Professor Popma: een ongewone man Gereformeerde kerken groeien niet verder De preekmethode van de 'oude schrijvers' veilig Nieuwste cijfers wijzen uit: Verrassend snel akkoord over scheiding op Golan Weer of geen weer: Vandaag Amerika kwam beloften aan Hanoi niet na TROUW/KWARTET DENSDAG 4 JUNI 1974 KERK/BUITENLAND T2/K2 Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Een kleine twintig jaar heeft prof. dr. K. J. Popma in Groningen en in Utrecht reformatorische filoso fie gedoceerd. Hij deed dit als hijzonder hoogleraar vanwege de stichting bijzondere leerstoe len voor calvinistische wijsbe geerte. Zaterdag heeft prof. Popma afscheid genomen. Dat gebeurde tijdens een bijeen komst in Amersfoort, waar vrienden en leerlingen zich ver drongen om hem de hand te kunnen drukken. Prof. Popma hield bij deze gelegen heid een rede, getiteld: 'De n ai eve kenwijze'. Dat verhaal is terug te vinden in de afscheidsbundel, die hem aangeboden werd: 'Het leven beschouwd', een royaal uitgevoerd boek van bijna driehonderd pagina's (uitgegeven door Buyten Schip- perheijn te Amsterdam, prijs ƒ35,-). In deze bundel staan opstellen, waarin de verschillende facetten van prof. Popma's werkzaamheid kundig belicht worden. De calvinistische wijsbegeerte, waar het hier om gaat, is de zgn. wijsbe geerte der wetsidee, in de jaren dertig ontwikkeld door de gerefor meerde hoogleraren Dooyeweerd en Vollenhoven. Zij vond en vindt haar aanhangers binnen de gereformeerde gezindte, vooral in de rechter flank daarvan, maar haar bewonderaars tref je ver daarbuiten aan. Dit kan ook blijken uit het achter in 'Het leven beschouwd' opgenomen felici- tatieregister: temidden van min en meer gerenommeerde namen staan daar bijvoorbeeld de namen van kar dinaal Alfrink, professor Delfgaauw (ooit een angry young man in r.k. kring), professor De Graaf (notabel man in vrijzinnige kring) en de crganist Cor Kee. Prof. Popma ging in 1957 met enig tam-tam (om precies te zijn: met een getuigende brochure) van de 'gewone' gereformeerde kerken over naar de vrijgemaakte gereformeerde kerken. Een paar jaar later al keer de hij terug in de schoot van de gereformeerde kerken en ook déze stap liet hij vergezeld gaan van een geschrift. Deze overstapjes hebben kennelijk geen kwaad bloed gezet in een van beide kampen, want onder de felicitanten bevinden zich een paar gereformeerde kerkeraden en een vrijgemaakte gereformeerde ker- keraad (die van Utrecht-centrum). Eén hervormde gemeente feliciteert prof. Popma: die te Bleiswijk. Uit het feit dat prof. Popma het nodig vond zijn kerkelijke overgan Prof. dr. K. J. Popma gen den volke kond te doen via speciale geschriften kan al duidelijk worden dat hij geen man uit een rijtje is. Dat klopt. Hij is een onge woon man met een veelheid van interesses. Hij schrijft zowel over Genesis als over Couperus. Het be houd van de Friese taal houdt hem evenzeer bezig als de heidelbergse catechismus, waarover hij zeer parti culiere meningen ten beste gaf. Taalbederf vindt hij 'gevolg en be wijs van 's mensen ellende' (over de catechismus gesproken!) Toen prof. Popma aan het begin van zijn professorale loopbaan stond, somde dr. G. Puchinger geestdriftig 's mans bekwaamheden op: een be kwaam classicus, een theoloog van zeer apart karakter, een erkend dichter, een zwaar geharnast pole mist, iemand die kan filosoferen over alle mogelijke praktische en theoretische vraagstukken èn auteur van een roman van formaat Die roman was 'De zonde van Jan der Kindere', waarover in deze krant als volgt werd geoordeeld: eeri van de weinig christelijke romans die tot de kern van het leven trach ten te geraken. Met dit boek en trouwens met al zijn bezig-zijn met het vraagstuk van de relatie tussen zonde en ziekte toonde prof. Popma aan dat filosoferen voor hem niet iets was, dat je vrijblijvend in de (goed gevulde!) studeerkamer doet. 