Congres Lausanne wijst op enorme zendingstaak 'Ik koos altijd voor1 wisselend accent' Vandaag Nieuwe boekei Trouw Kwartet is Tweede charismatisch congres in Israël Verontrusting kost geld Koreaanse bisschop weer gearresteerd President van Senegal komt op staatsbezoek Ds. Barthold van Ginkel veertig jaar predikant Vrouw overleden na aanrijding flisilisll vt Conferenties TROUW /KWARTET VRIJDAG 26 JULI 1974 KERK/BINiNENLAM) T2/)ffl door Aldert Schipper IiAlUSAjNINE De boodschap van Lausanne, die het Wereld evan gelisatiecongres gisteren heeft gepubliceerd draagt in verschillende opzichten het karakter van een belijdenisgeschrift, waaraan evange licals over de hele wereld elkaar kunnen houden. Dit werd gisteren in de slotzitting van het congres gezegd door de Amerikaanse evangelist dr. Billy Graham, de erevoorzitter van het congres. De verklaring is op een manier tot stand gekomen die moeilijk democra tisch genoemd kan worden De deel nemers aan het congres kregen bij hun aankomst een proeve voorgelegd. Daarop kwamen enkele honderden schriftelijke reacties, die door een groep mensen onder leiding van de Engelsman dr. John Stott, de voorzit ter van de evangelische wereldbond, in de uiteindelijke versie verwerkt werden. Deze versie staat niet alle deelnemers aan. Vierhonderd zichzelf noemende radicale discipelen hebben een eigen tekst opgesteld die op ver schillende punten veel verder gaat dan de boodschap van Lausanne. De namen van hen, die de booschap van Lausanne hebben getekend wor den geheim gehouden. De handteke ningen worden bewaard door het uit voerend comité van het congres. Dr. Stott noemt de betekenis van de bood schap meer die van een belijdenis dan van een contract, waar het woord co venant aan herinnert Bovendien moet het beschouwd worden als een program van actie. Wat voor actie er uit voortkomt, moet nog worden afge wacht, want iedere ondertekenaar deed dat puur alleen namens zichzelf. Wereldgodsdiensten In de ontwerptekst werd gezegd dat er weliswaar deelwaarheden bestaan in andere dan christelijke godsdien sten, maar er werd ontkend dat deze niet-christelijke religies alternatieve manieren zijn tot het bereiken van de zaligheid. Dit is uit de uiteindelijke boodschap weggelaten. Wel wijst de boodschap van Lausanne dialoog met andere godsdiensten op basis van de veronderstelling dat Christus ook door andere godsdiensten tot ons spreekt af. Diegenen die Christus af wijzen worden nu ook niet meer met de hel en verdoemenis gedreigd. Er wordt simpelweg gesteld: 'Zij die Christus afwijzen, weigeren de vreug de van gered te worden en veroorde len zichzelf tot eeuwige scheiding van God'. In de paragraaf over de christelijke maatschappelijke verantwoordelijk heid zegt de boodschap van Lausanne dat 'evangelisatie en sociaal-politiek betrokkenheid beide deel zijn van onze christelijke opdraclif Want bedde zijn noodzakelijke uitdrukkingen van onze leer over God en mens. De boodschap van reddding betekent tevens een ver oordeling van elke vorm van ver vreemding, onderdrukking en discri minatie en wij behoren elk bestaand onrecht aan de kaak te stellen. De boodschap legt sterk de nadruk op de zendingstaak die nog voor ons ligt 'Meer dan 2.700 miljoen mensen, meer dan twee derde van de mensheid, zijn nog niet in aanraking gebracht met het evangelie. Wij schamen ons dat zovelen' verwaarloosd zijn, het is een voortdurende schande voor ons en voor de hele kerk'. De boodschap stelt evenwel vast, dat er thans in de hele wereld een grote ontvankelijk heid is. Hierom is net nu de tijd om te beginnen met de evangelisatie van de hele wereld. Hiervoor zijn offers Jan van Capelleveen nodig, zegt de boodschap. 'Diegenen onder ons die in welvaart leven, mo ten het als him plicht opvatten, een eenvoudiger manier van leven na te streven, teneinde ruimer te kunnen bijdragen aan hulp en evangelisatie'. Culturele kritiek In de boodschap wordt opgeroepen tot cultuurpolitiek. De cultuur, zo zegt de verklaring, moet steeds getoetst wor den aan de bijbel. 