Einde van een tijdperk of einde der tijden? «g il In het portaal hij de redemptoristen Vandaagl i ISRAEL COMITÉ NEDERLAND Trouw Kwartet TROUW/KWARTET ZATERDAG 31 AUGUSTUS 1974 KERK Op bl. 227 van dr. Feitse Boerwinkels jongste boek: Einde oj nieuio begin, onze maatschappij op de breuklijn (uitg. Ambo- boeken, Bilthoven, 255 blz., 15,noemt hij met instemming 'het door Toynbee bij herhaling geconstateerde feit, dat er 'maar een kleine minderheid hoeft te zijn, 'a creative minority', om een wending te geven aan de gebeurtenissen'. door dr. C. Rijnsdorp jBfc*,-., :§^gr*: Met enige overdrijving zou men kunnen zeggen, dat deze parel van een uitspraak alleen al waard is, Boerwinkels 'informatie- en werk boek' en in zekere zin ook troostboek! aan te schaffen. Want deze hele publikatie vormt een uitvoerig bewerkte hanger, een vakkundige 'setting', waarin die .wijze uitspraak van de Engelse ge schiedkundige Arnold Joseph Toyn bee (geb. 1889) tezamen met ande re, fs gevat. Het gaat op die bladzijde namelijk over de tien rechtvaardigen, die, Indien ze er geweest waren, Sodom en Gomorra hadden kunnen red den; 'een ondergang van de wereld is geen onontkoombaar noodlot.' Maar laat ik u eerst in meer gere gelde volgorde iets over het boek vertellen. Boerwinkel, al zeer be kend door zijn boekje Inclusief denken (Bussum 1966, 15e druk 1972), begint met te constateren, dat wij het gemeenschappelijk ein de beleven van zes tijdperken en dat met alle spanningen en tragiek van dien. Aan elk van die tijdper ken wijdt hij een hoofdstuk. Het agrarisch tijdperk is voorbij. Hierin werd het algemeen leefpatroon be paald door overlevering en vader- gezag. De normen lagen vast, het tempo was rustig. Je kon de ver houdingen overzien. Dat gold voor een groot deel ook voor de stads mensen van die tijd. het individualistisch-liberalistisch tijdperk. Dat begon omstreeks het jaar 1500. In het middelpunt staat de persoonlijke vrijheid, econo misch (vrije concurrentie), maar ook geestelijk. Dat de periode van de blanke over macht ten einde loopt, is duidelijk voor wie niet ziende blind is. Sinds ongeveer 1500 hadden de westerse blanke landen het in de wereld voor het zeggen en konden zij de gekleurde volken hun wil opleggen. Dit kan niet meer. Afgelopen Constantijns Het constantijns tijdperk heeft zijn tijd gehad. In de eerste eeuwen van onze jaartelling was de kerk een kleine, vervolgde minderheid. Con stant! jn de Grote gaf de christenen ln 313 vrijheid van godsdienst en tenslotte bevoorechting van de kerk. Dan komt er een tijd waarin het kerklid zijn vanzelf spreekt en er een nauw verband is tussen kerk en staat. Daarna zet de secularise- NiGUW begin ring in. Ook het renaissancistisch tijdperk iS ten'einde. Men kan ook zeggen: Boerwinkel vindt, dat ook het tijd perk van de mannensuprematie af gelopen is. Dat was de tijd waarin de man het voor het zeggen had en de tweede sexe ook inderdaad op de tweede plaats stond. Tenslotte constateert de auteur het einde van het tijdperk van de Joodse ballingschap. In 70 n Chr. werd de tempel te Jeruzalem ver woest en werden de Joden over de aarde verstrooid. Maar in 1948 be leefde men de oprichting van de staat Israël. 'Nu we (echter) niet één, maar zes eindes tegelijk beleven, (voor een groot deel onbewust maar daarom niet minder reëel) is het niet te verwonderen dat veel mensen in verwarring raken en het letterlijk 'niet meer zien zitten' '(13). Bele ven we het laatste der dagen? Er leven apokalyptische gedachten van wereldondergang; geen wonder dat het boek der Openbaring, actueel en duister tegelijk, de laatste tijd vernieuwd in de aandacht staat. 