Stroef 'Samen op weg' in Uitgeest en Assendelft Gereformeerde belijdenis heeft alléénrecht in hervormde kerk Vrouwen eisen meer plaats in de oecumene Gereformeerde identiteit struikelblok Vandaag Personalia 'Ze hadden best brutaler kunnen zijn' R.k. keT-k gloeit in Oo^t-Af'-ika sterk DAF beperkt produktie van personenauto's Kunstvoorwerpen gestolen TROUW Ki RfTET MAANDAG 24 JUNI 1974 KERK 'BINNENLAND door Haro Hielkema ASSENDELT/UITGEEST Enkele jaren geleden gingen de hervormde gemeente en de gereformeerde kerk van Uitgeest-Aker sloot een samenwerkingsverband aan in de vorm van een federatie. SNiet lang daarna besloten de hervormde gemeente van Asseudelft en de gereformeerde wijk, die onder Krommenie valt, eveneens te gaan samenwerken, zij het in een minder nauw verband. Een voor kerkelijk Nederland vrij unieke situatie, die inhield dat alle kerkdiensten voortaan gemeenschappe lijk gehouden werden, alle kerkelijke activiteiten onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van beide kerke raden georganiseerd werden en in beide plaatsen één predikant werk zaam was. De ervaring van een paar jaar leert echter dat er nog verschillende zijn binnen het verband, hoewel dat in Uitgeest in mindere mate geldt dan in Assendelft. Moeilijk Ds. C. J. Hollemans (36) van Uitgees t-Akersloot en ds. J. van Zwieten de Blom (32) van Assendelt dienen alle bei twee 'heren', allebei komen zij echter ook tot de conclusie dat 'de oecumene een verschrikkelijk moeilij ke zaak is'. De integratie, die in de eerste enthousiaste plannen zou moe ten uitlopen op één evangelische ge meente (deel uit makend van beide landelijke kerkgenootschappen), kreeg niet de goedkeuring van de officiële kerkelijke besturen, maar ook een lager stadium, in het samen werken blijkt nu problemen op te leveren. Daarom is de toon van het gesprek met de twee predikanten ook minder opgetogen dan zij in het begin van de jaren zeventig wellicht gehoopt had den. Belangrijkste oorzaak van de moeilijkheden die een beter functio neren van de federatie in de weg staan, vormt, aldus Hollemans en Van Zwieten de Blom, de houding van een aantal gereformeerde gemeenteleden. Zij zijn bang hun eigen identiteit onder de beide (hervormde) predikan ten te verliezen, maar het is al weer volgens de twee geestelijken kennelijk moeilijk om hun mening cp een goede manier aan de orde te stellen. Voorgeschiedenis De problemeatiek in de federatieve gemeentes verdient allereerst een be- OndcrSCfltit schrijving van de voorgeschiedenis. In Assendelt bestond reeds een jarenlan ge combinatie met de hervormde ge meente van Westzaan: één predikant was 'in deze twee plaatsen werkzaam, totdat tenslotte na langdurige bespre kingen besloten werd om zowel in Westzaal als in Assendelt één predi kant te beroepen voor de hervormden en de gereformeerden. Een aanvanke lijk probleem dat de kleine gerefor meerde gemeenschap (34 adressen te genover 166 hervormde adressen) van Assendelft onder de kerkeraad van het naburige Krommenie ressorteerde (althans nominaal), maar pastoraal onder de zorg van ds. Van Zwiten de Blom kwam, krijgt langzamerhand een oplossing, nu de fase is aangebro ken waarin gereformeerd Assendelft hoe klein ook probeert zelfstan digheid te krijgen, waardoor het fe deratieve verband met de hervormde gemeente van Assendelt een feit kan worden. In Uitgeest/Akersloot kwam de toena dering in 1969 op gang, toen de eerste gezamenlijke besprekingen tussen her vormden en gereformeerden werden gevoerd. Ook hier een duidelijke min