PPR De tijden en gelegenheden van juffrouw Hendriks 'Als de gewelddadige revolutie in Zuid- Afrika komt, zal dat het loon van de zonde der Vorsters zijn' Vandaag Meer geref. studenten in de theologie dan ooit, maar minder predikantsplaatsen Trouw Kwartet Anglicanen in Zuid-Afrika blijven in de wereldraad Het gevecht tegei het rascisme TROUW /KW ARTET YRUD AG 17 MEI 1974 KERK/BINNENLAND pi OBERMANS VISIE IS VERWARREND door dr. J. J. Buskes Prof. dr. H. A. Oberman schrijft een boek over Zuid-Afrika, dat onder de titel 'Kapers op de Goede Hoop' deze zomer verschijnen zal en waarin hij van de grote verandering in zijn beschouwingen over Zuid-Afrika reken schap zal afleggen. Men zal hem verfoeien, maar men zal naar hem moeten luisteren, omdat hij, zoals hij zegt, voldoende op de werkelijkheid georiënteerd is. Via radio en pers hebben we al een en ander van hem gehoord. Enkele 'scherpslijpers' van de we reldraad van kerken moeten naar de tweede plaats worden gedrukt. Of prof. Oberman ook mij als een scherpslij- Prol. Oberman is veel minder op de werkelijkheid georiënteerd dan hij zeil denkt Hij heeft de mensen, die na de oorlog voor verzoening met Duitsland pleit ten, verfoeid en gehaat. Ik heb Barth en Kraemer, die dat deden, niet ver foeid, laat staan gehaat Het was hun echter te doen om verzoening met Duitsland, niet met Nazi-Duitsland, het Duitsland van Hitier. Pleit prof. Oberman voor een verzoening met Zuid-Afrika, dan ben ik van de partij, maar dan kan dat niet met een ver- zoening met het Zuid-Afrika van Vor- ster zijn. Dat moet eerst ce nederlaag hebben geleden. Typerend is dat prof. Ober man het Zuid-Afrika van Vorster zon der meer Zuid-Afrika noemt. Dat is het niet. Zuid-Afrika is veel meer dan het Zuid-Afrika van Vorster. per beschouwt weet ik niet. Ik zelf meen, dat het boek, dat ik in 1955 over Zuid-Afrika schreef en waar ik nog geheel achter sta, bepaald niet een boek van een scherpslijper is. Velen trouwens menen, dat ik dè laatste lijd niet fel genoeg ben. Ik heb de bekende brief van dr. Feddema ondertekend. Ik heb dus nog al bezwaren tegen het advies van de wereldraad inzake de investeringen. Boven dien meen ik, dat de wereldraad bij zijn besluit, om de vrijheidsbewegingen in Afrika té ondersteunen, onvoldoende het probleem van bet revolutionaire geweld doordacht heeft. Vooral wat Zuid-Afrika betreft, huiver ik voor een gewelddadige revolutie: een ui terst gevaarlijke zaak zowel voor blanken als niet-blanken. In een gewelddadige revolutie gaat de zachtmoedigheid er aan. Aan een gewelddadgge revolutie in Zuid-Afrika geef ik voorlopig weinig kans. Daarin kan ik mij vergissen, maar ik vergis mij niet, wanneer ik zeg. dat zij, als zc komt, tot de meest afschuwlijke revoluties zal behoren, die de wereldgescihedcnis heeft opgeleverd. Er is een grote kans dat ze wordt neergeslagen. Blank Zuid-Afrika beschikt over een militair appa raat, waarvan de meesten geen flauw idee hebben. Slaagt ze - wat is slagen? - welke instantie zal dan in staat zijn op de dag na dè revolutie de leiding op zich te nemen? Dit betekent voor mij niet, dat het gesprek met Vorster en de zijnen de enige mogelijkheid is. Dc rassenstrijd in Zuid-Afrika is een politieke en sociaal-economische strijd In de vorm van een rassenstrijd Zonder machtsvorming wordt zo'n strijd niet gestreden. Dr. Albert van den Heuvel gelooft nog ln een bekering van Vorster. Dan stuurt Vorster zijn regering naar huis en gaat hij het anders doen. Ik acht dat uitgesloten. Er is een verharding, waartegenover wij machteloos staan. Men zegt wel: Vorster is het slachtof fer van een systeem, hij zit er in gevangen. Afgeschreven 2) De Wereldraad heeft volgens prof. Oberman Zuid-Afrika