Bulgaarse kerk zoekt kontakt met andere kerken Tussen pacifisme en geweld Vandaag Beroepingswer Eusebiuskerk in Arnhem nu voor publiek gesloten TROüW/Km\iRTEnr ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1974 KERK/BINNENLAND T2/1 'De tijd van de godsdienstige polemieken is voorbij. Ook in onze theologische opleiding en in de theologische literatuur is dit ele ment nu verdwenen. Studenten en priesters worden meer en meer gevormd in een oecumenische geest. Voor het eerst zijn er kontak ten met de andere kerken. Een half jaar geleden vond hier een bijeenkomst plaats van het departement voor interkerkelijke hulp- verlening van de wereldraad van kerken. Het was voor het eerst dat toen alle kerken Aan Bulgarije samen kwamen. Dat was een belevenis. Niet alleen voor dé kerken, ook voor het volk'. Aldus prof. Todor Sabev, kerkhistoricus. door Jac. Roos Als ik me in Sofia meld in het gebouw waar de heilige synode van de bulgaarse orthodoxe kerk zetelt, wordt ik vriendelijk ontvangen door de secretaris-generaal van deze kerk. archimandriet Dometian. Zo juist heeft een vergadering plaats gevonden van de afdeling oecumenische zaken van de orthodoxe kerk. U boft, zegt de archimandriet, want aan het gesprek met u zullen deelnemen: de voorzitter van dit oecumenisch departement, me tropoliet Pancrati van Starosagorsk (aan te spreken met 'excellentie'), prof. dr. Ivan Panchovski, prof. Todor Sabev, terwijl ik er zelf ook bij zal zijn. Bij het voorstellen verneem ik dat het hoofdonderwerp van de zo juist gehouden vergadering geweest is: de toenadering van de Bulgaars ortho doxe kerk tot de oud-katholieke kerk. Studie en actie De afdeling oecumenische zaken v?n de Bulgaars orthodoxe kerk is de centrale (instantie van deze kerk waar zowel oecumenische studie als activi teiten van uitgaan. Do buitenlandse kontakten worden eveneens door ons departement onderhouden, zegt metro poliet Pancrati, met name met de wereldraad van kerken. Fungeert uw departement ook als oe cumenische raad van Bulgaarse ker ken? Neen, andere kerken maken hier geen deel van uit, daar is geen georgani seerd verband mee. U sprak over oekumenische activitei ten in het binnenland? Metropoliet Pancrati: Die verhouding tot de andere kerken moet u wel vanuit de historie bezien. De traditio nele kerk van het Bulgaarse volk is de slavisch-orthodoxe. Op een bevol king van 8Yi miljoen zijn er ongeveer 6 miljoen gedoopte orthodoxen. Er zijn 1500 priesters eri 400 monniken en vrouwelijke religieuzen, terwijl or in ons land 3200 kerken en kapellen en 123 kloosters staan. Daarnaast zijn er de Armeno-gregoriaanse kerk, mos lims, rooms-katholieken en enkele protestantse denominaties. Samen om vatten ze 14 pet. van het Bulgaarse volk. De laatste godsdienstige gemeen schappen zijn er in de vorige eeuw bijgekomen; eigenlijk zijn ze geimpor- teerd uit het buitenland. Maar met vertegenwoordigers van die andere ge meenschappen groeit er nu een broe derlijke gemeenschap. De laatste tijd hebben we gemeenschappelijke activi teiten, waarbij ik ook denk aan de week der gebeden om de eenheid der kerk. Dan zijn er gemeenschappelijke ontmoetingen, die tot doel hebben om eikaars structuur te leren kennen ter wijl er een regelmatiger gebedsge meenschap aan het ontstaan is. M'n volgende vraag handelt over de visie van de orthodoxe kerk op het sociale leven en hoe deze kerk haar sociale opdracht probeert te verwezen lijken. Antwoord: Volgens onze grondwet be hoort het sociale leven tot het domein van de staat. De kerk heeft dus geen specifieke sociale taaie, zoals dat vroe ger was _en zoals dat nog is in de kerken van West-Europa. Ook kan ze geen invloed uitoefenen op de rege ring. Toch kunnen we met evenveel recht zeggen dat de kerk deelneemt aan het hele sociale leven van de staat. Met name in de corporatieve landbouwondernemingen kolchozen die we in Bulgarije hebben, maar eveneens