Behoefte aan experimentele Godservaring Kerk in de wereld flisMil Vandaag Kerk is de enige die het tegen Pinochet opneemt Bijbelgenootschap op weg naar 50.000 nieuwe leden Trouw Kwartet Ook in Portugal en Columbia acties voor echtscheiding on k Curacao: cursus voor priestermedewerkers Nieuwe boeken TROCW/K/WlWTET VRUOAIG 31 MEI 1974 KERK (12, HILVERSUM Zondagavond zendt de KRO-televisie een docu mentaire uit van Marga Kerklaan over de charismatische beweging. Kardinaal Suenens van Mechelen werkt aan dit programma mee. Er zullen beelden getoond worden van de universiteit van Ann Ar bor CVS), waar onder studenten de charismatische vernieuwings beweging in de r.-k. kerk op gang kwam. Ook zijn er opnamen ge maakt van pinkstergroepen in Kenia en van een volle evangelie gemeente in Hoensbroek. Het is merkwaardig dat onze tijd enerzijds een toonbeeld is van ter-dood-ver klaring van zowel God als kerk en anderzijds van zowel wederopstanding van Jezus als uitstorting van heilige Geest Boeken als 'Het jp-af van God' en 'Theologie van de hoop' lijken nog door te echoën in kennelijk tegenoverge stelde bewustzijnsgroeperingen. Naast fundamentalisme en dweperij is bij de meeste charismatici vooral een authentieke honger en dorst te vinden naar het Woord, in ons diepste verlangen als experimentele Godservaring. zingen in talen een natuurlijk ver schijnsel zoals de droom, het lachen, het wenen, ja het geeuwen. Volgens Karl Barth as het gebed 'die verwoor ding van het onuitsprekelijke' en de glossolalie, zeggen de charismatici zelf ook, is de "behoefte om het onzegbare te zeggen en n het gesprek met God de enge perken van de verstandelijke taal te buiten te gaan'. Volgens Jung zou de glossolalie een taal zijn die voortkomt uit het kolek- tieve onbewuste. De Amerikaanse taalkundige dr. W. J. Samarin kwam na tal van onderzoekingen tot de konldusi/e dat het met tegen-natuur lijk en ook niet beneden-natuurlijk is. In het blad 'Vuur* zou men waar schijnlijk ook voor de 'hogere bena ming' kiezen, gezien de opinies van medewerkers als dr. K. J. Kraan, ds. W. W. Verhoef, ds. W. C. van Dam, abt. J. Witkam en prof. dr. W. Smet in verband met een en ander. Ho© zou het spreken in tongen of talen andere op één lijn gezet kunnen wor den met de gaven van profetie, inter pretatie, genezing, uitdrijving van kwade machten of krachten? De cha- rismen van de Pinkstergeest zouden kortom een en al heilswerking van Geestesgaven aan en door de mensen voor de mensen zijn. Zo vlak voor Pinksteren kun je je allerlei gaama fvragen dn verband met de groei van de naet meer te stuiten charismatische beweging die zich in de Pinkstergeest begenadigd ziet. Let terlijk immers, want groeiend dank zij genadewerking, in ook zichtbare gaven. Teksten van de apostel Paulus (vooral 1 Kor. 12 en 13 e.v.) worden druk geciteerd en de zogenaamde 'glossolalie' (tongentaai) is daarvan een van de voornaamste redenen. Uit schieters ervan zijn misschien uitin gen in herkenbare talen, zoals tijdens pinksteren door de apostelen op on verklaarbare wijze geuit, maar die zijn dn heel Amerika en Europa toch nog wel ontzettend zeldzaam. Meer bedoeld is het spontane opwellen van klanken uit hert diepste van de ziel DSflSGn tijdens samenkomsten van charismati- door Femke Rutke eeuw. Ter kennismaking met de pink sterbeweging was ik er, al dan niet tot mijn schande, verreweg het meest van onder de indruk. Want