M. A. BEEK (65): pastor en professor voorlopig Pimen: Russische kerk leeft normaal Commissie wereldraad contra Engeland, Frankrijk en Z.-Afrika Vandaag fllaiils&l 'Zoveel mogelijk kerkdiensten in zendtijd kerken' Willebrands op concilie van Taizé Wasserijen duurder Milieudefensie verliest geding om Kema-kernreactor Nieuwe handreiking voor bijbel-lezen op school Kamer verwerpt motie over ziekenhuis-personeelsstop Beroepingswei Conferenties Roemeense kerkleiders in partijtop Spekpater verzamelt elf miljoen dollar ai Ao Nieuwe boekei TROUW/KWARTET WOENSDAG 26 JUNI 1974 KERK door A. J. Klei In mijn alleszins orthodox ouderlijk huis werd in de late jaren veertig en de vroege jaren vijftig zaterdagsavonds afgestemd op de VPRO, want dan sprak professor Beek over de verhalen van het oude testament. Ik herinner me nog een bezoekster die zich bezorgd afvroeg of je wel straffeloos naar 'zo'n vrijzinnig man' kon luisteren. Na de hooggestemde uiteenzetting van mijn vader over de kwaliteiten van de hooggeleerde ra diospreker vertrok zij geheel gerustgesteld. Gisteren is prof. dr. M. A. Beek 65 jaar geworden en bij die gelegenheid werd hem een bundel opstellen van vakgenoten uit binnen- en buiten land en van zeer uiteenlopende kerkelijke kleur aangeboden. Toen ik het bericht over deze huldi ging onder ogen kreeg, dacht ik prompt terug aan die zaterdagse radiovoordrachten, waaruit het boek 'Wegen en voetsporen van het oude testa ment* resulteerde dat met 'Aan Babylons stromen' tot de meestgelezen werken van professor Beek hoort. Het heeft, zo weet ik van zeer nabij, meermalen dienst gedaan als ordentelijk sinter klaascadeau. Professor Beek is door dit radiowerk, door die boeken en door zijn vele lezingen bekend gewor den in kringen tot ver buiten de collegezalen van de universiteit van Amsterdam. Hij spreekt en schrijft voortreffelijk, en die voortreffelijkheid schuilt vooral hierin dat hij de vrucht van zijn kennis en zijn overwegingen aanreikt in een gemakkelijk te hanteren en goed te verteren vorm, echter zonder een spoor van het banale of voor de hand liggende. In dit alles is hij, dunkt me, evenzeer pastor als professor. Weerberichten Vorige week zat ik met een oudere collega koffie te drinken. Ik vertelde hem over de huldiging van professor Beek en toen tikte hij me geestdriftig op de schouder: ik heb hem als jong dominee van Anioo horen preken en ik weet nög waarover. Ovei Achab en Naboth! Mijn gehuegen is wat minder stichtelijk, ik koester herinneringen aan kostelijke stukjes in wat toen nog het weekblad van de protestantenbond heette. Aan zijn spot over de weerberichten in kanselgebeden aan 't aares van Hem, die wolken, lucht en winden, wijst spoor en loop en baan. Aan zijn ironische opmerkingen over 'De stenen 6preken' als tover boek voor de geestelijke middenstand. Maar die spot was niét krenkend en die ironie niet grof. Ik vraag me soms af of niet de voorname terughoudendheid van professor Beeks oordeelvellingen (die zich ook uit in afstand- nemende geestigheden) er oorzaak van is dat we hem de laatste tijd weinig meer in het publiek tegenkomen. Je hoort hem niet op manifestaties zus, je treft zijn naam niet aan onder verklarin gen zo. En dat terwijl iedereen zijn zegje doet over Israël. Is het hem allemaal te luidruchtig? Of vinden de anderen dat hij wat meer moest hebben van een verre voorzaat die zich naar Da Costa's getuigenis 'zekerlijk eras' wist uit te drukken? Schotsman Met deze laatste