AVRO's winterseizoen
bevat veel amusement
Tien vingers
Annie Schmidt: 'Geen
eigentijdse Doorsnee'
Pant
Radio- en televisieprogramma's
&J Fant bomt
als béste uit
debus.
Even
puzzelen
Spanningen
Vergelijking met TROS is mogelijk
Brush Out
Hairspray
Loevestein-groep:
55 man vloeien af
Paul Brand
Chirurg in India
TROUW/KWARTET DONDERDAG 5 SEPTEMBER 1974
Annie M. G. Schmidt, Willem Duys, Mies Bouwman: een staaltje van wat de AVRO voor deze winter
in stelling brengt.
UTRECHT Ingeleid door pianist-sneldichter Wiep Stuurhof, entertainer op de Scheveningse bou
levard, wiens gedichten onder de warme camera lampen ter plekke uit de mond vloeien draven
AVRO's paradepaarden op. Van Mies Bouwman tot de Pierres Janssen en Kartner, voor één keer,
zijn ze zaterdagavond te bezichtigen in een tv-uitzending waarin het televisiepakket voor het winter
seizoen wordt geëtaleerd. Dit bevat zoveel amusement, dat de TROS er waarschijnlijk niet van
terugheeft.
Dat Is de bedoeling ook, al wordt
dat met geen woord gezegd. De
AVRO heeft al maanden een stevi
ge greep op Neerlands TV-puikje.
maar of kwantiteit ook kwaliteit
wordt moet nog worden afgewacht.
Willem Duys presenteert de revue,
die zaterdagavond wordt uitgezon
den en waarin presentatoren ont
hullen wat ze gaan doen. Maar het
gekke is, dat gisteren bij de TV-
opnamen bleek dat velen nog niet
weten wat precies. Uit de schaarse
gegevens het volgende.
Mies Bouwman worstelt door dui
zend brieven met programma-ideë-
en. die ze op haar verzoek binnen
kreeg. M'n verwachtingen zijn
overtroffen. Er is kleurrijker gerea
geerd dan ik dacht. Er komt een
aardig portret uit van de Neder
landse kijker. 'Op de vraag:
'Springt er een bepaald soort vra
gen uit?: 'Ja. er is grote belangstel
ling voor travestie.' (Mannen in
vrouwenkleren, een leuke overgang
op de vorige uitspraak red).
amusement in het pakket.' In ver
schillende rubrieken zullen «beiden
hun mening geven.
Voor de radio zal Louis Neefs het
nieuwe blokprogramma voor dins
dagavond presenteren dat 'Vana
vond' gaat heten. Theo Olof en
John van Kesteren brengen een
programma van muziek op de grens
van licht en klassiek.
Het overbekende Mikadoo ver
dwijnt, maar wordt in januari op
gevolgd door een nieuw en door
deskundigenuitgedokterd program
ma voor de jeugd met notabene de
titel: 'Gebakken vensterbanken en
andere smoezen', naar een kreet
waarmee kinderen worden afge
scheept. Dit gebeurt bij de AVRO
niet.
UTRECHT In januari komt het eerste deel van Annie M. G.
Schmidts nieuwe komische familieserie op het AVRO-scherm. Er
wordt nu al over een 'eigentijdse familie Doorsnee' gesproken.
Kunstwerk
Pierre Janssen neemt deel aan
AVRO'S kunstwerk. In het gemeen
temuseum in Arnhem waar hij di
recteur is, neemt hij gesprekken op
men mensen over wat zij maken.
Hij zal ook andere ambiances ge
bruiken en pakt alles op zijn eigen
manier aan.
Willem Duys zal mensen op allerlei
muziekgebied ontvangen in 'Muziek
mozaïek'. dat genoemd wordt naar
het bekende radioprogramma. Er is
variatie tussen jong talent en we
reldberoemdheden. En er zal ruimte
zijn voor alle soorten muziek vanaf
harmonie, operette, amusements
muziek en klassiek. Cees van Dron-
gelen gaat in Willems plaats 'jonge
mensen op weg naar het concert
podium' presenteren.