'Het leven beschouwd' wijdt een af zonderlijk hoofdstuk aan prof. Pop ma als romanschrijver. Het is van de hand van dr. Okke Jager. Dr. Puchinger biedt Popma-impressies en hij zet daarmee de scheidene hoogleraar dicht in de buurt ook van de niet-wijsgerig geschoolde le zer neer. Trouwens heel dit boek, al doet het z'n best met voetnoten, beweegt zich niet in onbereikbare sferen en dat zal niet alleen de eventuele koper van het boek maar ook degene aan wie het zaterdag plechtig aangeboden is, deugd doen. In de bundel staan een paar gete kende portretten van prof. Popma, èn een portret van mevrouw Popma. Dit laatste is geweldig leuk: einde lijk een afscheidsbundel waarin de echtgenote niet weggemoffeld wordt! (ADVERTENTIE) Nat wegdek, slechte bestrating, noodstop... de Michelin zX radiaalband geeft u onder alle omstandigheden een grimmige greep op de weg. Onvoorwaardelijk en altijd! En omdat deze veilige band zo'n lage rolweerstand heeft rijdt u nog zuiniger ook. Auto's op Michelin radiaal- banderi verbruiken 6 tot 10% minder brandstof. Dat is beproefd en bewezen! MICHELIN Van een onzer verslaggevers UTRECHT Het aantal gereformeerden in ons land is in 1973 slechts met zegge en schrijve vier zielen gegroeid. GENEVE, CAIRO (AP, Reuter, UPI) Israëlische en Syrische ge- Steden neraals hebben gisteren in Genève overeenstemming bereikt over de technische details van de troepenscheiding aan het Golanfront en de uitwisseling van doden en krijgsgevangenen die nog in Syrië ep Is raël zijn. Volgens het zojuist verschenen jaar boek 1974 van de gereformeerde ker ken telden deze kerken per 1 januari 1973 879.834 belijdende leden en doop leden. Op 1 januari 1974 was dit aantal 879.838. Een dergelijke geringe toename is in de geschiedenis van de gereformeerde kerken (afgezien van 1944, het jaar van de Vrijmaking) nog niet eerder voorgekomen. Insiders verwachten in de komende Jaren een snelle vermin dering van het ledental. Tegelijk is bekend geworden, dat 46 procent van de gedoopten geen belijdenis meer doet De aanwas van de bevolking als ge heel is de laatste jaren ook sterk teruggelopen en bedroeg vorig jaar 0,76 procent. Dat betekent, dat de gereformeerde kerken er vorig jaar 6700 mensen bij hadden moeten krij gen, om in de pas te blijven met de bevolkingsgroei. In een in Genève gepubliceerd com muniqué is gezegd dat morgen het akkoord over de gedetailleerde uit werking van de troepenscheiding za! worden getekend. Een subcommissie van de militaire werkgroep, die bin nen vijf dagen na ondertekening van het algemene troepenscheidmgsak- koord klaar moest zijn, is nu bezig de laatste hand te leggen aan de defini tieve kaart van de nieuwe linies van de troepen. Ook deze kaart zal morgen onderte kend worden. Het verrassend snelle resultaat is bereikt na ruim zeven uur onderhandelen tijdens de drie dagen na het vrijdag getekende algemene akkoord. De Egyptische afgevaardigde bij de militaire werkgroep, generaal Taha el-Magdoub verklaarde