Vaak stond de school er eerder dan de kerk Vandaag Dl Geref. bond tegen theologische fusie in Utrecht /IisiIiëV Afrika vraagt: help ons met christelijk onderwijs U Beroepingswei Trouw Kwartet Bezwaarschriften tegen besluit inzake dr. Wiersinga Vrijgemaakten gaan kerkorde herzien te Nieuwe boekt TROUWKWARTET DONDERDAG 12 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND TpU fyjflgsaMwpBppiaifgji^ door Sipke van der Land Zending en missie hebben zich altijd al druk gemaakt voor het onderwijs. Vaak stond er eerder een school dan een kerk. In 1939 was 90 procent van alle scholen in zwart Afrika christelijk. Dat is een geweldige bijdrage aan de ontwikkeling, maar toch is de alfabetisering van Afrika nog ver achter bij andere werelddelen. Volgens het statistisch jaarboek van de Unesco is nog altijd 73.7 procent analfa beet, terwijl Azië een percentage van 46,8 analfabeten heeft en Europa van 3,6. Deze cijfers dalen weliswaar elk jaar, zodat de strijd tegen het analfabetisme begonnen is, maar hij is nog lang niet ge wonnen. Daarom ls het goed dat de meeste Afrikaanse regeringen zelf ook met kracht het onderwijs ter hand heb ben genomen. In veel landen heeft de overheid de financiële verant woordelijkheid van de christelijke scholen al overgenomen van de kerken. Maar de overheids-bijdra- gen zijn nog klein en daarom zul len kerk en zending nog lange tijd moeten steunen om te zorgen dat de scholen goed kunnen blijven draalen. Vaak ontbreken de meest elementaire leermiddelen. In het distrikt Itu van Oost-Nigeria zijn bijvoorbeeld vijftig christelijke la gere scholen waar de kinderen nauwelijks schriften en boeken hebben. In West-Kameroen zijn 250 christelijke lagere scholen die ook het hoognodige missen. De overheid heeft er geen fondsen voor. De ouders moeten het betalen maar kunnen niet. De kerk wil er graag voor opdraaien maar heeft ook niet voldoende middelen. In zo n geval zou Je een even groot aantal Ne derlandse scholen moeten vinden die elk een Afrikaanse school adop teren. Het gaat om kleine bedra gen. maar de winst aan internatio naal kontakt en solidariteit zou groot zijn. Dergelijke akties zijn vooral op hun plaats voor die lan den waar de christelijke scholen moeten draaien op de helft van de subsidies van de staatsscholen. In de toekomst? 'Welke rol moet de christelijke kerk ln de toekomst vervullen in het onderwijs van Afrika?' Over dit thema heeft de Afrikaanse raad van kerken een aantal regionale konferentles belegd. Onder de spre kers waren ministers van onderwijs die de christelijke leiders op het hart bonden: natuurlijk willen wij de scholen graag voor onze reke ning nemen, maar we blijven onze hoop richten op uw medewerking. Toch zal de rol van de kerken langzaam maar zeker veranderen. Als straks het basisonderwijs fi- nancleël onafhankelijk wordt van de kerken, zal er meer nadruk kun nen komen op de opleiding van Schoolmeisje in Nigeria christen-leerkrachten. Een aantal pedagogische akademies in Afrika heeft reeds de steun gevraagd van de Unie 'School en evangelie'. Niet alleen vraagt men financiële steun voor internaten en bibliotheken, maar ook personele steun. In welk land heeft men immers zoveel er varing met christelijk onderwijs als in Nederland? Er is nog een andere reden waarom ons land een unieke rol kan vervullen: wij hebben in Afrika geen koloniale geschiedenis gemaakt. We wekken du s minder irritatie dan andere landen. Dat maken de studenten van het tea cher training college in Idldep (Ni geria) wel duidelijk als Je met ze in diskussle gaat over christelijk ge loof. ontwikkeling en internationa le samenwerking. Blijven pionieren De Afrikaanse kerken (gesteund door zendingsorganisaties) zullen zich ook nog langere tijd moeten richten op onderwijs-pionlerswerk. Er zijn veel gebieden waar nog geen enkele vorm van onderwijs bestaat en waar de regeringen er nog lang niet aan toe zijn. terwijl er ondertussen generaties opgroeien