trokken waren, met zïel en aige chaam, als hele, geheelde mens lerz Zo gaven ze het antwoord op 1 nsc lovende en deels verkondigen k< lied van Mozes. Zo vielen ze het 11 w Dat hoort bij het kerk-zijn: 'acl woorden van en over God bijvall ieli; met heel je bestaan, met je st iet en met je benen en voeten ze omdat het vandaag maandag voo: met je handen en met je gewod werk Want dat kan ook alleen te het een aïifwöord is. (Exodus, n 19-21). gem 1 "f nu be AMSTERDAM Het belangrijkste motief, waarom de leiding van de Van een onzer verslaggevers Katholieke Theologische Hoge school van Amsterdam heeft toege geven aan de els der bisschoppen om prof. dr. Van Luyk wegens zijn vprpppffc elkander- eeli'lk- trouwplannen als docent aan de KTHA te ontslaan, is de bestaans- - - - reden van de KTHA als opleiding met andere reformatorische kerken, om samen te komen tot één reformatorische kerk. dan niet minder eigengereid en minder vijandig tegenover elkander staan en meer gaan doen wat de bijbel zegt: Hebt elkander hartelijk lief en God ook Haat verblindt! Liefde overwint! 'Een brug te ver' door Corn Ryan. Een uitgave van Van Ho| ma Warendorf in Bussum. blz., prijs ƒ39,50. Na de uitgave in het Engels is; het dan alleen wasmiddelen Waar voor reclame gemaakt resp. getole reerd wordt? MIJ komt die reclame zo langzamerhand de neus uit. Nee. en zo ls het ook al lang niet meer. Ook een Shell, een AKZO, die van u als particulier nauwelijks afhan kelijk lijken van hun afzet, maken reclame. En wat zegt u van 'goed dat er politie is?' En van de Sire? Waarom. Ja waarom moeten' wij onze kerkgang nog steeds zo stie kem' doen. laat staan dat we ervoor reclame zouden maken. Alsof ad verteren daargelaten wat som migen ervan maken in wezen iets anders ls dan communiceren. Steendercn A. Koning Zondaren Onlangs werd er ook van Joodse zfjdb op gewezen; flat er veel meer ln de bijbel gelezen moest worden. Nog dringender ïs'tfe 'vraag- of er in de gezinnen nog wel over de bijbel wordt gepraat. Nu. daarvoor gaan we dan 's zondags naar de kerk, en daar horen wij dat wij zondaars zijn! Komt dit nog wel over? Wil len wij dat nog wel horen? Mis schien moet de theologische heils orde eens worden omgekeerd en moeten we beginnen met God te prijzen, dat Zijn kerk er nog ls, wat ls een wereld zonder kerk en dan Hem danken voor al wat HIJ voor de wereld heeft gedaan en dat wij daarna eens goed bedenken wat wij ervan terecht brengen, in ons le ven. ln de wereld? Religie is leder mens ingeschapen en dan maakt leder zijn eigen goden en strijdt tégen alle andersdenkenden, gelovi gen zowel als ongelovigen! Als het besef nu eens goed doordrong, dat wij éllen 'zondaars' zijn, zouden we ge- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B V. De Christelijke Pers Directie: •Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Van een onzer verslaggevers WASSENAAR Een echte meenschapsdag was er zaterdag in de kapel van Parousia, de geloofs- zending die steeds meer vrienden om zich verenigt. Zendingswerkers, blank en zwart, vertelden over hun werk, in een gemoedelijke sfeer werden allerlei vragen gesteld en naar beste weten beantwoord, een zestal jonge mensen werd uitgezon den enTnëén bidstond —'die bij geloofszendingen altijd zo'n grote plaats' innemen werden concrete problemen die aan <ie orde geko men warén aan de Heer opgedra gen. Het was ditmaal een Afrlka-dag, waarop verlofgangers dan wel voor gangers afkomstig uit de landen zelf iets van de mogelijkheden en onmogelijkheden die zich bij het werk in dit werelddeel voordoen, schetsten, om precies te zijn: uit Opper-Volta, Tsjaad, Tanzania. Ghana, Ivoorkust en Kameroen. Een vloedgolf van informatie over groeiende, gemeenten, ontwikkeling van de levensstandaard, kortom ze gen op het werk. Maar ook over bittere tegenslagen, waarbij doffe moedeloosheid je kan overvallen als moeizaam opgebouwde gemeen ten weer uit elkaar spatten en mensen die zich hadden laten do pen en bijbelonrrlcht volgden weer