Vraag na Taizé: zal hun
enthousiasme niet stuklopen?
r\
u
Sociale academie in Ede
start ongesubsidieerd
lIlSBlIlalll
Antieke denkbeelden
bij Duitse scholieren
Vandaag
Tienduizenden op jongerenconcilie
Trouw
Kwartet
Bezwaren tegen
'satanisch wanprodukt'
'Oecumenisme
bedreigt Ierse
protestanten'
Drs. H. J. Vroom
jeugdsecretaris
zendingsraad
Amerikaanse nonnen
willen priester worden
Beroepingswerk
Nieuwe boeken
Oekraiens priester
veroordeeld To
TROUW KWARTET DINSDAG 3 SEPTEMBER 1974
KERK BINNENLAND T2/K2
T
Van een medewerker
TAIZÉ 'Op de dag van opening van het concilie willen wij allen
zeggen: open je om alles van elk mens te begrijpen, die mens ge
vormd uit dezelfde klei als jijSpecifiek voor een christen is,
dat voor hem Christus de enige bron is. Als wij bidden is dat uit
liefde, als wij strijden om de situatie van verdrukte en verachte
mensen te vermenselijken, is dat ook uit liefde'. Dit zijn woorden
uit de korte toespraak van broeder Roger Schutz bij het begin van
het concilie van jongeren in Taizé.
Enkele tienduizenden jongeren zijn
van de einden der aarde gekomen
om dit mee te maken. Na de stu
dentenopstanden in de zestiger ja
ren en de teleurstelling van veel
jongeren daarna, zochten en von
den velen nieuwe hoop bij de broe
ders van Taizé: een van oorsprong
protestantse broederschap, die zich
wilde Inzetten voor de verzoening
tussen de mensen, kerken en vol
ken. Honderdduizenden hebben de
laatste vier jaar de ontmoetingen
meegemaakt en proberen in eigen
situatie iets waar te maken van wat
ze in Taizé vonden. Over de hele
wereld ontstonden cellen van jon
geren. die zich wilden inzetten voor
de ander, opdat de mens niet lan
ger slachtoffer van mensen zal zijn.
In de grote tentkerk komen de
tienduizenden driemaal per dag bij
een. Wat verbaasd ervaart men de
rust en de stilte van zovelen, die
soms diensten van twee uur mee
vieren. Er is Afrikaanse muziek en
de samenzang wordt door blazers
begeleid. In een van de tenten is
een Nederlandse afdeling vanwege
de simultaanvertaling, en men kan
in de eigen taal liederen meezin
gen, die bij ons met moeite het
liedboek hebben gehaald. Herinne
ringen aan een enorm jeugdappèl
komen op. Op de plaats waar men
dan de getuigenissen in het pro
gramma verwacht komt kardinaal
Willebrands een bericht van de
paus overbrengen, ook is er een
bisschop van de Angllkaanse kerk
en een Griekse brief van de patri
arch van de orthodoxe kerk, die tot
nu toe door niemand vertaald kon
worden.
Ze hebben in Taizé een vuur ondekt..
namens de miljoenen die lijden
werd in de avond een Halleluja.
Want toen kwamen enkelen rond
om het thema: tekenen van op
standing, vertellen van hun erva
ringen in de afgelopen jaren: een
boerencoöperatie in Paraguay, een
samenleven in de dorpen van India
met de allerarmsten, een bewust
wordingsproces in Italië. De menig
te reageerde enthousiast bij de me
dedeling van de prio dat hij naar
de armen in Chili zal gaan
Regen
Vaagheid
lil Taizé herbergden enorme
teuten de deelnemers aan het
jongerenconcilie.
Rondom het centrale thema: 'Ons
zelf op het spel zetten' zijn de
samenkomsten naar thematiek op
elkaar afgestemd. Vrijdagavond een
indrukwekkende litanie voor alle
mensen op aarde. Zaterdagmorgen
is het thema: armen en onderdruk
ten. Velen vertellen in sombere
woorden onder welke ellendige om
standigheden zij leven of hoe onder
drukking in hun land heerst.
Het had de nacht onafgebroken ge
regend. de enorme camping met
zeer primitieve voorzieningen was
veranderd in een drabbige vlakte.
Toen een Jongere uit Bangladesh
sprak bedacht ik dat ze daar geen
uitzicht hebben op een gerieflijk
huis na enkele dagen en zelfs geen
tenten om het lijf droog te houden.
