Kerken bespreken rechten van de mens 1 Conflict groeit om Rotterdamse rabbijn lIlBlilali Speciale diensten op Grote Verzoendag Belijdenisvragen in hervormde kerk niet overal gelijk r a Vandaag Personalia Trouw Kwartet Vrije evangelische 'hogeschool krijgt full-time rector Nederduitse zwarten in 'blanke' kerk Misbezoek daalt niet verder meer Overpompen olie uit Metula gaat door Bemiddelingspogingen afgeslagen Beroepingswei- le\T Veroordeling gevraagd anti-Kalkaruitzending Onderzoek naar valse vervoersvergunningen Nieuwe boeke Actiegroep gebruikt vooralsnog geen geweld TROUW, KWARTET DINSDAG 10 SEPTEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2k)U UTRECHT Kunnen de rechten van de mens, zoals ze in 1948 door de Verenigde Naties gefor muleerd zijn in de 'verklaring over de mensenrechten', theologisch gefundeerd worden? Zo ja, wat betekent dat dan voor de interpretatie en de toe- passing van de mensenrechten? Dit was het kern thema van een studiedag van het interuniversitair instituut voor missiologie en oecumenica. Tijdens de algemene discussie werd de opvatting van prof. dr. J. Ver- kuyl uit Amsterdam, dat de enige vaste grond voor de rechten van de mens Gods openbaring in Jezus Christusi s, aangevochten door prof. dr. G. Th. Rothuizen uit Kampen. Deze zei, een grond voor de men senrechten ook te zoeken bij figu ren als Socrates, Seneca en Marx. 'Mensenrechten' is geen typisch christelijk begrip, het is misschien wel een specifiek democratisch he- grip, zo zei prof. Rothuizen. Dr. J. A. Hebly. onderdirecteur van het instituut voor missiologie en oecumenica. betwijfelde in zijn in leiding over de mensenrechten in de marxistische samenleving, of de sociaal-economische rechten voorop dienen te staan, als het erom gaat daarop de individuele en politieke rechten te baseren. Wordt politieke vrijheid waar gemaakt, als er maar sociaal-economische vrijheid aan voorafgaat, zoals in marxistische kring wordt geredeneerd? Dat is de fundamentele ideologische vraag, aldus dr. Hebly. die het een karika tuur noemde dat in het westen een ongebreideld individualisme zou be staan zonder recht te doen aan de gemeenschapsrechten. Op de studiedag werd verder in groepjes gesproken over deelthe- ma's als de islam en de rechten van de mens, de sociale, economi sche en culturele aspecten, de theo logische fundering en de marxisti sche beschouwingswijze Deze dag was belegd ter voorberei- dng van een internationale confe rentie van de wereldraad van ker ken over dit onderwerp. Deze 'con sultatie' wordt waarschijnlijk eind november in Oostenrijk gehouden naar aanleiding van het feit, dat de Verenigde Naties dit jaar hebben uitgeroepen tot het jaar van de rechten van de mens. De resultaten van deze consultatie zullen op hun beurt worden voorgelegd aan de assemblee van de wereldraad van kerken, najaar 1975 in Nairobi. UIT De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe like Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83 Postqiro 26 92 74. Bank- Nea Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van "de schrijver vermeld. VAN LEZERS Bromfietshelm Op 1 november moet elke bromfiet ser gehelmd zijn, hoewel het zich laat aanzien, dat dan nog maar weinig deugdelijke helmen ver krijgbaar zullen zijn. In Den Haag denkt men waarschijnlijk dat een half ei beter is dan een lege dop, anders gezegd: beter een half goede helm dan een heel ingedeukte kop. Dit voorschrift geldt voor alle bromfietsen, ook voor die, welke door hun geringe snelheid geen of heel weinig gevaar opleveren voor de berijder. Met name ls de Solex zo'n goedaardig vervoermiddel, die