derheid gereformeerden (75 adressen tegenover 375 hervormde adressen), die in Uitgeest weliswaar een eigen gebouw bezat, waarin kerkdiensten ge houden konden worden, onder verant woordelijkheid van de gereformeerde kerkeraad van Krommenie. De uitbreiding van Uitgeest zorgde echter voor de komst van gerefor meerde bewoners, drie venden dat ze geen binding met Krommenie hadden en liever in de eigen plaats aan kerkelijke activiteiten wilden mee doen. Besloten werd één keer per maand een hervormd-gereformeerde dienst te houden, hetgeen al heel snel uitliep op één gezamenlijke dienst per veertien dagen. Het prettige contact gaf de groep gereformeerden de sti mulans om voltallig mee te willen doen met de hervormde gemeente. Op 30 april 1972 werd de gereformeerde wijk van Uitgeest dan ook zelfstandig en ging diezelfde dag een federatie aan met de hervormde plaatsgenoten. Voor de nieuwkomers, die de voorge schiedenis niet kenden, leverde deze samenwerking weinig moeilijkheden op. Desondanks hebben een paar gere formeerde gezinnen hun attestatie op gevraagd om voortaan in Heemskerk te keren. Toch bleek dat de verschillen onder schat waren, zoals ds. Van Zwieten de Blcm lichtelijk teleurgesteld opmerkt: 'In Assendelft verkeren we in de fase dat de gereformeerden los van Krom menie raken en een eigen gemeente worden: binnen deze kring ontstaan twee groepen, waarvan de ene graag wil meedoen met de hervormden, ter wijl de andere de eigen identiteit Ds. C. J. Hollemans persé wil bewaren. Juist dat sterk vasthouden daaraan kwam voor mij als een grote verrassing. Moeilijke problemen voor hen zijn bijvoorbeeld de vorm van de kerkdienst en de inhoud van de prediking, die te maat schappelijk zou zijn. Bij de hervorm den ondervind ik die kritiek ook wel, maar zij kunnen zich niet zoals de gereformeerden beroepen op hun an ders zijn. Het blijkt dat ik de ver schillen toch onderschat heb'. De achtergrond van de verontrusting, kan uitgedrukt worden als: 'Alles in deze wereld is cp drift; daarom moet juist de kerk rustig blijven, de kerk is immers de plaats waar alles vast staat. Dan moet er geen maatschappij ingebracht worden. De kerk moet slechts herhalen, reproduceren'. Van Zwieten de Blom gelooft dat het probleem van de verontrusting in de gereformeerde kerk wat ook bij de hervormden voorkomt de zaak van de samenwerking erg gecompliceerd maakt: 'De verontruste gereformeer den komen steeds terug op hun gere formeerd zijn, om hun mening gelijk te krijgen: Maar ik wil hier in Assen delt op de solidariteit blijven hame ren; dat betekent dat het in een goed samenwerkingsverband mogelijk moet zijn zonder je te beroepen op je anders zijn je mening en opvattin gen naar voren te brengen om er samen over te praten'. Hcllemans: 'Wij hebben in Uitgeest vanaf het begin gesteld dat als we vergaderen, dat niet meer apart gebeurt. Wil men wel apart vergaderen, dan moet de andere partner daarvan in kennis ge steld worden'. Verontrusten Van Ziweten de Blom ontkent zeer beslist ooit de gereformeerde identi teit te hebben willen aan te tasten: Dat zou belachelijk zijn. Ik moet er niet aan denken als iedereen her vormd zou worden. Maar ik zou wil- Ds. J. van Zwieten de Blom len dat van beide kanten de identiteit ingebracht werd im één verband. Tk vind het erg belangrijk dat men het één verband over die eigenheid wil hebben. Door je te beroepen op je gereformeerde identiteit (dus op je anders zijn) ga je de discussie volle dig uit de weg'. Van Zwieten de Blom en Hollemans zijn tot de slotsom