blijken te kunnen terugvallen ln de zwarte magie. Bedoeld werd hier de Lobl-stam in Opper-volta een zich onafhankelijk en trots voelend volk. dat moeilijk ls te benaderen, zoals mevrouw Greet Landes vertelde. Hun afgod is Djoro, die met allerlei gruwelijke riten gediend wordt, zelfs met het levend verbranden van mensen, wat leek te zijn afgeschaft maar pas weer ls voorgekomen. Dit zei dr. W. de Graaff gistermid dag ln een commentaar voor de KRO-radio. Dr. De Graaff wees erop, dat bij de KTHA echter ook begrip bestaat voor het standpunt der bisschop pen, want die staan vanwege de stringente voorschriften vanuit Ro me 'met de rug tegen de muur.' Tijdens het gesprek van vrijdag is duidelijk gebleken, aldus dr. De Graaff (die voorzitter is van het KTHA-curatorlum) dat de bis schoppen het voortbestaan van de KTHA in groot gevaar achten, wanneer niet aan de eisen van Rome wordt voldaan. Het curatori um zal daarom de ontslagprocedure tegen prof. Van Luyk op gang brengen. Prof. Van Luyk wil de burgerlijke rechter tegen dit ont slag inschakelen. Dr. De Graaf sloot de mogelijkheid niet uit, dat het thans geschapen precedent gevolgen zal hebben voor de andeTe ongeveer twintig uit het ambt getreden docenten aan de theologische opleidingen ln Amsterdam en elders in het land. WASHINGTON Na een opleving in de jaren zestig is de belangstel ling voor het geloof onder de Ame rikaanse jeugd sinds 1969 weer snel afgenomen. Een recent onderzoek onder jonge ren van 16 tot 25 jaar in de Vere nigde Staten wees uit. dat van de studerenden slechts 28 procent en van de werkende jeugd 42 procent belangstelling heeft voor geloofsza ken. In 1969 waren deze cijfers respectievelijk 38 en 64. ROTTERDAM De verontrusten blijven voorlopig nog in de gereformeerde kerken. Zij hopen, dat zoveel mogelijk kerkeraden hun kant kiezen. In plaatsen, waar dat niet gebeurt, zullen zij de stich ting van 'noodgemeenten' bevorderen. Zodra er voldoende kiezende kerkeraden en noodgemeenten zijn, zullen deze georganiseerd worden in een 'kerkenconferentie'. Deze zal dan contact opnemen - g^sèhïedë^^ Garden' ntr ook in^het. Nederi«t| verschenen. Morgen - is- liet -dei jaar geleden dat. uit ZuidrEngeladtej de troepentransportvliegtuigen '1 stegen die deelnamen aan de s 1 Dit deelde ds. J. Schelhaas uit Delft mee op de vergadering, die de vere niging tot opbouw en bewaring van het gereformeerde leven 'Schrift en Getuigenis' zaterdag hield ln Rot terdam. Hij sprak van een over gangstoestand, een nog voorlopig blijven in de organisatie, die gere formeerde kerken heet ('Wij moe ten nog maar afwachten, of ons dat gegund wordt') met als doel troe- penverzameling, om in onderhan delingspositie te komen met andere kerken. Ds. Schelhaas riep ook de ortho doxe hervormden op. zich van hun kerk los te maken. Hij deelde mee, dat een gereformeerd convent wordt voorbereid, waar men vanuit verschillende reformatorische ker ken tot overeenstemmingg zal trach- Dr. E. Massellnk uit Rotterdam zei in zijn openingswoord, dat de kerk in een weergaloze nood verkeert, die haar van buitenaf is opgedron gen: het secularisme. Men wil het beter weten, dan God ln zijn Woord zegt. Men wil zelf werken aan een nieuwe wereld en een heil volle toekomst, hooguit geïnspireerd door 'de Man van Nazareth'. De mens gaat Gods Woord ziften, de bijbelse verhalen toetsen op wat ze in de praktijk waard zijii, óf ze ons leven menselijk maken (Kuitert). De beslissende vraag is thans vol gens dr. Masselink: wie is God? Die vraag komt niet voldoende aan de orde op de synoden. Daarom is alles zo doodvermoeiend en komt de synode niet tot duidelijke uit spraken. ten te komen over de vraag, wat in de kerk geoorloofd is en waar de Vrije Universiteit grenzen van de kerk liggen. 'Zijn we het daar over eens, dan is de éne reformatorische kerk spoedig een feit', aldus ds. Schelhaas. Breuk De toestand binnen de gerefor meerde kerken kwalificeerde ds. Schelhaas zonder meer als hope loos. 