Drs. Van Velthoven ziet niets in polarisatie Indiase kerkleider roept op tot vorming van voedselreserve a iliBilisii 'Uit het hele leven van Jezus blijkt dat je horizontaal en verticaal nietuit elkaar kan halen' Trouw Kwartet Wereldconferentie van de godsdiensten voor de vrede Conferenties Paus tegen bijbel onderzoek Beroepingswi Nieuwe boekt TROUW/KWARTET VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1974 KERK/BINNENLAND door Aldert Schipper De 150 gedelegeerden, gasten en waarnemers, die vandaag beginnen met het landelijk pastoraal overleg van de Nederlandse (katholieke) kerkprovincie in Noordwijkerhout, spreken met elkaar op basis van een voorbereidend boekje. De brochure valt uiteen in twee delen. Het eerste deel wordt gevormd door een stuk met concrete aanbevelingen, onder welke de vorming van een raad voor kerk en samenleving een vooraanstaande plaats inneemt. Het tweede deel van de brochure bestaat uit een inhoudelijke be schouwing, geschreven door dr. H. Boeracker, dr. J. Kahmann en drs. Th. v. Velthoven, ter bespreking goedgekeurd door de bisschoppen. De eindredactie van dit stuk was in handen van drs. Theo v. Velthoven (40), een priester die verbonden is aan het diocesaan pastoraal cen trum van het bisdom Den Bosch. Hij is filosoof en bereidt een proef schrift voor met als onderwerp Ni- kolaus van Kues, een kardinaal die kerkpolitiek en intellectueel een zekere rol gespeeld heeft in de Middeleeuwen. Onbekommerd Van Velthoven zegt dat de schrij vers er op een onbekommerde ma nier van zijn uitgegaan dat het DRS VELTHOVEN 10-3 H E geloof in God en de dienstaande mensen bij elkaar horen en niet tegenover elkaar geplaatst kunnen worden. De schrijvers willen op grond daarvan een kritische bezin ning op gang brengen op de pro ductie- en consumptiemaatschappij. Over deze zaken bestaan spannin gen in de kerk, maar drs. Van Velthoven vindt dat je in deze situ atie niet de verschillen in opvat ting uit de weg moet gaan. 'Je kunt natuurlijk zeggen: laten we ons maar een beetje neutraal opstellen, maar wij vinden dat wij elkaar zo serieus moeten nemen dat we de verschillen met elkaar bespreken. Daarom hebben we het laatste hoofdstukje gewijd aan 'dialoog binnen de kerk'. staat u voor Wat voor kerktype ogen? We denken niet dat de kerk een soort actiecentrum moet worden, waar sommigen het oog op hebben laten vallen. We willen graag een kerk hebben waar ruimte is ook voor bezinning op het maatschap pelijk engagement van de christen zoals hij dat ziet. In zo'n kerk kunnen de verschillende meningen uitgewisseld worden. Vanuit Rome voelt men meer voor een hiërarchisch gestructureerde- kerk. Ja. dat is het probleem van het pastoraal overleg. Er bestaan nu eenmaal verschillende opvattingen over de plaats van de dialoog en plaats van de hiërarchie. Pater van Velthoven meent dat hij in de kern van het geloof niet verschilt met diegenen die het hiërarchisch model aanhangen. 'Het verschil is dat zij meer vinden dat de kern van het geloof beveiligd moet worden door vaste structuren en een sterk gezag, terwijl wij er van uitgaan dat die kern van het geloof zozeer appeleert dat je heel voorzichtig moet zijn met instituti onele garanties. Binnen dat hiërar chische kerkbegrip loop je gevaar de kern van het geloof te verduis teren. Het landelijk pastoraal overleg heeft formeel geen enkel gezag. Het is een bijeenkomst waarbij de tal rijke gedelegeerden wederzijds hun opvattingen kunnen uitwisselen over de maatschappijproblemen. Er is voor de deelnemers bemoediging te halen en een uitdaging van hun geloof ten overstaan van de wereld-. En