EEN LITURGISCH CIRCUS OLGA 1 L.T.B ENKELE WERKKRACHTEN HEFTRUCKCHAUFFEUR ervaren A capellazang in de R'damse Grote Doelen I T D ONS TELEFOONNUMMER :01714-9018 OLGA MATRASSEN (IMF) B.VJ, Wereldpremière John Taveners 'Ultimos Ritos' Pronk: relatief veel hulp voor Suriname na 1974 de koning Verhuizingen piano-transporten Jan van Duuren Houtbouw en Timmerfabriek PAD0X B.V. machinale houtbewerkers Z WERFPERSONEEL Voor onze magazijnen VEEVOEDER EN KUNSTMEST hebben wij nog nodig Er zijn mogelijkheden voor opleiding tot een geschoolde functie in onze mengvoeder- fabrikageü! Komt u gerust eens langs om te praten. Tevens vragen wij een ONS ADRES: H00GEWAARD 215 A. KOUDEKERK AAN DEN RIJN P N.V. IN- EN VERKOOPKANTOOR VOOR DE LT.B. I TROOr/KVAKTET MAANDAG 24 JUNI 1974 door R. N. Degens HAARLEM Nadat driemaal tevergeefs was geprobeerd het band je met het 'Crucifixus' uit Bachs Hohe Messe tegelijk met het slot van John Taveners Ultimos Ritoste laten klinkenwerd het litur gisch circus in de Haarlemse Grote Kerk zaterdagavond maar op gebroken. De schijnwerpers gingen uitde artiesten mochten naar huis en de technici gingen uitzoeken waar het defect zat, dat oor zaak was van het mislukte einde van de voorstelling. Die voorstelling betrof de wereldpre mière in het Holland Festival van een soort requiem van de jonge Engelse componist John Tavener (geboren in 1944) die al een groot aantal vocaal- instrumentale werken schreef waarin het sterven en de dood de allesbepa lende onderwerpen zijn. Ultimos Ri tos (Laatste Riten) op teksten van de zestiende eeuwse Spaanse mysticus Sint Jan van het Kruis, is een vijftig minuten durend werk dat gaat over het mystieke begrip van het afsterven van het ik, zo licht de componist het toe. Hij heeft het werk gebouwd op het muzikale materiaal uit het 'Cruci- fixus' van Bachs Hohe Messe. De 'overkoepelende' symboliek in de op zet van dit stuk is, dat dit Crucifixus (via een band opname van een norma le uitvoering voor koor en orkest) aan het eind van het laatste deel met toenemende sterkte ten gehore moet worden gebracht, zodat de muziek van Tavener er totaal door wordt verdron gen en Bachs muziek het slot van Ultimos Ritos vormt. Tavener heeft in de vier voorafgaande delen kennelijk 'toegespeeld' naar dit vernietigingseffect in het vijfde deel: dat overigens in 1971 al als zelfstan dig werk onder de titel 'Coplas' is uitgevoerd en op platen opgenomen. Doordat het Bach-fragment wegbleef kreeg men zaterdagavond in Haarlem wel mooi de gelegenheid driemaal achtereen te horen welke voortreffe lijk koorcomponist Tavener is. Dit vijfde (korte) deel voor koor a-capella is een wonderschone, nauwelijks aan de stilte ontstegen, ingekeerde mijme ring over het sterven. Poespas Tavener meent echter ten behoeve van de onderliggende filosifische ge dachte, zijn muziek te moeten versie ren met allerlei symbolische poespas die de geloofwaardigheid van zijn op zet bepaald niet versterkt. Twee voor beelden: de koren en orkesten zijn in de vorm van een kruis opgesteld. Niemand, behalve misschien de diri gent, die in het midden staat, merkt iets van het daarmee beoogde (klank-) effect: er komt in het derde deel een korte passage voor waarin vijf priesters in vijf verschillende talen uit de bijbel voorlezen. Dat moeten beslist echte priesters zijn (in dit geval geleend van een seminarie) uit gedost met revue-achtige gewaden vol metalen glitters. Op het vocaal-instrumentale vlak werkt Tavener ook graag met spectaculaire middelen. Het geschal van trompetten en het geroffel van drums en pauken is niet van de lucht: uit vier hoeken van de kerk (die een nagalmtijd van tenminste