afgeschreven. Het gevolg is, dat Zuid-Afrika steeds meer worden zal waar het door de wereldraad nu al voor gehouden wordt Zo worden de zaken op hun kop gezet. Waar Zuid-Afrika door de wereld raad voor gehouden wordt was het al lang voordat de wereldraad zich met Zuid-Afrika bemoeide. Het is toch te gek om het Zuid-Afrika van de verbeten apartheidswetgeving op rekening van dc wereldraad te schrij ven. Het Zuid-Afrika van Vorster ver schilt niet van het Zuid-Afrika van Main, Strijdom en Verwoerd. In de apartheidpol itiek zit een dynamiek, die blank Zuid-Afrika gemaakt heeft tot wat het is. Waarom zouden er gewelddadige vrijheidsbewegingen zijn, als er in Zuid-Afrika mogelijkhe den voor niet-gewelddadige vrijheids bewegingen waren? Hebben Gandhi en zijn zoon Manilal het niet gepro beerd? Heeft Albert Luthuli het niet geprobeerd? Heeft Mandela, die op het Robbeneiland zit (levenslang!) het niet geprobeerd? Is het de schuld van de wereldraad, dat Mandela, die als volgeling van Luthuli begonnen is, het geweld als onontkoombaar ging beschouwen? En op wele feiten steunt de psychologische uitspraak van prof. Oberman, dat wij onze on lustgevoelens over ons eigen verleden en ons heden van een algemene ver slapping op Zuid-Afrika afreageren? Is deze psychologische verklaring geo riënteerd op de werkelijkheid? Suprematie 3) Een eventueel rapport van dr. Naudé over de emigratie zal ik met de grootste belangstelling lezen. Ik heb in hem een groot vertrouwen. Maar het zal prof. Oberman toch niet prof. A. H. Oberman ds. J. J. Buskes onbekend zijn, dat de Nederlanders, die naar Zuid-Afrika emigreren in korte tijd de felste propagandisten van de apartheid worden? Niet onbe grijpelijk. Zij gaan er in Zuid-Afrika in de regel maatschappelijk reusach tig op vooruit Hun welvaart hebben zij aan de aparthed te danken. Waar om is het Zuid-Afrika van Vorster zo gesteld op emigranten uit Nederland? Zwart Zuid-Afrika is zeer wel in staat het werk te doen, dat aan de Neder landers wordt toevertrouwd. Maar Vorster wil dat niet. De suprematie van het blanke ras moet gehandhaafd blijven, d..z. de bevoorrechte posi ties moeten voor de blanken gereser veerd blijven. Waarom zwijgt prof. Oberman over de 'jobreservation' Hij zou eens een onderzoek moeten instel len naar de selectie die door blank- Zuid-Afrika wordt toegepast ten op zichte van de emigratie uit Nederland en andere landen. 4) Indien het waar is, dat er in Zuid- Afrika over tien jaar in elk geval een veelrassige regering zal zijn, zoals prof. Oberman zegt (ik waag mij niet aan zulke profetieën), zal dat niet te danken zijn aan de tegenwoordige regering. Die zal alleen tot concessies bereid zijn, indien ze daartoe..gedwon- gen wordt door de sociaal-economi sche ontwikkelingen en de machtsvor ming van de niet-blanken, die overi gens door de regering met alle macht wordt weerstaan. 5) Ik weet niet, of Prof. Oberman het in opdracht van de regering geschreven en uitgegeven Tomlinson-rapport over de thuislanden gelezen heeft Ik ver moed het niet. Daar heb je heel wat tijd voor nodig. Laat hij het alsnog doen, om tot de conclusie te komen, dat er onnoemelijk veel hogere posten voor de thuislanden op de begrotin gen hadden moeten staan dan er op stonden. Het hele woord 'thuislanden' is een fictie, wanneer men zich reali seert dat de bedoeling was, dat het de thuislanden van alle zwarten zouden worden. De fictie wordt in stand gehouden doordat alle zwarten, die leven en werken in de blanke gebie den, geacht worden hun thuis te vin den in de thuislanden. Hoeveel gezin nen gaan er kapot aan (de trekar- beid)? De thuislanden kunnen trou wens onmogelijk aan alle zwarten een behoorlijk bestaan verzekeren en de blanken kunnen in