de bisschoppen hebben de gelegenheid hier te horen wat er zo op landelijk niveau in de kerk leeft. Het overleg duurt drie dagen en zal naar veler verwachting ein digen in een aanbeveling aan de bisschoppen om te komen tot de vorming van een raad voor kerk en samenleving, die gébruik makend van deskundig advies de kerk zal helpen in het vinden van een standpunt in maatschappelijke kwesties. Maar je unt niet zeggen dat de aanhangers van het hiërarchische kerkbegrip geen oordeel hebben over de christelijke ethiek. Vroeger was er een sterk geconcen treerde aandacht voor de sexuele ethiek. Dat lijkt nu weer een beetje terug te komen, maar wij zeggen dat Chirtus beslag legt op de hele mens op het individuele en op het sociale handelen. Wij vinden dat je geen onderscheid kunt maken tussen het beleven van de relatie met God en de relatie tussen hiërarchisch model, hoewel we geen enkele aanval op welke hiërarchie dan ook hebben gedaan. In het boekje wordt het als een bedreiging van het geloof be schreven, wanneer het geloof be perkt blijft tot het persoonlijk leven of tot het innerlijk. Ja, wij zien dat als een echt gevaar. Als je werkelijk je geloof ernstig neemt, dan kun je niet twee com partimenten in je leven maken, waarvan het een dan nog wel voor God toegankelijk is. Er kan 'geen onderscheiding zijn tussen je indi viduele houding en je maatschap pelijk gedrag. In beide moet het geloof tot uitdrukking komen. Het is helemaal niet verkeerd als het ge loof moed en vertroosting verleent aan het innerlijk, maar dat inner lijk moet ook worden uitgedaagd. De vragen waar het in het leven om gaat liggen toch ook op maat schappelijk terrein. Er gaat een ge.- weldige invloed uit van maatschap- mensen. Dat punt laten we via de bijbelse bronnen naar voren ko men. Uit het hele verbond en uit het leven van Jezus blijkt dat je horizontaal en verticaal niet uit elkaar kunt halen. Dit punt laten wij rechtstreeks en vrij onbevangen uit de bijbel en de eerste geloofstraditie naar voren ko men. Het eerste deel van ons stuk zou je neo-orthodox kunnen noe men. Daarover is binnen het epi scopaat geen moeilijkheid geweest. In het slot kiezen wij voor een communautair kerkmodel (gemeen schap) en veel minder voor een pelijke structuren op het functio neren van het individu. Veel gelovigen vrezen dat liun ge loof in gevaar komt door de confrontatie met de werkelijkheid. Er zijn er die overstelpt worden door wat ze ervaren en op de tele visie zien. Maar het geloof geeft je zowel de moed om de zaken realis tisch onder ogen te zien, als de overtuiging dat het zin heeft om er aan te werken. Dat kun je met des te meer zekerheid zeggen, naarmate je mensen vindt, een gemeenschap van christenen, die ook die overtui- Drs. Theo van Velthoven ging hebben en die richting willen gaan. Daarom geloof ik dat de groepsvorming in de kerk van geweldig belang is. In het pastorale werk zien we steeds meer in dat de mensen pas goed kunnen functio neren als ze een groep om zich heen hebben. Dat kan het pastoraal overleg nu worden. In het document staat het idee centraal van een nieuwe ascese. Kan de kerk een soort anti-con- sumptiebond worden? Het is langzamerhand wel duidelijk dat de hele wereld onmogelijk zo kan consumeren als wij in de rijke landen nu doen. Dat betekent dat wij een onrechtmatig beslag leggen op de goederen van deze aarde. Dan moeten we dus iets doen aan de overconsumptie. Niet gewoon maar door overheidsmaatregelen, doch via een daaraan beantwoor dende mentaliteit. Je moet niet denken dat ieder die bij de kerk is aangesloten daar vanzelf aan mee doet. maar