Christenvrouwen zitten met een extra achterstand dichtbij jmmentaar Mink van R'jsdijk gooit knuppel in hoenderhok iet gezwicht Emancipatie roept felle reacties op Eerste boek is voor presidente iet weer weerrapporten de nachtegalen van brabant lantaarnpaal •A werkkamp paard *)l \v X\\ \RTET DONDERDAG 16 MEI 1974 BINNENLAND T5/K7 >nsen kunnen zich van zulke laag- ige middelen bedienen, dat, bij de lordcling van hun handelingen, de ig naar de rechtvaardigheid van doel dat ze uiteindelijk willen eiken, nauwelijks terzake doet. Wij iben er dan ook niet de minste roefte aan, het optreden van de a estijnse guerillggroep die verant- ordelijk is voor de gebeurtenissen Ma'alot. te verklaren, laat staan te Hitvaardigen, met een verwijzing ar-de schending van de morele en litieke rechten der Palestijnen. Dit niet anders dan een staaltje van barij. Wie daartoe zijn toevlucht :mt, of er al dan niet stilzwijgend e instemt, maakt zich schuldig of r deplichtig aah een ordinaire mis- ^fpd. En hij moet zich niet beklagen, meer zijn tegenstander eruit con- leert ,dat hij het recht op serieuze ïdacht voor zijn politieke eisen cft verspeeld. at zich aan Israëlische zijde precies cft afgespeeld, voordat de terroristen rden aangevallen, is gisteren lange onduidelijk geweest. Had het Israë- :be kabinet werkelijk besloten voor chantage te zwichten, en was een nmunicatiestoornis de aanleiding tot bloedbad, dat later niettemin ent- nd? Het schijnt zo, op het ogenblik irop we dit schrijven. De beslissing voor de eis van de terroristen te igen, moet het kabinet zwaar zijn ge len. Jarenlang had het erop geha ard, in het binnenland zowel als te- lover buitenlandse regeringen, dat ne t toegeven aan dit soort afpersings- ktijken alleen maar nieuwe chantage n uitlokken. En daarin had het ge- Maar wie zal het de Israëlische n ders kwalijk nemen, dat zij dit gelijk dergeschikt hebben willen maken aan levens van bijna negentig jonge bur rs? Tragisch is het, dat zelfoverwin- ng die dit besluit de Israëlische rege- moet hebben gekost, de dood van itien scholieren niet heeft kunnen Drkoraen. DOOR CISOA DRESSELHUYS AMSTERDAM Een boek over de eman cipatie van de vrouw schrijven is een zeer ondankbaar werkde vrouwen en mannen die het boek met plezier lezen en het met je eens zijnzijn al geëmancipeerd, dus daar schrijf je eigenlijk niet voor. En de grote rest mannen en vrouwen, die nog vastgeroest zitten aan hun oude ideeën en (voor)oordelen hebben meestal zo'n weer- stand tegen dergelijke boeken, dat ze ze niet lezen. Daarom is het in iemand te prij zen, wanneer hij of zij toch de moed heeft een dergelijk werkje te schrijven in de hoop, dat het hier en daar ivat zal uit halen. Mink van Rijsdijk :t ligt minder op onze weg, ons af vragen, welke Israëlische instanties arvoor een deel van de schuld dra- i, dan uiting te geven aan ons be- p voor risico's die beslissingen, onder luwslopende omstandigheden geno- n, met zich brengen en, nogmaals, onze verontwaardiging over het 3Jtreden van de groep Palestijnen die drama heeft veroorzaakt. missie van Kissinger is door de roristen in Ma'alot en hun handlan- buiten Israël nog neteliger ge- t dan ze al was. Het ligt voor de dat Israël weinig geneigd is cssies te doen aan een bewind - lyrische - dat niet van zins is, het adig karakter van acties als in r l'alot te erkennen. et is heel gemakkelijk, vast te stellen het belang van Israël er waar- lijnlijk niet mee gediend is, als het n beleid jegens zijn Arabische buren de Palestijnen door deze weerzin at bepalen. Heel gemakkelijk, voor is, maar daarom nog niet onjuist. •aël verkeert nu eenmaal niet in een ?