r REFERENDUM ZET VEEL OP HET SPEL J 'DIT KAN REST EEN DEFTIG WIJKJE WORDEN' jyoRzio Morgen is 'SI' tegen en betekent 'NO' voor Echtscheidingswet in Italië fel omstreden' I DER DIFENDERE LA FAMIGLIA a I COLTIVATORI IL12 MAGGIO I' VOTERANNO !,v Een 'slum' in Karachi: Usmania Mahajir Colony door Johan ten Hove [OW/KWARTET ZATERDAG 11 MEI 1974 BUITENLAND T17/K15 door Jaap den Boef Het referendum over de fel omstreden echtscheidingswet van 1 december 1970 kan voor Italië, dat toch al door gigantische problemen wordt geplaagd, ernstige gevolgen hebben. Verwerpen de ongeveer 38 miljoen kiesgrechtig- i de Italiaanse mannen en vrouwen deze wet, dan kan het met kunst- en vliegwerk bijeengehouden kabinet van de christen-democrtische premier Mariano Rumor uiteenvallen. Vervroegde verkiezingen de vorige wer den twee jaar geleden gehouden zouden onvermijdelijk worden. Wat het referendum betreft: wie de strijd vóór of tegen afschaffing van de wet gadeslaat, zou gemakkelijj tot de conclusie komen dat de éne helft van de bevolking het niet zo nauw wil nemen met de huwelijkstrouw en dat de andere helft een eind wil maken aan de bandeloosheid, waartoe een dergelijke houding zou hebben geleid. Niets is echter minder waar. De oor zaak van het streven naar annulering van de wet ligt vooral in de opvatting van de Rooms-katholieke kerk dat het huwelijk een sacrament is, hetwelk slechts onder zeer bijzondere omstan digheden door de kerjc kan worden ontbonden. Deze opvatting van het Vaticaan wat Italië betreft geschraagd door een nog geldend concordaat, 45 jaar geleden met dictator Mussolini geslo- heeft door de jaren heen niet -ikunnen verhinderen, dat echtelieden ^uit elkaar gingen en met andere part ners in concubinaat gingen leven, om- een nieuw huwelijk niet mogelijk was bij het ontbreken van de moge- ijkheid tot scheiding. Deze wantoe stand bleef tot 1970 gehandhaafd, om dat de sinds de tweede wereldoorlog het bewind zijnde Democrazia Iristiana tegen het legaliseren van (chtscheiding is. De christen-democratische leiders lie ten het standpunt van het Vaticaan zó is-zwaar wegen dat zij de sociale noden die een gevolg waren van het tot 1970 bestaande systeem, lieten voor wat ze waren. Een ontwerp-echtscheidings- wet, ingediend door de socialist For- tuna (met de steun van de liberaal Baslini) en in 1970 in het parlement aanvaard ondanks het verzet van de DC, opende voor het eerst sinds de val van Napoleon de mogelijkheid om duurzaam ontwrichte huwelijken te ontbinden. Achteraf leek men in christen-democratische kringen niet helemaal ongelukkig met deze oplos sing. De tegenstanders van echtscheiding waren echter niet uit het veld gesla gen. Zij realiseerden zich dat de wet door middel van een referendum on gedaan gemaakt kon worden. De be nodigde handtekeningen (een half miljoen is vereist) werden royaal bij elkaar gehaald (1.3 miljoen). De poli tieke moeilijkheden in Rome, veroor zaakt door het uittreden van de socia listen uit de tien jaar bestaan hebben de centrum-linkse coalitie, leidde ech ter tot vervroegde verkiezingen en uitstel van het referendum, waarvoor nog geen datum was vastgesteld. Van dit uitstel kwam echter geen afstel. Een jaar na de verkiezingen van mei 1972 gingen de tegenstanders van de wet opnieuw de boer op om handteke ningen te verzamelen. Met de hulp van kerkelijke autoriteiten was het geen probleem om er voldoende bij elkaar te krijgen. Een referendum kon toen nog slechts worden voorkomen door een geringe wijziging in de wet aan te brengen. Het zou dan weer geruime tijd niet mogelijk zijn om op een referendum aan te sturen De DC heeft echter geweigerd haar medewer king te geven aan zo'n oplossing. Om partijpolitieke redenen achtte zij het beter, de uitkomst van de volksraad pleging af te wachten. \i Aanwijzingen De andere partijen hebben na de weigering van de DC om twee rede nen niet meer geprobeerd, een wijzi ging van de wet te forceren. Zij willen een kabinetscrisis voorkomen en bovendien putten