Pastoraal overleg
praat over raad voor
kerk en samenleving
Vandaag
1
\j
Duitse lutheranen tegen
anti-racismeprogram
ÜSnleWenen
fllsillalll
Vooroverleg
over LPO
in Amsterdam
Trouw
Kwartet
7Ó4&WI
1
Paus denkt over
geboortebeperking
Misviering in toog
of burger verboden
Conferenties
Nieuwe voorzitter
Prot. Nederland
lieu we boeken
Arrestaties van
Roemeense
christenen
URiQUW/KiWIABTET DONDERDAG 1 AUGUSTUS 1974
KERK/BIKNENLAND T2/K3
UTRECHT Het landelijk pastoraal overleg lpo, dat eind volgende maand in Noordwijkerliout ge
houden wordt, zal onder meer spreken over de aanbeveling aan de Nederlandse bisschoppen om een
raad voor kerk en samenleving in het leven te roepen. Deze raad zou de bisschoppen en de geloofsge
meenschap raad geven over het 'kleurbekennend spreken en handelen van de bisschoppen en de ge
loofsgemeenschap over actuele vragen en noden, die vanuit de maatschappij als een appel op hen af
komen'.
Do raad zou voorts bijdragen aan een
deskundige betrokkenheid van de ge
loofsgemeenschap op de vragen van
gerechtigheid in de samenleving. Als
de raad er komt, zou ze werkgroepen
ikunnen vormen van deskundigen die
studies maken over onderwerpen zoals
de produktiesystemen in de kapitalis
tische en socialistische maatschappij,
- de internationale verdeling van kapi
taal en arbeid, de ethiek van de
inkomensverdeling, het beloningssy-
1 steem in het bedrijfsleven, de demo
cratisering van de samenleving en de
gezlnsproblematiek.
De werkgroep over het gezin zou
volgens een andere aanbeveling, die
het lpo te behandelen krijgt, adviezen
moeten geven hoe het gezin kan uit
groeien 'tot een open eenheid, waarin
minder naar prestatie en status en
meer naar het samenleven van men
sen gestreefd wordt, zowel in het
gezin als wat betreft do relaties van
het gezin naar de samenleving.'
Medezeggenschap
Ter bevordering van het tot stand
komen van medezeggenschap in het
bedrijfsleven zou volgens een van de
aanbevelingen aan de raad van kerk
en samenleving een werkgroep ver
bonden moeten worden, die een vor
mingsproces op gang zal brengen over
de houding en het gedrag van de
HAARLEM Als voorberei
ding voor het landelijk pasto
raal overleg wil de Haarlemse
delegatie naar het lpo Ideeën
opdoen ln een bijeenkomst, die
op zaterdag 24 augustus wordt
gehouden in het Ignatluscollege
ln Amsterdam (Nicolaas Maes-
straat). Om 10.30 uur worden
enkele heel korte inleidingen
gehouden. Daarna gesprekken
in groepen. Na de lunch alge
mene vergadering, waarin men
ook nog onderwerpen kan In
brengen voor het 'algemeen vra
genuur', dat in Noordwijker-
hout gehouden zal worden.
Deelnemers aan de bijeenkomst
in Amsterdam kunnen zich op
geven bij het diocesaan pasto
raal centrum, Kruisweg 69,
Haarlem.
mens in zijn werk- en leefsituatie. In
de geïndustrialiseerde steden en ge
bieden dienen voorts interparociële of
dekenale werkgroepen voor kerk en
bedrijfsleven in het leven te worden
geroepen in samenwerking met de
reeds bestaande organen en zoveel
mogelijk op oecumenische basis.
Het lpo zal een aanbeveling aan de
bisschoppen te behandelen krijgen om
een apart vicariaat voor buitenlandse
werknemers in het leven te roepen,
dat niet alleen de pastorale zorg voor
deze groep te behartigen zou krijgen,
maar ook de mentaliteitsverandering
binnen de gehele geloofsgemeenschap
ten gunste van de gastarbeiders zou
moeten stimuleren.