'De zwijgende meerderheid gaat van compromis tot compromis, uit angst voor scheuring, alsof de geestelijke breuk er al lang niet is. Velen van ons kunnen al Jarenlang geen avondmaal meer vieren', aldus ds. Schelhaas, die ook betoogde, dat hij verder gesprek met mensen als Kuitert en Wiersinga zinloos vond. 'Over de essentiële dingen van het geloof kun je op een gegeven mo ment niet verder meer discussiëren. Dan kan Je alleen nog getuigen en bidden. Zij hebben zich doodeen voudig te bekeren'. (ADVERTENTIE) Samenwerking Als algemene trends kwamen naar voren hoè ln veel gevallen oecume nisch kan worden samengewerkt, hoe moeizaam vaak het proces van zelfstandlgwording van gemeenten verloopt en dat uitwisseling van Ideeën bijvoorbeeld bij landbouw projecten, wel heel mooi lijkt, maar nogal eens zonder gevolg blijft om dat van gebied tot gebied een an dere aanpak vereist kan worden die al experimenterende moet worden gevonden. Uitgezonden werden Wim en Larie Luteyn, Peter Hooglander. Thea Verdoorn. Paul en Marjan Peters die allen aan een middelbare school in Bongolo (Zuid-Gabon) worden verbonden, die van de zen ding uitgaat. Zoals in veel Afri kaanse landen ls ook hier het te kort aan leraren, met name bij het voortgezet onderwijs, erg groot. Uitgeverij Ten Have b.v. feliciteert van harte met zijn 75ste verjaardag. Getuigenissen uit een halve eeuw strijd. Een door dr. J. J. Buskes zelf gemaakte selectie uit zijn werk paperback - prijs 14,50. Verder van dr. J. J. Buskes verkrijgbaar HOERA VOOR HET LEVEN, 5de druk9,25 HET HUMANISME VAN GOD, WAARHEID EN LEUGEN AAN HET ZIEKBED, ZIN EN ONZIN VAN KERSTFEEST 2de druk, 17,50 6de druk, 9,50 2de druk, 4,90 Ds. Schelhaas haakte daar in zijn referaat op in en schreef de crisis toe aan de invloed van wetenschap en techniek. Natuurlijk zijn de hui dige problemen niet nieuw, zei hij. Nieuw en tegelijk intriest is. dat de Vrije Universiteit omver gevallen is. Daar komt alle misère vandaan: men heeft zich daar de keuze laten opdringen tussen de veiligheid van het geloof en de waarheid van de wetenschap. De problemen zag de Delftse predi kant niet liggen bij de jeugd. 'Al is er helaas een deel verknoeid, dat Je nu terugvindt ln het LCGJ, de PPR of in actiegroepen, vele jongeren kiezen weer het orthodoxe ggeloof. Youth for Christ en Navigators bloeien en er worden weer gewone jeugdverenigingen opgericht'. Voor al ouderen zijn besmet door het wetenschappelijk denken. 'Door Kuitert kan ik pas echt geloven, schreef een ingenieur. Wat hij dan nog gelooft, weet ik niet. In elk geval houdt hij na elk nieuw boek van Kuitert minder over', zei ds. Schelhaas. In de middagvergadering beant woordde een forum schriftelijk in gediende vragen. Dr. Masselink noemde Kuiterts laatste boek 'zon der geloof vaart niemand wel' diep onwaardig. De heer P. C. Monster uit Voorburg riep degenen die niet meer gereformeerd denken, op. 'nu eindelijk eens zo eerlijk te zijn om op te stappen'. onmiddellijk .beëindigen, ppdat, dq vloek des Heren niet komt over de kerk', aldus ds. Van Mechelen, die even later vertelde, dat hij geen enkele hoogleraar aan de Vrije Universiteit meer wist. waaraan hij zijn kinderen durfde toevertrouwen. 'Noch van Kampen, noch van de VU kan menselijkerwijs gesproken nog een rechtzinnige kandidaat ko men'. In zijn slotwoord nam de - heet Monster prof. dr. J. Plomp op de korrel. Deze had de verontrusten geadviseerd geen vergaderingen als deze te beleggen, omdat die onrust brengen. 'Wij vragen ons verbijs terd af. waar al die onrust in onze kerk nu al jarenlang vandaan komt? Zijn wij daar soms verant woordelijk voor?' In Zwolle werd zaterdag een soort gelijke samenkomst van 'Schrift en Getuigenis' gehouden. Daar spraken ds. W C. van den Brink, de heer J. J. Rippen en ds. R. Akkerman. LEEUWARDEN Het bestuur van D'66 in Friesland heeft op een ver gadering besloten de regio Fries land van D'66 op te heffen. Dit besluit is genomen aan de 'voora vond' van het landelijk congres van D'66 op 21 september in Amster dam. i Ier bev :ht Er om Arnhem. De titel is ontlei aak aan een uitspraak van luitena teel generaal Frederick Browning, korprcommandant van het eei,en Geallieerde Luchtlandingsleger. 