zij moed uit aanwijzingen, dat het referendum ook wel eens in het voordeel van de wet zou kunnen uitvallen. Wat dit laatste betreft lijkt de laatste tijd inderdaad het verzet tegen de wet als gevolg van de druk van de geestelijkheid te zijn afgenomen, naarmate meer mensen tot de ontdekking zijn gekomen dat de wet slechts bedoeld was om een eind te maken aan in vele jaren gegroeide wantoestanden. Het is echter de vraag of er nu al een meerderheid bereid is, door 'nee' te stemmen afschaffing van de wet van de hand te wijzen. De tegenstanders van de wet hebben niets onbeproefd gelaten om de wankelmoedige kiezers op het hart te binden, dat zij 'ja' (oftewel 'SI') moeten stemmen. Het Sergio Pancrasi en Santina Silvetti, een echtpaar dat voorstander van de echtscheidingstiet is, pronkten ineens op een affiche dat op riep 'SF te stemmen, dus tegen de echtscheidingswet. Ze hadden een 18 jaar geleden aan een fotowedstrijd deelgenomen en hun succes ging wat je noemt een eigen leven leiden. bleef niet alleen bij het vrij onschul dige liedje 'SI' van het zangeresje Gigliola Cinquetti, dat op het Eurovi sie-songfestival (in Italië om politieke redenen niet direct uitgezonden) bij na de meeste stemmen kreeg. Kerke lijke autoriteiten schrokken er zelfs niet voor terug, verdedigers van de echtscheidingswet met hel en verdoe menis te dreigen. Ongetwijfeld zullen krachtige argu menten als die van bisschop Giuscppi Siri van Venetië de man van het dreigement indruk maken op tal rijke rooms-katholieken, die in de be slotenheid van de stemhokjes eerder de stem van het hart dan die van het V@rl6idinQ verstand laten spreken. Er moet dan ook met de mogelijkheid gerekend worden dat de 'Ja'-stemmers in de meerderheid zullen zijn, hetgeen het einde van de echtscheidingswet zou betekenen. De sociaal-democraat Luigi Preti heeft er terecht op gewezen dat dit 'niet het eind van de wereld' zou zijn. Maar enorme problemen zouden er wèl ontstaan. Twee vrouwen Het lijdt geen twijfel dat bij verwer ping van de bestaande wet de druk op de Democrazia Cristiana om een nieu we echtscheidingswet mogelijk te ma ken, het politieke leven in Rome verder zal vertroebelen. Tot groot leedvermaak overigens van de neo- fascistische MSI van Giorgio Almiran- te, welke beweging zich geducht heeft geweerd tegen de echtscheidingswet. Dit laatste ondanks het feit dat Almi- rante zelf twee vrouwen heeft. Zijn eerste huwelijk werd slechts bij de burgelijke stand geregistreerd. Het werd niet ontbonden toen hij zich kerkelijk in de echt liet verbinden met zijn tweede vrouw. Geen wonder dat Almirante en andere MSI-leiders (wier eerste huwelijken zijn ontbonden of zelfs kerkelijk 'ge annuleerd') ervan beschuldigd worden 'alleen tegen de scheiding van ande ren te zijn'. Wat die annulering be treft: sinds het van kracht worden van de echtscheidingswet is het een voudiger geworden, een huwelijk ker kelijk ontbonden verklaard te krijgen. Velen maken er gebruik van, omdat zij dan geen vijf jaar hoeven te wachten (zoals bij de echtscheidings wet het geval is) en de gescheiden man niet in het onderhoud van zijn vroegere vrouw en zijn kinderen hoeft te voorzien, omdat het huwelijk officieel 'nooit heeft bestaan'. Het kabinet-Rumor neemt al een zwakkere positie in dan een half jaar geleden, als gevolg van het uittreden van de kleine maar voor de politieke verhoudingen in Rome toch belangrij ke Republikeinse partij. De positie van de behoudende groeperingen in de DC is in het door de republikei nen Ugo la, Malfa verlaten kabinet belangrijk versterkt door de benoe ming van de christen-democratische ex-premier Giulio Andreotti tot minis ter van defensie. Ook deze wijzigingen zullen bij verwerping van de echt scheidingswet met name door de link se socialisten worden aangegrepen om de DC voorwaarden te stellen voor verdere samenwerking. Voor Italië dat zich ondanks zijn lid maatschap van: de in Rome geboren1 Europese Gemeenschap voor vrijwel onoplosbare problemen ziet