daarenboven nog met een kleine technische ingreep kan worden veranderd in een fiets-brommer, met nadruk op het eerste woord. Velen Jaren bereid ik zo'n fiets- (brommer) met veel plezier.' Op 1 november is dit afgelopen, want het rijden met een broeierig, onge makkelijk hoofddeksel is dan geen onverdeeld genoegen meer. Een ander facet van meer beteke nis is de rechtsgrond van het voor schrift. Tijdens mijn rechtenstudie ls mij steeds geleerd, dat de over heid zoveel mogelijk de persoonlij ke vrijheid moet eerbiedigen. Al leen wanneer dit natuurrecht een gevaar kan betekenen voor de vrij heid of de gezondheid van de me demens of de samenleving, kan en moet de overheid aan dit recht grenzen stellen. Alle verkeersrege len gaan van dit principe uit en terecht. Het helmenvoorschrift mist deze rechtsgrond, omdat dit voor schrift alleen het belang van de mens i.e. de bromfietser, op het oog heeft. De overheid acht de eigen verantwoordelijkheid blijkbaar zo gering, dat zij dit tekort meent te moeten corrigeren. Wat blijft er van de persoonlijke vrijheid en verantwoordelijkheid over als de overheid deze weg gaan bewande len. Nu een helmenvoorschrift, even later een kledingvoorschrift, omdat onvoldoende warme kleding kan lelden tot kouvatten, longont steking enz. Kampen D. R. Onderwcegs Drie van Breda Hoewel ikzelf genoeg slachtoffer ben van de oorlog, is de situatie van de drie van Breda wel onmen selijk dunkt me. Straf? Ben ik voor; dit is echter geen straf meer doch een kwelling elke dag op nieuw en ieder uur. Is het gebed wat ons door Christus ls geleerd, de bede: 'Vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schul denaren' dan niet meer van kracht? Ik weet wel dat de emoties niet de overhand mogen krijgen. Dit is echter niet alleen emotie, doch onmenselijk lijden. Hier moet een eind aan komen. Oosterbeek P. Fenncma Drie van Breda (2) Ze hebben en lange straftijd gehad en in de afgelopen jaren zijn er even erge zo niet ergere gruwelen gebeurd als tussen 1940 en 1945 in concentratiekampen. Gruwelen, die we lezen en waar we van gruwen, maar die vaak onbe straft blijven. Denk aan Cyprus! Het ls moeilijk voor de mensen, die zo geleden hebben onder de terreur van de bovengenoemde drie man nen. maar mag ik wijzen op evan gelist Corrie ten Boom? Ook zij heeft in het concentratiekamp (Ra- vensbrück) gezeten. Daar heeft haar zuster Betsie véél te lijden gehad van haar beulen en Betsie ls ook in het kamp overleden. Op een zekere dag kwam Corrie haar zus ters vroegere beul tegen, die tegen haar zei: 'Fraulein Ten Boom wilt u mij vergeven?' Hij stak z'n hand uit, maar zij kon die niet aanemen. Tot ze plotseling dacht aan Jezus' woorden: 'Als jij niet kunt verge ven, kan lk jou ook niet vergeven'. Toen strak Corrie haar hand uit naar haar zusters beul en zei: 'Ik vergeef u'. Ik denk aan Lucas 11 vers 4: 'En vergeef ons onze zon den, zoals wij aan anderen hun zonden vergeven'. Het is en blijft moeilijk, maar wij mogen toch niet haatdragend blijven. Daarom, laat die drie van Breda los en zeker die verlamde man! Ik weet door mijn familie wat verlamd zijn inhoudt. Dat is een dagelijks zwaar kruis om te dragen. En zo iemand nog eens extra neerdrukken door verblijf in een cel, is onmenselijk. We leven toch niet bij 't 'oog om oog en tand om tand?' Als wij ln ons hart weten, vergeven te heb ben, dan zijn we ondanks veel han dicaps, gelukkige mensen! Oegstgeest C. A. Koen Bede (6) Ook ik meen dat de bede in de Troonrede weer moet worden opge nomen. God regeert over alle situaties en over alle mensen en indien onze Koningin, die gelukkig gelovig