Een uurtje filosofie van Toon Hermans wie is dat kind? amro-pierson fund De clown over: broodjes, grappen, mensen, arm- zijn, de zee en de dood amro-pierson fond kort en klein Willem Nijholt was heel arm Uri Gelier en het bedrog Vast voor de zomer /K6 ROUW/KM\iRlTET DINSDAG 4 JUNI 1974 B1XNESLAM) T7/K7 Toon loopt er in zijn Bloemen- daalse bungalow kwasi noncha lant ibij in een gecultiveerd spijkerpak. De olieverf zit aan handen en broek. Een wat dro merige blik in de anders op 'pret' staande oogjes. Zojuist heeft hij een fiks portret van zijn vrouw Rietje voltooid. We zeggen dat het mooi is en goed lijkt. Dat, mag ook wel, zegt hij, ik ken haar al zo lang. Dat moet het wel lijken. We vragen of hij schilderen niet liever voor zijn beroep zou willen doen. 'Daar ga je weer, bakker' Toon: 'Misschien wel. Misschien niet. Soms heb ik momenten dat ik me geroepen voel voor het theater. Maar een andere keer denk ik, als ik 'in m'n auto stap: daar ga je weer bakker, met je mand vol broodjes, met je grappen. Ach, ik doe gewoon m'n werk. Ik sta nu twee maan den in het Luxor theater van Rotterdam. Het was zeven we ken geleden al uitverkocht. Straks komen we naar Amster dam. Ook twee maanden. Je doet het gewoon. Ik sta 's mor gens op en ik denk de hele dag niet aan het theater. Ik schilder en schrijf. Dan ben dk tegen een uur of zes bekaf. Kramp in mijn vingers. Hup in de auto en naar Rotterdam. Uitgeput kom ik het toneel op en na twee minuten voel ik me gewel dig en na afloop ben ik zo fris als een hoentje!' Wat schrijft Toon dan allemaal, willen we weten. 'Gedachtetjes, filosofietjes. Ik denk na over het leven en het geluk. Ik vind nu nog wel dag boeken van twintig jaar gele den. Begin ik weer in te lezen en dan zeg ik na een tijdje tegen Rietje: ik ben niks veran derd. Dezelfde dingen van toen houden me nu nóg bezig. Het zijn dezelfde thema's. Ook arm geweest Toon begint te filosoferen. Over leven en dood. Over mensen en planten. Steeds roept hij snel tussen een paar zware zinnen door dat hij het allemaal ook niet weet. Zegt dat hij af en toe verdrietig wordt van de mensen die alleen maar aan het mate riële denken. Dat hij de mensen af en toe aangeklede poppen vindt en geen mensen. Je hebt makkelijk praten met een riante bungalow, een huis in Maastricht en een bank rekening met net zoveel cijfers als het rekeningnummer lang Toon: (fel) 'Ik ben armer ge weest dan welke Amsterdammer die drie-hoog achter in De Pijp woont met een balkonnetje zon der zon! Dit huis heb ik bijna Gehaktballen, bloemen en ballonnetjes. Dode duifjes van Duitse goochelaars en feestneuzen van Mien. Lange onder broeken met een laag kruis en rode rozen. Het kan niet missen: we zijn op bezoek bij Toon Hermans, de man die sinds mensenheugenis uitverkochte zalen met publiek tot tranen toe aan het lachen en onder de stoel krijgt. Of we maar willen gaan zitten, want hij heeft weinig tijd. Bovendien heeft hij weinig mede te delen, dus kan het nooit lang worden. voor niks gehad'. Wat is dat, voor niks? Toon zegt dat dat een heel merkwaardig verhaal is en dat hij het niet wil vertellen. Het komt in zijn boek te staan dat hij bezig is te schrijven. Of het overigens ooit uitkomt weet hij nog niet. Zegt dat hij wel erg tegen de mentaliteit is om geld te ver dienen over andermans ruggen. 'Ik begrijp er niks van dat sommige mensen tien keer zo veel moeten hebben als ande ren. Maar je lost de boel natuur lijk niet op door alles op een hoop te gooien en dan door het aantal Nederlanders te delen. Misschien zijn er knappe econo men die dat kunnen uitvlooien'. Toon weet het ook niet Tk ben liedjeszanger. Laat mij maar grappen maken. Ik verbeeld me heus niet dat ik een oplossing weet'. Misschien via de politiek? Toon: 'Ach, in de politiek gaat het ook steeds om en over het materiële. Wat ik belangrijk vind is: hoe zie je elkaar. Ik zie bijvoorbeeld een absolute ge lijkheid tussen ons. Dat mens beeld, dat houdt me voortdu rend bezig. Wanneer iemand