(>sitie waarin het zich kan veroorlo-, n, een vergeldingspolitiek te voeren de aanspraken der Palestijnen te ïgeren. Het heeft geen andere keus i, desnoods tegen het eigen gelijk te streven naar ,een vreedzame lëxistentie met zijn Arabische omge- ng, de Palestijnen inbegrepen. Extra moeilijk is het een boek te schrijven over de emancipatie van de christenvrouw, want hier heb je niet alleen te maken met de bekende weerstand tegen een verandering in de man-vrouw-maatschappij verhou ding, maar met een tegenstand, die gebaseerd is op ideologische (in dit geval religieuze) gronden. Immers: in de bijbel staat, dat Sara in de tent hoort en dat het voor de vrouw past te zwijgen in de gemeente. Staaltje van moed Ondanks deze moeilijkheden heeft de schrijfster Mink van Rijsdijk het boekje 'Hoor haar eens' over de emancipatie van de christenvrouw sa mengesteld: op zichzelf een staaltje van moed. Voor dit boekje heeft zij gebruik gemaakt van allerlei brieven en uit spraken, die zij als reacties kreeg op een vragenlijst in het blad van de NCVB (Nederlandse Christen Vrouwen Bond). In dit blad stelde zij aan de lezeressen en lezers o.a. de volgende vragen: Wordt de vrouw in de wieg al geprogrammeerd, krijgt ze kans op een eigen patroon, waarom raken zo veel vrouwen gefrustreerd en vliegen ze tegen de muren a an hun schoonge boende huis op, is de vrouw een lustopject, heeft ze inspraak bij de financiën, gezinsplanning, sex en is er baas boven baas? bijbel, lees Paulus er maar op na. Er waren ook erg veel vrouwen, die het recht en de noodzakelijkheid om deze vragen eens aan de orde te stellen, wel duidelijk zagen. Zij reageerden eerlijk en probeerden de problemen ook niet te verdoezelen of te ontlo pen. Ook waren er heel wat brief schrijfsters, die hun probleem verslui erden achter de mooie schijn van: mijn man en ik hebben geen moeilijk heden, want 'de liefde is de meeste' Vaak bleek, als de schrijfster nog eens wat doorprikte in dergelijke ge vallen, dat dit maar een halve waar heid was, die de zaak veel te mooi voorstelde. Moeizamer Over het waarom van de extra moei lijkheden, die een christenvrouw heeft met de emancipatie, schrijft Mink van Rijsdijk: 'De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er rekening mee gehouden moet worden, dat emancipa tie voor menige christen-vrouw een moeizamer proces is dan voor wie dan ook. Zij heeft een langere aanloop nodig, omdat de kerk welke dan ook haar onmondig heeft gehou den. De kerk was een mannenzaak. In theorie w erd de vrouw dan wel 'geëerd als het zwakke vat', in feite draaide dat u it op discriminatie. De kerk heeft achtergelopen en veel van haar leden zijn daardoor in de versukkeling geraakt, de kerk heeft vele, onherstelbare fouten gemaakt, waarvan ons regelmatig de rekening wordt gepresenteerd'. Zij is echter van mening, dat de vrouw juist in deze omgeving hard moet werken aan de emancipatie, omdat de kerk de ene wat sneller dan de andere is gaan inzien, dat zij fout zat met dat achterstellen van de vrouw. ken eens wat meer te bezinnen op de belangrijke dingen van het leven. Maar mijn man is daartegen. Hij vindt contact met andere kerken niet goed en is bang voor verwatering. Maar hij is er vooral op tegen omdat hij vindt dat ik mijn huishouden verwaarloos. Ik wil geen ruzie maar één zo'n avond in de maand, is dat nou zo erg? Ik heb alleen lagere school, ik weet zo weinig en wil zo graag wat leren'. Zelfs een avondje per maand naar de NCVB: dat is deze man al te erg. Zo gortig maken de meeste mannen van de briefschrijf sters het gelukkig niet, maar er zijn toen nog schrikbarende meningen te noren 'Bewijs' 'Man is tegen' Boos Alleen al het stellen van de vragen werd haar door verschillende mensen zeer kwalijk genomen. Waar was dat voor nodig, het was toch allemaal heel duidelijk hoe het hoorde: de man buitenshuis, de vrouw in huis met de kinderen, dat stond immers zo in de Overigens mag de leiding van de verschillende kerken dan wel ingezien hebben, dat de vrouw recht heeft op een betere en meer met de werkelijk heid in overeenstemming zijnde bena dering, verschillende kerkleden heb ben het daar toch nog maar moeilijk mee, getuige een brief van een 38- jarige