Brief van wereldraad aan grote banken 'Accra' probeert verschillen in geloofsbeleving te overbruggen 1 /h=ili£\r Gijsen maakt wetgever verwijten inzake abortus Muur geslecht tu ssen Wereldraad en Rome Wereldraad uit ergste geldzorgen Vandaag I Rekenschap van de hoop die in ons is Trouw Kwartet Katholieken dag in Mönchen-Gladbach Jongetje (4) verdronken Islamitische ontwikkelingsbank Nieuwe boeket Priesterseminaries!: in Rusland overvo Vleugel 'Het Loo' open voor publiek TROXM/KmRrrET WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1974 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers BERLIJN Aan de Amro Bank en vijf andere grote internationale ban ken, die onderling samenwerken in de Europees-Amerikaanse bank bij het verstrekken van leningen aan de rege ring van Zuid-Afrika zal, als het pro gramma tot strijd tegen het racisme zijn zin krijgt, door de wereldraad van kerken gevraagd worden niet lan ger deze hulp aan Zuid-Afrika's apart heid te verstrekken. Indien deze banken de verzekering weigeren en met him activiteiten op te houden, dan kan het uitvoerend comité in 1975 besluiten het wereld- raadgeld dat deze banken beheren terug te halen. Het program tot bestrijding van het racisme stelt het centraal comité ver der voor, een oproep aan alle christe nen te richten, hun geld van de banken te halen, indipn zij de ge vraagde garantie weigeren. Behalve de Amro-bank staan op deze zwarte lijst: de Deutsche Bank, de Societé Generale uit Frankrijk, de Britse Midland bank, de Belgische Societé Generale en de Creditanstalt- Bankverein uit Oostenrijk. De wereldraad heeft in de afgelopen maanden voorts aan tien banken, on der welke de Algemene Bank Neder land een brief gezonden, waarin deze banken gevraagd wordt, of zij zaken doen met de landen van zuidelijk Afrika, of zij er filialen hebben, of zij leningen verstrekt hebben aan de re geringen van deze landen en of zij rekeningen beheren van bedrijven die in deze landen werken. De tien banken hebben alle de wereld raad als klant. De wereldraad schrijft in de brief, dat handel met zuidelijk Afrika een financiële onder steuning is van het racisme. De wereld raad is met zijn bijdrage aan het internationale geldverkeer tot een be drag van ongeveer twintig miljoen dollar per jaar uiteraard geen grote dreiging voor de banken. M^ar een oproep aan individuele christenen en kerken om de wereld te volgerl in een eventuele boycot zal niet zoq'der ge volgen blijven. I door Theo Witvliet ACCRA Een zwarte theoloog uit Zuld-Afrika en een Dlanke uit datzelfde land; een Duitse professor in de theologie en een zachtmoe dige bisschop uit India; een man van de Chileense Pinksterbeweging en een archimandriet uit de Sowjet-Unie: wat hebben zij met elkaar gemeen, als zij proberen rekenschap af te leggen van de hoop die in hen is, elk vanuit zijn eigen situatie? Hebben zij werkelijk iets met elkaar gemeen? In de Verenigde Staten le ven sommige christenen in een blan ke okéwereld, anderen in zwarte ghet to's. Kunnen beide groepen leven uit dezelfde hoop en uit hetzelfde geloof? Sinds drie jaar is Faith and Order (Geloof en Kerkorde), de theologische afdeling van de Wereldraad van Ker ken, bezig met een project, dat de naam draagt 'Giving account of the Hope that is in us' (letterlijk ver taald: rekenschap afleggend van de hoop die in ons is), - de uitdrukking is gebaseerd op 1 Petrus 3 vers 15. In dit project gaat het erom oog te krijgen voor de legitieme verscheiden heid van geloofsbeleving binnen de éne, universele kerk van Christus. Het streven naar eenheid tussen de kerken, van oudsher de belangrijkste opdracht van Faith and Order, blijft onvruchtbaar als er niet tegelijkertijd aandacht is voor de zeer verschillende culturele, politieke en sociale situa ties waarin christenen leven. Groepen over de gehele