Uitgangspunten
Aan de aanbevelingen, die in vijf
hoofdstukken samengebracht zijn, is
een opstel toegevoegd, getiteld 'enkele
uitgangspunten voor het handelen van
de christenen en de kerk dn de sa
menleving'. Dit stuk is geschreven
door dr. H. Boeracker, dr. J. Kall
mann en drs. Th. v. Velthoven. De
bisschoppen hebben enkele wijzigin
gen in de tekst aangebracht en die ter
bespreking op het lpo goedgekeurd.
De schrijvers van dit stuk stellen de
noodzaak van een mentaliteitsverande
ring centraal, die nodig is om de
werkelijke veranderingen in onze
maatschappij, waaraan behoefte be
staat, te ondersteunen. Als grondslag
Vorig jaar was liet Nederlandse episcopaat bijna volledig gedurende het hele pastorale overleg aanwezig.
Van links naar rechts: De Groningse bisschop Möller, kardinaal Alfrink en de bisschop van Haarlem
Zwartkruis.
voor deze mentaliteitsverandering wij
zen de schrijvers op de bijbel. De
wijze waarop God met de schepping
omgaat is een model voor de manier
waarop de mens dat zou moeten doen
in goedheid, trouw en gerechtigheid.
De profeten die fel tekeergaan tegen
onrecht steunen zich op de verbonds-
weL Zij roepen voortdurend op tot
bekering en bekering houdt voor hen
wel degelijk een ingrijpende verande
ring van het maatschappelijk gedrags
patroon in, aldus de drie schrijvers.
Kerk
Jezus sluit aan op de profeten en de
eerste christengemeenschap beleefde
de blijvende aanwezigheid van Jezus
als een werkelijke ervaring. 'Als we
teruggaan in het verleden naar het
eerste inspirerende begin van de
kerk, ontdekken we onze opgave voor
het heden om onze kerkgemeenschap
de gestalte te geven, waarin ze een
levend getuigenis kan zijn voor de
UIT
VAN LEZERS
Scheiding (1)
De Reformatie heeft tegenover de
rooms-katholieke kerk het argument
gehanteerd: alleen de Schrift Hier
mee werd de traditie als bron van de
kerk afgewezen. Nu wil de vereniging
'Schrift en Getuigenis' op grond van
Schrift èn Belijdenis een splijting van
de gereformeerde kerken bewerkstelli
gen.
Nu zijn deze belijdenissen, hoe goed
en kostbaar ook. tot stand gekomen in
een sterk autoritaire en Grieksfilosofi-
sche traditie. Dit maakt, dat kerk en
geloof voor de mens die niet meer in
deze traditie leeft, volstrekt onver
teerbaar zijn geworden, temeer omdat
dit hun diepste gevoelens en motiva
ties raakt. Thans vindt zeer moeizaam
een herbezinning plaats, die meer
Joods en anti-autoritair gericht is.
Voor deze bezinning geslaagd of
niet geslaagd dient m.i. binnen de
kerk plaats te zijn (1 Kor. 9:20-22).
Het kriterium blijft: alleen de Schrift.
Met dit kriterium heeft Wiersinga
zich akkoord verklaard.
Amstelveen
G. J. Schutten
Scheiding (2)
Met alle nadruk protesteer ik tegen
de grote kop 'Verontrusten roepen op
tot scheiding in gereformeerde ker
ken' op pag. 2 van Trouw/Kwartet
van 30.7.74. Op deze manier wordt een
onjuiste samenvatting gemaakt van
wat de verontrusten bedoelen. Men
moet de onrust en verwarring niet
nog groter maken dan helaas reeds
het geval is. Daarmee is geen mens
gediend.
Aan de leden van de geref. kerken
staat slechts één ding te doen: met
een koel hoofd en een biddend hart
blijven bij de officiële confessionele
grondslag van deze kerken. In dat
opzicht rustig, bewust en zonder
schipperen volharden! Met paniekma
kerij kunnen we niets beginnen'.
De beste navigatie bestaat hierin: bij
onrustig vaarwater je handen stevig
aan heft stuurrad houden, dn elk geval
op de brug blijven, de bemanning
streng paraat laten blijven en
schreeuwende passagiers tot de orde
roepen. Voor overbroordspringers dra
gen we geen enkele verantwoordelijk
heid.