opmerking ben ik terecht geko men bij het geschreven portret dat de Beverwijk- H ogen dorp over de 'Eerezuil' op: 'Het is zekerlijk er - geschreven'. Da Costa vond dat overigens niet verkeerd, maar noodzakelijk. Echte dominee Hiermee ben ik terug bij professor Beek, die me hopenlijk deze uitweiding vergeeft en die, zoals gezegd, de spreek- en schrijftrant van zijn verre voorzaat niet overnam. Gelukkig maar, we worden al overvoerd met uitlatingen die zonder meer 'eras zijn. Mevrouw Van Reijendam zegt dat haar vader eigenlijk altijd 'een echte dominee' is gebleven. Ze schrijft: Ooit als hoogleraar is hij nog steeds in zijn element als hij onvermoeid kanseh beklimt, bijbel kringen leidt en aandacht opbrengt voor mensen in hun persoonlijke noden. Dit ailes had zo niet geKund, als mijn moeder niet een echte dominees- vrouic was, die van elk huis een pastotie heeft geniaakt: een open huis, een centrum van aan dacht, waar ieder welkom is, gehoor en bemoedi- vindt. 'Omzwervingen' Prof. dr. M. A. Beek. Sinds 1946 hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij o.m. uitleg van het oude testament en de ge schiedenis van de Israëlitische godsdienst do ceert. se predikante L. W. van Reijendam-Beek van haar vader geeft in de gisteren aangeboden feestbun del, Zij verhaalt daarin dat professor Beek van moeders kant via een betovergrootvader dominee Nicolaas Schotsman als voorvader, of liever: als vooróóm heeft. Domina Van Reijendam herinnert aan Schotsman's preek naar aanleiding van de Leidse ramp met het kruitschip in 1807: straf Gods vanwege het lichtzinnig gedrag der burgerij. Maai Nicolaas Schotsman kreeg zijn bekendheid zeel meer door zijn in 1819 verschenen geschruft, waarmee hij een 'Eerezuil' wenste op te richten voor de twee eeuwen terug gehouden Dordtse synode. De 'Eerezuil' werd grif verkocht, nog hetzelfde jaar kwam er een tweede druk, met een voorwoord van Bilderdijk, die dichtte: Heil hem die bij 't bederf van godsdienstleer en zeden, 't Blanketsel van 't gelaat der valsche leeraars vaagt Maai de 'valsche leeraars' en hun aanhangers waren aanmerkelijk minder geestdriftig. Een 'Schandzuil' vond Elias Borger, wiens 'Rljntje' mevrouw Dorbeen 'dan nog maar reis' wildé opzeggen op het avondje bij de familie Stastok. Da Costa merkte in een brief aan Willem van Zij maakt ook melding van de 'omzwervingen' van haar vader buiten de universiteit: zijn werk voor de bijbelvertaling, zijn contacten met joodse ge leerden, zijn dialoog met Israël, zijn reizen naar de staat Israël en andere oosterse landen, zijn honderden lezingen, zijn talrijke niet-vakweten- schappelijke artikelen. En dan schrijft domina Van Reijendam: Maar het eigenlijke geheim van zijn succes is naar mijn overtuiging, dat in zijn spreken en schrijven tot uiting komt dat hij van mensen houdtaandacht voor hen heeft, hen op hun waurde schat, probeert met zijn gehoor mee te denken. Een dienaar van het Woord tof op heden. Hoe zorgvuldig hij met het woord omgaat, blijkt uit kleine en grote dingen. Uit zijn schrift, (typen heejt hij altijd vertikt), uit de verschrikkelijk preciese manier waarop hij met zijn boeken om gaat, uit de hartstocht waarmee hij nu bijna der'ig jaar werkt aan de bijbelvertaling. Nog een dinq moet tot slot gememoreerd worden in deze korte biografie, nl. dat hij een man is van structuren, die weet dat geestelijk goed beschermd moet worden door een goede organisatie. Vandaar zijn lidmaatschap van radioraad en onderwijsraad, zijn