Jngeschoolde vrouw kan cursus volgen Texel derde vraagt zich boot nodig af is of Pop op de plaat )penheid - Van eikaars fouten leren - Durven praten' Tom Kaye en andere heren LW/KjWIARTET ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1974 BINNENLAND T11/K15 br Aukje Holtrop IRLEM 'Vrouwen zijn gewend plooien glad te strijken. We kunnen conflicten niet aan, pro- n alles te doen om ruzie te voorkomen. Eén van de dingen die je op een VOS-cursjis leert is dat ?.t met iemand helemaal óneens kunt zijn, zonder dat dat tot ruzie leidt'. lie Verlaan, adviseuse voor het ingswerk ien behoeve"'.van' de venorganisaties irf. Nöord-Hol- zette vorig jaar VOS-cursussen m vrouwen met weinig of geen ilopleiding uit hun 'huishouder isolement te halen. V0S- béte: Vrouwen Oriënteren zieh -in dé nleving en deze ingenieuze jzing naar de slimme dieren in >os dekt eigenlijk precies de op- de bedoeling van he,cursussen: ven die door een geringe oplei- en/of doordat ze vanwege hun e kinderen' thuis móéten blijven' steeds minder contact hebben de buitenwereld, helpen over de pel te stappen en weer belang- ng te krijgen voor wat er buiten lisdeur gebeurt. ie Verlaan neemt een unieke e in: op initiatief van een groot Noordhollandse. vrouwen Qrgani- werd zij in 1972 door dé Cultu- Raad van Ncbrd-Holland aange- speciaal voor het vormingswerk vrouwen. Geen enkele andere ncie of gemeente heeft zo'n advi- in dienst, was vanaf hét begin dê bedoeling zou werken aan een vormings voor "vrouwenorganisaties. De was: wat, wie wil je vormen aartoe? Ik moest iets vinden dat een zó interesseert dat ze met r in een cursus zouden willen ongeacht levensbeschouwing of Ki ste kansen ceus viel op vrouwen die de te kansen hebben gehad om iets ren. Vrouwen die vroeger direct tol een baantje, moesten, zoe- omdat er geen geld ivoor verder was, cf ..omdat meisj.es niet .ver mochten (of hoefden te leren) t een opleiding voor een meisje sgooid geld is. Veel van die ren die alleen lagere school heb- ;oms met één, twee jaar vervolg- wijs, betreuren dat nu en voor kunnen de VOS-cursussen een inst zijn. Die vrouwen krijgen de er iets bij te leren, en tegelijker eorden ze zich bewust van wat ze it hebben, vrouwen voelen zich eig (gelijkt dat ze zo weinig m gehad met hun intelligentie. Voor-hen komt zo'n cursus te laat, al probéren we'heit ook té helpen alsnog iets te doen mét hun capaciteiten'. Het afgelopen jaar zijn er elf VOS- cursussen gegeven en vcor het vol- gend, jaar staan er nog vijftien op het préêramma. "Hóe ziet zo'n cursus er- - uit? V: 'Een cursus duurt twaalf ochtenden van twee uur. Het geheel is, globaal, in drie onderwerpen te verdelen: de .vrouw als partner, (met als gespreks onderwerpen: de vrouw en haar rol, haar werk; het werk van haar man; wat doe ik met mijn geld; wat doe je als je er alleen voor komt te staan), de vrouw als opvoedster (de vrouw en het gezin in verandering; vrouw en opvoeding; televisie in huis; ouders en school) en de vrouw als burger (wat gebeurt er op het gemeentehuis; wat is politiek in Nederland; hoe komt het nieuws in kranten en tijd schriften?) Verstaanbaar praten Elk onderwerp komt aan bod, het één wat uitgebreider dan het andere. Dat hangt, af van de belangstelling van de greep cursisten (ongeveer twintig per groep). De onderwerpen worden inge leid en besproken. De cursusleidsters begeleiden de groep, zorgen ervoor dat het gesprek op gang blijft en iedereen aan zijn trekken komt. 