Jack Or- me Mills, een Engelse dominikaan, citeerde onlangs als zijn mening Pau lus waar hij zei: 'liever vijf woorden spreken in verstaanbare taal oan ande ren te onderrichten dan duizend in de taal van de Geesf. En Paulus wist toch wel alles van deze 'talen der engelen' af. Wonderen Soms gaf 00'n zanggeluid tijdens ere diensten wel de gewaarwording van het waaien van de heilige Geest zélf In vertrek, zaal of kerk. Het kan mooier zijn dan het mooiste (ingestu deerde) koorzingen en het mooiste concert. Voor zover ik weet, is dit een nieuw verschijnsel in onze christelijke kuituur van 20 eeuwen, tegelijk wel licht zo 'oud' als van de christerrgroe- pen van de eerste, tweede en derde Kardinaal Suenens vergeleek een zo danig kunnen spreken of zingen met niet zo veel andere dan een otwikkeld vermogen tot dansen. Hij vond het echter ook wondermooi, zoals hij het uitdrukte. Maar de ene mens danst immens ook nog mooier dan de ande re en mooi dansen kunnen de mensen ook spontaan, na zich de 'clou ervan' eigen gemaakt te hebben. De Belgi sche kardinaal verklaarde: 'Ik kan niet in tongentaai spreken zomin als ik kan dansen. Allebei heb ik het namelijk niet geleerd'. Voor de psychologen is het spreken of Verlangen (ADVERTENTIE) ZOMERWEKEN* BIJ KERK EN WERELD 3-10 AUGUSTUS Natuur? Bekijk het maar! een week over onze houding tegenover de natuur met be zoeken aan natuurgebieden in de omgeving. Wie niet werkt zal ook niet eten. een week over arbeid en vrije tijd. Ism. werkgroep 2000. Ouder-participatie een week voor ouders en leer krachten bij het basisonder wijs, over de deelname van ouders in het 'school'-gebeu- Kerk en Wereld De Horst 1, Driebergen 03438-2241 zomerweken staan open voor Iedere belangstellende/er ls kinderleiding aanwezig. Van een onzer verslaggevers Kerk en zieken Dat de kerk ook zieken moet genezen, zoals ds. Kraan stelt, is niet Iets nieuws van charismatische beweging. Eén voorbeeld maar: frère André, de 'wonderman' van Montreal (Canada) die in 1937 op 91-jarige leeftijd over leed en bekendheid kreeg door ontel bare wonderbare genezingen. Een zwak, eenvoudig priester, zonder eni ge pretentie en juist hij werd aange wezen om te tonen dat er een boven zinnelijke wereld bestaat, waarin God zich terdege het lot der verdrukten (zieken) op aarde aantrekt. Herstel van de dienst der genezing in de komende jaren zal volgens ds. Kraan op de 'kerkelijke dagorde' staan. De vraag is alleen: op de dagorde van welke kerk? Dr. Th. Piket S. J. schreef in 1940 als vóórwoord ln het boek over frère André: 'alleen in de katholieke kerk (van Rome wel te verstaan) wordt de belofte vervuld die Christus aan de ware gelovigen gaf: deze wonderen zullen hen verge zellen die hebben geloofd..zieken zullen ze de handen opleggen en zij zullen genezen'. Wellicht een 'na-den kertje' voor dr. Kraan? Oostburg Karei II. M. van den Berg Verkeerde weg (2) Naar aanleiding van de suggestie van de heer Betram om met de PvdA samen te gaan houd ik mijn hart vast. Een dergelijke verdeel- en heerspoli tiek met socialistische knechting als achtergrond (Rotterdam, Groningen) zal het CDA niet kunnen en mogen aanvaarden. Onze kopstukken hebben nog wel zoveel principieel verant woordelijkheidsgevoel, dat daar geen sprake van kan zijn. Nlezijl J. Nauta Kruisinga (4) Dhr. G. J. Schutten levert nogal kri tiek op de houding van dr. Kruisinga, en dus ook op de CHU. Hoewel ondergetekende geen politicus is, is het misschien goed toch deze reactie te lezen. Wellicht is de CHU 'wat' rechts georiënteerd. Daar behoef je je toch niet voor te schamen. Dat de CHU 'bewust afhaakte' bij de laatste kabinetsformatie. Ik ben niet bij de onderhandelingen geweest, maar ik wil hier toch enkele punten noemen die de moeite waard zijn om te ver melden. 