'Een van de bedoelingen van dit boek is, deze apokalyptische ge dachten van wereldondergang tot de juiste proporties terug te bren gen: het einde van een bepaald tijdperk behoeft nog niet het einde der tijdien te betekenen.' Een nieuw begin isi mogelijk. Maar het wordt, ons niet in de schoot Dr. E. Boerwinkel geworpen. Zijn traditie en patel'- naal gezag verloren gegaan, er kan een nieuw gezag opkomen, een nieuwe zeggenschap, nieuwe nor men. Het verloren gaan van- een bepaalde kerkvorm en vooral van de machtspositie van de kerk, kan ons dichter brengen bij de oor spronkelijke bedoelingen van Christus. Los van de staat kan de kerk gemakkelijker een kritische positie innemen. Het ten einde lo pen van een liberaal economisch stelsel vraagt dringend om gemeen schappelijke vormen van voort brenging en verdeling. Ook om een andere verdeling van macht en be zit. De westerse landen zullen in wel vaart en macht terug moeten. Dit kan een verademing betekenen in nnze jacht naar verstandelijk weten en ongebreideld verbruiken. De vrouwen kunnen een belangrijke bijdrage gaan vormen voor de ver andering van geestesgesteldheid, die de toekomst van ons vraagt. Nu de Joodse ballingschap in principe ten einde is, kunnen joden en christenen zich gemeenschappelijk bezinnen op de figuur van Jezus van Nazareth. Natuurlijk zitten aan deze ontwik kelingen ook negatieve kanten. De wereld is een akker, waarop tarwe en onkruid tezamen opgroeien tot de oogst- Maar dan is het een troost te weten dat de vernieuwen de krachten niet in de meerderheid behoeven te zijn. On-af Boerwinkel noemt zijn boek on-af. 'Het is ondoenlijk om van zo ver schillende onderwerpen in zo kort bestek een ook maar enigszins al zijdig beeld te geven' (15). Het is tevens een werk-boek. Aan7het ein de van elk hoofdstuk vindt mlen literatuur en adressen vermeld. Op dat informerend karakter valt zelfs de nadruk. In allerlei werk- en vormingsgroepen kan aan de hand van dit boek nadere studie worden bedreven. En dat is ook dringend nodig. Want velen missen de nood zakelijke duidelijke kijk op de toe stand waarin wij terecht zijn geko men. Wie de algemene situatie niet kan overzien, is niet in staat op deelgebieden te weten hoe er ge handeld moet worden. Dit werkt polarisatie in de hand. Boerwinkel neemt nergens de hou ding aan van een profeet, die op in drukwekkende toon grote' lijnen trekt, naar en over de grens van het visionaire. Hij is de leraar, die bedachtzaam en met uitgebreide 'kennis van zaken een onderbouw schept voor verdere studie en prak tijk. Ook hier denkt hij inclusief, niet vbor zichzelf alleen, maar liefst met vplen. Daarom kan men de veelzijdige informatie die dit boek aanreikt, niet negéren. Wisselbad Je kunt altijd aan een boek merken of de schrijver alleen maar in zijn studeerkamer zit of tevens ook in het leven staat en met anderen, studerenden bijvoorbeeld in ge- dachtenwisseling verkeert. Een wis selbad van studie en gesprek is nodig. Het koele denken in de een zaamheid moet worden afgewisseld (ADVERTENTIE) Bundelt in ons volk de solidariteitsgevoelens jegens Israel. Vertolkt de solidariteit bij regering, instanties, kerken en media. Voert actie tegen valse voorlichting en anti-lsraël uitingen. Verschaft u alle informatie over Israël en het M-Oosten conflict. Vele niet-joodse Nederlanders zien hun solidariteits-gevóelens jegens Israël niet meer