Radio en krant sste ifimsw' f over de apartheid Vandaag0 fMWëW' vP-'WSfkW 1 Beroepingsw r Trouw Kwartet TROUW/KWARTET WOENSDAG 15 MEI 1974 KERK. JW DE VERLEIDING DER REVOLUTIE door prof. dr. H. Jonker 'De accentuering van de ar moede In Jezus' bestaan en prediking is niet in over eenstemming met wat wij uit de Evangeliën leren. Ze leidt de aandacht op tragi sche wijze af van de 'ar moede' der zonden en der Godverlatenheid, waaron der Jezus leed en waaraan Hij zou sterven' (63). 'De gedachte dat Jezus op een of andere wijze aan revolutionaire bewegingen van zijn dagen deel had of ermee sympathiseerde is onder meer door H. Men gel en O. Cullmann op goe de gronden bestreden' (70). 'Jezus was kritisch naar rechts en naar links (70). 'De politieke Messiasver- wachting heeft Jezus ?ltljd als een verleiding en ver zoeking beschouwd' (71). 'Wij verschralen en veren gen de blijde boodschap van de ontlediging van Je zus Christus (Phllippenzen 2 vers 7) als wij Jezus maken tot 'partijganger der armen'. Nergens staat in het Nieuwe Testament: Je zus had de armen lief. Wel staat er, dat hij zondaren liefhad, dat wil zeggen mensen zoals ze waren in hun armoede èn rijkdom, in hun vervreemding van God, de enige Helper. Als een magneet trok Hij tolle naren, zondaren en publie ke vrouwen tot zich. On danks hun (betrekkelijke) rijkdom waren deze allen echter armer dan arm' (blz. 62). Met deze enkele citaten wil ik graag het onlangs verschenen boek 'De verleiding der revolutie' van dr. G. de Ru 1bij de lezers introduceren. Ik moet mij weerhouden om nog meer citaten te geven bijv. over de joodse instelling van het hedendaags politiek messianisme (18), over het onjuiste ge bruik van de terminologie Jezus Messias' (39) e.d. Het zijn even zoveel kernachtige, toegespitste formuleringen, die zo als stellingen bij een promotie zouden kunnen dienen. Op dit boek werd gewacht. Het geheel is een kritische reactie op de maat schappijkritische theologie en theolo gie van de revolutie, bewegingen dae heden ten dage kerk en theologie zo hevig beroeren. Ln Duitsland ver scheen een soortgelijke reactie van Heinz Zahrnt 'God kan niet sterven' tegen de onjuiste alternatieven in the ologie en maatschappij 2). Eén citaat uit dit bock: 'De theologen van de revolutie maken van Jezus van Nazareth een 'politieke Christus'. Zij willen in het teken van het kruis politieke overwinningen behalen' (blz 199). Het boek van Zahrnt is systema tisch van opzet De Ru gaat de 'nieu were', modieuze uitspraken onderzoe ken naar hun exegetische mérites, zowel vanuit het Oude als het Nieuwe Testament. Zegt dc Heiiiiigc Schrift wezenlijk dat wat men ln het politiek messianisme profeten, Jezus en apostelen laat zeg gen? Dat is de grondvraag, die de auteur zich voor ogen houdt. Hij heeft schrijvers als R. Shaull, D. Sölle, J. Moltmann, J. B. Metz, H. Cox, Ch. West en ten onzent W. A. de Pree en G. H. ter Schegget ernstig genomen en vraagt zich af of hun beschouwingen en opvattingen in overeenstemming zijn met het bijbels getuigenis. Het eerste hoofdstuk geeft een diep gaande analyse van het revolutionair denken en handelen. Daarop volgt de •sociale kritiek' der profeten in Israël en Juda met conclusies ten aanzien van de profetische prediking door de kerk van vandaag (o.a. het vergeten kader van het Verbond). De verhouding van Jezus tot de revo lutie wordt aan een nauwkeurig on derzoek onderwerpen na een beschrij ving van de revolutionaire bewegin gen in Israël rondom het begin van onze jaartelling. De relatie van chris tenen en de staat krijgt uitvoerige aandacht (o.m. Romeinen 13 en Open baring 13) en de schrijver komt uit eindelijk