1. De grondpolitlek. 2. De arbortuswotgovuTg. Beide punten wa ren te vaag en gaven te weinig waar borgen voor een gezonde situatie. 3. De verhoudingen in het kabinet, 9 progressieve ministers en 6 ministers van confessionele huize. Was de ver houding naar stemmenaantal van de kiezers zichtbaar geweest, dan was de verhouding geweest 7 progressieve mi nisters en 6 confessionele ministers. Noord wijkerhout J. Wassenaar Toch moet ik nog even denken aan een uitlating van de dichter Henk Kooyman: 'Sommige dominees zouden nog doorpraten als God zélf aan het woord wou komen'. En daar mag misschien naast staan dat een aantal charismatici drie diichtregetjes uit mijn laatste boekje onderstreepten, met de woorden: 'Dat is glossolalie nou precies. 'Want de regels had ik inderdaad onbewust geschreven en nog voordat ik ooit glossolalie had kunnen horen: 'Op weg naar Uw binnenste Atmosfeer, Naar Uw Taal zonder talen waar Uw-Adem-Is-Te-Halen' Waarmee misschien gezegd mag zijn dat velen van ons inderdaad zo lang zamerhand 'God Zelf zouden willen horen'. Dat er een gemeenschappelijk verlangen aan de orde is gekomen om eerder een Godservaring te delen, een ervaring van liefde dan ook eigenlijk, dan naar prekerige preken te luiste ren. Die al wat te vaak de mist in gingen en ook soms wat te veel van een hiërarchisch podium op ons aan kwamen: vanuit een gepretendeerde of pretentieuze hoogte een leken-laag- te in. Zonder een mogelijkheid tot 'En er vertoonden zich aan hen tongen als van vuur'. Afbeelding uit een vijftiende-eeuivs Frans boek 'Heures de Rouen'. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Nijmegen (slot) Ik wil bij de ongezonden brief Nijme gen (4) van 27-5-'74 enkele kantteke ningen plaatsen. 1. De heer P. Bak spreekt over het 'goede leven der arbeiders hier in Nederland en 'staaft' deze bewering door hun auto's, bui tenlandse vakantie's, jachtjes, hun ve le privileges in de vorm van spaar- en belastingfaciliteiten, hun huursubsi dies enz. aan te halen. Allemaal nogal materialistische zaken. Zijn deze mate rialistische zaken alleen belangrijk voor de mens m.a.w. bestaat de mens bij brood alleen? 2. De heer P. Bak spreekt over de Nederlandse arbeiders als zijnde een "bevoorrechte bevol kingsgroep'. Mijn vraag: Ten opzichte van wie bevoorrecht en waaruit blijkt dan die bevoorrechting? 3. De heer P. Bak gaat over tot een onzindelijke denktrant als hij gaat spreken over 'miljarden verslindende wetenschaps profiteurs die menen de rode vlag te moeten hijsen onder het zingen van de Internationale, de vuisten stoer ballend, nog niet in staat zichzelf te verzongen want schurft en luizen zijn hun metgezellen van hun immorele bestaan'. Verlaagt de heer Baks zich zelf niet door dergelijke al te gemak kelijke en al te onjuiste kreten? Amsterdam Bram van Krimpen ISRAEL Wij ontvingen een aantal reacties (te veel om op te nemen) op het schrij ven van de heer P. C. van Wijk in deze rubriek inzake de plaats van Israël sinds het nieuwe testament. Alle Inzenders betogen, dat de christe lijke