'De belangrijkste eis aan de cursiisleiding en dé docenten is dat ze verstaanbaar praten, 'zonder moeilijke, woorden. Maar al te vaak wordt met moeilijke Woorden macht uitgeoefend, worden mensen dom gehouden. Veel vrouwen hebben eén houding vanc dat begrijp ik toch niet, daar ben ik te dom voor. Ik heb nou eenmaal niets geleerd. Dat gevoel van onmacht is vrij algemeen en één van ,de yoordejen van de VOS- cursussen is dat vrcuwen daar leren hun mond open te doen. Ze worden voor vol aangezien, niemand vindt ze te stom, ze leren naar elkaar luisteren en met elkaar praten. Zoiets geeft een mens zelfvertrouwen. Na zo'n cursus blijken heel wat vrouwen meer te durven':- praten met man en kinderen over'werk en school, over wat ér in dé krant staat. Er zijn ook vrouwen dié na dé cursus de smaak te pakken hebben en een -nieuwe cursus gaan volgen, -öf zélfs een opleiding. Al valt dat niet mee: het wordt vrouwen niet Krijnie Verlaan: vrouwen over de drempel halen gemakkelijk gemaakt hun gebrekkige opleiding bij te spijkeren'. Het doel van de VOS-cursussen om schrijft Krijnie Verlaan als: bewust making van de situatie waarin vrou wen leven, inzicht geven in die situa tie, zelfvertrouwen leren. De reacties van de deelneemsters wijzen erop dat die doelen wel zo ongeveer bereikt worden. Een paar meningen: 'Je krijgt meer inzicht en mensenkennis', 'Je weet beter wat je in het leven te doen staat, dus goed je ogen en oren open zetten om te weten waar je helpen kan en met meer durf om het uit tè voeren', 'Openheid, we leren van el- kaars fouten, durven praten', 'Je krijgt informatie wat je eigenlijk wel weet maar heel goed om met anderen docr te nemen', 'Ik ben meer gaan lezen, werd ingeïnteresseerd door de onderwerpen', 'Heb een grotere be hoefte gekregen om te leren'. Niet iedereen was tevreden: sommi gen hadden nog veel meer willen leren, ze hadden meer huiswerk wil len hebben, hadden meer gerichte informatie willen hebben. Er waren vrouwen die hun levensbeschouwing meer benadrukt hadden willen zien. En er waren er die de cursussen teveel 'van links en vanuit de werkne mers' vonden. Krijnie Verlaan: 'De cursussen zijn voor iedereen, gaan niet van een bepaald geloof of een partij uit. De cursusleiding is ook pluriform, komt uit heel verschillende hoeken. Maar. die klachten van 'te links' krijg je erg gauw, als je mensen meningen laat horen waaraan ze niet gewend zijn. We hebben ook wel eens klachten gehad van een bestuur van een vrou wenvereniging, dat er tijdens een cur sus over sex gepraat was. Ze vonden dat dat niiet kon, omdat het maar eenvoudige vrouwen waren. Gewoon bevoogding dus, voor een ander wil len uitmaken wat die ander mag ho ren'. Krijnie Verlaan: zelf niet zo'n barricade-vechtster Het is duidelijk niet de bedoeling dat de vrouwen tijdens de cursus 'geïn doctrineerd' worden. 'Ik ben er hele maal niet voor dat je de mensen vertelt dat hun leven helemaal niet zinvol is om ze dan verder, na afloop, het maar zelf te laten uitzoeken. Heel voorzichtig komen onderwerpen als rolverdeling en emancipatie aan de orde. Je hebt er niets aan mensen ongelukkig en onrustig te maken zon der ze ook te helpen verbeteringen aan te brengen'. Krijnie Verlaan is zelf niet zo'n barri- cadevechtster, 'maar ik ben me door dit werk wel van erg veel bewust geworden, waar ik nog nooit over nagedacht had. Ikzelf heb altijd ge werkt, je moet veel zelf 'bevechten' en langzamerhand krijg je dan een redelijk zelfvertrouwen. Maar ik heb erg goed gemerkt dat dat voor de meeste vrcuwen niet opgaat en dat veel vrouwen wel degelijk een steun tje in de rug nodig hebben'. Voor iedere vrouw De