Het steeds herhaalde Kyrieleison
Tussen de dienster» werd in duizen
den kleine groepen gepraat. Men
stelde elkaar de vraag: hoe kan ik
mijn leven openen, nu, in mijn
situatie? Dan hoor je ook dat som
migen wat moeite hebben met de
vaagheid, waarmee de broeders bij
monde van de prior spreken. Er is
een merkwaardige tegenstelling
tussen de soms scherpe politieke
positiekeuze van de jongeren en de
in onze oren algemeen klinkende
woorden over verzoening en liefde
tussen alle mensen.
Of is het geen tegenstelling? Broe
der Roger zelf zegt daarvan, dat je
de jongeren het zelf moet laten
concretiseren, want iedere situatie
is verschillend. Het is ook bekend,
dat de broederschap niet zo politiek
kleurloos is. als het soms lijkt.
Broeders zetten metterdaad hun le
ven op het spel met de onderdruk
ten o.a. bij de boeren in Zuid-
Amerika.
Wat zochten ze?
Ik heb mijn kaars uitgeblazen. Het
is zaterdagnacht. Duizenden blijven
in gebed waken in de grote verzoe-
ningskerk. Morgenvroeg zullen zij
weer vertrekken met de boodschap
van het morgengebed: 'een vuur op
aarde ontsteken'. Je weet, dat som
migen terugkeren naar de meest
barre omstandigheden met een
stukje nieuwe moed.
Er zijn ook velen 'zomaar' geko
men. Wat zochten ze in Taizé? De
motieven blijken zeer verschillend
te zijn. Ze hebben in elk geval iets
van gemeenschappelijkheid beleefd
in het delen van hun verhalen van
machteloosheid en onderdrukking,
van lijden en armoede, van wel
vaartsziekte en twijfel. Ze weten
zich daarin niet alleen en er zijn
tekenen van opstanding. Wanneer
we onszelf op het spel zetten, kun
nen we instrumenten van de opge
stane Christus worden.
Buiten Taizé vraagt men hoe het
was met al die mensen bij elkaar
en of het sanitair wel goed was.
Want veel jeugd bij elkaar, dat kan
niet goed gaan. Nu ter geruststel
ling: alles was bijna vlekkeloos ge
organiseerd en iedereen werd
vriendelijk ontvangen. De politie
was alleen nodig om het verkeer in
de wijde omtrek om te leiden.
Kwetsbaar
Veel belangrijker lijkt mij een an
dere vraag. Hoe zal het in Neder
land verder gaan met die duizen
den, die in Taizé een vuur ontdek
ten, een geloofsvernieuwing en hoop,
Wat zijn deze vriendelijke jongeren
kwetsbaar in een wereld met bik
kelharde instituties. Zal hun vreug
de en hun élan niet stuklopen in
de kerken, wier hoogwaardigheids
bekleders in Taizé zo storend voor
aan zaten in de grote tent? Zullen
ze niet moedeloos worden tegen
over onbegrip en de onwil van de
kerken om werkelijk te veranderen?
Het is gemakkelijk kritiek te heb
ben op het gebeuren in Taizé en
terwille van Taizé moet dat ook.
Het is moeilijker de vraag naar
onszelf terug te spelen: wat vond
men daar. wat men thuis miste? In
elk geval vond men een broeder
schap, die het volstrekt ernstig
neemt, dat de Heer is opgestaan.
Voor broeder Roger en de zijnen is
dat de bron, waaruit voor hen het
wonderlijke feest ontstaat: 'We zul
len vrij worden, onvergelijkelijk
vrij en dan begint om ons heen het
feest opnieuw, een feest dat niet
zal eindigen.'
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
Vredeling (2)
De mededeling van het kabinet dat
de uitlatingen van minister Vrede
ling betreurd worden, is met be
trekking tot de heer Luns niet vol
doende. Het minste wat men van
deze minister eisen mag is dat hij
zijn minachtende uitlatingen in het
openbaar terugneemt en de heer
Luns zijn spijt betuigt en zijn ex
cuses aanbiedt. Voor een man van
karakter (minister Vredelings uitla
tingen aan het adres van WDM
getuigen van karakter) moet dit
toch niet moeilijk zijn. Dit zou het
respect voor de heer Vredeling niet
herstellen, maar zelfr vergroten.
Xleuw-Buinen
i Smit
Vredeling (3)
Het interview van minister Vrede
ling in VN is mij bitter tegengeval
len. Eindelijk een minister die nor
maal praat, zeggen de voorstanders.
