'De onbekende Henriëtte'
Pablo-jazz Releases
van Norman Granz uit[
/ff
Steun christen-democratische
gemeentepolitiek
Evangelische Volkspartij
i-l 'SM* '7
Dit is een publikatie
van de
Toneelgroep
'Podium' stopt
wegens tekort
kV -
Gitaarweken
in Zwolle
Korenfestival
in Purmerend
TROL?W/K.WAKITET DINSDAG 28 MEI 1974
Tl 2
DHLli/;
erg
:v;>4 C Minder subsidie
AMSTERDAM Het Amsterdamse
toneelgezelschap Podium van Bob de
Lange zal zijn activiteiten op 31 au
gustus beëindigen. Aanleiding is een
tekort van een half miljoen gulden op
de lopende begroting. Er zal nog wel
worden geprobeerd na die datum in
een eventuele nieuwe vorm toneelacti
viteiten te ontplooien. Het tekort
bleek uit een onderzoek, dat de afde
ling kunstzaken met assistentie van
de gemeentelijke accountantsdienst
onlangs heeft ingesteld.
- /a.
"V
M
ARNHEM Weer eens wat te
rugkijken, nu voor diegenen bij
wie het begrip 'jeugdsentiment'
nog niet zo ingeburgerd is, maar
die het gewoon nog over 'vroe
ger' hebben. En dan bedoelen ze
de eerste decennia van deze eeuw.
Een tentoonstelling in het Ge
meentemuseum Arnhem speci
aal, maar zeker niet alleen voor
grootouders, gewijd aan het werk
van Henriëtte Willebeek le Mair,
gebracht onder de titel 'De onbe
kende Henriëtte'.
Want al zullen velen zich vooral haar
illustraties in diverse kinderboeken
herinneren, de naam van de kunstena
res zal ze weinig zeggen. Ze signeerde
haar waterverftekeningen meestal al
leen maar met HWLM. En daar begon
ze al mee op haar zestiende jaar, toen
ze een album met liedjes van Emile
Jaques-Dalcroze illustreerde. Dat ver
scheen in 1904 in Parijs.
Door een Londense uitgever werd la
ter een door haar verzorgd prenten
boek uitgegeven met 'Hollandsche
Kinderliedjes', waarvoor Julius
Röntgen de muziek bewerkte. Het
werd opgedragen aan de toen 8-jarige
prinses Juliana.
Oók in Londen verschenen albums
met Engelse kinderliedjes en met de
Kinderszenen van Robert Schumann.
Zo kreeg ze in Engeland grote be
kendheid, maar hier in Nederland
keken ze alleen, maar vertederd naar
haar fijne prentjes en als er dan al
een naam bij genoemd werd, was het
vaak die van Rie Cramer.
HWLM illustreeerde overigens niet
alleen, ze voerde ook meermalen mo
numentale opdrachten uit. In de kin
derkapel van een kerkje in Asselt
(Limburg) zijn nog de wandschilde
ringen en ramen te zien, die zij op
verzoek van bouwmeester Cuypers
maakte. Voor 'Warenar* van P. C.
Hooft ontwierp ze ook decors.
En de reclameraad zou geen moeilijk
heden gehad hebben met de illustra
ties die ze in 1925 voor Colgate maak
te: 12 prenten, die opgenomen werden
in zeep-advertenties en die later ook
nog in boekvorm werden uitgegeven
met verhalen van niemand minder
dan A. A. Milne, die overigens toen
zijn 'Winnie-the-Pooh' nog niet ge
schreven had.
Tot 22 juni dus. veel originelen, teke
ningen, aquarellen en ontwerpen op
verschillend gebied in het Gemeente
museum Arnhem, waar daarna van
9 augustus tot 17 september ook nog
de door het land reizende tentoonstel
ling van Rie Cramer te zien zal zijn.