VOS-cursussen, iets tussen scho ling en mentaliteitsverandering in, staan voor iedere vrouw (in Noord- Holland dan) open. Mensen die het gevoel hebben buiten de maatschappij te staan, maar met die geïsoleerde positie geen genoegen nemen, die sa men met andere vrouwen er iets aan willen doen, moeten maar contact opnemen met de Culturele Raad Noord-Holland, Postbus 163, iJmui- den. Als er in hun buurt een VOS- cursus georganiseerd kan worden, kost ze dat veertig gulden. De rest wordt gesubsidieerd door de provin cie. Vrouwen uit andere provincies zou den zich tot hun eigen 'provinciale culturele raad kunnen wenden met het verzcek ook zoiets als VOS-cursus sen te organiseren. Geen een vrouw hoeft erin te berusten dat ze vroeger te weinig geleerd heeft en nu met de mond vol tanden- staat. Een VOS- cursus is een mooi begin om daar verandering in te brengen. Steeds meer mensen willen toerisme remmen om natuurschoon te redden gepolderd moet worden. Maar zodra wij kritiek laten horen op de lokale situatie ontmoeten wij veel weer stand. Dan zijn wij bemoeizuchtig, dan zoeken wij het conflict. Wij zou den natuurlijk met meer geduld en tact moeten optreden, maar daarvoor ontbreekt voldoende mankracht. Bo vendien zoekt de Vereniging het al vlug hogerop, in Den Haag. Misschien is dat wel de weg van de minste weerstand'. Wanneer een positieve beslissing werdt genomen over de aanschaf van een derde boot zal de Vereniging echter niet direct naar Den Haag hollen. 'Wij zullen de bevolking van het eiland mobiliseren en grote acties op touw zetten'. Wanneer de beslis sing zal vallen weet nog niemand op Texel. Problemen Burgemeester mr. W. H. Sprenger van Texel zegt daarover: 'Op het ogenblik wordt de zaak bestudeerd. Met zo'n boot zijn natuurlijk vele miljoenen guldens gemoeid. Boven dien komen hierbij heel wat proble men om de hoek kijken'. Deze problemen zijn er volgens de heer T. Hogerheide, directeur van de TESO, de oorzaak van dat het hele maal nog niet vast staat of er een derde bcot komt. 'Wij weten nog niet of het een rendabele zaak is', zegt hij. 'Als alle 500.000 auto's die wij per jaar vervoeren, gespreid zouden bin nenkomen zouden er helemaal geen wachttijden bestaan. Ons probleem is dat alleen tijdens de zomermaanden lange rijen auto's voor de boot staan te wachten. Door nautische problemen zal een derde boot bovendien geen capaciteitsvergroting van -vijftig pro cent geven. In de zomermaanden ver trekt elk half uur een boot. Tijdens de pieken laten wij de boten op volle kracht varen, zodat om de twintig minuten een pont vertrekt, een trena- me van dertig procent dus. Maar wanneer wij een derde schip in be drijf brengen kunnen wij de twee andere boten niet zo snel meer laten varen. Wij beschikken namelijk maar over één aanlegsteiger aan weerskan ten. Met een derde boot kunnen wij daarom maar tien tot vijftien procent meer auto's vervoeren'. De TESO is een particuliere onderne ming. Het aandelenpakket is voorna melijk in handen van Texelaren. Offi cieel kan de onderneming dus zelf standig beslissen over de aanschaf van een nieuwe boot. Maar, zo zegt de heer Hogerheide, 'wij zullen zeker refereren aan het standpunt van de gemeente Texel. Wij zien donders goe.d in dat een uitbreiding van onze vloot grote, invloed zal hebben op het gebeuren in Texel'. Volgens burgemeester Sprenger zal de gemeenteraad zich over een aantal maanden ever deze kwestie gaan bui gen. TEXEL Wachttijden van vier tot zes uur vormen in het hoogseizoen geen uitzondering. Toch vraagt Texel zich af of er een derde