Niets is minder waar. Het gaat
alleen maar om kinderachtige bele
digingen van collega's. Ik zuip erg
veel. laat de minister opschrijven.
Hij had er voor moeten zorgen.
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Oordts Dagblad
Uitgaven van
B V De Christe ijke Pers
Directie,
tng O Postma
F Diemer
Hoofdredactie:
J Tamminga
Hoofdkantoor NZ Voor
buigwal 2R0. Postbus
859. A darn Telefoon
020 22 03 83 Postgiro
26 92 74 Bank: Ned
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem giro
X 500.
althans tijdens het interview nuch
ter te blijven. De kerel Vredeling
zou als minister moeten vertrekken,
maar ik vrees dat de 130.000 gulden
ook voor hem te'verleidelijk was, je
kunt er een leuke slok voor kopen.
Amsterdam
A. M. Klarenbeek
Katwijk (3)
In Katwijk 1974 is de mondelinge
terreur, zoals die in de 17e eeuw
tussen coccejanen en voetianen
viel waar te nemen, niet voldoen
de: daar besmeurt men de domi
neeswoning en bedreigt men de
predikant via de telefoon.
Leiden
Johan Lamers
Liedboek (slot)
Wat doen wij mensen soms toch
vreemd als er iets verandert. Neem
de reacties op het nieuwe liedboek.
Ik ben er blij mee en dat enkele,
veranderde nootje in bekende lie
deren nemen we wel. Bovendien: al
doende leert men. Kerkmensen zijn
vaak moeilijke mensen. Waren we
maar in alles zo 'streng' als met
betrekking tot het kerklied, dan
waren de kerken beter bezet.
Den Haag
J. J. Lankester-v.d. Kruk.
UTRECHT Het tn Vlaardingen
gevestigde Nederlandse comité te
gen de godslastering heeft in brie
ven aan de ministers van erm en
binnenlandse zaken verzocht de
centrale commissie voor de film
keuring nog eens op haar verant
woordelijkheden te wijzen. Dit, om
dat deze commissie de Amerikaanse
film 'The exorcist' (de dulveluit-
drijver) heeft toegelaten voor ver
toning in de Nederlandse biosco
pen. Naar de mening van het comi
té is hiermee een satanisch wan
produkt vrijgegeven om zijn slechte
invloed over de Nederlandse bevol
king uit te gieten.
Desgevraagd zei de secretaris van
het comité, de heer P. J. Stam Jr..
dat de ministers geen verbod is
gevraagd, omdat de ministers daar
toe geen bevoegdheden hebben.
Van een onzer verslaggevers
EDE Gisteren is de gerefor
meerde sociale academie te
Ede officieel van start gegaan.
Honderd studenten hebben zich
laten inschrijven voor de dag
opleiding en zestig voor de ur
gentie-opleiding.
Aan de voorbereiding is twee jaar
intensief gewerkt, zei lr. J. van der
Graaf, de voorzitter van het be
stuur, in zijn openingswoord. De
academie begint ongesubsidieerd.
Uit eigen kring ls met name
door diakonale instanties twee
miljoen gulden bijeengebracht, zo
dat men. als het moet, nu al het
geld heeft om drie jaar te kunnen
draaien.
Ir. Van der Graaf zei echter te
hopen, dat men in Den Haag be
seft, dat spoedige subsidiëring ge
wenst ls. Het grote aantal studen
ten bewijst, dat deze nieuwe sociale
academie ln een duidelijke behoefte
voorziet.
De gereformeerde sociale academie
zou eerst in Ermelo gevestigd wor
den. maar de huisvestingsproble
men bleken daar op het laatst toch
te groot. Zij gaat uit van een aan
tal (semi-) kerkelijke instanties in
de rechtervleugel van de hervormde
kerk (gereformeerde bond én con
fessionele vereniging), de rechter
vleugel van de gereformeerde ker
ken en verder in de gereformeerde
gemeenten, de christelijke gerefor
meerde kerken en de gereformeerde
kerken (vrijgemaakt: buiten ver
band).
Ontkerstening
Ir. Van der Graaf wilde het feeste
lijke van deze dag niet te veel
benadrukken. Op de achtergrond
staat een zorgwekkende ontwikke
ling van de cultuur, die de stich
ting van deze academie noodzake
lijk maakte. De Nederlandse sa
menleving ls ln de greep van de
ontkerstening gekomen. De decon
fessionalisering heeft menig chris
telijk instituut aangetast, ook op
het gebied van het sociaal-pedago
gisch onderwijs. Deze academie is
uit de nood geboren. Daarom Is er
weinig reden, bij de opening triom
fantelijk te doen. aldus ir. Van der
Graaf.