1 ®ut dens de laatste conferentie Montgomery verklaarde Brown c dat men de gevechten bij de R1 buig., wéLvièc.dagpn kon, .uU&QUjl m maar'toch geloof ik dat we eens een brug tè ver konden gas Veel foto's, kaarten en overzioh begeleiden de tekst die door uitgebreide bibliografie wordt volgd. Een staf van medewerkL b£ stond de auteur terzijde bij totstand komen van dit boek, w t niet minder dan zeven jaar aan gewerkt. 'Luchtbrug naar Arnhem' d Louis Hagen. Uitgave van 'W( friesland' in Hoorn. Prijs 9,50.- blz. De auteur was zweefvlieger en-fcn g was erbij toen de machtige lucjhorl vloot naar de Rijn koerste, zegt de schrijver dat iedereen in Arnhem gevochten heeft dergelijk verhaal zou kunnen tellen. Het zijne is bestemd vrienden en famillelden van dapperen, die niet teruggekon zijn. Cer Vooi sn e sch Eig SSi harlr varia »n li B. bl 71-5 vlsl Avondmaal Is avondmaalsgemeenschap met mensen als Kuitert, Baarda, Wier singa mogelijk? (schriftelijke vraag). Ds. J. B. van Mechelen uit Urk: 'Het is een driewerf grote schande en godgeklaagd, dat zulke mensen belast zijn met de oplei ding van onze predikanten. Een kerk die zulke ambtsdragers hand haaft, is van God vervloekt. In Kampen ls een man uit Australië gekomen (prof. dr. K. Runia, red.), die in Australië nog een beetje kaars was, hoewel toen al krom, maar nu in de oecumenische warmte hier is hij helemaal krom getrokken.. Hij gaat zelfs als afge vaardigde naar de wereldraad. Het enige dat hij hier gedaan heeft, ls ons beschuldigen van kerkscheu ring. Daar kun je geen avondmaal mee houden en als het avondmaal al aan de gang is, moet je die Van een onzer verslaggevers ZWOLLE ln de gereformeerde kerken bestaat géén leervrijhJf&i Met klem heeft dr. B. van Oeveren, zelf lid van de .nu zitter. :i*e< synode, dit naar voren gebracht op de toogdag van gereformee: manrienverenigingen, waar nogal wat verontrusting bleek oi bot' leervrijheden (Kuitert, Wiersinga) die in deze kerken geduld z< den worden. joo ooo! Hij betoogde dat zaterdag zowel in om elkaar voor te houden, zo da j°- n zijn referaat over de toekomst van hry-' de kerk als in de open en verduide lijkende bespreking die daarop volgde. Vragen als: kunnen we nog wel in de kerken blijven en ont boezemingen als: we hebben er zo'n moeite mee bij alle verwarring onze plaats in de kerken te vinden, gaven dr. Van Oeveren aanleiding met zoveel woorden te betogen: wat theologen al zoekende hardop denken is nog niet de leer van de kerk. Dat kan misschien zo lijken omdat er zoveel over geschreven wordt. Over alles wat spectaculair is lees je nu eenmaal in de krant. Maar dat ls niet de totale werke lijkheid die zich in de kerken af speelt. Die wordt meer benaderd als vastgesteld mag worden, dat de synode trouw blijft aan het belij den, aan Jezus Christus de Heer der kerk en dat er in deze kerken met grote trouw en in stilte veel werk gebeurt, dat daarmee alleen maar in overeenstemming ls. Alle reden aan mocht worden getwijfeld: in je kerk. die heeft je nodig. Jjóö.' zoals ds. H. Olde uit Zwolle liet LL* zijn slotwoord formuleerde: duWsse kerk te zijn. Belangstelling Was de grotere opkomst naar d mannentoogdag vergeleken i fgu verleden jaar een teken dat -,pM belangstelling voor dit werk w gaat groeien? Naar de secreta ons meedeelde lijkt het dieptepi ee: (het aantal leden zakte van 12.1 r®n vlak na de oorlog tot 4.000 t J®®1 inderdaad te zijn gepasseerd. melden zich weer nieuwe ledi dem zelfs ook nieuwe vereniging J°ten vooral uit niet-stedelijke gebied ®*tr Er is een toenemende behoe 141 vooral bij jongeren om samen eenvoudige wijze regelmatig met iDeeJi bijbel bezig te zijn. Daardoor U t n^J ook het proces van vergrijzing m k de bond te worden teruggedrongs

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2