zes seconden moet hebben) en van twee boven elkaar gelegen galerijen wordt onder het geluid van fluiten (instrumenten der liefde) en trompetten (instrumenten van het ko ningschap), de Eucharistie geacht neer te dalen. Er is veel monotoon gebedsgemompel en er zijn erotisch-extatische sopraan meiismen op de naam Jezus: er zijn, na het dreunend beginakkoord dat met twee orgels, veel slagwerk en het hele blazerscorps de gekruisigde Christus voorstelt (ik citeer de com ponist) in het koor korte, steeds her haalde kreten waarin men het inslaan van de spijkers in het kruis moet horen. Kortom in opzet en bedoeling slaat he+ alles wat Berlioz, Messiaen en Penderecki op dit gebied presteerden. Maar het slaat verder nergens op. Want zelfs wat Tavener van deze heren overnam werkt averechts door dat hij de luisteraar irriteert met een teveel aan de tactiek van de moderne reclameboodschap verwante muzikale wervingsmethode. Nog geen zeventig Het zal dan ook tezijnertijd voor de Waaraan deze uiterst geringe belang stelling te wijten is kan moeilijk worden vastgesteld. Zo weinig liefheb bers van a-capellazang telt de Maas stad toch niet. Zowel wat stemmenma- teriaal betreft als de wijze van uitvoe ring behoorde deze koorzang tot het beste dat in ons land te beluisteren valt. Een programma van gewijde mu ziek bevatte Latijnse zangen van Jaco bus Gallus (alias Handl), Hassler, Sweelinck, Mendelssohn, Brahms en twee componisten van deze tijd, Schönberg en de Braziliaan Jean Ber ger. 'Friede auf Erden' van Schönberg is kennelijk een werk uit diens beginpe riode. Men zou kunnen spreken van een moderne Brahms. Ook de eigen tijdse Psalmo Brasilie van genoemde Jean Berger is in een zeer gematigd modern klankidioom geschreven. Bei de composities zijn echter van hoog gehalte. De twee gecombineerde koren vormden een volstrekt homogeen klin kend geheel. Dit bleek reeds direct in de dubbel- en driekorige structuur (twaalfstemmig) van de werken van Gallus en Hassler. Hoogtepunt Een van de hoogtepunten van dit voortreffelijke concert vormde wel de 123e psalm van Sweelinck. In de door- geïmiteerde stijl heeft de 'Hamburgse organistenmaker' met zijn vier delen psalmen een onvergankelijk meester werk nagelaten, dat nog heden ten dage verrast door zijn oorspronkelijk heid en zeggingskracht. Gelukkig is er tegenwoordig weer een herwaardering van Mendelssohn. Zijn 3e psalm is Festival Agenda Maandag 24 juni Amsterdam. Stadsschouwburg 20.15 uur: Ned. Operastichting. Le nozze di Figaro. Brakke Grond 20.30 uur: Waark. Den Haag. Ned. Congresgebouw 20.30 uur: Concertgebouworkest o.l.v. Jean Fournet. Eindhoven. Globetheater 20.30 uur: Tafels. Utrecht. Geertekerk 20.30 uur: Eumelio. Van een verslaggever SCHIPHOL - In vergelijking met andere ontwikkelingslanden heeft Su riname minder behoefte aan hulp, want het is een klein land en niet zo arm als andere landen. Toch zal het in de toekomst naar verhouding meer hulp krijgen dan andere ontwikke lingslanden omdat Nederland een spe ciale verantwoordelijkheid voor Suri name heeft Dit zei minister Pronk bij zijn terugkeer van een vierdaags bezoek aan Suriname. Aan de minister was in Suriname vele malen gevraagd waarop het eind 1974, als het onafhankelijk wordt, mag rekenen. Over de hoeveelheid hulp kon de minister zich nog niet John Tavener televisie wel meer mensen weten te boeien dan zaterdagavond in de Haar lemse kerk, waar nog geen zeventig belangstellenden verloren gingen tus sen de enorme bouwsels voor de tv-op- name waarmee het grootste deel van de kerk (kruisgewijs!) was volgezet En die bezet werden door leden van het BBC-koor en van de NOS-orkesten die