Prof. dr. W. H. Velema refereerde
vervolgens over 'plats en taak van
de gereformeerde sociale academie
in onze samenleving'. De drijf
kracht van de nieuwe academie Is
de geloofsovertuiging, dat Gods
Woord beslissende dingen zegt over
de opbouw van de samenleving.
Verdrietig constateerde hij, dat dit
Ir. J. van der Graaf, voorzitter van het bestuur, by de opening van
de gereformeerde sociale academie in 'De Open Hof' te Ede.
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM De internatio
nale raad van christelijke ker
ken (ICCC) heeft publiek stel
ling genomen tegen activiteiten,
die in Nederland ontwikkeld
worden 'ter ondersteuning van
de vijanden van het bijbelge-
trouwe protestantisme in Noord-
Ierland'.
Omdat de ICCC verwacht, dat deze
activiteiten deze maand rond de
Vredesweek een hoogtepunt zullen
bereiken, heeft hij een uitvoerige
'waarschuwing' gestuurd aan kerke
raden en redacties.
'Politiek en kerkelijk oecumenisme'
stellen het bijbelse protestantisme
in Noord-Ierland onder bijzonder
zware druk, aldus de ICCC. Al het
mogelijke wordt in het werk gesteld
om de bijbelgelovige kern van het
Noordierse volk uit te hollen, het
zwijgen op te leggen, te neutralise
ren. De ICCC spreekt van een stel
selmatige campagne tegen de
Noordierse protestanten, die pers,
radio en tv in talloze landen reeds
jarenlang voeren.
Marxistisch
De ICCC wijst onder meer op de
Nederlandse afdeling van 'Interna
tional Christian Youth Exchange',
die Nederlandse jongeren naar
Noord-Ierland uitzendt, waar zij
worden ingeschakeld bij bepaalde
vormen van oecumenisch jeugd
werk met als doel de mensen te
leren hoe zij 'anders kunnen leven'.
Daarmee wenst men de Noordierse
mens op te voeden tot het oecume-
nlstische Ideaal van de godloze
eenheidssamenleving, aldus de
ICCC. Hierbij wordt nauw samen
gewerkt met de 'Corryraeela-ge-
meenschap', die zichzelf beschrijft
als 'radicale christenen, die werken
voor de verandering van niet alleen
de structuur van de gevestigde ker
ken, maar ook van het gehele soci
ale en politieke bestel'.
De ICCC zegt hiervan: 'Voor het
bereiken van deze doeleinden, die
men ook in de politieke marxis-
tisch-georiënteerde formuleringen
van de wereldraad van kerken te
genkomt, worden experimentele
jongerengroepen van protestanten
en rooms-katholieken geformeerd.
Deze groepen worden vervolgens
door de molen van de oecumeni
sche sensitivity-training gedraaid.
Aan dit soort volkomen onverant
woorde samenlevings-experimenten
wordt vanuit Nederland onder het
mom van christelijke hulpverlening
meegewerkt'.
Kindervakanties
De activiteiten van de stichting
Hulp aan Noord-Ierland worden
door de ICCC 'ronduit zeer gevaar
lijk en verleidelijk' genoemd. Deze
stichting, waarvan Onno de Haan.
staflid van de Nederlandse protes
tantenbond, de centrale figuur is,
organiseert vakanties in Nederland
voor Noordierse kinderen. Tijdens
deze vakanties worden de kinderen
volgens de ICCC, alweer met be
hulp van sensitivity-training, 'geïn
fecteerd met de heidense voorstel
ling dat intermenselijke verzoe
ning zonder God of godsdienst kan
worden bereikt. Zij worden ver
trouwd gemaakt met het anti
christelijke klimaat van politieke
en geestelijke wereldeenheid. Hun
wordt de wég.gewezen die geplaveid
is voor de heerschappij van de an-
ti-christ'. Volgens de ICCC is ln de
Noordierse volksvertegenwoordiging
geprotesteerd tegen deze wijze van
kinderhulp. Volgens de ICCC wil
deze stichting door een massale ac
tie dit najaar 2,2 miljoen gulden in
Nederland bijeenbrengen voor de
bouw van een Internationaal cen
trum In Belfast.
Mr. B. J. M. Engbersen
directeur Kaski
DEN HAAG Tot directeur van
het katholiek sociaal kerkelijk in
stituut (Kaski) ls benoemd mr. B.
