Veel vraag naar gereformeerde prediking Evangelisatiecongres laat 'bekering beleven' Vorster tracht kerk in Namibië te isoleren Kaunda barst in huilen uit op kerkenconferentie ilisihd Gereformeerde dominees stiekem lid van de CPN? Trouw Kwartet Lutherse synode voor Ikon-plan Beroepingsvtf Voorstel: eerder naar kleuterschool Hulster vrouwen willen in raad Alieu we boei Al 20.000 nieuwe leden voor het bijbelgenootscha TROUW/KjWiAiRTET DONDERDAG 16 MEI 1974 KERK/BINNENLAND door A. J. Klei Een paar verontruste lezers belden ons op met de vraag of wij het laatste nummer van 'Opbouw' wel gelezen hadden. Daarin stond dat er gereformeerde dominees rondlopen die stiekem lid van de CPN zijn. Zou dat echt waar wezen? Ik sloeg het nummer van 10 mei van 'Opbouw* op. Daarin vond ik een verslag van een conferentie van buitenverbandse vrijgemaakte gereformeerde predikanten. Die hadden aandachtig zitten luisteren naar professor C. Veenhof. Deze sprak over het communisme. De verslaggever van 'Opbouw* meldt: Op indringende wijze wordt aangetoond, hoezeer de infiltratie doorwerkt. Onder geref. -predikanten (syn.) zijn geheime leden van de communistische partij'. Voor de buitenwacht moet ik eerst een en ander uitleggen. 'Opbouw' is een blad van en voor die vrijgemaakte gereformeerden die als gevolg van onenigheid in de vrijgemaakte kerken buiten het bestaande kerkverband zijn komen staan. Vandaar dat ze in de (gereformeerde) wandeling buiten- verbanders heten. Ze hebben echter met de zg. binnen-verbanders nog gemeen dat ze weinig moeten hebben van wat ik 'gewone' gereformeerden noem en die zij als 'synodalen' aanduiden. Afgekort: syn. Ten gerieve van de vragende lezers, en zelf ook nieuwsgierig geworden, belde ik professor Veenhof in Kampen op. Het bleek dat hij het verslag in 'Opbouw' nog niet gelezen had, maar hij wond het wel vervelend dat zijn opmerking over geheime CPN-ers onder het gereformeerde predikanten corps waarin vermeld stond, want hij had er bij gezegd dat dit niet voor publikatie was. Ja maar, ging ik verder, nu het wél in de openbaarheid is gekomen, mogen wij toch wel weten hoe u aan uw wetenschap komt. Professor Veenhof zei dat hij over die geheime CPN-leden bij geruchte vernomen had. Op mijn reactie dat het toch wel een beetje mal is als een hooggeleerde heer geruchten verspreidt, al dan niet in een besloten bijeenkomst, antwoordde hij: ik heb het gehoord van iemand die ik zéér betrouwbaar acht Dit mocht ik van professor Veenhof in de krant zetten, en het staat er nu in. Vervolgens telefoneerde ik met ds. G. Meijster in Ede, bestuurslid van de gewone gereformeerde predikantenvereni ging. Wist hij er soms meer van? Ds. Meijster antwoordde lakoniek dat de zorg van zijn bestuur er vooral naar uitging, dat de leden hun contributie op tijd betaalden. De dominees hoeven niet op te geven van welke partij ze lid zijn. Het is mogelijk dat professor Veenhof het móói vindt wanneer gereformeerde predikanten (syn.) communist zijn. Immers, de i hoogleraar is krachtens zijn belijdenis gehouden het goed gerucht van een ander te bevorderen, dus Onzin natuurlijk, want even tevoren bestrafte de hoogleraar ons blad vanwege ons geinfiltreerd-zijn en hij nam in éne moeite de dominees er bij. Met andere woorden, hij verspreidde een kwaad gerucht. Blijft de onzekerh,eid omtrent het waarheidsgehalte van dit gerucht. Wat zullen we ervan zeggen? Bij veel gereformeerde dominees is de PPR 'in'. Vroeger durfden ze nog geen doorbraak aan, maar wie doet je wat met een partij die aangevoerd wordt door een telg van een alleszins notabel gereformeerd geslacht? Een fiks aantal gereformeerde dominees