weerspiegeld in de media, in het regeringsbeleid en in de maatschappij Velen willen hun gevoelens voor Israël krachtiger en radicaler vertolkt zieii en ook daadwerkelijk hulp bieden aan Israël, dat in het kader van de internationale poli tiek steeds meer in zijn nationale bestaan bedreigd wordt. SCHAART U DAAROM ACHTER HET ISRAEL COMITÉ 1. door financiële hulp aan het comité, gironummer 3190896 t.n.v. Israël-Comité-Nederland te Leusden, 2. door u op te geven a|s lid van de te vormen vereniging- min. contributie f 10. - per jaar- voor de solidariteit met Israël bij het secretariaat: Dacostastraat 76 te Alphen a/d Rijn, 3. door informatie te verstrekken óver regionale en plaatselijke aktiviteiten voor Israël aan genoemd secretariaat. Laatst maakte ik op een zon dagochtend een soort van be devaart langs een paar jiegen- tiende-eeuwse kerken, vóór het behoud waarvan we hier in Amsterdam druk in de weer zijn. Iemand merkte eens schamper op, dat zij die 't hardst tekeer gaan tegen af braak 'van kerkgebouwen-van- vroeger, er vrijwel nooit een voet zetten. En ik moet 'toe stemmen dat ik tijdens mijn gewijde excursie niet gehin derd werd door een veelheid van kerkgangers. Nadat ik in De Posthoorn van Cuypers was geweest (een heerlijk Interieur met z'n dubbele galerij en en milde overvloed aan ge kleurde baksteen) wilde ik naar De Duif van Molkenboer aan de Prinsengracht: een lief kerkje in neo-barokke trant, dat een zeer vlijtige actiegroep achter zich heeft, die her en der jn de stad via felgekleurde aanplakbiljetten gelovigen en ongelovigen krachtig herinnert aan het bestaan van De Duif en op de hoogte stelt van wat er binnen haar gepleisterde muren te doen is. Onderweg bedacht ik dat we in Amsterdam rióg een kerk van Molkenboer hebben, namelijk die van de redemptoristen aan de Keizersgracht. Ik besloot een klei ne omweg te maken en even om de hoek te kijken in dit neo gotisch bouwwerk. Volledigheids halve dien ik te melden dat ik met dit bezoek ln zoverre buiten mijn boekje ging. dat deze kerk buiten de bedreigde bouwsels valt. Niet omdat we allemaal zo tuk zijn op dit voorbeeld van (overi gens zéér vertederende) 'stuca- doorsgothiek', maar omdat de re demptoristen baas in eigen kerk zijn en wel zorgen dat de sloper er met z'n vingers afblijft. 'Bij het betreden van het portaal hoorde ik aan de dreigende stem van de predikant, dat de gelovi gen er van langs kregen'. Deze zin van Godfried Bomans schoot me tp binnen. Overigens hoorde ik al op de stoep dat er op zeer krach tige toon gepredikt werd. want niet alleen de buitendeur stond open. maar ook die van het por taal naar de kerk. Het was stamp vol, aan een kleine wandeling on der de gestucadoord-houten ge welven hoefde ik niet te denken, en ik vertrok snel naar de Prin sengracht. Op de drempel van De Duif -zat een man ln het groen van de bomen te turen. Dromerig reikte hij me een liturgie aan van het stapeltje, dat hij in z'n. hand hield. Zelf bleef hij buiten, hij zag kennelijk meer in de kerk van ongekorven hout. Strandleven Thuisgekomen zocht ik het stuk van Bomans op waaraan ik herin nerd werd bij mijn uiterst vluch tig bezoek aan de redemptoristen kerk. Onder ae titel 'Het strandle ven' staat het in een van de weinige bundels van Bomans, die niet bij Elsevier zijn uitgekomen: 'Op het vinkentouw', uitg. De Lanteern in Utrecht. Ik kan niet nalaten een deel van dit fraaie verhaal te citeren. Bomans was te laat bij de kerk aangekomen, hij had een lekke band gekregen en stond dus ln het