Wurmbrand: verrader 8 en ook politie-spion Communisten zijn best blij met iemand zoals ds. Wurmbrand Vandaag »Nem vagyok agent provocateur, csak aruló!« JMrand nagjrban elösegitette a kommunista mozgaiom leleplezését" Trouw Kwartet Per Lagerkvist, auteur Barabbas, overleden Wereldraad toch naar Djakarta Per ongeveer acht studenten vaak één docent beschikbaar Beroepingswerk fhsilistil Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 12 JULI 1974 KERK/BINNEN LAND T2/K.Z AMSTERDAM Volgens gegevens, die eerst nu ter beschikking zijn dens de dictatuur van George Tatarescu. Door Wurmbrands toedoen gskomen, is de Roemeense predikant Richard Wurmbrand voor de zouden zeker twee en twintig personen tot langdurige straffen zijn ojjrlog voor geld jarenlang opgetreden als dubbelspion, agent-provo- veroordeeld gedurende een proces in de herfst van 1934 voor het cateur en verklikker in dienst van de Roemeense geheime politie tij- militaire hof van Timisoara in Roemenië. i^mjiFTEMBBFfos'VtUrttp Öe documentatie waaruit deze ernsti ge beschuldiging tegen ds. Wurm brand blijkt, bestaat uit talrijke kran tenknipsels, verklaringen van twee vroegere politiefunctionarissen en een getuigenis dat Wurmbrand zelf in 1959 aflegde. Hoewel Wurmbrand in zijn talrijke geschriften voorgeeft te zijn veroordeeld wegens zijn rol als 'evangelist, blijkt uit de processtukken dat hij veroordeeld werd wegens zijn rol als verrader en agent-provocateur. Arrestaties In 1934 vond in de Roemeense stad •Timisoara de arrestatie plaats van een groot aantal vakbondsleden, die hoge re lonen en betere arbeidsvoorwaar den eisten. Tijdens het proces dat in -de hefst van dat jaar tegen hen werd gevoerd ontpopte Richard Wurmbrand zich als agent provocateur en verklik- Chcinttlffe ker. In januari 1934 kwam dé geheime politie in Timisoara er achter dat Wurmbrand daar was opgedoken en er vakbondsacties opzette. Na korte tijd wist de politie hem te arresteren. Het duurde niet lang of er werden 55 vakbondsleden gepakt In een verklaring, die Wurmbrand in 1950 tijdens een proces tegen hem aflegde bevestigde hij naar Timisoara te zijn gekomen om ei in contact te treden 'met progressieve democrati sche personen die streden tegen het fascisme en voor democratische rech ten en vrijheden in Roemenië'. Na zijn arrestatie bood de chef van de plaatselijke politie hem een beloning aan als hij bereid zou zijn de mensen te verraden, met wie hij in contact gekomen was. Hij nam dit aanbod aan. Zijn activiteiten werden uitvoerig be schreven in het dagblad Temisvari Hirlap, een krant die destijds in het .Hongaars verscheen in Timisoara en die Wurmbrand een 'opmerkelijk per soon' noemde. Volgens deze krant vertelde Richard Wurmbrand in september 1934 voor het hof zijn levensgeschiedenis. Hij zei dat hij in 1924 met zijn oom Berzovici naar Parijs trok en daar de Russische ambassadeur Rakovski ont moette. Deze zag wat in de begaafde jongen en zond hem naar Moskou, waar hij een opleiding kreeg als poli tiek agitator. Terug in Roemenië werd hij veertig maal volgens eigen zeggen gearresteerd en kreeg hij bij verstek een veroordeling tot tien jaar gevangenisstraf. Hij wjst zich aan de ze straf te onttrekken door onder te duiken. Na zijn arrestatie unanteèrde ae f>óli- tie Wurmbrand met de gevangenis straf van tien jaar die hem bij ver stek was opgelegd. Als hij niet verder met de politie zou samenwerken, dan