vele bestuursduncties, zijn intense bemoein- gen met de opbouw van de faculteit, de aanschaf en organisatie i>an de theologische instituten. Als mail 'van structuren is hij ook de man van de Kerk, hij is niet vergeten dat college geven óók inhcudt: dominees opleiden. Het is geloof ik wel een compliment voor hem, dat een student uit sprak: 'Ik wil in Amsterdam ude Testament lopen, want bij Beek leer je hoe je eruit preken moet'. Tot zover uit wat domina Van Reijendam over haar vader schrijft in de gisteren overhandigde feestbundel, die 'Travels in the world of the old testament' heet, zeventig gulden kost en bij Van Gorcum in Assen verschenen ls. Ir. oktober neemt professor Beek afscheid als hoogleraar en dan kriigt hij wéér een bundel: met opstellen van leerlingen. Bij die gelegenheid komt er, als alles volgens de plannen verloopt, een deskundige bij drage in deze krant over de wetenschappelijke verdiensten van prof. dr. M. A. Beek HELSINKI (EPD) De orthodoxe kerk in Rusland leeft 'haar ge wone, normale leven' en verricht haar dienst met zegen. Dit heeft patriarch Pimen van Moskou gezegd in een interview met het Finse blad Helsingin Sanomat. De verhoudingen tussen kerk en staat In Rusland noemde Pimen ook 'nor maal'. De secularisatie van ht open bare leven stelt de Russische kerk voor dezelfde problemen waarmee ook de kerken in andere landen te maken hebben. Naar de mening van de patriarch moet de kerk niet proberen met •kunstmiddelen' mensen te trekken. 'Onze kerken staan open voor ieder, die in zijn ziel de behoefte gevoelt naar de gemeenschap met God en die door de Heer zelf in zijn huis ge bracht wordt', zei Pimen. Gevraagd naar de godsdienstige opvoe ding van de jeugd, wees hij erop, dat deze uitsluitend plaatsvindt in de kerk door eredienst en prediking en in de gelovige gezinnen. 'Op geen andere wijze houdt onze kerk zich met de jeugd bezig, want de gelovige jeugd krijgt, evenals alle andere jon geren van ons land, van de sowjet- staat de grootst mogelijke gelegenhe den, hun geestelijke en fysieke vaar digheden ten volle te ontwikkelen', aldus de Moskouse patriarch. Patriarch Pimen Van een verslaggever GENÈVE In een rapport, bestemd voor het centraal comité van de wereldraad van kerken, heeft de Geneefse staf van de wereldraad voorgesteld, dat het mandaat voor het anti-racismeprogram wordt verlengd en het speciale fonds voor humanitaire hulpverlening aan bevrijdingsbewegingen wordt verhoogd van 200.000 tot 300.000 dol lar per jaar. Het centraal comité van de wereldraad van kerken komt in augustus in Berlijn bijeen. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij puhlikatie wordt met dc naam van de Inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. Wiersinga (10) Met het feit, dat de gereformeerde 'synode dr Wiersinga niet onder cen suur gesteld heeft, zijn de professoren Ridderbos en Runia niet bijster ge- lukkig.'deze hooggeleerde heren beto nen zich daarmee niet zeer-wijs. M. i. hebben we in het verleden genoeg ellende gehad. Met die kerkelijke tucht is het overigens vreemd gesteld. Wij zijn in West-Europa maar wat gelukkig met enze ongecensureerde pers. Met inachtneming van zekere regels van fatsoen mogen wij alles zeggen en schrijven. In de kerk ligt dat anders. Daar moeten we oppassen met wat we zeggen. Het Kerkrecht kent nog de censuur. Alsof Christus niet zelf in staat zou zijn, Zijn Kerk te bewaren voor ernstige dwalingen, menen wij ons, gesteund door het