tot de slotstelling: 'Tegen over de verleiding der revolutie de oproep der bekering, geen avant-garde van Gods revolutie, maar navolgers Gods als geliefde kinderen'. Uit ervaring In de eerste plaats acht ik het van groot belang dat dr. De Ru geschre ven heeft. De meeste woordvoerders van de politiserende theologie zijn theoretici, die vanaf schrijfbureau, ka theder, forum en discussiegroep hun geliefde denkbeelden de wereld inslin- geren. De Ru is prakticus, die een Rotterdamse wijkgemeemte dertig jaar heeft gediend en als praeses van de generale synode der hervormde kerk een aantal jaren leiding heeft gegeven aan het kerkelijk leven in deze turbu lente tijd. Uit ervaring weet hij wat er zo in de kerk en de maatschappij te koop is. Deze praktijkervaring gaat gepaard een uitzonderlijke combi natie! met eep scherpzinnig theolo gisch oordeel. Daarvan getuigen theo logische publikaties, die op zijn naam staan, daarvan getuigt ook zijn laatste boek. Schriftgetrouw In de tweede plaats krijgen wij door het boek van ds De Ru een proeve van Schriftgetrouwe uitleg, zonder beïnvloeding door welke ideologie of filosofie ook. Als ik het goed zie spitst hij zijn kritische reactie toe op drie punten. Het bijbels taalgebruik is anders dan de theologen ervan ma- Dr. G. de Ru ken. 'Door dit onzuiver, onbesuisd taalgebruik annexeert men Jezus en de profeten voor 'een hedendaagse po litieke ideologie, terwijl de prediking van Jezus en de profeten in feite vanuit een geheel andere gedachten- wereld en vanuit een heel ander gees teski imaat gesproken werd en een volstrekt andere strekking had, een veel ingrijpender doel beoogde dan wij gewend zijn in onze moderne Europese geschiedenis te verbinden met het woord revolutie' (53). Geen enkele steun Dr. de Ru: 'De houding van Jezus tegenover de revolutionaire bewegin gen is een andere dan men tegen woordig de gemeente wlï laten gelo ven. Termen als 'progressief' of 'con servatief' zijn op Hem niet van toe passing. Alle gedweep met Jezus van Nazareth als voorvechter der armen en propagandist voor fundamentele maatschappelijke veranderingen vindt geen enkele steun in de evangelische overlevering' (90). Daarom ds het niet waar dat 'het evangelie van Jezus in de wereld. waarin wij nu leven, slechts te combi neren is met verzet tegen de gevestig de machten' (122). De houding van de kerk met haar opdracht in en voor de wereld dient een zekere reserve in acht te nemen zowel naar rechts als naar links en dit in navolging van Jezus' houding, die zowel het 'esta blishment' als de protesterende zelo ten onder kritiek stelde. Want Zijn Koninkrijk lis niet van deze wereld. De kerk kan en mag zich nooit laten gebruiken als een soort pressiegroep om politieke of maatschappelijke idea len door te drukken, sociale structu ren te wijzigen, zelfs zonder te weten door welke andere deze zullen worden vervangen. Structuren kunnen zich niet bekeren. Mensen moeten zich bekeren. Wanneer echter de vernieu wing van de mens afhankelijk ge maakt wordt van de voorafgaande ver nieuwing de-r structuren heeft men de prioriteiten naar nieuwtestamenti sche opvatting verwisseld. DE TIRAN SLAAT TOE Mozes en ASron zullen niet fN hebben dat Farao ook ma( bereidheid zou tonen om huntf in te willigen. Het verzoet daarom ook nog wat aangedik* Hebreeën hun God niet offft die hen straffen met de pestn het zwaard. Een argumenterki tiran kan begrijpen en heiide dien in zijn materiële an$ w toespreken. Pest betekent imnvan lies van werkkrachten. En wgal hij die zo goedkoop en ator vandaan? Deze gastarbeidersten niet missen voor zijn weivaan komt de knoet neer. Als honkijn den de vertegenwoordigers