boot moet gaan varen tussen Den Helder en het eiland. On getwijfeld zal een derde pont de wachttijden enigszins verkorten. Vooral de toeristen die Texel regel matig bezoeken zullen een positieve beslissing over de aanschaf van een nieuwe boot daarom met in stemming begroeten. Want het is geen lolletje om uren op een winderig parkeerterrein te staan ivaar een frites-tent het enige vermaak vormt. voorbeeld de heer drs. P. A. W. J. de Wilde, lid van het hoofdbestuur van de Landelijke Vereniging tot Behoud van de Waddenzee. Als bioloog en als geboren Texelaar heeft hijgde vernie tiging van het eiland al' lang zien aankemen. 'Maar ik had niet gedacht dat het de laatste jaren zo snel zou gaan'. Grootste boosdoener is volgens De Wilde de auto. 'Steeds meer kleine weggetjes worden geasfalteerd, steeds meer doorgaande wegen worden ver breed. Steeds meer parkeerterreinen worden aangelegd. Het eiland ver dwijnt langzamerhand onder het blik', Voor hem staat het als een paal boven water .dat de boot er niet mag komen. 'De boot is de navelstreng van het eiland. Met deze veerdienst kun je Texel isoleren. De pont vormt dan ook een uniek middel om het eiland van de ondergang té redden'. De Wad denvereniging heeft Texel als natuur gebied al zo'n beetje afgeschreven 'maar de komst van een nieuwe boot zou zeker de doodsklap geven'. De Wilde's mening wordt zeker niet door alle eilandbewoners gedeeld. Vooral degenen die van het toerisme leven denken er anders over. Hoewel landbouw en veeteelt nog altijd de belangrijkste inkomstenbron vormen hangt de economie van het eiland toch voor dertig procent van het toe risme af. Negatieve publiciteit zoals lange wachttijden voor de pont, overvol eiland enz. schaadt de belangen van Texél alleen maar, menen de middenstanders. Bovendien oordelen zij dat de milieubeschermers overdrijven. Met de ongeveer veertig duizend toeristen die in het hoogsei zoen op Texel verblijven vinden zij het eiland niet overbevolkt Nog rustige plekjes VW-directeur J. Dekker: 'Ik kan u nog heel wat rustige plekjes op het eiland aanwijzen. Natuurlijk puilt het in De Koog uit van de mensen. Maar op de Dam in Amsterdam is het ook drukker dan elders in de stad'. De meest optimistische toekomstvoor spelling zegt dat hier in 1980 47.500 toeristen zullen komen. Dat is zeven duizend meer dan nu. Volgens mij kan Texel deze toename best opvan gen. Wij willen van Texel geen Ma jorca maken. Wij zullen ons een li miet moeten stellen. Maar om nu al van een overbevolkt eiland te spreken, dat is overdreven'. Dekker wil er vooral aan werken dat het toeristenbezoek aan het eiland (zestig procent Nederlanders en veer tig procent Duitsers) meer over het jaar wordt uitgespreid. Maar zelfs met een spreiding zal de verbinding met het vasteland verbeterd moeten wor: den. Tussen het ronduit nee van de Wad denvereniging en het ja van de toeris tenindustrie zit nog een derde me ning, de ja maar. Als opzichter in dienst van Staatsbosbeheer weet de heer M. Mantje uit ervaring dat de toeristen een spoor van verwoestingen achterlaten in de natuurgebieden. Als lid van de dorpscommissie De Koog heeft hij menig kritisch geluid laten horen over de ongebreidelde groei van het toerisme, over de ernstige gevolgen daarvan voor de natuurgebie den, over de nachtmerrie waarin de bewoners van De Koog, het Rem- brandtsplein van Texel, gedurende de zomermaanden moeten leven. Toch zal hij zich niet verzetten tegen een nieu we boot. Gemeente.... 