hun blanke gebie den de zwarten niet missen als goed kope arbeidskrachten. De regering heeft er voor gezorgd, dat er geen enkel thuisland met een haven is, dat de gebieden met de bodemschatten blanke gebieden zijn, dat, als er in een thuisland toch nog bodemschatten gevonden worden, de opbrengst voor het grootste deel bij de blanken te recht komt en zo maar voort. Het bestaan van de zwarten in de thuis landen is een armzalig bestaan. Het gehele beleid van eigensoortige ont wikkeling is een mislukking gewor den. Machtsvorming Tóch gebeurt er in en via de thuislan den een en ander, dat volstrekt tegen de oorspronkelijke bedoeling van de regering ingaat en waarmee ze op het ogenblik geen weg weet. Ze hebben gewerkt als een boemerang. De bedoe ling was. een éénwording van de zwarten te verhinderen (verdeel en heers). Het laat zich aanzien dat dit doel niet bereikt wordt. Geen apar theidsman heeft venvacht, dat de zwarte leiders van de thuislanden de koppen bij elkaar zouden steken en eisen zouden gaan stellen. Daarin heeft prof. Oberman gelijk. Deze ont wikkeling is echter niet te danken ar n de apartheidsmensep. Indien deze zwarte leiders gedaan krijgen wat ze willen, kan men het woord gedaan krijgen niet gebruiken. Ze krijgen niets gedaan, maar ze doen alles zelf. Door machtsvorming. Geen Vorster denkt er over één enkele eis van hen te aanvaarden, indien hij niet beseft, dat hij die eis moet aanvaarden van wege die machtsvorming veroorzaakt door de bewustwording der zwarten en de sociaal-economische ontwikke ling in Zuid-Afrika. De regering wordt alleen gedwongen door machts vorming. Van een ozer verslaggevers KAMPEN Aan de theologische hogeschool van de gereformeerde kerken te Kampen zijn ongeveer vierhonderd studenten ingeschre ven. Op de gisteren in Kampen gehouden jaarlijkse 'schooldag' zei de waarnemend rector prof. dr. J. T. Bakker dat nog nooit in de historie het aantal gerefor meerde studenten in de theologie zo hoog was. Hier staat tegenover dat het aantal predikantsplaatsen daalt. Daarom heeft, zo deelde prof. Bakker mee, het curatorium van de hogeschool aan de generale synode gevraagd, zo spoedig mogelijk de hieruit voortvloeiende De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ. Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. problemen in het oog te vatten en te proberen een mogelijke oplossing daarvoor te vinden. Prof. Bakker, die de (zieke) rector prof. dr. J. Plomp verving, bracht naar voren dat dank zij de manier waarop prof. Plomp zijn taak vervul de, de proef met het meerjarig reco- traat is geslaagd. Om weer op de (aantallen) studenten terug te komen, in zijn jaaroverzicht vertelde prof. Bakker dat in Kampen dertig buitenlanders studeren. Hij noemde van hen met name drie kleur ling-predikanten: ds. Loff, ds. Cloete en ds. Boesak, en de Bantoe-predikant ds. Ntoana. Ze komen a lie vier uit Zuid-Afrika. Ongeveer honderd domi nees volgen speciale post-academiale cursussen. De opzet van de hogeschooldag was ditmaal anders dan voorheen, 's Mid dags waren de bezoekers niet meer in de Burgwaikerk te vinden, maar in de beide gebouwen van de hogeschool aan de Oudestraat en de Koornmarkt. Daar werden voor 'leken T>evattelijke colleges gegeven over het thema 'The ologie 1974'. In de morgenbijeenkomst leidde dr. Okke Jager dit onderwerp in. Dr. Jager zette uiteen dat theologie '74 hangt aan vier werkwoorden uit Johannes 1 ver 38 tot 40: volgen, zoeken, zien en blijven. We geven een paar, wat willekeurig door ons geko zen, gedachten door. Dr. Jager merkte op dat volgen bete kent in beweging blijven. Doorlopend verplaatst zich het zwaartepunt van de vraagstelling. Wat het zoeken be treft, theologie '74 heeft niet alleen