l D arbeiders weggejaagd. Het htej werkt averechts. Voortaan mik zelf ook nog het stro gaa|> t< waarmee ze de tichelstenensn i En Farao rekent op dezelfdebit tie, daar moeten de drijversfekoi zien. En dat gebeurt. De Isr(wet opzichters lopen er een paklijv op om het ze goed in te ov dezelfde produktie en geen sta- n der! God- en mensonterende (riij Het lezen van deze berichten bs 1 onberoerd. Gemakkelijk is te jan het leed dat achter deze medQak< ligt. Daarbij zijn onze werk heilig, ook al zullen die te die overlaten. De verhalen in dezessi van Mozes staan die' t bij on^i d verhalen van onze wered.l Zo het onder ons toe. Tot zo iets sel kunnen mensen komen die hij macht weten om te gaan. in een gevaarlijk ding, verkeerfen wend kan zij een hel schepihht wie er onderdoorgaan. Je ^rd stil van en om beurten wfaai handen vuisten en vouwen ze jen; Je schaamt je omdat je weetpaa 'zo menselijk is, bij alle onmnsi heid. (Exodus 5,3-14). d En ike |iu aan de discussiê, die allerwege zo bewogen an emotioneel gevoerd wordt in de kerken ten aanzien van de evangelische houding tegenover de maatschappelijke en politieke gebeur tenissen in deze tijd. Te betreuren valt dat dit boek nog niet ter sprake gebracht kon worden bij kerkelijke beslissingen, die reeds zijn gevallen. Dr. G. de Ru was één van de eerste adhesie-betuigers van het Getuigenis in 1971. Als één der opstellers spreek ik er mijn dankbaarheid over uit dat hij met zijn 'De verleiding der revolu tie' een exegetische basis heeft gege- gEREF. KERKEN ven aan datgene wat ons toendertijd voor ogen stond. »gi: 1) Dr. G. de Ru: 'De verleiding der revolutie', in de reeks Theologie en Gemeente, uitg. J. H. Kok te Kampen. 1974, 148 blz. prijs 12,90. Het behoeft geen betoog dat dit boek een uitermate actuele bijdrage geeft 2). Heinz Zahrnt: 'Gott kann nicht sterben', Ned. vert. 'God kan niet Zeer ectueei Sterven', uitg. Boekencentrum, 's Gra- venhage 1973, 223 blz., prijs ƒ27,50. In Tr/Kw van 5 maart J.I. is aan dit boek uitvoerig aandacht besteed. DOOR A.J. KLEI Voor de radio had NCRV's Henk Glimmerveen verleden week een gesprek met zijn directeur M. Geerink Bakker. Op een gegeven moment kwam de vraag naar voren hoe de NCRV nu eigenlijk tegenover de apartheid staat, ln nieuicscommentaren worden synodale besluiten met betrekking tot zuidelijk Afrika luidkeels toegejuicht, maar even later houdt voor dezelfde microfoon professor Oberman een heel anders getint verhaal. Hoe zit dat? Als ik het antwoord van drs. Geerink Bakker goed begrepen heb, is voor de NCP.V de kous niet af met het één of het ander. Je moet de deur niet dicht smijten en verdere discussie onmogelijk maken. Daarom wordt professor Oberman niet de straat op gezet en daarom wordt professor Verkuyl in huis gehaald om met zijn collega te debatteren. Betekent dit nu dat de NCRV zich in een gerieflijk midden nestelt? De éne dag een hap voor de groep die al boe! roept zo gauw ze het wóórd Zuid-Afrika maar horen, en de volgende dag een brok voor het gezelschap dat het daarginds zo ongeveer een voorsmaak van de eeuwige zaligheid vindt. En zo rommel je dan wel verder. Onzin natuurlijk. Ik durf voor stellig aannemen dat ze bij de NCRV van overtuiging zijn dat de gang van zaken in Zuid(elijk)-Afrika niet deugt Deze overtuiging houdt geen éénrichtingsverkeer in. Integendeel, zou ik zeggen. Juist als je een stevige overtuiging hebt, ben je niet krampachtig maar bereid aan te horen wat iemand met een andere kijk op de zaak te vertellen heeft. Bovendien vergeten een hoop mensen het element van de informatie, of liever: ze kijken er verkeerd tegenaan, ze stellen op de- hoogte-brengen-van