die verstoken blijven van kansen op een menswaardig bestaan. Een prachtig voorbeeld van zulk pio nierswerk geeft de Reformed Church of East Africa in samen werking met de Gereformeerde Zendingsbond uit Nederland. In het noorden van Kenya zwerven de Turkana's, een trots herdersvolk dat zijn nomaden-bestaan vindt in een dor en woest gebied dat bijna tweemaal zo groot is als Nederland. Voor deze 200.000 mensen zijn nu bijna 7 basisscholen gesticht. De kinderen van de armste herders komen vaak in de meest erbarme lijke toestand aan, naakt en uitge mergeld. zodat de school ook voor dagelijkse maaltijden en onderdak moet zorgen. Geen wonder dat men een beroep doet op de Unie 'School en evange lie' om bij te springen voor dit projekt. In de eenvoudige gebouw tjes wordt 's zondags ook kerk ge houden. Het evangelie vindt vooral zijn weg naar het hart van dit volk als de kinderen van de christelijke school de bijbelse verhalen vertel len aan hun ouders. Er ls tegelij kertijd ook een begin gemaakt met medisch werk. Zulke projekten Op het eerste schoolt je in Turkana (Kenia) pakken de Afrikaanse kerken met kracht aan. in goed overleg1 met de ministers van onderwijs. Het eeu wenlange pionierswerk van kerk en zending is nog lang niet voltooid' De bijbelles Het zal ook een belangrijke taak worden om het godsdienstonderwijs in de lagere scholen meer richting leerlingen is men nog vrijwel ner gens toe, maar ook dat zal in de komende jaren op gang komen. Europees stempel Er verandert veel in Afrika. Er verandert veel in het onderwijs in Afrika. Dezelfde worsteling om de identiteit van de school die wij in Nederland kennen, begint ook daar. Volgende week wordt de jaarlijkse Uniekollektie gehouden. De op brengst is voor het grootste deel voor het christelijk onderwijs in ont wikkelingslanden. Sipke van der Land, die talrijke landen bereisde in Afrika, Azië en Latijns Amerika, geeft hier zijn visie op de betekenis van het christelijk onderwijs in Afrika. te geven. Tot nu toe wordt er vaak vrijwel zonder leergang gewerkt. Er worden bijbelse verhalen verteld, aangevuld met moraliserende toe passingen van de man of vrouw voor de klas. De Raad van de Evangelische en Baptisten Kerken in Kameroen (Cebec) heeft inge zien dat er lijn in moet komen, en heeft een serie handboekjes voor de onderwijzers laten samenstellen door Afrikaanse onderwijzers en theologen. Vorig jaar werd het eer ste deeltje uitgebracht, waarvan de drukkosten werden betaald uit de Unlecollektie. Dit jaar moeten de beide volgende deeltjes verschijnen. Dan kunnen tweeduizend onderwij zers en tienduizenden kinderen meer kijk krijgen op het evangelie. Aan bijbels lesmateriaal voor de met name in de steden. In de Kameroenese stad Douala staat een bekend christelijk instituut Collége Alfred Saker. De direkteur. Ds. Thomas Ekollo. vertelt: 'We willen een christelijke school zijn en dat betekent dat we meer willen doen dan andere scholen. We willen de leerlingen er bewust van maken dat ze niet voor zichzelf leven en studeren, zoals de meesten het zien. Het onderwijs was altijd erg indivi dueel gericht, maar we moeten er een gemeenschap van maken die de gemeenschap dienen wil. We heb ben een goed team van christen leraren maar onder hen is ook verwarring. We hebben Europese leraren, ook Nederlandse erbij. En zij zetten er al gauw een Europees stempel op. Hun geloof is horizon taler en ze praten meer over de daad dan over het Woord. Die luxe kan men zich misschien in Europa permitteren, maar wij Afrikanen hebben de verkondiging van het evangelie hard nodig. Daar begint de ontwikkeling mee. Als de gods dienstige beleving verwaarloosd wordt, gaat de hele energie eruit. Maar woord en daad zijn natuurlijk geen könkurrenten. Ze horen bij elkaar. Ja. je merkt wel: we zitten in dezelfde diskussie als Jullie in Nederland. Misschien kunnen we wat van elkaar leren'. Je moet verder 'De christelijke scholen hebben de sterkste invloed