Kerkrecht, op te moeten werpen als behoeders van de rechtzinnigheid en de 'ware leer*. En afgezien van enige limlnante voorbeelden van ketterijen (waartoe de inzichten van dr. W. bepaald niet gerekend kunnen worden omdat hij met ons vasthoudt aan de hoofdzaken, hetgeen ook ter synode erkend is) kunnen we dat helemaal met Wij 'kennen Immers ten dele!' Bovendien zal dr W. in zijn proef schrift geen aperte nonsens uitge kraamd hebben, anders had zijn pro motor hem nocit in de gelegenheid gesteld te promoveren. Wasser (W. Duitsl). Ir W. ten Haaf Wiersinga (11) In vroeger eeuwen is er hevig gestre den om gewetensvrijheid te krijgen. Zo belangrijk vond men ze, dat er heel wat bloed en tranen voor vergo ten zijn. Na de beruchte zaken Geel kerken, Schilder ien Kuitert heeft de geref. synode de zaak-Wiersin ga ter hand genomen. Deze theoloog gelooft in de verzoening der zonden door het offer van Jezus Christus. Echter be staat er verschil van mening tussen hem en de synode met betrekking tot de wijze waarop de verzoening tot stand komt. Nu is deze verzoening een goddelijk geheim, waarvan geen sterfelijk mens ooit de rijkdom en de diepte zal kunnen doorgronden. Men kan met zekerheid aannemen dat dr. Wiersinga na zeer veel studie tot zijn mening gekomen is en dat zijn gewe ten hem heeft geleid bij het bekend maken ervan. De synode wil nu het gesprek met hem voortzetten om hem ertoe te bewegen zijn theologische positiekeuze te herzien. Kan men hier iets anders in zien dan gewetens dwang? Den Haag W. van Alkemade Scouting (slot) Naar aanleiding van Scouting (3) door Jan Soethoudt wil ik opmerken, dat de meningen over de inhoud van het Spel van Verkennen lijken te convergeren. De zinsnede, dat het spe len van het Spel zou inhouden het openstaan en opkomen voor de mens in de samenleving, betekent dat Soet houdt de jongeren voor eenzijdige akties wil spannen. Dit blijft in strijd met de begeleidende taak van Scou ting naar volwassenheid, zowel in 1907 als in 1974! 's-Gravenzandc Ir. II. ten Bokkel Huinink Maximum-snelheden? Tr/Kw bericht dat er in het eerste kwartaal van 1974 veel minder ver keersongelukken met dodelijke afloop en met letsel waren dan in vergelij king met het eerste kwartaal van 1973. Geen wonder! Nu deze energie crisis voorbij is, gaat ieder weer z'n eigen gang. En zodoende is men me de-schuldig aan de stijging van het aantal ongelukken. Daar ik zelf auto mobilist ben, valt het mij dagelijks op dat de 'massa' zich niets van de plichten in het verkeer aantrekt. Nu mijn reactie, a. Om prof. Van Hulst, de CHU-senator te citeren: 'Het gezag is er om uitgeoefend te worden!' Dit geldt ook voor het verkeer! - b. Automobilisten e.a. wees niet mede schuldig aan de stijging van het aan tal ongelukken in het verkeer. We hebben allen mede-verantwoordelijk heid! Houdt u aan de maximum-snel heden! Rotterdam Levi Sora ber* is dan ook weer blij wanneer het ftrntp hlnpi nieuwe jaarboekje uitkomt. vaivic uiuei Jaarboekje Het zijn echt niet alleen bejaarden die veel 'opsteken' uit hel kerkelijk jaarboekje. Ik ken mensen waar ons jaarboekje wekelijks meermalen op ta fel komt. Deze mensen speuren vaak (nodig of niet) namen en plaatsen na, welke in de rubriek 'kerknieuws' in onze dag- en weekbladen voorko men. We moeten echt niet denken dat voor iedereen voetbal of andere sport het belangrijkste is. Iedere 'liefheb- Synode en abortus De redactionele kolom in Tr/Kw van 19-6 jl. met bovengenoemd opschrift eindigt als volgt: 'Met andere woor den, bestrijding van (bepaalde vor men van) abortus hangt in de lucht, wanneer deze niet gepaard gaat met strijd tegen elke schending van men selijk leven.