in de industriële gemeen schappen en vakorganisaties. Deze gaan niet van de kerk uit, maar ze kan wel hieraan» inspiratie geven en haar christelijke principes verder uit werken. Overal waar de staat werk zaam is, nemen christenen deel, al kan de kerk daar geen eigen creatieve activiteit ontplooien. Het Sint-Jansklooster bij Rila was tijdens de Turkse overheersing het bolwerk van Bulgaarse godsdienst en cultuur. Dialoog In Polen wordt ernstig geprobeerd om het gesprek te voeren tussen christe nen en marxisten. Is dat in Bulgarije ook het geval? In de privé-sfeer gebeurt dat dage lijks, maar als u bedoelt een officiële dialoog, nee, die vindt niet plaats. Overigens vinden wij de dialoog waar bij het meestal gaat over theorieën en posities niet zo belangrijk. Wel het gesprek in de praktijk van iedere dag, waar christenen spreken met mensen die buiten de kerk staan. Door onze sociale structuur komen gelovigen en niet-gelovigen voortdurend met elkaar in kontakt in het arbeidsproces. Eén voorbeeld: een belangrijke zaak voor ons als kerk is dat de vrede in de wereld wordt bewaard en bevor derd. Welnu, vertegenwoordigers van kerk en (communistische) partij ko men in vergaderingen bijeen om te overleggen hoe vrede en gerechtig heid bevorderd kunnen worden. Bei den werken we dus voor één doel, maar vanuit een andere overtuiging. Dit geldt eveneens voor conferenties en internationale samenwerking. Er is bijvoorbeeld een organisatie-comité 'Vriendschap met andere volken'. Daar zijn ook altijd orthodoxen bij. Kortom, wij proberen temidden van ons volk voor zover dat mogelijk is begrippen als getuigenis en dienst gestalte te geven. Vorming De negentiende-eeuwse Alexander Nevski-kathedraal in Sofia is de grootste orthodoxe kerk op de Bal kan. Dc kerk is genoemd naar een dertiende-eeuwse grootvorst van Rusland, die om zijn overwinningen op Mongolen, Zweden en Duitsers als redder van het orthodoxe Rusland beschouwd wordt. Voor zo'n optreden 'temidden van de wereld' is toch wel enige vorming nodig. Ook de marxisten plegen de kaderscholing grondig aan te pakken. Hoe voorziet de kerk hierin voor haar leden? Zijn er bijvoorbeeld vormings cursussen? Naar onze mening krijgen de gelovi gen hun vorming door de liturgie, die, zoals u weet, bij uns een zeer belangrijke plaats inneemt. Dan is er de prediking, terwijl via de theologi sche scholen èn de literatuur ook vor ming plaats vindt. We geven namelijk zelf theologische boeken uit, oor spronkelijke en vertaalde, die we via eigen kanalen verspreiden. Bij deze genoemde centrale funkties van onze kerk noemen we ook ons vertaalwerk aan de nieuwe bijbeluitgave in de eigentijdse bulgaarse taal. Deze zal een oekumenisch karakter dragen. Met behulp van de internationale bij belgenootschappen zullen nu het nieu we testament en de psalmen uitko men. Deze liggen al klaar; we rekenen op 50.000 exemplaren. Dan wordt er ook gewerkt aan een popularisering en actualisering van de geschiedenis van de heiligenlevens. Tevens staat er een nieuwe geloofsleer op stapel, een moderne orthodoxe catechese. Dit zijn de mogelijkheden voor vorming van onze gelovigen, die we goed moge lijk aangrijpen. Secularisatie Zowel in het westen als in 't oosten vindt een proces van ontkerstening plaats. Men wil los komen van het instituut kerk en in veel gevallen zijn eigen leven bepalen. Deze secularisa tie vindt in het westen meer 'vrijwil lig' plaats, terwijl in Oost-Europa het atheisme vanuit de historisch-materia- listische levens- en wereldbeschou wing gepropageerd wordt. Hoe staat uw kerk hiertegenover: en wat doet ze eraan?' Naar onze mening is dit verschijnsel van de. secularisatie hier dieper aan de orde dan in het westen, maar het klinkt wat tegenstrijdig dit dringt, waarschijnlijk toch niet zo diep door in het hart van ons volk, dat gelovig is, als in andere landen. Wat de jeugd betreft is onze grote