ik kan me voorstellen dat er binnen de kerk groepen ont staan, die zich bezinnen op de vraag of we alles wel nodig hebben wat we opmaken en daaruit een gedrag afleiden. VAN LEZERS - Moord (12) Mijn gedachten gaan uit naar al die moordenaars. Vergeten wij niet dat Jezus aan het kruis een moor denaar heeft vrijgesproken. God is liefde. Hij vergeeft. Hij heeft ons, zondige mensen, lief. Streefkerk C. A. Wink-Roos Moord (13) Is er verband tussen moor en wer kloosheid? Soms lijkt het van wel. De mens komt tot rare dingen uit verveling en geldgebrek. Mijns in ziens moet er zoveel mogelijk werk gezocht worden. Dan maar minder buitenlandse arbeiders. Onze jeugd moet werk hebben. Andijk J. van Dijk Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publtkatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Moord (14) De straffen moeten strenger. Er moet meer toezicht komen op kin deren en jonge mensen. Meer poli tie en werk voor werklozen. Meer toezicht op de invaliditeitswet en de bijstandswet. Ik geloof dat werk loos zijn een groot kwaad is. En ik moet helaas ook zeggen dat sommi- gen niet willen werken. Enkhuizen H. de Groot Katwijk groot gevaar en zonder voldoende steun van burgerij en overheid zulk prachtig werk levert. De Nederland se strafwetgeving, geënt op de Bij bel, wordt door burgerij en over heid geminacht en geschonden on der het motto 'humaniteit en tole rantie.' Rechtvaardigheid, tucht en dicipline gaan ten onder, onder aanvoering van overheid en weten schap! Nederland let op uw zaak! H. I.Ambacht N. Gerritsen Hoofdcommissaris (17) Juist als de samenleving zich van haar waarde op verantwoordelijk heid bewust is, zal zij haar misda dige elementen niet streng genoeg kunnen straffen, maar daarbij springen haar wel tranen van schaamte in de ogen. Als nu dit gevoelen de al te naïeve agressiviteit van hen, die terecht protesteren tegen een lichtzinnige opvatting van misdadigheid, weet te bedwin gen, zal dit hen brengen tot een vruchtbaarder samenwerking met de door hen ten onrechte zo veraf schuwde deskundigheid. Het moet dus naar de erkenning van de ge meenschappelijke bezorgdheid over de menswaardigheid van de sa menleving. P. Iedema Groningen Hoofdcommissaris (16) Ik weet van heel nabij van het ongenoegen bij de politie over de misdaad en de behandeling van de bedrijvers daarvan. Niet alleen bij de justitie en de rechter staat die overbelaste politieman vaak in zijn hemd, maar veel meer nog bij de burger die hij mag beschermen Hulde aan onze politie die vaak in De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie. Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 280. Postbut 859, Adam Telefoon 020 22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Nea Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. Drie rechercheurs van politie te Katwijk aan Zee bewaakten vólgens een bericht in Tr/Kw. van 27 aug. j.l. (ook andere bladen maakten er melding van) tijdens een jeugd dienst de voorganger ds Koelman. Geen ouderling, geen diaken, geen collectant geen koster en geen or ganist hebben zich laten zien. En dat alles omdat genoemde predi kant, tegen zin van de kerkeraad twee leden van de beweging Youth for Christ had gevraagd tijdens de ze dienst getuigenis van hun geloof af te leggen. De predikant is zelfs (telefonisch) met de dood bedreigd. Wat een in-treurige affaire. Broe ders in Christus 'onder elkaar' De gereformeerde bond heeft in Kat wijk de langste vinger in de dog matische pap en die stel ik verant woordelijk voor deze schandelijke bejegening van ds Koelman. Het is toch treurig dat zoiets in 1974 nog kan voorkomen. Oostburg (ZVL) Karei H. M. v.d. Berg Anna Terruwe (3) Met alle waardering voor haar be vestigingstheorie, onderstreep ik ten volle het ingezonden stuk van de heer J. A. Domen uit Bussum. Waaraan ontlenen wij het recht en wie zijn wij om onze mening aan de paus op te dringen? Wij zullen weer een stap terug moeten, willen wij nog met recht de naam Rooms- Katholiek dragen. Leeuwarden H. M. Hamer-Sierksma Hoofdcommissaris (15) De commentator moet eens gaan lezen Leviticus 24. 