'De zending heeft, zo vervolgt de boodschap, maar al te vaak in het verleden samen met het evangelie een dekadente cultuur ver spreid en kerken hebben zich soms meer door een cultuur dan door de bijbel laten In de slotparagraaf betuigen de evan gelicals dat 'Christus persoonlijk en zichtbaar in kracht en glorie zal te rugkeren om te redden en te oorde len. Deze belofte zet ons aan tot verdere zendingsijver, want wij herin neren ons zijn woord, dat het evange lie eerst aan alle creaturen moet wor den gebracht*. In de boodschap wordt ook verwezen naar Christus1 woorden over de komst van de anti-christ 'Wij verwerpen daarom als een eigenwijze en trotse droom het idee dat de mens ooit een utopia op aarde zal kunnen verwezenlijken. Ons christelijk ver trouwen is, dat God zijn koninkrijk zal vervolmaken en wij zien met groot verlangen int naar die dag en tot het tot stand komen van een nieuwe hemel en aarde waar gerech tigheid zal zijn en waar God voor eeuwig zal regeren'. De boodschap is een zorgvuldig uige- wogen compromis tussen de verschil lende groepen, die de afgelopen tien dagen in Lausanne elkaar hebben le ren verdragen. Onder de evangelicals is een grote groep, meest Amerikaan se christenen, die naast een schitte rend kinderlijk geloof een bijna even blind vertrouwen in de Amerikaanse stijl van leven koesteren. Deze men- Corrie ten Boom sen waren in grote getale in Lausan ne. Zij vinden de boodschap door gaans te slap tegen het communisme. Graag hadden enkelen gezien, dat het communisme ter sprake was gekomen toen de boodschap de antichrist noem de. Voor de charismatici, die ook een grote groep deelnemj'-s afvaardigden, moet de boodschap ook nauwelijks bevredigend zijn, daar er in het ge heel niet verwezen wordt naar de gaven van de Geest. De enigen die echt gelukkig naar huis gaan na dit congres, zullen de vier waarnemers van de wereldraad van kerken zijn. Het congres startte in zijn voorbereiding als een anti-wereld raad in de dop. Aan de vier werd zelf een officiële status als waarnemer onthouden. Compromis In de eerste dagen van het congres werd een enquête onder de deelne mers gehouden naar him wens naar een alternatieve organisatie. Van de deelnemers zond ongeveer de helft het formulier in. Van deze ingezon den formulieren waren zes en tachtig procent gunstig voor een alternatieve organisatie. Niettemin stelde de ere voorzitter van het congres, dr. Billy Graham, woensdag tijdens een ge sprek met de pers, dat hij dit niet kon opvatten als een mandaat om een nieuwe organisatie te vormen. Hij sprak zeer sympathiek, met name over secretaris-generaal Philip Potter van de wereldraad van kerken, die bijna op dezelfde voet met de grote evange list lijkt te 6taan als de amerikaanse president Nixon (beiden heten 'een goede vriend sinds lange jaren')'1. Het is praktisch aan Graham te dan ken, dat de evangelicals geen eigen club er bij stichten. Wel meent Gra ham dat er een coördinerende taak is weggelegd voor de evangelische we reldbond. Graham zei dat de evange licals lange tijd sterk op zijn Billy Graham-Society geleund hebben. Hij wil daar een einde aan maken, ook al omdat hij langzamerhand wat kalmer aan wil gaan doen met zijn werk. Graham is journalistiek 'n interessan te man. Op rare vragen komen soms de aardigste antwoorden. Iemand vroeg bijvoorbeeld naar zijn plannen voor toekomstige campagnes. Wanneer komt u weer naar Europa? Volgend jaar juli met een campagne in Brus sel. Wanneer gaat u naar China? Daarover heb ik al tweeanaal met Henri Kissinger gesproken, maar het is nog niet helemaal zover. Vrouwen De balans van het congres ls positief. De boodschap van Lausanne mag ve len niet hebben bevredigd, er is ge werkt in goede harmonie. De groepen hebben elkaar verdragen en meer dan dat Twee schaduwzijden, die de mees te christelijke congressen hebben, be zat ook dit congres in hevige