mevrouw moeder van vier kinderen uit Nijkerk. Zij schrijft: 'Ik wil zo graag naar de vrouwenbond om me met vrouwen uit andere ker- Zoals die van de man, die schrijft: 'Mijn vrouw mag var mij net zo geëmancipeerd zijn als ze wil, ze mag gaan werken, als ze daar zin in heeft, ze mag het verdiende geld nog hou den ook, want ik ben een modern mens. Maar als ik merk, dat het Op de algemene vergadering van de Nederlands Christen Vrouwen Bond, die vandaag in Utrecht wordt gehouden zal de schrijfster Mink van Rijsdijk het eerste exemplaar van haar boekje 'Hoor haar eens', over de christenvrouw en de emancipatie aanbieden aan de presidente van de NCVB, mevrouw G. J. Strikwerd- van Klinken. Op deze vergadering zal de emancipatie van de vrouw het onderwerp van ge sprek zijn. 'onnig en droog m »l onze weerkundige medewerker e barometer staat weer best. Dat ipliceert voor vandaag, morgen en m ermorgen op de meeste plaatsen oog weer met flinke zonnige perio- n. De overdag-tempefatuur is weer de 'lift'. In het noordoosten klom t kwik gistermiddag al tot bijna m :mtig graden. In dat gebied is het nis woensdagmorgen vroeg al weer dop zomer geweest. Dit nieuwe zo- ertje kwam niet vanuit Frankrijk oar uit Scandinavië ons land binnen aaien met een droge noordoosten md. et dinsdagavond nog boven oord-Frankrijk aanwezige hogedruk- '.ntrum is snel ingezakt mede door Khtdrukdalingen (twee (L vier milli- 'r in drie uur) van een depressie. diepe minimum trekt in noordelij- richting op flinke afstand ten 'sten van Ierland voorbij. (Valentia her avond acht millimeter regen). warmtefront ervan trekt in oordoostelijke richting over de Golf "i Biskaje. De Noordoost- tot ooste- fie circulatie zal er in-de Benelux at markanter door worden. Domine- ftid blijft een hogedruk van 1030 iUibar boven noord-Rusland en oorti-Scandinavië met uitlopers via oorwegen naar de Noordzee. De ou- ondiepe regendepressie van 1012 'illibar werd gisteren boven de Kar aten aangetroffen. Zij vulde op. Een "der minimum boven unt-Rusland ,fJlö millibar) trekt in west tot zuid- Welijke richting naar de oostelijke 'ostzee, vergezeld van een uitgebreid at gebied met overigens nogal onsa- wihongende regen. >f-'e kan de komende dagen tot Barn- olm doordringen eventueel tot over ft zuid-oostelijke deel van Denemar- De Karpatendepressie bracht gis ""middag koud en regenachtig weer Oostenrijk: Wenen en Salzburg om vier uur 's middags tien en negen graden Celsius tegenover 21 graden in en ten noorden van Londen en plaat selijk aan de oostkust van Schotland. Bashra in Irak had een minimum van 26 graden, Eilat in zuid-Israël een maximum van 32 graden Celsius, Su- layil in Saoedie-Arabië van 38 graden Celsius tien uur 's morgens onze tijd waargenomen. Het COL-bulletin (Climatological Ob servers Link) aflevering april 1974 weet te melden, dat sommige streken in het noordwesten van de Britse Eilanden de droogste april gedurende tweehonderd jaar hebben beleefd. Het aantal regendagen in Wingerworth (Derbys) was het kleinste sedert april 1872. 14 13 13 16 12 14 12 14 15 17 25 21 12 22 17 18 26 18 15 27 24 24 17 19 19 17 22 14 22 21 23 0 1 1 0 0 0 7 0 1 0 0 0 20 0 0 1 0 0 0 0 0 0 3 0 0 0 0 0 0 0.4 0 0 zonnige perioden «NP/KNMI 13 r,!21> V 00 14-Sf ZONNIQ SMEEU» BEWOLKINQ HAX-TEB». «9 MIN. TEMP. WINDRICHTINQ Hoor water. 17 mei 1974: Vlissingen: 10.31 22.55; HaringvlietsluUen: 12.02Rot terdam: 0.2013.14: Schevenlngen: 11.35 IJmutden 12.17Den Helder: 2.35—15.30; Harltngcn: 5.26—18.02; DeHztjl: 8.01—20 10. huishouden eronder lijdt, bewijst ze zelf dat het niet kan'. Met een derge lijke instelling in haar naaste omge ving kan een vrouw uiteraard nooit buitenshuis gaan werken, omdat het onmogelijk is een baan en een huis houden zó te combineren, dat nie mand van het gezin er iets van merkt, dat moeder overdag weg is. Ook de echtgenoot van de vrouw, die het volgende schreef, ziet zijn vrouw als een wezen, dat