Kinderen en tv-geweld: tegenstrijdige meningen r fant Tien vingers Radio- en televisieprogramma's^ tapto delf Even Dagrecept puzzelen Gevulde kwarkappelen De ene vuistslag is de andere niet Realiteit TROS: beroep tegen bepaling van Van Doorn Uitvoering voor tv doorkruist plannen Hoofdstad operette A '&jI Fant bomt r-s béste uit itsbus. Paul Brand Chirurg in India 7'S Busramp Finland: nu twaalf doden Politiemannen urenlang met nep-bom bezig 21 TROUW/KWARTET DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1974 door Ad Kooyman Een van de vragen waarmee zowel massacommunicatie-deskundigen als leken zich sinds de komst van het medium televisie hebben beziggehouden, is de vraag of kinderen in hun gedrag en denk wijze worden beïnvloed door televisiegeweld. Met name in Amerika is en een en ander hangt ongetwijfeld samen met het feit dat de gewelddadigheid hier gedureride de laatste jaren is toegeno men heeft deze problematiek de belangstelling van vele wetenschappers. Een belangstelling ove rigens die in geen geval min of meer eensluidende conclusies ten aanzien van dit vraagstuk heeft opgeleverd. Eerder is er sprake van het tegendeel. Over deze problematiek bestaat een scala van aan elkaar tegenstrijdige meningen die variëren van de uit spraak dat kinderen in het geheel niet worden beïnvloed door televi siegeweld tot uitspraken dat het televisiegeweld als een van de voornaamste oorzaken van de ge welddadigheid van kinderen moet worden gezien. Nu is het bestaan van dergelijke tegenstrijdigheden op zich niet verwerpelijk en ook wel begrijpelijk. Bij het massacom municatie-onderzoek houdt men zich nu eenmaal bezig met vaak moeilijk te localiseren, betrekkelijk ongrijpbare zaken die dankzij hun ongrijpbaarheid reeds per definitie vele tegenstrijdige opvattingen met zich meebrengen ten aanzien van de vraag wat er nu eigenlijk diertt te worden onderzocht. Want wat is bij voorbeeld, om op ons uitgangspunt terug te komen, eigenlijk gewelddadigheid op de te levisie? De bekende Engelse media- onderzoeker Hilde Himmelweit de finieerde bij haar onderzoek naar de invloed van televisiegeweld op kinderen geweld als vuistslagen, messteken, doodslag, enz. Een naar mijn mening ridicule definitie. Enerzijds ridicuul omdat de ene vuistslag nu eenmaal de andere niet is. Als Stan Laurel Oliver Hardy in elkaar slaat is dat immers een geheel andere, en ook in een andere context plaatsvindende, aangelegenheid dan dat iemand in elkaar wordt geslagen in de over de maffia handelende film 'The God- father'. Volwassenen Anderzijds is deze definitie ridicuul omdat hier gewerkt wordt met een interpretatie van het begrip geweld door volwassenen, waarbij klaar blijkelijk bij voorbaat wordt uitge sloten dat er geen groot verschil zou kunnen bestaan tussen hetgeen een kind als geweld ervaart en hetgeen een volwassene als ge weld ervaart. Vooral laatstgenoem de vooronderstelling getuigt van een onbegrijpelijke en ook niet goed te praten wetenschappelijke naïviteit. De val uit een boom van beertje Colargol of Callmero is voor de meeste kinderen hoogstwaar schijnlijk een veel gewelddadiger feit dan het feit of een of andere acteur een slag op zijn gezicht krijgt in een televisiefilm. En juist oen dergelijke vorm van geweld zou in een onderzoek als dat van Him melweit