'Ik ben het helemaal niet eens met de Texelaren die de groei van het toerisme willen afremmen door mid del van de pont. die van de bootver binding een sluis willen maken. De TESO, Texels Eigen Stoomboot On derneming, heeft als opdracht het ver voer tussen het vasteland en Texel zo goed mogelijk te regelen. Wanneer er wachttijden van vier, vijf uur ont staan kan ik me best voorstellen dat zo'n onderneming zegt: wij zijn op het ogenblik niet tegen onze taak opgewassen en daarin moet verande ring komen. Het is ook niet de TESO die een rem moet zetten op het toerisme, maar de gemeente. Het ge meentebestuur moet ervoor zorgen dat de verblijfsaccommodatie cp Texel niet verder uitgebreid wordt'. Hoewel nog slechts schoorvoetend is het gemeentebestuur van Texel de afgelopen maanden begonnen met een zekere indamming van het toerisme. Van het groeicijfer zevenduizend (dus 47.500 toeristen in 1980) wordt door de gemeente nog niet afgeweken. Maar een aantal grote recreatieprojec ten is voorlopig in de ijskast gezet. Voldoende is dat volgens de heer De Wilde van de Waddenvereniging niet. Hij vindt dat de groei van het toeris me rigoureus gestopt moet worden. Deze stellingname wordt hem niet in dank afgenomen. 'Grote groepen mensen op het eiland zijn het wel met de beginselen van onze vereniging eens. Zij vinden bij voorbeeld dat de Waddenzee niet in- Voor de elfduizend inwoners van Texel speelt 'het probleem van de wachttijden echter nauwelijks een rol. Degenen die veelvuldig van de pont gebruik moeten maken kopen voor ruim honderd gulden per jaar een voorrangskaart. Wachten is er voor hen niet bij. Dat steeds meer bewo ners zich tegen een uitbreiding van het aantal veerboten gaan verzetten heeft dan ook een andere reden. Zij vrezen dat het eiland onder de auto's begraven zal worden. Dat het massa toerisme de laatste restjes natuur schoon van Texel kapot zal maken. Steeds luider gaan in Den Burg, De Koog, De Cocksdorp en Den Hoorn daarom stemmen op die een rem willen zetten op het nog altijd toe nemende toerisme naar het eiland. Zij menen dat een grote groep recreanten het eiland zal mijden of de auto in Den Helder zullen laten staan, wan neer er geen nieuwe boot komt. De discussie over de pont begint op Texel langzamerhand uit te groeien tot een openlijke redetwist over de toekomst van het eiland. 'Nu zal er beslist moeten worden of wij het eiland in het prikkeldraad zullen zetten of dat wij de verloede ring zullen laten doorgaan', zegt bij- r Jan Brokken bestemd voor vrachtverkeer en eilandbewoners met V-kaart. Zij hebben voorrang. Daarna komen de toeristen: twee rijtjes per boot. In het hoogseizoen vormen deze taferelen geen uitzondering. boven: De toegangsweg tot parkëerterrein: urenlang ten. onder: Het parkeerterrein de veerboot naar Den Hei- De linker twee banen zijn door Willem-Jan Martin Uiterst voldaan teruggekeerd van een vakantie in den vreemde, op de recensie-desk een forse stapel ouder (de laatste week van juni plus de hele maand juli) tot zeer recent materiaal, dat kan maar één ding betekenen: handen uilt de mouwen en met een noodgang aan de slag. Eerst het werk uit het pre- vakantietijdperk alsmede enige attrakties van het tweede garnituur. Volgende week zaïl er dan plaats worden ingeruimd voor dezulken als Neil Young, Bon Dylan en The Band, James Taylor, The Hiiknan Souther Furay Band en Graituful Dead. Een complete verrassing vormt de elpee FIRST GRADE (DunhiM Records 5C-062-95496) van Thomas Jefferson Kaye. Kaye werkte eerder als producer en bemoeide zich in die hoedanigheid met zulke uiteenlopende artiesten als Captain Beefheart