Ooltgensplaat
Drs. A. W. Meeder
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, .Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubïikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Scheiding (3)
Tegen het commentaar 'Eli-houding*
(30.7.74) heb ik drie bezwaren.
1. U schrijft dat de oproep van 'waar
heid en Eenheid' gaat 'tegen dr. Wier
singa en andere dwalende herders
wier theologische opvattingen in som
mige opzichten afwijken van die van
de vereniging*'. Maar ik meen en u
kunt dat weten, dat het bezwaar
van deze mensen is, dat dr. Wiersin-
ga's opvattingen en ook die van andé
ren in ernstige mate afwijken van wat
de Bijbel en op grond daarvan de belij
denisgeschriften ons als waarheid
Gods verkondigen.
2. U trekt de vergelijking van de
generale synode met Eli en zijn zonen
verder door dan 'Waarheid en Een
heid'. Inderdaad meent dit blad. dat
de synode een Eli-houding in de
grond van de zaak liefdeloos. heeft
aangenomen tegenover hen die ook
volgens de synode afwijken van
Schrift en belijdenis. Van Eli staat er
in 1 Sam. 3:13, dat 'hij zijn zonen niet
eens berispt had'. Van een vader echt
liefdeloos. Verder gaat de vergelijking
piet Dus wat u schrijft dat be
weerd of althans gesuggereerd wordt
dat Kuitert en Wiersinga lijken op
Hofni en Pinehas, is een bewering
die heel moeilijk te bewijzen is.
3. Ten slotte. Het is niet zo, dat
'Waarheid en Eenheid' zich de rol
aanmeet van de profeet Samuel. Deze
moet nl. aan Eli het oordeel Gods
verkondigen. Wat dit blad doet is
o.a., de kerken en de mensen die ze
liefhebben, waarschuwen voor afdwa
ling van de geopenbaarde waarheid,
en hen wijzen op de weg en de
wetten van de Heer.
Dennendal
De mini-terroristen van Carel Muller
hebben het Lorentzpaviljoen op Den
nendal onder water laten lopen. Scha
de 50.000 gulden. Het wordt hoog tijd
dat professor Brenninfcmeyer hen
spoedig weer in een inrichting
plaatst. Aan de andere kant van de
toonbank!
Breda
drs. E. Campert
TROS
Het schijnt niet tot de schrijver van
het commentaar 'Omroepwet', en de
omroepen in het algemeen, door te
dringen dat de doorsnee-Nederlander,
na 'den dag hard werken, 's avonds
televisie gaat zitten kijken met het
oogmerk om eens lekker te ontspan
nen. Men heeft overdag in zijn dage
lijks werk genoeg spanningen te ver
werken, om 's avonds niet lastig geval
len te willen worden met allerlei min
of meer 'belangrijke' problemen, die
in feite niets met ons te doen hebben,
en waar wij toch niets aan kunnen
veranderen. In de meeste gevallen
wordt een gepresenteerd' probleem'
dan ook nog 'dens voorzien van een
duidelijk links-georiënteerd commen
taar.
De Tros-televisie brengt gezonde, pre
tentieloze, ontspanning: geeft com
mentaar zonder politieke indoctrina
tie; geeft informatie op een breed
scala van terreinen waar iedereen in
geinteresseerd is, o.a. natuurbescher
ming en-behoude. Als de Tros wel
zou overgaan tot de richting die u in
uw commentaar voorstaat, zou ook zij
veel leden gaan verliezen. Ik ben dan
ook dik tevreden met de weg die de
Tros heeft ingeslagen. De spdctaculai-
re groei van deze omroepvereniging
bewijst dat ik in deze mening niet
alleen sta!
Den Haag
C. L. E. Nijsse
PTT
De Lier
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christe'iike Pers
Directie:
Ing O. Postma,
F. Diemer
Hoofdredactie:
J. Tamminga.
Hoofdkantoor NZ Voor
burgwal 2B0, Postbus
859, A'dam Telefoon
020 - 22 03 83. Postgiro:
26 92 74. Bank: Ned
Midd. Bank (rek nr
69 73 60 768) Gem quo
X 500.