is AR, al dan niet uit gewoonte of bijgelovigheid. Een enkele wildebras zal PvdA-er zijn, maar daarmee hebben we, dacht ik, de politieke bokkesprongen van het gereformeerde predikantenbestand wel bekeken. Waar komen dan die geheime en geheimzinnige eerwaarde CPN-ers vandaan? Een AR-dominee zei eens van zijn collega Buskes: hij is een kind van God en kind in de politiek. Ik laat die opmerking voor wat ze is. Maar je hebt vast wel dominees die een baby in de politiek zijn. Ze zouden (ik bedenk maar iets) de C van CPN aangekeken kunnen hebben voor net zoiets als de C in CHU en CDA en.Ach nee, laat de betrouwbare zegsman van professor Veenhof maar mét zijn verhaal over de brug komen. Van een onzer verslaggevers UfllKiECHT Te midden van alle zorgen in liet kerkelijke leven neemt de vraag naar voluit-gereformeerde prediking in de her vormde kerk toe. Dit was de teneur van de jaarvergadering van de Gereformeerde bond, die gisteren gehouden werd en die verder stond in het teken van het afscheid van de penningmeester en de secretaris, ds. Jac. Vermaas cn dr. H. Bout, die lange jaren om precies te zijn resp. sinds 1939 en 1940 zitting hebben gehad in het hoofdbestuur. 'Wij mogen maaien, waar wij niet gezaaid hebben', constateerde voorzitter ds. W. L. Tukker in zijn openingswoord. In de noordelijke pro vincies is voor het werk van de gereformeerde bond sinds kort verras sende belangstelling gekomen. De bond gaat daar verschillende activitei ten ontwikkelen, een en ander met medeweten en instemming van de confessionele vereniging, terwijl er ook een gesprek is geweest met het moderamen van de provinciale kerk vergadering van Groningen. Om nog enkele plannen van de gere formeerde bond te noemen: in sep tember komt er een conferentie, ge wijd aan Israël. Er is een commissie ingesteld ter bestudering van het nieuwe liedboek. Op 7 juni heeft het hoofdbestuur van de gereformeerde bond een samenspreking met het mo deramen van de hervormde synode over de positie van de vrijzinnigen in de kerk. Deze week is een boekje uitgekomen over het verbond, getiteld 'Vast en zeker*., en ook een bundeling radiolezingen van ir. J. van der Graaf ('God roept'), terwijl in de loop van dit jaar nog een bundel artikelen over de prediking zal verschijnen, die verschillende predikanten in 'De Waarheidsvriend' hebben geschreven. Over dit blad gesproken: de oplaag blijft sterk stijgen en is nu al boven de elfduizend, het werk van ir. Van der Graaf is zo uitgegroeid, dat hij per 1 augustus volledig in dienst van de bond treedt. In zijn openingswoord hield ds. Tuk ker de mannenbroeders Christus' woord voor: 'Hebt goede moed. Ik heb invloed zou kunnen uitoefenen, willen verzoeken eraan mee te werken, dat aan deze ondemocratische uitwassen zo spoedig mogelijk een einde komt. Zet ze allemaal in een vliegtuig en stuur ze naar het Oostblok, waar het zo heerlijk anti-autoritair is. Vraag het maar aan Solzjenitsin. Rotterdam P. Feenstra Bourguiba Nijmegen Na de bezetting van verschillende universiteitsgebouwen hebben we nu het absolute toppunt bereikt in Nij megen. Een bende studenten heeft niet alleen het nieuwe gebouw volle dig geblokkeerd, zodat de regerings vertegenwoordiger zelfs niet de kans kreeg naar binnen te gaan, maar ook de nationale driekleur neergehaald en onder het zingen van de Internationa le door een rode vlag vervangen! Ik meen, dat het nu tijd wordt om in te grijpen. Waarvoor hebben we anders politie en rechters? Minister Van Agt, zelf nauw verbonden met Nijmegen, zal deze studenten een gevoelig colle ge moeten geven, omdat 'wet en orde' geen verfoeilijke verschijnselen zijn van het