Sonja Barend ontvangt elke maand
in 'Sonja-s-avonds', en dat is op
zondagavond, drie geheel verschil
lende gasten. De eerste keer: jape-
rina de Jong. Peter van Straaten
en vader Abraham. In het amuse
mentspakket passen ook de shows
met Toon Hermans (derde kerst
dag), Seth Gaaikema en Henk El-
slnk.
Met drie griezelspelen van Edgar
Allen Poe. in de hoofdrol Henk van
Ulsen start de drama-afdeling in
oktober. De generatie-kloof-serie
'Vader en zoon' naar Ideeën van
tekenaar Peter van Straaten komt
eveneens in oktober op het scherm.
Aan 'zevenhonderd jaar Amster
dam' wordt hard gewerkt. In Janu
ari is de première.'
Het duo Hiltermann-Hoogendijk zal
niet meer in een samenspraak op
treden. Een reactiaeral genoeg
Zelf zegt ze ervan: 'Eigentijds, ja
en nee. Ik heb zo'n hekel aan
dingen die 'in' zijn, of die met
hedendaagse problemen verweven
moeten zijn. Daar heb ik m'n boik
van vol. Maar er zijn veranderin
gen die er vanzelf in komen. 'Maar
in twintig jaar is alles veranderd,
veel gaat sneller de mensen zijn
harder. Dat komt erin. De Doorsnee
van toen zou ik niet meer kunnen
schrijven in die stemming, in die
sfeer'.
Herhalingen van de familie Door
snee voor -de radio heeft ze niet
willen beluisteren, om niet beïn
vloed te worden bij het schrijven
van de nieuwe serie. Annie Schmidt
woont in Frankrijk, maar komt bij
gelegenheid in ons land, zoals gis
teren, bij de AVRO-presentatie aan
de pers van het programmapakket
van het komende seizoen. Het eer
ste deel van de serie staat op pa
pier.
Alles draait om een gezin, bestaan
de uit een vader, moeder, drie
dochters, van wie twee getrouwd en
één nog thuis. Pa en ma worden
gevormd door Jan Blaaser en Nel
Koppen. De dochters en zoons moe
ten nog worden 'ingevuld'.
Annie Schmidt in antwoord op de
vraag of ze niet de voorkeur nad
gegeven aan Kees Brusse: Ja. ik
had graag voor hem geschreven,
maar ik vond het zo'geen echtpaar.
Brusse is teveel iemand van goeden
huize. Ik denk in mijn verbeelding
aan een echtpaar in de grote stad,
bijvoorbeeld in een oud huis aan
een kade. Amsterdam misschien'
Een naam heeft de serie nog niet.
Tedere dag ben ik bezig met het
verzinnen van een leuke naam. Erg
moeilijk 'Voor het overige is ze een
beetje bang teveel in de sfeer van
de generatiekloof te worden getrok
ken. 'Ik ben bang dat er gezegc
wordt: ze doet All in The Family of
Peter van Straatens 'Vader en zoon'
na. Maar ik ga gewoon m'n gang',
aldus Annie M. G. Schmidt, door
Mies Bouwman naar het AVRO-
huis geloodst voor haar eerste sei
zoen daar.
(ADVERTENTIE)
Waarom zou u
•sssti teveel betalen?
7
De film over de beproevingen die
jongeren in de 'Outward Bound
School' moeten leren verduren, heeft
mij meer spanningen bezorgd en
ook meer verteld over het innerlijk
van de mens dan het zogenaamde
psychodramatische spel 'De Receptie'
van Lodewijk de Boer. Grote kracht
van die film is, dat de kijker zich
wil vereenzelvigen met de deel
nemers aan een ruige cursus in het
onderzoeken van je eigen grenzen.
Dat je je voortdurend afvraagt, hoe
je zelf op de gegeven situaties zou
reageren.
Onwillekeurig ging ik vergelijkingen
maken met wat ik eerder in docu
mentaires heb gezien van verschil
lende vormen van 'sensitivity
training'. Ik vind de methode van
de Outward Bound School sportiever
en zinvoller. Er is niet dat finale
afbraakproces nodig om tot inzicht
en zelfoverwinning te komen.
Regisseur John van de Rest heeft
gezegd, dat De Boers televisiespel
ook de 'Dodendans van een Echt
paar' zou kunnen worden genoemd.