daar nooit over nadenkt, dan heeft ie aleen maar het materië le. Goed, de één zit wat beter in zijn spulletjes dan de ander. Maar als ik niks had, dan zou ik net zo gelukkig zijn. Maar nu ik dit zeg stel ik me weer zo hoog op. En ik wil juist geen hoog en laag kennen. Er is geen verschil. Iedereen is God en God is: de mensen. Of jij dat nu bent of die tak van die boom buiten. Als je leeft en je vibreert is het goed'. Mevrouw, vertel eens Roept weer snel dat hij maar wat voor zich uit zit te denken. Hardop dan wel. Zegt dat hij door Hette Visser een angst heeft om belangrijk te zijn. Om voor belangrijk te worden aangezien, 'Jij zit me nu weer over allerlei dingen uit te horen en ik moet mijn me ning geven. Daarom heb ik een tijd geleden besloten om geen interviews meer te geven. Jij bent voorlopig de laatste. Ik heb er geen zin meer in. Op de televisie zie je dat ook: me vrouw, vertélt u eens. En: wat denkt u over.., of: wat is daar uw mening over. Iedereen moet van alles zeggen/ Toon vindt dat we kolommen maar beter leeg kunnen laten. Maar daarom hoeven we nog niet weg. We kunnen nog best koffie krijgen en mokka- söhuimpje. Hij laat zijn schil derijen zien. Een paar portret ten van zijn lievelingszoon Gaby, 'Malle petje' 'Moet je kijken', zegt hijT 'dit 1 schilderij ben ik begonnen als een zelfportret. Ja, die, met dat malle petje. Dat zette ik op en toen ging dk voor de spiegel staan. Toen de schildersezel er naast en ik begon. Maar het werd biet goed en toen heb ik er een portret van Gaby van gemaakt. En nu is het gekke dat de hele bouw van het ge zicht van Gaby precies met die van'mij'klopt. Als ik tegen hem zeg: frons je voorhoofd eens, dan zie je dat hij precies even veel rimpels heeft, als dk. De hele houding, de ogen, het haar, mond, neus: we lijken precies op elkaar. Ik kon nadat ik mijn gezicht had uitge veegd gewoon dat van Gaby invullen'. We praten over schilderen. Ab- Niet dat hij nu miljonair is, maar acteur Willem Nijholt pikte vroeger lege melkflessen om yoghurt te kopen, vertelt hij aan het blad Story. 'Armoe troef, na mijn eindexamen van 1 de toneelschool. Van het toneel had ik me schijnwerpers, gou den tijden met glitters voorge steld. Maar tweeëneenhalf jaar heb ik niks te doen gehad. Af en toe met een speer dn de hand over het toneel rennen of bevallig een "kopje koff ie op een tafeltje neerzetten.' Nu speelt Willem met Conny Stuart in 'Wat een planeet' die tot 15 september met vakantie gaat en daarna weer tot 30 december gaat draaien. vorken, messen, lepels en sleu tels gewoon een handige gooche laar is en nu heeft Uri het dan zelf ook toegegeven. 'In Duitsland hadden mijn mana gers gezegd dat ik er met een sleuteltje buigen alleen niet zou komen bij het verwende Duitse publiek. Toen hebben mijn ma nagers wat door de zaal geslo pen en gaven me achter een gordijn tips. Zo van: de dame op de vijfde rij met dat hoedje, heeft een rood sjaaltje dn haar tas'. Kampioenngoochelaar Fred Kaps heeft altijd al gezegd dat de beroemde Israëlische buiger van stract-werken doet Toon niet. 'Ik had hier een schilder en die zei: dk schilder alleen wat ik wil en het kan me niet schelen of de mensen het mooi vinden of niet. Maar dat vind ik onzin. Als kunstenaar moet je communiceren met de men sen. Dat is je opdracht. Goed, je mag wel experimenteren. Dat doet een bakker ook wel. Die probeert wel eens wat uit: een beetje meer bloem of wat min der zout Maar hij zorgt toch dat zijn brood te eten blijft. Maar als een kunstenaar het doet krijgt het ineens een hele boel /gewicht. Dan lopen we muisstil langs zijn werk waar we niets van begrijpen. Boven dien zijn er zo langzamerhand meer kunstenaars dan bakkers'. Hekel aan de zee Toon betrapt zichzelf er weer op dat hij hoogdravend bezig is. We lopen naar buiten. Op ver zoek van de heer R. Sweering (fotograaf) stapt Toon Hermans op een fiets zonder wielen. Waarop je dus niet vooruit komt. Die dus blijft stilstaan. Dat komt doordat hij op een standaard staat en een produkt is van de welvaart. Na twee minuten staat Toon met een vaartje van veertig kilometer nog steeds stil. 