gekomen dat het werken in een verband met gerefor meerden de kerkelijke problematiek nog eens dubbel gecompliceerd maakt: 'Het zou goed zijn als er een gerefor meerde predikant werkzaam zou zijn in een federatie; dan zouden we kun nen zien of de moeilijkheden rond de eigen identiteit minder groot zijn'. Hollemans gelooft dat een van de activiteiten die er de afgelopen winter in zijn gemeente werden georgani seerd een belangrijk aandeel heeft in de mogelijke verbetering van de rela tie hervormd-gereformeerd: 'Wij heb ben een serie avonden belegd, waarop we de geschiedenis van de gerefor meerde kerk uit de doeken gedaan hebben. We hebben uitgelegd waarom de afscheiding en de doleantie plaats vonden. Ik geloof ook zeker dat je eerst je eigen geschiedenis van de laatste honderd jaar serieus moet ne men; dan blijkt dat er een heleboel duidelijk wordt. Het is moeilijk om iets van jezelf los te laten, als je niet weet hoe het ontstaan is. Dat geldt overigens net zo gced voor de her vormden. Maar ja. theologisch gespro ken praat je bij dit soort zaken altijd eerst over jezelf'. Waarna de beide predikanten tenslot te toegeven zelf op diverse punten anders te zijn gaan denken, juist door het intensieve contact met de veront rusten. Van Zwieten de Blom: 'Een van de meest imponerende zaken is wel hun vechtlust en hun trouw. Maar dat zijn nu net punten die zo'n belangrijke inbreng zouden kunnen vormen in het samenwerkingsver band'. Foto links: de hervormde kerk te Assendelft, foto rechts; het inte rieur van de hervormde kerk te Uitgeest. door Aldert Schipper BERLIJN De 154 vrouwen, die hebben deelgenomen aan het beraad van de wereldraad van kerken over sexisme in Ber lijn,verlangen dat de wereldraad in de komende assemblee meer plaats in ruimt voor de vrouw. Zij willen met name dat van de vijftien procent deelnemers aan de komende assemblee, die niet door een bepaalde kerk worden afgevaardigd, meer dan de helft vrouwen zullen zijn. Voorts willen zij dat tenmin ste een morgenzitting besteed wordt aan de vrouw in een ver anderende wereld Het beraad over sexisme, dat zater dag werd afgesloten, is bezocht door goed geïnformeerde vrouwen, die uitstekend op de hoogte waren van hun positie. Er bleek evenwel een duidelijke tegenstelling tussen de vrouwen uit de rijke landen en die uit de derde wereld. De Ghanese rechter mevrouw A. R. Jiagge illustreerde dit door on- der meer te wijzen op de proble men van een gezin in een land waar honger heerst of dat leeft in een apartheidsmaatschappij. Daar hebben man en vrouw een gemeen schappelijke vijand en zijn zij eer der gedwongen tot rechtvaardige partnerschap. Mevrouw Jiagge be klemtoonde niettemin dat hoe de vrouwen van de wereld sexisme ook mogen ondergaan, dit steeds ervaren wordt als ongerechtigheid en zonde en dat de strijd tegen sexiisme verbonden moet zijn met andere strijd om bevrijding. Aanbevelingen Tijdens de laatste dagen van het beraad over sexisme zijn talrijke aanbevelingen aangenomen, die ge richt zijn aan de wereldraad van kerken en die bovendien door de vrouwen worden meegenomen naar hun eigen kerken. De meerderheid van de aanbevelingen heeft betrek king op een rechtvaardiger aandeel van de vrouwen in kerk en maat schappij, meer vrouwen in kerke lijke bestuursfuncties, meer aan dacht voor ongehuwde vrouwen, meer vrouwen Ln de theologie, het bestrijden van taalvormen dié sexiietlsch zijn ern het bevorderen van onderwijs aan meisjes. De vrouwen zullen straks met deze verlangens op de stoep staan bij hun kerkleiding