gisteren: 'Bijna alles is geregeld Wij hebben heel wat bereikt'. Syrië heeft inmiddels de 12 gewonde Israëlische krijgsgevangenen volgens afspraak naar Israël laten terugkeren. De gevangenen, die op één na, in goede gezondheid verkeerden zijn met grote vreugde in Israël begroet Israël heeft op zijn beurt 26 gewonde Syri sche krijgsgevangenen naar huis laten gaan, die in Damascus door duizenden Syriërs uitbundig zijn binnengehaald. (Zie ook fot op pagina T5-K6). Een woordvoerder van de VN' in Cai ro heeft gisteren meegedeeld dat de eerste groep VN-waarnemers, die in de bufferzone tussen Israël en Srië worden gestationeerd, naar het Golan- gebied zijn vertrokken. Het zijn 29 Oostenrijkse VN-militairen, die wor den geleid door de Peruaanse gene raal Gonzalo Ericano. Nog eens 40 Peruaanse VN-waarnemers zouden spoedig volgen. In totaal zullen 1250 VN-waarnemers (UNDEF) in het ge bied worden ingezet Het Geneefse vredesoverleg over het Midden-Oosten, dat bedoeld is Israël en de Arabische landen tot een blij vende vrede in het gebied te bewe gen, lijkt blijkens berichten uit Cairo ernstige moeilijkheden te gaan onder vinden door de houding die de Pales tijnse bevrijdingsbewegingen jegens Genève aan het innemen zijn. Goed ingelichte zegslieden in de Egyptische hoofdstad hebben gemeld dat de lei ders van de Palestijnse organisaties zelfs hebben besloten voorlopig nog niet aan het Israëlisch-Syrische over leg deel tc nemen. De Palestijnen zouden een uit tien Ïunten bestaand document ter bespre- ing hebben voorgelegd aan het 162 leden tellende Palestijnse parlement- in-ballingschap (de Palestijnse Natio nale Raad). In het document zou worden gezegd dat de Palestijnen niet aan vredesbesprekingen kunnen deel nemen zolang zij als vluchtelingen worden beschouwd, zoals in Veilig heidsraad-resolutie 242 is geformu leerd. De resolutie moet volgens de Palestijnen worden veranderd, zodat de Palestijnse zaak wordt erkend als een nationale en politieke kwestie en niet als een 'vluchtelingenvraagstuk'. De Palestijnen zouden voorts in het document eisen dat zij op de Geneefse conferentie worden uitgenodigd door de twee voorzittende landen, de VS en de Sowjet-Unie en dat zij op gelijke voet aan het overleg zullen deelnemen als Israël, Egypte, Synë en Jordanië. Volgens waarnemers zijn de ze eisen voor Israël en Jordanië in elk geval onaanvaardbaar en is de kans daardoor minimaal dat zij naar Genève worden uitgenodigd. SAIGON (Reuter) De Amerikaanse regering heeft ongeveer anderhalf jaar geleden, toen Kissinger onder handelingen voerde over een bestand in Vietnam geheime afspraken met de regering van Noord-Vietnam gemaakt, maar zich aan sommige hiervan niet gehouden. De Amerikaanse Journalist Tad Szulc, die hiervan melding maakt in het tijdschrift 'Foreign Policy", schrijft dat Amerika onder meer beloofde, binnen een jaar alle Amerikaanse burgers die de Zuidvietnamese lucht macht hielpen, uit Zuid-Vietnam te laten vertrekken. Maar in het begin van dit jaar waren er naar schatting nog 9.000 Amerikaanse burgers in Zuid-Vietnam. Ook afspraken over we- deropbouwhulp aan Noord-Vietnam zouden niet zijn nagekomen, omdat Washington gebelgd was over commu nistische bestandsschendingen. Vol gens een ander Amerikaans blad, de Washington Star News, is er ook niets terechtgekomen van een gehei me belofte van Kissinger, dat Ameri ka geen verkenningsvluchten meer zou ondernemen boven Noord-Viet