mate. Het ontbrak aan jeugd en aan vrou wen. Evangelisatie is een aangelegenheid van mannen rond de veertig, uitge rust met kwieke koffertjes, bandrecor ders en een blik in de ogen die reikt tot over de horizon. De enige vrouw, die werkelijk een rol speélde was onze eigen Corrie ten Boom, die in de Nederlandse ge spreksgroep er samen met anderen in slaagde het heterogene gezelschap bij een te houden. En als er dan toch over Nederlanders wordt gesproken, woensdagavond hield de publiciteits- secretaris van het Nederlands bijbel genootschap, Jan van Capeleveen, een geslaagde presentatie van moderne hulpmiddelen bij de evangelisatie. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag. dr. E. Bleumlnk, Paters- wolde; mr. G. C. van Dam, Nootdorp: W. A Fibbe, Rot terdam: J. Lanser, Utrecht: drs. J. W. de Pous, Den Haag; J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma, Am sterdam; H. A. de Boer, IJmul- den; Th. Brouwer, Assen; mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen. Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. HuIJsen, Amster dam; mevrouw M. C. E. Kloos- terman-Fortgens, Voorscho ten; mevrouw J. G. Kraaye- veld-Wouters, Heerhugowaard; prof. dr. G. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag; H. de Mooi], Rijnsburg; H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozlnga, Lunteren; H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor: NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.giro X 500. UIT VAN LEZERS Zuid-Afrika (8) Gedrongen door de liefde voor Chris tus en ter verzoening tussen blanken en negers in Zuid Afrika moge ik U lndaqhtig maken, dat in Christus noch de blanke noch de neger superieur is. Immers, in Christus is jood noch heiden, gevangene, noch vrije, neger (bantoe) noch blanke. In Christus zijn ze allen gelijk. Het rassenvoor oordeel is een openlijke ontkenning van onze verdorven stelsel van de apartheid en een zeer belangrijke steun In de Nederduits Gereformeerde kerk waardoor aldaar een schijn Christendom wordt gecrëerd. Zij die rassendiscriminatie voorstaan hebben Jezus Christus ndet lief. De vraag die bij mij opkomt is: "Waar wil de blanke van Zuid-Afrika na dit aparte aardse leven de eeuwigheid doorbren gen?' Leidschendam J. W. van Minde Contrareformatie Een jampot gevuld uit een bergbeek, bevat hetzelfde zuivere water. In elk ander opzicht Is het potje ongeveer het tegendeel van de beek. Als het mij moeilijk valt om dit toe te geven, dan zou ik kunnen zeggen, dat mijn jampotje de bergbeek consolideert. Op deze manier probeert de heer Van de Graaf de afgrond tussen de reformatie en de zogenaamde nadere reformatie te overbruggen. De conserverende consolidatie van een nieuw establish ment is zo ver verwijderd van het revolutionaire geweld van de reforma tie, dat wij liever van protestantse contrareformatie moesten spreken. De argeloze lezer weet dan tenminste in welk verband hij dit cultuurhistori sche verschijnsel moet plaatsen en Calvijn hoeft zich dan niet langer in zijn graf óm te draaien. Haaften Gerrit Noordzij Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. JERUZALEM De internationale charismatische conferentie, die deze winter in Jeruzalem is gehouden, krijgt een vervolg, eind oktober begin november 1975. Omdat het congresgebouw in Jeruzalem te klein was voor de meer dan vierduizend deelnemers, wordt nu gedacht aan het overdekte stadion van Tel Aviv, zo meldt het maandblad Opwekking. In het Israëlische parlement zijn VTa- gen gesteld over de conferentie, die volgens ultra-orthodoxe groepen een poging was om zending te drijven. Mosje Kol, minister van toerisme, ver dedigde zich door erop te wijzen dat als Joden verdraagzaamheid in vreem de landen wensen, zij eerst zelf ver draagzaamheid tegenover bezoekers zullen moeten tonen. LOUISVILLE (VS) (UPI) De verenigde presbyteriaanse kerk in de Verenigde Staten heeft zich genoodzaakt gezien, haar begroting te besnoeien met