portaal. Hier is God/ried Bomans: Toornige klanken donderden dooi de gewelven, zonder dat ik horen kon wat het misnoegen van de gewijde spreker had opgewekt. Late kerkgangers kennen die situ atie wel. Men staat in het kerk portaal tussen twee deuren: de ene leidt naar het paradijs van een bloeiende zondagochtend, de ander naar de hel van een opge wonden kapelaan. Dit is het vage vuur van de preek. Men anti chambreert op de verdoemenis. Maar men weet tevens: over een half uur sta ik weer in de zon. Met dit vertrouwen duwd& ik de tweede deur open. Mijn vaag vermoeden werd be waarheid. De pater had het strandleven' te pakken. Een mooi onderwerp, waarbij men zich vol ledig geven kan. al ivas het wat vroeg in 't seizoen. Paters weten dat zo niet. maar het is in het vroege voorjaar nogal frisjes aan zee. De dienstdoende kapucijn schilderde in krachtige termen de bekoringen, die de Beminde Gelo vigen daarginds te wachten ston den. Hij deed dit zó welsprekend en in zulke kleurige beelden, dat de ademloos luisterende kerkgan gers de neiging om er direct heen te gaan. slechts met moeite on derdrukken konden. Uit zijn be schrijving bleek, dat het eerzame Zandvoort een oord was. waar de meest wellustige taferelen zich gratis afspeelden. Deze vergissing sierde hem. Hij was er kennelijk nooit geweest. Om eventuele misverstanden te voorkomen, het flardje preek dat ik aan de Keizersgracht opving, had geen betrekking op het strandleven. Ook niet op het naaktstrandleven dat toen al lok te en toch een dankbaar onder werp moet zijn voor de onder de redemptoristen, veelvuldig voorko mende moraaltheologen. Roomse bonders Onlangs met een r.k. collega van de krant naar huis oplopend, bracht ik hem ervan op de hoogte hoe ik op een zomerse zondagoch tend midden in de oude binnen stad een springlevend stukje rijk rooms leven was tegengekomen. 'Zeker bij de redemptoristen', ver Interieur van de Bonifatiuskerk in Amsterdam-Oost Deze tekening staat bij 'Het strajulleven' in de bundel 'Op het vinkentouw' van Godfried Bomans. onderstelde hij deskundig en ik begreep de juistheid van de op merking van de (rooms geworden professor Cornelia de Vogel, dat de redemptoristen zo'n beetje de gereformeerde bonders van de roomse kerk zijn. Ik vertel geen nieuws wanneer ik vaststel dat verschillen in geloofs beleving en zelfs geloofsinhoud niet meer samenvallen met de grenzen tussen de diverse kerkge nootschappen. De grenzen lopen dwars door de kerkmuren heen. 'Rechtse' protestanten die zouden huiveren bij de gedachte aan wat bisschop Gijsen allemaal aan typisch róóms spul in huis en hart ■heeft gaan graag met hem ip zee in de strijd tegen de abortus. 'Linkse' protestanten tobben mee. over de opvolging van kardinaal Alfrink en laten zich graag stich ten door Huub Oosterhuis. Binnenwityen Nogmaals, op dit verschijnsel is vaker gewezen en je schiet er in kerkelijk en becumenisch opzicht niks mee op. Het is natuurlijk mooi wanneer een flink moralise rend redemptorist en een .kloeke hervormde van 'Tot de wet en tot de getuigenis' samen broederlijk het hoofd schudden over wat er tegenwoordig allemaal maar mee door kan, en het is natuurlijk treffend wanneer een gerefor meerde dominee je meedeelt dat- ie als hij geestelijk bijgetankt wil worden, naar de roomse studenten- ekklesia gaat. Maar meer dan eventjes hartelijk bij de buren binnenwippen is dit niet. Daarom vraag ik me af (en nu pak ik de draad van mijn verhaal eindelijk weer op) of we de oecu- door A. J. Klei menische kant