nam. In Zuid-Vietnam hebben Viet-Cong- troepen gisteren een aantal (ex)leden van de Viet Cong om het leven ge bracht, toen ze hevige raketaanvallen uitvoerden op de luchtmacht basis in Bien Hoa (30 km ten noorden van Saigon) en de omgeving ervan. Daar bij werd ook een gevangenkamp ge troffen, waar (ex-)leden van de Vlet Cong een 'heropvoeding' krijgen. Er zouden meer dan veertig doden zijn gevallen. Ok werd schade aangericht aan een opslagplaats voor napalm. Een lid van het Amerikaanse Huis van Afge\aardigden, de Democraat Les Aspin, heeft uitgerekend, dat Amerika aan Zuid-Vietnam ongeveer dertig keer zoveel militaire hulp heeft verleend als de Sowjet-Unie en China aan Noord-Vietnam gaven. Sinds 1966 verleende de 'sowjet-Unie aan Noord- Vietnam militaire hulp ten bedrage van 2.57 miljard dollar. De Chinese militaire steun aan Hanoi in die tijd bedroeg 1.08 miljard dollar. Saigon daarentegen kreeg van Amerika voor 107.1 miljard dollar militaire bijstand. De uitgewerkte statistiek met gege vens over de aantallen doopbedienin- gen, overgangen naar andere kerken en dergelijke komt pas in september gereed. Zodoende kan men zich in het nieuwe jaarboek alleen verdiepen in de gespecificeerde cijfers per plaats. Daaruit blijkt, dat het vooral de gro- te-stadskerken zijn, die hun ledental len zien verminderen. De kerken van de classis Amsterdam verloren in één jaar 1900 leden, de classis Den Haag 1700 en de classis Rotterdam 1550. Ook in steden als Utrecht en Groningen liepen de cij fers met enkele honderden terug. Daar staat groei tegenover in bepaal de regio's in versnelde ontwikkeling. zoals binnen de driehcek Groningen- Drachten-Assen, de Noord-Veluwe, de kop van Noord-Holland en het hart van Zuid-Holland. Belijdenis doen Vrijdag bespreekt de gereformeerde synode in Lunteren een rapport van deputaten kerk en Jeugd, volgens wel ke 46 procent van de gedoopten niet mer komt tot het doen van belijdenis. In het rapport zijn de aantallen doop leden die belijdenis deden in de jaren 1967 - 1972 vergeleken met de aantal len geboorten twintig jaar geleden. In 1967 deed nog 62,1 procent belijdenis. In vijf jaar daalde dit percentage tot 54,7 procent. Ook constateert dit rap port een versnelde uittocht van doop leden, zowel door geruisloze verdwij ning als door manifeste onttrekkin gen. In 1972 werden vijf maal zoveel doopleden onkerkelijk (1072), dan in 1965. Deputaten kerk en Jeugd concluderen hieruit, dat de gereformeerde kerken onderworpen zijn aan een snel verou deringsproces en verwachten een snel le vermindering van het ledental. Zij pleiten voor een Intensieve en gerichte aanpak van het jongerenpas toraat voor de gehele leeftijdsgroep van 0 35 jaar, maar zij spreken de vrees uit. dat het voor vele jongeren al te laat is. Zij stellen een diepgaan de vervreemding van de gereformeer de jeugd van hun kerk vast. Kernproblemen 'Het kernprobleem is', aldus hun rap port, 'dat met het wegvallen van het christelijk stempel op de leefwereld van nu het duidelijk* belang van een christelijke opvoeding voor de jeugd steeds meer verdwijnt. Zelfs in de gemeente verliest de christelijke op voeding een groot stuk van haar bete kenis voor het besef van de jongeren, omdat de gemeente te diffuus gewor den is. De onderlinge verhoudingen zijn uiteen gevallen. De gemeente is niet meer het meest nabijliggende veld van de geloofsbeleving". De gereformeerde kerken hebben vol gens het rapport