die er bestaat op al die kinderen die er vele Jaren door brengen. en die de rest van hun leven nooit meer helemaal losko men van het evangelie dat ze er hebben leren kennen'. Dat schreef de Afrikaanse theoloog Prof. E. Ayandele. En daarom wil de Unie 'School en evangelie' haar steun aan het onderwijs in ontwikke lingslanden krachtig voortzetten en uitbreiden. (Het gironummer van de Uniekollekte is 515 te Voor burg). Het christelijk onderwijs moet verder gaan met de taken die het heeft aangepakt. Of met de woorden van Jules Nyerere, de pre sident van Tanzania: 'Als je een zwaar beladen kar een eind de heu vel op geduwd hebt, heeft het geen zin te gaan zitten uitrusten. Je moet verder. Anders rolt dc kar misschien terug en zal hij degenen die duwden verpletteren'. CHILI Onder de organisaties en grofpy ringen die de gisteravond geho: M Chili-demonstraties aanbevee H was ook het Christen Democra Appel te vinden. Ik meen te i veronderstellen dat de letters in het gepubliceerde lijstje stoÉ voor deze groepering, althans P hoofdstad. Ook ln het verl hebben de confessionele par wel eens met vele anderen si meegedemonstreerd. Nu is de monstratie gericht tegen de ln Chili en dat mede in ver met het meer dan vernietig rapport dat Amnesty Internat dezer dagen over de sltuati Chili heeft uitgebracht. De telèvisie wijdde er een ui ding aan waarin ook een Ch sprak die de waarheid van dit port onderstreepte. Dat was zichzelf waardevol, maar niet slist nodig. Wie al wat langei luisterd heeft naar de rappi van Amnesty International dar. ze uiterst objectief zijn ei ze altijd door kwasi-onnozele li betwijfeld worden en zo mo| afgezwakt, maar wanneer dai enige tijd het betreffende r< valt of omgaat en dat openlijk worden toegegeven dat mensei marteld werden, dan hoort deze lieden niet meer. Wij hebben alleen maar getw en dat was ongevaarlijk zolanf gewraakte bewind nog auto regeerde, want dan kan men mers de bewijzen niet altijd ul losse pols leveren. Ongevaarlijk d die twijfel, maar desalnietti" wedijverend ln lafheid met de ip1' relingen en kwellingen die m mensen ondergingen. p] Er begint zich een felle streep onze samenleving af te teke Wie niet achter een dergelijke monstratie staat is niet iemand er anders over denkt, maar is mand wie het lot van medeme hlijkbaar minder ter harte gaat kan men nog kwade woorden h over Allende, die de junta mo t begrijpelijk maken en van een moeten voorzien. Opnieuw is de tijd aangebroken gj dit alleen mogelijk is onder afzien van de allereerste begins tg van het christelijk geloof en g t van de liefde tot de naaste. 5 -t streep, dwars door onze same ving. wordt duidelijker. Groeper gen die niet op zo'n lijstje voo[t] men omdat zij geweigerd hel mee te doen, staan aan de an t g kant van de streep. 'bi do: UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van dc schrijver vermeld. VAN LEZERS Bede (9) Waar haalt de heer die onder Bede (5) schrijft, het percentage van daan van mensen, die toch nog wel een gebed in hun hart kennen? En dan nog een vraag. Is onze konin gin. die we toch menen te kennen, dan alleen tegenwoordig maar een ledepop, die de schone woorden van de heren en dame regeringsleden in de troonrede mag voorlezen, of zou het misschien nog mogelijk zijn dat ze. desnoods na een rust pauze. als persoonlijk woord de be de aan het slot uitspreekt? Deventer G. H. van Dingstee Bede (10) Er lijkt mij een wijziging mogelijk, waardoor prinsjesdag zinvoller kan verlopen. Van de pracht en praal, de gouden koets enz. moeten zij niets missen; dat stijlvolle gebeuren is als een medicijn voor 'schurft', en dergelijke kwalen. Maar het zou ra.i. wenselijk zijn als de koningin vanaf haar troon de minister-presi dent het woord verleende om enige treden lager zijn 'troonrede' uit te voor onze industrie betekend zou hebben: voor honderden arbeiders werk, voor de zwaar belaste mid denstand uitkomst en meer geluk en werk voor de vele werklozen. Haarlem Jan Willem Hofstra Vergelding (3) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: N2. Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro 26 32 74. Bank: Nea. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. spreken; het is toch het werkpro gramma van zijn regeerploeg waar van hij de leiding heeft. Daardoor zou onze koningin kunnen volstaan met het openen en sluiten van de bijeenkomst, waarbij zij vrij zou zijn in de keuze van haar woorden. Wageningeir mevr. M. Cohen Stuarl-Franken De CHU Er wordt de laatste maanden een hetze tegen de CHU gevoerd die bijna kinderachtig aandoet. Sinds wanneer mag een partij haar eigen standpunt niet meer naar voren brengen? Mag ze s.v.p.? Daarvoor is ze dan ook een zelfstandige partij die haar beginselen niet wenst te verkwanselen en die zich niet wenst te conformeren met stand punten die regelrecht indruisen te gen Gods woord. Ik hoop dat dat ook zo blijft! Overigens: zijn al deze kritikasters de laag-bij-de- grondse scheldkannonades vergeten die enkele regenten nu uitstrooien over de hoofden van vaak zeer des kundige bewindslieden uit vorige kabinetten? Ik heb maar één wens: dat de CHU op dezelfde waardige wijze als tot nu toe oppositie zal blijven voeren en zich niet zal la ten verleiden om af te dalen tot het peil van een stuk oppositie van enkele jaren geleden! Ridderkerk G. de Zeeuw Order verspeeld Op het congres over Zuidelijk-Afri- ka wekte Nel Tegelaar van het NW op tot harde opstelling tegenover Zuid-Afrika. Beter dan zich met de politiek te bemoeien zouden deze scherpslijpers zich druk kunnen maken over de grote werkloosheid. In het voorjaar zei de Zuidafri- kaanse minister M. Viljoen (van posterijen en telegrafie) op een persbijeenkomst: 'Wij hebben aan de Duitse elektronische onderne mingen forse opdrachten gegeven ter grootte van 600 miljoen (gul den)'. Verslaggevers van Die Bur ger. The World en The Star vroe gen waarom deze order in Duits land was geplaast en niet in Enge land en Nederland. Minister Viljoen antwoordde: Door de houding van- de regering -Den Uyl. Het steunen van de terroristen opgeleid door Chinse Instructeurs aan onze gren zen Door immigratie van Neder landers naar ons land stop te zet ten. Al deze dingen hebben meege speeld. daarom kreeg Duitsland de ze order'. Dan te bedenken wat deze order Prof. Roscam Abbing noemt vergel ding onchristelijk, met als bewijs; wij verdienen allen de doodstraf. Hiertegen is op te merken: 1. Die krijgen wij ook, want de bezoldi ging der zonde is de dood. Inder daad leven we nu in de tijd van Gods genade en geduld, maar dat zegt in dit verband niets want: 2. God zelf heeft in zijn wet de ver gelding toegepast. De Mozaïsche wetgeving is hier vol van. 3. Dit wordt ook in het Nieuwe Testament gehandhaafd. Romeinen 13 vers 4. waar de overheid tot taak gesteld wordt het kwade te wreken. Dat zegt Paulus niet: Niemand doet het goede, we doen allen alleen het kwade Is verder bij een berouwvol overtreder straf zinloos? Zal be rouw ook niet boete aanvaarden? Rotterdam drs W. Zeldenrust Vergelding (4) Prof. Roscam Abbing heeft de doodstraf onchristelijk genoemd. Maar er wordt in Genesis 9 vers 6 terdegen gesproken over de dood straf. Moet de mens nog rechtvaar diger zijn dan God? En de overheid draagt het zwaard toch niet tever geefs? Terneuzen S. Mielen Suriname (2) De koloniale uitbuiting van Surina me wordt weer van stal gehaald. Als men eens optelt, wat de belas tingbetaler in Nederland de laatste jaren heeft betaald voor Surina- mers. dan is deze schuld al drie tot-vier maal betaald. Suriname is bezig Nederland uit te buiten. Suri- namers komen naar ons land. we tend dat hier geen werk voor ze is. werden in zeer dure huizen ln de Bijlmer geplaatst, huishuur en in richting worden betaald door de bijstand. 