Enig gemor vanwege de humanisten Toekomstig hart van de gereformeerde kerken w Wereldraad houdt vast aan het evangelie Vrouwen priester episcopale kerk in Vandaag Personalia :§£s 1 Trouw Kwartet Vijf mannen gered na angstige nacht op Oosterschelde Echtpaar wordt aangereden en aangevallen Woelderink-nummer wordt herdrukt Indringer hakt met bijl in op bejaarde vrouw Actie dreigt tegen lossen van schip met goedkoop vlees Godsdienstvrijheid 'in Mozambique Jehova's getuige) melden sterke grj l( Koreaanse kerke/ gaan demonstrer TROUW/KWAKTET MAlANDAG 12 AUGUSTUS 1974 KERK BIWUM.VM) T2; door A. J. Klei In liet hoofdgebouw van de Vrije Universiteit in Amsterdam- Buitenveldert liep ik Ben van Kaam, redacteur van het VU-magazine, tegen 't lijf en ik vroeg hem waar dat geroezemoes vandaan kwam, dat ik steeds op de achtergrond hoorde. Dat zijn humanistische geluiden, verklaarde hij en hij voegde eraan toe: een man van de buitendienst heeft hierover al enig gemor moeten verwerken. Voor lezers die niet compleet thuis zijn in wat er aan en om de VU gebeurt, vereisen de woorden van collega Van Kaam enige toelichting. Verleden week hadden wij een bericht in de krant dat in het VU- gebóuw een internationaal congres van humanisten plaats vond. Nu gaat de VU uit va een vereniging die zich beijvert voor wetenschappelijk ondenvijs op gereformeerde grondslag. Deze VU- vereniging heeft funktionarissen in dienst die het contact met de leden onderhouden. Een van deze mensen kreeg van een verenigingslid de verwijtede vraag, waarom ónze VU nu uitgerekend aan humanisten onderdak moest verschaffen. Ben van Kaam kon me ook vertellen welk antwoord de reizende VU- ambassadeur aan het verontruste VU-lid had gegeven. Namelijk dat een gebouw op zichzelf niet calvinistisch of wat ook is, alleen maar een gebruiksvoorwerp. Wanneer ordentelijke mensen ruimte van je willen huren, kun je moeilijk zeggen: gaat niet door, want je gelooft te weinig. Deze reactie was zuiver kuyperiaans. Abraham Kuyper, de stichter van de VU, heeft zijn volgelingen altijd voorgehouden dat het 'em in het gebouw niet zit. Gereformeerde, zo betoogde Kuyper in zijn boek 'Onze Eeredienst', kennen geen heiligdommen en Ook het kerkgebouw is gewoon een vergaderplaats van de gemeente. De tegenstanders van Kuyper beweerden dat hij zo schreef omdat hij voor zijn navolgers nog geen eigen (kerk)gebouwen had, maar dat is onzin: anders had Kuyper in datzelfde boek niet een heel verhaal weggegeven over een liturgisch verantwoorde inrichting van het kerkgebouw. In elk geval: tot vandaag toe kun je in een gereformeerde kerk, als er teaninste geen dienst is, zonder bezwaar heen en weer hollen en naar iemand reoepen. In een roomse kerk loop je fluistered op je tenen, hoe afgetakend de èaltaarpartij ook moge zijn. We moeten nog één punt behandelen. Zijn numanisten ordentelijke mense, aa wie je zoder bezwaar een zaal kunt verhoren? Het antwoord kan bevestigend luiden. Ik verneem dat ze niet in de muren van het VU- gebouw gekrast hebben of bananenschillen lieten slingeren. Ze hebbe alles netjes achtergelaten. Kijk es aan. Intussen is het foutieve dekbeeld dat mensen die met het hiernamaals een handje lichten het daarom ook wel zullen doen met het hiernumaals, al geruime tijd de wereld uit In het begin van deze eeuw getuigd de humanist en - vrijdenker A. H. Gerhard het volgende: 'Wie bovendien kerkelijk aangelegd 7.1 jn, kunnen natuurlijk in een 'vrijdenker' niet aders zie, dan iemad die de geschiktheid verloren heeft het buitenzinnelijke te beseffen. Wel geven velen op grond van niet te loochenen ervaringen gaarne toe, dat het gros der 'vrijdenkers' in zedelijk opzicht stellig niet minder is dan wie zich geloovlg noemen.. Ik haal dit citaat uit een dn 1908 verschenen boekje waarin onder de titel 'Vroomhedd' een aantal toespraken