hi het geheel niet aan de orde komen. Met andere woorden: in een derge lijk onderzoek en dit geldt voor het merendeel van de onderzoekin gen die gewijd zijn aan de invloed van het televisiegeweld op het kind houdt men zich in het geheel niet bezig met onderzoek naar ae mogelijke invloeden van televisie geweld op het kind, maar daarente gen met onderzoek naar de vraag in hoeverre door volwassenen gede finieerde opvattingen omtrent tele visiegeweld door kinderen als ge weld worden ervaren. Duidelijk is dat bij een dergelijke onderzoeks opzet waar de interpretatie van het begrip televisiegeweld wordt bepaald door uitsluitend volwasse nen, de ervaringswereld van het kind met betrekking tot televisiegeweld maar gedeeltelijk en zeer vervormd aan bod kan komen. Maar zelfs als voornoemde bezwa ren tegen dergelijke onderzoekin gen konden worden voorkomen, dan nog dienen uitspraken over de invloed van het televisiegeweld op het kind met de grootst mogelijke reserve te worden bekeken. Want druk noodzakelijkerwijs een factor wordt die het kind beïnvloedt in zijn doen of denken. Integendeel, vooral kinderen verkeren vaak in de gelukkige omstandigheid dat in drukken na vijf minuten al weer totaal zijn vervaagd of in het ge heel zijn verdwenen, omdat weer geheel andere ervaringen hun in trede ln de kinderwereld hebben Dit is het tweede en laatste artikel van drs. Ad Kooyman over kind en televisie. Het eerste artikel van Kooyman, hoofd pers en publiciteit van de VPRO, werd geplaatst in onze krant van dinsdag. Thema was toen dat de invloed van tv op het kind nog weinig bekend was. Kooyman schreef beide stukken tij dens zijn voorstudie voor een boek over dit onderwerp, dat hij samen met dr. Peter Hofstede samenstelt. hoe zou men eigenlijk ooit kunnen vaststellen of en zo ja.' In welke mate, televisiegeweld van invloed is op het gedrag en denken van kin deren, als men zich realiseert dat televisiegeweld niet op een verant woorde manier te isoleren is van andere vormen van gewelddadig heid waarmee een kind wordt ge confronteerd. Het feit of een kind bij voorbeeld regelmatig andere kinderen afranselt, hetgeen overi gens ook vóór de komst van de televisie gebeurde, kan immers met een groot aantal met elkaar samen hangende factoren samenhangen die allen op een specifieke manier op elkaar inwerken en in hun com plexe samenhang niet van elkaar te isoleren zijn. En zelfs als een kind zou zeggen dat het afranselen van een ander kind of zijn voorliefde voor geweld dadige handelingen in het alge meen een gevolg is van het feit dat het regelmatig geweld op de televi sie ziet, in hoeverre is hier dan sprake van het verzinnen van een prachtige voor de hand liggende rationalisatie van dit kind. Daarnaast is het tot slot ook nog dat men zich bij het merendeel van dergelijke onderzoekingen baseert op onmiddellijk na de uitzending van het televisiegeweld ontstane indrukken van kinderen. Op grond van de op deze wijze verzamelde indrukken doet men dan op een gegeven ogenblik uitspraken over invloeden, effecten van het televi siegeweld op kinderen. Hier nu is sprake van een onaanvaardbare ge lijkstelling yan ongelijke begrip pen. Met de term indruk doelt men im mers op de aanwezigheid van een kortstondige, moeilijk te grijpen, impressie, terwijl met termen als effecten