maar liefst 25 procent (ze ven miljoen dollar). De reden ls, dat de drie miljoen kerkle den steeds minder bijdragen aan de landelijke kerkelijke kassen. Dit wordt toegeschreven aan onlustgevoelens over sociale actieprogramma's van de kerk. Men geeft nog wel, maar alleen voor activiteiten van zijn plaat selijke kerk. Ook steeds meer kerkeraden dragen niet meer bij aan activiteiten, die van de synode uitgaan. SEOEL (KNA) Voor de tweede maal binnen twee weken heeft de Zuidkoreaanse geheime dienst de rooms-katholieke bisschop Daniel Tji Hak Soun gearresteerd. Aanleiding voor deze arrestatie was de aankondi ging van de bisschop, dat hij bij het tegen hem op handen zijnde proces iedere samenwerking met het ge rechtshof zou weigeren en opnieuw de regering van president Park zou be schuldigen van geweld en corruptie. Bisschop Tji, voorzitter van de Kore aanse commissie justitia et Pax, werd begin juli ook gearresteerd. Na per soonlijke tussenkomst van de aartbis- chop van Seoel werd hij een dag later vrijgelaten maar wel onder huis arrest gesteld. Hl wordt ervan be schuldigd een bedrag van ruim zeven duizend gulden te hebben gegeven aan de rooms-katholieke dichter Kim Chi Ha, tegen wie een proces aanhan gig is gemaakt wegens staatsvijandige activiteiten. Welingelichte kringen in Zuid-Korea achten het waarschijnlijk dat een proces tegen de bisschop zal leiden tot ernstige spanningen tussen de regering en de r.k. kerk. DEN HAAG Van 22 tot 25 oktober zal de president van de republiek Senegal, Leopold Sedar Senghor, met zijn vrouw een staatsbezoek aan ons land brengen. Koningin Juliana en prins Bernhard hebben hem daartoe uitgenodigd. President Senghor (67) is een dichter en wijsgeer van internationaal for maat. Vooral is hij bekend om zijn filosofische beschouwing van het ne ger zijn in de negercultuur. Hij was een van de poEticd die destijds presi dent Charles de Gaulle ertoe bewogen de gebieden in Zwart Afrika volledige onafhankelijkheid te verlenen binnen de Franse gemeenschap. Hij is presi dent sedert september 1960. Ds. Barthold van Glnkel (63), sinds 1945 woonachtig In Amsterdam, voltooide op 22-jarige leeftijd z'n predi kantsstudie. Hij ls thans veertig jaar dominee. Niet ontkend kan worden, dat ds. Van Glnkel een aparte plaats inneemt in het kerkelijke patroon van Neder- landa. Een predikant, die zoals hij het zelf karak teriseert onder onderscheidene kerkelijke vlaggen heeft gevaren, maar vaststelt, dat de 'lading' onveran derd is gebleven. Hij staat bekend om z'n voordrachtskunst op de kansel; hij bereidt z'n preken voor, zoals Wim Kan z'n confe rences. Barthold van Glnkel trekt onveranderd volle kerken, vooral vanwege z'n speels-Indleke, zeer aan spreekbare betoogtrant Als zestiger .ls hij nog steeds een bruisende, boeiende figuur. Een gesprek met hem ls een ervaring. Onze Amsterdam-redacteur, Jan Roelfs sprak met beter, luisterde naar Barthold van Glnkel. die over de kerk en over zichzelf opmerke lijke uitspraken doet. DAAGJE Het weer was bijzonder voor de waartoe wij eigenlijk vrij onvei besloten toen wij een logé Het begin en het einde van do was wel warm met regen, maar tussen in was het hoofdzakelijk niet te warm. Wij maakten een langs de Zuiderzee, want daar m» gauw bij zijn voordat alles dh goold is. Eerst namen we do bi weg, richting Wlerlngermeer. stolpboerderijen links en rechts den wc Indrukwekkend. Later we dat ze zelfs hier en daar] voorbeeld genomen worden voor dernere architectuur. Opperdoes, mijn vrouw geboren is. was droom van stilte, tot op het G» waar de kerk met de bakstenen toi staan, waardig en bijna een bi streng. Ook daar moesten we nog zijn. Ze waren het oude meestei al aan het afbreken. Maar dat prachtige open ruimte midden In dorp nu ook nog vol willen met huizen, dat ls totaal onbej,. lijk en onvergeeflijk. Enkhuizen nog ouder dan ik dacht. Ik von< het huisje aan de haven terug, ik tientallen jaren geleden met en moeder logeerde