Dit suggereert iets verschrikkelijks,
dat je als toeschouwer beslist moet
aangrijpen. Met erkenning van
eerder gebleken verdiensten van
schrijver en spelleider moet ik be
kennen. dat het spel mij niet dwars
door het lijf is gegaan. En dat hoort
toch te gebeuren, wanneer er sprake
is van levensecht theater.
'De Receptie' is aangekondigd als
een 'gegeven vol dubbele bodems'.
Zo bar dubbel zijn ze echter niet:
eerder zijn ze bedacht-irreëel. De
figuren worden geen mensen van
vlees en bloed. Zonder dat zij
geloofwaardig worden, ga je er ten
slotte alleen maar op letten, hoe de
spelers de aandacht gevangen weten
te houden. Dat is, wat mij betreft,
het best gelukt aan Henk van Ulsen
en Leo de Hartogh. Hun tekst
behandeling, gecombineerd met
geraffineerd 'stil spel' boeide mij
het meest.
Voor de rest neem ik een spontane
uitspraak van één van de huis
genoten over: 'Op het ene net een
Spel zonder Grenzen, aan de andere
kant een Spel zonder Inhoud.'
Althans te weinig inhoud om wezen
lijk door te worden aangeraakt. Ik
weet niet, of dit één van de redenen
is. waarom deze In Brussel ver
vaardigde produktie nog niet op de
Belgische schermen is verschenen.
Op het Nederlandse scherm bracht
de AVRO een 'nieuw' gezicht.
Misschien is het mij ontgaan, maar
ik heb niet de naam van de om-
roepster geprojecteerd gezien.
Ingrid Dressen kreeg bij haar debuut
al direct een ongewone rol toe
bedeeld, want zij moest na de film
over de School der Dapperen vragen
stellen aan de heer Sandbergen van
de Nederlandse Outward Bound
School in Ulvenhout. Zij deed hara
werk met merkbare routine: Ingrid
is dan ook getraind in het radio-
bedrijf.
'Kenmerk' registreerde het leven in
de DDR. Een vakkundig gemaakte
reportage, dat wel. maar het grootste
deel was reeds bekend cn lag meer
op het terrein van algemene infor
matieve rubrieken dan op kerkelijk
erf. Pas in de staart werden we
geconfronteerd met een theologische
opleiding, waar de verhouding tussen
christendom en Marxisme ter sprake
kwam. Deze benadering is bij mijn
weten, nooit eerder op de Neder
landse televisie vertoond. Zij zou
de gehele zendtijd van het IKOR
waard zijn geweest.
TON HYDRA
Van een verslaggever
GO RING HEM De Loevestein-
groep (licht en zwaar beton) zal
ongeveer 55 werknemers van haar
bedrijven laten afvloeien. In ver
band met een her-structurering De
afvloeiing zal voor een deel langs
natuurlijke weg verlopen, voor een
an dei; deel via een afvloeingsrege-
ling.
Bij de Loevesteingroep werken on
geveer elfhonderd mensen in fa
brieken te Meppel. Vuren, Ubach
over Worms. Nijmegen en Oss.
In de vestiging te Meppel moeten
twintig mensen afvloeien, terwijl
ook in Vuren een aantal mensen
langs natuurlijke weg het bedrijf
zal verlaten. In Ubach over Worms
zal de werkgelegenheid daarentegen
groter worden.
117. Smidje Verholen had de klei
ne commissaris bij de schavuiten
Platvink-Jantje en Franse Sjarl
achtergelaten en was het kasteel
weer binnengelopen. Hij was nu op
zoek naar de oude hertog von
Zwiebelbeiss zu Heisserwursten en
op zijn speurtocht kwam hij ook
langs de wapenkamer. Toen hoorde
hij daar de oude edelman brullen
en hij hoorde eveneens het felle
ketsen van staal op staal. 'Wat
nou!' riep hij geschrokken uit. 'Als
ze de oude baas maar niets doen!'