geplaatst, zouden deze politieke moeilijkheden op een bijzonder ongelegen ogenblik komen. Temeer omdat de DC in geval van een duidelijk 'Ja' bij het referen dum, waardoor de echtscheidingswet wordt ingetrokken, in de verleiding zal komen om op vervroegde verkie zingen aan te sturen en de politieke winst in de wacht te slepen die zij dan aanwezig acht. Een excuus van de DC zou kunnen zijn dat zij bij zulke verkiezingen de neofascisten de wind uit de zeilen kan nemen. Al deze bespiegelingen over dit grote probleem van Italië zullen niet terzake doen als misschien maar een kleine meerderheid van de bevolking het kan opbrengen, morgen de klok niet te laten terugdraaien. Het wonderlijke bij dit referendum is overigens dat 'Ja'-stemmen betekent, dat men tegen de echtscheidingswet is en dat met 'Nee' bedoeld wordt, dat men deze wet gehandhaafd wil zien. Nooit zal uitgemaakt kunnen worden hoeveel mensen die tegen afschaffing zijn, per ongeluk 'Ja' hebben gestemd, omdat zij voor handhaving zijn. Het tegeno vergestelde zal vrijwel niet voorko men, omdat het geweldige propagan- da-apparaat van de tegenstanders van de wet er wel voor gezorgd heeft, dat hun aanhangers 'SI' stemmen. Onwetend Het zou beter zijn geweest als het referendum zó zou zijn georganiseerd, dat 'Ja' als steun voor de wet en 'Nee' als verwerping ervan zou zijn beschouwd. De autoriteiten hebben het echter verstandiger geoordeeld de kiezers de vraag voor te leggen, of zij vóór of tegen 'intrekking van de wet' zijn. Bij een opiniepeiling bleek meer dan 30 pot. van de ondervraagden niet eens te weten wat 'Abrogare' (intrek ken) betekent. Bijna 12 pet. dacht dat het 'goedkeuren' was en bijna 20 pet. wist het helemaal niet De verwarring is groot. Het is dan ook de vraag of de voorspelde 50.3 pet. tegen afschaf fing van de wet er echt zal komen. Van Italië wordt al heel lang gezegd: Hoe dichter bij de paus, hoe slechter (rooms-)katholiek. Dat neemt niet weg dat op beslissende ogenblikken de invloed van het Vaticaan in dat land nog groot is althans wanneer het er om gaat, op zichzelf onvermij delijke ontwikkelingen zo lang moge lijk tegen te houden. En wat het referendum van morgen betreft: het kan haast geen toeval zijn, dat het georganiseerd is op de datum waarop oök in Italië moederdag valt. Een van de grootste problemen ln de landen van de derde wereld is de enorme groei van hun steden. Veel steden zijn daar in de laatste tientallen jaren uitgegroeid van onbetekenende plaatsen tot enorme miljoenensteden, met rondom het oude centrum de gordels van krottenwijken, waar de aller armsten een schamel onderdak hebben gevondfen. Verpauperde boerengc- ilnnen, vluchtelingen voor oorlogsgeweld of natuurrampen, jongeren die in de stad de vruchten van hun schoolopleiding hopen te kunnen plukken enzo voort Deze geweldige aanslibsels van hoop en wanhoop zijn veelal een doorn in het oog voor de stedelijke autoriteiten. Lange tijd zag men maar één oplossing: 'slumclearance' opruiming van deze ontsierende uitstulpingen van ellende cn vervolgens op grote schaal nieuwe wijken creëren. De ervaring heeft in middels wel geleerd dat dit een hopeloze onderneming is. Langzamerhand komt er meer begrip voor een andere oplossing: 'slum-improvement'-voor- zieningen treffen die de bewoners aanmoedigen hun woningen zelf te gaan verbeteren. Om duidelijk te maken hoe de opvattingen kunnen veranderen leggen we een klein stukje van de Pakistaanse miljoenenstad Karachi onder het ver grootglas. Nadere bestudering ervan kan duidelijker maker wat Charles Abrains, oude rot in de bestudering van de problemen in niet-westerse ste den, bedoelde, toen hij eens opmerkte: 'Een stad met krottenwijken is als een zwangere vrouw van buitenaf niet mooi om te zien maar in zich draagt zij de belofte van nieuw leven'. Jan van der Linden rechts) gefotografeerd bij een onderzoekdat hij deed op het platteland. Karachi is de grootste stad en de belangrijkste haven van Pakistan. In 1947, toen de Engelsen het