zou deze straf worden uitgevoerd. In dien hij daarentegen als verklikker en agent provocateur zou optreden, dan zou zijn straf worden kwijtgescholden en zou hij bovendien nog een vette bélöning ontvangen. Wurmbrand zei ja. Er zijn getuigenverklaringen vol gens welke een beloning van 10.000 lei hem ook is uitgereikt. Wurmbrand werd volgens zijn eigen getuigenis overgebracht naar de straf gevangenis van Vacaresti, waar hijzelf later jarenlang zou verblijven. In deze gevangenis zaten in de jaren dertig veel politieke gevangenen van het dictatoriale regime van George Tata rescu. Wurmbrand getuigt zelf: 'Ik kende er velen en volgens de instruc ties van (politiechef) Nicolae Turcu moest ik met hen in contact komen. Ik bleef ongeveer twee maanden, maar zij kwamen er achter dat ik Aldert Schipper heeft tijdens zijn verblijf in Roemeniëwaar hij te Boekarest de conferentie van de wereldraad van kerken over de toekomst van de mens bijwoonde, ook gesproken over en materiaal verzameld mét betrekking tot de omstreden fi guur van dominee Richard Wurmbrand: de uit Roemenië af komstige predikant, die strijdt tegen het communisme en vóór ivat hij noemt, de ondergrondse kerk in Roemenië. In bijgaan de artikelen de bevindingen van Aldert Schipperdie in ons blad van morgen zal schrijven over zijn bezoek aan de baptis tengemeente van ds. Josif Ton. voor de politie werkte en zij weiger den iets tegen mij te zeggen'. Niet waar In Timisoara was inmiddels de voor bereiding van het proces zover gevor derd dat Wurmbrands getuigenis no dig was. 'In de herfst van 1934 vond het proces in Timisoara plaats', luidt Wurmbrands verklaring. 'Men zond mij met het oog daarop naar de militaire gevangenis van die stad. Ik handhaafde tijdens de voorbereiding van het rroces mijn aanvankelijke verklaringen tegen de gevangenen, overeenkomstig de instructies die de politie mij had gegeven, hoewel ik dingen moest zeggen die niet volgens de werkelijkheid waren. Ikzelf werd vrijgesproken', aldus Wurmbrand. Van de 55 werden twee en twintig personen, meest jonge arbeiders, ver oordeeld tot straffen die varieerden van tien maanden tot tien jaar gevan genisstraf. Twee jongens, een van twaalf en een van elf jaar, werden voor vier jaar naar een tuchthuis gestuurd. Twee meisles. van 18 en 20 jaar kregen tien maanden gevangenis straf. *mia: ■OOXTTOuC KlADOtflVATAli „.„„„err I EMlitlM kiikoi mill!.» »|y Wupr» SC.-U 1 «MKUSZTli M(TwJl,r, iso.- U>. I.l.m W |sz£ju<ssrn i I FRANYÓ ZOLTAN WURMBRAND VADBESZÈDE A KOMMUN1ZMUS ELLEN: Wurmbrand szerint Romdmdban m'lndössze ezer kommunista part- tag ét .Erétyesen keil elbdnni a kommunista agitdtorokkal, akkot jobban boldogni majd a romón munkds is/' lódött EliA» SAndor vAdlott kihallgatAsa w a m n «yewio, urm, t**i vtftj run u t j - V.rt,™ j Sop" I uji' tftijulu In de plaatselijke pers van Temisoara was op 23 september 1934 deze krantenkop te vinden: Wurmbrand in wilde rede: Ik ben geen agent provocateur, alleen maar een verrader. De onderkop luidt: Volgens Wurmbrand wonen in Roemenië duizenden leden van de communis tische partij. Men moet hardhandig met de communistische agitato ren afrekerten. Dan krijgen de Roemeense arbeiders ook betere kan sen. Beloning Wurmbrands verzoek tot kwijtschel ding van de tien jaar waartoe hij eerder was veroordeeld, werd kort daarna ingewilligd. Met hulp van de politie vond hij weldra een baan in de handel. De relatie met de politieke politie bleef evenwei gehandhaafd. 