Zenuwachtig stormde hij de wapen
kamer binnen, doch het wonder
lijke schouwspel, dat hij daar aan
schouwde. deed zijn nerveusiteit al
gauw plaats maken voor een gevoel
van dolle pret. Want kijk, daar zag
hij een triomferende Egoneel staan,
die jubelend uitriep: 'Nimmer wer
den de Von Zwiebelbeiss zu Heis-
serwurstens in het gevecht versla
gen! Ook nu niet! Ik heb deze
ontaarde schurk gezegd, dat ik hem
in zijn hemd zou zetten en ik heb
het gedaan ook!' Smidje Ver
holen lachte zich bijkans een aap.
want daar stond de geleerde Nosco
in zijn hemd. 'Breng hem nu maar
naar buiten, hertog', lachte de
smid. 'Jantje en Sjarl zitten al in
de arrestantenwagen en ze zullen
wel blij zijn als ze hem zien. De
commissaris heeft deze wagen on
middellijk doen aanrukken en als
de boeven zijn ingeladen, dan gaan
ze meteen naar het gevang'.
'Goed zo', zei de oude hertog. 'Daar
gaan we dan. Een twee hup, voor
waarts mars!' En terwijl hij
dreigende bewegingen met zijn sa
bel maakte, dreef hij Nosco naar
buiten, die dat helemaal niet leuk
vond, want niemand wordt graag in
zijn hemd gezet en wandelt dan
gaarne in zulk een nare toestand
over de wegen.Maar goed,
toen ze buiten waren gekomen,
werd Nosco door een stevige poli
tieman in de arrestantenwagen ge
duwd. Ziezo', zei de smid tevreden.
'Nu hebben we er drie. Maar waar
is de dwerg Asmar? Als we hem
hebben is het kwartet kompleet, .en
FERDINAND
PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN
Radio vandaag
Speciaal
68
De reactie van de omgeving was
evenwel uiterst fel. Een huis vol
'melaatsen' midden in de bazaar-
wijk! Zelfs de stedelijke overheid
werd onder druk gezet om het te
verbieden. De winkeliers en omwo
nenden deden alles wat in hun
vermogen lag om het pro'ect te
dwarstomen. Weinig vermoedden
zij dat een paar jaar later als er
openbare bijeenkomsten we .-den
gehouden op 'Nummer Men'. d° hele
buurt zich zou verdringen om die
bij te wonen! Paul had weinig
tijd om aan het project fe oeste-
den. Dat het slaagde was te danker,
aan anderen aan Ruth Thomas en
haar voormalige patiënten die bij
haar in od t idlng waren en aan
dokter Selvapandian, Pauls kundi
ge assistent, die inmiddels hoofd
van de afdeling orthopedie was ge
worden. Deze koesterdï speciale be
langstelling voor het huls en zijn
bewoners, bracht geld bijeen voor
een radio voor boeken en een kast,
en bracht er zelf vele uren door
Paul kwam wel dikwijls op bezoek.
Het was een van de manieren
waarop nij zijn opvatting In prak
tijk bracht dat de menselijke waar
digheid van elke patiënt diende te
worden geëerbiedigd. Maar hij ging
niet uit plichtsgevoel. Hij had er
ook zelf plezier in. De bewoners
van 'Nummer tien' waren dikwijls
deerniswekkend, door aller wat de
lepra en hun armoede had teweeg
gebracht: zij droegen lompen, had
den stompjes op de plaat* van han
den en voeten, waren maar al te
vaak blind en hadden geen wenk
brauwen meer. Uit hun gelaatsuit
drukking sprak echter hoop, en
Dorothy
Clarke
Wilson
Vertaling:
H. A. Schreudcr
Uitgave:
Boekencentrum BV
voor het ogenblik althans leken ze en wederzijdse hulpvaardigheid rle
tevreden te zijn.
'Een kop koffie?' vroegen zij Paul
uitnodigend
'Daya vu say thu. alstublieft!' was
dan zijn snelle reactie, want hij
wist dat elk woord en elk g.;baar
van zijn kant nauwkeurig werd ge
wogen, of er ook maar «ie geringste
aarzeling in besloten lag. Geregeld
organiseerde Paul voor hen bijeen
komsten.
Het was hier op 'Nummer tien', dat
Paul ter gelegenheid van het kerst
feest een van die toespraken hield,
die de mensen het langst bijbleven.