De leiding van de Russisch ortho doxe kerk en var de kerk in Griekenland hoeft evenwel niet be nauwd te zijn dat zij het erg moeilijk zal krijgen met de eisen van de vrouwen. De Griekse afge vaardigde, mejuffrouw Sophia Mourouka, bezwoer -de afgevaardig den dat, vrouwen in haar kerk niet tot het ambt geroepen worden, dat de vrouwen daar erg gelukkig mee zijn en dat het wenselijk is dat dit zo blijft. Theologie De theologische werkgroep kwam uiteraard niet tot een afgeronde aanbeveling. Er is pas een eerste stap gedaan op het pad van een feministische theologie. Maar nu al onende deze werkgroep een uit zicht op een theologie, die hoopt op een wereld waar het onder scheid is weggevallen tussen arm en rijk, vrije en slaaf en tussen man en vrouw. Maar eerst moeten mannen en vrouwen beginnen te ontdekken wat het betekent samen te zijn in de strijd. Wij verlangen er naar een nieuw beeld op te van gen van wat het betekent volledig mens te zijn in Christus', aldus het verslag van de theologische werk groep. De vrouwen die zich bezighielden met sexisme en economie hebben de wereldraad gevraagd een studie te beginnen over de uitbuiting van de vrouw door multinationale on dernemingen en over hun rol in de bevordering van het sexisme. Deze vrouwen vroegen aan de we reldraad van kerken in het vervolg zijn uitgaven te controleren op sexistische uitlatingen. Een voor beeld hiervan werd gegeven iin een van de liederen die geschreven zijn voor de komende assemblee in Djakarta, waar de tekstdichter vaststelt dat God de man gered heeft. Politiek De werkgroep die'zich heeft bezig gehouden met het politieke aspect van het sexisme vraagt om meer mogelijkheden voor de vrouw om mee te doen aan het openbare leven. De groep spreekt er ook zijn zorg over uit dat de (overigens positief beoordeelde, geboortenbe- perking in sommige landen, zoals Zuid-Afrtka en in Latijns-Amerika bevorderd wordt om de groei van de zwarte bevolking af te remmen De vrouwen veroordelen dit politie ke wapen zonder de minste reserve en eisen van de wereldraad dat hij zich er in het openbaar tegen uit spreekt. De vrouwen zeggen dat het beter leven is in een wereld, waarin zij een rechtvaardig deel dragen van de lusten en lasten. Dit is onbe twistbaar. Het uitzicht op een hu manere wereld, dat de vrouwen openen, dringt tot voortvarend heid. Het is daarom jammer'dat de vrouwen hun zorgen niet met nog meer klem voorleggen. Waarom deze bescheidenheid? Brigalia Bara, de organisatrice van het be raad. zegt dat het deels uit tacti sche overwegingen is en deels om dat de vrouwei het nog niet ge noeg met elkaar eens zijn. Takfciek is verstandig, maar bedacht moet worden, dat bescheidenheid de vrouwen in het verleden niet ver gebracht heeft. De vrouwen ont houden de andere mensen daarmee iets dat van waarde is en daarom zou een beetje meer brutaliteit niet zo misstaan NAIROBI (KNA) Het aantal rooms- katholieken in Oost-Afrika is de laat ste 25 jaar verviervoudigd. Er waren in Kenia, Malawi, Oeganda, Tanzanië en Zambia in 1949 ongeveer 2,5 mil joen rooms-katholieken. Hun aantal bedraagt thans bijna tien miljoen op een totale bevolking van 45 miljoen. 