ZWOLLE Van 22 juli tot en met
10 augustus worden in Zwolle weer
Gitaarweken gehouden. De bedoeling
daarvan is het klassieke gitaarspel
weer in de aandacht te plaatsen. Het
accent van de cursus zal evenals vori
ge jaren liggen op de voorbereiding
op uitvoeringen in het openbaar. De
cursus wordt gegeven door Pieter van
der Staak (1930) die zijn opleiding
ontving van o.a. Andres Segovia. Hij
is docent hoofdvak gitaar aan het
Stedelijk Conservatorium te Zwolle.
Medewerkster is Maria Hol (1940) die
violoncel studeerde bij o.m. Carel van
Leeuwen Boomkamp. Zij is docente
ensemblespel aan het Zwolse Conser
vatorium en geeft regelmatig recitals
samen met Pieter van der Staak in
binnen- en buitenland. Inlichtingen
over voorwaarden tot deelname wor
den verstrekt door de Stichting Gi-
taarwerken, Zwols Conservatorium te
Zwolle.
PURMEREND Op tweede Pinkster
dag organiseert het interkerkelijk
koor 'The happy generation' in sa
menwerking met diverse kerkgenoot
schappen in Noordholland een festival
voor jongerenkoren. Bedoeling is dat
jongerenkoren die in ons land een
plaats in de liturgie hebben veroverd,
onder leiding van deskundigen erva
ringen en praktische toepassingen uit
wisselen op het gebied van koortech
niek, teksten enz. Het festival begint
op 13.00 uur en duurt tot ongeveer
17.00 uur. Er hebben zich al tien
koren aangemeld. Het festival wordt
gehouden in het Taborcentrum te
Purmerend. Nadere inlichtingen voor
deelneming tel. 02990-22587, 2860°.
25486.
Musketten en pistolen
in het Rijksmuseum
AMSTERDAM Musketten en pisto
len is de naam van een tentoonstel
ling die van 1 juli tot en met 15
september in het Rijksmuseum te
Amsterdam zal worden gehouden. Er
zijn 17e eeuwse Nederlandse hand
vuurwapens te zien die afkomstig zijn
uit drie oude Scandinavische verzame
lingen: het Zweedse kasteel Shoklos-
ter, de Koninklijke Wapenverzamelin
gen in Stockholm en het Kopenhaagse
Tuighuismuseum.
Het tekort is volgens een verklaring
van de toneelgroep mede ontstaan
doordat de gemeente veel minder sub
sidie heeft gegeven dan aanvankelijk
door het gezelschap was begroot. De
korting zou zijn toegepast op een
tijdstip, dat alle afspraken met
spelers, schouwburgen, ontwerpers en
zovoorts reeds waren gemaakt en de
leiding de aangegane verplichtingen
niet meer kon opzeggen. Het gezel
schap zegt 'zelf niet anders te wensen
dan zijn werkzaamheden voort te zet
ten nadat met voorstellingen van 'ik
lach erom' die avond aan avond
stampvolle zalen trekt de aanzet
tot een ensemble met een eigen stijl
is gegeven'.
Deel bestuur al weg
Wethouder Lamraers (kunstzaken)
heeft vrijdag een gesprek met enkele
bestuursleden van de groep gehad.
Daarbij bleek, dat een 'belangrijk
deel' van het bestuur, onder wie mr.
M. Rood, was afgetreden. De wethou
der stelt zich echter op het standpunt,
dat het voltallige bestuur zijn verant
woordelijkheid moet blijven dragen
tot in overleg met de gemeente en
het rijk een oplossing voor de proble
men is gevonden.
Lammers is akkoord gegaan met
voortzetting van de lopende reeks
goed bezochte voorstellingen tot 31
augustus omdat anders de belangen
van werknemers en publiek zouden
kunnen worden geschaad. Volgens
hem behoren ondanks het tekort de
belangen van de werknemers hoe dan
ook gewaarborgd te zijn.
Hans Kox wordt géén
artistiek leider
Concertgebouworkest
AMSTERDAM Hans Kox, per 1
september van dit jaar benoemd tot
artistiek leider van het Concertgebouw
orkest. heeft op medisch advies ge
vraagd hem van deze functie te ont
slaan.