80.000 Surinamers kosten per dag 200.000 gulden. De weeg schaal slaat in het voordeel van de Surinamers door. Zandvoort Willem de Brabander Drie van Breda (4) Zijn wij niet bezig deze mensen op een gruwelijke wijze te martelen en dat voor onze eigen genoegdoe ning? WIJ hebben niets geleerd. Is het dan alleen om vergelding? Is het dat niet erg dat wij dat kun nen. je medemens vertrappen'? Is er dan helemaal geen vergeving, geen genade meer van je mede mens te verwachten? Is Jezus ons zó voorgegaan? Oh. wat moeten wij ons diep schamen. Hij. die zo in tens goed voor ons is. Hij verwacht dat wij vergeven. Steenwijk mevr. J. II. Essclink-Rocst UTRECHT De kerkeraden van de gereformeerde kerken van Hei- nenoord en van Nleuwlande (Dr.) hebben bezwaarschriften bij de ge nerale synode Ingediend tegen het in juni genomen besluit inzake dr. H. Wiersinga. Nieuwlande verzoekt reeds de zit tende synode, zo mogelijk onmid dellijk op haar besluit terug te ko men en daar zonodig een extra zitting voor uit te schrijven. Anders dient de volgende synode het be sluit te vernietigen en onverwijld alsnog tucht te oefenen over dr. Wiersinga. tenzij deze zich alsnog mocht bekeren. De Nieuwlandse kerkeraad heeft tevens besloten, dat hangende dit appél dr. Wiersin ga en allen die als hij leren 'van zelfsprekend' van de kansel zullen worden geweerd. Heinenoord vraagt de synode, als nog onomwonden het oordeel van de meerderheid van de synodecom missie over te nemen, waarin de omstreden opvatting van dr. Wier singa 'een ernstige verkorting van het evangelie' genoemd wordt, en voorts dr. Wiersinga te binden aan de belijdenis van de kerk. 'Mocht u onverhoopt hiertoe niet bereid zijn, dan zal de kerkeraad zich genoopt zien verdergaande stappen te on dernemen'. aldus deze brief. GRONINGEN De generale syno de van de gereformeerde kerken (vrijgemaakt), die volgend jaar in Kampen zal worden gehouden, krijgt te maken met een voorstel om de Dordtse Kerkorde te herzien. Deputaten ad hoc (ds. N. Bruin. Groningen, drs. D. Deddens. Leeu warden. prof. J. Kamphuis) hebben hun rapport aan de kerken toege zonden. Het stramien van de kerk orde is ongewijzigd gebleven. Be paalde verouderde elementen zijn geschrapt, terwijl de kerkorde bij de tijd gebracht is wat betreft za ken als zending, evangelisatie, maatschappelijk werk en de con tacten met buitenlandse kerken. Het bekende artikel 31 is vrijwel gelijk gebleven in het deputaten- voorstel. ADDIS ABEBA (AFP) De kerk van Ethiopië schijnt thans ook haar handen van keizer Haile Se lassie te hebben afgetrokken. In een gisteren uitgegeven 'nieuw jaarsboodschap' noemt patriarch Theophilos de keizer (die titulair hoofd van de kerk is) niet één keer, maar smeekt hij wel Gods zegen af over de 'grote revolutio naire beweging onder leiding van de strijdkrachten en met steun van het Ethiopische volk'. UTRECHT In De Waarheidsvriend, het weekblad van de gere formeerde bond in de hervormde kerk van deze week, uit hoofd redacteur ir. J. van der Graaf sterke bezwaren tegen een mogelijk definitief samengaan van de theologische faculteit van de Utrechtse universiteit met de katholieke* theologische hogeschool Utrecht (KTHU) NED. HERV. KERK inl Beroepen te Poortvliet (tol e kand. G. H. Abma te Putten Ul£ GEREF. KERKEN Beroepen te Sassenheim: D. |i n Santen te Renkum GEREF. KERKEN (VRIJG.) jl Beroepen te Pernis en Carrelswidf Ten Post: G. A. Snip kand oi Groningen: te Heemse: J. Straj h te Bunschoten; te Driesum-Ilioo woude: R. Hoogsteen te Apeldofe: GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: P. Blojl Dirksland. In 1969 kwam er een samenwerking tussen de faculteit en de KTHU tot stand, waarbij bepaald werd, dat na vijf jaar definitief zou worden beslist inzake integratie. Ir. Van der Graaf pleit voor het behoud van de protestantse identiteit van de Utrechtse faculteit. Definitief samengaan noemt hij 'een ramp'. Een priesteropleiding is nu eenmaal iets gans anders dan een predi kantsopleiding, schrijft hij. Ir. Van der Graaf maakt melding van bezwaren, die er nu al zijn onder protestantse studenten tegen de verplichte colleges sociale we tenschappen, die ten koste gaan van de bijbelse vakken en boven dien gegeven zouden worden vanuit een socialistische maatschappijbe schouwing. Daarbij is volgens hem de situatie in de r.