17-21, ik hoop voor hem dat óók hij niet in PA- NIEK komt want dan zal straks het oordeel van de jury wel weer zijn.die man is ziek en dus.In de Bijbel staat daar niets van in, of zo'n mens ziek is of niet, het mag niet. Vergeet u de ouders maar van het geworgde meisje en wees maar al leen bezorgd om de wellustelingen en moordenaars! Epe A. Wiskerke Kom ga met ons (3) Bij de vrijgemaakte evangelisatie commissie heerst blijkbaar toch een misverstand over de inhoud van de 'Blijde Boodschap'. Deze betreft n.l. niet het vrijmaken van een (inge beeld) juk, meer het vrijmaken van het reëel juk der zonde (ook van die der zelfingenomenheid en zelfge noegzaamheid). Daarom dient een evangelisatiecommissie zich te beij veren onbekenden met 'het zachte juk' dit aan te prijzen en geen kerkistische stokpaardjes te berij den. Rotterdam C. P. van Renssen Van een onzer verslaggevers LEUVEN De wereldconferentie van de godsdiensten voor de vrede, die woensdag in Leuven is be gonnen, spreekt dit weekeinde over een aantal klemmende wereldproblemen en over een aantal an dere belangrijke zaken. Onderwerp van gedachtenwisseling voor de ruim vierhonderd gedelegeerden zijn: Cyprus, Noord-Ierland, De zuidelijke Philippijnen, het Midden-Oosten en Zuidelijk Afrika. Voorts wordt in werkgroepen vergaderd over ontwapening, ontwikkeling, bevrijdingsbewegingen, de mensenrechten en de ecologische crisis. Katwijk (2) Doodstraf De vraag, of de doodstraf moet worden ingevoerd, kan op dit mo ment niet worden beantwoord, ue criminaliteit behoeft door de invoe ring van de doodstraf niet af te nemen. De factoren die tot een toenemen de criminaliteit lelden zullen veel vuldig moeten worden onderzoent. Gelukkig verrichten criminologi sche instituten op dit gebied al veel baanbrekend werk. Wellicht kun nen enkele criminologen het ver schijnsel criminaliteit belichten, zodat een ieder hiervoor meer be grip zal hebben. Kreten als 'de doodstraf opnieuw invoeren' zijn ongelukkig gebruikt. Nederland en veel andere landen hebben om menselijke redenen de doodstraf afgeschaft. Mijns inziens een recht vaardig besluit. Culemborg J. Bouwman Onder de deelnemers zijn vooraan staande moslims, joden, hindoes, boeddhisten en christenen. Ook en kele kleinere godsdiensten zijn ver tegenwoordigd. De conferentie is een vervolg op de conferentie die in 1970 in het Japanse Kyoto werd gehouden. Deze leidde tot een ge meenschappelijke intentieverkla ring van de deelnemers tot samen werking op basis van dialoog ter- wille van de vrede. Bij de opening van de conferentie in Leuven sprak woensdag de Bel gische kardinaal Léon Suenens een welkomstrede uit. Er werd ook ge sproken door de voorzitter van de Indiase bisschoppenconferentie, aartsbisschop Angelo Fernandes en door de Vietnamese boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh. Voedselreserve Mgr. Fernandes is voorzitter van de vergadering in Leuven. Hij wekte in zijn rede de conferentie op, ge durende de bijeenkomst tenminste voor de dag te komen met een appel aan de in november in Rome bijeenkomende wereldvoedselconfe- rentie een voedselreserve te vormen en een plan op te stellen hoe de honger in de wereld bestreden kan worden. 