Indiase sub-continent verlieten en dit in tweeën ge deeld werd in een Moslems Pakistan en een Hidoeis- tisch India, (de Partition), telde Karachi ongeveer 450.000 inwoners. Deze deling had grote volksverhuizin gen tot gevolg: van Hindoes uit Paki stan naar India en van Moslems uit India naar Pakistan. Karachi kreeg dan ook na 1947 een stroom van meer dan een half miljoen vluchtelingen te verwerken, waarvan de meesten in krotten tegen de buitenkant van de stad terecht kwamen. Na 1951 neemt de vluchtelingenstroom af maar de migratie van het platteland naar de stad toe, zodat i n 1961 Karachi al ruim twee miljoen inwoners telt. Nu, .1974, wordt het aantal inwoners ge schat op ruim vier miljoen. Ook hier voldoen de krottenbuurten niet aan de eisen die het stadsbestuur eraan stelt, en volgens de stadsplanners zou den verschillende wijken moeten ver dwijnen om plaats te maken voor nieuwe moderne flatgebouwen. Usmania Mahajir Colony Eén van de wijken in Karachi die op de lijst staan om platgewalst te wor den is de wijk Usmania Mahajir Co lony (UMC), een gebied van ongeveer 3,5 ha, waar na de 'partition' in 1947 ro'n 6000 vluchtelingen zijn komen sronen. (Mahajir is vluchteling). In deze wijk, die vrij dicht bij het centrum ligt, deed een team Paki staanse en Nederlandse sociologen en economen een onderzoek. Het doel van het onderzoek was kort gezegd: 'Het beschrijven van het gebied en de bewoners op zodanige wijze, dat de problemen van de wijk als krotten wijk en de problemen van de bewo ners als krotbewoners duidelijk naar voren komen en zo mogelijk oplossin gen te geven voor deze problemen'. Het onderzoek vond plaats in 1973 en het team stelde een rapport samen van haar bevindingen dat nu door de beleidsinstanties in Pakistan beoor deeld moet worden. Jan Vander Linden, één van de socio logen uit het team, momenteel met verlof in Nederland, vertelt: 'We heb ben deze wijk gekozen omdat het een klein gebied was dat we met een bescheiden onderzoeksteam aankon den. Verder vertoonde deze wijk een aantal problemen die typisch zijn voor verschillende andere krottenwij ken in de stad. Deze wijk k i als voorbeeld dienen'. In het rapport wordt beschreven hoe de wijk vrij snel na de partition volgebouwd werd door de toestromende vluchtelingen. Bouwproces In het begin waren de hutten van jute, hout, modder, blik en dergelijke. Nadat er een aantal branden gewoed hadden begonnen de meeste mensen hun onderkomens te verbeteren. De hutten werden afgebroken en men bouwde nu huizen van leem, die ech ter tegen zware regenval niet bestand bleken te zijn. Tenslotte we.den de meeste huizen opnieuw gebouwd en T. nu als 'semi-pucca', dat zijn huizen Doorkijkje m de Usmania Mahajir Colony met stenen muurtjes waarvan het dak uit verschillende soorten materi .1 kan bestaan (rieten matten, golfplaten end.). De huizen werden steeds dich ter bij elkaar gezet, zod; t de straatjes steeds smaller werden, sommige zijn maar net een meter ibreed. De wijk is erg dicht bevolkt; ongeveer 6000 men sen op iets meer dan 3,5 ha, en dat alles gelijkvloers. Verder ontbreken er in de UMC de belangrijkste voor zieningen; er is geen riolering, geen electriciteit, geen waterleiding, behal ve drie gemeenschappelijke kranen die het een paar uur per dag doen. Een vuilopruimlngsdienst bestaat niet, wel zijn er aan de rand van de colony een aantal vuilstortplaatsen die van tijd tot tijd worden leegge haald. Al met al een krottenwijk die naar westerse maatstaven geen enkel bestaansrecht heeft, en zo op het eerste gezicht lijkt het plan van de autoriteiten om deze wijk met de grond gelijk te maken het meest juis te. Advies: staan laten Toch is het advies van de onderzoe kers: 'Laat de wijk bestaan en voer een aantal verbeteringen uit'. Jan Van der Linden licht dit advies toe: 'Uit ons onderzoek bleek dat de men sen zelf hier het liefst blijven wonen. Als je zo van buitenaf zo'n krotten wijk bekijkt, dan is het vaak een rommelig en smerig samenraapseltje van allerlei