'TERUG NAAR DE NATUUR' IS ONZIN Uit de kerkbladen Theologie houdt zich bezig met milieucrisis w flisihslil Vandaag Een teken aan de wand f f J ra Trouw Kwartet Pastoraal overleg strakker geleid Ondanks bezit t.v. toch dopen Belangstelling vlootdagen groot Conflict tussen de West en Nederland over het zeerecht Nederlander voor Hongaarse rechter Nieuwe boe he TROUW/K.W AIR.TET MAt/UNDAC 15 JULI 1974 keriK/binneniijAM rrsL T- r door Aldert Schipper NORTHAMPTON Of het christendom de oorzaak is geweest voor het ont staan van onze op natuurwetenschap en technologie gebaseerde samenleving vindt de Amerikaanse ethicus prof. dr Thomas Sleger Derr moeilijk te zeggen. In Oost-Europa heeft steeds een zeer christelijke cultuur bestaan, maar toch bleef dit gebied lange tijd bulten de technologische cultuur, die In West- Europa zijn oorsprong en eerste ■bloei kreeg. Trouwens, ook in West- Europa duurde het duizend jaar van christendom eer hier de ontwikkeling begon. 'Daarom zullen we waarschijn lijk moeten zeggen dat het christen dom een van de oorzaken is geweest dat een cultuur van dit type vorm kreeg*. Prof. Derr, die dit zegt, is hoogleraar aan het Smith College in Northamp ton in de staat Massachusetts, een Amerikaanse universiteit voor meis jes. Hij is de schrijver van het boek 'Ecologie en bevrijding', dat in sep tember in Nederlandse vertaling bij uitgeverij Het Wereldvenster in Baarn zal verschijnen (prijs ongeveer 17,50). Derr houdt 't christendom niet verant woordelijk voor het ontstaan van de milieucrisis, maar hij vindt wel dat het geloof elementen aanreikt voor een manier van overleven. 'Christe nen moeten bescheiden zijn. Hun ge loof geeft geen blauwdruk voor een juiste maatschappelijke orde of voor een verantwoorde economie'. 'Het christendom als zodanig doet ook geen uitspraken over een verantwoor de technologie. Het christelijke geloof heeft echter wel enkele kritische com mentaren en misschien zelfs een paar postitieve opmerkingen te maken,' zegt Derr. 'Wat bedoelt de bijbel er mee te zeggen dat God de schepper is? Dat betekent op zijn minst dat je voor zichtig met de schepping moet om gaan. Misschien liggen in de schep pingsorde doelen, die je nog niet begrijpt.' 'Er bestaat een soort antropocentrisch denken, dat de mens aan de top plaatst van de hele schepping. Soms gaat het zover dat het zelfs de schep per uitschakelt. De Grieken noemen dat hybris. Maar er is ook een christe lijk antropocentrisme, dat ik juist vind en dat zegt dat van. alle schepse len aan de mens de verantwoordelijk heid gegeven i6 voor het beheer van de aarde. Dat bedoelen we met 'rent meesterschap'. Dat betekent dat de mens niet vrij is te doen wat hij wil, maar dat hij namens God handelend optreedt Ik wordt altijd razend van die mensen, die zeggen dat de leer van het rentmeesters-nap ae vrijbrief Economische groei kan een con current worden van ontwikke lingshulp. Prof. dr. Thomas Sieger Derr voor het plunderen van de aarde is'. De Brits-Duitse econoom dr. E. F. Schumacher ontleent In zijn boek 'Hou het klein' aan de Bergrede een model voor een ecologisch verant woorde levensstijl. Vindt de theoloog Derr ook dat je Jezus zo direct kunt laten praten? Ik sta daar gereserveerd tegenover. Je moet niet vergeten dat Jezus sprak vanuit een geheel andere sociaal-eco nomische context Wat voor concrete aanwijzingen geeft de bijbel voor een verantwoord ge bruik van de technologie? Er is een