andere thema's, maar ook een ander karakter: vraagtekens zetten. Met aar zelingen naar Kampen komen is nu zoiets als water naar de zee dragen. Wie de Schrift laat opgaan in tot nu toe verworven inzichten, hoort niet bij de eenvoudigen, maar bij de ge- makzuchtigen. Voorts is theologie '74 een leerproces dat inzet met zien: rondkijken waar de aanwezigheid van de Heer zichtbaar wordt, relatie tus sen openbaring en menselijke erva ringswereld. Tenslotte: blijven. Dit houdt niet in dat wij dezelfden blij ven, maar dat wij bij dezelfde Heer blijven en juist daardoor niet dezelf den blijven. De actiegroepen in Zuid-Afrika noemt prof. Oberman randgroepen overgele verd aan hopeloosheid. Het zal wel waar wezen. Zo sprak dr. Colijn over de randgrorpen in Indië en de leiders werden verbannen naar Boven-Digoel. Het waren onrustzaaiers en ontspoor de intellectuelen. Het Boven-Digoel van Zuid-Afrika is het Robbeneiland. De apartheidsmensen en prof. Ober man zouden iets kunnen leren van ons verleden. Wie draagt voor de hopeloosheid de verantwoordelijk heid? De hopelozen waren eens ho- penden. Komt er verandering in Zuid- Afrika dan niet door de apartheids mensen, maar doordat de hopelozen, die niets van het heden verwachten, en de hopenden, die er ook nog zijn en die alles van de toekomst verwach- tn, elkaar vinden en samen een macht vormen die aan de apartheid een einde maakt. Dan kan men de thuislanden afschrijven. Waanzin 6) Prof. Oberman zegt: 'Zuid-Afrika is nog altijd een democratie' Ik ben geneigd te zeggen; dat is waanzin! Ik doe dat niet. Ik laat prof. Oberman zelf aan het woord. Hij zegt even later: 'Alleen blijft die democratie beperkt tot de blanken'. Zuid-Afrika telde bij de volkstelling van 1970 ruim 21 miljoen inwoners, ruim 17 miljoen niet-blanken en nog geen 4 miljoen blanken. Voor de ruim 17 miljoen niet-blanken bestaat er geen democratie. Toch zegt prof. Oberman: 'Zuid-Afrika is nog altijd een democratie'. Het enige, dat hij Men vergeet echter, dat Vorster niet alleen in de gevangenis van dit systeem zit, maar ook de directeur van deze gevangenis is. Wat het nationaalsocialisme betreft, hebben wij terecht niet gezegd: Hitler moet bekeerd worden, maar: Hitler moet weg! Zo zeg ik, wat het apartheidssysteem betreft, niet: Vor ster moet bekeerd worden, maar: Vorster moet wegl Zou Vorster zich bekeren, dan stuurt hij zijn regering niet weg, maar dan stuurt zijn regering hem weg en komt er een andere Vorster in zijn plaats. De wereldge schiedenis is een hard bedrijf. Met morele herbewapening redden wij het niet. Dit ter inleiding. had moeten zeggen is: 'Nog altijd is Zuid-Afrika geen democratie'. Een land, waar nog geen vier miljoen blanken beslissen over het lot en de toekomst van ruim 17 miljoen niet- blanken (bij u, over u, zonder u!) is geen democratie. Dat is geen waar- dreingsoordeel, dat is eenvoudig een feit. De door de blanken ontworpen en aanvaarde wetgeving ls volstrekt met elke democratie in strijd. Zuid- Afrika is nooit een democratie ge weest. Vuile handen 7) Prof. Oberman heeft gelijk; zowel de verdrukten als de verdrukkers heb ben de bijstand van de kerk nodig. De bijstand voor de onderdrukkers zal echter een andere moeten zijn dan die voor de onderdrukten. Onze gere formeerde vaderen kenden het begrip zaaksgerechtigheid. Daarmee bedoelen zij - toegepast op ons vraagstuk - dat zowel onderdrukkers als onderdrukten vuile handen hebben, maar dat de zaak van onderdrukten recht en die van onderdrukkers onrecht is. Dit betekent, dat de bijstand die de on derdrukkers nodig hebben, door de kerk alleen kan worden gegeven, wan neer de kerk wat 'de zaak' betreft onvoorwaardelijk aan de kant van de onderdrukten staat. Natuurlijk, er