De huidige artistiek leider, prof. Ma-
rius Flothuis. zal voorlopig de artis
tieke zaken blijven behartigen, maar
ook hij kan dat niet langer dan 1
september doen in verband met zijn
benoeming tot hoogleraar. Het Con
certgebouworkest zoekt dus een nieu
we artistiek leider, die voor die da
tum in dienst zal moeten treden.
door Rud Niemans
AMSTERDAM Jazzpromotor
en platenproducer Norman Granz,
bijna 56 jaar oud, moet eigenlijk
al lang de geschiedenis zijn inge
gaan als de man, die vanaf 1945
het begrip 'cutting contest' (solo
duels in de jaren dertig waarbij
de ene solist de andere meedogen
loos van het podium speelde) cul
tiveerde tot de weliswaar aan
zienlijk mildere, doch ook vaak
zeer spannende vorm van con
certpresentatie, die men kent als
'Jazz at the Philharmonic', ofte
wel JATP.
De elfde jaargang daarvan deed in
april '52 ook Amsterdam aan, het
begin van een praktisch jaarlijkse tra
ditie, dank zij welke wij Oscar, Ella,
Lester, Barney Kessel, Ray Brown,
Gene Krupa, Flip Philips en anderen
van dichtbij leerden kennen.
Met afgezakte das, de diabolisch om
hoog gedreven wenkbrauwen en met
het alom begrepen gebaar van over
elkaar geschoven duim en wijsvingers
bouwde hij in twee decennia een
indrukwekkend imperium op. dat
dwars door alle sluimerende rassen-
barrières heen de belangen van vele
blanke en zwarte jazzprominenten be
hartigde, hun muziek op de plaat
vastlegde.
Granz dreef platenlabels als Philo,
Asch, Mercury, Clef, Norgran en Ver
ve. de laatste drie eigen merken die
hij tenslotte weer opdoekte of hun
catalogi voor goed geld overdroeg aan
andere maatschappijen. Moegestreden,
maar wel 'binnen' leek hij zich terug
te trekken in het belastingmilde Zwit
serland. temidden van vele Picasso's.
Incidenteel zag men hem ook op de
Nederlandse jazzpodia terug, milder,
beter gekleed.
Alle negatieve ontwikkelingen die de
al weer achterhaalde slogan 'jazz is
dood' deden ontstaan moeten ook hem
vaak pijnlijk hebben getroffen
Granz' bloed kroop waar het niet
gain kon. Hij kon het niet laten en is
weer begonnen met een eigen platen-
merk, dat hij naar de door hem zo
bewonderde schilder 'Pablo' noemde.
Hij. Granz, de vader Drees van ver
geten of bijna vergeten jazz-coryfeeën
als Ella, Roy Eldridge gaf de hausse
van heruitgaven de enig mogelijke
'nieuwe' dimensie van het moment:
jazz van zijn gloriejaren doen her
leven in opnamen van nu. De kapitale
driedelige LP-cassette 'Jazz at the
Santa Monica Civic '72', 'live' opgeno
men in augustus van dat jaar, hand
haaft in weerwil van al zijn spontaan
organisatorische foefjes de gebeitelde
JATP-procedure, waarin een zeer
Roy Eldridge
meelevend publiek al zijn nostalgie
kwijt kan.
Aanvankelijk bedoeld als Basie-Fitzge-
rald-reünie, herbergen de zes plaatzij
den vier gave jemsessions met
Lockjaw Davis, Stan Getz (tenoren),
Roy Eldridge en Harry Edison
(trompetten) en Al Grey (trombone)
in de frontlijn, gesteund door uit de
Basie-band, plus het duo Oscar Peter-
son-Ray Brown gerecruteerde ritme
secties. De aanwezige Basie-band even
terzijde gelaten en Ella in uit
stekende vorm meegerekend komt
de gemiddelde leeftijd uit op 50.