kerk niet in de plaats van Iscaël is gekomen en dat Israel nog steeds een bijzondere plaats inneemt ln Gods plan met de wereld, een visie die al eerder uitvoerig ln deze rubriek naar voren ls gekomen. (ADVERTENTIE) (ADVERTENTIE) Ontdekkingstocht door mensenland zomerkursusweek voor men sen die hun leven als een uit daging ervaren. Datum: 22-28 juni 1974. Prijs: ƒ170,-. Vormingscentrum DEN ALERDINCK, Laag-Zuthem (bij Zwolle), tel. 05290-541. dialoog, zonder voor of tijdens of na onze kerkgang nou zo veel echte kom- munikatie. Inhalen 'Aan ieder wordt de openbaring van de Geest meegedeeld tot welzijn van allen" (1 Kor. 12,7) staat dn de dogma tische constitutie over de kerk 'Lu- men gentium', nr 12. En het was alweer kardinaal Suenens dlie geheel analoog daarmee verklaarde: "Wij ge loven, voor God, dat het om een uitgelezen genade voor de n^conciliai- re Kerk gaaf. Bij zulke teksten van een bier-en-nu ten aanzien van een daar-en-toen krijg ik toch altijd nei ging te vragen, of dit nu niet eerder een kwestie is van achterlopen-en- inhalen, van net op tijd nog gaan lofprijzende altijü-al geven-willende Geest (volgens de woorden van Jezus immers) voor Wie eeuwen lang voor namelijk dovemansoren in de kerken aanwezig waren? Bovendien: de doden kunnen niet meer spreken. Soms is het net alsof de Rooms- katholieken steeds maar weer, met de strategie van de Romeinse keizers, kunnen bewijzen dat zij zich het tij delijk achteraannkomen konden per mitteren doordat ze doorgaans net op tijd, dank zij enkele hyperintelligente of heel slimme of werkelijk vrome katholieken, een extra openbaring kregen. Waardoor ze de situatie in de gaten kregen en konden gaan rennen, zonder dat iemand zag dat ze estafette liepen. Hopelijk zal vroeg of later de hele vernieuwing zelf-zuiverend genoeg zijn, bnaien een oecumenische éénwoi diimg, om de kritieken van ante-dwepe rige konstateerders te kunnen door staan. Tenslotte is al niet meer te ontkennen dat er weer wonden in ons bestaan zijn binnen gekomen. Wie het niet gelooft, moet maar eens naar manifestaties van de Pinksterfeest (het hele jaar door!) temidden van deze charismatici gaan kijken. Ont kenning a priori is nog altijd veel gemakkelijker dan bevestiging achter af. LISSABON-BOGOTA (KNA) Nadat op 12 mei het Italiaanse volk zich in een referendum heeft uitgesproken voor de mogelijkheid tot echtschei ding, zijn nu ook in Portugal en Columbia bewegingen op gang geko men. die wettelijke echtscheiding mo gelijk willen maken. In Portugal is het initiatief uitgegaan van een groep, de zegt vijfduizend gescheiden levende mannen en vrou wen te vertegenwoordigen. In Colum bia hebben enkele kranten steekproe ven gehouden onder de bevolking. Een overweldigend aantal bleek voorstan der te zijn van de mogelijkheid tot echtscheiding. Een krant schreef in een commentaar, dat evenals in Italië ook in Columbia de macht van de r.k. kerk taant. Het wijst hierbij op de presidentsveaHrieziinigen in april, waar bij de conservatieve andidaat Alvaro Gomez, die door de hiërarchie werd gesteund, de nederlaag leed. BIJBEL, TOEN EN NU een zomerweekover de plaats van de bijbel in ons leven. 