'Voor de Informatie die ik doorgaf, kreeg ik vierduizend lei per maand.' zegt Wurmbrand in zijn verklaring. Hij bleef tot ongeveer 1937 voor de- politie werken, waarna hij ziek werd en in een sanatorium werd opgeno men. Richard Wurmbrand werd in 1950 wegens zijn rol in de dertiger jaren tot twintig jaar' werkkamp veroor deeld en voor tien jaar van zijn burgerrechten vervallen verklaard. In 1959 werd hij in een nieuw proces tot 25 jaar veroordeeld. Reactie Onze reaactie heeft via de Nederland se vertegenwoordigers van Wurm brand gevraagd om een verklaring van de tegen de Roemeen ingebrachte beschuldigingen. Wurmbrand zelf heeft geweigerd zich te verdedigen. In plaats daarvan ontvingen wij een in het Nederlands vertaalde brief van de 'Internationale Raad van Christelijke Kerken', (ICCC), waarvan dr. J. C. Maris secretaris is. Aan de brief was een verklaring in het Nederlands toe gevoegd van de organisatie 'Christian Missions to the Communist World', in ons land gewoonlijk 'De Ondergrond se Kerk' genoemd. In de verklaring wordt gezegd dat Wurmbrands activiteiten de woede van de communisten hebben opgewekt ten afleiden van zijn boodschap. Christian Missions to the Communist World zegt dat zij het onchristelijk acht tegen deze beschuldigingen een proces aan te gaan en dat zij het beneden haar christelijke waardigheid vindt om in de verdediging te gaan. 'Wij raden al onze sympathisanten .aan', zo zegt de verklaring, 'alleen maar te zeggen 'Wurmbrands bewe ringen zijn juist' en niet 'Wurmbrand is een goed mens of iemand die geen zonden heeft'. Hij is, als alle andere gelovigen slechts een zondaar,'die ge nade heeft ontvangen" BOEKiAiREST De communisten zijn in hun liart dankbaar voor iemand als Wurmbrand. Zo re ageert de in Plojesti wonende ds. Josif Ton, leider van de baptisten in die stad. Aan ds. Ton en aan een aantal andere christenen in Roemenië hebben wij tijdens een -recent bezoek aan dat land inlich tingen gevraagd over Richard Wurmbrand, die uit Roemenië afkomstig is. aOBOTA KOMISZAR VALLOMASA A tinu$oarai szignranca jetenlegi veztlöje kift-lenti. hogy nincsen huliilkumra a reudorst'gen Or. Markovics Rodion érdekes valto- nuisu a Jclekezefnélkiiliségról ^Gyors iramban Iialaü a (anuh kiliallgatasa, mcly rö- vidcfitu be ïéjeitödik - l),.VO,r Deze krantenkop luidt: 'Wurmbrand heeft zeer veel bijgedragen dat de communistische beweging door de geheime politie werd ontmas kerd. Ds. Richard Wurmbrand Ds. Ton meent dat Wurmbrand de communisten een argument in handen geeft om de christenen te blijven aftekenen ais een karikatuur van wat zij werkelijk zijn. 'Volgens de commu nisten hoort een christen tegen socia le veranderingen te zijn. Wurmbrand voldoet geheel aan dat idee. Maar we weten dat het geloof niet tegen een bepaalde maatschappelijke orde is. Ons geloof leert ons dat We zorg en liefde voor elkaar moeten hebben, ook in deze maatschapp. 'Ds, Ton zegt verder: "Wij houden de communisten aan hun eigen wetten. Daarom zijn wij eigenlijk veel gevaarlijker voor de communistische ideologie dan een man als Wurmbrand. Bovendien heeft hij gemakkelijk praten vanuit zijn villa in Califomië W1' moeten elke dag wéér hier leven.' Tegenzin Ton vertelt met m grootste tègènzin over Wurmbrand. Hij noemt hem een zieke man. 