met de Engelse vocale solisten, de organisten, de priesters en de vele andere medewerkenden onder leiding stonden van dirigent John Poole. In de eerste integrale uitvoering van John Taveners 'Ultimos Ritos', een onmiskenbare mésalliance tussen reli gie en (rauziek-)theater: waarbij (net als de kerk) in het midden blijft voor welke van de twee partijen- door W. H. Wolvekamp ROTTERDAM Nauwelijks honderd bezoekers telde het vocale concert dat zaterdagmiddag onder leiding van Marinus Voorberg in de Grote Doelen werd gegeven door twee gecombineerde koren, het NCRV Vocaal Ensemble en het Nederlands Kamerkoor. een ongemeen fraai voorbeeld van romantische a-capella muziek. Niet minder echter ook het motet 'Warum ist das licht gegeben dem Miihseli- gen?' Dit is Brahms in zijn beste romantische, volstrekt on-sentimentele vorm. Onnodig eigenlijk om te vermelden dat dit gehele programma werd uitge voerd met een volmaakte koordiscipli ne, een sterk gedifferentieerd klank patroon en een souplesse van de koor klank, die zijn weerga in Nederland niet kent. In het kader van het Hol land Festival treden beide ensembles nog tweemaal op, namelijk op 29 juni en op 6 juli, beide keren weer in de grote Doelenzaal. Gelukkig maar, want voor a-cappela-muziek klinkt de kleine zaal toch net iets te droog en te nuchter. Enkele door Arie Keijzer voorgedragen orgelwerken wisselden dit vocale programma af. De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre dactie Trouw/Kwartet,postbus 859. Amsterdam. Scouting (3) Zowel ir. H. ten Bokkel Huinink als mej. H. A. Tornga hebben waarschijn lijk de scriptie van Leendert van der Jagt over Verandering van Scouting (46 blz.) niet gelezen. Zij gaan af op een samenvatting in Trouw-Kwartet van 12 juni. Hoe knap ook van de verslaggevers om zo'n samenvatting te maken, geheel recht aan wat Van der Jagt in zijn scriptie precies zegt, schrijft en bedoelt, doet het niet. In feite zegt Van der Jagt niet zulke nieuwe en opzienbarende dingen. Hij vraagt alleen aan de leidsters en lei ders binnen Scouting Nederland om de consequenties te trekken uit wat scouting altijd al heeft gezegd en met dat scouting van nu midden in de wereld te gaan staan. Scouting heeft altijd al gezegd dat het om meer gaat dan alleen maar een spelletje spelen. In termen van hulpvaardigheid, we reldbroederschap, goede daad, eerbied voor zichzelf en anderen enz. heeft scouting altijd al gekozen voor degene die hulp nodig heeft, die onze broe derschap. onze solidariteit nodig heeft, die recht heeft op ons respekt. Vreemd is dat, als je er dan op wijst dat scouting door te kiezen voor hen die niet tot hun recht komen, ook een politieke keuze doet, allerlei mensen opeens hard gaan protesteren. Van der Jagt zegt op bl. 43 van zijn scriptie: 'Scouting is geen politieke organisatie, maar een jeugdorganisatie die het Spel van Verkennen speelt. Dat houdt in openstaan voor en opko men voor de mens in de samenleving, hominisering in het groot en in het klein'. Wie het op deze manier bezig is zijn binnen een jeugdvereniging als Scouting Nederland misbruik van de jeugd door eenzijdige politiek-zieke en maatschappijkritische alweters' noemt, heeft m.i. niets van het wezen van scouting in deze tijd begrepen. ROTTERDAM Jan H. Soethoudt, welpenleider - voorlichtingsadviseur. Kruideniersbond In Trouw/Kwartet van 15 juni schrijft Kees de Leeuw betreffende de serie artikelen van hoofdredacteur W. H. Kruiderink In 'Food Magazine' over de Outspan-boycot, in dat artikel als- zeer ten onrechte gelaakt, onder meer: 'Het hoeft dan ook geen ver wondering te wekken, dat met name binnen de Christelijke Kruideniers- bond