20-27 juli 1974 opgave: Kerk en Wereld De Horst 1, Driebergen 03438-2241 zomerweken staan open voor Iedere belangstellende; er is klnderlelding aanwezig. We dachten dat het in Chili na de putsch heel erg was. Maar onze ang stigste verwachtingen worden door de werkelijkheid overtroffen. De terreur is systematisch geworden. Er zitten meer dan 18.000 mensen voor politie ke redenen in de gevangenissen. Meer dan 250 mensen, die gevangen geno men zijn, worden vermist Tegen de gevangenen wordt geen systematische rechtsprocedure in gang gezet; zelfs de wetten die voortvloeien uit de staat van beleg worden met de voeten getreden. Advocaten wordt verhinderd hun cliënten te bezoeken. In de gevan genissen wordt nog steeds gemarteld. Van zeker 410 personen melden de autoriteiten dat zij gedood zi'n 'bij een vluchtpoging'. Er zijn reeds ongeveer 160.000 men sen werkloos geworden alleen al door dat zij politiek 'niet deugen*. De tota le werkloosheid is twintig percent. De werkweek is met vier uur verlengd. De inflatie bedraagt sinds de putsch 1.000 tot 1.100 percent. De salarissen stegen slechts met tweehonderd tot driehonderd percent Werkloosheid suitkeringen zijn zo laag dat je er it L plag Slag doe i. B gen AMSTERDAM Alle tekenen wijzen erop, dat het Nedertiamxis Bijbelge nootschap zijn 50.000 niieuwe leden, het niiet geringe doel dat het zich met zijn juibilleumacti'e gestellid had, zal krijtgen. De stand van donderdag, dat wil zeg gen na veertien dagen, was namelijk meer dan 42.000 en nog steeds komen er nieuwe aanmeldingen bonnen. Ver wacht worden nog de resultaten van rond 25 procent van de plaatselijke afdelingen die meededen. Wordt daar bij in aanmerking genomen dat weer andere afdelingen de ledenwerving in het najaar ter hand nemen, dan ligt de conclusie 'volledig geslaagde actie' voor de hand. Opvallend bij deze actie is dat de gemiddelde bijdragen hoger liggen dan van het reeds bestaande bestand van rond 250.000 leden dat ongeveer zeven guilden per Olid per Jaar be draagt. Het nieuwe gemiddelde is na melijk tien gulden. Behalve de nieu we leden is er aan jubtiiLeaimgiften tot nu toe een bedrag binnengekomen dat de anderhalve ton heeft overschreden. De actie was nodlig vaniwege de toene mende en duurder wordende taken van het bijbelgenootschap in buiten en binnenland, waar de vraag niet alleen naar bijbels maar ook naar bijbelgedeelten voor beginnende le zers blijft toenemen. Dit alles vraagt voor de komende tien jaar een ver- viervoud'Lgigde inspanning. Ook bin nenslands is de vraag naar de bijbel toegenomen, vooral door de vertaling van het Nieuwe Testament in om gangstaal 'Groot nieuws voor u', die verleden jaar uitkwam en nu al een oplage van 170.000 heeft bereikt Aan de omgangstaalvertailiing van het Oude Testament wordt gewerkt Het gunstige resultaat is vooral ver kregen door de duizenden die vrijwil lig voor die aotie op pad zijn gegaan. WILLEMSTAD Om het grote "te kort aan priesters op Curasao het hoofd te bieden, is een cursus opgezet voor priestermedewerkers. De cursus staat- open voor mannen en vrouwen. Zij kunnen na afloop verschillende taken van de priester opvernemen, zoals het doen van huisbezoeken en het geven van katechismuslessen. Tot nu toe hebben zich tachtig belangstel lenden gemeld. SJORS Z'N HAND We kennen Antoon en Gilleke lijk al heel lang. 