J. M. Engbersen (49). Hij volgt drs.
W. J. J. Kusters op, die in maart is
overleden. De heer Engbersen is al
twintig jaar aan het Kaski verbon
den, laatstelijk als adjunct-direc
teur.
elders niet meer wordt ingezien. De
gereformeerde sociale academie
wijst de conceptie van de gevulde
algemeenheid af. Voor prof. Velema
is 'gevulde algemeenheid' een ande
re term voor deconfessionalisering,
'of liever reconfessionalisering. de
confessie namelijk van de ideolo
gieën. die de geseculariseerde sa
menleving voortstuwen.'
Uitdagingen
Drs. C. Verhoeff, de directeur van
de academie, zei, dat hij het als
MACHTEN DIE NIET BEVRIJDEN
Het Tweede Landelijk Pastoraal
Overleg van de Rooms Katholieke
Kerk in Noordwijkerhout ls meteen
al begonnen met een paar diep
ingrijpende zaken, nl. het daaraan
niet deelnemen van de bisschop
Gijsen en het min of meer toevallig
daarmee samenvallende besluit van
de bisschop van Rotterdam om de
Katholieke Theologische Hoge-
school te Amsterdam te sommeren
priester-docent Henk van Luljk
vóór 15 september a.s. te ontslaan j
vanwege zijn voorgenomen huwe-
lijk. Twee zaken waarmee de Ka- >j
tholieke Kerk in Nederland in grote
moeite verkeert. Als protestanten -
daarover te oordelen is niet gemak
kelijk. vooral omdat met name" de
tweede beslissing, die van mgr. Si-
monis eigenlijk oninvoelbaar is.
Hier zit natuurlijk heel duidelijk
achter de totaal andere visie op een
eenmaal beloofd en daarna afge
dwongen celibaat. Al eerder stelden
wij in deze rubriek dat wij ons best
kunnen indenken dat er mensen
zijn die zich in de dienst van de
Heer het best menen te kunnen
begeven wanneer zij dat alleen
doen. Zo'n beslissing valt ten allen
tijde te eerbiedigen. Maar wordt
het niet zo langzamerhand tijd dat.
men gaat inzien dat wanneer men
sen gedwongen worden om zich
aan een in hun jeugd gegeven
woord dienaangaande te houden er
sprake is van beslissingen die mo
gelijk in de traditie der kerk steuri.
vinden maar dan toch zeker ner- -
gens in de Schriften en in dë*
woorden van de Heer zelf. Dit al
leen zou al voldoende reden kun'-'
nen zijn om zich af te vragen of
men hier niet te maken krijgt met
machten die het leven niet bevrij
den en in dienst stellen van God
en mensen, maar die het leveh in
banden slaan. Machten die in de
bijbel afgoden heten. Machten die
ook de bevrijdende ontmoeting tus
sen de kerken in de weg staan en
bovendien kerk en geloof opnieuw
op ongeoorloofde wijze verwijderen
van velen die toch al vanwege hun
vele vragen terzijde staan. Een
beetje meer concentratie op werke
lijke hoofdzaken zou de kerk geen
schade kunnen berokkenen.
pc
de
zi;
in
hi
he
vo
be
lir
kii
lij
opdracht van zijn school zag. van
uit bijbels perspectief een antwoord
te geven op de uitdagingen van de
hedendaagse cultuur, die hij karak
teriseerde met de woorden manipu
latie, consumptie en autonomie.
Met name de vakken sociologie,
bijbelse antropologie en ethiek vra
gen om een doordenking. Aan de
ene. kant signaleerde drs. Verhoef f
het gevaar van isolement, een af
grenzing van de buitenwereld, aan
de andere kant van een te sterke
geëngageerdheid zonder voldoende
distantie.
ULM De overgrote meerderheid van de VVestduitse scholieren tussen de
veertien en negentien jaar vindt de mensen in de ontwikkelingslanden
dom, lui of niet in staat zichzelf te regeren.
Dit blijkt uit een onderzoek onder zestienhonderd leerlingen van het mid
delbaar en nijverheidsonderwijs in Ulm. Daaruit resulteerde verder, dat
slechts 91 van de zestienhonderd leerlingen het juist vonden, dat de rijke
landen de armere landen helpen.
Missie en zending blijken er bij de Westduitse jeugd bijzonder slecht uit
te komen. Op de vraag, wat missie en zending nu eigenlijk zijn, kwamen
zelf geformuleerde antwoorden als 'wilden tot behoorlijke mensen maken',
'vernietiging van vreemde godsdiensten', 'gedwongen bekering en vernieti
ging van kuituur' en opmerkingen als 'veel christelijk geklets en weinig
werkelijke hulp'. Zending en missie richten zich volgens de scholieren tot
'onwetende, naakte en hongerlijdende negertjes'.