-k. kerk nu anders dan vijf jaar geleden. Er is alle aanleiding om tot een heroriëntatie te komen, nu men van verschillende zijden bezig is. de oude seminarieopleidin gen nieuw leven in te blazen. Ir. Van der Graaf acht het gevaar niet denkbeeldig, dat Rome straks de handen terugtrekt van de uni versitaire priesteropleidingen en dat een geïntegreerd Utrecht dan blijft zitten met rooms-katholieke studenten, die met heel andere be doeling'theologie studeren dan hun protestantse collega's, namelijk om straks een maatschappelijke functie te zoeken in plaats van priester te worden. Hij vreest, dat de pressie in de richting van de gedragswe tenschappen (sociologie, psycholo gie) in het studiepakket dan alleen nog maar sterker wordt. Studenten uit gereformeerde- bondskring plegen nog altijd in grote meerderheid Utrecht te kie zen voor hun theologische oplei ding. Ir. Van der Graaf: 'Het zou kunnen zijn. dat men met een in tegratie alleen maar gaat bevorde ren. dat de hervormd-gereformeer- de studenten er zijn thans al leen al honderdtachtig studenten lid van de GTSV Voetius in de toekomst een andere universiteit kiezen voor hun studie. Thans is al een trek van gereformeerde studen ten naar Leiden en Groningen te signaleren, vanwege de sterke aan dacht ci&ar voor het behoud van de studie in de grondtalen.' (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Nederland DR. BUSKES 05) OVER OUDER WORDEN Thich Nhat Hanh is moe van verklaringen. Coby Schreijer: Ben je zó geëmancipeerd. Nieuw boek van Schille- beeckx: Jezus, het verhaal van een levende. O Gesprek met een polio patiënt. Taizé als morgenster. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR. Abonnementsprijs 23.per half Jaar: J 46,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik Ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS ln envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den naag. 'Duin', door Frank Herbert. Meulenhoff. te Amsterdam. 566 Prijs ƒ17,50. Rijna tien Jaar nadat de Ameril TV Frank Herbert unanieme lof oc te voor zijn 'Dune' is nu oo%nb Nederlandse vertaling versche Degenen, die zich destijds niet ien de Engels-talige versie hebben ket waagd. krijgen nu dus een tw kans om deze vernuftig in el gezette science fiction alsnog lezen. Het boek kreeg destijds halve veel bijval de twee belan - ke SF-prijzen: de Hugo en de bula Award. Die dubbele prijf ook nu na tien jaar geheel te billijken. 'Duin' dankt veel van zijn gingskracht aan het feit dat Fi»^ n n °o: t< Herbert er in is geslaagd een heel nieuwe wereld te schep een woestijnplaneet, die met fantasie tot in details wordt tus schreven en die vaag aan de Sil ra doet denken, compleet met daarin passend woestijnvolk, p do-arabisch taalgebruik en een mens watergebrek. In deze d omgeving brengt Herbert hoofdpersonen in een cui ~r mengsel van sage en science fic 'm' tot leven. Dat hij door zijn n soms met Tolkien wordt vergelie! is wel wat overdreven, maar neemt niet weg dat 'Duin' tol klassieke SF-boeken moet wo "?Je gerekend. Ten slotte nog een c bekijk vóór het lezen de acht 1 het boek opgenomen verklan i woordenlijst en het bljpasse P kaartje. _g£ me: Modellen voor wereldvrede, ana rkt van zeven modellen voor duurztele vrede, ontworpen door den) e van Dante tot Marcuse. geschri door I. Fletcher die in het hoofdstuk het marxistische-lLp. nistlsch vredesmodel behanUS' Uitg. Spectrum. Utrecht. 208 b&DE ƒ7.50. 8 Gereedschap voor inspraak in oiir ruimtelijke ordening, hoe kun de wij mee-denken en mee-besll len over de Inrichting van onze on P), ving. door T. v. d. Ham en G. i to) Meij. Uitg. Wereldvenster, BaJ 166 blz - 19,50. »rsp toen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2