Defensie (5)
Kan uit christelijk oogpunt kwaad
ooit noodzakelijk zijn? vraagt de heer
Vermaas aan mij. Twee voorbeelden:
onze strijd tegen Duitsland in '40-'45
en de laatste oorlog van Israël waren
uit christelijk oogpunt een noodzake
lijk kwaad.
Tweede vraag: van wie wordt een
offer gevraagd voor de defensie? Ant
woord: van ons allen.
Dan een moeilijke vraag over atoom
bommen. Ik acht het bezit daarvan
een noodzakelijk kwaad. Ik hoop, dat
dit al voldoende afschrik veroorzaakt,
zodat een oorlog voorkomen wordt.
Om die te voorkomen, acht ik het
verantwoord om daar zelfs miljarden
voor uit te geven.
De overheid heeft een goddelijke op
dracht om te waken voor de veilig
heid en vrijheid van de onderdanen.
Het as moeilijk die opdracht in
liefde uit te voeren. Maar dit
geldt voor ons hele leven. God lief
te hebben boven alles en de naaste
als onszelf is naar de mens onmoge
lijk.
't Noorden. Texel
Joh. Daalder
Congres
Bijna alle religies zullen op het con
gres van de réligies voor de vrede
vertegenwoordigd zijn. Wat het woord
van de God over vrede zegt doet
waarschijnlijk niet ter zake als ik lees
dat zélfs niet-christelijke kerken hun
medewerking aan een dergelijk gebeu
ren verlenen. Gods woord laat ons
overduidelijk zien dat echte vrede
alleen door God en dan wel in Jezus
Christus te krijgen is. Samen werken
met anderen dan met mensen die in
Christus geloven is samenwerken met
met mensen die zelf geen vrede bezit
ten en verloren gaan. Dat is hetzelfde
als afgoderij. Dat is geestelijke 'hoere
rij'.
Geleen-Lutterade
A van Houten
De nieuwe postzegel is zeer goed: Een
voorstelling van een citroen, die door
een krachtige hand wordt uitgekne
pen: Zinneveeld van de klant van de
J. van Dijk Tz. PTT.
Baarn
W. J. Manger
Evenwicht
Prof. imr. P. J. Boukema constateert
in Trouw-Kwartet van 29-7 74, dat de
'parlementaire democratie' bij ons de
laatste jaren niet goed heeft gefuncti
oneerd. Ik acht de naam 'parlementai
re democratie' een autologie. Wij
moeten spreken over een 'parlemen
taire monarchie.' Wij stoelen immers
op stadhouder Wlillem III, die met de
Engelse protestanten de 'parlementai
re monarchie' stichtte een even
wicht van Republiek en Monarchie.
In Engeland wordt nog altijd streng
(ADVERTENTIE)
Ml
2$
W STUKS
IN SIMON-F/URLEN HST VERKOOP VAN
VERS ViELS. GELDIG T/tl JAUGUSfNf.
Kerk in de wereld
In Tr/Kw. van 29-7-74 schreef Aldert
Schipper een artikel waaruit ik citeer:
'Orthodoxie samen met een bijbels
verantwoorde maatschappelijke be
trokkenheid (orthopraxie) kan leiden
tot een werkelijke vernieuwing van
de kerk*. Ook los van het verband
waarin hij dit opmerkte, is deze uit
spraak waar. In de situatie waarin
b.v. de kerken van Nederland en
ik denk met name aan de gerefor
meerde kerken verkeren, is de
combinatie tussen theologisch ortho
dox en maatschappelijk vooruitstre
vend een alternatief dat m.i. te ver
kiezen is boven de gangbare concep
ties, die de vernieuwing van de kerk
tot doel hebben.
Drachten
G. van der Vccre.
wereld, solidair met de stad van de
mensen, voorbode van het toekomsti
ge vredesrijk van God.' De schrijvers
wijzen op de zondagse kerkdienst, die
een toerusting ós voor de christelijke
solidariteit met de wereld. 'Wie zich
alleen maar ophoudt in de koude
stroom van de zakelijke analyse van
en de kritiek op de maatschappij, gaat
op den duur twijfelen aan de zin van
de inspanningen. Maar wie vertoeft in
de warmtestroom van de zinvolle ver
wachting, die beelden schept van een
toekomst vol vrede, leeft telkens weer
op.