zg. establishment, maar de dragende fundamenten, mits zorgvul dig toegepast van elke maatschappij. Arnhem M. Goote Van huis-uit hebben wij geleerd het koningshuis te respecteren en ervoor te bidden. Maar het doet je verdriet, als je ziet dat onze koningin en prins zo hartelijk omgaan met de Tunesi sche president, die een hater is van Israël, het land en vólk waar wij ook respect voor hebben en voor bidden. Israël, wees niet ontmoedigd: er zijn nog duizenden in Nederland, die u liefhebben en Jeruzalem Gods sha- loom toebidden, naar de eis van Psalm 122 vers 6. Rotterdam J. G. Labots-Klaver Bourguiba (2) Nijmegen (2) Met verbijstering heb ik de foto en het bijschrift gelezen over het optre den van studenten van de r.k. univer siteit te Nijmegen. Ik vroeg me af: hebben onze vaders en zonen in 1940- 1945 hiervoor hun bloed geofferd? Ik zou iedereen die hierop maar enige De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christe.ijke Pers Directie: Ing O. Postma, F. Diemer Hoofdredactie: J. Tamminga. Hoofdkantoor: NZ Voor burgwal 280, Postbus 859, A'dam. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek nr. 69 73 60 768). Gem giro X 500. Uitgangspunt Trouw-Kwartet van 9 mei: 'Aan de opstellers van de defensienota mogen wij de eis stellen dat zij de poliliek- militaire werkelijkheid als uitgang spunt nemen bij Je vaststelling van wat nodig is voor onze veiligheid'. Ik dacht in alle bescheidenheid dat juist het christelijk dagblad Trouw-Kwartet een ander uitgangspunt zou hebb het christelijk dagblad Trouw-Kwartet een ander uitgangspunt zou hebben als het om ons leven gaat! Utrecht J. G. Gruijs Van een onzer redacteuren WINDHOEK/WUPPERTAL De leiding van de (zwarte) evange lisch lutherse kerk van Namibië (Zuid-West-Afrika) en de leiding van de verenigde evangelische zending in West-Duitsland protesteren in een verklaring tegen de deportatie uit Namibië van de Duitse zen dingspredikant ds. IQaus Eichholz. De twee scheidende bestuursleden van de gereformeerde bond ds. Jac. Vermaas en dr. H. Bout. de wereld overwonnen'. De moed zou ons vergaan, aldus ds. Tukker: de kerk loopt terug, de snelle ontkerke lijking laat ook ons niet onberoerd, daar is het sociale evangelie met alle rampzalige gevolgen vandien. Ook op ons van de gereformeerde bond is te veel schuld, dan dat wij ons op de borst zouden kunnen klop pen als waren wij de getrouwen. Maar toch mogen wij goede moed hebben, zelfs in de meest dekadente kerkelijke situaties. De kerk kan nooit te niet' gaan, als men God God laat en Chris tus Christus. Als men het Woord laat staan, de sacramenten hun sacramen tele arbeid laat verrichten en de amb ten erkent, kan de gemeente niet te gronde gaan. Dat heeft de koning der kerk beloofd. Laat ons dan God vre zen en daar, waar God ons geplaatst heeft het hoofd buigen en ootmoedig, maar ook moedig in Zijn dienst gaan. Dr. Bout stond stil bij de naam van de 'Gereformeerde bond tot verbrei ding en verdediging der waarheid'. Pretentieus genoemd, en natuurlijk weten we, aldus dr. Bout, dat de waarheid zichzelf wel verdedigen zal. God laat niet varen het werk van Zijn handen. Maar wij hebben de opdracht. De waarheid is het waard en God wil de dienst van mensen gebruiken. wekte ds. Vermaas op tot verborgen omgang met God, een trouw pastoraat en prediking van het geloof in God, die goddelozen rechtvaardigt. In de plaats van dr. Bout en ds. Vermaas werden ds. J. Maasland uit Middelharnis en ds. L. Kievit uit Gouda tot hoofdbestuurslid gekozen. Gisteren werden ook de statuten en reglementen van de gereformeerde bond gewijzigd. Voortaan kunnen niet- hervormden, die plaatselijk met het werk van de gereformeerde bond mee leven, gastlid worden zonder stéro- recht. Vrouwelijke leden hadden tot nu toe geen stemrecht. De vergade ring had er geen bezwaar tegen, ze dat voortaan toe te kennen, maar wilde wel een beperkende bepaling, waardoor de vrouwen geen passief kiesrecht krijgen. 