zijn 'terreurbenden. Komt u maar jnet uw kritiek. Dat moet, maar denkt u er dan vooral aan, dat ook de watergeuzen en de beeldenstormers, terroristen waren. Willem van Oranje, geen terrorist, heeft er zijn kritiek op gehad, niet zo zuinig. Maar historisch gewaardeerd heeft hij de watergeuzen en de beel denstormers niet kunnen missen. De wereldgeschiedenis is hard. Een revo lutie met zachtmoedigheid als vooron derstelling bestaat niet. Maar als de gewelddadige revolutie in Zuid-Afrika komt - ik zeg niet: hetgeen God verhoede, want wij moeten niet van God verwachten wat Hij aan ons heeft toevertrouwd [zal dat de bezol diging van de zonde der Vorsters zijn. 8) Alleen wie het structurele geweld van blank Zuid-Afrika radicaal veroor deelt, mag kritiek hebben op het revolutionaire geweld in Zuid-Afrika. Prof. Oberman is één van onze knap ste theologen. Wat hij over Zuid- Afrika schrijft, is echter verward en verwarrend. Vorster zal er stellig ge lukkig mee zijn, al ben ik er zeker van, dat hij de politieke beschouwin gen van prof. Oberman, evenals ik, maar zo-zo vindt, maar dat neemt hij wel op de koop toe. Deze laatste woorden gebruik ik met opzet. Ze hebben een dubbele bodem. Prof. Oberman heeft zich, al, is hij zich dat stellig niet bewust, oan Vorster Ver kocht. EREPOORT Het 'dorp raakt in feestemmin het begin van het pad dat a kerk leidt staat een erepoort verwege de ingang staan consol latten gemaakt Ook 'Den Be oudste établissement alhier, i zien van een soort ereboiiws moet nog allemaal ingevuld maar dat kan nu geen da] duren, want deze week is Jan vijftig jaar getrouwd. Mien natuurlijk ook. Jan woont in de zes bejaardenwoningen dorp sedert een paar jaar rij] stamt niet van hier, maar koi streeks uit de Jordaan in Dat vertellen ze hier tenminsl Amsterdammers weten hoe genoten vaak op een wat manier omspringen,met de s! buurtaanduidingen. Hoe het gegaan is weet ik niet maar ineens één van die huisjes te en sedertdien hoort hij erbij, kerk, in het dorp en in Dei Morgen heeft hij de hele bi uitgenodigd om op zijn kosten te vatten. De dag daama is loft, uiteraard nadat er een dragen is, naar ik hoor, d< broer van de bejaarde bruidego| feesten houdt hier trouwens vo niet op, want zeer binnenkort neer pastoor Vijfentwintig jai den priester gewijd. En ook wel weer een erepoort vrai kunnen hem eigenlijk wel lati want allicht is er iemand of mensen die wat te vieren hel er met ere doorheen kunnen, er helemaal niemand te vinden) zou hij daar altijd nog kunnen staan als een uitdaging: maakj dat je er een keer met recht door kunt. NED. HERV. KERK jn Beroepen te Nunspeet; S. v.d.&e te Willemstad; te Draahten (tón .H. Borgers te Dronten. Afscheid op 19 mei van Soest F. J: Th. van Boven, ber. te Gc| Intrede te Rijnsburg: G. J. v.d. uit Ridderkerk; te Hoek van H kand. C. Wismeyer, voorheen 1 verzorger vJi. diakonessenhuis 'a; te Oldeberkoop, als bijst. past. J. Bouwers, em. pred. va v zijl; te Vlagtwedde, als pred. e vnjz. hervormden: J. S. Krol t ij werth, eervol ontheven pred. p bevoegdheden v. em. GEREF. KERKEN Afscheid van Middelburg: J. Ajjy Boer, ber. te Haarlem-N. Intrede te Putten: R. Hassefiirl Musselkanaal; te Moerdijk: G. ma te Klundert, die tevens p v Kiundert blijft Op de gisteren in Kampen gehouden hogeschooldag van de gereformeerde kerken memoreerde de plaatsvervangende rector prof. dr. J. T. Bakker ook de in Kampen gegeven gastcolleges door docenten uit de derde wereld. Op dc (destijds genomen) foto is prof. Bakker (rechts) in gesprek met dr. Bonlno uit Argentinië. Tussen hen in staat prof. dr. G. Th. Rothuizen. KAAPSTAD De anglicaaanse kerk in Zuid-Afrika blijkt zich niets aan te trekken van de druk die premier Vorster en