deze ontwikkeling niet tijdig genoeg onderkend en dien tengevolge niet de geëigende maatrege len getroffen. Aan bezinning op de eigen verantwoordelijkheid van de kerken ten aanzien van de zorg voor de jeugd van de kerk is tot nu toe nauwelijks gekomen. Vreemd boek 'Het is onthutsend te moeten verne men, dat de kerk met al haar inspan ning aan catechese en verkondiging en pastoraat er niet in geslaagd is de bijbel dichter bij de mensen te bren gen; dat de bijbel ondanks alles voor hen een vreemd boek is gebleven. Of moet er misschien nog scherper ge sproken worden: door de wijze van omgaan met de bijbel is zij voor velen een gesloten boek gebleven. De putaten menen, dat hier een van de diepere achtergronden ligt van de zor gen, die we hebben ten aanzien van de jeugd van de kerk. Het beleid van de kerken zal er dan ook in de eerste plaats op gericht moeten zijn de bij bel te maken tot een open boek'. Een exponent van de vervreemding is de moeite, die vele jongeren hebben met het doen van openbare geloofsbe lijdenis. Ook degenen, die zich nog wel bij de kerk betrokken weten. ervaren die aparte 'opening van de slagboom' als onwezenlijk. Ook aarze len velen om zich te binden aan één bepaalde kerk. Het beleid van de kerken zal er op gericht moeten zijn, de vervreemding te doorbreken. Dat moet gebeuren door een werkelijke ontmoeting tus sen jongeren en ouderen te realise ren. Daarom willen deputaten de plaatselijke kerken stimuleren, doel bewust het jongerenpastoraat ter hand te nemen, waarvoor zij in hun rapport enkele modellen geven. Zij noemen het 'een zaak die geen uitstel meer gedoogt Het is de hoog ste tijd, dat de kerken zelf actief en doelgericht zorgen voor de jeugd van de kerk'. (Het Jaarboek 1974 van de gerefor meerde kerken is een uitgave van Oosterbaan en Le Colntre te Goes en kost negen gulden). (ADVERTENTIE) Elke Fleurop bestelling is gegarandeerd goed. Fleurop/ Interflora Nederland staat er achter. FUarop/lslerflora Nt4oUad Gegorandurd toA 1 Het teken Voor de Farao doen Mozes en ASron nu de tekenen die de Heer hen bevo len heeft. Het woord wordt erdoor begeleid. Aëron gooit z'n staf op de grond en de staf wordt een grote slang. De Farao is echter allerminst uit het veld geslagen. Daar heeft hij zijn mannetjes voor. Wat deze He breeën kunnen kunnen zij ook. Zijn wijzen en tovenaars gooien eveneens hun staven op de grond en weldra krioelt het er van de slangen. Een griezelige zaak. Maar weldra vindt het probleem z'n oplossing. De slangen van de Egyptenaren worden verslon den door de slang van Aëron. Een eclatante overwinning, zouden we zo zeggen. De Farao echter is er niet van ondersteboven en verhardt zich. Zoals overigens de Heer al gezegd had, dat gebeuren zou. Het teken op zichzelf is een probleem. Wat is de zin ervan als teken? Een staf is om mee te gaan en als zodanig teken van reis en reisdoel, bestemming van leven. Overwint de bestemming van de twee mannen met de goddelijke missie die van de wij zen en tovenaars. Dat zou kunnen en zinvol zijn. Want 't mag dan niet meteen helpen, op de lange duur gaat de grote reis toch wel door. Dat zit er ook in als we telkens lezen dat Farao zichzelf verhardt en dat God zijn hart verstokt. Het plan gaat door ondanks alle schijn die er tegen is. Een teken voor de kerk na Pinksteren. De we reld is uiteraard weinig veranderd. Het vuur van de Geest is gauw over donderd door het vuurwerk van onze cultuur