1st) leal Het verhaal van elke plaag heeft jelli eigen bijzonderheden. De acht ilei b t >rd iri; g' ;ch plaag heet: zweren over mens beest. Ook nu is de beschrijving k We kennen het model: aankondigi plaag, verharding. Hier blijft zelfs aankondiging weg. Mozes en AM moeten meteen de handen vol r^°£ uit een smeltoven in de lucht gooi® De luchtverontreiniging in de K. bel dus duidelijk een plaag bre zweren en puisten voort. Ook nu ir°rj een soort escalatie in de plagen, dood die in de vijfde plaag onder vee rptrad nadert hier de mens. i wordt zijn naam in dat verband genoemd, maar er zijn zweren puisten. De geleerden zijn er wt maar alleen als ridders van de dri ge figuur. Hun geleerdheid kan tegen de zweren op, ze krijgen ze z Hier is duidelijk een andere vertef aan het woord. Hij ziet achter onvermurwbaarheid van Farao en i dekt daar God die hem verhardt. tyran is wel een topfiguur en ge\ dig machtig, hij lijkt alles in han< te hebben en laat zich niet van 2 boze stijk brengen, maar Gods na wordt zij het in verborgenht want wie kan zich daarbij iets vq stellen, dat Hij verhardt? Giiiv naam wordt genoemd. De verhardiip1 het uitstel, opnieuw, staat in teken van zijn Naam. In die Naam de uittocht werkelijkheid worden, ven van een belofte is wel een zin leven, maar daarmee nog niet leven in stralend licht. Hier gaat zon achter de wolken. En gelo' wordt weer een moeilijke beslissi een daad, iets waarvoor mensen zien en niet alleen om zich h< kunnen zien. (Exodus 9 8-12) rts £ho. ipk rel ilta UI MAASTRICHT DAF gaat de p duktie in de personenautofabriek Born (Zuid-Limburg) beperken. O zaak hiervan is de grote voorri onverkochte auto's. In overleg met ondernemingsraad heeft de direi besloten het personeel een zomen lof van vier weken te geven en verj een vakantie tussen Kerstmis Nieuwjaar. De salarissen zullen in periode volledig worden doorbeta 'Het is een kostbare weg', aldus D, 'waarvoor wij hebben gekozen, mj mede gezien de meer optimistisc visie op dc komende jaren wo| hieraan toch de voorkeur gegeven. Hoewel er na de ernstige terui tijdens de energiecrisis sprake' van een licht herstel, ligt de verki van personenauto's toch zeker 28 i cent lager dan in 1973. Bovendi noemt de directie de export ni Italië en Engeland nog steeds onl vredigend. Ook in het begin van jaar. ten ti.iden van de energiecris hebben de 3700 werknemers van D, in Rorn al eens korter gewerkt. I .vHv^&jlIk Van een verslaggever. N'lJEVEEN Voor bijna veertigdui zend gulden aan oude schilderijen en andere waardevolle zaken is dezer da gen gestolen bij antiquair Miller in het Drentse Nijeveen. De heer Muller was bezig met het verbouwen van een oude boerderij en had zijn spullen op de bo venste verdieping opgeborgen. De in braak moet gepleegd zijn door kunst kenners want de mooiste stukken wa ren weg. E PERSONALIA JU. Amsterdam (VU): Gepromoveerd tot due l.J in de geneeskunde J. de Graaff: geproii veerd tot doctor in de sociale wetenschi pen S. Dijkstra: gepromoveerd tot doctor de wiskunde en natuurwetenschappen 11 den Hollander en P J. van der Jagt: Leid JJ (RU): Gepromoveerd tot doctor in de w c kunde en natuurwetenschappen W. J. Ja lu en T. H. Tjla: sl' Rotterdam (Erasmus U.>Benoemd tot woon hoogleraar in de ontwikkellngsp ™S gratnmerlng dr. 1. B. M. Mennes: Dtflr: (TH)i Benoemd Int gewoon hoogleraar In zuivere en toegepaste wnskunde dr. C. Scheffer: gepromoveerd tot doctor In technische wetenschappen H. W. M. van dDE Wtjck: Nijmegen (KU>: Gepromoveerd lh» doctor in de sociale wetenschappen H. L Zanders, J G. M. Yland. G. J. J. Call gepromoveerd tol doctor in de wiskunde natuurwetenschappen C. H. van Os en W M. J. Rutten. Dr. Wiersinga (7) Dr. G. Gilhuis meent dr. Masselinks bewering, dat 'de bijbel dichtbleef' bij de discussie op de synode over do zaak Wiersinga. te moeten weerspre ken door hem te verwijzen naar wat in de hoorzitting van maart al