De drie schrijvers stellen dat 'christe
nen weten, dat deze beelden van een
toekomst vol vrede onvermoede wer
kelijkheid zijn geworden in de verre
zen Heer, die werkelijk aanwezig is in
zijn gemeente onder de tekenen van
brood en wijn.'
Gevolgen
de hand gehouden aan het evenwicht
tussen die twee. De prins-gemaal zit
links van de Koningin eti zijn zoon
rechts van haar als troonopvolger.
Onder minister Cals heb ik op mijn
eentje moeten vechten tegen zijn non-
sesicale opstelling van Koningin,
prins Bernhard en prinses Beatrix en
pnins Claus op 'Prinsjesdag.' Van
evenwicht geen sprake: prinses Bea
trix en prins Claus werd een zetel
toegewezen temidden van het Parle
ment! Dat gaat hier op zijn janihoe-
renfluitjes!
Haarlem
Egbert Smedes.
Nixon
Richard wordt aan alle kanten aange
vallen, Misstappen mogen niet worden
gedaan, maar hét mag niet betekenen
dat men Nixon dn de afgrond stoot.
Wees niet al te goddeloos, maar ook
niet al te rechtvaardig. De fouten die
Nixon zou hebben gemaakt, hebben
Amerika niet in gevaar gebriebt; het
heeft hem ook niet op de presidents
zetel geholpen. Het zijn schoonheids
foutjes; ernstig maar niet catastrofaal.
Nixon is zeker een groot man. Groter
dan één van zijn voorgangers. Bij
Nixon draait niets om zijn persoon,
maar is alles erop gericht de arm die
de fakkel hoog opgeheven houdt te
ondersteunen. Kissinger, omhangen
met de Nobelprijs, kan niet in zijn
schaduw staan. Het ós Nixon die de -
oorlog in Vietnam heeft beëindigd; het
is Nixon die een rechtvaardige vrede
in het Midden-Oosten wil. Nixon is
een man met karakter, een Ameri
kaan in de goede zin van het woord.
Rotterdam
P. C. van Wijk
'Talenknobbel' (2)
In een van zijn laatste tegen het
kabinet-Den Uyl gerichten inzendin
gen in deze rubriek constateert drs.
E. Campert uit Breda schijnbaar zor
gelijk, dat dit kabinet 'sukkelt aan
zijn talenknobbel'. Hij heeft nl. ont
dekt, dat mej. Vorrink wat sukkelt
met haar Frans en de heer Stemer-
dink met zijn Duits. Node heb ik
echter moeten constateren dat de heer
Campert zelf wat sukkelt met zijn
Nederlands. Wat moet tik b.v. denken
van het stijlbloempje, dat dit kabinet
'sukkelt aan zijn talenknobbel'?
Met een knobbel kun je sukkelen. Dat
kan je ook met je talen. Maar 'aan je
talenknobbel'? Die knobbel veronder
stelt immers een bijzonder talent (na
tuurlijke aanleg) voor talen en dat
sluit dus gesukkel uit.
Beek (Ubb)
L. van Vierzen
Werkloosheid (2)
De heer G. J. Kolenbrander uit Maar
tensdijk bepleitte op 29-7-74 in deze
rubriek, de gastarbeiders naar huis te
sturen. Maar wat moeten al de soci
aal-maatschappelijke hegeleiders dan
gaan doen?
Voorts kan ik deze inzender verzeke
ren, dat er slechts weinigen zijn, die
zich prettig voelen met 70 of 80
procent WW of WWV (basisloon).
Weet hij wel wat het zeggen wil om
werkloos te zijn? Wat dit betekent als
je ouder dan 35 bent? Afgebroken
carrière. Verlies van aanzien tegeno
ver vrienden als Kolenbrander. Solli
citatie op sollicitatie en telkens néé!
Natuurlijk maken sommigen misbruik
van de WW. Worden wij door de
werkgevers ook niet misbruikt?