- Aldus bekeken hoeft een eventueel synodaal 'neen, tenzij' tegen de abortus provocatus niet ver uit de buurt te liggen van een radicaal neen tegen de kernbewapening'. Met de eerste zin ben ik het geheel eens. De tweede zou werkelijk in overeenstem ming zijn met de eerste als er bewa pening zou staan in plaats van kern bewapening. Immers, in dit verband is doden met 'gewone' wapens niet verschillend van het doden met kern wapens. A. den Hertog Bosch en Duin Verkeersrekening Het NS-voorstel alle inkomsten en uitgaven van het verkeer naast elkaar te zetten is goed: pas dan kunnen voor- en nadelen van de verschillende verkeerssoorten goed worden afgewo gen. De hoofdredacteur van Trouw steunt dit voorstel (Tr. 24 juni), maar hij noemt alleen de kosten van ongevallen voorzover het behande- lingskosten betreft (ambulances, zie kenhuizen, revalidatie). Daarnaast zijn er kosten van inkomensdervmg, zoals uitkeringen via de ziektewet, B i jstan dswet, invali d iteits regel ingen pensioenregelingen (ingeval van over lijden). Zelfstandigen krijgen vaak he lemaal niets behalve uitkeringen via de onvolprezen Bijstandswet. Het vreemde is dat al deze uitkeringen door het Nederlandse volk als geheel betaald worden ook als ze gedaan moeten worden als gevolg van ver keersongevallen. Bij 3000 doden en 70.000 gewonden per jaar gaat het om enorme bedragen. Indien deze uitke ringen verhaald zouden worden op de deelnemers aan het verkeer zouden de premies ingevolge sociale wetten en particuliere verzekeringen kunnen da len. Elke poging in deze richting is van groot belang nu wij in ons land met de kosten •van sociale regelingen aan het plafond zitten. Bovendien is het redelijk dat de verkeersdeelne mers de door hen veroorzaakte kosten ook zelf betalen en niet afwentelen op het Nederlandse volk als geheel! Het voorstel van de NS voor een nationale verkeers- en vervoersreke- ning verdient de steun van het parle ment! Den Haag H. W. Ruitenberg (Naschrift redactie: van harte mee eens). Als drie christelijke partijen in één groot verband aan politiek willen doen en dan vanuit het evangelie, dan is dat alleen maar een reden om er echt dankbaar en blij voor te zijn. Voor dit samengaan is veel gewerkt en gebeden. Natuurlijk loopt een en ander wel es wat stroef in het begin, maar dat het CDA tot grete bloei zal komen staat voor mij vast en dan zullen ook weer terugkomen zij, die zich de laatste jaren hebben georiën teerd op andere partijen. Van PSP tot PPR, van VVD tot PvdA, want leder die vanuit het evangelie zijn inspira tie wil ontvangen en dat betekent in de eerste plaats gerechtigheid voor ieder die hoort thuis in het CDA. Groningen J. A. Scheper NUNSPEET Het confessioneel ge reformeerd beraad wil, dat de gerefor meerde kerken de zendtijd, die de regering hun toewijst, zoveel mogelijk gebruiken voor de directe evanglie- verkondiging door middel van kerk diensten. Ook dient In de program ma's het eigen karakter van het ker- kewerk in gemeentepastoraat en dia- konaat, werelddiakonaat en zending tot uiting te komen. Het beraad schrijft dit in een open brief aan de gereformeerde synode. Het waarschuwt, het vullen van de zendtijd niet over te laten aan profes sionele medwerkers, Aan de synode wordt in overweging gegeven, de zendtijd van de gereformeerde