verzameld is. die Gerhard zondagsmorgens voor de vrijdenkers vereniging De Dageraad had gehouden. De eerste lezing heet: 'Ook de ketter verlangt stichting' en daarin zegt Gerhard: 'Zou er wel iemand zijn, volkomen vreemd aan het gevoel, dat niet altijd en uitsluitend verlangt naar wat juist en precies is. naar het onaandoenlijke 3 x 2 is 4. maar ook warmte wil ontvangen, of liever, in schrijver of spreker warmte wil vinden, die vrmag een stemming te wekken. Ik wil een woord gebruiken, dat contrabande wordt geacht in den mond van een ketter, Dr. Abraham Kuyper door dat gevoel aan te duiden als behoefte aan stichting, waaronder ik dan alles versta, dat ons gemoedsleven sterker en mooier kan maken, waardoor het voedsel erlangt voor onze verdere dagen, voor ons geheele leven.' Dit verhaal van Gerhard brengt me er toe vast te stellen hoeveel tegenwoordig de al dan niet stichtingende discussies van kerkmensen en humanisten op elkaar lijken. Ook bij de humanisten heb je debaitten tussen horizontaildsten en verticalisten. Goed ik snap snap wel, het is niet écht verticalistisch, maar de vraag is dan: at staat boven aan je lijstje, innerlijke harmonie of verbetering van de maatschappij? De één moet niks hebben van wat èhij noemt verpolitiekt humanisme en de ander geeft geen cent voor verheven praatjes als je de barricaden niet op wilt. En een derde beweert bedachtzaam dat als je eerst maar innerlijke vrede ebt, al dat andere daaruit vanzelf voortvloeit. Onlangs schreef ik dat humanistische blaadjes zoveel op kerkbodes lijken. Nu constateer ik dat humanistische congresseven erg veel op kerkelijke congressen lijken. Maar.Stil maar, ik weet wel dat de mens aanziet wat voor ogen is. Maar we zijn toch mensen, allemaal? - K Een overzicht van het dienstencen trum, dat de gereformeerde kerken begonnen zijn te bouwen in Leusden Hier, enkele kilometers ten zuiden van Amersfoort, gaat straks het hart van de gereformeerde kerken kloppen. Alle bureaus van de synode en van de landelijke deputaatscliappen zullen hier centraal gehuisvest worden. Be kende adressen als het zendingscen trum te Baarn, het evangelisatiecen trum, eveneens te Baarn, het alge meen kerkelijk bureau en het alge meen diakonaal bureau, beiden aan de Koningslaan in Utrecht zullen dan verdwijnen. Ook komt in dit complex het toerus tingscentrum voor vormingswerk ten behoeve van het functioneren van de gemeente. In do lage bouwpartij links vooraan op de tekening, zijn rond een binnen hof dc 'ontmoetingsruimten' van het dienstencentrum gegroepeerd. Men vindt daar de cantine, de confe rentieruimte van het toerustingscen trum en de kapel. Dit gedeelte krijgt een eigen ingang met een ruime hal, dlc ook toegang geeft tot de vertadcr- ruimtcn: vier zaaltjes voor tieiv tot 35 personen. In de uit twee bouwlagen bestaande middenpartij vindt men op de begane grond dc bibliotheek, het archief en een aantal werkvertrekken voor alge mene zaken. Deze werkvertrekken zet ten zich voort op de begane grond van de hoge vleugel met drie bouwla gen. Daar zijn ook de typekamer, de postkamer de reproductie, het maga zijn en de expeditie ondergebracht. In het knooppunt van deze belde bouw delen is dc hoofdentree van het dien stencentrum gelegen. Op de eerste etage, zowel van het middendeel als van de Haaks daarop staande hoge vleugel komen de bu reaus van dc deputaatschappen zoals zending, diakonaat, evangeliscatie, kerkopbouw, jeugd, bedrijfsleven. Het is de bedoeling, dat deze deputaat schappen worden gebundeld in twee deputaatschappen: een voor zending en werelddikaonaat en een voor ge meenteopbouw. Verder zijn hier dc synode-bureaus. Op de tweede etage van dc dwarsvleu- gel komen alle financiële administra ties bijeen. Verder vindt men hier de afdeling personeelszaken en de pensi oenadministratie. Voor het gebouw is een ruime par keergelegenheid geprojecteerd voor ongeveer tachtig auto's. Ter plaatse van de kantine en het toerustingscen trum is een groot terras gedacht, dat aansluiting geeft aan het recreatieve wandelgebied, dat aan deze zijde van het terrein gelegen is. Het centrum, dat 3.2 miljoen gulden gaat kosten, Is een ontwerp van het architectenbureau Leo de Jonge, Dorst, Lubeek, De Bruijn, De Groot en partners. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Defensie (7) De heer Vermaas heeft het.o.m. over liefde tot de naaste. Maar dan een liefde door recht. Dit geldt voor ou ders, voor politie en voor de over heid. En om met dit eerste te begin nen: de ouders kunnen gedreven, wor den door Gods liefde om hun kin- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe like Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J lamminga Hoofdkantoor NZ Voor burgwal 2R0. Postbus 659, Adam Telefoon 020 22 03 83 Postyro 2€ 92 74 Bank Ned Midd Ban* irek ni isy /3-6U /HHl Gem quo X 500. deren te bestraffen- Maar dit is wel moeilijk, want het gebeurt door mon dige ouders. En dat kan ook met de bijbel in het hart en de bajonet in de hand, maar dan zou ik het niet oor logsdreiging willen noemen, maar in dien mogelijk oorlogsvoorkoming. Want daar gaat het om Texel Joh. Daalder Defensie (8) De verzoeningsboodschap van het evangelie betereft rechtstreeks de ver houding van God tot de mens; welis waar zal de met God verzoende mens vredelievend zijn, maar dat houdt niet zonder meer in dat hij geen recht zou hebben zijn plichten als staatsburger na te komen in geval van bedreiging van die staat door agressie. Om maar één voorbeeld te noemen: In II Koningen 19 vers 35 en 36 lezen wij, dat God rechtstreeks ingerijpt om Juda van de gressie van koning San- henb te verlossen. Zouden de be treffende inzenders gelijk hebben, dan zijn zij vromer dan God zelf. Iets wat ik voorshands nog niet kan aannemen. Rotterdam C. P. van Renssen paradijs valt echter vóór het einde der wereld niet te verwachben. Een engel met een zwaard heeft de toegangsweg nog steeds gebarrica deerd (Gen. 3 vers 24> Rotterdam F. L. Stolk Nationaliteit Wanneer het mogelijk wordt dat Suri- namers tijdelijk ook de Nederlandse nationaliteit mogen bezitten om hun belangen in Nederland te kunnen handhaven of verdedigen, moet het ook mogelijk gemaakt worden dat Nederlanders, die daar belang bij heb ben. ook tijdelijk de Surinaamse nati onaliteit mogen bezitten om hun be langen in Suriname te kunnen behar tigen. Indien dit niet mogelijk ge maakt wordt, hebben we er weer een discriminatie bij! En dat is toch zeker niet de bedoeling? Poeldijk C. Köhler. Oproep Defensie (slot) Wanneer wil Matth- 24 overwegen, zien wij dat oorlog een deel is van ons mensenlot. Niet dat wij het oor logsbedrijf hiermede in elk opzicht wilien en kunnen rechtvaardigen, maar het betekent wel dat wij deze realiteit hebben te zien in het 'licht van het naderende wereldeinde. Geen christen mag zich onttrekken aan zijn plicht om een werkelijke vredesmen- taliteit te helpen bevorderen. Het Met venvon'dering lees ik dat confessi oneel beraad een oproep doet om uitspraak synode te wijzigen, inzake dr. Wiersinga. Waarom niet bezwaren uitsluitend tot synode te richten? Moet er pressie worden uitgeoefend door een pressiegroep la boerenac ties? Mankeert er nog een kerkscheu ring aan? Veenendaa1 F. Tulp (ADVERTENTIE) Voor uw vakanti vrienden, wél uit het oog maar niet uit hel hart. Slemand woont tc ver om 'n bloemetje tc sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt ervoor! Flcurpp haerjtora Sederland. Getaiundeeid goed. Van onze correspondent BERGEN OP ZOOM —Vijf mannen uit Bergen op Zoom hebben een ang stige nacht doorgebracht op de storm achtige Oosterschelde nadat hun motorvlet kapot was geraakt. In de ochtend werd zijn opgemerkt door een