freakmuziek)de Shireldes (souldames) en Jay and the Americans, een groepje SDekgladde kampioenen van de commerciële middelmaat. Dat verliep niet zonder sukses: zelfs bezorgde Kaye de Shirelles twee ferme hitsingles. Desondanks bleef TJK emotioneel echter meer 'voeling" houden met zijn allervroegste aktiviteiten: zelf muziek maken. Vandaar dan ook op zeker moment wederom een positiewisseling, waarvan de onderhavige elpee First Grade een tweede in vertrouwd vinyl geperste concretisering vormt. Een verrassende plaat, zoals reeds opgemerkt. Selecte begeleiders (Joe Osborne. Jim Gordon, Rick Derringer o.a.), een uitstelende materiaalkeuze en perfefct stemmen werk (behalve Kaye zelf noteren we wonderschone bijdragen van Timothy Schmit en Richie Furav) zorgen tezamen voor een overwegend 'soft' geluid, dat ook wel aangeduid als country-rock andere vertegenwoordigers kent in de gedaante van bijvoorbeeld Rick Nelsons Stone Canyon Band en op een wat hoger niveau de Eagles in hun beginperiode. Jones en Americap Lovers, beide komposities van de Steely Dan- tandem Becker-Fagen, en Kaye's eigen stukken verdienen hier absoluut een eervolle vermelding, prachtige schrijnende muziek, die precies de goede, voor dit genre onontbeerlijke doorzichtige instrumentatie bezit. Ondertussen zorgt een drietal meer R B- getinte swingende klapstukken voor de nodige afwisseling, kortom: popmuziek van de bovenste plank. Meer solerende heren, at is de pret daar wel een stuk minder zo niet volslagen afwezig. Het betreft hier de elpees CARIBOU (DJM Records Stereo 6376 450) uit de koker van ELTON JOHN en zijn maats en STOP ALL THAT JAZZ (Philips Stereo 6369 125) door LEON RUSSELL. Natuurlijk viel van Elton John weinig meer te verwachten dan een nieuwe bril, een andere uiterst modietyze 'outfit' en een nog iets kaler hoofd (de inspiratie ging reeds na Tumbleweed Connection op één oor, vanwaar op Caribou, zo genoemd naar de Amerikaanse studio's waar dit produkt grotendeels wordt opgenomen, wederom herhaling troef is), maar Russell heeft getuige al zijn voorgaande werk beslist meer in zijn mars dan de zoutarme vertoning, die hij onder de noemer Stop All That ten beste geeft. De uitroep (Stop All That Jazz) komt aan het einde van de plaat, veel te laat dus na een verzameling muziek, die uiteenvalt in enkele op Russell-tempo afgedraaide cover-versies, waarin elke nuance met succes om zeep wordt geholpen, landerig koipiëren van jazz uit de jaren vijftig plus een klein aantal eigen komposities, waar de vindingrijkheid al evenmin vanaf straalt, sterker nog: Leon beperkte zich tot een Lichtelijk omwerken van eerder uitgebracht songmateriaal. Elvon John Nog een zo'n plaat en ik overweeg degradatie naar de eerste divisie. Waar we dan terecht komen bij de Ffee-spllnter Bad Company en een eer9te elpee voor het Island-label met een handzame dosis prententieloze, swingende feestmuziek, een eerste gelijknamige Atlantic-elpee van de Nederlandse groep Scope (voor de synthese- Liefhebbers), Somethdn's Happening door Peter Frampton, en als laatsten The Ozark Mountain Dare Devils, een elf man tellende Amerikaanse formatie, die onder leiding van de bekende producer- knoppenman Glyn Johns de draad oppakt, waar de New Riders of The Purple Sage voorgoedf?) de verkeerde weg insloegen, dus: uiterst gezellige koel-helder-water- muziek met veel akoestische gitaren, een ijzersterke mondharmonika, gave vocalen en nu en dan een gezonde elektrieke 'oprisping*. De komposities kunnen beter.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15