en invloeden de aanwezig heid van een langdurig, min of meer uitgekristaliseerd proces van beïnvloeding wordt bedoeld. Het feit.dat iets, indruk op een kind maakt,hoeft, in tegenstelling tot wat vele onderzoekers ons willen suggereren, in het geheel niet te betekenen dat een dergelijke in- Van een verslaggever HILVERSUM De Tros is bij de Kroon in beroep gegaan tegen de kanttekening die minister Van Doorn (CRM) heeft gemaakt bij de verheffing van de Tros tot A-om roep. De beschikking van de minis ter bevatte de zin dat 'de Tros vooralsnog als omroeporganisatie erkend dient te blijven'. De minis ter betwijfelt of de Tros wil komen tot een volledig programma, zoals de omroepwet dit voorschrijft. Tros-dirccteur mr. J. M. Landré leidt uit de beschikking af dat de minister de Tros voorwaardelijk er kent. Dit ondermijnt de rechtsze kerheid van de omroep en van de medewerkers. Enig .criteriuih mag volgens de Tros het getalscriterium zijn. De Trps acht de beschikking "in trijd met diverse, bepalingen van de omroepwet, vooral die over het re pressief toezicht, de toewijzing van zendtijd en de bepaling, dat geen voorwaarden kunnen worden ge steld aan vorm en inhoud van de programma's. Door het stellen van voorwaarden, heeft de minister naar het oordeel van de Tros een sfeer van rechts onzekerheid doen ontstaan In het bcroepsschrift staat, dat bij voor gaande 'promoties' nooit voorwaar den zijn gesteld ?n er ook nooit op is gewezen, dat de Tros een niet volledig programma uitzendt. Ook wijst de Tros erop. dat de grote omroepen bij herhaling hebben la ten weten dat zij door gebrek aan zendtijd niet of nauwelijks in staat zijn, een volledig progiamma uit te zenden. De Tros heeft de Kroon om vernie tiging van de beschikking gevraagd, met dien verstande, dat men wel de zendtijd voor een A-omroep krijgt. Inmiddels heeft deTros de minis ter ook om opheldering gevraagd. De heer Landré spreekt van een puur gelegenheidsbeleid. 'Ik heb het gevoel, dat de minister verwoede pogingen doet om uit de fuik te komen, waar hij zichzelf heeft in gewerkt'. Driehoeksverhoudingen zijn dikwijls het onderwerp van alle dramatische kunstvormen. Je kunt wel eens vragen: weten ze niets anders te bedenken, maar je weet dat het percentage in de realiteit minstens zo hoog ligt. De Granada- produktle 'Een razende stilte' draalde dus om een thema, dat bijna net zo oud is als het mensdom. Tot op de graat versleten, zou Je zeggen. Maar Stan Barstow, schrijver ook van 'Coronation Street', is er toch in geslaagd de belangstelling voor zijn verwikkelingen op te voeren. Misschien doordat de emotionele reacties van beide kanten zo boeiend tegenover elkaar werdqn geplaatst. Een confrontatie die niets gemeen had met de keukenmeidenroman, maar met een werkelijkheid die het leven moeilijk kan maken. Opnieuw moest worden vastgesteld, hoe goed de figuren voor dit Britse televisiespel zijn gekozen. Hoe vertrouwd de spelers zijn met de eisen die dit medium stelt. Dit leidt dan ook tot die grote mate van natuurlijkheid. ZIJ hebben het brede gebaar van het toneel niet nodig, maar werken met subtielere middelen, waarvan het effect door de camera's onmiddellijk wordt weergegeven. Wie hiervoor oog heeft, moet bewondering kunnen opbrengen voor de wijze, daarop 'Een razende stilte' werd gerealiseerd. Na een mooi aangekleed programma met liedjes die het water bezongen, woedde het 'Spel zonder Grenzen' in de uitzending van de NCRV. Anloo behaalde voor Nederland de tweede plaats achter Duitsland. 