rondvaartboot die hen op sleep touw nam en veilig de haven van Bergen op Zoom invoer. De mannen waren met hun bootje De Mirjam uitgevaren om paling te gaan vissen. Bij de plaat De Leegte bij Tholen hadden zij pieren gestoken om daarna bij het keren van het tij op paling te gaan vissen. Toen zij wilden wegvaren' raakten zij plotseling dp schroef kwijt. Hierna gingen ze voor anker en wachtten de gehele nacht in spanning tot er een boot voorbij zou komen. Ondanks de flinke golven hield het bootje het op het anker. Rond acht uur kwam de reddende boot voorbijvaren. De Stad Zierikzee een rondvaartboot van de RTM uit Rotterdam die hen een uurtje later de haven van Bergen op Zoom kon inslepen. Van een verslaggever HANNOVER In de Westduitse deelstaat Nedersaksen heeft een Ne derlands echtpaar, de heer H. M. uit Groningen en zijn vrouw, angstige uren beleefd, waarbij beiden gewond werden. De zestigjarige heer M. en zijn 54- jarige vrouw liepen in Zeven links van de weg, toen zij door een Duitse automobilist aangereden werden. De< wegpiraat keerde zijn auto en reed opnieuw met grote snelheid op de vakantiegangers in. Dit herhaalde zich een paar keer. Toen de Nederlander er in slaagde zijn vrouw, die een bekken breuk had opgelopen, in een greppel langs de weg te trekken, stopte de Duiteer en hij bood aan de vrouw naar een ziekenhuis te brengen. Plot seling haalde hij een schroevedraaier te voorschijn en hij stak daarmee als een gek op de heer M. in. Deze liep daarbij ernstige verwondingen op. De aanvaller nam daarop de benen, maar werd even later gearresteerd. Het bleek een twintigjarige arbeider uit Zeven te zijn. Hij wilde voor zijn daad geen verklaring geven. PHILADELPHIA De wijding van elf vrouwen tot priester in de Ameri kaanse episcopale (anglicaanse) kerk heeft grote emoties in deze kerk wak ker geroepen. De officiële reactie van enkele bis schoppen is, dat de wijding als 'theo logisch geldig' maar 'juridisch onwet tig' beschouwd moet worden. De elf vrouwen, wier leeftijd varieert van 21 tot 79 jaar, waren al diaken, maar twee van hen zijn onmiddellijk door hun bisschop uit hun functies onthe ven. In de anglicaanse wereldgemeenschap discussieert men al jaren over de vraag of vrouwen priester mogen wor den.- Tot nu toe heeft alleen de bis schop van Hongkong een paar jaar AMSTERDAM Het themanummer over dr. J. G. Woelderink van het studentenblad De Civitate is geheel uitverkacht. Voor dit speciale num mer was een extra grote oplaag ge maakt. Binnen enkele weken ver schijnt een nieuwe oplaag. Zij, die reeds een exemplaar bestelden bij uitgever Ton Bolland te Amsterdam, en het nog niet ontvangen hebben, zullen het direct na verschijning per post ontvangen. GRONINGEN En nog onbekende jongeman heeft gisternacht in haar woning te Groningen de 78-jarige we duwe R. Bolhuis-Sikkema met een bijl ernstig verwond, De vrouw is opgeno men in het Diakoncssenhuis. De in dringer sloeg haar tweemaal. Daarbij werd haar linkerschouderblad verbrij zeld. Haar toestand is nu redelijk. De vrouw'is aan een vrijwel zekere dood ontsnapt, doordat zij op het moment dat de man sloeg, juist bukte om een schoen te pakken. Daarmee wilde mevrouw Bolhuis, die wakker ■vas geworden door gestommel, de indringer te lijf gaan. Voordat zij dit had kunnen doen begon de indringer al met de scherpe kant van een korte bijl te hakken. De vrouw gilde, waarop de man ver dween. De bijl werd later in de tuin teruggevonden. Mevrouw Bolhuis zag zelf kans de politie te waarschuwen. geleden enkele vrouwen tot priester gewijd. De wijding in Philadelphia u> theolo gisch gezien onaanvechtbaar, omdat ze is verricht door handoplegging door een bisschop. Er waren drie rustende bisschoppen bij betrqkken, Daniël Corrigan, vroeger lid van' het uitvoe rend comité, Robert De Wh^" Vroeger bisschop van PennsyLvanië en -EtfWgxd R. Welles, voorheen fcisschi West-Missouri en* vader van een de elf vrouwen. Op het laatste mt ment voegde een dienstdoend bis schop zich bij hen, namelijk Antonio Ramos van Costa Rica In een open brief hebben de elf vrouwen gezegd, zich pijnlijk bewust te zijn van de verdeeldheid van me ningen op dit punt. Zij wijzen daarbij echter op de merkwaardige manier, waarop besluiten tot stand komen in de episcopale kerk. Het 'huis van bisschoppen' heeft al tweemaal (in 1970 en in 1973) zijn goedkeuring gehecht aan de priesterwijding van de vrouw. In het 'huis van afgevaardigden', waarin behalve de bisschoppen ook priësters en leken zitting hebben, wordt de doorvoering echter tegenge houden, hoewel ook daar de meerder heid van de afgevaardigden geen be zwaren heeft. De minderheid is er echter tot nu toe in geslaagd, de vrouw in het priesterambt tegen te houden, dankzij de regel, dat ver deeldheid van opvatting in een dioce sane delegatie automatisch betent dat de gehele delegatie tegen steipt. ROTTERDAM De Hollandse Maat schappij van Landbouw heeft de Rot terdamse agent van het Westduitse koelschip Peter Rickmers laten weten dat er een boerenactie komt als men zal trachten de lading goedkoop Chi nees vlees te lossen. Het schip is gisteren in de Rotterdamse haven aan gekomen. De Peter Rickmers raakte vorige week ook in Le Havre en Antwéfpen haar lading niet kwijt. Protesterende Franse en Belgische bo.èren' beletten uit protest tegen de huns inziens te lagen vleesprijzen in..'dè EG, dat het. goedkope Chinese vlees de wal bereik te. De Peter Rickmers kwam vrijdag nacht vanuit Antwerpen in Vlaardin- gen aan en tankte daar brandstof. Daarna is het schip naar de Rotter damse Waalhaven gehaald. DE VREEMDE Het Pascha is duidelijk een feest Israëlieten. Zij vormen het volk dat exemplarisch de belofte draag n de Messias komt. Het gedeelte dar volgt bevat enkele bepalingen aanzien van die viering. Onder bepalingen valt vooral op die aanzien van allerlei soorten vreei-/ lingen. De cultusgemeenschap v begrensd tot het volk zelf en to1e vreemdelingen die door de besrr: nis erbij horen. Het heil, wil het opgaan in een algemene gedachte" vrijheid en goedheid, wil het •t kreet blijven de bevrijding door God \en in die nacht van waken, l die begrenzing nodig. Onwillek denken christenen hierbij aan avondmaal en aan de begrenzing" de deelname daaraan. Wie besnju is wordt dan al gauw: wie belij gedaan heeft of wie gedoopt ds. 'l al dat laatste zou ervoor in aart I king komen. Anderzijds wordt d snijdenis in het Nieuwe Testa vaak geestelijk opgevat. Besnedei is een zaak van het hart. een ove van het hart aan Christus, de De vreemde is dan niet degen nog geen belijdenis gedaan hee ook niet hij die nog niet gedoo maar die er innerlijk geen ge schap mee heeft. Daar ligt de lijke grens. Vreemdelingscha sedert Christus een geestelijke De avondmaalstafel is open voor mens, van welke leeftijd, van volk of ras ook en zelfs dat nog steeds gezegd worden nodiging geeft dit nu iedereen c Gods nachtwake het antwoord zijn wakend leven wil geven, wordt de vreemdheid opgehevea - dat ervaren heeft weet d: Geest, ie LORENCO MARQUEZ (EFE p Staatssecretaris voor justitie, dr gio Espadas, heeft in Mozambiq H godsdienstvrijheid hersteld. Hi< heeft Espadas het decreet ong gemaakt van de toenmalige gi neur-generaal vans Mozambique, december 1966 met name aan A formatorische zending en kerken vrijheid van handelen ontnam. De 150000 protestanten in Moi que hebben bijzonder geleden de strijd, die het Portugese gc nement tegen de bevrijdingsl| ging in het land voerde.'Elke i ding was gced genoeg voor n gelen tegen hen. Toen in 191 witte paters Mozambique verlieté protest tegen de Portugese pol koelden de Portugese machthé hun woede vooral op de protesti Er werden bijna 2000 presbytef gevangen