en wie daar alleen op ziet zou wel eens gemakkelijk mismoedig kun nen worden. Wat haalt het uit? Wat is de wereld daar nu mee gebaat, dat wij ons in de straling van de Geest stellen? Verandert daar veel door? Het teken wijst aan welke reis over wint, welke bedoeling uiteindelijk voorrang zal hebben. De bedoeling en bestemming van God. Daar hoeft nie mand aan te twijfelen. Integendeel daar kan volledig op vertrouw worden in de wereld na Pinksteren (7, 10-13). door L. M. P. Scholten KAMPEN De Nadere Reformatie is wat haar prediking betreft geen nadere uitwerking van de Reformatie. Zij wortelt in de laat-mid- deleeuwse scholastiek en mystiek. Dit is een van de conclusies van drs T. Brienen, christelijk gereformeerd predikant in Groningen, in het proefschrift waarmee hij vrijdag aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken de doctorstitel heeft verworven. In dit proefschrift over 'De prediking van de Nadere Reformatie' (uitgave Ton Bolland te Amsterdam; ƒ29,50) heeft dr. Brienen zich vooral bezig gehouden met wat hij noemt de klas- sifikatiemethode, de systematische in deling van de hoorders in allerlei groepen wat betreft hun geestelijk leven. Deze methode is volgens hem kenmerkend voor de prediking van de Nadere Reformatie, de zogenaamde 'oude schrijvers'. De kracht van de prediking van Voe- tius en zijn geestverwanten lag in de zogenaamde toepassing. Daarin onder scheidden zij zich van die andere grote stroming in de Nederlandse kerk van de zeventiende en achttiende eeuw, de coccejanen (de volgelingen van de Leidse hoogleraar Coccejus). Coccejaanse preken kenmerkten zich door breedsprakige, niet zelden dorre, minutieuze verklaringen van de bij beltekst, terwijl de toepassing ver waarloosd werd. De voetianen gaven een kortere Schriftuitleg en gingen dan over naar een breed opgezette toepassing. Hart Zij predikten niet het Woord sec, maar betrokken de reacties van de hoorders in hun prediking. Zij gingen in in de innerlijke wereld van onge loof en wedergeboorte. De hoorders voelden zich door hun prediking in hun hart aangesproken. De predikers van de Nadere Reformatie drongen door tot de schuilhoeken van het menselijk hart. Ook zonder kennis van de moderne dieptepsychologie brachten zij de diepste overleggingen vlijmscherp aan het licht. In hun preken kan men naar een woord van A. A. van Ruler 'een kennis van de mens opdoen als elders misschien al leen in de moderne romans en bij de moderne dichters'. Daarom was hun prediking 'onder scheidenlijk', 'separerend'. Met reli gieus-psychologisch inzicht en vanuit een dogmatische schematiek van het geestelijke leven werden al de hoor ders nauwgezet in allerlei soorten on derscheiden en aangesproken. De gro te scheiding onder de hoorders wordt bepaald door het al of niet wederge boren, bekeerd zijn. Binnen deze twee kategorieën spraken zij weer allerlei soorten Van mensen apart toe. Ener zijds noemden zij de onverschilligen, de werkheiligen, huichelaars, uitstel lers, verstandschristenen, zorgelozen, sleurchristenen enz. Anderzijds had den zij een apart woord voor twijfel- moedigen, zwakgelovigen, bestrede nen, verzekerden. Waar kwam deze klassifikatiemethode vandaan? Niet van Calvijn, zegt dr. Brienen. Hij ziet in deze methode twee systemen, die elkaar op het oog uitsluiten, samengaan: scholastiek en mystiek. De voetiaanse predikers wil den recht doen aan de roep om aan dacht voor het innerlijk leven