'Panoramiek' hield zich bezig met de wereldbevolking naar aanleiding van de internationale conferentie over dat onderwerp in Boekarest. Woorden, kreten, definities, aanbevelingen en wat dies al in veelvoud. Vooral tegenstellingen. Een aparte bijeenkomst van vrouwen accentueerde de verschillen. Dames uit India en Marokko zelden dat de voedselproblemen niet zozeer moeten worden geweten aan de aantallen mensen maar aan de ongelijkheid op economisch gebied. En daar zit wat in. TON HYDRA AMSTERDAM De stichting Hoofdstad Operettê ziet de belang stelling voor haar jubileumvoorstel ling 'Grafin Mariza', waarvan de premiere 31 augustus in de stads schouwburg in Amsterdam i3, ern stig in gevaar gebracht, nu de AVRO daags tevoren een Duitse televisieversie van de operette uit zendt. De operette is het enige stuk dat de Hoofdstad Operette het ko mend seizoen op het repetoir heeft. Blijft het publiek weg als de tv- operette een flop wordt, dan ver wacht de Hoofdstad Operette een doodssteek. 'De gedaalde bezoekcij fers zullen gevolgen hebben voor de volgend jaar- toe te kennen ge meentelijke subsidies', aldus secre taris M. Ferares van de Nederland- sé vereniging van toonkunstenaars. Omdat de radio/tv-gidsen voor vol gende week al gedrukt zijn is vol gens de AVRO uitstel niet meer mogelijk. Zowel in de gids van de AVRO als in die van de NCRV wordt extra aandacht aan de uit zending besteed. 105. Zo brak de volgende ochtend aan. De natuur deed in genen dele vermoeden, dat er in die mooie bergstreek tussen Klagenbrück en Siebenfurt zulke snode plannen werden uitgebroed. De wind was weer gaan liggen en een stralende herfstzon wierp haar vroege licht op de nederige stulp van de opa's Zeurtjes en Van Zemelen. Een tor telduif koesterde zich op de ven sterbank in de nog dunne zonne stralen en wachtte vol optimisme op de middagwarmte, die nog zo ver weg scheen. Het ongeduldige dier kan natuurlijk kwalijk vermoe den, dat er binnen die nederige stulp twee totaal afgegleden misda digers stonden, die zich als struik rovers aan het vermommen waren. 'Ziezo, Sjarl', grijnsde Platvink- Jantje. 'Nou zijne we geen opa's meer. Die kriebelbaarde benne voor goed asjewijne. Het was anders een beste vermomming, hè? Niemand heb gemerrekt dat we geen echte opa's ware. Zelfs die slimme Ver hole had ons niet eens in de ga ten..'Je hebt gelijk, Jean...', lachte de magere Sjarl vals. 'Die smied heb nooi blijk van 'erken- nieng kekeef. Maar eh.est-ce- que noodzakelijk, dat ikke nou zo mooi pakkie-de-struikroof aantrek?' 'Ja hoor, dat mot', zei Jantje, die al helemaal gekleed klaar stond. 'We motte nou rovers weze. Ik zal me stengun nog* 'es effe in8pectere. Dan verdwijne we door de achter deur het bos om hier nooit te koipme. Kijk nog maar J rond, Sjarltje. We hebbe li(B mers jofel geleefd'. E later slopen de twee schav door het bos, waar de di Van de nacht nog een beet Ze zagen er werkelijk ai jagend genoeg uit en hun voorspelden niet vpel goed111 droeg een grote zeemansk de hand, waarmee hij vooi de omtrek afspeurde. En n11 ze in stelling achter een »e en tuurden over de weg. Tel '0I dat daarginds een wagei aan.fluisterde Sjarl en h de kijker scherp. Ja.hetja' wagen! Zou cjie het zijn?' FERDINAND (ADVERTENTIE) PTlTh Out Waarom zou u teveel betalen? 