kerken over te dragen aan de NCRV of aan een door de kerken in het leven geroepen samenwerkingsorgaan met voldoende waarborgen, dat aan het hierboven genoemde recht gedaan wordt TAIZE (EPD) Kardinaal Wille brands zal de rooms katholieke kerk vertegenwoordigen bij de opening van het wereldjeugdconcilie van Taizé. Paus Paulus heeft dit tijdens een privé-audientie verteld aan de prior van Taizé, Roger Schutz. De gemeenschap van Taizé verwacht tienduizenden jongeren uit alle we relddelen op dit jongerenconcilie, dat op 30 augustus geopend wordt. Van een verslaggever DEN HAAG Minister Lubbers is ermee akoord gegaan dat de witwasse- rijen per 1 juli hun tarieven met zeven procent verhogen. De verhoging houdt verband met loon- en andere kosten-stijgingen. Het rapport dat is opgesteld door de Geneefse commissie voor het program ter bestrijding van het racisme, wijst de westerse wereld als de voornaam ste schuldige aan voor het huidige racisme. Het is het blanke westen, dat met zijn historische accumulatie van rijkdom en macht, de meest verbreide en gevaarlijkste vorm van het huidige rassenconflict is, aldus het rapport. In het bijzonder richt de kritiek zich tegen Zuid-Afrika, de Verenigde Sta ten en tegen de NAVO. Het rapport zegt letterlijk: 'Het groei ende nationale bewustzijn der volkeren in Azië en Latijns Amerika heeft het bedriegelijke masker van het gemene gezicht van het moderne militaire en economische imperialisme afgerukt.' Klacht Rassenconflicten van imperialistische aaid worden vooralwaargenomen in de bewapening en de investeringen daarvoor. Hier noemt het rapport met name Frankrijk en Engeland ten aan zien van Zuid-Afrika. Het rapport klaagt de geïndustrialiseerde landen van Noord-Amerika en West-Europa aan, omdat zij hebben nagelaten voor de gekleurde burgers of buitenlandse arbeiders dezelfde levensvoorwaarden te scheppen als voor hun blanke bur gers. Het zwaartepunt van het anti- racismeprogram van de wereldraad Van een verslaggever DEN HAAG De Vereniging Milieu defensie heeft gisteren het kort ge ding tegen de staat verloren, waarin geëist werd de experimenten met de Kema-kernreactor in Arnhem op te schorten, tot het door de vereniging en twee andere eisers ingestelde be roep bij de kroon tegen de aan Kenia verleende vergunning behandeld is. De president van de rechtbank in Den Haag. mr. J. H. C. Slotemaker, vindt dat de eisers niet voldoende feiten, omstandigheden of belangen naar vo ren kunnen brengen om aannemelijk te maken, dat de minister niet in redelijkheid had mogen besluiten de vergunning zonder opschortende voor waarde af te geven. De reactor is inmiddels al enkele uren kritisch geweest. Doel van de reactor is te proberen, uit een bepaal de hoeveelheid splijtstof meer energie te verkrijgen, dan tot nu toe mogelijk was. Mr. Slotemaker noemde bij het afwegen van de belangen, dat het Kema-project van grote betekenis kan zijn voor de energievoorziening in ons land en oordeelde dat de staat door het niet opnemen van de gevraagde voorwaarde in de vengunning niet onrechtmatig heeft gehandeld. AMSTERDAM Al jarenlang komt het Nederlands Bijblgenootschap voor scholen van het voortgezet on derwijs met een boekje voor docen ten, dat een hulpmiddel wil zijn bij bijbel lezen in schoolverband. 