'Ik heb ook een echte racefiets. Daar rijd ik ie dere ochtend mee door Bloe- mendaal. Je valt er niet van af, maar je blijft in conditie. Dat vind ik heerlijk, zomaar wat fietsen. Dan hoef ik niet met vakantie'. Bericht somber over het feit dat zijn vrouwRietje wel met vakantie wil. Toon niet. 'Ik vind het vreselijk om de hele dagin de zon te liggen op het strand. Trouwens, ik haat de zee'. We lopen weer naar binnen en Toon pakt een plastic map met een dikke stapel beschreven pa pier. 'Hier. Ik heb een verhaal over de zee geschreven. Moet je horen'. Toon vertelt En hij vertelt over een drukke dag aan zee. De mensen lagen maar te bakken in de branden de zon. En toen kwam er een man en die zei: jullie moeten allemaal naar binnen. Jullie moeten van het strand af. En ale mensen gingen de pavil joens in. Een oude man die in een stoel lag te slapen, die hoorde het niet en op het laatst zat hij heel alleen op het strand in zijn stoel. Toen kwam er een hond en die blafte hem wakker en haastig ging de oude man toen ook naar binnen. Het hele strand was leeg en het werd doodstil. Ze keken allemaal naar de man die hun had ge zegd dat ze naar binnen moesi ten gaan. De man had ineens een roos in zijn hand en liep daarmee naar de zee. Hij stond even stil en gooide toen de roos op de golven. Langzaam werd het verschrikkelijk eb. De hele zee stroomde leeg en langzaam werd er een prachtig groen grasveld zichtbaar. Het werd een enorm weiland met boter bloemen. En toen riep de man naar de mensen dat ze weer mochten komen en even later zat iedereen heerlijk lin het gras. Niet naar begrafenissen Toon: 'Misschien heb ik dat ver haal wel bedacht omdat ik zo'n hekel heb aan de zee. Dat vrese lijke klotse, fclotse (doet de zee na) en die klapperdeklap-vlag- getjes (imiteert eveneens het hinderijke geklap van een vlag aan de mast). Afschuwelijk! Misschien wil ik graag dat de zee in de toekomst verandert in een weiland'. 'Ja, de toekomst. Ik weet ook niet wat er allemaal gaat gebeu ren. Ik heb wel eens eeuwig- beidsgevoel. Ik bedoel: als je zegt dat het leven hier op aarde alles is, nou, dan kun je meteen beginnen champagne te drinken en achter de wijven aan gaan rennen. Dat is zo naïef gedacht. Er is toch meer? Het is hier op aarde een tijdelijke noodzake lijkheid. Wat er allemaal gaat gebeuren dat blijft een myste rie'. Alleen ziel primair We zeggen dat we hem niet op foto's hebben gezien bij de be grafenis van Wim Sonneveld. 'Ik ga nooit naar begrafenissen. Dat bad niks met Wim te ma ken, maar ik wil er gewoon niet naar toe. Het is zinloos om het lichaam van een mens zo te vereren, wanneer de ziel een maal uit dat lichaam is. Het lichaam is noodzakelijk om de geest in te vervoeren, verder stelt het niks voor. We gaan cr altijd op af: mooie vrouwen, mooie mannen, mooie kinderen. Daar begint alles mee en daar eindigt alles mee. Daarom is de wereld zo chaotisch. We laten ons voortdurend afleiden. Heel weinig mensen zien in dat al leen de ziel primair is. Het wordt tijd dat er een groep komt die de mensen dat besef geeft'. Opnieuw meldt Toon dat hij het ook allemaal niet weet en dat hij zich ook niet geroepen voelt om de mensen dat gevoel bij te brengen. 'Ik ben grappen maker. Laat mij maar liedjes zingen. Ken je die van die Belg met dat verbrande oor? Die stond te strijken en toen ging de telefoon'. Drie respectabele heren en een klein heertje. De vraag zoals gewoonlijk: wie is dat 'kind? Is het JOHAN BODEGRAVEN de man van de NCRV dje de bij naam kreeg 'aartsbedelaar" van wege zijn talloze inzamelingsac ties en ook de man die de Nederlandse taal verrijkte met het woordje "hamvraag?' Of is het nummer twee: SIMON VAN COLLEM, de man die jarenlang het Nederlandse volk op de hoogte hield van het wel en wee van de helden op het witte doek en tegen wie mensen als Tony Curtis en Julie Christie 