Hij was na een dag hard werken
regelrecht naar het huls gekomen
en was erg moe. Hij kwam nogal
laat binnen hoopte dat niemand
hem zou opmerken. Hij ging op een
mat zitten, wat opzij van de men
sen die op de grote, niet-overdekte
binnenplaats bijeen waren. Na alle
drukte en spanning van die dag
wilde hij het liefst gewoon rustig
zitten, zich vergenoegend aan de
opwekkende sfeer die h'.er steeds
aan te treffen viel. en die het
gevólg was van de menselijke moed
de bewoners betoonden. Maar zij
gaven hem geen kans, ditmaal. In
eens hing er een zoete geur om
hem heen, toen een enorme bloe
menslinger over zijn hoofd werd
getild. Enkele patiënten hadden hun
karige munten bij elkaar gelegd en
en dikke bonte slinger van rozen
en jasmijn voor Paul gekocht in 1e
bloemenbazaar.
'Voor uw Kerst'ces, zei een van
de Hindoe-patiëntea opgewekt.
'Wilt u alstublieft een woordje zeg
gen?' verzocht een ander.
'Een paar woorden maar.'
Paul had geen e.ikele inspiratie.
Maar hij moest wel. En toen hij
overeind kwam, was het eerste wat
zijn aandacht trok: al die handen
tientallen, vele met de handpal
men tegen elkaar ter begroeting
omhoog gestoken, sommig? gebogen
doordat zij waren vergroeid, andere
met alle vijf vingers eraan en weer
andere zonder vingers, sommige
met een paar stompjes andere half
verborgen om de misvormingen aan
het oog te onttrekken. Allemaal
handen!
'Ik ben een handspecialist', b°gon
hij. Palani vertaalde alles in het
Tamil en een ander in het Hindi,
ten gerieve van degenen die uit her.
noorden kwamen. Zo had Paul ge
legenheid zijn gedachten, te orde
nen. 'Als ik dus mensen ontmoet,
kijk ik als vanzelf naar hun han
den. Er zijn mensen die beweren
de toekomst te kunnen voorspelen
door alleen maar naar ieman.ls
handen te kijken. Ik ka>n ?r ie
mands verleden uit lezen. Zo kan
ik bijvoorbeeld vertellen wat voor
werk hij heeft gedaan: dat lees ik
af aan de eeltplekken en de condi
tie van de nagels. Ik kan ook een
heleboel over iemands karakter ver
tellen. Ik moet zeggen: ik ben erg
op handen gesteld.'
Hij pauzeerde, en keek in al die
gretig naar hem opgeheven gezich
ten, zich afvragend wat iemand an
ders wel tot hen zou hebben ge
zegd. iemand die dikwijls op pre nes
zo'n zelfde binnenplaats had ge
staan. onder de open hemel, met
om zich heen een dergelijke groep
mensen als deze. iemand die bereid
was geweest zichzelf aan hen te
geven, die zijn handen over hen
had uitgestrekt.
'Wat had ik graag eens de kans
gekregen Jezus te ontmoeten en
zijn handen te bekijken! Maar ik
weet immers toch wel hoe Hij was?
En daarom kan ik zijn handen
haast uittekenen, ze in gedachten
voelen, daarom zie ik de verande
ringen voor me die zij ondergingen.
Laten we ons eens voorstellen dat
wij Jezus door zijn leven volgen, en
laten we samen eens naar zijn
handen kijken.'
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgmn.
7.20 (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nws
8.11 Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijd.
9.00 Toppers van toen. 9.35 Waterst. 9.40
Schoolradio. 10.00 (S) V.d kleuters. 10.10
(S-M) Arbeidsvitaminen (11.00 Nws.
11.03-11.05 Radiojournaal.) 11.30 (S)
Rondom Twaalf. (11.55 Beursber.) 12.30
Sportrevue. 13.00 Nws. 13.11 Radiojour
naal. 13 21 (S) Intern. Harpweek 1074.
14.00 (S) Fragm. uit Frans-romant. ope
ras. 15.00 (S) Aspecten. 16.00 Nws. 16.03
17.00 (S) Mobiel. 17.55 Med.
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojournaal.
PP: 18.20 A.R.P. IKOR: 18.30 Kleur.
NCRV: 19.00 (8) Leger des Hellskwart.
19.15 Kerk vandaag. 19.35 (S) Veel gevr.
gewijde muz. 20.00 (S) Zomaar zomers.