alleen maar thuis hoort: 'De vrouw was er voor de kinderen, de keuken, de man werkte hard, 's avonds vooral in het konink rijk Gods, dat zich dan waarschijn lijk buiten onze voordeur bevond. Mijn man zegt weieens zeer terecht, dat hij en ik op verschillende golf lengten zitten, mar hij bedoelt, dat de zijne de goede is'. Ook vrouwen zelf Overigens zijn het heus niet alleen de mannen, die de emancipatie van de vrouw tegenwerken. In heel veel ge vallen zijn het de vrouwen zelf, die zo vastgeroest zitten aan het oude pa troon, die misschien in diepste wezen bang zijn met de oude rolverdeling ook een stuk van hun zekerheid over boord te zetten, die een enorme sta- in-de-weg zijn voor zichzelf en voor andere vrouwen om een meer geëman cipeerd leven te gaan leiden. Deze vrouwen schrijven kortweg, dat het geen tegenspraak duldt, dat de vrouw thuis hoort. Ook kreeg de schrijfster een flink aantal -woedende brieven, alleen al over het feit, dat bepaalde vragen gesteld worden. De vragen, die in het blad van de NCVB werden gesteld om de discussie op gang te brengen en dit boekje mogelijk te maken, bleken al helemaal verkeerd over te komen. Voor velen hadden de vragen de gem uit de verkeerde lees: niet eigen vertrouwde hoek te komen, ze brachten de gem van de Dolle Mina- beweging mee en als er iets is wat heel wat briefschrijfsters verafschu wen, dan is het wel de Dolle Mina- beweging. Daar is men op tegen, om dat men er op tegen is, meent Mink van Rijsdijk en zij vindt dit niet alleen onredelijk, ma?r ook erg opper vlakkig, omdat deze beweging enorm veel goeds heeft gedaan door de vrou wen wakker te schudden en te wijzen op een nieuwe manier van loven. Zwijgen max. neer- temp. slag Dat het bijbelse denken van enorme invloed is geweest ook op de emanci patie van de vrouw (liever gezegd dat dit denken deze emancipatie juist erg heeft tegengehouden) blijkt uit de brief van een verbolgen mevrouw uit Amersfoort, die op de proppen komt met Paulus' vermaning aan het adres van de vrouw over het zwijgen in de gemeente en het onderdanig zijn aan de man. Ze schreef er gelijk bij, om de schrijfster de wapens uit handen te slaan: 'U zult wel beweren, dat die uitspraken tijdgebonden zijn en nu niet meer gelden, maar daarmee doet u afbreuk aan de bijbel'. Mink van Rijsdijk gaat er evenwel toch op in en ze schrijft: 'Ik vraag me af als men ideeën van Paulus over de vrouw serieus neemt, of men dat dan ook doet als hij praat over de hoofd tooi van de vrouw'. Iedere vrouw die blootshoofds bidt of profeteert, doet haar hoofd schande aan, want zij staat gelijk met een die kaal geschoren is. Want indien een vrouw zich het hoofd niet dekt, moet zij zich ook maar het haar laten afknippen'. Zij schrijft: 'Als u meent dat de man boven de vrouw verheven is, omdat Paulus dat zegt, wat doet u dan met deze uitspraken? Knipt u uw haar nooit en hebt u wel altijd een hoofd deksel op? Want waarom zou wat Paulus op de ene plaats zegt wel en op de andere plaats niet bindend zijn?' Sex Een nogal precair onderwerp voor de meeste christenvrouwen neemt de schrijfster onder de loep, wanneer zij het heeft over het sexuele leven van alleenstaande vrouwen. 'Voor hen is dus ook geen sex weggelegd' was de reactie van een van de briefschrijf sters. Het loskoppelen van het liefdes spel en kinderen baren is nog lang niet door iedereen geaccepteerd'. Is dit niet een te snelle en ongenuan ceerde conclusie', vraagt zij zich af. Er zijn volgens haar legio situaties te schetsen, waarin door de alleenstaan de vrouw wel sex beleefd wordt. Zij waarschuwt de frhristen vrouwen niet al te rechtvaardig en niet al te godde loos Ij zijn in hun oordeel over de alleenstaande vrouw, die een verhou ding met een man heeft. In dit hoofd stuk vraagt ze ook om aanvaarding van de lesbische vrouw, die zich in christelijke kring vaak nog erg bui tengesloten en gediscrimineerd voelt. Grimmig Tenslotte: nog een paar grimmige op merkingen aan het adres van sommi ge heren doktoren en dominees, die de twijfelende en zo'-kende vrouw ook maar lelijk in de kou laten staan door hun autoritaire, 'mannige' optreden. Zij vertelt het verhaal van een jonge vrouw, die, vaag iets wetend over de pil, naar een dokter ging met de vraag hoe ze voorlopig zwangerschap kon voorkomen. Het advies luidde: 'Eet maar een rauwe ui voor het naar bed gaan, dan zal je man niet zo'n zin hebben'. Waar gebeurd. 