Is. persoonlijk meent, dat zij die bede in de troonrede moet uitspreken, mag zij daarbij door niemand, wie ook, worden belemmerd. Den Haag mej. P. Nooteboom Werkkring Vergelding Het artikel van prof. Roscam Ab- bing over 'Straf als vergelding' geeft mij aanleiding nem te verzo;- ken het grote stuk over de dood straf van prof. Van Ruler in 'Visie en Vaart' te (her)lezen. Dit maakt duidelijk, dat de eigenlijke kern van het begrip straf alleen gevon den kan en mag worden in de vergelding, doordat het recht eschatologisch deel heeft aan het recht Gods. Iets van dit Inzicht straalt door in de opmerking van prof. Roscam Abbing: 'Evangelisch gezien is de straf een teken van. een verwijzing naar het oordeel Gods'. Maar voor een ethicus uit een theologengeslacht waarin de theologie van Kohlbrügge diepe vo ren trok is dit wel zeer weinig. Hoezeer men ook overtuigd mag wezen van ht bovenmenselijke in de eis van zuivere rechtspraak, toch zal men als christen er naar moe ten blijven streven vergelding, be scherming van de maatschappij, opvoeding (genezing) van de delin quent en het geven van een af schrikwekkend voorbeeld in de juiste verhouding tot elkaar te brengen. Harfsen N. B. Themmen Vergelding (2) Wat een geweldig artikel van prof. Roscam Abbing 'Straf als vergel ding is onchristelijk idee'. Hopelijk is het zoals hij het stelt in de praktijk te verwezenlijken, dat merkt hij zelf ook reeds op. Ik zou echter niet weten waarom dat niet mogelijk zou zijn. want er hoeft niet, zoals met zoveel andere zaken die ethisch bekeken dienen te worden (bio-industrie, vivi-sec- tie), aan de commerciële kant ge dacht te worden. Den Haag Maureen van Ravensberg Ontuchtwet Het bericht 'ontuchtwet leidde tot zelfmoord' (5 sept) zal vele lezers hebben geschokt. De Amsterdamse politie zou vast weigeren zulke be richten aan de nabestaanden over tebrengen en zulke wetten uit te voeren. Okay, wij maken ook be oordelingsfoute^ in onze omgang met Surinamers b.v., maar gelukkig durven wij Gods gebod van ook deze naaste lief te hebben als jezelf niet te vervangen door een lugube re ontuchtwet. Ik ben 25 jaar met een geruster geweten als de Zuid- Afrikaan getrouwd met een Indo nesische en ik nodig ieder vandaar uit voor een bezoek aan mijn gezin. Amsterdam In de bijdrage van mevrouw Hette- ma in deze rubriek van 3 september was sprake van 'partijpolitiek deco rum'. Hier had moeten staan 'par tijpolitieke discussie', red. Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het curatorium van de theologische hogeschool der vrije evangelische gemeenten heeft met ingang van het nieuwe cursus jaar ds P. E. van Staveren benoemd tot full-time rector. Met deze benoeming heeft deze ho geschool voor het eerst sinds 1948 weer een rector in volledige dienst. Ds. Van Staveren was sinds 1967 rector in parttime dienst. Hij was tevens voorganger van de gemeente Amersfoort. Het cursusjaar is zaterdag geopend met een openbaar college van de docent sociologie dr. G. Dekker over de plaats van de kerk in deze samenleving. PRETORIA De kerkeraad van de Nederduitse gereformeerde gemeen te in Lynwood (Pretoria) heeft erin toegestemd dat zwarte huishoude lijke krachten voor hun kerkdien sten zondagsmiddags gebruik van de kerk maken. Omstreeks 80 zwarte nederduits- gereformeerden hielden al tien jaar kerk in een oude garage. Het 'blan ke' kerkgebouw ging voor hen open, nadat dominee Murray Janson daar in een preek op had aangedrongen. DEN HAAG De duidelijke daling ln het zondagse misbezoek gedu rende de laatste jaren ln de r.k. kerk lijkt vrijwel tot staan te zijn gekomen. Dit blijkt uit