'Laten we in de naam van God en van de hele -menselijke familie alle regeringen en volken, overal ter wereld en of ze arm of rijk zijn en in welke politieke of sociale systemen zij leven, oproe pen tot acties tot gezamenlijk en tijdig handelen', zei Fernandes. 'De honger is bij uitstek het ver schijnsel dat een band tussen de mensen smeedt', aldus de aartsbis- Second World Conference on Religion and Peace Leuven, Belgium August 28-September3,1974 Ik begrijp niet wat er op tegen is om leden van Youth for Christ getuigenis te laten afleggen van hun geloof. Heeft men dan niet begrepen wat de bijbel ons leert, of Is men bang dat z'n geweten gaat spreken bij het aanhoren van een geloofsgetuigenis? k Ben blij dat deze dominee doorgezet heeft, die begrijpt wat wij mensen nodig hebben en ik hoop dat veel kerken hem zullen navolgen. Emmeioord A. v. d. Deen Onder het ingezonden stuk 'Moord (10' in ons blad van gisteren is de naam van de inzender weggevallen. Dit was G. A. Klein-Meenks te Woerder. CWX-dagen. De stichting 'Vuur' heeft haar Vuurdagen ingebracht in de charismatische werkgemeen schap Nederland. De Vuurdagen worden voortaan CWN-dagen: da gen voor charismatische bezinning en informatie. De dagen duren van tien tot vijf uur. Het programma is steeds: bijbelse inleiding, gespreks groepen, onderlinge kontakten, pre sentatie van regionale groepen, praktische aanwijzingen en als sluiting een dienst voor gebed en toewijding. Utrecht: zaterdag 21 september in de Marcuskerk. Wijnesteinlaan 2 met ds. W. W. Verhoef (Vlaardin- gen) en ds. G. Gerkema (Schoon- dijke). Rotterdam: zaterdag 12 oktober in de Andreaskerk. Heer Vrankestraat 51 (tegenover station Noord) met dr. K. J. Kraan. Vlaardingen: zaterdag 9 november met ds. Verhoef. Op het program staan verder dagen in Amsterdam, Assen, Breda en De venter. Het vignet van de wereldconferen tie van d e godsdiensten van d e vrede is ontworpen door de Belgi sche kunstenaar Michel Olyff. Het bestaat uit de traditionele symbo len van het boeddhisme, het chris tendom, het hindoeisme, de islam en het jodendom. schop. Hij stelde vast dat de maat regelen die tot dusver genomen zijn ter verkleining van de kloof tussen arm en rijk 'een flop zijn gebleken. Het eerste ontwikkelingsdekade en Unctad III zijn mislukkingen ge weest. De rijke landen hebben meer van hun hulp geprofiteerd dan de ontvangers van die hulp. En naar mate de rijke landen hun rijkdom nog zagen toenemen, verminderde hun hulp'. De boeddhist Thich Nhat Hanh, die leider is van de Vietnamese vredes missie in Parijs, zei dat hij in zijn eigen land gezien heeft dat de godsdienst van de mensen de sterk ste kracht kan zijn tegen de oorlog. De monnik herinnerde aan de zelf moord van een gelovige boeddhist, die als gevolg heeft gehad dat de publieke opini: in Amerika en daarbuiten omsloeg. De boeddhist raadde de conferen tiegangers aan. hun heil niet te zoeken in het produceren van in drukwekkende documenten. 'Een geslaagde bijeenkomst is er een. waar wij ons leven met elkaar heb ben gedeeld door ernstig naar el kaar te luisteren in een geest van begrip en samenwerking'. Hij ein digde zijn toespraak met een ge dicht waar de aanwezigen in de aula van de universiteit ademloos naar luisterden. De conferentie, waarvan de Ameri kaan Homer Jack secretaris gene raal is, wordt voornamelijk gefi nancierd door boeddhisten uit Ja pan, katholieken uit Duitsland en Amerikaanse protestanten. De paus zegde in een telegram steun toe aan de bijeenkomst. Toch