gezegd was. Kan dr. G. mij vertellen, waar ik kan lezen wat er toen dan blijkbaar wel gezegd isvanuit de bijbel? Of was deze hoorzitting een geheime zit ting, waarvan wij gemeenteleden geen kennis mogen dragen? Vocrts begrijpt dr. G.. ds. Van den Brink niet, als deze zegt, dat de geref. kerken niet langer reformatorische kerken willen zijn. Het is echter /o dat de synode op papier de klassieke gereformeerde belijdenis belijdt, maar net als de hervormde kerk bewijst ze met haar besluiten op nieuw, dat het haar geen ernst is, deze nok metterdaad te handhaven. Als dr. Wiersinga doorgaat met het weerspreken van het belijden van de kerk hij kan z'n gang gaan. Laat de synode hieruit nu de consequenties trekken en nog in deze zittingsperiode besluiten, dat de 'gereformeerde' ker ken zich vóór 1 januari 1975 met de Nederlandse hervormde kerk gaan verenigen. Wie echt, gewoon gerefor meerd wil blijven, zal dan, door zijn synode in de steek gelaten ergens anders kerkelijk onderdak moeten zoeken of Uithuizen ds. E. J. Oomkes. geref. pred. Defensie De regering Den Uyl wil op de defen sie bezuinigen. Een lofwaardig stre ven. Zij dient dat mogelijk te maken door bij de landen, al of niet aange sloten bij de Verenigde Naties, erop De redactie behoudt zich het recht voor haar ter opname in deze rubriek toegezonden meningsuitingen verkort weer te geven. Bij publikatie wordt met de naam van de inzender onder tekend. Brieven kunnen worden ge stuurd aan het secretariaat hoofdre- dactic Trouw/Kwartet, postbus 859. Amsterdam. aan te dringen zich te verplichten hun geschillen drie zij zonder wapen geweld niet weten op te lossen voor te leggen aan het Internationaal Ge rechtshof in Den Haag. Als de landen zich daartoe verplichten, dan volgt een vermindering van defensie. Rotterdam De buitenbus Sinds enige tijd heeft de PTT bij allen die hun brievenbus meer dan een bepaalde afstand van de weg hebben, een mooie groene buitenbus geplaatst. Maar gaat men met vakan tie. en dreigt in die tijd de bus te klein te zijn. dan wil 'de post' in die tijd alles voor u op kantoor bewaren. U moet dit dan wel verzoeken, en hiervoor vijf gulden betalen! Het wa re te wensen dat niemand op deze onbeschaamdheid inging. Is de bus vol. dan is er toch altijd nog de oude (vertouwde) huisbus? Loenen P. Vermeulen Maatstok De heer Van Dongen is in zijn stuk van 13 juni behoorlijk aan het polari seren. Hij weet nu al. dat het toekom stig CDA-profiel geënt moet zijn op het beleid van de AR- en KVP-mlnis- ters van de plreg-Den Uyl en dat dit nu al gunstige perspectieven opent voor een verdere versteviging van de samenwerking met de progressieven De CDA-nota gaat hopelijk resulteren in een definitieve samenwerking van de drie chr.-dem. partijen: daarnaast zal er in een vriendschappelijk overleg gezorgd dienen te worden voor een klare strategie van het CDA ten op zichte van een eventuele partnerkeus voor óf na de verkiezingen. Een be langrijke overweging bij het vastleg gen van die strategie zal dan moeten zijn, dat het CDA zich in ieder geval niet weer laat dwingen door de pro gressieven om een keuze te doen. Het zal Van Dongen duidelijk zijn. dat zijn AR-maatstok bepaald een andere is dan mijn AR-maatstok en ook dal zal moeten veranderen in het belang van zowel AR als CDA en ook in ons beider eigen belang, omdat wij beiden gedreven worden door een belangrijk christelijk pciitiek ideaal. Blaricum C. Kook- Beleidsnota van gereformeerde bond: Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Gereformeerde