tellingen, die het katholiek sociaal kerkelijk Instituut (Kaskl) heeft verricht. In de periode van januari 1967 tot Januari 1973 daalde het misbezoek met grote sprongen van 63.3 pro cent tot 37.5 procent. De telling ln Januari 1974 toonde aan, dat toen 36 procent van de rooms-katholie- ken ln ons land ter kerke ging. Het zijn vooral de steden in randstad- Holland. waar het misbezoek niet of nauwelijks meer daalt. In Lim burg is de daling op het ogenblik nog het grootst. Het blazen op de sofar op joods nieuwjaar. UTRECHT Op de sabbat voor het Joodse nieuwjaarsfeest, za terdag a.s., zal in de Domkerk te Utrecht een landelijke bijeen komst worden gehouden voor verootmoediging en voorbede voor Israël. In deze dienst, die om elf uur begint, zullen voorgaan de her vormde theologen prof. dr. J. M. Hasselaar, dr. J. van der Werf en ds. M. G. L. den Boer, de gerefor meerde ds. H. J. Huyser en de rooms-katholieke pastoor F. H. M. J. Receveur, allen uit Utrecht. Me dewerking aan de samenkomst ver leent de voorzanger van de synago ge in Den Haag, Chaim Storosum, leider van het Collegium musicum judaicum in Amsterdam. Het initiatief tot deze bijeenkomst Is genomen vanuit het comité 'Kerk en synagoge voor Israël', waarin joodse en christelijke theologen sa menwerken. In aansluiting op deze bijeenkomst roept het comité op, om aan de vooravond van Jom Kippoer, de Grote Verzoendag, woensdagavond 25 september) plaatselijk of regio naal eveneens samenkomsten voor verootmoediging en voorbede voor Israël te beleggen. Suggesties voor dergelijke Jom Kippoer-bijeenkom sten zijn verkrijgbaar bij 'Dienst aan Israël', postbus 24, Baarn. ROTTERDAM De Argentijnse tanker 'Harvelle heeft weer 14.000 ton ruwe olie van de in Straat Magelhaen gestrande Shell mam- moettankèr Metula kunnen overna men. In de Metula zit nu nog onge veer 144.000 van de oorspronkelijke 190.000 ton. Men wil doorgaan met overpompen zolang de omstandig- héden dat toelaten. Het schip moet zo licht mogelijk zijn, als er tussen 21 en 25 septem ber bij 'dood tij een poging zal worden ondernomen het vlot te trekken. DEN HAAG De commissie voor de belijdenisvragen in de servorm- de kerk is tot de conclusie geko men, dat het onmogelijk is, belijde nisvragen op te stellen, die bindend zouden moeten zijn voor de hele De heer Van Beusekom vindt dat een werkkring bij het voortgezet onderwijs veel meer correctie en voorbereiding vereist dan het werk op de basisschool. Vraag ls of de heer Van Beusekom het werk op de basisschool uit ervaring kent: het moet duidelijk zijn dat het verant woord lesgeven in meer dan tien vakken wel iets meer vraagt aan voorbereiding en correctie dan de heer Van Beusekom suggereert. Bovendien geven de mensen van het basisonderwijs zich nog de moeite om werkelijk met de ver nieuwing van het onderwijs bezig te zijn, iets wat men bij leraren van het voortgezet onderwijs niet of nauwelijks kan constateren. De stelling: hoe meer diploma's, hoe hoger salaris gaat in onder wijskringen nog altijd op. Niet het werk, maar het papiertje bepaalt het salaris. Hoogeveen K. de Jong Jodendom U publiceerde onder het kopje Het geloof van Lenny Kuhr o.a. de me dedeling 'dat Dick Houwaart enz. enz haar was voorgegaan in de overgang naar het jodendom'. Ik wil u er graag op attent maken, dat die mededeling naar het mij voor komt niet geheel correct is. Door oorlogsomstandigheden gedwongen, werd ik in 1942 in een kerk opge nomen. Omdat die gebeurtenis niet naliet een diep spoor in mijn leven te trekken, ben ik tot voor enkele jaren bij die kerk gebleven. Ik ben echter als jood geboren en ben dat altijd