verscheidene blanke leden van de kerk uitoefenen om uit de wereldraad van kerken te treden. Zojuist heeft de anglicaanse kerk drie afgevaardigden aangewezen, die na mens haar zullen deelnemen aan de vijfde assemblee van cse wereldraad in Djakarta volgend jaar. De kerk be noemde kanunnik L. B. Zulu tot lid van de commissie voor geloof en kerk orde van de wereldraad, waarvan de directeur dr. Lukas Vischer onlangs Zuid-Afrika werd uitgezet. Ook heeft de Anglikaanse kerk in Zuid-Afrika besloten een waarnemer ADVERTENTIE Beslis mee in de partij van uw keuze Bas de Gaay Fortman noteert u graag als lid van de Bel 020-246545 (Minimum-kontributie 10,- p. jr.) te zenden naar de Jaarlijkse vergade- ring van het centrale comité van de wereldraad van kerken, dat in augus tus in West-Berlijn bijeenkomt. De anglikaanse waarnemer gaat samen met waarnemers van de presbyteria nen en congregationalisten in Zuid- Afrika naar Berlijn. door A.J. Klei De eerste keek dat ik juffrouw Hendriks zag was vlak na de oor log. De IJsselbrug bij Kampen was nog niet hersteld, je werd overgevaren als je van buiten naar de stad kwam. Aan de wal stond een niet zo jonge vrouw, ouderwets gekleed en met van die hoge rijschoenen, die nu de begeerte van het hippe volk zou den opwekken. Ze riep ons met hoge stem toe dat we ons moes ten bekeren. 'Juffrouw Hendriks', verklaarde een kenner van het Kamper leven, die met mij op de veerboot was. Nu komt het bericht uit Kampen dat mejuffrouw Z. A. Hendriks overleden is. Ze werd 85 jaar. De laatste tijd kwam je haar niet meer tegen op straat of in een zaal, bij de uitgang van een bioscoop of bij de kerkdeur, maar jaren lang heeft zij ieder die in Kaïftpen woonde of er alleen maar was voor een vergadering of zo, vrij moedig aan- en toegesproken. Ze hield er een particuliere evangelasaitie-actie op na met zeer particuliere methoden. Dit laatste verwekte dn Ihaar omgeving aanmerkelijk meer onrust dan de in houd van haar prediking. Bij officiële gelegenheden en andere min of meer plechtige gelegenheden liep de con cierge, de pedel of de ceremoniemees ter altijd zenuwachtig rond: hebben jullie juffrouw Hendriks ook gezien? Want die diende buiten de deur te blijven, want men wist uit ervaring hoe ze onverwacht vanachter een pi laar tevoorschijn kon komen om het de verzamelde menigte aan te zeggen. Trouwens, ook in de kerk kon zij je overvallen, vóór de dienst, dat wel. Meestal zette de organist dan een dreunend akkoord in. T Is natuurlijk móói wat ze doet, zeiden we tegen elkaar in het alles- ADVERTENTIE) Mejuffrouw Z. A. Hendriks zins kerkelijk Kampen, maar ze weet de tijden en gelegenheden niet. En met-die kritische toevoeging, zo onge veer rechtstreeks uit het boek der Handelingen gehaald, susten ordelijke christenmensen hun geweten. Stel je voor dat iedereen zo deed! Op 't ogen- ons wereldje is druk bevolkt met actiegroepen die zich weinig bekreu nen om tijden en gelegenheden, even- Is juffrouw Hendriks dat niet deed. Ze was eigenlijk met haar aanpak do tijd vooruit en daarom kunnen we ons niet meer met een paar vriende lijke en vergoeilijkende woorden van haar optreden af maken. Deze week in HERVORMD NEDERLAND j Het C.N.V.: De werkneme is gewoon verantwoordelijk Bierman: Markerwaard van de kaart. Wie kiest voor het leven de dood? Hoe vertellen we het onze kinderen? Hitier zei: Horen en zien zal de kerken vergaan. Andrea Domburg terug van weggeweest. tt WOONPLAATS: GIRONUMMER: Abonnementsprijs 21, half jaar; 42,per Abonnementen kunnen elk opj blik ingaan. Bon ingevuld in BLOK1 JJ TERS in envelop (zo£h postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland, Antw.nummer 1776, Den

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2