'Het gaat hier wel niet om het kerkelijk ambt, maar de gereformeerde bond heeft wel een semi-ikerkelijk karakter en/ daarom moeten we voorzichtig zijn', 'aldus ds. Tukker. Eichholz is vorige maand in Duits land teruggekeerd na zeven jaar in Zuid-West-Afrika te hebben gewerkt, onder meer als docent aan het semi narium in Otjimbingue. De Namibische kerkleiding noemt de deportatie van Eichholz een duidelijk teken voor de vervolging van het hele christendom in Zuidelijk Afrika. De evangelisch lutherse kerk beschouwt de uitwijzing als een daad die gericht is tegen de hele kerk. 'Diegenen die voor de waarheid opkomen worden als een gevaar voor de zogenaamde 'veiligheid' van de staat beschouwd. Dat is in het verleden al duidelijk geworden', zegt de kerkleiding. De verenigde evangelische zending werkt reeds meer dan 130 jaar in Zuid-West-Afrika. Op het moment zijn meer dan dertig Duitsers in dienst van de kerk van Namibië. Deze heeft de laatste tijd in toenemende mate te lijden onder vervolgingen wegens UTRECHT De evangelisch lutherse synode heeft zich uitgesproken voor de ontwerpstatuten van de Ikon, de nieuwe kerkelijke zendgemachtigde waarin Ikor en Convent van Kerken zouden samengaan. De gereformeerde synode heeft enige tijd geleden deze ontwerpstatuten niet aanvaard en de hervormde synode heeft het Ikon-plan van de agenda afgevoerd. De voorzitter van de lutherse synode, ds P. H. G. Kok uit Weesp pleitte voor grotere vrijheid voor de kerkelij ke televisie- en radio-medewerkers, ook al brengt dit enig onvermijdelijk risico met zich mee. haar afwijzing van de apartheid. Sinds de leiding van de evangelisch lutherse kerk in september 1971 in een brief aan premier Vorster haar bezorgdheid uitdrukte over de situatie in Namibië, streeft de Zuidafrikaanse regering er naar de band tussen de zending en de lutheranen in Namibië te hinderen. Niet alleen werden herhaaldelijk overzeese medewerkers uitgewezen, maar ook weigerde de regering visa aan mensen die ter beschikking ge steld werden van de kerk. De uitwij zing van Eichholz is een maatregel waarvoor geen andere reden aan gewezen kan worden dan een voort gaand streven van de regering de zwarte kerk in Namibië te isoleren. PAPIERSCHAARSTE We hebben het allemaal kui(ll zen: het krantenpapier wordt Het schijnt op een bepaald van het binnenkomen van een boot af te hangen of de kj kan verschijnen. Het is duidej dit voor een kranteschrijver g zierig bericht is. Hij mag i a over een voldoende hoeveelh pier beschikken om nog j;ist zijn gedachten daaraan toe te ;n wen, als die gedachten niet rj, zijn lezers bereiken, wordt n- schrijven ervan problematic wordt zoiets als een ijsconve weliswaar het warme weer mi ec maar aan de verkeerde kant j rivier staat, onbereikbaar voo lijke klanten. Associatie op hc |e'j schaars doet mij denken aan melding ergens in het boek ia Het Woord was schaars in dl ij en visioenen werden niet gez u. pier kan zeldzaam worden, het Woord zeldzaam wordt, is< aan de hand. Het Woord won bijbel wel eens water genot vend water. Dat is nog wat dan een ijsco. Papier is tensi.. bepaalde gevallen misbaar. He! ?0( zelf niet. Wanneer dat zeld" worden of ons geheel gaat i dan zouden we wel eens pij: kunnen krijgen. Een dorst. dl£"jj gevaarlijker is omdat ze ombej zijn. Van onze onderwij sredactie DEN HAAG De regering zal spoe dig een wetsontwerp