gebleven. Na een lange weg heb ik ten slotte, uit overtuiging én door een diep gevoel van ver bondenheid met het joodse volk. de in ds oorlog verrichte handeling ongedaan gemaakt. Ik beschouw het nu als een tragische vergissing, maar wil tegelijkertijd niet nalaten te zeggen, dat vele banden met talrijke christenen mij verbinden. En dat ik dankbaar ben voor het vele dat ik heb ontvangen. Maar de vreugde om mijn terugkeer en de dankbaarheid dat ik weer ln de joodse gemeente ben opgenomen, overschaduwt alles. Almelo Dick Houwaart ROTTERDAM De Rotterdamse opperrabbijn Daniel Kahn, wiens contract negen maanden geleden per 1 september 1974 werd opgezegd, heeft daar geen genoegen mee genomen. Hij heeft de voorzitter van de raad van het synagogaal ressort gedaagd te ver schijnen voor een rabbinaal hof. De raad heeft besloten geen gevolg te geven aan dit verzoek. Hij heeft hem voorgesteld de vraag of het opzeggen van het contract wel overeenkomstig de Joodse wet is. te laten behandelen door de arbitraire commissie van het Nederlands-Is raëlitisch kerkgenootschap. In de Joodse rabbinale wereld heeft het niet verlengen van het contract van opperrabbijn Kahn, drie jaar geleden uit Denemarken naar Rot terdam gekomen, grote beroering gewekt, zoals wij zaterdag al ln enkele edities meldden. Tal van rabbijnen, onder wie het opperrab binaat van Israël, hebben hun be middeling aangeboden. Het bestuur van de Joodse gemeente te Rotter dam heeft deze aanbiedingen steeds afgeslagen, aangezien het van me ning is dat er geen rabbinale rechtzaak gehouden behoeft te wor den over de vraag of de handteke ning van een opperrabbijn onder een contract rechtsgeldig is. Opper rabbijn Kahn kreeg bij zijn komst een contract voor drie jaar te teke nen. Het opperrabbinaat van Nederland heeft geweigerd, te voldoen aan een verzoek van het bestuur van de Nederlandse Israëlitische gemeente te Rotterdam, een waarnemend op perrabbijn aan te wijzen. Het op perrabbinaat van Nederland wenst geen stelling te nemen zolang er tussen opperrabbijn Kahn en zijn gemeente geen overeenstemming is bereikt. De opperrabbijn beschouwt zichzelf nog steeds in functie Zijn gemeen te beschouwt hem als ontslagen. In een oproep aan de gemeenteleden heeft de voorzitter van de raad van het synagogaal ressort Rotterdam gevraagd, zich te onthouden van zowel pro- als antl-demonstratles. In het bijzonder worden deze de monstraties in de synagoge onge wenst beschouwd omdat 'dergelijke demonstraties zeker niet zouden passen bij de gedachte die men tijdens het sjoelbezoek heeft'. In het Nieuw Israëlitisch Weekblad zet echter rabbijn M. Just van Am sterdam, vlce-voorzitter van het opperrabbinaat van Nederland, juist uiteen dat het vooral in Frank rijk, Polen en Duitsland de ge woonte was. dat eisers synagogale diensten verstoorden tot hun eis was ingewilligd dat de gedaagde voor een rabbinaal hof ook toestem de daarvoor te verschijnen. In een commentaar in het Nieuw Israëlitisch Weekblad wordt gevraagd wat de zin is van een geding tussen ontslagen opperrabbijn en zijn ge meente voor een neutrale derde partij. 