wereld zijn uitgeno digd duidelijk te maken waarop hun hoop gebaseerd is. Sommige hebben hun reactie al gegeven, de meeste zijn nog aan het werk. Een groep hield zich bezig met de vraag wat het betekent Christus te belijden in conflictsituaties; een ande re groep probeerde de verhouding tussen christelijke hoop en politieke hoop te doordenken; weer anderen verdiepten zich in de vraag wat het belijden van Christus in de Afrikaan se situatie inhoudt. In de tweede week hebben vertegen woordigers uit de groepen geprobeerd een rapport op te stellen waarin de ervaringen van de eerste week waren verwerkt en de contouren van de toekomst van het project zichtbaar moesten worden. Daarnaast ging in die tweede week natuurlijk ook het andere werk van Faith and Order door: het zoeken naar nieuwe impul sen voor het bevorderen van eenheid tussen de kerken, de moeizame arbeid aan een consensus (overeenstemming) over doop, avondmaal en ambt, - en ik mag niet onvermeld laten dat de stdie over 'Eenheid van de kerk - eenheid van de mensheid', waaraan zes jaargewerkt is, in Accra haar voorlopige afsluiting heeft gevonden. Steeds meer ontmoeten christenen uit alle delen van de wereld el kaar en proberen zij, ieder vanuit eigen achtergrond en traditie, sa men uiting te geven aan de hoop die in hen is. Op de foto: christelij ke boekhandel in Mad res, India. Spanning Bemoedigend Hoezeer deze problematiek leeft, blijkt niet alleen uit de bemoedigende respons dl© dit ambitieuze studiepro ject van verschillende kanten heeft gehad, maar ook uit het spannende verloop van de discussies die gevoerd zijn tijdens de driejaarlijkse vergade ring van Faith and Order in Accra. De gehele eerste week van de confe rentie was aan het thema van de hoop gewijd. De bijna tweehonderd deelne mers waren verdeeld over tien groe pen, die zich elk met een bepaald deelaspect bezig hielden. Toch was vrijwel iedereen van me ning dat de discussiegroepen uit de eerste week het belangrijkste waren. Er was in de meeste groepen een spanning voelbaar, die vruchtbaar heeft gewerkt Die spanning werd op gewekt door drie momenten. In de eerste plaats was hier veel meer in het geding dan een discussie over een interessant theologisch onderwerp. Het gesprek ging over de mensen zelf: zij zelf, met hun geloof en verwach ting, stonden ter discussie. In de tweede plaats werd men in de kleine groepen direct geconfronteerd met mensen in zeer verschillende si tuaties: een vrouw die zich inzet voor gelijkwaardigheid van, de vrouw en hoopt op een samenleving waarin man een een vrouw gelijke kansen heb ben; een theoloog uit Cuba die hoopt dat zijn kleine kerk de uitdaging- aankan van een situatie waarin onder de jeugd belangstelling ontstaat voor vragen die verder liggen dan het onmiddellijke doel van de Cubaanse revolutie; een predikant uit de directe omgeving van Belfast die, ondanks de hopeloosheid van de politieke situatie sinds de grote staking, doorgaat in de verwachting dat ook in Noord-Ierland een tijd van vrede en verzoening zal aanbreken. Alle betrokkenen waren eens gezind in de overtuiging dat Christus de grond is van onze hoop. Maar is de Christus die in al deze situaties beleden worct werkelijk de zelfde? Natuurlijk omvat de laatste uiteindelijke hoop in Christus veel méér dan onze politieke en sociale idea len van dit moment. Ook daarover bestond geen verschil van mening. Maar staat deze laatste hoop zó los van de realiteit van het politieke en sociale leven, dat het een normale zaak is, dat christenen lijnrecht tegen over elkaarstaan? Of heeft de La tijns-Amerikaanse beweging van chris tenen voor het socialisme gelijk, als ze benadrukt dat Christus partijgan ger der armen is in de strijd van verdrukten tegen onderdrukkers? En als dit waar is, wat betekent dat dan voor de mensen uit het rijke Westen? Deze