tientallen jaren oude tradi tie van christelijke prediking tegen de ontmenselijking van het leven. In het einde van de vorige eeuw, toen men selijke wezens gemaakt werden tot eenvoudige verlengstukken van de machine, ook toen waren er christelij ke stemmen die zich daar tegen ver hieven. Ontmenselijking vindt ook nu nog op ruime schaal plaats. Zodra de natuurwetenschap en de technologie het menselijk leven in het gedrang brengen of het bestaan van volgende generaties bedreigen dan gebeurt er iets dat moreel fout is. Vooral aan dat laatste moeten wij denken. Wij zouden het nog best twee of drie generaties op dezelfde manier uithou den, maar we zijn ethisch gedwongen na te denken over wat na ons komt. De mensen uit de Derde Wereld vin den dat we eigenlijk wat meer aan hen moeten denken. De behoefte van de arme landen aan groei is een ander aspect van hetzelf de probleem. We mogen niet zo'n beslag op de hulpbronnen van de aarde leggen, dat andere landen daar door niet toekomen aan een bestaan dat naar hun maatstaven menswaardig is. Dan zouden wij er belang bij hebben, dat de maatstaven in de armen landen zo laag mogelijk blijven. Nee, ik zeg het nu wat radicaler dan in mijn boek. Onze eigen aanslag op niet-vernieuwbare grondstoffen in de wereld mag niet groter zijn dan ons deel zou zijn wanneer alle mensen evenveel zouden kunnen consumeren. Daar zijn we nog wel een beetje vanaf. Moet de kerk niet aan een politiek model werken, waarin dit beginsel Is opgenomen? UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Chinezen Als aanvulling op het artikel in Tr.- Kw. van 11 juli 'Kerken kijken niet om naar Chinezenwaarin speciaal aandacht gevraagd wordt voor de vele zeevarende Chinezen, die de haven van Rotterdam aandoen, an ik het volgende meedelen: Juist dezer dagen heeft de synode van de gereformeerde kerken de noodzakelijkheid van kerke lijke arbeid onder de vele opvarenden uit de zg. derde weerld (dus ook De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe iike Pers Directie. Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. zeevarende Chinezen) in haar besluit vorming vastgelegd. De synode deed dit op voorstel van het deputaatschap, dat in haar opdracht, de geestelijke verzorging van de opvarenden ter koopvaardij heeft te behartigen. Daar bij zal ook de stichting in bedoeld artikel genoemd worden ingeschakeld. Amsterdam F. D. Kraan, secr. gen. deputaten geestelijke verzorging koopvaardij. UTRECHT Het landelijk pastoraal overleg (LPO), dat van 30 augustus tot 2 september in Noordwijkerhout wordt gehouden, wordt aan eeti strak ke vergadertechniek onderworpen. Bij de vorige bijeenkomst, toen ieder naar goeddunken naar de microfoon kon stappen, bleek de besluitvorming daardoor te worden gehinderd. Op de komende vergadering van het LPO zal nu alleen worden gesproken door de woordvoerders van de zeven diocesane delegaties, die desnoods om een schorsing van de vergadering kunnen vragen voor overleg met de achterban. Het LPO heeft, op verlangen van Rome, een adviserend karakter. Om dit karakter te onderstrepen vormen de bisschoppen een aparta groep, die zich via de gespreksleider in de dis cussie kan mengen. De discussie heeft als uitgangspunt de nota 'Mens, waar heen', die door de bisschoppen is uitgegeven. Op vrijdag 30 augustus wordt het overleg geopend door kardinaal Al- frink, die op zondag zal voorgaan in een eucharistie-viering. De preek wordt gehouden door