56 Bala werd opgenomen in het Cen trum en elke dag masseerde Namo zijn rechterhand, wreef hem in met olie en hielp hem met oefenen. Drie maanden later Inspecteerde Paul zijn patiënt opnieuw. Tot zijn verwondering constateerde hij eni ge beweging in de vingers. 'Kunt u mij nog drie maanden tijd geven?' verzocht Namo. 'Zolang als je maar wilt', antwoordde Paul. 'Op voor waarde dat er vooruitgang zicht baar is'. Bala bleef anderhalf jaar. Toen bracht Namo hem opnieuw naar Paul voor een grote controle. De vingers konden nu geheel geopend worden en vrij worden bewogen. Paul was in staat de handen van de jongen te opereren zodat hij zijn greep herkreeg. Maar in feite was het Namo, die het wonder tot stand had gebracht. Pauls werk had enke le uren gevergd, dat van Namo elke dag vele uren, anderhalf jaar ach tereen. Namo deed na zijn opleiding door Ruth Thomas steeds meer ervaring op, en met overgave deed hij zijn werk, zodat hij een aantal jaren later, na een vijftal operaties aan zijn eigen handen, een goede be trekking kreeg als fysiotherapeut aan het sanatorium in Chlngleput. Een verre verwante van hem, een aantrekkelijk meisje dat de ver- pleegstersschool lri Vellore had af gelopen. werd zijn vrouw. Zo vond deze verbitterde, in zichzelf gekeer de jongeman, die eens gedacht had dat zijn wereld een einde nam, zijn vervulling. Hij was niet alleen nut tig voor anderen, maar vond ook zelf grote voldoening in zijn werk Een andere patiënt die een grote bijdrage leverde was Sadagopan. Het was in februari 1951. dat Mar garet. toen zij een van de college- Dorothy Clarke Wilson Vertaling: A. Schrcuder Uitgave: Boekencentrum BV gebouwen verliet om naar huls ie gaan. werd aangesproken door een jongeman. Hij had, een prettig voorkomen en een knap gezicht, maar de verwoestingen die de lepra had aangericht was goed zichtbaar. Zijn handen waren misvormd en van één hand miste hij de laatste vingerkootjes van alle vingers. Op zijn \ogen lag een waas, en zij waren vurrood hijwas beslist bijna blind. Een paar oude afge trapte schoenen omhulden zijn voeten, die trilden van de inspan- ning en de vermoeienis die het lopen hem gaf: de misvorming en geïnfecteerdheid van zijn voeten werd er echter niet door verborgen. 'Ik zoek dokter Brand', zei hij be leefd. 'Ik heb een brief voor hem bij mij van dokter Jagadisan'. 'O. wat spijt me dat voor u', Mar garet poogde het medelijden dat haar overweldigde niet te tonen. 'Dokter Brand is op het ogenblik niet in Vellore. hij is op reis'. De schouders van de man tegenover haar zakten wat in, ln zijn fijnbe- sneden gelaat vormden zich plooi en. 'Niet hier?' herhaalde hij werk tuigelijk. 'Hij zal met een dag of twee terug zijn. Als u het niet erg vindt, zoekt u dan een onderkomen en probeert u het morgen nog eens. 'Ja. Dank u'. Hij keerde zich om en begon onvast het pad af te lopen, een vochtig voetspoor achterlatend bij elke stap. 'Wacht eens!' Er was iets in de triestheid die zijn gestalte uit straalde wat Margaret ertoe bracht bezorgd te vragen: 'U kunt zeker nergens onderdak vinden, is het niet?' Hij wendde zich naar haar om. 