en andere vragen waren aan de orde, en definitieve antwoorden zijn niet gevonden. Taal In de derde plaats werden spanningen opgeroepen door de ontoereikendheid van de taal. Vaak bleek dat dezelfde woorden voor verschillende mensen een andere inhoud hadden. Het op stellen van algemeen theologische ver klaringen is een hachelijke onderne ming, omdat zij in verschillende situ aties verschillend geïnterpreteerd kunnen worden. Dat bleek bijvoor beeld duidelijk uit een aardig mo ment tijdens het slotdebat. De verte genwoordiger van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, Brian Johannson, vroeg de aandacht voor een passage uit het uiteindelijke rappprt, waarin het speciaal gaat om de verkondiging van de hoopvolle boodschap aan de armen. Hij citeerde: 'Het evangelie moet daarom verkondigd worden in hun eigen taal in overeenstemming met hun eigen cultuur en traditie. Het moet worden ontdekt in zijn authenticiteit onafhankelijk van ande re talen, culturen en tradities!' Brian Johannson maakte de deelnemers er op attent dat een dergelijke zin zeer goed past in het kader van de apart- heddspropaganada van dè Zuidafri kaanse radio. Onnodig te zeggen dat dit bepaald niet de bedoeling van de opstellers was. Maar uit het voorbeeld blijkt dat het wantrouwen tegen theologische al gemeenheden dat vooral bij vertegen woordigers uit Latljns-Amerika sterk leeft, gerechtvaardigd is. Overgang UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van "de schrijver vermeld. VAN LEZERS Nixon (8) In de krant van zaterdag 10 augustus wordt president Nixon vergeleken met 'Achab' en de pers met de pro feet Elia. Voor het eerste zou men in Gods Raad moeten kijken, terwijl ik de uitingen van de pers, de journalis ten, niet durf te vergelijken met de 'Godsspraak* van Elia. Dit wordt pro- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.like Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280. Postbus 859, Adam Telefoon 020-22 03 83. Postgiro 26 92 74. Bank: Ned Midd. Bank (rek nr 69 73 60 768) Gem giro X 500. fan ie. Enkele staatsrechtelijke onjuis theden daargelaten is het bovendien verkeerd een zaak, die subjudice is, openlijk te beoordelen. Bij elke presi dentsverkiezing in Amerika komen voor onze begrippen onaanvaardbare, sterk te veroordelen gebruiken voor. De gemiddelde Amerikaan interes seert dat niet. Het is voor hem louter een zaak van touwtrekken tussen de 'politicus', een groep die van de poli tiek een beroep maakt. Wolfheze dr. A. Notenboom Nixon (9) Het overigens boeiende artikel van prof. J. W. Schulte Nordholt in Tr/Kw van 10 augustus gaat in zijn relativering te ver omdat nagelaten wordt te concluderen dat betere staats inrichtingen denkbaar en aanwijs baar zijn dan die, welke reeds bijna 200 jaar in de VS bestaan. Het risico dat een belangrijk aantal leden van de uitvoerende macht, tot en met het staatshoofd, diens plaatsvervanger en enkele ministers, persoonlijk en/of politiek corrupt is, zodat de een na de ander moet verdwijnen, is in een parlementaire democratie zoals die in verschillende Westeuropese landen voorkomt, bepaald geringer, mits ui teraard daar eenzelfde pers- en publie ke opinievrijheid heerst als in de VS. Het ware te hopen dat de VS in de Nixon-affaire aanleiding zien om de bevoegdheden van de volksvertegen woordiging niet alleen te vergroten maar die vooral slagvaardiger te doen zijn. Daartoe is wat mij betreft een nieuwe Founding Father in Neder land welkom. Overigens zij opgemerkt dat veel kritiek op het VS-systeem van lucratieve baantjes vergeven, lob byen met geld enz., wel zeer eenzijdig op Nixons hoofd uitgestort wordt. Zijn voorgangers waren geen haar beter; alleen heeft Nixon bovendien (criminele) misdaden begaan of be vorderd. Daarvoor waren Kennedy en Johnson wellicht te slim. Vraag: wat is erger? Amsterdam