Voorburg
W. J. Koek
In het laatste deel van hun opstel
trekken de drie enkele consequenties
voor het handelen. Zij verwijzen naar
het document 'Naar een christelijke
beoefening van de politiek* van de
Franse bisschoppen uit 1972. Daarin
staan de eisen als volgt omschreven:
de eerbied voor de armen, de verde
diging van de zwakken, de bescher
ming van de vreemdelingen, de arg
waan tegen de rijkdom, de veroorde
ling van de overheersing door het
geld, het allereerste gebod van de
persoonlijke verantwoordelijkheid, de
uitoefening van elk gezag als een
dienst, de omverwerping van de tota
litaire machten'. De schrijvers merken
op dat een beleid dat rechtstreeks
tegen deze waarden ingaat, door chris
tenen niet uitgevoerd of gesteund
mag worden. 'De bijbel is een duide
lijke profetische aanklacht tegen alles,
v/at de mens verlaagt en vernedert.'
De bijbel levert weliswaar geen direc
te normen voor het maatschappelijk
handelen, maar er komen wel waar
den uit voort, die werkelijkheid kun
nen worden. De drie schrijvers con
stateren dat de bijbelse waarden kun
nen leiden tot verschillende politieke
standpunten, die de eenheid van de
kerk op de proef stellen. De neiging
kan ontstaan daarom politieke vragen
buiten de kerk te houden en tot een
privé-aangelegenheid te verklaren. De
drie schrijvers vinden dat een kerk, die
dit als een welkome ontwikkeling be
groet ernstig in haar taak tekort
schiet.
FRANKFORT De leiding van de lutherse kerken in Duitsland
heeft zich uitgesproken tegen verlenging van het anti-racisrae man
daat van de wereldraad van kerken.
DE SPINOLA
Met het losse brilleglas iin zijn ene
oog een vreemde figuur. Hij doet
nors aan en maakt op 't eerste gezicht
de indruk van iemand die vooral
gesteld is op verleden en tradities.
Toch zou men er best eens over
kunnen gaan denken (hoewel 1974
nog niet ten einde is) om hem de
meeste verrassende man van het jaar
te noemen. Eerst de coup, daarna die
verrassende verandering in het eerste
demokratische kabinet en nu, jL za
terdag de openharige verklaringen ten
aanzien van de Portugese 'overzeese
provincies'. Het moet wat voor een
staatsman zijn om het volgende uit te
spreken: 'Wij hebben onszelf overwon
nen, onze dwalingen, onze tegenstrij
digheden'. En vooral die uitspraak
waarbij hij erkent dat de drie Afri
kaanse gebieden 'gedurende 13 jaar dn
een zinloze oorlog zijn gewikkeld'.
Wanneer je zulke dingen 'leest durf je
je ogen nauwelijks te geloven. Is dót
de taal van een man die zijn leven
lang met een dictatoriaal bewind
heeft meegedaan? Dan moet je inder
daad zoiets gepleegd hebben als een
totale zelfoverwinning. En 't is nog al
wat als een man van zijn kaliber
spreekt van dwalingen en tegenstrij
digheden. Intussen moet hij met. deze
verklaringen wél een aantal mensen
in moeilijkheden gebracht hebben (o-
verigens net als zijn naamgenoot en
waarschijnlijk verre voorvader Am-
brosio Spinola dat Maurits deed). Ik
denk hier aan al die mensen, onder
wie zelfs parlementariërs, die er ge
weest of niet, ons hebben bezworen
dat er dn de Portugese koloniën niets
aan de hand was. Er was niets te zien
geweest De jongens van het Angola-
comité waren niet anders dan revolu
tionaire heethoofden, mensen die ver
meende rotte plekken in de wereld
opzoeken, er blij mee zijn die gevon
den te hebben om er vervolgens een
dwaze aktie op te richten. De Spinola
zelf heeft hen nu volkomen gedésa-
voueerd, hun geruststellende verkla
ringen volledig laten vallen en hun
zogenaamde deskundigheid ontmas
kerd. Er zij goede nota van genomen.