'Bevrij ding tot werkelijkheid' is het negende in dc serie en neemt het centrale gebeuren uit het boek Exodus tot uitgangspunt. Lezingen en commentaartjes zijn ge dateerd en bij elke daglezing wordt een psalm of een lied opgegeven uit het nieuwe Liedboek voor de Kerken. Elke week sluit met een weekendthe ma. dat weer in dialoog met de dagle zingen staat. Verdere verwerking via discussie en bezinning is mogelijk. Dit alles komt neer op een hele serie vernieuwingen vergeleken met eerde re 'handreikingen' zoals deze boekjes worden genoemd. Deze ontstonden na veel waardevolle opmerkingen en op bouwende kritiek van gebruikers. van kerken zal dan ook op Zuid-Afrika moeten liggen, aldus de commissie var de wereldraad. Van onze pa riem entsredactie DEN HAAG De Tweede Kamer heeft gisteren met grote meerderheid een motie van de CPN'er De Leeuw om de personeelsstop in de ziekenhui zen op te schorten, afgewezen. De motie kreeg behalve de steun van de CPN ook die van de PSP, de Boeren partij en de PPR. Uitgezonderd De Gaay Fortman en Waltmans. Ook een motie van mevrouw Veder Smit (VVD), eveneens vorige week tijdens de interpellatie over de perso neelsstop ingediend, werd verwerpen. De motie, waarin onder meer ge vraagd werd de wet ziekenhuisvoorzie ningen in werking te doen treden, kreeg de stemmen van de VVD, DS'70. Boerenpartij en RKPN. De be langrijkste overweging om de ophef fing van de personeelsstop niet direct via deze motie van staatssecretaris Hendriks te eisen, vormde voor de meeste partijen de toezegging van de staatssecretaris in augustus met de betrokken partijen te gaan overleg gen. Dit overleg kan mogelijk dan reeds tot een opheffing van de perso neelsstop leiden. DOMINEESPAD Niemand van ons had indertijj van het Domineespad gehoord.! we er voor 't eerst langs reden I ten we aan het begin even f omdat één van ons niet wilde i dat deze weg zo heette. We 1 ons toen namelijk naar de kerli kerk was er één van de twee me| dominee. Men vertelde dan dominee vroeger langs dit paard of te voet naar de kerk! Het stuk romantiek slikten wij r aard met huid en haar. 't WaÉ een prachtig pad, door een zogerT agrarisch gebied waar je indeï slechts aan de einder dorpen eil zen zag. Een prachtig stuk nJ schoon. Maar nu is het gebeun boerenbonden uit de buurt hebb samen én grote boerenbond nnr bouwen, één grote supermarkt alles wat de boer nodig heeft. K en overzichtelijk, daar niet van, w waarom? Men zal de concen toejuichen. De boeren hebben nu nil allemaal een auto en dan is dit,e,. cienter. Toegegeven, maar wa dan niet één van de bestaande bo lie bonden daartoe uitgebreid in p_e. van een stuk natuurschoon vem door één van die fantasieloze ta; t n dozen. Parkeerplaats en daar omheen een aangelegde tuin. I™ ruimtelijke ordening? Deze supeji? renbond staat niet alleen. OveiJI die tendens te signaleren. Zondei ge schroom wordt stille grend <51 palmd en door de mens bebouw een wijze die het leven straks af it welijk moet maken. Alles moe1 mooi mogelijk. De kerken he VV1 hun tol hier en daar al moeten viji len met hun nieuwe gebouwen djate met geen macht vol te krijgen in De scholen volgen. Gemeenteh e"' die door hun knusheid aantrekl «n waren en een werkelijk een cm vormden worden afgebroken en ?02 vangen door protserige bouwwein. diein geen verhouding staan to -VV gemeenschap die ze representerei yi als je de betreffende mensen hoe'1!1 het allemaal zo nodig. Wat nodi n Dat we achter al die zogenai l0S nc odzakelijkheden eens een beho< elf aantal vraagtekens leren zetten. 