indienen tot ver laging van de leeftijdsgrens voor het kleuteronderwijs. Het is de bedoeling om in de toekomst bij het begin van een nieuw schooljaar ook kleuters toe te laten die tussen 1 augustus en 1 oktober vier worden. Een van de voordeelen daarvan is, zei minister Van Kemenade gisteren in de Eerste Kamer, dat ook deze groep kleuters twee vole jaren op de kleu terschool kan zitten. Nu is het nog zo dat ze moeten wachten tot ze vier zijn. De minister zei verder dat de gewone basisschool door een meer gevariëerde aanpak ook veel meer kinderen moet opvangen die nu nog naar het buiten gewoon onderwijs (vooral naar het l.o.m.) gaan. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Hierden (toez.): gerden te Veenendaal; te Schi A. C. Kortleve, kand. te Oud te Amsterdam, te Vlaardingei Zetten-Andelst: W. G. J. v. d. Moerkapelle. Bedankt voor Huizen: K. Sch|p Dordrecht; voor Bodegraven: I te Gouda. Overleden: I. Faber '72) tc Stond te Schoonoord, em. in stand in het past. te Ou id (Zld.) tot '72. GEREF. KERKEN Beroepen te Alteveer: H. J. J J* kand. te Nigtevecht. Bedankt voor Leek (nadere sing): L. Raven te Bierum, verdere beroepen in ove neemt. OUD-GEREF. GEMEENTEN Overleden: G. van de Breevaaf"™ te Hendrik Ido Ambacht. li élk x Afscheid President Bourguiba van Tunesië heeft bij een diner in Carthago de aanwezigheid van H.M. de Koningin misbruikt, om te ageren tegen Israël als degene die met zijn expansiebe hoeften de vrede in de weg staat De heer Bourguiba heeft zeker vergeten, dat 1) Nasser de VN-soldaten naar huis stuurde, 2) Tiran en Suez voor joodse schepen sloot, 3) bij èen over winning beloofde de joden in zee te gooien. De reactie van de heer Van der Stoel, die stilletjes zat te dineren, is uitgebleven. Amsterdam J. Sekan Grenzen van Israël Wanneer de Amerikaanse minister van buitenlandse zaken zijn tochten door het Midden-Oosten zal hebben beëindigd troepenscheiding op de hoogten van Golan zal ongetwijfeld aan de orde komen: het punt van vaststelling van de grenzen. Wanneer men enige bijbelkennis bezit en op de hoogte is van de uittocht van het volk van Israël uit Egypte en de vestiigng van de twaalf stammen in het door Jahwe beloofde land, dan is de vast stelling der grenzen, alle economische, geografische en juridische problemen ten spijt, een simpele en eenvoudige oplossing, indien men zich laat leiden door de uitspraak van het allerhoog ste gerechtshof, neergelegd in het de creet van Jozua 13 tot en met 21. Zelfs het Overjordaanse waar oud tijds de drie vrijsteden lagen, te we ten Beser, Ramot en Golan en door Ruben, Gad en Manasse werden be woond, moet onvoorwaardelijk aan Is raël worden toegewezen. Rotterdam J. Slinger Het afscheidswoord van ds. Vermaas was een oproep om kerk te zijn onder het Woord. Het zou zijn hartewens zijn, als de toestand in de hervormde kerk zo was, dat de gereformeerde bond zijn laatste jaarvergadering hield, maar £at zag hij er nog niet in zitten. Zodra wat van de mens is een rol gaat spelen in het kerkelijk leven, verwordt de kerk, aldus ds. Vermaas, of dat nu rechts of links is. De secularisatie is niet te keren door wetticisme 'of farizeïsme, en ook niet door aanpassing aan de tijd. Nodig zijn wedergeboorte, een oprecht ge loof en waarachtige bekering. Daartoe LUSAKA President Kaunda van Zambia is in tranen uitgebarsten, toen hij deze week over apartheid sprak voor dc 500 deelnemers aan de derde assemblee van dc Afrikaanse raad van kerken in Lusaka. De 50-jarige president, die een vroom christen is, had bijna vijf minuten nodig om zijn zelfbeheersing terug (e vinden. De zaal bleef al die tijd doodstil. De president wees de verga dering er op dat sommige mensen zich christen noemen met in de ene hand de bijbel en in de andere een geweer. Toen Kaunda zijn rede her vatte, zei hij: Iloe kunnen mensen zo brutaal zijn om dc bijbel in dc cno hand en een geweer in de andere hand te houden. Kaunda prijsde in zijn toespraak dc bevrijdingsbewegingen en de kerk, die vechten voor de democratische rech ten in Zuidelijk Afrika. 