moeilijkheid dat wij aan onze kinde ren niet direct godsdienstlessen mo gen geven. Dat kan alleen via de Wat weet de gemiddelde Nederlandse protestant eigenlijk van Huldrych Zwingli (1484-1531)? Deze ™-—- Zwitserse kerkhervormer staat in de schaduw van Luther en Calvijn. Hij beschouwde de sacramen- dOOf dl*. C. Rijnsdorp ten alleen maar als teken. Hij stierf op een slagveld. Toeristen kunnen in Zürich, bij de Waterkerk, zijn standbeeld zien staan: een bijbel in de ene, een zwaard in de andere hand. Er moet iemand ge weest zijn die hem liever een bijbel en Plato in de handen had gegeven. Was liij niet zo ongeveer vrijzinnig? In Nederland heeft men immers de Zwingli Bond. Principiële vrijzinnigen hebben in 1948 deze bond opgericht uit protest tegen de naar hun mening te slappe houding van het vrijzinnige christendom tegenover een verschui ving van vele vrijzinnigen naar de orthodoxie. De naam Zwingli werd gekozen vanwege diens 'hartstochtelij ke waarheidsdrang'. Dus niet op grond van een vermeende vrijzinnig heid van Zwingli. Want de Zwitserse reformator was orthodox-protestants, met een duidelijk niet-Lutheps, gere formeerd te noemen accent. Helderheid Snuffelaars in Encyclopedieën (die zijn er!) kunnen wijzen op het uit stekende artikel van prof. dr. G. P. van Itterzon in Koks Christelijke Encyclopedie (deel VI, Kampen 1961). In de daarbijgevoegde literatuurlijst staan ook namen van Nederlandse auterus. Deze lijst zal bij een moge lijke herdruk van de genoemde ency clopedie die m.i. langzamerhand nodig wordt na dertien jaar aan vulling behoeven. Dan kan daarbij komen te staan het kort geleder verschenen boek van dr. K. M. Witte- veen, Nederland* Hervormd predi kant, getiteld Het evangelie tussen pacifisme en geweld, Huldrych Zwing li (uitg. J. H. Kok, Kampen, /128 blz., 12,90). Zwingli streefde in alles naar helderheid en begrijpelijkheid, eigen schappen die zich als vanzelf ook aan dit boekwerk hebben meegedeeld. In vijfentwintig hoofdstukken be schrijft de auteur Zwingli's leven, milieu,1 priesterlijke loopbaan, huma nistische studiën waarbij vooral Eras mus een rol speelt, zijn vertrouwd heid met Grieks en Hebreeuws (La tijn sprak vanzelf), zijn aanvankelijke pacifistische opstelling, zijn muzikali teit terwijl hij toch niet gesteld was op gemeentezang en orgel het geleidelijk proces in de ontwikkeling van zijn reformatorische denkbeelden, zijn onafhankelijkheid daarbij van Lu ther, zijn welsprekendheid, gevatheid en meesterschap over het Zwitsers- Duits, zijn aanvankelijk geheim ge houden huwelijk, zijn breuk met de Dc slag bij Rappel, waarbij Zwingli sneuvelde. Houtsnede uit de 'Schweizer Chronik' van Johann Stumpf (Zürich, 1606). al te voorzichtige Erasmus, het be roemde twistgesprek met Luther te Marburg, zijn militair-strategisch talent, zijn toenemende politieke geëngageerdheid met daarbij het cen traal stellen van de prediking, het gezagsvacuüm door het wegvallen van de kerkelijke autoriteit (een stuk ge schiedenis dat zich op hedendaags ni veau herhaalt) en tenslotte het fatale gevecht tegen de troepen van de Vijf Steden, waarbij een speerstoot hem velde. Erasmus 'Het grote probleem, waarvoor het denken van de hervormer ons stelt, is de verbinding van zijn humanisme, zijn beïnvloeding door de schrijvers van de klassieke oudheid, en zijn strikt bijbelse opvattingen', zegt dr. Witteveen op bi. 6. Het eerste plaat ste hem in de buurt van Erasmus. het laatste in de buurt van Luther. Toch was Zwingli een man op zichzelf. Afkomstig uit een niet onaanzienlijke familie, groeide hij op in een politiek milieu. Hij was in hart en nieren Zwitser. Zijn aard was bedachtzaam; hij was voorzichtig en kon wachten. Opgegroeid in het middeleeuwse denkpatroon, de typische boerenzoon die gaat studeren en pastoor wordt, ontwikkelde hij als theoloog zichzelf. Al trok hij met het leger mee met de hellebaard op de schouders, hij was ondanks zijn militaire ontwerpen géén vechtjas, maar actief politicus uit noodzaak. Zijn oorlogvoering zag hij als evangelische opdracht en deze keus voor 'evangelisch geweld uit noodzaak' vindt vandaag bij velen weerklank. Nooit heeft hij zich dicta tor gevoeld, wel, in de trant van de profeet Ezechiël, wachter. Wat Zwingli vooral van Erasmus heeft geleerd, is dit: niet een nieuw geloof, maar een christocentrisch ge loof. Erasmus' invloed is dan ook voor Zwingli, ondanks de latere ver wijdering, van beslissende betekenis geweest. 