mgr. A. Simo- nis. de bisschop van Rotterdam. De voorzitter van het LPO is mevr. Mar- ga Klompé. In geval van een aantal grondstoffen overtreden wij dit ethische principe. Het ligt op de weg van de kerk dit duidelijk te zeggen. Maar ik ben een politieke realist. Ik /io heel goed dat er een kloof zal blijven tussen wat de kerk zegt en wat er in werkelijkheid gedaan wordt. Maar toch moet de kerk nu alvast beginnen vormen te ontwikkelen, waarmee we in de toe komst oolitiek kunnen maken. Aan wat voor vorm denkt u dan? Ik hoop dat er een nieuwe levensstijl ontstaat, die gebaseerd is op een ge zond gebruik van natuurwetenschap pen en technologie. Dat zal moeilijk gaan zonder een bepaald gebruik van dwang. Als de mens moet leven onder een totalitair regime, dan komt hij aan zijn menselijkheid te kort. Dat betekent dus dat een model zoals China ethisch niet verantwoord is? Dat is misschien een te sterke conclu sie. Je moet een bepaald systeem niet in zijn geheel aanvaarden of verwer pen. Je zult het moeten analyseren en dan onderscheid maken tussen ele menten die je verwerpen moet en dingen waarmee je je verwant voelt. Als een systeem er in slaagt de men sen genoeg voedsel en kleding te verschaffen, dan is dat een pluspunt Als je mensen alleen maar voedsel kunt geven, als je ie op totalitaire manier bestuurt, dm kun je op zijn hoogst zeggen dat zo'n opgelegd be stuur een noodzakelijk kwaad is, dat zoveel mogelijk een tijdelijk karakter moet hebben. India is een democratie waar mensen van honger stenen. In China is ge noeg voor ieder. Behoort de kerk dat Chinese model dan niet te steunen? Alleen als je zou kunnen zeggen dal de honiger in India komt door de democratische staatsvorm. Maar hot» veel mensen in China zijn niet om politieke redenen gestorven. Hoe zou die nieuwe manier van leven van u er uit moeten zien? We zullen gebruik moeten maken van energie van de zon. Olie is natuurlijk ook zonne-energie, maar dat is om zo te zeggen kasgeld dat we opmaken We moeten zien te gaan leven niet van onze reserves, maar van wat we elke dag kunnen winnen. Sommige technologen zeggen dat ze nog tijd nodig hebben tot de volgende eeuw, eer zonne-energie bruikbaar is. Ande ren hebben meer verwachting van energie uit kernfusie. We zouden dan waterstof als brandstof kunnen gaan gebruiken. Onze manier van leven zou dan niet zo veel verschillen van onze huidige.. Alleen de groei van de bevolking Is al zo groot dat we al die mensen niet kunnen voeden. Over de groei van de wereldbevolking ben ik zeker pessimistisch. Als onze milieuproblemen vplosbaar zijn, dan zijn ze veel oplosbaarder bij een ge ringere wereldbevolking. Misschien groeit de bevolking te snel om onze problemen op te lossen. Ik vrees dat dat waar is. Maar sommige ecologen stellen zich op als realisten en zeggen dat in de nabije toekomst veel men sen zullen sterven. En zij vinden dal niet ere. Het Christelijk geweten ver zet zich tegen zo'n tragedie. Ik vind u nogal optimistisch, vergele ken met deskundigen, die pleiten voor een maatschappij die niet meer economisch groeit Ik ben niet optimistisch, maar vnl hoop. Ik geloof niet in een mil-eroei- maatschappij. Dat is een onrealistische gedachte. Het is een zinloos doel. Het is niet hetzelfde als een ecologisch stabiele maatschappij. Niemand zal bereid zijn het te aanvaarden en bovendien bete kent nul-groei dat we permanente ar- FAMILIESGEWIJS Vele, al dan niet hippe, stadsmensen