van de strijd om het behoud van de neo-gotiek niet sterker naar voren kunnen brengen. Want het moet voor ka tholieken tóch een bijzonder ont roerende en tevens voldoeningge- vende gedachte zijn, dat zij vech ten zij »aan zij met de nazaten van mensen, die eens knarsetan dend toekeken toen her en der in stad en land door en voor zich emanciperende roomsen kolossale neo-gotische bouwsels, compleet met trots omhoogpriemende to rens, als paddestoelen uit de grond verrezen. Je stond machte loos. Kijk, op niet-kerkelijk ge bied kon je er tenminste nog voor zorgen dat die roomse Cuypers bij de bouw van het Amsterdamse Centraal Station een protestantse mede-architect op z'n dak gescho ven kreeg (voor wie 't niet mocht wetendat was Van Gendt, die o.m. het Concertgebouw op zijn naam heeft staan). Want het mocht niet zo zijn dat iemand die per spoor de hoofdstad van ohze protestantse natie binnenkwam of verliet, dit zou moeten doen via een gebouw, dat louter aan een rooms brein ontsproten zou zijn. Verrukkelijk Maar dat is verleden tijd en ra sechte protestanten lopen verlek kerd in roomse kerken, die op z'n minst de zeventig gepasseerd zijn, rond. Je kunt daarbij, dat wil ik tenslotte melden. verrukkelijke dingen meemaken. Zo ging ik een paar weken terug naar de Bonifa tiuskerk in het oude oosten van Amsterdam, gebouwd door E. J. Margry, begaafde leerling van Cuypers. Ik wilde eventjes genie ten van het magnifieke interieur met zijn reeksen roosvensters en houten tongewelven (waarom gaan de mensen eigenlijk niet veel meer in zulke mooie kerken kijken?) Ik ben er veel langer gebleven dan ik van plan was, want toen ik binnenkwam klonk het Osanna uit de mis in D van Mozart, voortreffelijk gezongen door een geoefend koor en vak- kundig begeleid door een orga nist-dirigent die (naar me later bleek) aan de hand van een pia no-uittreksel de orkestpartij moeiteloos voor orgel arrangeerde. Ik wachtte ook het Agnus Dei af, net was geweldig. Na afloop wachtte ik in het por taal (een deel van mijn leven schijnt zich in kerkportalen af te spelen) tot de organist naar be neden kwam: een niet zo jonge, enigszins gebogen man, die zich voorstelde als pater zus en zo (ik verstond zijn naam niet). Hij schoof mijn uitbundige compli menten nonchalant aan de kant en praatte liever over de verdien sten van Mozart en de kwaliteit van zijn orgel. Ik werd een beetje jaloers op een kerk, waar ze zulke schitterende muziek als gebruiks voorwerp in huis hebben plus mensen die bereid zijn die muziek zo zorgvuldig tót klinken te bren gen in een kerkdienst-zonder-ap- plaus. Aan het eind van de dienst was meegedeeld dat 'het dames- en herenkoor' de week daarop niet aan de hoogmis zou meewer ken wegens vakantie. Ik hoop dat de dames en heren een fijne va kantie gehad hebben. met desnoods hetp discussies. Maar vóór alle dingen moeten de ogen opengaan voor de diepte van de insnijding, die wij in de wereldge schiedenis beleven. De moeilijkheid, is, dat wij voor ons traditioneel, geestelijk erfgoed nog geen even waardig, betrouwbaar alternatief hebben gevonden. Vandaar o.a. de behoefte aan organisatie van de verontrusting in verschillende krin gen. Aan de andere kant groeit het scepticisme en het nihilisme. Voor wie nog aanspreekbaar is, is dit nieuwe boek van Boerwinkel een noodzakelijke, hygiënische 'eer ste hulp bij ongelukken.' Het mooiste zou zijn, als er een vernieuwingsbeweging uit zou kun nen groeien. Laat de schrijver zich maar troosten met de spreuk: 'Werp uw brood uit