'Ik heb al zijn boeken gelezen en ik werd getroffen door het woord 'ondergrondse kerk". Maar zijn kerk stond in het centrum van Boeka rest. Toen ik in Engeland studeerde heb ik Wurmbrand ontmoet Hij wil de dat ik medewerxer werd van zijn organisatie. Ik zou dan een huis krij gen in Califomië. Mijn vrouw wist hij wel op de een of andere manier Roemenië uit te krijgen. Hij zei: als je niet tegen de socialistische maat schappij vecht, dan hen je geen chris ten, Maar ik antwoordde dat ik Chris tus juist in die maatschappij moest brengen. Wurmbrand zei toen dat de enige echte kerk ondergronds is. Maar in de eenste plaats bestaat er geen ondergrondse kerk en in de tweede plaats is een van de typerende karakter eigenschappen van een kerk juist dat die een licht op de berg moet zijn en van zich moet laten horen tegen de verdrukking in', aldus ds. Ton. Prof. dr. Stephan luhasz, hoogleraar in de kerkgeschiedenis aan de gerefor meerde theologische hogeschool in Cluj kan niet bevestigen wat Wurm brand op zijn geweten heeft. Wel is het hem bekend-dat hij een opleiding in de leer van het marxisme heeft ontvangen in Moskou 'Hij heeft hier niet in de gevangenis gezeten om zijn geloof, maar omdat hij verraad ge pleegd heeft', zegt prof. luhasz.. 'Wurm brand berokkent de kerk hier grote schade. Hij belemmert de communis ten Christus te zien zoals Hij is.' Niet ondergronds De secretaris van de unie van baptis ten in Roemenië, ds. Joacihim Tunea zegt ook dat Wurmbrand niet wegens zijn geloof in de gevangenis heeft gezeten. Ds. Tunea bevestigt dat hij Wurm brand na de oorlog heeft gekend. Hij preekte wel eens in ae lutherse kerk in Boekarest. Maar die kerk is aller minst ondergronds. Iedereen weet die "kerk te vinden. Volgens Tunea is Wurmbrand in de gevangenis tot ge loof gekomen. 'De littekens die Wurmbrand op zijn arm heeft, zijn afkomstig van operaties, die hij heeft ondergaan wegens een aandoening van bot-tuberculosé. 'Tk ken niemand die door Wurmbrand ooit tot geloof is gekomen. Hij «preekt aldoor kwaad over ons. Hij beschuldigt ons er van dat wij communisten zijn. Maar wij moeten in deze maatschappij zien te leven, terwijl hij in weelde baadt in Amerika. Hij wil deze staat kapot maken. De communisten verwijten ons dat zulk soort mensen zich chris ten noemen en denken dat wij dan ook wel tegen de staat zullen zijn.' Ds. Tunea bezweert ons te aanvaarden dat er geen "ondergrondse kerk in Roemenië bestaat. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Dagelijks bestuur: B. Bol, Den Haag. dr. E. Bleumink, Paters- wolde; mr. Q. C. van Dam. Nootdorp: W. A. Flbbe, Rot terdam; J. Lanser, Utrecht; drs. J. W. de Pous, Den Haag: J. Smallenbroek, Wassenaar. Overige leden van het alge meen bestuur: K. Abma. Am sterdam: H. A. de Boer, IJmui- den; Th. Brouwer. Assen: mr. dr. J. Donner, Den Haag; J. van Eibergen, Schaarsbergen; mr. K. van Houten, Wagenin- gen; ds. O. T. Hylkema, Bilt- hoven; Jac. Huijsen, Amster dam: mevrouw M. C. E. Kloos- terman-Fortgens. Voorscho ten; mevrouw J. G. Kraaye- veld-Wouters. Heerhugowaard; prof. dr. 3. N. Lammens. Naarden; ds. F. H. Lands man, Den Haag: H. de Mooij, Rijnsburg: H. Ottevanger, Bui tenpost; mr. dr. J. Ozinga. Lunteren; H. H. Wemmers, Den Haag; drs. R. Zijlstra, Oosterland (Zld.). Directie: Ing. O. Postma F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr 69 73 60 768). Gem.giro X 500. UIT VAN LEZERS Prof. Oberman Prof. Oberman wil appelleren aan het geweten van blank Zuid-Afrika, en