21.55 (S) Orgelconc.: klass. muz» 22.20
Avondoverd. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en
Nu. 22.50 Radio VU-Magaztne 23.05 (8)
Radio Fllh. Ork.: klass. balletmuz. 23.55-
24.00 Nws.
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende woord.
7 08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S)
Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8 00 Te
Deum Laudamus. 8.24 Op de man af. 8 30
Nws. 8.36 Gymn. vd. taulsvr. 845 (S)
Podium v.d. vrouw 9.20 (S) Onder de
hoogtezon. 10.00 (S) Klass. ork.muz 10.30
Nws. 10.33 (S) Omr.ork.: klass. muz.
1130 (NOS) Finland 11.40 Hier en nu-
Extra. 11.55 Med. 12.00 Zingen met Ceclli-
a. 12.15 (S) Meisjeskoor. 12.26 Med. t.b.v
land- en tuinb 1230 Nws 1241 (S) Hier
en nu 12.53 (S) Herv. middagpauzeast.
13.13 (Si Draaischijf. 15.00 (S) Pianoreci
tal: klass. muz. 15.30 Nws. 15.33 (S) Alt
en piano: klass. muz. 16.00 Uur natuur
16.30 (S) Hier en nu. 17.00 Kindervisie.
17.30 Nws. 17.32 (S) Hier en nu.
NCRV. 18.00 (Si Tijd vrij voor muz. in
vrije tijd. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanora
ma. 18.53 Zojuist verschenen. AVRO:
19.00 Trefpunt. NOS: 19.50 Den Haag
vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radio
journaal. 20.10 (S) Wiener Festwochen
(II): klass. ork.muz. 21.30 (S) Alert! op
het vlak van muz. en maatsch. 22.05 (S)
Jazz Spectrum Spec.: hedend. Jazz. 22.35
Zes hoog houdt de lift weer tegen. 22.55
(S) Cabaret-Profiel. 23.20 (S) Essay.
23.50 Radiojournaal. 23.55-24.00 Nws.
HILV5RSUM III
TROS: 7 02 Drie op Je boterham: Vaak
's ochtends, met o.a. verkeerslnf. KRO:
9.03 Pep op drie. 11.03 S) Drie draait op
verz. 12.03 S) (Drie tussen de middag
met van Twaalf tot twee en 13.03 Raden
maar... 14.03 Pop-Kontakt: Theo Stok
kink-Show. 15.03 Pop-Kontakt verv.).
NOR: 16.03 Hltmeesters: Daverende (der
tig op Drie. 16.55 W.K. Roeien Luzern.)
NO( S: 18.02 Joost mag niet eten. TRO
19.02 S) Drie loopt achter. 20.02 (S)
Poster. 21.02 S) Sesjun, jazz en blues
live. 22((.02 S) Hugo van Gelderen Show.
met o.a. Nederlandstalige Top-Tlen. 22.55
Med. 23.02 (S) Tros-Sport-TIJd: sport en
muz. 002 Aktua 0.10 S) Jazz-Sir. 1.02
Nachtwacht. NOS: 500 Sate-saus-show
EO: 6.02-7.00 S(() Matlnata
TV vandaag
NEDERLAND I
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
19.05 EO-Kinderkrant
19.30 Vergane glorie
NOS
20.00 Journaal
EO
20.21 Honger onder
21.15 NafiriTuhan
21.35 Nader Bekeken
22.20 Zingen in de
duinen
22.35 Peninsula Bible
Church
NOS
23.15 Journaal
NEDERLAND H
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
VPRO
19.05 Beertje Colargol
i The Isley Bro
thers en Johnny Winter zijn te
beluisteren in het voorprogramma
van de VPRO.
Ned. 2/19.20
Over het gezinsleven ln midde
leeuwse kastelen gaat de derde af
levering van Vergane Glorie.
Ned. 1/19.30
In tegenstelling met ons land,
waar strafzaken tegen minderjorlgen
achter gesloten deuren worden ge
houden, gaat de openheid in Ame
rika zover dat een cineast een aan
tal zittingen van de kinderrechter
mocht verfilmen.
Ned. 2/20.45
Na opnieuw de Indonesische
muziek- en dansgroep Nafiri Tuhan
op het scherm te hebben gebracht
(21.20), schenkt de EO in Nader
Bekeken aandacht aan de actie
'Metterdaad Peru'.