E. G. Bakker Van der Stoel Met uw commentaar (in Tr./Kw van 27 juli) op minister Van der Stoels onvermoeibare pogingen om de nor male democratische verhoudingen in Griekenland te herstellen, wil ik mijn instemming betuigen. Deze integere po liticus geeft op vakbekwame wijze blijk de zaken óp hun juiste waarde te schatten. Zijn concessieloze uitspra ken komen tot stand na een instinct matig doch vooral scherpzinnig aftas ten van de Internationale politieke verhoudingen. De Nederlandse rege ring kan dankzij minister Van der Stoel trots wezen en terug zien op een waardevolle bijdrage welke leidde tot het democratisch herstel in Grie kenland. Oosterend Hans de Ridder Boerenacties (4) Is het niet erg, dat acties nodig waren, om -ons volk duidelijk te ma ken hoe groot de nood van de boeren is? Toen Biesheuvel nog minister van landbouw was, kwam er verlichting van de te zware druk als gevolg van het steeds te laag houden van de landbouwprijzen door de regering. De veehouder werkt zeven dagen in de week, met vrouw en soms kinderen, ón verdient meer dan twintig procent minder dan de arbeiders in de fa briek. Waarom mogen zij dan wel staken? Probeer eens in een fabriek te zeggen: jullie krijgen twintig procent minder loon. Zij werken vijf dagen voor de baas en verder geen kopzorgen. Vreeland C. van der Lee Sr. Nieuwbouw Waarom bouwen wij met alle geweld huizen? Het leegstaande overschot wordt elk jaar groter, kantoorpanden zijn onverhuurbaar. Alles ten koste van de natuur die steeds schaarser wordt! Den Haag J. W. Brinkman De bedoeling van de conferentie in Accra was het specifieke van de hoop in concrete situaties te verbinden met een gemeenschappelijk getuigenis van de éne hoop in Christus. Het is in Accra nog niet gelukt de juiste me thode te vinden om deze noodzakelijke verbinding te maken. Wat dat betreft verkeert Faith and Ordër in een over gangsfase, - de overgangsfase van een typisch westelijke theologie naar een werkelijk mondiale theologie. Het werk' wordt in elk geval voortgezet, en het zou de moeite waard zijn als ook in Nederland groepen het komen de winterseizoen mee zouden doen aan dit studieproject. Het eerste artikel van drs. Th. Wit vliet over de conferentie van Faith and Order In Accra publiceerden wij in de krant van vrijdag 9 augustus. Van een onzer verslaggevers BERLIJN De ergste financiële zorgen voor de wereldraad van kerken zijn voorbij. Als gevolg van de inflatie, de dollarcrisis en de moeilijkheden van de leden-kerken zelf om de touwtjes aan elkaar te knopen, leek het financiële vooruitzicht van de wereldraad vorig jaar zeer donker. Dat dat thans niet meer het geval is, komt doordat de oproep van de secretaris generaal dr. Philip Potter vorig jaar suc ces heeft gehad. REGENDAG Er is ten behoeve van het budget over de jaren 1971-1975 zo'n drie en half miljoen Zwitserse francs extra binnengekomen. Hieraan droegen de kerken in Duitsland bijna een mil joen francs bij. Amerikaanse kerkle den stuurden ruim vierhonderddui zend francs en de Russisch orthodoxe kerk droeg zeshonderdduizend francs bij. Dat de financiële crisis voor het ogen blik voorbij is betekent dat er niet verder hoeft te worden besnoeid op de programma's van de wereldraad en dat betekent een niet geringe opluch ting. Op de langere duur, ria 1975, is het beeld weer wat minder rooskleurig, eel kerken, die nu nog grote bijdra gen leveren, zoals die in Duitsland en Amerika, voorzien een teruggang in hun eigen inkomsten en bijgevolg ook in hun capaciteit bij te dragen aan het budget van de wereldraad. Het financieel rapport dat het cen traal comité van de wereldraad giste ren te behandelen had, besloot dan ook in een voorzichtige mineur. Maar de eerste organisatie van het soort van de wereldraad, die juicht over haar financiële toekomst, moet nog gevonden worden. Van