gelijk met recame-maken-voor. Ze vergeten dat ze zelf toch ook wensen te weten wat meneer X of mevrouw IJ van dit of dat vindt, al was 't alleen maar om zich weer eens met recht cn reden op X of LI kwaad te kunnen maken! Ik ga hier uitvoerig op in, omdat we bij de krant met precies dezelfde zaken (en mensen) te maken hebben. Om het onderwerp ln kwestie aan te houden: onze vaste afnemers kennen ons standpunt aangaande apartheid, want dat standpunt zetten we in de krant. Overigens niet om hartelijk applaus of luid boe-geroep ROV ,t— te verwekken, maar om een bijdrage te leveren tot de meningsvorming. Goed, maar hiermee is niet gezegd dat we alles wat niet precies in ons straatje past, buiten de deur houden. We zijn namelijk een krant en in een krant hoort nieuws. Hoe wonderlijk de mensen soms ons doen en laten beoordelen, bleek uit reacties op onze berichtgeving over en rondom de laatste zitting van de gereformeerde synode, waarop de besluiten aangaande het anti- racismefonds van de wereldraad van kerken en de emiératie naar Zuid- Afrika zijn genomen. In een kerkblad schreef een dominee dat onze krant niks anders had gedaan dan de synode opwarmen om tot dergelijke, door hem misprezen, besluiten te komen en dat we daarna de kraan dichtdraaiden. De man vergat voor deze gelegenheid, dat ook de hoogleraar Van der Walt en de bisschop Zulu uitgebreid aan het woord waren gelaten, mensen die ieder vanuit eigen gezichtshoek helemaal niet of niet helemaal gelukkig waren met de voorstellen, die op de gereformeerde synodetafel lagen. De eerwaarde scribent vergat voor 't gemak ook, dat we direct op professor Runia afvlogen na diens terugkeer uit Zuid-Afrika. Die verhalen bestonden blijkbaar voor voor hem niet Hij pikte uit de krant wat hij voor zijn beeldvorming (en voor zijn artikel) nodig had. In üe belijdenis der kerk staat dat je 's naasten eer en goed gerucht naar je vermogen moet bevorderen, maar daar kun je natuurlijk niet altijd de hand aan houden. Aan de andere kant kregen we een paar nijdige telefoontjes: hoe konden we nou zo gek zijn een man als professor Van der Walt bij de lezers neer te zetten. Het zal best een aardige kerel zijn, maar zijn denkbeelden lijken naar niks Wat? Vin-je dat informatie, omdat die man hier met een officiële opdracht naar ,de gereformeerde synode gaat? Nou, maar dan had je er meteen bij moeten zetten dat zijn verhaal niet deugt. Nee, zeiden wij, je moet niet altijd Ik verzoek de kleurlingen zich beter onder de blanken te mengen de lezer met een waarschuwend wijsvingertje voor de voeten lopen Wat? Hadden we kritische vragen moeten stellen? Dat is inderdaad een methode, daarmee kun je het standpunt van de ander extra stevige omtrekken geven, maar in dit geval leek ons de zaak, ook zonder deze techniek te gebruiken, helder genoeg en hoefde er geen twijfel aan te zijn uit welke hoek de wind waaide. In deze trant hadden we een paar gesprekken. Maar we zijn er nog niet. Ik kreeg de week nadat we een interview met professor Runia gepubliceerd hadden, een dankbare lezer aan de lijn. Kijk, dat was nou eens mooi van ons, dat we naar Runia gegaan waren, dan hinderde het ook niet als we een paar dagen daarna een artikel van Kuitert hadden, nietwaar? Zo gaf je ieder wat. Inderdaad haddert we de zaterdag na het verhaal met professor Runia een artikel van professor Kuitert in de krant. Maar net zo min als we met professor Runia gingen praten om rechtse lezers eens een hap toe te séhuiven, kwam professor Kuitert's bijdrage als een vriendelijk gebaar naar links. Professor Runia was in •het nieuws, hij was de eerste gereformeerdè 'official' die na de genoemde