en met nog broertje dat blijkbaar even lastig als ik, want anders hadden wij thuis mogen blijven. De boten, station en het stljf-deftige Sn< Van Lozenpark en niet te vergetei mannen op de kaai. We wilden ken nog aandoen. Ik was er, om het te bekennen, nog nooit weest. Sommige houten hulzen neerden mij wel. Vooral die watf ger oprezen en daardoor ontsl aan de soms al te burgerlijke van de andere. Maar misschien het laatste stuk ln dalende avoni nog het fraaist Over Uitdam helei onderlangs de dijk, voorbij het totaal onbekende Kinselmeer. jongen, staande tussen wat afval een autowrak, deed mij denken boeken van Caldwell. En dan nlt vergeten, Durgerdam, dat alles slj voor mij dan. Hoe lang nog zal stompe toren van Ransdorp daar gen dromen, vlak tegen de kolt van de oprukkende stad? Even waren we opgenomen in het verk« geweld van bruggen en tunnelsj daverde de trein over onze hoofdi Orgelconcerten De heer A, J. Klei heeft de indruk, dat er de laatste tijd weinig luiste raars bij orgelconcerten zijn (Tr/Kw. van 20-7-'74). Jammer dat hij niet naar concerten is gegaan, waar zg. stevige fuga's worden gespeeld, daar is nl. de belangstelling wel groot. Voorbeelden: een concert in de Haar lemse Bavo gegeven door Marie Claire Alain en de in Rotterdam doer Arie Keyzer gegeven Bachconcerten (1000 tot 1500 bezoekers). Ik had niet de indruk, dat die bezoekers er gefrus treerd vandaan kwamen en de zoete gewijde klanken gemist hadden. Kempen EL Jansen Lausanne Als een dr. Bergmann in Lausanne zegt- dat de wereldraad van kerken 'oecumenisch toenadert ten koste, van het eigen geloof, projecteert deze the oloog dan niet? Krijgt hij het wel licht zelf met zijn eigen geloof te kwaad juist dóór de toenaderingswijze van de wereldraad? Door het oprichten van een alterna tieve wereldraad nu, zou het duidelijk zijn, dat men op dit moment inder daad niét interkerkelijk voor elkaar open staat. Een alternatieve weerld- raad staat voor mij gelijk met: nog meer isolatie. Deventer Kees Upmeljer Van een verslaggever NEDERWEERT De 56-jarige mevr. A. M. D. Kuypers-Seerden uit Neder- weert is woensdagavond om het leven gekomen en haar echtgenoot werd zwaar gewond, toen zij in hun woon plaats werden aangereden door een auto. Het echtpaar reed op de fiets. 'Ik heb het geluk gehad, dat de sleutelfiguren van m'n jeugd een boiit gezelschap vormden. Van 1 moeders kant: hervormd-vrijzin- nige grootouders, mét familie- leden rondom de Vrije Gemeen te. Van vaders zijde: grootouders in de orthodox-kerkelijke traditie. Er waren prachtige figuren bij. Twee grootmoeders, de een zwijgend geze ten bij een zak met levensgrote vraag tekens, de andere ging bewust door de grote bevindingen (de levens angsten) heen en leefde in het: al hoewel, nochtans. Met deze figuren ooi je heen is het onmogelijk dat je uitgroeit tot een kerkelijke partijman, met om je heen de spruitjeslucht van de onverdraagzaamheid, van de gelijk- hebberij.' Levendig gebarend zegt de jubilaris dit in antwoord op de vraag van stellig velen: U wisselde in uw ambts termijn nogal eens van "kerkelijke kleur.' Welke motieven zaten daarach ter?' 'Ik heb in m'n predikantschap', zo gaat hij verder, 'de ludieke houding gekozen van het wisselen van de ac centen. Iemand die geestelijk bewege lijk is, staat nu eens op het ene been en dan weer op het andere. Mensen die gekleed gaan in grijze stofjassen, begrijpen dat niet. In iedere levende pastor gaan vier dominees schuil, of beter: vier mensen Paulus koh ze soms niet uit elkaar houden'. Hoe ervaart u de tegenstelling: vrij zinnig en orthodox christendom? 