'Nee', vertelde hij haar, hij wist niet waar hij heen moest in Vello re. Hij had het in het ziekenhuis geprobeerd, en daar was hij afge wezen. En toen hij per bus naar het college had willen gaan was hij eruit gezet. Maar ach. hij zou wel iets vinden. In Margarets oren klonk nog de troosteloze stem van de vreemde ling na, maar ook Pauls herhaalde waarschuwingen dat de kinderen nooit en te nimmer in contact mochten komen met zijn patiënten. Maar het luidst en het meest In dringend hoorde zij enkele woorden die zij Juist die ochtend had gele zen. En het waren die laatste die haar uiteindelijk, haast tegen haar eigen wil, tot een besluit brachten. 'Komt u maar met mij mee', zei ze. 'En blijft u tot mijn man terug is'. De ogen van de ander lichtten op. Eerst keken ze ongelovig, toen blij. Samen liepen ze het pad af naar het huis, en met opluchting zag Margaret dat de kinderen daar niet aan het spelen waren. Zij hoorde hun gelach binnenshuis. 'Ik ben bang', zei ze openhartig, 'dat ik u moet vragen hier te blijven, op de veranda. U begrijpt, neem ik aan, dat ik u niet binnen kan vragen, vanwege de kinderen'. Sadagopans dankbaarheid had iets van die van een hond, die voor de eerste maal iets van vriendelijkheid ervaart. 'O ja! Al wat ik vraag en podig heb is een plekje op 'de veranda!' Sadagopan bleef drie dagen. Mar garet bracht hem een slaapmat en een kussen, en bezorgde hem zelf de maaltijden. Dikwijls trok ze een ogenblik uit om hem even gezel schap te houden. Laat in de nacht kwam Paul pas thuis. Margaret nam hem mee naar boven en zette de situatie uiteen. 'Maar beste kind', protesteerde hij, 'je weet toch dat kinderen gemak kelijker geïnfecteerd worden dan volwassenen? Waarom heb je dat nu gedaan?' 'Paul', was haar antwoord, en ze keek hem zeer beslist aan, 'in de bijbel staat: 'Ik ben een vreemde ling geweest en gij hebt Mij ge huisvest'. Ik had toevallig die och tend dat vers gelezen, toen hij mij aansprak. Het kwam mij voor dat het nogal duidelijk was wat ik moest doen'. Paul was moe, en hij voelde zich ziek. Maar hij wachtte toch niet tot de volgende dag. Hij ging dadelijk naar de veranda, begroette Sadago pan vriendelijk en bekeek zijn le dematen. (Wordt vervolgd TV-vandaag NEDERLAND I NOS 18.00 E.K.Zwemmen in Wenen 18,45 Fabeltjeskrant 13.55 Journaal VPRO 19.05 Beertje Colargol 19.20 Van OokePs Discohoek 19.45 Popeye NOS 20.00 Journaal VPRO 20.21 AU in the Family 20.45 George Plimpton fn het Wilde Westen 21.30 West EO 22.00 .Expln"74 22.15 Anybodj 22.45 Ars Musica NOS 23.15 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Fabeltjeskrant 18.55 Journaal KRO 19.05 KRO's Wereldcircus 19.30 Melchiors NOS - 20.00 Journaal KRO 20.20 Sergio Mendes en Brasil 67 KRO RKK 20.55 Einde dór tijden is (weer eens) nabij KRO 21:45 Wrekers NOS 22.35 Journaal DUITSLAND I 10.00 Journaal. 10.05 Akt. en muz. 10.25 Federlesen. 11.40 Natuurserie. 12.05 Inf. en meningen. 12.50 Persoverz. 13.00-13.20 Jour naal, 16.15 Journaal. 16.20 Progr. v.d. vrouw. 17.05 Klnderprogr. 17.40 Klnderprogr. 17.50 Klnderprogr. 17.55-18.00 Journaal. (Reg. progr.: NPR: 18.00 Schulversuch Glocksee. 18.30 Akt. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-magazine. 19.26 Tausender-Rep. 19.59 Progr.overz. WDR: 18.00 Nws uit Noordr.-Westf. 18.05 Kleuterprogr. 