'Dc bevrij dingsbewegingen vechten tegen on recht, onderdrukking, uitbuiting en kolonialisme, dat zij al jaren over zich heen hebben moeten laten gaan. De bevrijdingsbewegingen helpen zo danige omstandigheden te scheppen dat het evangelie tot volle bloei kan komen', aldus de Zambiaanse presi dent. i Van een verslaggever HULST In het Zeeiïwsvlaam- se Hulst komt bij de raadsver kiezingen op 29 mei een lijst voor, waarop alleen vrouwen staan vermeld. De Hulster vrou wen menen dat zij tot nu toe altijd op onverkiesbare plaatsen zijn gezet, waardoor de gemeen teraden nu uit louter mannen bestaat. Zij rekenen op tenmin ste twee van de zeventien ze tels. De vrouwen willen vooral optreden tegen de sexboetieks, die volgens hun zeggen in Hulst als paddestoelen uit de grond rijzen. R. F. Delderfield: Het dal d docks. Uitgave: De Boekerij, Prijs: 19.90 Deze sfeervolle roman over op het Engelse platteland ir van deze eeuw vóór de aanva de eerste wereldoorlog, heeft dertitel: Een lange zomerda aanduiding, die echter allerm de zoetsappige sfeer wijst, die ge Engelse romans rondom d« del ademen. De hoofdpersoon luitenant, komt licht gew terug uit de Boerenoorlog e met veel energie een afgele verwaarloosd landgoed tot beer) brengen. Hij maakt kennis i pachtboeren, ook met stropers, EM en lichtelijk feodaal ingestelde Een romantisch, bijzonder c! geschreven verhaal, waarin soms wat erg'veel schilde urf figuren voorkomen, levenslust rendoohters en ondernemende zoons. (Als titel zou 'Het dal erijen' óók gekund hebben)'. Een veroverende, eerlijke roi een volslagen verdwenen wei terecht ook in de Ve Staten en Duitsland ruime heeft gekregen. De Nederlani ling is van Ingrid Nijkerk-Pii Van een onzer verslaggevers WOUDSCHOTEN Stelt u zich eens voor dat u met zo'n honderd mensen op een conferentie samen bent. Nu gaat u zich allemaal in groepjes van drie verdelen. Per groepje begint een van de drie heel gewoontjes en zo ongeremd mogelijk aan de andere twee te vertellen wat hij de komende 2 dagen als hij weer thuis is van plan is te gaan doen, dus wat er dan alzo op zijn programma staat. En verder wat hij bij nader in zien als ie heel eerlijk is daar zélf van vindt. De andere twee luiste- rep oplettend en kritisch naar dat persoonlijke verhaal om vervol gens ook zo'n ontboezeming weg te geven. Nu neemt het gesprek een andere wending. Per persoon gaat elk drietal elkaar na: in hoeverre zou jij het, nu we dit van je gehoord hebben, anders, béter moeten doen? Uitgaande van je christen (willen) zijn, wel te ver staan. Op de gereformeerde evangelisatiecon ferentie. want daar gaat het hier over, die vandaag begonnen is en tot en met zaterdag duurt, heet deze bezig heidstherapie 'bekering beleven'. Daar schrikt u misschien wat van, al was het alleen maar vanwege dat zwaar geladen woord in dit verband. Maar dan moet u weten, dat er /op Woud- schoten twee volle dagen naar dit keer on- me, keer om. me, Dit kinderversje siert het omslag van het programmaboekje van de evangelisatieconferentie- experiment wordt toegewerkt. Dit al les in een poging de veelzijdige in houd van dat woord bekering, waar evangelisatie tenslotte om begonnen is, uit te diepen en concreter te maken. Opdat niemand zich zal vast pinnen