een onzer verslaggever* BERLIJN In zijn verslag over de eenheid van de kerk lieeft de secretaris van de afdeling geloof en kerkorde van de Wereldraad, dr. Liikas Visclier, gisteren gezegd dat de muur die eeuwig de roomskatliolieke kerk scheen te scheiden van de andere kerken geslecht is. Christenen, gaan samen in gebed, leven en werk, doen samen steeds meer ontdekkingen, stellen dezelfde vragen en zijn betrokken in dezelfde .tegen/stellingen, zed ds. Visclier. De Zwitserse theoloog merkte echter op dat de structuur van de roomska- tholieke kerk als een wereldorganisa tie, die zijzelf voor essentieel houdt voor haar eigen kerkbegrip, haar ver hindert als lid tot de wereldraad van kerken toe te treden. Deze kwestie is volgens dr. Vischer tijdens de bloeiperiode kort na het Vaticaans concilie enige tijd op de achtergrond geweest, maar zij dringt zich nu versterkt naar voren. De roomstoaitholieke kerk is weliswaar be reid samen te werken met de gemeen schap van kerken, maar zij maakt tevens geheel duidelijk dat zij zichzelf niet wil beschouwen als behorende tot die gemeenschap. Dr. Vischer vindt het in deze situatie nodig dat de wereldraad voortgaat zijn gemeenschap aan de roomskatho- lieke kerk aan te bieden, zodat de samenwerking met deze kerk op alle niveaus ontwikkeld kan worden. Hij riep de wereldraad op tot deze open heid, want de wereldraad van kerken zou ontrouw aan zichzelf zijn, als hij zichzelf zou beschouwen als een we- MOENCHENGLADBACH Var 11 tot 15 september wordt in Mönchen- Gladibach de 84e Duitse katholieken dag gehouden. Hoofdthema van deze bijeenkomst, waar tienduizenden deel nemers verwacht worden, is 'Voor het leven der wereld'. De katholiekendagen worden om de twee jaar gehouden, afwisselend met de protestantse kerkedagen. Aan de katholiekendag nemen ook veel men sen van andere kerken deel. Officieel krijgt dit gestalte m een oecumeni sche godsdienstoefening, waarin gees telijken van diverse kerken samen zullen vorrgaan. Een apartie viering is er voor christe nen en joden, waarin wordt voorge gaan door wijbisschop Buchkremer van Aken en opperrabbijn Levinson. Na deze viering volgt een openbaar gesprek over de situatie der Joden in het huidige Duitsland. LEMMER De vierjarige Jurjen de Jong uit Lemmer is in de Zijlroede verdronken. Het jongetje was met een autoped aan het spelen, toen een vriendje thuis kwam vertellen dat Jurjen in het water lag. Toen de politie het kind op het droge bracht was het al overleden. reldraad van niet-katholieke kerken. Dr. Vischer acht het nodig dat er een gemeenschappelijke werkgroep met de katholieke kerk blijft bestaan. Voorts wil hij dat er samen met de katholie ken gezocht wordt naar een gemeen schappelijk getuigenis van eenheid. Maar intussen zal gezocht moeten worden naar mogelijkheden tot sa menwerking op alle niveaus. Dr. Vi scher zei met belangstelling de ko mende bisschoppensynode in Rome te gemoet te zien, omdat zich hier de mogelijkheid voordoet voor een getui genis over eenheid, dat verder gaat dan het decreet over de oecumene Dr. Vischer herinnerde de leden van het Centraal Comité eraan dat hem in toenemende mate duidelijk wordt dat eenheid allerminst controverses op ruimt. Er moet ruimte zijn voor heel verschillende geloofsbeleving, aldus Vischer. Hij verwees nog naar de moeite die vele kerken hebben om met de eigen conflicten klaar te ko men. Hierdoor worden deze kerken ernstig geremd in, hun streven naar eenheid met andere kerken. Een speciaal gevaar voor de eenheid van de kerken signaleerde hij in Afri ka, waar talrijke kerken meel* relatie bezitten tot een kerk in Europa dan tot de kerken in hun eigen land. De eenheid van deze zendingskerken hangt sterk samen met de mate waar in de Europese kerken er in slagen onderling tot eenheid te komen. Hij zei in dat opzicht veel