18.15 Dr. med. Marcus Welby. (18.40-19.20 Akt.) 20.00 Journaal, weeroverz. en wegentips. 20.15 Disc.progr. 21.00 Cannon. 21.45 Kult. magazi ne. 22 30 Journaal, kóttim. en weeroverz. 22.50 Eurovisie: E.K. Zwemmen. Speciaal George Plimton wilde meemaken ljoe in Hollywood een film tot stand komt. Hij kreeg een piepklein rolletje. De VPRO liet zijn door William Kroniek gefilmde ervarin gen zien, gevolgd door fragment^ uit films van Howard Hawks. Ned. 1/20.45 Het einde der tijden is (weer eens) nabij, is een KRO/RKK-pro- gramma over de Jehova's Getuigen. Ned. 2/20.55 De EO zendt een Australische film uit over het bestuderen van de celontwikkeling. Een van de vragen luidt: zijn we meer dan een biolo gische machine? Ned. 1/22.15 e Uit Duitsland komt anderhalf uur lang heimweemuziek. Peter Frankenfeld presenteert onvergete lijke melodieën. Duilsl. 2/19.30 AVRO-radio geeft impressies van het Internationaal Muziekfestival in Purmerend. Hilv. 1/13.21 Na de middaguitzending van Hier en Nu (12.41) volgt in het radioprogramma van de NCRV de gebedsdienst voor het christelijk onderwijs. Hilv. 2/12.53 Het cabaret-profiel van Wirn lbo is deze keer gewijd aan Gerard Cox. Hilv. 2/22.55 De NCRV-radiorubriek 'Hier en Nu' extra besteedt aandacht aan de veranderingen in de verkeerswet over rijden onder invloed. Naast de geijkte problematiek, in deze ru briek de visie van horeca-mensen. Hilversum 2 van 11.30 tot 11.55 u. DUITSLAND III WDR 18.30 Sesamstrasse. 19.00 Zandmann. 19.05 Progr. voor Turkse gastarb. 19.15 Akt. 19.45 Nws uit Noordr.-Westf. 19.55 Koinm. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 TV-spel v.d. maand. 21.45-22.30 Dok. progr. BELGIE' NEDERLANDS 18.25 Samenvatt. rep. v.d. E.K.Zwemmen. 18.55 Fabeltjeskr, 19.00 Black Beauty. 19.25 Dok. progr. 19.42 Med. 19.45 Journaal. 20.15 Paradijs op de andere oever. 22.00 Kortweg. 22.15 Filmfragm. 22.55 Journaal. 23.05-23.15 Yoga. Radio-vandaag HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtend (S) Dag met een plaatje. (8.00 Nw Radiojournaal.) 8.50 Morgenwijd, pers van toen. 9.35 Waterst. 9. for Schoolradio. 10,00 (S) V.d. kleur (S) Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws. Radiojournaal.) 11.30 (S) Rondo ml met 11.55 Beursber. 12,30 (S) 13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal, 16.00 Nws. 16.03 Radiojournaal. Jumbo-Set. 17:00 (S) Mobiel. 17.53 AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Rad' 18.20 (S) Lichte orgelmuz. IKÏer. Kleur. NCRV: 19.00 (S) Leger kwart. 19.15 Kerk vandaag. 19.30 gewijde muz. 20.00 (S) Zomaar zo <S) Kerkorgelconc. 22.20. Avo»rd 22.30 Nws. 22.40 <S) Hier en Nu de veiligh. v.h. bestaan (4). 23.05T1' ork.muz. 23.55-24.00 Nws. in HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Levende rf] (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (Si nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 (SI Tv laudamus. 8.24 Op de man af. 8.30 Gymn. v.d. huisvr. s.45 (S) Po L vrouw. 9.20 (S> Onder de hoogte (S) Radio Kamerork. en solist: k 10.30 Nws. 10.33 (S) Omr.ork.: 11.30 Hier en nu extra. 11.55 j Zingen met Cecilia. 12.15 (S) Jeu instrum. begeleid.: geestelijke liei Med. t.b.v. land- en tulnb. 12.30 (S) Hier en nu. 12.53 (S) Gel Christel. Onderwijs. 13.13 (S) 15.00 (S) Pianowerken uit de 15.30 Nws. 15,33 Bas en plano: k ren. 16.00 Uur natuur, met 16.30 nu. 17.00 Kindervisie. 