'Deze onderscheiding is volkomen uit de tijd. Alleen theologen die dertig jaar achterop liggen (en dat zijn er helaas nog heel wat), staan nog te talmen op dit volledig verlaten front Iedere vakman weet, dat de kwesties, die in de vorige eeuw aan de orde waren over de triniteit, over het Zoon-zijn van God, over de menselijke factor in de bijbelse berichten voor goed van de baan zijn. Niemand heeft gelijk gekregen Men ging beseffen dat de christelijke godsdienst niet een zaak van discussies is aan- ^jmde dogmatische formuleringen, maar: met de bijbelschrijvers heen waden door de stroomversnelling van de drie grote angsten en de drie grote bevindingen. De afgrond roept tot de afgrond, Christus wenkt ons.' Kt Itta h Ned. HERV. KERK i li- Beroepen te Noordlaren: G. v. J K kand. te Kampen; [ft Bedankt voor Rekken (toez.) Mjge Draak kand. te Vlaardingen. Bevestiging op 28 Juli te Dordraat (pred. buiteng. werkz.) pastoraat ord fa ja-ziekenhuis te Dordrecht)J. ger van Moerdijk. GEREF. KERKEN Afscheid van Zwammerdijk: S.j. mersma ber. te Leeuwarden Huizdei van Slootdorp: G. Kalksma bererc Deventer en te Deventer West GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.)is Aangenomen naar Rotterdam] schie (Nadere beslissing): G. Brink te Zwolle. Zondagmorgen halfelf gaat ds. B. van Ginkel voor in een speciale kerkdienst in de Thomaskerk aan de Prinses Irenestraat in Amsterdam-Zuid, het stads deel, waar hij van 1949 tot 1969 predikant was van de hervormde wljkge- meente rondom de Bachzaal. Ds. Van Ginkel deed in 1934 intrede in Renswoude, daarna werd hij in 1937 predikant te Wezep. Hij ging in 1942 naar Katwijk aan Zee. Van 1945 tot 1949 was hij als wijkpredikant verbonden aan de zelfstandige hervormde gemeente van Amsterdam-West (Bosch en Lommer) als opvolger van ds. W. P. Ie Roy. Sinds een aantal Jaren is hij docent aan de rijksuniversiteit te Utrecht: pasto rale psychologische leergangen. rle Kosmos-uitgaven voor op reds eii vakantie Preventieve gezondsirk op reis de tent en de caravan de Belgische Ardennen en Wales. De predikant Voordat ds. Van Ginkel voortborduurt op vrijzinnig-orthodox, wil hij eerst z'n visie geven op de vraag: Voor welke taak staat een predikant in deze tijd? 'Die heeft te maken met de drie grote angsten, waaraan elk mens ten prooi valt: de angst voor de dood, de angst voor het tekortschieten als mens, de angst voor de zinloosheid van het leven. Kort m: hij heeft te maken met moeite en verdriet tezamen: oererva ringen! Zondagmorgen preek ik in de Thomaskerk over de verbijstering (we worden geboren met de vraag 'van waar en waarheen?') de verwondering (\ie stilte in het leven) en de vertede ring (wie het woord genade heeft leren spellen, heeft de genade dóór). Om dit alles de angsten draait de bijbel. Een predikant, die niet zelf door deze angsten en ervaringen heen gaat, groeit uit tot een leuterbroek en wordt in deze tijd geconfronteerd met lege kerkbanken. De meeste gemeen teleden beleven deze angsten onbe wust. 'Wees uzelf, zei ik tot iemand, maar hij kon niet'. Dat geldt niet alleen voor een stadi onpubliek met bierflesjes. Dat geldt óók voor kerk mensen. Toch is er een gradueel ver schil. Wie naar de kerk gaat, is meestal (zij het weinig bewust), bezig met de grote angsten, men ging (zij het wat vaag) door de oerervaringen heen. Echte persoonlijke ervaringen zoals Jakob aan de Jabbok, blijken zeldzaam. Vandaar dat je weinig gelo vigen ziet hinken aan dë heup. Keuri ge principiële mensen, dat wel. Wat het doornsee «emeentelid nodig heeft, is een duidelijk dak van ge- loofs- en gedragspatronen. Een predi kant, die op de kansel een zak met vraagtekens over de hoofden uit schudt, mist mensenkennis. Het pasto rale geheim is: een dak te bouwen dat omgeven wordt door de drie grote angsten. Zonder het waaien van de wind rondom het dak krijg je gort droge preken*". Dan gaat hij in op de vrijzinnigheid en de orthodoxie. Ds. Van Ginkel is bijzonder radicaal als hij opmerkt: 'Wat mij betreft kunnen de Vereni ging van vrijzinnig hervormden en de Confessionele Vereniging en de Gereformeerde Bond mórgen worden opgeheven. Allemaal ouwe koek. De gemeenteleden hangt de hokjesgeest de keel uiL Eindelijk, na eeuwen, bereiken we open vaarwater, waar de wind oan de oren waait en het boeg water opspat'. Hoe ervaart U de tegenstelling 'geloof en politiek engagement'? 