op het water, en ge zult het vinden na vele da gen'. Als die ons nog gegeven zijn! DOOR EEN VERHEVEN HANI LEID De: v!4< Het is de schrijver van dit er duidelijk om te doen dat w zullen twijfelen of Israëls ui geschiedt onder Gods leiding, gedeelte dat wij vandaag leze men wij dat opnieuw enkele tegen. De Heer bepaalt de rob" zelfs de plaatsnamen wordejPjj? noemd. De Heer voorzegt zeil 30 de Farao zal denken als z( daar, tegen de 'woestijn aang( zullen bevinden. Hij zal dejj^ klem waar ze iri zitten verlek den om ze na te volgen. In treffen we dan weer een out H aan waarin aan de Farao t !al wordt dat de Israëlieten geler zijn. Daarop verandert zijn g n heid en besluit hij tot de acht®£ ging. De vlucht wordt weer n!D' meer weersproken door d© °e ging dat 'wij' Israël uit onze hebben ontslagen. En tenslot zen we dat de HERE Farao'; verhardt. Het zijn allen verscl de gezichtspunten van èen bi gebeuren, waarbij het hier oj komt dat de Farao Israël aclp® zet. Maar ook dat gebeurt nie der Gods medeweten en best kerk op haar tocht naar -hét5 der bevrijding mo'et dit voore eeuwen weten: de Farao's spijt krijgen en er achter aan Waar ook maar tekenen van bie ding van mensen zijn moét kend worden op weerstand eif1 zet, op een besluit om de bevi op te houden, en liefst ongedi maken. Maar het stukje e met een troostvolle opmel Maar de Israëlieten zetten hui tocht voort, door een ver hand geleld. Dat is 't waar w aan vast mogen houden. God ons leven. Vaak is ons dat duidelijk, maar Hij doet het Achteraf kan je het soms zil van te voren mag je het weti erop te vertrouwen. (Exocus 8). at letB zif :te[ 5 1 Bo| NED. HERV. KERK Intrede op 1 sept. te Oudegal W. Schaap,> kand. uit Utrecht. N GEREF. KERKEN Bedankt voor Rijnsburg: D. Bo|| negt te IJsselmonde. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Haren (Gr) W. (4 Vries te Helpman; te Bergentlj ^J. J. Wildeboer te Hardenberg. CIIR. GEREF. KERKEN Beroepen te Almelo: H. de Gral' Maarssen; te Zeist: J. Westeriij Nunspeet- GEREF. GEMEENTEN Beroepen te 's-Gravénpöld£a: Bregman te Rijssen. BAPTISTENGEM Intrede te Groningen-NoordÜj Broertjes uit Amsterdam-Noordi Vredesbewegingen elf' kerken kritiseren defensienota DEN HAAG Ons veiligheidsbfE: is nog steeds gebaseerd op ded' schrikkingsfilosofie die zakelijkjv. bieus en moreel onhoudbaar worden beschouwd. De defensief 1974, die in -zijn uitgangspuf zozeer vasthoudt aan het tradfc nele denken, biedt geen efj aanwijzing dat de komende a jaar een ander beeld te zien zfë geven als de afgelopen tien jaa|c Tot deze conclusies komen hetfe: terkerkelijk Vredesberaad (IKVj" de katholieke vredesbeweging L Christi. Zij kwalificeren de dav sienota als een 'louter techij11 werkstuk', dat handelt over dek vanging van mensen door ma. nes, maar niet over de wezenfe- vragen van vrede en veiligheid.jct terst teleurstellend vinden zijjs' dat een zo belangrijk punt alfe vorming van de mens in de km macht een beleid wordt uitgefc peld dat vrijwel geheel gericht il technische vervolmaking en nie» een kritische levenshouding en andering in het denken! U De Rotterdammer *v Nieuwe Haagse Courant ft Nieuwe Leidse Courant L /Dordts Dagblad Uitgaven van B V. D^e Christe iike Pers Directie. Ing O Postma, F Diemer H iwfdredactie: J Tamminga. It Hoofdkantoor NZ. Voor- f burgwal 2R0, Postbus -r: 859, A dam Telefoon je 320 - 22 03 83. Postgiro: h- 26 92 74. Bank: Ned Midd. Bank (rek nr. r 69 73 60 768). Gem giro 3 X 500. 1 li

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2