bonders denken er niet aan, uit de hervormde kerk te stappen. In de eerste plaats niet omdat we het alléénrecht van de gereformeerde belijdenis binnen deze kerk nooit zullen mogen prijsgevenen vervolgens niet 'vanivcge het volk in deze kerk en wel vanwege het verbond, op grond waarvan Gods trouw de geslachten door meegaat in ons kerkelijk leven. n Dit staat te lezen in een pas versche nen geschrift van de gereformeerde bond, dat 'De Geref. Bond in de Ned. Hen-. Kerk' heet (lelijk, al die afkor tingen in een titel, broeders!) en dat belangstellenden in huis kunnen krij gen als zij vier gulden storten op gironummer 93.301 ten name van de administratie van De Waarheidsvriend te Maassluis. In dit boekje van 27 pagina's staan eigenlijk geen nieuwe dingen, de cpzet was alle punten met betrekking tot de positie èn het beleid van de gereformeerde bond nog eens op een rij te zetten en dat gebeurt in deze nota op een rustige en duidelijke manier. Nadrukkelijk stelt het hoofdbestuur van de bond nog eens vast dat de gereformeerde bonders midden in de hervormde kerk willen staan en dat vluchten in een isolementspositie er niet bij is, want dan probeer je te ontspannen aan je verantwoordelijk heid. Bovendien kunnen de bonders Ln de hervormde kerk geen democra tisch beginsel huldigen: 'Het gerefor meerde kan in onze kerk niet zijn een bepaalde wijze van belijden néést an dere principia'. Vandaar de positie keus: midden in de kerk, niet aan dc rand. Financiën Na een paragraaf over de buitengewo ne wijkgemeenten en de evangelisa ties handelt het boekje over de finan ciële verantwoordelijkheid:' dat we de zorgen en ncden van de kerk die ons lief is mee dragen en wij haar taken, die geestelijk en kerkelijk ver antwoord zijn, mee ten uitvoer willen brengen. Daar waar echter die taken door onszelf, vanuit eigen achtergrond en positiekeuze gedaan worden, me nen wij récht te hebben op erkenning daarvan en steun, hetgeen ook in het kerkelijk beleid van de kerk tot uit drukking dient te komen'. In de paragraaf over de oecumene staat dat in de wereldraad van kerken en ook in de raad van kerken in ons land een lijn te zien is, die aangeeft dat het reformatorisch belijden niet of nauwelijks funktioneert. Vrouw in ambt Er wordt in deze beleidsnota ook veel aandacht besteed aan de kwestie van de vrouw in het ambt. Uit de conclu sie van deze paragraaf citeren we: 'Ook sindsdiens (nl. sinds de toelating van de vrouw tot het ambt. red.) weten we onze plaats midden ln de hervormde kerk. Dat betekent, dat éls we onze plaats óók innemen op ambtelijke vergaderingen van onÉ kerk, ook als de vrouwelijke ambt drager daar is, onze aanwezigheid één is onder protest. Niet wij zij daar dan onwettig, maar de vrouwe li ke ambtsdragers!' Zaken van louter psalmen-zingen de oude berijming en het gebruik va n de statenvertaling zijn weliswaar nit j., onbelangrijk, maar de kerk staat o »-i valt er niet mee, aldus dit geschril* van het hoofdbestuur van de gerefo j meerde bond. Ook heeft men er on m voor dat er ook zgn. vrije liederes zijn, waarvan het bijbels gehalte bil ten twijfel is. Toch is men tegen he gebruik van het vrije lied in d eredienst, omdat het gevaar va !f vreemde insluipsels levensgroot aar wezig is. Tot zover uit 'De Geref. Bond in i Ned. Herv. Kerk', waarin ook wori ingegaan op het waarom van de afwi# zende houding inzake biibelvertalinf en berijming: 'Het gaat hier meer oii een voorkeur dan om een duidelijk^ principiële positiekeus.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2