te verwachten van de conferentie van Europese ker ken, die eind deze maand in het Zwitserse Engelberg zal worden gehou den. AMMAN (AP) Gedelegeerden van 26 Islamitische landen hebben maan dag in Djedda (Saoedi-Arabië) een overeenkomst ondertekend tot de op richting van een Isrlamitische ontwik kelingsbank die" zal beschikken over een kapitaal van 2.5 miljard dollar. De conferentie, die werd bijgewoond door de ministère van financiën van 26 landen, heeft drie dagen geduurd, al dus het bericht. Het plan om een ontwikkelingsbank te gaan oprichten was te berde gebracht op de Islamiti sche topconferentie die in april van dit jaar in Lahore (Pakistan) was gehouden. Door middel van de bank wil men trachten de armere onder de Islamitische landen te helpen ontwik kelingsprojecten te bekostigen door het verstrekken van leningen tegen zeer lage kosten en rente. I Het dorp ligt in een sluier van re om ons heen. Af en toe passeert J auto met wild sproeiend water weerskanten. Gelukkig zijn het vin jaar de riolen in orde gemaakt bestaat er een niet onbevredige e afwatering. De straat is toen met vernieuwd waaraan menigeen mooie in- of uitrit van 'kinderho<a jes' heeft overgehouden. Van Gefpi heeft het zelfs zo bont gemaakt n vreemdelingen zich vergissen en ken dat er met zijn erf een zijsti "i begint. Toen het vanmorgen e e droog was zodat we ons hoofd bui»e de achterdeur durfden steken wak daar de twee zwartjes die geduldig de tuinbank zaten te wachten. Ik hde nog niet verteld, maar diie zijn nu )i maand geleden op zolder geboren, e vader is bekend, luistert naar naam Pim en speelt momenteel w c schijnlijk ergens elders met on kleinkinderen. Zo gaat dat als je kater meeneemt. De zwartjes zijn na wilde katten, bijzonder schuw j\ gesteld op het voedsel dat we - toeschuiven maar doodsbenauwd onze handen. Toch was er nog m r te zien vanmorgen toen het e droog was. Wie schetst onze verba: toen daar ineens bij de twee schi poesjes een lelieblanke duif te i r was? Al gauw liet hij zich overhi om ook door ons gevoed te worden sedertdien is hij niet meer weg krijgen. Hij loopt parmantig op v. gras en fladert seigneuraal weg ah zwarte duiveltjes hem te dicht n i, ren. Hij moet van Piet aan de oa; kant zijn. Piet is gekomen en h o hem vakkundig meegenomen. Vr; meer nieuws is hier niet. Als we radio en de televisie niet aanzei gebeurt er helemaal niets. Van v beloofde opklaringen is vandaag n terecht gekomen. Ook het weerber r is niet meer wat het was, zeggen e dan maar tegen elkaar. En Intui [s hopen we op morgen. Welk stei kleinvee zal zich dan aan de achfe deur melden? Het regent nog steei a AO-boekje 1524: Telefoon en de komst, door J. F. van Twisk. Uitg stichting IVIO, Lelystad. 20 blz.*" 1.25. fR" :h Begeleiden van groepen door drs. H. S. Stemerding. Inzicht in gr processen en praktische handlei® voor het werken met groepen. Uig ve van Samsom. Alphen aan de in de serie Sociale en culturele rm 124 blz 10.90. Welvaart, welzijn cn klinische ge»] heidszorg. Verslagen van voordraas: en discussies van de studiedagen jaar 1974 georganiseerd door de l ting Studiecentrum voor zi( huiswetenschappen. Bijdragen vai l M. J. Heering en prof. dr. B I leering, dr. C. W. Aakster, profle N. W. de Smit en dr. D. Jacobs. De Tijdstroom, Lochem. 124 bi 80 19,-. Zo leer Je paardrijden, door B. Fi j.j Rij-onderricht voor jonge ruiters; lustreerd met 73 foto's. Uitg. Wageningen. 96 blz 13.50. Voetbal WK 1974. Samenstellers^! Huberty, W. B. Wanga, B. de G[* en T. Reitsma. Copyright: Uitg. gen, Keulen. Uitgever voor Nfuc land: International Book, Amstel 1°; 320 blz. ƒ34.90. •ij ROERMOND Bisschop Gijsen heeft in het informatieblad van zijn bisdom van deze week scherp geprotesteerd tegen de houding van de Nederlandse wetgever en de publiciteitsmedia inzake abortus pro- vocatus Hij schrijft, dat de 'bewakers van de wet, die gegeven is ter bescherming van de kleinen en de zwakken in de maatschappij' blijkbaar bang zijn voor mensen, die hen met mooie woorden of sterke aandrang onder druk zetten. 