17.30 Nws, Hier en nu. NCRV: 18.00 <S) Tijd vrij voo vrije tijd. 18.30 Nws. 18,41 Wereld d lei d< t, strijkkwintet. 19.45 Koperkwintet: Engelse dansen, NOS; 19.50 Den daag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Rad 20.10 (S) Osterfestspiele Salzburg 1 muz. 21.33 (S) Klass. muz. voo; quatre mains. '22.05 <S) Foe Moe. hoog houdt de lift weer tegen. Cabaret-Profiel. 23 20 (S) Essay. 5 journaal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III TROS: 7.02 Drie op je boterhao nhfpnrts mp[ n a vprkpprsinf ge ochtends, met o.a. verkeerslnf. Pep op Drie. 11.03 (S) Drie draa He' 12.03 (S) Drie tussen de middag: lot twee met 13.03 Raden maar Kontakt - Theo Stokkink Show. HltmeestCrs; Daverende dertig op NOS; 18.02 Joost mag niet et P4 18.02 (S) Drie loopt achter, I; spreekt met Plet. 20.02 (S) Poster ne Sesjun: Jazz en blues live. 22.02 van Gelderen Show met Nederl. NOS: 23.02 (S) Nordrlng Radio TROS: 1.02 Nachtwacht. NOS: 5.1 Show,'met Nederlandstalige mu Julz en excl. recepten. EO: 6. (atinata. (Tussen 16.00 en 18.30 men Wenen.) Uit de woorden van de eerste rij moeten de woorden van de tweede rij worden gevormd. 1. kleverige stof kier; 2 godin van de tweedracht aanspreking van koning of kiezer; 3. overblijfsel boordsel; 4. insekt gordel 5. uit of betreffende Ierland tooi; 6. delfstof hemelbol; 7. telwoord klinknageltje; De be ginletters van de eerste rij vormen de-naam van een insekt. OPLOSSING VAN GISTEREN Hor. 1. robot, 5 lis, 8. Amer, 9 last, 10. tel. 11. tikar. 12. Nevel, 13. Ra. 16. A.M. 18. reden, 20. pedel, 22. nol, 24. eden, 25. rede, 26. lek, 27. ratel. Vert. 1. rat, 2. omen, 3. belet, 4. o.r. 5. lak, 6. Isar, 7. stram, 9. 111, 11. tegel, 14. kapel 15. genet, 17. mede, 18. ren, 19. node, 21. dek. 23. lel,.25. ra. 4 appels 250 gr. kwark scheutje melk 100 gr. suiker citroenschil 8 aardbeien De appels schillen, klokhuizen eruit en de appels doormidden snijden. Leg de helften naast elkaar in een pan met een bodempje water. Kook de appels zachtjes gaar en zorg ervoor dat ze niet uit elkaar vallen. De kwark op smaak brengert met suiker, geraspte citroenschil en luchtig kloppen met een scheutje melk. De afgekoelde appelhelften vullen met de kwark en ze garne ren met een aardbei. Menutip: Rabarber, gemengde sla, gebakken aardappelen, kwarkappe len. Van een verslaggever DEN HAAG In een Fins zieken huis is overleden de vijftigjarige A. Ploeg uit Voorburg die op 5 juli gewond werd bij het ongeluk met een Nederlandse toeristenbus ln Finland. Het totale aantal slachtof fers van deze ramp is nu op twaalf gekomen. In Nederlandse zieken huizen worden nog steeds een paar gewonden verpleegd. ARNHEM De Arnhems heeft gistermiddag geduren uren een aantal mensen inzetten voor wat later bom bleek. De 'bom' waaruit geluld kwam', vol alarmering) was geplaatst i van de Raiffeisenbank in nenstad. Ogenblikkelijk werd een heid strobalen om het geplaatst, het personeel bank beveiligd en het verk geleid. Na enkele uren s Expolsieven Opruimings Dif dat het een (dure) grap politie meent met de ident de dader bekend te zijn. (ADVERTENTIE) I— 11 H; d. la: van 23 t/ryi31 auc dagelijks om 9 ui 's avonds, behalv zondag 25aug. kaarten bij alle vv

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4