de mogelijkheid openen bij te dragen aan een politlek-realistische oplossing (Tr/Kw van 5 juli). Beide uitgangs punten zijn fout Zwart Zuid-Afrika heeft niet anders gedaan dan appelle ren aan het geweten van blank Zuid- Afrika, maar de blanke Zuid-Afrikaan wil niet luisteren. Als christen moet Oberman weten dat niet het appelle ren aan het geweten van blank Zuid- Afrika het uitgangspunt moet zijn, maar het zich solidair betonen met de onderdrukte zwarte Zuid-Afrikaan. Geen staatsburger van Zuid-Afrika zijnde, moet Oberman niet naar poli- tiek-realistische oplossingen zoeken, maar zorgen althans niet mede-schul dig te zijn aan een beleid dat een misdaad tegen de mensheid genoemd wordt. Niet de Wereldraad, maar prof. Oberman heeft een recht ver speeld, nil. om de werkelijke stem van zwart Zuid-Afrika te horen. Geen zwarte Zuid-Afrikaan die hem in ver trouwen zal nemen. Den Haag L. J. de Boer Prof. Oberman (2) In Tr/Kw van 5 Juli schrijft prof. Oberman over PCR (het programma ter bestrijding van bet racisme) dat het op weg is naar confrontatie en geweld. Dat is het omkeren van de feiten: niet het PCR, maar het regime van Vorster dat zeventien miljoen met-blanken onderdrukt, is deze weg reeds lange tijd geleden ingeslagen. Dit regime haalt het geweld over zich. Twintig leden van het Christe lijk Instituut onder wie dr. Beyers Naudé hebben onlangs nog een verklaring ondertekend waarin onder meer staat dat de regering-Vorster het streven naar geweldloze verandering in het gedrang brengt door hen die opkomen voor maatschappelijke ver anderingen te onderdrukken, te inti mideren en te overheersen. Prof. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van "de schrijver vermeld. Oberman zegt verder: 'Politiek van de haat is tegelijk ondeugdelijk en onbe wegelijk.' Dat is volkomen waar. Maar het zijn niet de onderdrukten, de op hun hart getrapte 17 miljoen tellende niet-folanken die deze politiek van de haat verkondigen. Het is het regime van de blanke overheersers dat haat kweekt: Vorster maakt elke menselij ke relatie tussen zwarten en blanken onmogelijk. Vtreeht Hans Biemond Kanselbrief (2) Hierbij betuig ik mijn instemming met het ingezonden stuk 'Kanselbrief' van 27 juni. Ik ben het er geheel mee eens. En voeg erbij: Wat zijn we tegenwoordig toch veel professoren 'rijk'! Breda J. v.d. Linde Vervolgingsbeleid Op 5 juli promoveerde in Amsterdam mr. Gt Corstens op een studie over het vervolgingsbeleid hier te landen. Zijn proefschrift geeft antwoord op de vraag, hoe het mogelijk is dat allerlei misdrijven openlijk en steeds veelvul- diger straffeloos gepleegd kunnen worden. Een al bijna een halve eeuw vigerende wettelijke uitzonderings- clausule blijkt men namelijk de afge lopen jaren zó uitgeoreid te zijn gaan hanteren, dat daarmee het departe ment van justitie via het openbaar ministerie erin slaagt om 'op gronden aan het algemeen belang ontleend' voor hele categorieën van delicten de rechterlijke macht buitenspel te zet ten. Bedenkelijke bijkomstigheden hierbij zijn nog. dat de betreffende beslissingen in het geheim genomen worden en bovendien onder invloed blijken te staan van nog onuitgebalan ceerde moderne strafi echt-opvattingen en zelfs van de pressie door publiei- teitsmachten en ondemocratisch acti visme. Zo zitten we met een ernstige doorbraak in de 'scneiding der mach ten', waarbij een bestuursdepartement de wettelijke