'Instanties, die naast de ouders veron dersteld worden praatpaal te zijn, na melijk artsen, pastores en predikanten van het oude stempel en daar zijn piepjongen bij laten het afweten. Zij tronen nog achter hun bureaus, onaantastbaar in hun mannenbestand, onwetend van het feit, dat ze zouden kunnen functioneren op een enorm breed terrein. Zij verwarren hun ei gen starre instellingen met Gods be doelingen met mensen, waar zij alles van af schijnen te weten', aldus Mink van Rijsdijk. 'Hoor haar eens', uitgegeven door Kok in Kampen, 8.50. onder redactie van loessmil schien zit er zelfs een uitnodiging voor Amerika in, maar dat is af- wachten. Wat het optreden betreft is de reis bijzonder succesvol geweest, maar financieel gezien was het een strop: de Nachtegalen hebben hoogstens 25 30 procent van alle onkosten vergoed gekregen en voor de rest moeten ze maar zien hoe ze het rooien. Boze tongen beweren zelfs dat deze reis de definiteve ondergang van de Oosterhoutse Nachtegalen betekent, maar dat ontkent de heer Froeling ten stel ligste. Hoe slecht het koor er fi nancieel voorstaat wil hij niet zeg gen, want dan worden zijn woor den, zoals hij heeft ervaren, toch maar weer verkeerd uitgelegd. 'Ons koor heeft zich achtendertig jaar lang zelf kunnen bedruipen', zegt hij wat korzelig. 'Rector Fick heeft altijd gezorgd dat het goed ging en zo blijft het ook'. In Noord-Brabant zullen er maar weinig mensen zijn die nog nooit van de Oosterhoutse Nachtegalen hebben gehoord. Maar nu er zelfs in Perzië lang en hard geklopt is voor deze zelfde nachtegalen icordt het toch hoogtijd dat de rest van Nederland ook eens weet wie die Brbantse Vogels dan wel zijn. Ze zitten allemaal op de zangschool van die naam, die de daar welbe kende rector Fick achtendertig jaar geleden in Oosterhout sticht te. Behalve directeur van de school was hij tevens dirigent van het koor en dat is hij nog. De Oosterhoutse Nachtegalen vor- meH eerder een zanggemeenschap dan alleen maar een koor. De leden staan er mee op en gaan er mee naar bed en zelfs hun zomer- vukantie brengen ze elk jaar geza menlijk op een vaste plek in Italië door, waar ze dan gelijk concerten geven. Een voormalige ambassa deur van India in ons land schijnt er iets mee te maken te hebben, dat het koor vanuit Iran de uitno diging kreeg om daar te komen zingen, omdat de vriendschappelij ke betrekkingen tussen ons en dat land driehonderd jaar oud waren. Nou trof het wat ongelukkig dat net tegen de tijd dat de Nachtega len er zouden optreden, die betrek kingen tijdelijk iets minder vriend schappelijk waren, maar deson danks was het koor beloofd dat de sjah zelf naar het galaconcert zou komen luisteren. 'Ik weet zeker dat hij niet geweest is, want de keizer lijke loge was leeg', zegt een gede cideerde heer W. Froeling, die als begeleider meegeweest is naar Per zië. En dat het koor volgens het tv-journaal in het keizerlijk paleis gezongen zou hebben, is ook niet waar. 