'toen ze nog in «f gemeentehuisje van drie en een hal. gulden in de week woonden, met a de weg zoiets als 'n ijstent, waar natuurlijk net als in huis en in schuur en in de gesloopte bus al', maal rommel zat. Toen handelden nog in oud roest en zo wat meer. 11 nam me nog eens mee om me iets laten zien. Hij zei: hier heb ik n 1 een prachtige bar voor je, is dat n n, wat? Ik zag een glimp van de 'bar' had meteen door dat wat hij voor bar versleet niets meer of minder c een preekstoel was. Ik kocht hem, doet dienst, en hoe! Toen liepen altijd van die kleine mannekes om huis. Dat waren jongens uit een j sticht, zei Gilleke. Je kan die 'keinf' ren' toch niet dn zo gesticht later En daarom waren ze hier. Voor e» f week of veertien dagen. Twee gewi dige drukke belhamels. Later hebto Antoon en Gilleke zo mogen adopfde: ren. Ze waren zelf al, vrij jong nip uit de kinderen en ze hadden best y»' om nog weer eens opnieuw te begP1"2 nen. Er was toen nog een aap, ergere' in een gat in de muur. Nee, 't een prachtboel. Toen zijn ze verhuii 1 De gemeente verkocht het huis en de grond en sedertdien is er een villa d gebouwd. Antoon en Gilleke hebbf een oude smederij gehuurd en zijn i in het antiek. Mooie oude kasten van allerhande spullen. We moetba altijd binnen komen en koffie dri a kien en koek eten. Sjors en z'n vrieaf jes Maarten zijn intussen al opgescl 8® ten knapen geworden. Een week ar wat geleden was ik weer bij ze. Ari toon zat thuis. Hij loopt trouwens ;D! jaren in de een of andere wet moet je Antoon voorstellen als e apostel die net uit bed komt Ross gebaard en dat alles edn beetje wi Een hart van goud en een mof waarmee hij de grootste wereldprob men klein hakt en ze vervolgens gens laat liggen. Sjors was van scho thuisgekomen. Hij had een wond a ,j z'n elleboog die rap verbonden w; ;tl Ik -wenste hem geluk tmet die ext jQ vrije morgen. Ja, als je er geen pith aan hebt en je mag lekker vrij! \tje zaten nog wat te praten. Op vraag verklaarde Sjors te willen w< m den 'net als ons Pa'. En toen deed Lj het. Hoewel hij niet al te dicht j jjj Antoon zat, legde hij z'n kleine jo rt genshand op Antoons schouder en Ufo hem daar liggen. Ik moet er aldott nog aan terugdenken, zoveel als df,F Sjors met dat ene gebaar zei. mi sle door Aldert Schipper va, heeft thans duidelijker partij ge kozen dan vlak na de putsch. Tenein de een burgeroorlog te voorkomen trachtte hij eerst begrip te wekken voor de junta. Maar nu is dat voorbij. Een van zijn eerste daden van open lijk verzet was het opdragen van een mis voor de vermoorde minister uit het kabinet van Allende, José Toha. De junta beweerde dat Toha zelf moord had gepleegd en dus geen recht had op een kerkelijke begrafe nis. Silva droeg niettemin zelf.de mis op. In zijn paaspreek, terwijl hij al onder bewaking door de junta stond, beschuldigde hij de machtshebbers van overtreding van de mensenrech ten, het kunstmatig scheppen van werkloosheid en het veroorzaken van economische chaos voor de armsten. D'e katholieke bisschoppen kwamen in april met een officiële verklaring waar in zij de junta beschuldigden van willekeurige gevangennemingen en martelingen. De leider van de Chileense junta, generaal Augusto Pinochet, tijdens een toespraak toen de junta een maand aan het bewind was. niet van kunt leven. Uitdagen Amnesty meldt dat priesters en predi kanten meer dan wie gedaan hebben om de slachtoffers van de junta te helpen. Zij blijken de enige groep van betekenis die in staat is het regime openlijk uit te dagen en dat ook doet met steeds meer gevaar voor zichzelf. Zij gaan tot het uiterste met het opspitten van gegevens over gevange nen en hun lot, zoeken advocaten en zorgen voor de achterblijvende fami lieleden. De katholieke