wilden terug naar de natuur, wat meestal neerkwam op het wonen in een boerderijtje en het imiteren van het leven 'e ens genisten landnians'. Professor Derr vindt dit onzin. moede zouden moeten aanvaarden Dat is ook onacceptabel. Er zijn aller lei manieren van groei, die niet be- zwaarliik zi.in voor ons leefmilieu. Daar moeten we naar .zoekeh. Onder wijs is bijvoorbeeld ook groei. In elk geval lijkt het onmogelijk dat het Westen kan doorgaan met het laten toenemen van zijn consumptie. Sommigen pleiten voor een nieuw ascetisme. Er wordt een romantische aanval gedaan op het materialisme. Maar in de bijbelse zin wordt materi alisme positief beoordeeld. Er is een soort ascetisme, dat er van uitgaat dat de materie de belichaming is van het kwaad en dat we geestelijke wezens moeten worden. Dat is absoluut on christelijk. Een strijd tegen materia lisme, dat de armen wil verhinderen te streven naar grotere welvaart wijs ik absoluut af. De oude puriteinen hadden een visi oen van wat zij noemden binnen- wereldse ascese. Dat betekent: hécht waarde aan de dingen van deze we reld, maar wijs verspilling af. De puriteinen wilden niets bezitten dat nutteloos was. Misschien is dat een juist uitgangspunt voor een nieuwe manier van leven. Maar de arme heeft er niet veel aan, als wij hier zeggen dat we soberder moeten leven, indien we dat toch niet doen. Dat romantische gepraat over terug naar de natuur, zoals dat in Amerika nogal plaats vindt, is niet alleen on verantwoordelijk maar bovendien im moreel. Het sacraliseren van de na tuur leidt tenslotte tot onmenselijk heid. ADVERTENTIE n Bloemengroei vanuit uw Vakantieoord Niemand woont te ver om 'n bloemetje te sturen. Uw Fleur op- bloemist zorgt 1 ervoor! Fleurop/Interflora Nederland Gegarandeerd goedl ROTTERDAM In de kringen van de gereformeerde gemeenten (syno daal) en vooral ook in die van de gereformeerde gemeenten in Neder land (igroepidr. Steenblok) geldt als pastorale regel dat tegen het bezit van een radio waarschuwend, en te gen het bezit van een televisietoestel handelend wordt opgetreden. Op de particuliere synode Zuid-West van de gereformeerde gemeenten is 'het kwaad van de verwereldlijking, waar van het bezit van een televisietoestel o.a. een symptoom is', ter sprake gekomen. Men adviseerde hiertegen 'met ernstige, liefdevolle vermaningen op te treden' dioch het dopen van kinderen van tv-bezitters niet achter wege te 'laten. Van een verslaggever DEN HELDER De jaarlijkse vloot dagen van de Koninklijke Marine in Den Helder hebben dit jaar een re cord aantal van meer dan 100.000 bezoekers getrokken. Tien procent van hen waren buitenlanders. Verle den jaar kwamen er ruim 80.000 men sen naar dit evenement kijken, van wie 30 procent uit het buitenland afkomstig was. Van vrijdag- tot zon dagmiddag was de marinehaven voor het publiek toegankelijk. De grootste trekpleister op dit evenement van de marine waren de kruiser Zeven Pro vinciën, het bevoorradingsschip Pool ster en de buitenlandse marinesche pen. Natuurlijk trok ook de gratis rondvaart door do haven weer veel belangstelling. Zondagmiddag is staatssecretaris Ste- merdink van defensie met zijn gezin een kijkje komen neimen. WILLEMSTAD Tussen Nederland enerzijds en Suriname en de Antillen anderzijds is op de zeerechtconferen tie in Caracas een ernstig verschil van mening ontstaan over de breedte van de territoriale wateren. Neder land toonde zich fel tegenstander van de