synodebesluiten naar Zuid-Afrika ging en hij kon vertellen hoe ze daarginds de zaak verwerkten. Als, zeg maar, professor Verkuyl zo gauw na de synode in Zuid-Afrika was geweest, hadden we die naar zijn ervaringen gevraagd. En van professor Kuitert komt niet af en toe een artikel vhnwege zijn 'richting', maar omdat hij zo boeiend en helder schrijft en als hij een boek bespreekt, de auteur en de lezer niet meteen voor de voeten loopt met eigen opvattingen, maar scherp neerzet wat de ander meent. We zitten dus niet aan onze redactionele burelen snoepjes uit te delen, nu eens aan die, dan weer aaH een ander. We proberen zo zorgvuldig mogelijk op de hoogte te stellen van wat gaande is en we vinden het af en toe nodig ons eigen zegje te doen.Dat kun je eigenwijs vinden, vooruit dan maar. We koesteren nu eenmaal de gedachte dat wij een steentje bij te dragen hebben tot het beoordelen van zaken, tot het vormen van een opinie. Ook met betrekking tot de apartheid, en in een commentaar gaven we te kennen welk aspect misschien aan het rapport voor de gereformeerde kerken ontbrak. Niet omdat wij het altijd zo goed weten (dit verwijt kun je ook horen) en evenmin omdat onze standpunten onwrikbaar zijn: ook wij zijn van informatie afhankelijk. Ja maar, móet je nou wel over zulke dingen schrijven waarover ze in de kerk zo verschillend denken? Een predikant vroeg zich af of wij trel wisten dat onze lezers voornamelijk uit hervormden en gereformeerden 'bestaan, want anders zouden we niet Tan die commentaren op synodale besluiten, genomen in Driebergen of Lunteren, weggeven. Antwoord: als we louter boeddhistische lezers hadden, zouden we synodes links laten liggen, maar nu niet! P. S. Ik kan melden dat de door mij gesignaleerde dominee inmiddels in zijn kerkblad de zaak ten dele heeft recht gezet. n NED. IIERV. KERK ind Aangenomen: naar Hoog- en ipt" C. de Jong te Dalfsen. ,m Bedankt: voor Barneveld E. loov gunst te Capelle a.d. IJsst. Woubrugge C. Batenburg te !ie veen. I, rki'i esf Beroepen: te Tienhoven (laar dienst) L. v. d. Linde, a.s. eilee te Rijnsburg, die dit beroejee aangenomen. Intrede: 19 mei te AugustiniM huizum A. Velthoen uit |Ve (Can.). P?- GEREF. KERKEN (VRIJGEsifa Beroepen: te Huizum-Minnertslo] Vries, kand. te Zuidlaren. >ai pms GEREF. GEMEENTEN iel Bedankt: voor Hilversum J. tti Barneveld. M® a I tai 1 lier in. Vier Nederlanders ol Grafische Biennale DEN HAAG Op de vierde tionale Biennale van grafiscjQ sten die van 11 mei tot 30 Florence (Palazzo Strozzi) wtvi houden, zijn vier hedendaags^11 landse kunstenaars vertegemvL Bob Nieuwenhuis, Har Sander" van Dijk en Harry Gerritz. Zij* ieder vijf stukken beschikbaar'11"1 an Met deze keuze (samengesteich drs. Hein Reedijk van het Va' 14 museum in Eindhoven) is gepnk; verscheidenheid in de tegenVoi grafiekproductie in Nederlan^ei ten zien. rie Naast het moderne gedeeltek het Biennale-comité een overzij toonstelling ingericht met jer werk uit de tweede helft vanj eeuw. De Nederlandse collec^ voor werd samengesteld dooreg atrijs Brenninkmeyer-De Roo| Jjj omvat werk van vier kunstena^ han B. Jongkind, Vincent valw Jan Toorop en Johan Thorn l0j De stukken werden door divj u derlanse musea voor deze Biejj^ bruikleen afgestaan. D Et 'EI De Rotterdammer j, Nieuwe Haagse Coura° Nieuwe Leidse Courated Dordts Dagblad Uitgaven van >er B.V. De Christelijke P9 Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: SI J. Tamminga. N Hoofdkantoor: NZ. Vo(f^ burgwal 280, Postbr 859, A'dam. Telefof* 020-22 03 83. PostgilL 26 92 74. Bank: Ne Midd. Bank (rek.%r 69 73 60 768). Gem.gtec X 500. tel -

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2