gebouwtjes en hutjes door elkaar en dan vraag je je af hoe daar in vredesnaam mensen willen wonen. Bij nader onderzoek blijkt al gauw dat de mensen al hun best doen in en rondom hun huizen de zaak zo netjes en schoon mogelijk te houden. De meeste van hen wonen hier relatief al vrij lang en hebben al veel geld, vrije tijd en inventiviteit in hun huizen gestoken. Het zou zonde zijn als dat allemaal met de grond gelijk gemaakt zou worden. Zo gauw ze de zekerheid hebben dat ze mogen blijven wonen zullen ze hun wonin gen steeds verder gaan verbeteren. Je gaat je huis nu eenmaal niet opknap pen als de kans groot is dat het op zeer korte termijn weggebuldozerd wordt*. Van der Linden haalt een interview met een UMC bewoner aan, waarin deze vertelt: 'Wij hebben ons huis zodanig gebouwd dat we er rede lijk in kunnen wonen, maar zolang we geen zekerheid hebben dat we hier mogen blijven doen we er niets meer aan, hoewel ik het geld ervoor heb'. Op die zekerheid wachten er velen in de krottenwijken. Zo gauw de overheid een teken déérvan laat zien, <bv. door een straat te verharden of waterleiding aan te leggen, dan barst er een activiteit los onder de bewoners die dén hun huizen gaan opknappen. Geen alternatief Eén van de sterkste argumenten voor handhaving van de wijk is het feit dat er voor de bewoners geen alterna tief bestaat. De flats die in de plaats van de UMC zouden komen zullen voor hen onbetaalbaar zijn, zodat ze toch weer in een andere en hoogst waarschijnlijk slechtêre krottenwijk terecht zouden komen. En daar zullen ze zich sterk tegen verzetten. Jan van der Linden: 'De mensen hier kennen elkaar, weten wat ze aan elkaar heb ben en voelen zich hier veilig. Diefstal of ander crimineel gedrag komt hier hoegenaamd niet voor*. Vanwege de nabijheid van het centrum is de werk gelegenheidssituatie in de UMC verge leken met de rest van de krottenwij ken in Karachi vrij gunstig. Slechts 5% van de kostwinners is permanent werkloos, echter 40% van hen heeft zeer onregelmatig werk. En vooral voor de mensen met los-vast werk is het belangrijk dat ze in de buurt van het centrum wonen. Een timmerman die met zijn gereedschapkist naar het centrum wandelt en zijn-diensten aan biedt. aan ieder die er maar gebruik van wil maken, heeft geen geld en geen tijd om uren heen en weer te reizen van een buitenwijk naar het centrum. En zo zijn er talloze klusjes mannen die iedere morgen het cen trum intrekken om daar hi brood te verdienen. Zij zijn aangewezen op de nabijheid van het centrum. Het is vaak niet bevorderlijk voor het wel zijn van het gezin als de man uren van zijn werk woont. Een vrouw uit een krottenwijk ver van het centrum: 'Mijn kinderen vroegen: wie is die vreemde meneer, ik antwoordde, d; t is jullie vader, vandaag is hij thuis, maar hij gaat iedere morgen om 5 uur weg en komt 's avonds om 10 uur terug en dan slapen jullie'. Aanbevelingen In het rapport staan gedetailleerde aanbevelingen om de wijk te verbete ren. Er wordt o.a. voorgesteld centrale riolering aan te leggen waaraan de mensen ieder voor zich vanuit hun woningen zouden kunnen aansluiten. Electriciteit zou aangelegd moeten worden en er zouden meer waterkra nen moeten komen. Maar het belang rijkste is volgens het rapport dat de mensen de zekerheid krijgen dat ze kunnen blijven wonen. Dan zullen ze een aantal voorzieningen zelf wel aan brengen en de rest zou an overheids wege gedaan kunnen worden. Het team stelt een procedure voor waarbij de mensen de grond in eigendom kunnen krijgen. Wel moeten er dan maatregelen getroffen worden om grondspeculatie te voorkomen. De vraag nu is wat er in Pakistan met het rapport gaat gebeuren. Zullen de autoriteiten in Karachi het naast zich neerleggen of zal men positief reage ren op de maatregelen die er in staan. Jan van der Linden: 'Het rap port ligt er, hopelijk verdwijnt het niet in een bureaula. Usmania Maha jir Colony kan best een deftig w:,'kje worden'.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 15