liet kar dinaal Suenens uit zijn rede een aantal gedeelten weg, die ietwat controversieel waren. De kardinaal zei wel, dat 'een beschaving haar naam niet waard is, wanneer zij berust in de ongelijkheden die de hedendaagse wereld kenmerken'. De duivelse kring dat de mensen in het grootste deel van de wereld arm zijn omdat zij te weinig voort brengen en dat ze te weinig produ ceren omdat zij te arm zijn moet worden doorbroken, aldus de kardi naal. Hij legde nadruk op de be hoefte aan gebed en inkeer en hij besloot zijn rede met de medede ling dat hij zijn diocesanen ge vraagd heeft het gebed van Francis- cus van Assisi te bidden. Normen Elke morgen wordt gedurende de hele conferentie een gebedsdienst gehouden volgens de rite van een van de vertegenwoordigde gods diensten. Er is evenwel niet voor zien in een interreligieus gesprek over theologische grondslagen. Ook is niet geheel duidelijk op grond van' welke normen de deelnemers zijn gekozen voor de bijeenkomst. Een boeddhist, die wel op de confe rentie aanwezig is, zegt van zijn levensovertuiging dat het geen godsdienst is. Hetzelfde vindt een marxist van zijn visie. Maar de marxisten zijn niet vertegenwoor digd, evenmin als de humanisten. 'Wel zijn er waarnemers namens Amnesty International, de wereld raad van kerken, de pauselijke commissie voor gerechtigheid en vrede en pax christi. De VN-com- missie voor de rechten van de mens wordt vertegenwoordigd door de Nederlander dr. Th. van Boven. Morgen zal, naar wordt verwacht, de Nederlandse minister van ont wikkelingssamenwerking, drs. J. Pronk aan de beraadslagingen deel nemen. De conferentie duurt tot 3 septem ber en zal waarschijnlijk een ver klaring opstellen over het overleven van de mens in een wereld van voedselschaarste, uitputting van de hulpbronnen, vervuiling en overbe volking. Voortgaande bezinning, dat niet zeeën van tijd? Vroeger gaf de kerk zeer direct politieke aanwijzingen, dat doen wij nu niet meer. Je moet in dit geval twee dingen onderscheiden: het belang van de problemen waar het om gaat en de eigen vrije beslissing van de gelovige in de wereld die gerespecteerd moet wor den door de hiërarchie. Het is ech ter wel duidelijk dat de kerk soms veel te weinig zegt, denk maar eens aan de bisschoppen van Mozambi que. Maar aan de andere kant, als Je wilt dat het pastoraal overleg tot hele duidelijke uitspraken komt, bijvoorbeeld over inkomensnivelle ring, dap vraag ik mij af of je dan in feite verandering op gang brengt. Er bestaat altijd een zekere spanning, als ie uitspraken doet. Je moet wat verder zijn dan iedereen al is. anders formuleer je alleen maar de communis opinio en tege lijkertijd kan je de spanning niet zo groot maken dat je alleen maar weerstand oproept. En je moet niet doen alsof je meer zekerheid hebt dan je echt bezit. ROME (CIC/DPA) Paus heeft in zijn gebruikelijke wel se audièntietoespraak een woon felle aanval gedaan j 'reformatorische leer van her, bijbelonderzoek'. Pluralisme in kerk en theola volgens de paus alleen geool als hét strikt blijft binnen dei zen van 'het katholieke dogmi wil zeggen de door God gtL baarde en door het leergezai de kerk als zodanig bevestigd® Deze leer is zo rijk, dat ziw; ieder in elke tijd een volheiL uitdrukkingsmogelijkheden L. aldus de paus. Tegenover de belijdenis der jïl matie, dat slechts de Schrift b (sola Scriptura) de eenheiiL geloof garandeert, stelde de dat ook de bijbel uit de oveL ring (der apostelen) ontstak, 'En is zij niet meer dan ooit L( gesteld aan het reële gevaar^, gelaten te worden aan de ric|e loze, uit het centrum wegdriji pluralistische