101 nsd OS 'Jtda NED. HERVORMDE KERK Beroepen te 's Gravenhage: burg te Wageningen; te C. Balk te Sluis; te (toez.): M. B. v. d. Akker dam. Benoemd tot bijstand in het past< te V.eesseo: D. Everling, hulppre Epe, die deze benoeming heeft nomen. Aangenomen naar Kirchgeme Kirchberg (Ref. Kirche): J. Do Wageningen, die bedankte voor B GEREF. KERKEN H KERK EN WERELD te Driebergen (tel. 03438 1241) organiseert een aan bal zomerweken: "6-13 juli 'Waarom straffen wij?' voor uders en opvoeders over het hante ren van straf in de opvoeding van kinderen; 6-13 juli een week voor onvolledige gezinnen; 20-27 juli 'De bijbel toen en nu' over de concrete vertaling van de bijbel voor ons dagelijks bestaan; 27 juli-3 augustus 'Huisvrouw, het huis uit' voor huisvrouwen, die best zouden willen gaan werken; 3-10 augustus 'Natuur?' Bekijk het maar!' een intensieve kennismaking met een aantal unieke natuurgebieden rondom Driebergen, m.m.v. ds. Chr. Petri en ds. H. Bouma. BOEKAREST (RPS) De Roemeen se president Ceausescu heeft de be noeming verwelkomd van drie kerk leiders als leden van het presidium van het 'front voor socialistische een heid', de Roemeens? eenheidspartij. Onder degenen, die onlangs door het congres van deze partij in het presidi um gekozen werden, zijn dr. Laszlo Papp, bisschop van de hervormde kerk van Roemenië, de lutherse bis schop Albert Klein en patriarch Justi- nianos van de orthodoxe kerk. In zijn toespraak tot het congres garandeerde Ceausescu het recht van elke burger, om zijn godsdienstplichten te vervul len, maar benadrukte hij tegelijk, dat alle burgers de wetten van het land strikt dienen te gehoorzamen. TONGERLO (KNA) Pater Weren- fried van Straaten, bekend als de spekpater, heeft voor zijn hulpwerk 'Kerk in nood' vorig jaar elf miljoen dollar ingezameld. Het accent in de hulpverlening is de laatste jaren steeds meer op de derde wereld te komen te liggen. Naar doeleinden in Oost-Europa ging bijna vier miljoen dollar. Beroepen te Koevorden: J. Rutgei Kollem. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Zuidhotn: J. J. Wi boer te Hardenberg. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Westzaan: P. den Hai^' kand. te Apeldoorn; te Rotten Chalois, tevens als schippersp voer Groot-Rotterdam; D. J. Kj" Onstenk te Maassluis. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Clifton (USA): W. Sl te Unionville. Intrede: 28 juni: te Slikkerveer, Elshout uit Katmazoo (Mich, US." re Iloe zwak is de echo, roman van K I Popma. Uitg. Callenbach, Nijkerk. blz. - 10.90 (intekenprijs: 7.50 nh Wel en wee In de dorpstuin, doo ra P. Stam-Dresselhuys met tekeninjol van Annebet Stam. Uitg. Terra, r phen. 3e druk. 104 blz. - 12.50. AO-boekje 1518: Rechtspraak in, (Ierland, door mr. T. Faber-de H ei Uitg. stichting IVIO, Lelystad. 20 - 1.25. De trein had geen vertraging, dooi e Böll. Dit verhaal werd eerder in 1 uitgegeven in de verhalenbundel Zwarte Schapen. Uitg. Elsevier, sterdam. 11 blz - 8.90 Opvoeden tot samen leven, door M. Traas. Uitg. Callenbach, N'ijk® Het boek handelt over de maatscl J pelijke achtergronden en sociale sil s tic die problemen veroorzaken beïnvloeden. 140 blz. - 16.50. ADVERTENTIE bi U las zaterdag het verhaal van A. J. Klei in Trouw over 'VOORLOPIG onder de broodtrommel'? Maar waarom zult u uit de twee hand horen over de kwaliteiten v VOORLOPIG? Voor 20,50 p.j. ontvangt u het bij»» elke maand. Studenten 13,90. Wellicht is VOORLOPIG ook u v dienst als 't gaat om evangelisch co mentaar bij de tijd. Antwoordno. 101, Delft. Uitgave: Kok/Meinema.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2