'Bij ongelijk is zijn ongelijk groter dan voorheen, bij gelijk zijn handhaven in Rotterdam onmoge lijker dan voordien' zegt het blad. Het noemt het fout van het Rotter damse bestuur dat het de heer Kahn heeft benoemd, aangezien het bekend zou moeten zijn met zijn Joodse opvattingen, die zo anders zijn dan die in Nederland worden beleefd. ONTUCHTIGE WETTEN Het verhaal dat donderdag jl.i Zuid-Afrika in onze krant wedijvert waarschijnlijk met Exorcist in afschuwelijkheid weerzinwekkendheid. Een bl meisje leert een kleurling kei van wie waarschijnlijk niet te is dat hij een kleurling is, want meisje hoort er van op dat verloofde als zodanig 'geklai ceerd' is. Alleen dit begrip als alle bergen en dalen ten hi moeten doen schreien tegen die zoiets hebben uitgevonden.j jongen blijkt het meisje inti bevrucht te hebben en ziet andere uitweg dan zelfmoord, dit heeft in dit land geen toekoi Hij laat zijn bezittingen na aan meisje. De vader wendt dit 'geld liefde' aan om een abortus te len. Dat kan. want de vrucht is minderwaardige vrucht, die best gedreven mag worden. Zo heb wij eigenlijk nog nooit over aboi gedacht, maar dit kan blijkbaar binnen z.g. christelijke visies. Aan dit adres is ook de Jom Kip poerkrant te krijgen (kwartje per exemplaar), die bestemd is om overal verspreid te worden. In deze krant wordt Ingegaan op vragen als: waarom staan we achter Is raël? Hoe zien we het Palestijnse vraagstuk? Wat zijn de bronnen van het antisemitisme? Vasten Tevens vraagt het comité aan de christenen van Nederland om even als de joden op Grote Verzoendag te vasten. Het doet de suggestie, het uitgespaarde geld over te ma ken op giro 3245400 van de pen ningmeester 'Steun oorlogsweduwen en wezen ln Israël' te Wijk bij Duurstede. Tot het comité van aanbeveling voor dit betoon van christelijke so lidariteit met het joodse volk beho ren drs. P. F. Th. Aalders, prof. dr. E. J. Beker, prof. dr. H. Berkhof, prof. dr. M. Boertien, ds. S. Gers- sen, mgr. dr. M. C. Ramselaar en ds. R. Strijker. Ullllicn £.g. uiiiai,cuj&c vioico. TDE vrucht ls minderwaardig omdat §el°! afkomstig is van een kleurling er kleurlingen zijn minderwaard^./ mensen. Misschien kunnen opmerkingen bepaalde mensen ogen openen voor bepaalde vorn15 van christelijkheid. Het meisje 2t dan eveneens een poging tot z moord. Het verhaal gaat rdif< men 0.jr P Ook de moeder van de jongen t lan= een zelfmoordpoging vanwege 'pU. feit dat ze vijf jongens verbor ■tal heeft gehouden (het is toch wei k lijk het Egyptische slavenhuis) r' ze zelf onderwijs te geven en ze1 mogelijk voor blanken te lap1/ ird doorgaan. En dat alles binnen de kader van wetten die 'ontu j£_( moeten tegengaan. De jongen, één navrant bericht, werd geqe meerd, omdat anders door vrienden zou worden gevrai waarom hij op een kerkhof (tot den dood getrouw!) voor kleurden begraven werd. Wet tegen de ontucht? Laten hemel aarde getuigen: ontuchtige wettf NED. HERV. KERK Beroepen: te Amersfoort: J. Schuurman te Putten; te Twelle Gulmans te Vianen; te Gronir (past.-verz. van het r.k. zieken en CoendershofJ. A. Geust Schlldwolde c.a., die dit bei heeft aangenomen. Bedankt voor Hoevelaken en sen: C. Everst te Leerbroek. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Zeist: K. de Gier^^, d >nd ipec lijk ent aid. erg 1 w da rte iff er len (KI n n s< ei Den Haag-Centrum. n Daniël Kahn kerk. In 1971 werd deze commissie inge steld. Aanleiding was de in de synode geuite bezorgdheid over 'wildgroei'. Steeds meer predikan ten formuleren (ln overleg met hun kerkeraad) zelf de vragen, die ge steld worden bij het doen van openbare geloofsbelijdenis. De com missie zou tot vragen moeten ko men, die door de hele kerk zouden moeten worden gebruikt. De commissie is tot de conclusie gekomen, dat dergelijke bindende vragen niet in overeenstemming zouden zijn met het proces, dat ln een groep geschiedt. Het is onmo gelijk. om datgene wat als resultaat van het leerproces in de catechese cursus wordt ontdekt, bij voorbaat en- van buitenaf al geformuleerd neer" te leggen. De commissie meent, dat het beter is criteria op te stellen, waaraan elke