voorstellen Van Suriname en de Antillen om deze tot 200 mijl uit te breiden. Volgens de Surinaamse minister van binnenlandse zaken, Ooft, zaterdag in Willemstad liep het verschil van me ning binnen de koninkrijksdelegatie zo hoog op, dat Suriname dreigde door een derde land te laten verkla ren dat het Surinaamse standpunt afwijkt van het Nederlandse. Delegatieleider prof. W. Riphagen wist echter de eenheid binnen de delegatie te bewaren en legde een verklaring af, waarin hij duidelijk het afwijkend standpunt van de Antillen en Suriname naar voren bracht, hier bij wijzend op de 'toekomstige onaf hankelijkheid' van deze landen. Bij de besprekingen stelde Nederland zich op het standpunt dat voor het vaststellen van een territoriale zone ndet van het breedte-, maar van het dieptecriterium moet worden uitge gaan. BOEDAPEST (Reuter) Naar het Hongaarse persbureau MTI eerst gis teren meedeelde, werd op 13 maart de Nederlander J. A. W. gearresteerd wegens pogingen tot het in omloop brengen van valse dollarbiljetten en een groot aantal imitatie-sieraden. W. zal samen met de te zelfder tijd gepakte Joegslaaf N.V. op een nog niet meegedeelde datum terecht moe ten staan. Op de beginverzen van Exodus 1^ een tijdsaanduiding geven, volgD wat de Israëlieten moeten doei li moeten een gaaf, mannelijk, ééiei stuk kleinvee neanen (Deuteronono; 16 spreekt van kleinvee en run en verraadt daarmee een ontsta aI veel latere tijd). Veertien dagen 11 moeten ze het slachten. De niP valt in deze eerste opdrachten o 'familiesgewijs'. Er is op gereken zo'n stuk kleinvee te veel zou ki11 zijn voor één gezin. In dat geva men het samendoen met een ör gezin. Dr. Fensham deelt daarbi v' de dat men dat dan samen at, D als gezinnen met de rug tegen eltc Duidelijk moest het familievete» op die manier tot uitdrukking w si gebracht. Er is het Oude Testa31 veel gelegen aan het gezin, het n ders huis. Wij zien bij het lezein deze verzen de prenten van u paasvieringen voor ons, het staande om de tafel, een eendra geheel. Een stukje maatschapp h het klein, waar het leven en het li geleerd worden. Familiesgewijs. E is de bedoeling van het leven, h mens komt uit een familie, uitVl 'huis', 't Is wat moeilijk om dai n onze tijd zo sterk de nadruk o]vl leggen, waar velen alleen leven*1 velen zelfs eenzaam. Het lezen t zulke dingen kan wel eens t|w maken. En ook hier doen verlai11 naar een zekere bevrijding. Neijz' wordt zoiets schrijnender beleefd wanneer een gemeente op zondag nog erger op een feestdag een|,f bijeenkomt onder hooggestemde klaringen van eensgezindheid (hek zin der gemeente) en daarna '1 ieder weer zijns weegs En dan t< ik niet alleen aan de grote stad. I in dorpen kan dat spelen. Ik vS me vaak af of we hier langer g<h gen mee kunnen nemen. Moet juin de kerk niet veel meer komen vai 'familiesgewijs'? Dat moet mogf, zijn, wanneer we samen werkelijk leven wat we verklaren te geloveri* dat we samen bevrijde slaven zijr dat we leven volgens een slaven-k| der. Misschien een aantal vrageï in de zomer eens over na te dejl en om er straks, als 'het seizoen' begint, iets aan te doen (Exodui 3-6).. In Waarheid en Eenheid, het blad van de gereformeerde verontrusten, staat het volgende commentaar op de laatste cijfers van de gereformeerde kerken (de afkorting S. en G. staat voor: Schrift en Getuigenis, de naam van de vereniging van verontrusten). We hebben allen intussen wel ge hoord of gelezen, dat onze kerken