op één aspect van bekering is als thema een minder massief en speelser aanduiding gekozen: 'keerom- me', van het kinderliedje, weet u wel. Tegengesteld De ervaring leert nu eenmaal dat onder reformatorische christenen over bekering nogal eens in wat tegenge stelde zin wordt gesproken. Je hebt mensen die daarbij vooral aan de bekering van het hart denken èn je hebt ze die veel meer het accent op veranderingen in de structuren willen leggen. Wat nu op de conferentie geprobeerd wordt is een beter zicht te krijgen op hoe die twee zich tot elkaar verhouden. Dat wordt om te beginnen gedaan door de ontmoeting met een aantal groepen, die op verschillende manie ren naar verandering en vernieuwing, oftewel 'keeromme' op zoek zijn: de oecumenische werkplaats E10. een kritische gemeente, een wereldwinkel, een revalidatie-arts (de 'keeromme' in je leven als je ineens gehandicapt bent), het Leger des Heils. het Delta- beraad (waarin gezamenlijke kerken zich beraden over de problemen met industrialisatie in dit gebied) en tens lotte ook muzikaal door het inbren gen van eigentijdse liederen. Nage gaan wordt: wat doen ze allemaal en vooral 'van waaruit' doen ze het? Verdere informatie Wordt daar de tweede dag aan toegevoegd. In de eerste plaats van dr. J. M. van Min nen, Utrecht, die exegetische notities rondom het thema zal aandragen en verder van mevrouw drs. A. Kok, die de zaak van psychologische kant zal benaderen. Met al die verkregen gege vens wordt dan in groepen en vervol gens in voltallig bijeen zijn gespro ken. Tenslotte op de laatste dag de beke ringsbeleving, zoals die in de aanhef wordt beschreven. Om daarvan de draad nog even op te pakken: bij de slotvraag of je het voortaan, eventu eel niet énders zou moeten doen zijn diverse antwoorden, allemaal even concreet, denkbaar. Voel je je te oud of te sloom om iets beter te doen, dan zou je je tot actie moeten beke ren. Zie je het helemaal niet meer zitten dan zou het bekeringsaspect hoop moeten zijn. Heb jé een zo volle agenda, dat je gezin er onder lijdt, dan is bekering tot rust nodig. Kom je niet toe aan tijd voor elkaar, dan komt bekering tot aandacht in het vizier. Heb je minderwaardigheidsge voelens, dan zou je je tot moed moeten bekeren. En zo vervolgens. Er werd afscheid genomen van me vrouw ds E. G. van Egmond, die negen jaar een gewaardeerd staflid van het evangelisatiecentrum is ge weest. Ze wordt nu 'echt' dominee in Buitenveldert. Haar opvolger, ds. J. D. te Winkel, nu nog Sassenheim, maakte de conferentie mee. AMSTERDAM TwinÜl nieuwe leden was woensdag d score van de actie voor het lands Bijbelgenootschap, die ogenblik gaande is onder prot kerkmensen, dat wil zeggen, hen die bij een van de kerl schappen staan ingeschreven, j Die jubileumactie het NBG deze maand 160 jaar is on<i 1 nodig omdat de inspanningen buitenland zoals vertalen, pro 31" en verspreiden van de bijbel bijbelgedeelten in de jaren Jant verviervoudigd moeten word© Op verschillende manieren vo actie gevoerd: alleen via een siren, over de post maar ook met du de vrijwilligers, die eerst de bn V*' een enkel woord aan niet-ledi handigen om enkele dagen U die antwoord te komen halen. «Ja De tot nu toe mees tgedeti feve maar nog niet volledige uitsla >n binnen uit de drie noordelijke 1 1 cies, waar de organisatoren t r waren de resultaten zo snel v- te weten te komen. De totaals Ham hier bijna 9000. De beschikbare gegevens wijt c°n dat de actie bezig is een stP», d worden. Het doel is met éi ^©i krachtsinspanning 50.000 nie' 1 r den te winnen, waardoor he v ledenbestand op 300.000 kan k Inüï

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2