Hoogtepunten zijn 'Sweets' Edisons
fabuleuze gestopte trompetchorussen
in Ellingtons 'In a Mellotone', Ella's
'Shiny Stocking' met de Basieband en
haar 'wie wil er vechten met de
berin'-scatduels met de blazers in de
uitsmijter van toen en nu: 'C Jam
Blues'. 'Sweets' roept bij mij het
beeld op van een snorrende poes op
een zachtzoemende Rolls, de ideale
ritmqsectie. Peterson mag zijn duo
debuut uit '49 met Ray Brown (bas)
nog's overdoen en tilt daarbij de
banale deun 'You are my sunshine'
naar een ongekend niveau.
Op een aparte Pablo-lp 'The Trio'
(2310701) in Chicago's London House
opgenomen, zet de pianist weer zoveel
techniek in de etalage, dat mij alleen
twee ontgenzeglijk knappe bluesstu
dies van kant 1 bijblijven. Ne, dan
'Duke's Big Four' (2310703) een even
boeiende als ontspannen kwartet-esca
pade l'improviste van de 74-jarige
Ellington, waarin de maestro in zijn
pianospel zijn orkest laat doorklinken.
Met Joe Pass (gitaar), Ray Brown
(bas) en Louie Bcllson (drums) komt
"xi
i
e
18
een bloemlezing uit Duke's oei ivc
swingend en citroenfris tot le^oc
ik deze zoveelste Granz-stunt i ro
nigmaal uit de kast zal pakkei e
De spanning van Duke's trio-lp,el.
'Money Jungle' (met Minj
Roach) blijft verre, maar dat
geenzins de intentie van de
voortreffelijke musici. Tenslott
blo door Polydor in Ne
uitgebracht aan de markt i
eveneens praktisch zonder i
opgenomen luisterplaat van
apart Ella Fitzgerald-Joe Pi
titeld 'Take Love Easy* (23107 nc
staan negen werkjes op, wa ge
'Lush life' van Strayhorn. Hetan
recital dat warmte en intimity
straalt en waarin twee artiest
delijk op één golflengte uitzen rt
Als Pablo-baas Granz kans z or
een reeks andere 'allstars' to5te
gend session-werk te bewege
het label méér dan een verajj^
worden bij al die stapels herubr
en in elkaargestampte series, ier
ar
Nieuwe Sinatra-s
ook in Nederland!»
DEN HAAG Frank Sinatr
met zijn niieuwe show naar Ècl
Die show, waaraan Ella Fitzge _ie
de big band van Count Basie rfel
ken, zal ook in Nederland re
gegeven. Impressario Norman'
heeft dit aan het organisatie
Paul Acket telefonisch meegnP
De 'kostbaarste show aller tijt 1°
in Europa vijf keer worden^,
voerd: één keer in Londen
keer op het continent.
U treft bij de gemeenteraadsverkiezingen aan
A.R.-lijsten
protestants christelijke lijsten
CDA-lijsten
De gemeenteraden beslissen over zaken, die de kiezers nauw raken. Het
bestuur van uw gemeente kan u niet koud laten. Ga daarom tussen 8 uur
's morgens en 7 uur 's avonds naar de stembus en doe een verantwoorde
keus. Doe vooral een principiële keus.
Wij zijn voorstander van zo breed mogelijk samengestelde colleges, op
grond van programmatische overeenstemming. Wij sluiten niemand op
voorhand uit. Zo behoort dat ook in een democratie. Verzet u tegen die
polarisatie, die eenzijdige samenstelling van de colleges van burgemees
ter en wethouders wil.
Steun voor een zo goed mogelijk bestuur A.R.-lijsten of lijsten, waar de A.R.P. aan deelneemt.
Voor onze kandidaten is het Evangelie uitgangspunt voor het politieke handelen. Van daaruit willen
wij een bijdrage leveren aan de opbouw van de samenleving. Bevorder een krachtige christen-de
mocratie.
Wilt u meer weten over de A.R. Partij? Schrijf dan aan Machtigingsnummer 66, Den Haag (geen
postzegel plakken). Daar kunt u zich aanmelden als lid van de partij of een abonnement nemen op
ons weekblad Nederlandse Gedachten (10 gulden per half jaar).
A. R. P
ii