nogal wat onrust en misnoegen is ontstaan over de artikelenserie van de heer K. in F. M.' Dit verbaast mij. Terecht herinnert K. de L. in zijn artikel aan hetgeen de voorzitter van deze Kruideniers- bond, de heer P. Renkema, op 6 maart jl. ter aanprijzing van die boy cot heeft gezegd. De Leeuw heeft echter dit dossier uit het archief weinig uitputtend behandeld. Zo ja, dan zou hij gevonden hebben, dat toen, nu amper een kwartaal geleden, de heer Renkema zich genoopt heeft gezien 'een verantwoording' via de radio uit te spreken, gezien het grote ongenoegen, dat hij met dat stand punt in eigen kring had gewekt Hij heeft in die toespraak onder meer gesteld, dat 'zovelen van zijn collega's zover nog niet waren.' Toen was er dus nogal wat onrust en misnoegen over aanprijzing van de boycotactie, waarvan de voorzitter in zijn 'ter verantwoording* een on wraakbaar getuige is. Nu vertelt K. de L. hetzelfde, maar precies omge keerd. De vraag staat dus open welke onwraakbare informanten De L. voor dat gevoelen bij de hand heeft. Was de BOA soms informant? Zolang deze vraag open blijft staan, hel ik sterk over naar de onrust, waarmee voorzit ter Renkema te worstelen had en wellicht heeft. Amstelveen J. Klatter UITZENDBUREAU Telef," Ö17ÏÖ'-31710 Korévaarstraat 33' Leiden;v mabu in binnen- en buitenland. Onder garantie. Verwarmde bergplaats voor inboedels. Middelstegracht 36 Leiden - Tel. 25468-24060. loc Evertsenstraat 90 Posthui 16,Ltidai r r> vraagt r Leeftijd v.a. 18 jaar. Mavo-opleiding gewenst. Aanmelden: dagelijks van 9.00-17.00 uur. an c RAT ét v |ch enst ath Idus foei je e tn beg< DOl cacl Ifril MATRASSEN LEIDEN Voor uitbreiding van onze produktie- afdeling timmerwerk vragen wij Zij die belangstelling hebben, kun nen zich voor nadere inlichtingen in verbinding stellen met onze bedrijfs leider. Ons adres is: Veerpolder 1 - Warmond telefoon: 01711-2841. NIEUWE AUTO "UREN autoverhuur TIDTAK st.aacjtenstraat14 I ll I Wi telefoon: 01710 -25709'53627 leidei Ti UN ond Per 1 augustus a.s. zoeken wij: om onze afnemers behulpzaam te zijn bij h i laden en het zelfstandig klaarmaken van ordeügei )di( Enige kennis van de hout- en plaatmaterialei handel vereist. Houthandel Klinkenberg-Fonte Zijldijk 22 Leiderdorp TeL 01710-99311 11e red Als u op een Bank wilt werken, dan heeft u nu de kans. Prettige werkkring. Modern kantoor. Goed salaris. Bent u 18 jaar of ouder en in het bezit van M.A.V O. (Mulo) diploma, en u heeft er zin in om bij ons te komen werken, richt dan uw sollicitatiebrief aan onderstaand adres. Er is bij ons ook een plaats vrij voor een jonge medewerker (mnl.). Is dit iets voor jou, solliciteer dan bij de Rabobank 'Rijnsburg' - Postbus 4 - Rijnsburg Telefoon 01718-72646 Dr. HELMUT THIELICKE uitlaten omdat eerste nieuwe doelein den voor ontwikkelingshulp moeten worden vastgesteld. Besloten werd een commissie in te stellen die hij de komende koninkrijks-topconferentie advies moet uitbrengen. In gesprek ken met zowel oppositie als regering spartijen had de minister veel kritiek ontmoet op het ontwikkelingssamen- werkingsbeleid van de afgelopen kwart eeuw. 'Nederland zal daarom Suriname zijn meest uitnemende des kundigen ter beschikking moeten stel len', aldus de minister. De definitieve samenstelling van de commissie zal deze week bekendgemaakt worden. Voor de sociale verzekering zal prof. dr. W. Albeda erin zitting nemen. De hoofdwaarheden wan het christelijk geloof, uiteengezet aan de hand van de Apostolische Ge*«ofe- belijdenl8 Can sprankelend boek f 18.90 Verkrijgbaar •n de boekhandel ZOMER KEUNINQ WAGENINGEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 8