'Maar verder is het een groot succes geweest. De directeur van het theater, dat de grootste concertzaal van Teheran heeft, was verbaasd dat alle 1200 plaatsen waren uitverkocht. Het kan zijn, zei hij, dat er in de pauze veel menser weglopen. Trek het je niet aan, want dat is hier gewoonte Maar ze zijn allemaal tot het eind gebleven en we kregen een grootse oratie. Vooral de klompendans in klederdracht en het Perzische volkslied vonden ze prachtig'. Negen uitvoeringen heeft het koor in Iran gegeven en nog eens twee in Istanboel plus een kerkconcert. Ze zijn een paar dagen te gast geweest bij de Nederlandse ambas sadeur in Teheran en hebben ge zongen voor Nederlanders, Perzen, Engelsen, Canadezen, Amerikanen, QTP lm(TPTl Belgen en Zuid-Afrikanen. Mis- Deze lantaarnpaal met twaalf licht punten is een Poolse bijdrage tot een wat speelsere vorm van straat verlichting. De paal, die nu nog voor de montage horizontaal ligt, komt te staan aan de Lazien- kowska in Warschau. De VIA Vrijwillige Internatio nale Aktie organiseert elke zo mer wepfckampen, die dat jaar in het teken staan van de bevrijdings- bewegimgen in Afrika. Wie mee wil werken, moet zo'n kamp niet als een goedkope vakantie zien, want de deelnemers moeten zelf hun reis plus vijftig gulden per kamp voor landen buiten Euro pa soms iets meer betalen. Voor kost en inwoning zorgt de VIA. De organisatie heeft voor buitenlandse vrijwilligers onder andere een werkkamp in petto in samenwer king met het Medisch Comité An gola. Voor Nederlanders van acht tien jaar en ouder bestaat de mo gelijkheid om van de zomer voor minstens twee weken te worden uitgezonden naar het buitenland, waar bijvoorbeeld gewerkt wordt in psychiatrische inrichtingen, kin derkampen en sanering9gebieden. Behalve voor het praktische werk wordt ook tijd uitgetrokken voor studie en sociale aktie om de deel nemers en de mensen met wie ze samenwerken, meer inzicht te ge ven in maatschappelijke tegenstel lingen en de eigen situatie. Inlichtingen en informatiepakket ten zijn te krijgen bij de VIA, Bloemgracht 178 in Amsterdam, tel. 020252219, maar dan alleen op maandag- en woensdagmiddag tussen twee en vijf uur, en ook nog op vrijdagavonden van half acht tot tien uur. Historisch In de Haagse Rol zaal wordt zaterdag de eerste alge mene ledenvergadering gehouden van de hisiorische .vereniging Hol land. Niet dat er nog geen histori sche verenigingen in Holland wa ren, maar deze bijeenkomst is de eerste van de samengevoegde histo rische vereniging voor Zuid-Hol land en de stichting voor regionale plaatselijke geschiedsbeoefening in Noord- en Zuid-Holland. Een paar stellingen over ziek zijn, tandartsen, zanglessen en ons land schap: 'Gezien de belastingprogressie en de hoge inkomens van de medische specialisten, houdt ernstig ziek- worden een indirecte vorm van belasting betalen in. Op principiële gronden moet dit afgekeurd wor den' (A. M. J. Meijerink, VU Am sterdam). 'Alvorens de tandheelkundig stu dent patiënten gaat behandelen, dient hij een cursus gesprekstech niek te hebben gevolgd' (A. C. M. van de Poel, KU Nijmegen). 'Het criterium 'leuk' is voor de onderwijzer (es) ontoereikend om als richtsnoer te laten dienen bij de keuze van het kinderlied-reper toire' (B. R. Hamel, VU Amster dam). 'Opheffing van de diversitei tvan grondbezitters houdt het gevaar in dat het Nederlandse landschap net zo eentonig wordt als de nieuw bouwwijken' (mej. Ch. H. Hanisch ten Cate, LH Wageningen). In dit verhaal past (hoewel mis schien wat vergezocht) deze er ook best bij: 'Lang niet iedereen is er van overtuigd dat het spelen met vuur gevaarlijk is en daarom moet worden vermeden' (H. W. Camp bell, KU Nijmegen). De grote Meimaand-Dierentuin- maand-posters met afbeeldingen van allerlei dieren, die in verschil lende dierentuinen te koop zijn, blijken niet alleen mooi voor aan de muur te zijn, maar ook erg nuttig, want zelfs de bekendste dieren worden vaak niet herkend. In Ouwehands Dierenpark bijvoor beeld zijn schooljongens van zeker al een jaar of tien komen vragen om 'die plaat van die leeuw', ter wijl ze met hun vinger een duide lijke tijger aanwezen. Nog sterkei vas de vraag van een jongetje naar 'het paard', waarmee hij een dier bedoelde dat onloochenbaar als een zebra op de poster staat. 'Jc had die auto ook even kunnen verplaatsen natuurlijk.'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 7