AMSTERDAM De Nederlandse
zendingsraad heeft drs. H. J. Vroom
te Middelie benoemd tot secretaris
voor onderwijs- en jeugdzaken. De
heer Vroom is momenteel staffunc
tionaris bij de landelijke organisa
tie voor vrije jeugdvorming het NI-
VON. Hij is ook voorzitter van het
landelijk werkverband van organi
saties voor vrije jeugdvorming en
voorzitter van de afdeling Noord-
Holland van de gereformeerde
jeugdorganisatie LCGJ.
HOUSTON (AP) Zeshonderd
Amerikaanse nonnen, die belangrij
ke functies bekleden in religieuze
orden, hebben er in een resolutie
op aangedrongen, dat de r.k. kerk
vrouwen gaat toelaten tot de pries
terwijding. Dit is de eerste keer,
dat een belangrijke r.k. groep in de
Verenigde Staten zich uitspreekt
voor het principe van vrouwelijke
priesters.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Oene: P. Koeman te
Wezep; Capelle aan de IJssel:
(toez.): J. C. Schuurman te Putten;
te Huizen: W.'Chr. Hovlus te Ede;
te Ede: M. B. v.d. Akker te Stellen
dam: Amsterdam (geest. verz. Am-
stelhuizen: J. Borghardt te Haar
lem.
GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Waalwijk/Heus-
den: H. W. B. Ottevanger te Gorrë-
dijk.
CIIR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Mitchell (Ontario;
Can. Free chr. Reformed Church)
J. Westerink te Nunspeet.
René Frank: Sprookjesrijk Opera.
Scheltens en Giltay, Den Haag. 2 din.
560 pag. 47.90.
Een uitgebreide inhoudsopgave van 25
van de meest bekende opera's uit het- p
Italiaanse, Franse en Duitse repertoir. vj
Bestemd voor hen die willen weten g,
'waar het nu eigenlijk over gaat' in. ay
deze opera's, zoals de auteur in het
voorwoord zegt. Notenvoorbeelden ko-
men er niet in voor, want niet iedere ir
opera-liefhebber kan noten lezen.
Maar waar iedere gebruiker wel bij p'
gebaat zou zijn, ontbreekt helaas ook,**"
in dit boek. Te weten een aanduiding"
met de eerste regel, in de oorspronke-, n€
lijke taal, van de belangrijkste aria's
op die plaatsen waar ze in het verloop. vir
van de handeling voorkomen. Daar-wc
mee zou tegemoet gekomen zijn aaiu"}*
de wens van 'elke operaliefhebber', j11*
die 'hem bekende aria's of duetten 'W
wel eens in het juiste dramatische en
opera een zeer summiere inleiding wa
over de componist en het ontstaan ttu
verband wil zien en horen'. Ook dat-,
staat in het voorwoord, maar aan die
wens wordt in de tekst niet voldaan...
Blijft: een vrijblijvend navertellen,
van de inhoud (door medewerkster c
Inge Timmermans) plus voor elke.
van het betreffende werk. Plus bij TJf
elke opera een door Dick de Wilde,
getekende illustratie. De fraai geboiHg*
den boeken zijn uiterlijk wel een
aanwinst voor de boekenkast.
R.N.D '&ei
MOSKOU (UPI) Het in Lwow poi
verschijnende blad Lwowskajalter
Prawda meldt, dat de 44-jarige r.-k.®n
priester Bernard Mitskewitsj uit de^er
Oekraïne veroordeeld is wegens po-scr
gingen proselieten te maken. Vol.-!*01
gens het blad heeft hij 'de straf <er
gekregen, die hij verdient'.
Het blad gaat hier niet nader op in,
maar op een dergelijk vergrijp
staat in de Sowjetunie doorgaans
jarenlange opsluiting in een ar
beidskamp. Volgens de Lwoskaja
Prawda heeft Mitskewitsj 'zieltjes
proberen te winnen' door zijn paro
chiekerk aantrekkelijker te maken;
groepjes mee te nemen voor uit
stapjes in de Karpaten, ouders ovef
te halen hun kinderen naar de kerk
te sturen, gebedsgroepjes van kinA
deren te vormen en kruisbeelden
en andere religieuze voorwerpen uit
te delen. vm