genomen. l Dr. M. M. Thomas in op eningsrede: tTTRECHT Vijftienduizend va's getuigen hebben van dom tot zondag in de Utrechtse Jaarfoi hallen hun grote jaarlijkse cr" gehouden. In het zwembad Den mei werden vijfhonderd nieuwe rsC| gedoopt. Tijdens drie voorgaand o o gadenngen in juli ln Tilburg, en Groningen, traden 650 dope 12' tot de organisatie toe. k< Volgens een woordvoerder vf~" groep zijn er in Nederland Lr, 27.000 Jehova's getuigen. De jaren zou de beweging sterk ge zijn. Van het huidige aantal ge zou één op de vier dit in de drie jaar zijn geworden. SE BERLIJN In de kringen van de wereldraad van kerken bestaat de bezorgdheid dat het beeld, dat de buitenwereld van de oecumenische beweging heeft, teveel bepaald wordt door enkele onderdelen van het totale actiepakket van'de wereldraad. Tegen deze achtergrond sprak de voorzitter van het centraal comité van de wereldraad, de Indiër dr. M. M. Thomas gisteren in Berlijn tot de hier ver gaderende honderdtwintig leden van het comité. Hij herhaalde in zijn rede met grote nadruk dat Jezus Christus centraal staat bij dé wereldraad. Maar 'levende theologie is een dialoog tussen het evangelie van Christus en de mens in concrete situaties', aldus dr. Thomas. Hij legde in zijn toespraak een direct verband tussen de mens die de lijden de Messias verwenpt en de zelf-agres- sie, het misbruik van de natuurlijke hulpbronnen van de aarde en het misbruik van macht voor de onder drukking van volken en voor zelfver nietiging. Hij noemde imperialisme, fascisme, stalinisme en racisme als bewijs dat de mens Christus verwerpt. Daartegenover stelt de wereldraad Je zus Christus centraal als God en Red der. De wereldraad legt zich toe op de studie van wat Christus betekent voor de eenheid van de kerk en voor de deelneming van de kerk aan de strijd van de mensen voor meer menselijk heid. Dr. Thomas bekende in het einde van zijn toespraak dat ook hij soms aan vechtingen heeft het 'Christus alleen' Dr. M. M. Thomas op te vatten als een terugtrekking uit de verantwoordelijkheid voor de we reld. 'Maar dit kunnen wij niet, om dat God in en door Christus alle mensen en dingen vernieuwd. Het enige dat wij kunnen doen is bidden dat we ten overstaan van deze onont koombare verplichtingen door Chris tus vrij gemaakt worden tot het ver vullen van onze taak. De rede van dr. Thomas werd vooraf gegaan door een demonstratie door een aantal jongeren, die het podium van de grote congreshal betraden en daar de gedelegeerden opriepen tot een discussie over martelingen in West-Duitsland. 'U komt bijeen in een folterland', luidde een van de spandoeken, die zij ontvouwden. De beschuldiging van marteling betreft enkele leden van de Baader-Meinhof- groep, dif in gevangenissen in de Bondsrepubliek in eenzame opsluiting zitten. Het duurde een hele tijd eer de demonstranten, op aandringen van de Berlijnse bisschop Kurt Scharf. bereid waren het podium te verlaten. SEOEL De raad van kerk nci Zuid-Korea heeft dedmonsiro) tegen de regering aangekondigi en neer deze zich niet bereid vei s tot vrijlating van de gearresteefr gedeeltelijk reeds ter dood vero oe° de christenen en studenten inn. Korea. >ré' De resolutie, waarin dit bes n' neergelegd, is ondertekend doUrk 1 tegenwoerdigers van de zes khral die bij de raad zijn aangeslot Vj door drie andere vooraanstaandtstè kelijke leiders. Onder hen zijn jj kanten, die als uitgesproken coi tief bekend staan. Sedert maanden groeit het verzet bini e kerken tegen het bewind van d^ff ring-Park. uit om. kla di ichi gr Overleden In Zwitserland tachtiglarige leeftijd de heer Boer uit Amsterdam overled, heer De Boer dreef aan de I gracht één van de belangrijkste winkels. Jarenlang maakte hTw: uit van het bestuur van de alei ging van Kunst- en Antiekhand jag nda

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2