vanuit G. Voetius de onderstroom van laatmiddeleeuwse mystiek en moderne devotie. Als kin deren van hun tijd pasten zij de ontleedkunde van de scholastieke theo logie op dat geestelijk leven toe. Ook wijst hij op de volkskerksituatie, waarin deze predikanten stonden en die het noodzakelijk maakte, kaf en koren scherp te onderscheiden. Hij ziet deze prediking ook als een stukje publiek pastoraat in een tijd, waarin individueel en regelmatig huisbezoek vrijwel onmogelijk was doordat de gemeenten te groot waren. Ontwikkeling Dr. Brenen bespreekt preken van Taffin, Udemans, Teellinck, Voetius, Lodenstein, Brakel, Smijtegelt, Lampe en Van der Groe. Hij ziet een ontwik kelingsproces, waarbij de klassifikatie steeds meer uitgebalanceerd wordt Vooral na Voetius doet een ordeprin cipe zijn intrede: eerst worden ver schillende groepen onbekeerden toege sproken, daarna komen de bekeerden aan de beurt en wel in deze volgorde: bekommerden, heilbegerigen, toe- vluchtnemenden, gelovenden, geoefen- den, verzekerden. Zo hoopt voor ieder de weg in de genadestaat. Tegen deze ntwikkeling, die dr. Brie nen zich ziet voortzetten tot in de hedendaagse prediking in de gerefor meerde bond en (in nog verder ver fijnde en uitgebouwde vorm) in de gereformeerde gemeenten en de oud- gereformeerde gemeenten, maakt hij bezwaar. Hij spreekt van een wetti sche verstarring. De spontaan en pas toraal gestelde klassfikatiemethode kwam in dienst van een scholastiek- opgebouwde dogmatische heilsorde. Volgens hem 'heeft de klassifikatieme thode het geestelijk leven en het werk van de Heilige Geest gedeperso naliseerd, geobjektiveerd, geneutrali seerd en gesteriliseerd'. De beloften- prediking wordt versmald tot een' be paalde klasse uit de verschillende soorten van hoorders. De grond van de zekerheid wordt als gevolg daarvan verlegd van Gods beloften zelf naar de kenmerken van tot die bepaalde groep te behoren. Tegenover deze 'dorre menselijk ge structureerde klassificering van de hoorders in wedergeborenen en onwe- dergeborenen met al dc onderverde lingen' stelt hij Calvijns 'levendige. Schriftgebonden totalisering van het geloof en van het ongeloof in al hun variaties als reatie op en uitwerking van een directgerichte beloftenpredi- king*. Uit deze totalisering volgt een benaderen en aanspreken van de hele gemeente als verbondsgemeente, wie W. li Brakel de beloften geldt van groot tot klein en die als geheel geroepen is tot geloof in Christus, aldus dr. Brienen. Blamage Tenslotte: het is een blamage, dat dit proefschrift zo buitengewoon slordig uitgegeven is. Dat gesproken wordt van dr. G. Steenblok en van de VU- hoogleraar dr J van der Berg, en dat Greijdanus steeds de puntjes op de ij mist, is nog tot daar aan foe. Dat Brienen het voortdurend heeft over de dominees J. P. Pauwe en J. Franje is al erger. Dat prof. Berkouwer hard nekkig Berkhouwer genoemd wordt en de Utrechtse emeritus-kerkhistori cus als prof. G. P. Itterzon paradeert is ronduit kwalijk (trouwens ook Hans Urs Von Balthasar is van zijn 'von' berooft, terwijl Brienen daaren tegen weer verkeerd ever Jan van Mazereeuw spreekt). M. J. A. de Vrij er komt verschillende malen voor als A. M. J. en ook wel als J M A, om van Petrus Dathenes, Arthur Hil- dersum (moet zijn Hilersham) en de oud-secretaris van de gereformeerde bond ds J. J. Tommer nog maar te zwijgen. Onbegrijpelijk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2