Want het moet niet onmogelijk ge
acht worden dat wij morgen opnieuw
ten aanzien van andere conflicten om
de tuin geleid dreigen te worden.
In een brief aan de Westduitse leden
van het centraal comité van de wereld
raad schrijft de Hamburger bisschop
Hansotto Wölber, dat niemand eraan
twijfelt, dat het racisme bestreden
moet worden. Maar in deze strijd mag
de wereldraad volgens de Duitse lu
theranen niet anders zijn dan een
instantie, die signaleert, informeert
en een drijfkracht 'is, welke de vinger
legt op de wonde van deze tijd. De
wereldraad van kerken moet de ker
ken motiveren, meer niet.
De Duitse lutheranen hebben vooral
bezwaar tegen het feit, dat de wereld
raad van kerken zich in het anti-
racismeprogram engageert met een
WENEN Wijbisschop Joseph
Reuss van Mainz heeft voor de Oos
tenrijkse televisie gezegd dat het lang
niet uitgesloten is dat de paus zijn
standpunt inzake de geboortebeper
king zal herzien. Het pauselijke stand
punt is vastgelegd in de encycliek
Humanae Vitae, volgens de wijbis
schop geen onfeilbaar woord. De paus
zou volgens de bisschop op het mo
ment zorgvuldig zijn beslissing afwe
gen. Bisschop Reuss was lid van de
commissie die de encycliek heeft
voorbereid.
ROME (KNA) Priesters, die de
mis opdragen zonder de voorgeschre
ven liturgische ikleding, handelen te
gen de kerkelijke voorschiften en ma
ken zich aan misbruik schuldig, vol
gens een artikel van aartsbisschop
Bugnini dn de Osservatore Romano.
Bugnini, secretaris van de curiecon
gregatie voor de eredienst, schrijft,
dat het niet toegestaan is, dat de
priesters de mis opdragen dn burger
of dn toog, ook al hebben zij daarover
heen een stola. De voorschriften voor
de priesterkleding bij de viering van
de mis zijn nog 6teeds van kracht en
zullen dat ook blijven, omdat zij,
aldüs Bugnini, de waardigheid van de
heilige handeling onderstrepen en een
duidelijke scheiding aanbrengen tus
sen het sacrale en het profane.
specifiek theologische opvatting. Daar
door handelt de wereldraad niet oecu
menisch. De vraag is, aldus bisschop
Wölber, of de wereldraad door meer
derheidsbesluiten, kan verlangen, dat
de lid-kerken meedoen met politieke
maatregelen en programma's. De bis
schop van Hamburg vreest daarvan
spanningen, die verlammend zullen
werken op de wereldraad.
Bisschop Wölber schreef zijn brief in
zijn kwaliteit van voorzitter van de
verenigde evangelisch lutherse kerk,
een samenwerkingsorgaan van luther
se iandskerken in de Bondsrepubliek.
Twee weken geleden heeft ook het
moderamen van de evangelische kerk
in Duitsland (waarin alle landsker-
kan, lutheranen, calvinisten en vere
nigde samenwerken) zich tegen het
anti-racismeprogram uitgesproken,
wanneer dit zijn structuur en doel
stelling niet verandert. Van 11 tot 18
augustus vergadert het centraal comi
té van de wereldraad in Berlijn en
moet dan onder meer beslissen over
verlenging van het mandaat.
Het Toerustingscentrum van de
gereformeerde kerken (Amsterdamse
straatweg 37, Baarn; tel. 02154-7636)
heeft zijn conferentieprogram voor
het seizoen 1974-75 gepubliceerd. Door
cursussen werkgroepen en dagconfe
renties wil het Toerustingscentrum,
dat in 1971 door de synode werd
opgericht, mensen met een functie in
de gemeente helpen bij het vervullen
van hun taak. Een willekeurige greep
uit de vele onderwerpen: het gesprek
op het huisbezoek, groepshuisbezoek,
de werkwijze van de kerkeraad, het
anti-racismeprogram, kerk en onder
wijs, recreatiewerk, de evangelisatie-
perscafnpagne, clubwerk, bezoekda-
mes, jongeren en diakonaat. Het pro
gram wordt op aanvraag toegezonden.