in 1973 slechts met 4 zielen gegroeid zijn. Dat getal Is een teken aan de wand OORZAKEN 1. Totaal verander(en)de ethische opvattingen in onze kring. Met als gevolg minder kinderen per gezin en dus minder dopelingen. Er is ook een. toenemend aantal ou ders, dat bezwaren heeft tegen de kinderendoop op verschillende gronden. Maar de hoofdreden is de zogenaamde gezinsverdunning. We gaan hier nu geen verhaal houden over verantwoor de gezinsvorming. Een mondig chris ten is ook in deze dingen mondig en dus verantwoording schuldig aan God en je man of vrouw. Maar of voor velen het bouwen aan het Ko ninkrijk Gods nog wel een argument is in dezen, wij betwijfelen het op grond van vele doop-gesprekken ten zeerste. En zo zit ook hier een groot stuk verwatering?! 2. Waren er in 1972 zevenhonderd dopelingen minder dan in 1971, een ernstiger oorzaak is het feit, dat velen via verhuizing geruisloos verdwijnen. Men vraagt bij de kerk van vertrek helemaal geen attestatie of men vraagt er wel één op, maar levert het papier in een nieuwe woonplaats niet ln. Wij kennen een gemeente, waar dat de laatste zes jaar zeker 50 zielen betrof. REDENEN a. Een niet zo groot aantal is wel gelovig, maar vindt de huidige kerk vormen uit de tijd. Men gaat nog wel eens naar een kerkdienst (oecumeni sche R.K.-Prot. dienst of een studenten- ecclesia of een kritische gemeente), maar wil geen verantwoordelijkheid voor een bepaalde afdeling meer dra gen. b. Verreweg 't grootste aantal is gewoon de afval van de kerk. Men is gekomen aan 't eind van een jarenlan ge weg van er steeds minder en tenslotte helemaal niets meer aan doen. De verhuizing is nu een goede gelegenheid om er definitief mee te kappen. Dit ls een gevolg van gebrek aan tucht, maar die is nagenoeg in de oude vorm uit de tijd en in deze situatie ook veelal niet meer uitvoer baar. Wel is 't eerlijk, wanneer niet meer zoals vroeger te veel het geval was, uit traditie blijven hangen. Maar duidelijk is, dat de ware ge- Men gaat nog wel eens naar de kerk meente van Jezus Christus snel klei ner wordt Daarom verwachten wij ook alleen maar een voortgang van dit proces. Teken van het laatste der dagen! Het grensverkeer met andere kerken. In 1970 was het nadelig saldo: 781; in 1971: 1800; in 1972: 1607. Het ergste cijfer is: Naar geen kerk: 1771 (in 1971: 1617). Hier tegenover uit geen kerk: 519 (in 1971: 532). Wat ons verder interesseert zijn na tuurlijk de cijfers van en naar de Herv., Vrijgem., Chr. Geref. Kerken. En naar de vrije groepen. In '72 gingen naar de Baptisten: 70 (in '71: 47); Vrije Evangelischen: 88 (85) Pinkstergroepen: 127 (138) Jeho va Getuigen: 32 (32). Naar we vermoeden zit daar toch ook achter, dat men onze kerken niet duidelijk genoeg orthodox meer vindt, De Herv. kerk: In 1972 toegelaten: 1815 (in 1971: 1779); onttrokken: 1798 (1932). Hoofdreden: Huwelijk. Toch ook steeds meer: als er zo weinig verschil meer is, gaan we alvast maar.... of naar de gemakkelijkheid van de mid- den-orthodoxie (oecumenisten vaak!) of naar de duidelijkheid van de Ge ref. Bond (zij die wat bevindelijk- traditioneel zijn!). Men zegt, dat velen van de zogenaam de 'Verontrusten' zouden gaan naar de Chr. Geref. of Vrijgem. kerken. In 1972 werden uit de Vrijgem. ker ken toegelaten: 306 (in '71: 343) en gingen daarheen: 341 (520). Uit de Chr. Geref. Kerken: 264 (378); naar: 395 (517). De cijfers over 1973 zijn nog niet bekend. Wij verwachten een lichte