zowel ais de rechterlijke macht in hoge mate frustreert door op eigen gezag te bewerken dat tal van wetten geen of slechts een zeer beperkte feitelijke geldighied hebben. Het genoemde proefschrift onthult, w£5r in feite de verantwoordelijkheid ligt voor de rechterlijke ónmaoht te genover de thans voortschrijdende ex cessen van kraken, bezetten enz., van drugs, porno enz. en niet in de laatste plaats tegenover de georga niseerde vergrijping aan honderddui zenden kinderlevens in de moeder schoot. Groningen H. v.d. Woude Defensie Onze defensieverplichtingen belopen een bepaald bedrag. Onze welvaart is wel groter dan die van sommige ande re NAVO-partners, maar dit heeft hier niks mee te maken, aldus minis ter Vredeling. Dat ons kabinet, krij- kend naar zijn linkse achterban, pro beert de defensiebegroting te druk ken. is verklaarbaar. Maar dat de betreffende socialistische bewindsman, wiens geestverwanten altijd het hardst om solidariteit roepen en daar om een sterk progressieve belasting van de beter gesitueerden voorstaan, nu ter rechtvaardiging van de defen sie-bezuinigingen met een dermate grof-individualistische en anti-solidai re redenering durft aankomen, zou men niet voor mogelijk houden. Toen het rijke Amerika bijna heel de de fensie van het berooide na-oorlogse West-Europa voor zijn rekening nam, vonden we dat vanzelfsprekend. Nu we zelf rijk zijn geworden, heeft onze rijkdom niets te maken met ons aan deel in de gemeenschappelijke defen- sielastenl Zwolle A. Evers Nieuw-Dennendal (4) Als de redaktie van Tr/Kw in een beschouwing over de zaak Dennendal op het punt van de beoordeling van het bestuursbeleid van Dennendal spreekt over 'de regenten', (duidelijk in negatieve zin bedoeld) maakt ze zich naar mijn oordeel schuldig aan goedkope en wat mij betreft onder maatse journalistiek. Wellicht heeft de redaktie deze 'alternatieve termino logie' overgenomen uit ringen van PSP en PPR. Daar hoor je dit soort kreten ook regelmatig. Het valt me voorts op, dat de redaktie de heer Muller niet beoordeelt. Hij heeft im mers in deze tragische affaire een sterk polariserende rol gespeeld. Den Helder P. J. de Kool STOCKHOLM De Zweedse auteur Per Lagerkvist is op 83-jarige leeftijd in een züekenhuis in Stockholm over leden. Lagerkvist debuteerde in 1916 met een gedichtenbundel. Gedurende de eerste wereldoorlog leefde hij in De nemarken en begon daar toneelstuk ken te schrijven, die wat techniek en onderwerp betreft sterk onder de in vloed van August Strindberg stonden. Internationale bekendheid kreeg hij met zijn roman Barabbas, die in 1951 werd gepubliceerd. In dat jaar werd hem ook de Nobelprijs voor literatuur toegekend. Binnen drie jaar was Ba rabbas in 34 talen vertaald. Lagerkvist schreef dn totaal ongeveer 50 boeken. Hij was de belangrijkste vertegenwoordiger van de 20ste eeuw- se literatuur in Zweden. Naast Barab bas behoren tot zijn bekendste ro mans De eeuwige glimlach, De beul, Grimmige spoken, De priesteres van Delphi en De dood van Ahasverus. Lagerkvist, die volgens zijn meeste critici en vrienden als een religieuze atheïst werd gekenschetst, streed zijn gehele leven voor de menselijke waar digheid. In De Beul (1933) waar schuwde hij voor de dreigende onder gang van de cultuur. Zijn eerste grote roman De dwerg, uit 1944, gaf een knappe ontleding van het probleem van het kwaad en de wil tot vernieti ging die in ieder mens aanwezig is. GENEVE De uitnodiging van de Indonesische kerken en de beslissing van het centraal comité van de wereld raad van kerken de algemene verga dering in Djakarta te houden, blijven onverander'. Aldus Jürgen Hiilke, di recteur van de afdeling communicatie van de wereldraad. Hilke deelde mee, dat ook de reis van secretaris-generaal ds. P. Potter naar Djakarta alleen bedoeld was ter voorbereiding van het congres en om enige kwesties daarom trent te bespreken. 