kerk, met name de primaat van Chili, kardinaal Raul Sil- Respect De junta betoont nog steeds enig respect voor de kerk. Maar generaal Leigh meent dat de kerk zich maakt tot een voertuig van het marxisme. Er zitten al verscheidene geestelijken in gevangenissen of hebben de dood gevonden. De Spaanse priester Juan Alsipa werd in het ziekenhuis waar hij werkte vermoord. De methodisten- predikant Ulysses Torres zit al sinds kerstmis samen met een groep jonge ren in de gevangenis. De lutherse bisschop Frenz is herhaal delijk ondervraagd en heeft zijn huis moeten laten doorzoeken door de poli tie. Geestelijken die actief zijn voor de burgerrechten krijgen steeds waar schuwingen. Het is daarom te ver wachten dat hun werk in toenemende mate onmogelijk gemaakt zal worden door de junta. De enige hoop voor de gevangenen in Chili is dan nog de druk van buiten. Bt NED. HERV. KERK Beroepen: te Huizen: J. de Vreugd Haaften. Bedankt voor Zevenhuizen (toez): S. Verwoert te Menaldum; voor Rijij sen en voor Meerkerk: W. G. J. vl Sluys te Moerkapelle. EI Aangenomen naar Metslawier: H. Alf Denkers te Hantum. p Intrede op 2 juni te Hoenderlo: H. jrl Winterwerp uit Nijmegen. m GEREF. KERKEN Beroepen te Maasland: H. Makkinjn te Heemse; te Abbenbroek-Zwartin: waal: A. vxl. Waal, kand. te Noorfet wolde (Fr). Aangenomen: ide benoeming als leraje g.o. aan het Melanchthon-college te Rotterdam: S. Tj. Bakker te Creil. r\ Préparatoir geëxamineerd en beroep baar verklaard door de classis HeereW veen: kand. A. v.d. Waal, dr. Mulde*'; straat 5, Noordwolde. n Afscheid van Nieuwerkerk a.d. IJssete C. J. v.d. Drift, ber. te Hendrik ld Ambacht; van St. Pancras: W. J. DijP ber. te Ermelo t.b.v. het pastoraat het psych. ziekenhuis 'Veldwijk*. Intrede: te Haarlem-N: J. A. A. Boer uit Middelburg; te Doesburj voor de missionaire arbeid op Mil den-Java: W. M. Verbaan, voorhei idem te Rotterdam-Hillegersberg. GEREF. KERKEN (VRIJG) Beroepen: te Mussel; J, A. v.d. Veldi (voorheen missionair pred) te Ei schede. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Zwolle: N. W. Schrei der te Goes. Afscheid van Meliskerke 3 Juni: J. Weststrate, ber. te St. Catharines (Cs nada). CHR. GEREF. KERKEN t Beroepen te Zwaagwesteinde: J. Wes terik te Nunspeet. h OUD GEREF. GEMEENTE IN NED Beroepen te Doorn: C. Smits te Gie^ sendam. Intrede gisteren te Leersum: E. dj Marchie van Voorthuysen uit Urk. GEREF. KERKEN Beroepen te Maasland: H. Makkingj te Heemse. In de schaduw der eeuwen, is eetf historische roman over de 16e eeuwj de tijd van koning Hendrik VIII, zijn ziekelijke zoon Edward I en zijn doch) ters prinses Mary (Tudor) en prinses Elisabeth, geschreven door Anya Se! ton. Uit i 24,90. ton. Uitg. Fontedn, de Bilt 453 blz Livingstone, door T. JeaL Dit boek] geïllustreerd met 38 foto'6 en tekeninj gen en 6 kaarten beschrijft de rol van Livingstone bij de ontwikkeling van het Britse imperium in Afrika. Uitgj Hollandia, Baarn. 252 blz - ƒ27,50. Trucs en toverijen van Thoraldo. Goochelkunst voor iedereen, met 40 tekeningen van W. M. Saatrlibe. Uitg, Kosmos, Amsterdam. 120 blz - 12,50. II"t nieuwe kamerplantenboek, dooi G. Kromdijk. 200 kamerplanten in kleur. 15e druk. uitg. Zomer en Keu- ning, Wageningen 224 blz - 13,50. AO-boekje nr 1514: Wereldinflatie ge schreven door J. Stigter. 20 blz 1.25. Uitgave van de stichting IVIO te Lelystad.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2