'Zwingli stond dichter bij Erasmus dan Luther, maar toch brandde er in hem een ander vuur. Erasmus weet niets van de eschatolo gische betekenis van zijn eeuw, hij Ulrich Zwingli. kent niet als Zwingli de spanning van de tijd die kort is en de radlkale boosheid van de mens' (28). Erasmus verwachtte een reformatie door de opbloei van de talenstudie en een hernieuwde studie van de oude kerkvaders. Hij was volkomen a-poli tiek en daarbij wereldburger, 'of lie ver een wereldvreemde' (90). Toen Zwingli zich over de berooide vluchte ling Ulrich von Hutten ontfermde, was dit een politieke keus die Eras mus alleen maar kon verfoeien. Luther Wat Luther betreft: Zwingli heeft tot en met 1520 géén invloed van Luthers theologie ondergaan: via Augustinus en Paulus heeft hij zich geheel langs eigen wegen tot reformator ontwik keld. Zijn handschrift is driemaal ver anderd, maar na 1519 eender gebleven (37-38). Zwingli's reformatorische da den beginnen in 1522 te Zürich. In Luthers ogen was Zwingli een geest drijver en heiligschenner. Boeiend is het 23e hoofdstuk over het gesprek te Marburg. Luther schrijft met krijt op de tafel de woorden 'Dit is mijn lichaam' en dekt ze weer toe met het 'fluwelen tafelkleed. Hij verweerde zich tegen het 'geestelijk' verstaan van dit woord. 'Zwingli zag het gelo ven niet zo zuiver receptief als Lu ther' (112). 'Zwingli en Luther heb ben elkaar niet begrepen. Luther wil de niet bouwen op het verstand. God is verbeven boven de wiskunde'. Zwingli wijst de geestdrijverij af, maar hij zegt: 'God zelf geeft het geloof, niet het uiterlijke woord schenkt het'. Gods Geest werkt in de dingen en de mensen, maar gaat daar nooit in op. Zo is Zwingli een soort voorvader van het calvinisme, maar ook van het piëtisme. En zo zit de kerkgeschiedenis 'opge scheept' met grote en kleinere refor matoren en theologen, die hun per soonlijke eigenschappen, goede en slechte, hebben geprojecteerd op de door hen gestichte kerken en in het algemeen op hun volgelingen. De epi gonen dikken die eigenschappen, voor al de negatieve, dan stevig aan. Maar genialiteit is onnavolgbaar, zij het, helaas, menselijk beperkt. kerkdienst of als de priester de gelo vigen privé aan huis bezoekt om bij voorbeeld de sacramenten te bedie nen. Toch blijft een bepaald deel van de jeugd zijn betrekkingen met de kerk houden. In het algemeen kan men zeggen dat, temidden van de ontkerstening, het gemeenschapsvor- mende aspect van de orthodoxe kerk de mensen blijkt te helpen en blijft aantrekken en dat de autoriteit van de kerk erkend wordt door brede lagen -van de bevolking. Kerk en staat Overigens heeft de Bulgaarse maat schappij grote waardering voor de Bulgaarse kerk en Haar actieve hou ding ten aanzien van vrede en gerech tigheid en voor haar internationale betrekkingen. Onze vorige patriarch Cyrillus de huidige heet Maxim beeft dan ook een onderscheiding ontvangen van de staat naar aanlei ding van de cultureel-maatschappelij- ke verdiensten van de orthodoxe kerk. Nimmer zullen we vergeten wat de eerste minister-president van de volksrepubliek Bulgarije, Georgi Di- mitroy, in - zijn beroemde rede van 1946 tot het Bulgaarse volk heeft gezegd: 'zonder de werkzaamheid en waakzaamheid van de orthodoxe kerk zouden wij de Bulgaarse cultuur en nieuwe sociale structuur, zoals wij die nu bezitten,, niet hebben'. (Waar