'Zij blijken bevangen door de mentali teit, dat op hoge posten niet zozeer de eigen verantwoordelijkheid voor het handhaven van het recht van ieder ook voor de ongeborene geldt, als wel slechts de zorg het 'elck wat wils' min of meer te ordenen. Voor bisschop Gijsen is het duidelijk, dat de publiciteitsmedia, 'deze onper soonlijke heersers 'óver recht en gewe ten', hierbij een grote rol spelen. De bisschop is blij met de aandacht van de media voor de kleinen en zwakken in de wereld, maar hij moet constate ren, dat dezó belangstelling zich niet uitstrekt tot een bepaalde groep van deze minsten, 'de naamlozen bij uit stek, die zelfs hun stem niet kunnen doen horen'. Dat schijnt niet te ver kopen te zijn, aldus de bisschop. Scherpe kritiek heeft bisschop Gijsen op de motieven voor de abortus pro- vocatus. 'Die motieven betreffen feite lijk alleen maar het 'goed', 'prettig', 'rustig' leven van een vrouw of meis- je-in-verwachting en van haar familie, en daaraan wordt dan het leven zelf van een kind opgeofferd'. WELVAART Ook het argument van de overbevol king aanvaardt de Rodrmondse bis schop niet. 'Het is ten zeerste de vraag, of het ons werkelijk ontbreekt aan levensonderhoud voor velen, eer der krijgt men de indruk, dat de angst een overdadige welvaart met meerderen te moeten delen en onszelf dus beperkingen te moeten opleggen, de grond is voor het streven naar vermindering van de bevolkingstoena me. En zelfs waar het levensonder houd zelf in het geding komt, is het doden van het 'te veel' aan mensen nooit eentoelaatbaar middel om dit gevaar te kóren'. Bisschop Gijsen noemt het intriest, dat zelfs artsen, die toch 'onder ede beloofd hebben, mensenlevens te hel pen zich te ontwikkelen en zo lang mogelijk in stand te houden, schijn baar zonder afdoende gewetensrem mingen deze kindermoorden bedrij ven. Van hen moet men met ontzet- MOSKOU De theologische opli.il gen van de Russische orthodoxe »n beschikken over maar 750 studie; sen. Dat betekent, dat ook dit weer het grootste deel van degi ji die zich aanmelden, moest wo" I afgewezen. Het klooster te Zagorsk ten noo dn van Moskou waar een academi®^ een seminarie gevestigd zijn, dit jaar tweehonderd aanmeldt" waarvan er slechts vijftig wor,deil"rr realiseerd. In totaat studeren, er c honderd studenten in Zagorsk, zelfde geldt voor Leningrad. In a! derde seminarie, gevestigd te Odfre verblijven 150 studenten. cn De opleidingen krijgen geen si"* subsidie, hoewel al het andere o u wijs in Rusland gratis is. Zij wc11 geheel gefinancierd uit vrijwillig! J" dragen van de gelovigen. Bisschop Gijsen ting vaststellen, dat zij hun roeping verloochenen en hun hoge beroep doen verworden tot een vak, waarvan de kennis voor geld of overredings kracht aan de meestbiedende te koop is. Hun enige zorg is kenndijk, dat het doden der weerloze kinderen cle an en vakkundig gebeurt'. Van een verslaggever DEN HAAG De westelijke vil '3 van het rijksmuseum paleis Het ij te Apeldoorn is voor publiek geoj - Ongeveer 75 schilderijen van Or0E vorsten hangen er in de gang eioe onderling verbonden kamers. Bi;11, meubelen staan onder meer de ren meubelen die ongeveer in werden gemaakt, een Vlaams kat met schilderingen van begin z 'n tiende eeuw en het zogenaamde le-bureau', dat waarschijnlijk aaffj ningin Sophie, de eerste vrouw koning Willen III heeft toebeh -2 Te zien is voorts het Meissner leinen servie svan stadhouder W V met afbeeldingen van Nederls ut steden, dorpen en kastelen. De m lijke vleugel is bereikbaar vi; koninklijke stallen aan de A|o( foortseweg. ■i;

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2