'We leven in een'samenleving met een aantal instituten die ris een skelet de samenleving dragen. De kerk is zo'n instituut, een geestelijk dak boven hoofden, de staat is zo'n instituut iedere burger behoort het zijne te krijgen. Als je nu onder het dak van de kerken zit, maar jc hebt honger, of je zit in de gevangenis, of je krijgt een atoomwapen Ln je handen ge duwd, dan is het no-iig dat de kerken noodsignalen uitzenden naar de rege ring. Een minister, een politicus moe ten zich als het goed is hoogst ongemakkelijk voelen als een kerk om audiëntie vraagt. Ze moeten dan den ken: 'Mijn hemel, daar heb je die kerels weer, die altijd aan de kant van de verdrukten staan.' De enige methode is: samen (kerk en staat)' mét elkaar de stroomversnellingen van de samenleving in, zonder de polariserende gelijkhebbers, zonder kruitlucht. In het godsdienstig engagement en in het politieke engagement worden we geconfronteerd met drie grote angsten en drie grote ervaringen. Boven elke kansel zou je kunnen schrijven: Zo menigeen lei de ploegstaart om en deed het werk niet voort; maar de leeuwerik zong hetzelfde lied en de boer, hij ploegde voort. Buskes Pratend over de kerk en'de arbeiders- wereld betoogt de predikant dat tot voor enkele tientallen jaren de kerk geen oog had voor de beroerde en vernederende situatie van de arbei ders. In die wereld is er geen haat tegen de kerk, wél onverschilligheid. Ds. Van Ginkel vindt, dat de bijbelse boodschap buiten de bestaatservaring van de arbeiders ligt Hij zegt dat hij en ds. Buskes geen dikke vrienden zijn. Toch vindt hij dat Buskes de enige is geweest d;c het begrepen heeft: die ging tot diep in de arbei dersgroepen. Maar hij ondervond on voldoende steun van vele van z'n collega's, niet dat ze niet deugden, maar ze zagen het niet. Ds. Van Ginkel werkt ongeveer drie weken aan een preek, die hij dan meermalen houdt. Er ontstaat in die voorbereidingstijd een kladboek met aantekeningen, knipsels, bouwstenen. Voor zondag a.s. heb ik zoveel moge lijk verzameld over de drie thema's, die ik aan de orde stel. Uiteindelijk ga ik selecteren, de slof kritisch over wegen. Tijdens de coliectezang lees ik m'n preek helemaal door. Dan zit die ik heb een goed geheugen vast in m'n hoofd.' ier Tijdens de vakantie kan er heel lichamelijk ongerief ontstaan, blijkt zonneklaar uit het boekje, ivfcn in in 130 pagina's over het voorkoi van het ziek-worden wordt vertil. Wie kennis neemt van wat er maal kón gebeuren op het gebied insectenbeten, voedselvergiftiging, partijen, weersinvloeden (zonneste hooikoorts, snorkelen, snoepen brand is de helft van de inhoud lang niet aangezegd. Wie het scala van grote en kleine dreigin overziet van brandwonden, voe veis tot bewusteloosheid en er pijnlijk van bewust is, dat er zi?f het een en ander aan z'n reisapotl h. ontbreekt, om maar van z'n EH&- kennis te zwijgen, die vergaat b t de lust op reis te gaan. Toch is laatste indruk een compliment dit boekje, dat de arts F. E,te Bouricius en de journalist C. P. V i hof hebben samengesteld. Véél ai zen en véél zaken, waaraan men de toch betrekkelijk zorgeloze tijdssfeer nauwelijks denkt De Haagse toeristische journaliste de Kreuk kan het niet laten om haar hobby de tent en de caravai|> schrijven. Haar informatieve boel-» Kamperen de tent en Kampere de caravan, zijn alleen al daaU waardevol, omdat ze qua inforn steunen op een langjarige ervai Omdat tent en caravan ieder opnieuw evolueren blijft er een m voor beide steunpilaren van het onveranderd groeiend sociaal to me. ge ba Vlnea Domini. Witmarsum (Bei 05175-444), 29 juli tot 3 augupri trainingsweek voor actiegroepen, reldwinkels e.d. Hedenesse, Cadzand (tel. 01 1654), 3 tot 10 augustus, man-vro|aL maatschappij'. Volkshogeschool Valkenburg (Ir 004406-15353), 5 tot 10 augustus jan mingsweek voor ouderen. rc ;;i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2