stijging ten gunste van de Vrijgem en Chr. Geref. En over 1974 nog iets meer. Toch zijn deze getallen op een totaal zielental van 880.000 niet groot. Maar wel is duidelijk, dat de laatste jaren enkele honderden uit onze kring ver dwenen zijn. Naar onze peilingen blijft het groot ste deel van de S. en G. mensen lid van een Geref. Kerk, maaar zweeft 's zondags overal heen om geestelijk voedsel. Treurige toestand. Wanneer sticht men een huisgemeente (bij klein aantal) of noodgemeente (bij groter aantal)? Het initiatief daartoe moet bij ieder persoonlijk liggen, waarbij S. en G. graag assisteert. Maar tot nu toe zijn 't bij velen wel vele klaagzangen, maar geen daden! De dochter van dokter Halbert i door Pieter Terpstra, Ons erfdei liefde, door L. van der Meer-P Licht in open vensters, door AnI Graaf. Uitgaven van Uitgeverij Gottmer, Haarlem, resp. 183, 18 f 188 blz., prijs 13,90 Van deze drie streek- en fami mans, die nog steeds een groot le j publiek trekken, springt het van, Terpstra er duidelijk uit van d het historische verhaal dat eraai a grondslag ligt, Terspra, een I g auteur, die eerder de roman B g Halbentsma schreef, weet op boei v wijze te vertellen over de toesta die in het midden van de vorige g in 'zijn' land heersten. Maar z, alleen de Friezen, die nu eenmaal h voorrecht heibben in de meest standige van onze elf provincie S! wonen, ook de Nederlanders 1 's Terpstra met deze nieuwe roman b' zich verplicht. We zijn er dan zeker van dat Terspra niet al 'voor ons!, zoals de uitgever op omslag vermeldt, dit boek sch maar voor allien die zich willen diepen in het barre en waarschij toch wel gelukkige leven van - voorouders. De andere twee boeken zijn famil mans, waarin het huwelijk, de li dus, centraal staat. Mevrouw Van Meer beschrijft het leven van vrouw die een man lief krijgt i toch met een ander trouwt. Als man is overleden, bloeit de e< liefde weer op. Jaren van moeiti strijd zijn dan voor beiden afgesli En Anke de Graaf borduurt voot het bekende thema: een meisje tn met haar verloofde, hoewel zij dat hij bij een ander meisje een heeft verwekt. Zij aanvaardt zijn en weet daardoor een gelukkig h lijk op te bouiwen. Op Reis door Remco Camperl Willem van Malsen: uitgegeven De Harmonie in Amsterdam. 31 prijs ƒ12.50. In uiterst aangename uitvoering De Harmonie een verhaal van Ri Campert uitgegeven, waarin een reisje van de schrijver met vriend Willem van Malsen wordt| schreven. Het verhaal is een uitstekend beeld van het soort opstellen da allemaal vroeger moesten make: het thema: Mijn mooiste vakantii Alleen is de afloop wat minder bruikelijk in middelbare schooloj len. De twee vrienden moeten t< volge van een rumoerige verleid poging van Willem overhaast de nen nemen. Maar de opzet van het verhaaltje strikte chronologie) en het wool bruik passen helemaal in de op sfeer. Een zin als: 'Bij het uitstal schaafde ik mijn scheenbeen gen aan de klep van de laadbak, daarom niet getreurd', ouderfl woorden als 'ontwaren', een hofhond etc. geven een mooie du le bodem aan het geheel. Het reil haal is de kern van dit korte st proza, maar eigenlijk gaat het een stemming die o.a. door mil van landschapsbeschrijvingen dl lijk gemaakt wordt Ook dat w< het dubbele-bodemgevoel in de hi vooral ook dankzij de minuscule ll schapsschilderijtjes van Willem Malsen, die de tekst versieren, echt mooi lees- en kijkboekje, ko A

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2