Ned. 1/21.50
De VPRO vertoont Joseph Lo-
sey's speelfilm Accident. Aan de
gelijknamige roman van Nicholas
Mosley, ontleende Harold Pinter
het scenario. Zijn 'sfeer' is dan ook
goed merkbaar in het spel van o.a.
Dirk Bogarde, Stanley Baker en Mi
chael York.
Ned. 2/21.35
De meeste mensen zijn op zoek
naar geluk. Maar wat verstaat men
er eigen onder? In de documentaire
Glück muss man haben, worden de
licht- en schaduw-kanten bekeken. Don kirshners rQCfc C0V£ert met
Duitsi. 1/21.45 Johnny Winter
NCRV-radio zendt, verdeeld over
vier donderdagen, Het Zwanenmeer
van Tsjaikowski uit. Vanavond df
introductie en de eerste acte, uitge
voerd door het Radio Filharmo
nisch Orkest.
Hilv. 1/23.05
In AVRO's Trefpunt is te horen
waarom vele duizenden jongeren
uit alle delen tjan de wereld worden
aangetrokken door de kloosterge
meenschap van Taizé.
Hilv. 2/19.00
19.20 Don Kirshner's
Rock Concerts
19.45 Popeye
NOS
20.00 Journaal
VPRO
20.21 All in the family
20.45 Kinderrechter ln
Memphis
21.35 Accident
NOS
23.15 Den Haag vandaag
23.30 Journaal
Horizontaal: 1. proef, 5. oogvocht,
10. drietenige struis, 12. zangstuk,
Wordt vervolgd) 13. lidwoord, 14. mist, 17. welaan.
18. loot. 20. kippenloop, 21. onder
richt, 22. maanstand, 24. muziek
noot. 25. opgeld, 26. manier van
klederdracht, 28. oude lengtemaat.
30. pers. voornaamw. 32. schuw (Ja
gerstaal). 34. bergweide, 36. op
stootje, 38. meisjesnaam, 39. flink,
41. bevel. 42. vaarwel, 44. lusthof.
46. zinspreuk, 47. kweek.
Verticaal: 1. innig, 2. voorteken, 3.
en omstreken (afk.), 4. voorzetsel,
6. moerasvogel, 7. voertuig, 8. ge
mak, 9. nevens, 11. wild zwijn, 15.
voorvoegsel, 16. voegwoord, 19.
platte steen, 21. bereide dierenhuid,
23. rivierbedding, 24. kraakbeen vis,
27. tent, 29. sierplant. 31. vaste
koper in een winkel. 33. halfbloed,
34. atmosfeer (afk.), 35. pers. voor
naamw. 37. insektenetend zoogdier,
39. tennlsterm, 40. buitenhaven, 43.
afk. van item, 45. lidwoord.
Oplossing van gisteren:
1. kers, 2. adem. 3. naar. 4. tent, 5.
nest, 6. ober, 7. cent, 8. hees, 9.
wiel, 10. abel, 11. leed, 12. roes, 13.
ader, 14. kade, 15 edel, 16. nors.
De zegswijze luidt: KANT NOCH
WAL RAKEN.
4 varkenslapjes van 100 gr.
peper, zout
boter
1 kilo stoof peertjes
40 gram suiker
citroenschil
aardappelmeel
1500 gram gekookte aardappelen
De peren schillen, in vieren snijden
en klokhuizen verwijderen. De pe
ren wassen en met zoveel water
opzetten dat ze half onder water
staan. Citroenschil en suiker toe
voegen. De peren zachtjes koken
tot ze gaar zijn en mooi rood van
kleur. De citroenschil verwijderen
en het vocht bij binden met wat
aangemengd aardappelmeel. Peren
die moeilijk roodkoken: een beetje
bessesap erbij. De varkenslapjes
met peper en zout bestrooien en in
een flinke klont boter bruin en
gaar bakken. De jus met wat water
afblussen. De stoofperen op een
schotel rangschikken. De inmiddels
gebakken aardappelen en varkens
lapjes er omheen leggen.
Menutip: Grapefruit, stoofperen en
varkenslapjes, hopjesvla met noten.