uitleg van het iL du, dat wil zeggen aan hetiei onderzoek', dat de geloofsee^ opgedeeld heeft in een niet t^r len hoeveelheid van persochi menigen?' ia De paus stelde de vraag, hh zulke grondslag de oecumenf worden gebouwd. Waar zoi&r christendom en nog meer hij tholicisme terecht komen, wa; men nu ook onder het vooj 1 van een bedriegelijk en ontdu baar pluralisme de versplinjr van de leer als gerechtigd fli vaardt De paus besloot met tjui gen, dat de ware godsdienst sb dan rechtmatig als zodanig ep\ kan worden, wanneer hij lit blijft aan de ene katholieke le z BEROEPINGSWERK NED. HERV. KERK Beroepen: te Voorthuizen P. man te Wezep; te Zevenl (toez.) G. S. Alma te Vijrhuize Afscheid: op 1 september vail maar L. Th. A. v. d. Marei v emeritaat: van Doorwerth-He F. H. J. Bik wegens emeritaat Urk A. S. Bijlsma wegens emi (blijft te Urk pastoraal werl richten); van Schore J. P vaart, ben. tot luchtmachtprei standplaats Bramsche (West- land) van Voorburg W. Goe ber. te Amerongen; van Gee denberg drs. J. P. van Santé te Oudshoorn-Riddersveld. Intrede: te Reeuwijk J. A. va Velden uit Lopik; te Helmond J. E. Boomer uit Domburg; t hem J. Monteban uit 'sHer bosch; te Bergschenhoek (bij) past.) J. G. van Iperen, em. uit Katwijk aan Zee; te Bellii de kand. J. W. Beks uit Zand te Veenwouden kand. Th. B| uit Groningen; te Waspik- ka' C. Kortleve uit Oud-Albla?! Vlaardingen G. F. H. Kellir Genève: te Arnhem (bijsta past.) dr. K. Roubos, em. prei Delft; te Raalte (als geest. I psych. ziekenhuis Franciscusl H. van Delft Westerhof uit 't (legerpred.). GEREF. KERKEN Aangenomen: naar Zuil 5 (geest. verz. Dennenoord) d W. R. Polman en drs. J. W. "V1 deren, momenteel voor dit t verbonden aan de kerk van j demblik resp. Alkmaar; de b ming tot gevangenispred. te R(h dam J. de Waard te Zandvoorf Afscheid: van Kampen E. Th. ber. te Eindhoven; van RotteijÉ Alexanderstad P. Riemersma, te Harlingen; van Capelle aai IJssel P. van Oosterhoudt bi Hilversum; van Oldebroek J. sema, ber. te Ferwerd. Intrede: te Amstelveen mevr. f' van Egmond, pred. in alg. o voor evangelisatie; te Zuidlarl E. Span. voorheen legerpredika Zeven (West-Duitsland)te il J. Popping uit Spijk-Godlinzf Leerdam C. van der Lindeif Woudsend-Jutrijp; te Gouds Groeneveld uit Vlissingen; te gum J. Bulthuis uit Leens-Hor| zen; te Oostzaan kand. H. A. uit Amsterdam; te Molenaar^ kand. P. C. Suurmond uit Kariq te Alteveer kand. H. J. J. Wit( Nigtevecht; te Schildwolde kaï E. Edelman aldaar. GEREF. KERKEN (VRIJGEMi Afscheid: van Haarlem SÈ1 Waard. ber. te Vroomshoop. te DOOPSGEZINDE BROEDERS», Afscheid: van Hengelo J. fi ber. te Amersfoort. Intrede: te Haarlem J. C. Beef! uit Veenwouden. d BAPTISTENGEM. U Intrede: te Hengelo G. Lieb^ t)< (e Amsterdam-West. 'Achtervolgd door het noodlot'! Hans Hellmut Kirst. Uitgave De Boekerij in Baarn. I 17,90.244 blz. Ten derde male kiest Hans Hei Kirst de stad München all* plaats van handeling voor thriller, die begint met een aan ding. De geschiedenis speelt zii tijdens de oktoberfeesten. Het derzoek leidt commissaris K hoofd van de afdeling zedenpi naar hoge politieke figuren die partijbelangen voor alles er is dan ook ontzettend veel gaan. Binnen achtenveertig wikkelt Krebs, door zijn hoi baas nota bene buitenspel gezeL officieel mede-vennoot van deU ben langer nodig om de fragp ten. in de bekende Kirststijlt boek completerend, door te n<£ en de draad vast te houden. gezegd een nogal vermoeien® zigheid; wat ons betreft hebbfe aan de tot dusverre voorgesa de Mtinchener moorden mefr1 voldoende. !t

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2