schijnlijk wèes Dimitrov hier op het feit dat tijdens de 500 jaar Turkse overheersing het de Bulgaarse kerk geweest is, die in kerken en kloosters de eigen taal, cultuur en godsdienst bewaard heeft, ondanks sterke moslim invloeden J.R.). Die woorden van Dimitrov heeft de kerk ook als een richtinggevende ver klaring verstaan voor de verhouding kerk en staat in het nieuwe Bulgarije. En de priesteraanwas? Thans zijn er 200 theologische studen ten op de theologische academie en het seminarie samen, terwijl boven dien 30 jonge priesters voor hun eindexamen staan. DE NACHTWAKE De schrijver, of één van de schrijve I van dit Pascha-verhaal, voegt er n een soort kleine beschouwing aan (Exodus 12, 40, 41). Hij maakt nu ding van de vierhonderd en der! jaar die het verblijf van dit volk Egypte zou hebben geduurd. Luk;v die nog al nauwkeurig is, heeft 't W Handelingen 13 over 'ongeveer 4 jaar'. Hij gaat ons daarin voor betreft het niet te lang stil te sü bij bijbelse getallen. Belangrijker de laatste opmerking van dit veriha Het komt hierop neer dat de schrijve het als volgt ziet: Jahwe heeft nacht van de uittocht wakend door) sl bracht en daarom moeten wij in ir paasnacht waken voor Jahwe. Onwil ji keurig denken zij die het lijdensv g haal van Jezus kennen aan zijn woo s in Gethsemane: kunt gij dan niet év uur met Mij waken? De HEER is nacht voor ons opgebleven, Hij hei w gewaakt toen ons leven in een kriio; kwam tussen eeuwige slavernij of vrijding. Hij waakte over zijn volk e het kwam erdoor. Dat is de zin v ti het opblijven in de paasnacht. E si traditie die Israël kende en die o hier en daar in de christelijke kek nog gestalte gegeven wordt. Er iets in van het antwoord geven Gods moeite voor ons. Christus is t doodsnood tot het einde der weré gedurende die tijd moet men waki 5 schreef Pascal. Waken is aktief w ker blijven om op te letten wat 2 gebeurt, om te gedenken de daden in de nacht van Godswege gesti worden. En weer denken christen J dan aan de nacht van Golgotha, nog maar van andere bijbelse nacht I te zwijgen. Het is iets anders dan 1 s éénzijdig de nadruk leggen op l g 'rusten in het werk van Christi i Ook dat is er, maar h et kan iï zonder het waken. (Excodus 12, 41). i NED. IIERy. KERK Aangenomen: naar Delft: C. J. vi Plas te Linschoten.- Bedankt: voor Vreeswijk: J. Wiem e te Alblasserman. GEREF. KERKEN Beroepen: te Lochem: W. v.d. Kooij Haamstede die dit beroep heeft aang|I nomen. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Leiden: Kand. H. Vriés te Enschede. ARNHEM De Eusebiuskerk Arnhem is vrij plotseling geheel vj het publiek gesloten. Ook de tol mag niet meer worden beklomm Een'bouwteam is van mening dat; situatie levensgevaarlijk is. Weinige jaren nadat de kostbare tauratiè van de prachtige Eusebi die in september 1944 bij de Slag Arnhem zwaar beschadigd werd, worden afgerond, Adelen er brokken öteen uit de geAvelven. een onderzoek kwam men tot de col clusie, dat de kerk opnieuw aan ef miljoenenvergende restauratie to was. Er is een rapport ingediend bij Mon mentenzorg. Gehoopt Avordt op ee gunstig advies aan de minister va CRM en op bereidheid van de reg ring er opnieuw geld in te steken. I hervormde gemeente te Arnhem zo ziet geen kans nu al weer een grol som voor dit doel bijeen te brengen. Tot nog toe Avas de kerk, nadat zie enige tijd geleden de calamiteit vooi deed, nog beperkt toegankelijk, maa daaraan is nu een einde gemaakt Eer aantal ornamenten aan de toren, dii de meeste risico's opleveren, zijn in middels met hout verstevigd. (ADVERTENTIE) O* fai Maliebaan 40 - utrecht jir» Si240 C0MMUN10ATIECENTRUM ALFRINKS' HARTEWENS (ADVERTENTIE) Nu in de boekhandel Jac. Roos Kommunes en kommuniteiten enkele voorbeelden van ge meenschapsbeleving vanuit evangelische inspiratie. Oekumene-paperback, 8,25 Uitgave van Bosch Keuning n.v,, Baarn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2