vraag zal pioeten voldoen. Die criteria dienen hun middelpunt te vinden ln: de Heer belijden, de weg van de Heer gaan. Het breed mo- deramen van de synode heeft de commissie nu opgedragen dergelij ke criteria op tc stellen en hoopt dat deze ln de synodezitting van februari 1975 aan de orde kunnen komen. DEN HAAG Het VVD-kamerlid Geurtsen wil dat minister Van Doorn (CRM) het opwekken van verzet tegen de kalkarheffing krachtig zal veroordelen. Aanlei ding tot deze vraag is de VARA- radio-uitzending 'wegens vakantie gesloten' afgelopen zaterdagmorgen. In deze uitzending werd, aldus de gisteren gestelde schriftelijke vra gen. opgewekt om de Kalkar-hef fing niet te betalen. Volgens het Kamerlid was in de uitzending mo gelijk sprake van een vorm van uitlokking tot het plegen van bur gerlijke ongehoorzaamheid. DEN HAAG Op aanwijzing van de Franse douane is de verkeersin- spectie van het ministerie van Ver keer en Waterstaat een onderzoek begonnen naar de activiteiten van het Roosendaalse transportbedrijf TCT. De onderneming zou zich hebben schuldig gemaakt aan het vervalsen van ritvergunningen voor Frankrijk. Het NIWO (Nederlandse Interatio- nale Wegvervoer Organisatie) in Den Haag, die dergelijke vergun ningen voorziet van een stempel, heeft bevestigd dat de formulieren van het bedrijf vals zijn. Het mi nisterie van Verkeer en Waterstaat deelde gisteren mee. dat nog niet is besloten welke stappen tegen de Rossendaalse onderneming zullen worden genomen. I uder ,5 dijk de jJuwl ledei uder it|en u de st m Va de nge^ Sl" in et fzijn ';rod rs 1 irkz£ Itho De toestand in het Midden-Oos 'ek confrontatie door W. Laqueur. Hollandia, Baarn 261 blz - 22.! Stalapotheek, praktische wen voor paardenliefhebbers door Scully Tack. Uitg. La Rivière Voorhoeve, Zwolle 119 blz - 18, Maak zelf uw kleren, alfabet gerangschikt lexcion van ca. artikelen met informatie over aspecten van het maken van ding door A. Ladburry. Uitg. trum, Utrecht. 176 blz - 6,-. Lente in Fialta, door V. Nabo! 3e druk. Vertaling: M. Couti Uitg. Bezige Bij, Amsterdam Bij-reeks. 224 blz - ƒ5,90. Het mirakel door H. Mullsch. druk in de reeks BB-literair Bezige Bij, Amsterdam. 144 11.-. Bergsport ABC, door D. geïllustreerd met foto's tekening] kaarten en kaartschetsen. I Keesing, Amsterdam 156 bl: 27,50. Nieuwe vormgeving in keramiek el Nieuwe vormgeving in sierat aar Twee boeken van uitgeverij Catyüdei cleer te De Bilt geschreven do< J. Willcox. Per deel 117 15.50. Deel 2 en deel 3 in de serie goed schaken' is toegezonden uitgeverij Keesing, Amsterdam. roetten van het eindspel door N Krogius (70 blz - ƒ7,25) en laboratorium van de schaker, A. S. Suetln (110 blz - 11.-.) bH L Sletyel It V igele inder euwi satif ider h r'llin U et n ;z adsl Di it g •or em bl li ROTTERDAM Het pas opgeri i te actic-comitc 'Redt Katendrer gaat acties ondernemen tegen prostitutie in Katendrecht, i wil nog niet meedelen wat er cies gaat gebeuren. Dat moet vc lopig een geheim blijven, zo zei lid van de groep. Hij wilde kwijt dat men 'vooralsnog' g gewelddadige acties in de zin h« De groep heeft gistermorgen t grammen verstuurd- naar de meenteraad van Rotterdam en n de leden van de Tweede Kamer, groep, die - zoals bekend - best gf uit 89 wijkbewoners, wil de pro j tutle geheel uit de wijk banner aag rdA- d: erd VV imm leen tor v en. I oon eer 1 ilde et po eei ONTSLAG Aan rar. J. Box vice-president van het gerechts te Arnhem, is op eigen verzoek f 1 februari 1975 ontslag verleend J zijn ambt, onder dankbetuf voor de in rechterlijke betrel gen bewezen diensten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2