Het Nederlands bijbelgenootschap
(tel. 020-243798). Van 3 tot 10 augus
tus op De Keyenberg te Renkum.
Thema: 'Jezus wie is dat eigen
lijk?'
(ADVERTENTIE)
Van een onzer verslaggevers
DELFT Ds. L. Lagerweij te Den
Haag is voornemens, binnenkort af te
treden als voorzitter van de vereni
ging Protestants Nederland. In zijn
plaats heeft het hoofdbestuur ds. L. J.
Geluk, hervormd predikant te Zwolle,
kandidaat gesteld. Ds. Lagerweij, her
vormd emeritus-predikant, zal wel
deel blijven uitmaken van het hoofd
bestuur.
Vrijdagavond 27 september houdt
Protestants Nederland haar jaarverga
dering in de Pauluskerk, Mauritsweg
20 te Rotterdam. Dr. R. H. Bremmer
uit Enschede zal een referaat houden
over '1574-1974: Theocratie en toleran
tie.'
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Rekken: kand. H. W.
Doornweerd te Soesterberg.
Bedankt: voor Wijk hij Heusden: S.
de Jong te Ouddorp,
GEREF. KERKEN VRIJG
Aangenomen: naar Waardhuizen:
kand. M. J. C. Blok te Leiden die
bedankte van 12 andere beroepen
(verb. ber).
CIIR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Franeker: D. J. K. G.
Ruiter kand. te Loenen aan de Vecht.
M. G. van der Schaaf-Broeze: Bandwe-
ven. Cantecleer BV. De Bilt. Serie
'Werken en Spelen', 12.90.
Bandweven is een (nog) weinig in
ons land beoefende weef-techniek. Met
weinig hulpmiddelen kunnen kleurige
smalle banden geweven worden, ook
door kinderen of door wie aan
bed of stoel gekluisterd is.
Mevr. Van der Schaaf hoopt in haar
boekje dit onderdeel van het handwe-
ven wat meer populariteit te bezor
gen. Behalve het gebruik van een
eenvoudig weefraampje wordt hoofd
zakelijk gewerkt op een zelf te bou
wen bandweeftoestel. Aan de hand
van duidelijke foto's en werktekenin
gen, waarvan trouwens iedere be
schreven handeling in dit werkje ver
gezeld gaat, hoeft het maken van zo'n
toestelletje geen al te groot probleem
te vormen. De techniek van het band-
weven, die veelal parallel loopt met
het weven op een 'normaal' weeftoe-
stel, wordt op heldere en prettige
manier zeer uitvoerig beschreven. Het
lijkt ons een heel fijn en onmisbaar
boekje voor wie zich serieus op deze
mini-weefkunst wil toeleggen.
R.D.-S
Boeketje Buysse, een levensschets en
een bibliografisch overzicht gevolgd
door getuigenisen en verlucht met
vele illustraties. Een uitgave van
Mante, Brussel/Den Haag, naar aan
leiding van het verschijnen van het
verzameld werk van Cyriel Buysse.
Redactie en samenstelling: K. Jonek-
heere. 53 blz - ƒ1.25.
AO-boekje 1523: De grote drie, door
T. Crijnen. Uitg. Stichting IVIO,
Lelystad. 20 blz - ƒ1.25.
BOEKAREST De Roemeense rege
ring heeft een lid van de pinksterge
meente gearresteerd, die christelijke
lectuur vervoerde. Er zal binnenkort
een proces tegen hem volgen. Twee
groepen gelovigen, die een illegale
vergadering hielden kregen flinke
boetes opgelegd. Dit meldt het Neder
lands Dagblad. In het Reformatorisch
Dagblad wordt gemeld dat een voor
aanstaand gereformeerd volkenkundi
ge. Zoltan Kallos, is gearre.ste.erd. De
beschuldiging luidt 'homosexualiteit'.
Volgens de Roemeense wetten is deze
geaardheid evenwel geen reden tot
strafvervolging. Vrienden van de gere
formeerde ouderling uit Cluj hebben
echter geen idee wat de werkelijke
reden voor zijn arrestatie kan zijn.