'Hai, Saimon!' roepen? De laat ste die het zou kunnen zijn is: BOB DE LANGE, de toneelspe ler, momenteel te zien in het kostelijke blijspel 'Ik lach er om!' in het Amsterdamse Nieu we de la Mar Theater als de over het paard getilde acteur, voor wie iedereen in het stof moet vallen. Enfin, u zoekt het maar uit. Wilt u mee doen met onze wekelijkse prijsvraag, dan de naam van de kleuter op een briefkaart schrijven en die fran keren met DERTIG CENT en sturen naar: Redactie Trouw/Kwartet Dag Maandag postbus 810 Amsterdam. Inzendingen moeten voor don derdag binnen zijn. Schrijf ook op het kaartje welk boek u even tueel wilt ontvangen mocht u winnaar zijn: kookboek, handen- arbeidboek of tuinboek. HET WAS MARILYN MON ROE! Het bleek een moeilijke opgave, die van vorige week en menige inzender zag in de prachtige kleuter de actrice Ellen Vogel. Maar het was filmster Marilyn Monroe en de winnaars zijn: mevrouw J. v. d. Grijn-Vlok, Burg. Luijendijkplein 1 in Tienhoven (post: Ameide) die het tuinboek krijgt; J. Th. Oos- tenveld, Isingstraat 155, in Den Haag krijgt het kookboek thuis gestuurd en het handenarbeld- boek Is voor Annie van Driel, Zuidelijke Achterweg 5 in Nieu we Tonge (Z.H.). Johan Bodegraven Simon van Collem Bob de Lange Bloot en toch netjes, noemen we zoiets wat de juffrouw op de foto aan heeft. Het is een zomers model van Falke en is gemaakt van Draion en wol. Van boven wat geribbeld en met een koordje om de hals. Van achteren zeer laag, zodat er geen behaatje onder kan. De kleuren zijn wit met rode, groene, blauwe en zwarte streepjes. ■■■■■■■■■■a Kleine ondernemers 'De belangstelling van de PPR wekt het wantrouwen op van de individue le ondernemer'. En u spreekt de taal van de zelfstandige niet en u hebt nog niet voldoende inzicht dn de problemen van het midden- en klein bedrijf', aldus d'e heer Bins, voorzitter van de raad voor hetgróótwinfcel- bedrijfü Mijn commentaar: De belang stelling van het grootwinkelbedrijf voor het welzijn van de kleine zelf standige is altijd nihil geweest. Rijnsburg A. v. d. Mcy Ma'alot (3) Vorige week schreef u, dat onze rege ring na het protest bij Syrië over de minne aanval op de school in Israël, nu ook bij Israël geprotesteerd heeft tegen hun aanvallen op 'dorpen' en 'vluchtelingenkampen' in Syrië. Mijn vraag is: Is er dan niet één minister diie nog weet hoe het dn 1940-1945 ging? De vijand verschanste zich toen in scholen en ziekenhuizen, die dan ook prompt gebombardeerd werden door de RAF. Heeft de huidige rege ring vóór zij protesteerde hiernaar geïnformeerd en daar zo gauw al een antwoord op gekregen? Hardenberg K. Snieder Zondag tv-reclame Dat hebben we hard nodig: de STER nu ook op zondag. Mag ik een paar ideetjes geven? Gebruik meer wasmiddelen! Zoveel, dat U een wasverzachter moet kopen om de rotzooi er weer uit te spoelen. Prima voor ons milieu en voor uw Drink meer sherry, jenever, bier! (de beste brouwers brouwen het). Dan kunt U een beter figuur slaan op voetbaltribunes of op autosnelwegen. U bevordert bovendien de werkgele genheid bij politie- ert ambulanceper soneel. Vreet meer striker en chocola! Kauw 'die hapt-zoheierlijk-weg smurrie tot de tandartsen overwerkt raken, U voor de fiets te vadsig worden en een benizineslurper moet kopen. Dat sti-' muteert weer de afzet van tranquilli zers. Nerveus? Harakirisana. Maar nu serieus: voor elke miljoen, die de regering verdient met extra STER reclame, moet ze straks tien miljoen méér uitgeven aan gezond heidszorg, ziekteverzuim en milieube scherming. De keuze lijkt me niet moeilijk voor een regering, die pre tendeert het welzijn van ons volk te wallen bevorderen. Oegstgeest A. Weiland (ADVERTENTIE) Een op researchfaciliteiten en know-how van beide banken gefundeerd beleggingsfonds. Waarbij de belangen internatio naal gespreid zijn. En de beleggers participeren in het totale pakket van hoogwaardige, zorgvuldig geselekteerde aandelen. solide vermogensbeheer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 7