'Pure speculatie' noemde hij berichten, volgens welke overwogen zou worden de algemene vergadering niet in Djakarta te hou den. Van 11 tot 18 augustus komt de voorbereidingscommissie voor de alge mene vergadering bijeen in West-Ber- lijin. Daarna kan, aldus Hilke, uitvoe riger bericht worden over de stand van zaken bij de voorbereiding van Djakarta-1975. DEN HAAG Do verhouding tussen het aantal studenten en docenten is aan de technische hogescholen het gunstigst Daar is een docent beschik baar per gemiddeld 7,7 studenten. Aan de universiteiten is dat één do cent op 8,2 studenten. Deze cijfers,-die minister Van Kerae- nade gisteren per brief aan de Eerste Kamer meedeelde, steken uitermate gunstig af bij de leerlingen-aantallen die leerkrachten in de rest van het onderwijs onder hun hoede hebben. Op gymansia, athenea en havoscholen heeft een leraar gemiddeld twintig leerlingen in de klas, in het lager- en kleuteronderwijs zijn dat gemiddeld dertig. De vergelijking lijkt zo wel uitermate ongunstig voor het kleuter- en basis onderwijs, maar helemaal eerlijk is zij niet. Het wetenscnappelijk perso neel aan universiteiten en hogescho len neeft namelijk niet alleen een onderwijzende taak, maar wordt ook geacht wetenschappelijk onderzoek te verrichten. EINDE EN BEGIN In Hervormd Nederland van deze week staat een interessant artikel te lezen van dr. F. Boerwinkel: Het Westen van heerser tot dienaar. De schrijver van 'Einde of nieuw begin?' doet er in dat artikel goed aan erop te wijzen dat er onderscheid is tussen het ondergaan van een bepaalde cul tuur nl. in haar positie van leidingge vende cultuur en een algehele onder gang van alles wat werkelijk waarde vol is. Deze ontkoppeling is mijns inziens een zeer heilzame. Maar al te lang hebben wij in het verleden ons verkeken op het samengaan van Christendom en cultuur en dan voor al in de betekenis van het samen leidinggeven aan de wereld. Waar on ze westerse cultuur ophield, hield ook het christelijk geloof op. De situatie is bezig zich drastisch te wijzigen. Waar de westerse cultuur ophoudt begint vaak het christendom. Ook dit laatste is overdreven, maar die ont wikkeling kan niet geloochend wor den. Dr. Boerwinkel ziet dan uit naar een omkering van het heersen naar het dienen. Laten we dan onze heersende houding laten varen en ons gaan toeleggen op het belangeloos dienen. Een tweede punt dat me van groot belang lijkt is, dat van de verhouding tussen einde en opdracht. Er wordt veel gesproken over het einde van de wereld: maar het is de vraag of dit werkelijk vruchtbaar is. We kunnen beter denken aan een nieuw begin en ons op onze opdracht concentreren. De opdracht om hier op aarde het rechte te doen. Ik geloof dat dit ook bijbels is. De Heer wil ons wakende vinden. Waken is niet met grote staarogen de toekomst in liggen kij ken. maar is gewoon bezig zijn met wat er hoog nodig gebeuren moet en wat hoognodig, gebeuren moet is die nen. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Eist (Ut), te Goudriaan- Ottolaild, te Hoevelaken, te Kootwij kerbroek, te Meerkerk en te Wouters- woud e: J. van Oostende: kand. te Putten. GEREF. KERKEN Afscheid op 14 juli van Witmarsum, Pingjum en Zurich: H. van Veen, I wegens benoeming tot fulltime leraar j aan het Nassau-Veluiwe-college te Har- derwijik. Aangenomen naar Hoogkerk: H. Lan- j geniburg te Vlaardingen. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Werkendam: 1L Ligten- beng te Terwolde. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen te Gouda: A. Wiinik te Veen- t endaal, die bedankte voor Ohilliwack j (Canada). CIIR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Midwolda: kand. W. P. de Groot te Apeldoorn. Van hoogkapitalisme naar verzor gingsstaat, door F. van Heek. Uitg. Boom te Mcppel. 340 blz. Prijs 28,50. In dit boek zijn de voornaamste arti kelen over het thema sociale verande ring van de Leidse socioloog prof. Van Heek opgenomen. Hoewel het oudste artikel over de sociale ge volgen van de economische depressie in Enschede al van vóór de oorlog stamt, heeft het oeuvre van Van Heek tot vandaag actualiteitswaarde behou den. Hij biedt zijn boek ook aan als een wetenschappelijk relaas over de groei van ens liberale, kapitalistische stelsel naar de verzorgingsstaat. De ondertiel luidt: 'Een halve eeuw socia le verandering 1920 - 1970'. Zijn belangrijkste thema is de sociale ongelijkheid. Zowel zijn eerste studies over het liberale kapitalisme als zijn latere beschouwingen over de sociale mobiliteit, de emancipatie van de Ne derlandse rooms-katholieken en over het achterblijven van kinderen uit de lagere milieus in het onderwijs getui gen daarvan. Van Heek concludeert dat geen histo risch gebonden systeem in de wester se wereld zoveel leniging van de ma teriële noden beeft gebracht als de verzorgingsstaat. Dat dit systeem de sondanks toenemende kritiek onder vindt, wordt volgens hem veroorzaakt door het feit dat de verzorgingsstaat niet het gevolg is van een massale, politieke mobilisatie en ook niet emo tioneel is verankerd in de bevolking. Immers, De liberalen wantrouwen de verzorgingsstaat, de socialisten identi ficeren zich er niet mee en de neo- Marxlsten haten hem. De confessione le partijen vertonen een grotere affi niteit, maar ook hier gaan gedeeltelij ke rationele aarivaarding en emotione le gebondenheid geenszins samen. Ten gevolge van zijn eenzijdige oriënte ring en gebrek aan stimulerende ideo logie toont de verzorgingsstaat vol gens de auteur ten aanzien van vraag stukken die niet uitsluitend de werk gelegenheid en de sociale zekerheid betreffen, een grote hulpeloosheid. De problemen van bevolkingsgroei, milieuvervulling, het militaire indus triële complex in de VS, consumen tenmanipulatie, ontwikkelingshulp en overmatige inflatie zouden bij een diep gewortelde en door de meerder heid van de bevolking aanvaarde ideo logie doelmatiger benaderd kunnen worden dan thans het geval is. In zijn slotconclusie bepleit Van Heek een historisch sociologische benadering, gebaseerd op vergelijkend onderzoek, dat de verzorgingsstaat ziet in da continuïteit van de geschiedenis: open naar de toekomst, zonder dat bij voor baat hetzij naar een marxistische het- zij naar een technocratische kapitalis tische samenleving wordt toegerede- neerd. E.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2